Eläinten itseisarvon tunnustaminen
Lain ensimmäisessä pykälässä eli tarkoituspykälässä korostetaan eläinten kunnioitusta, hyvää kohtelua ja hyvinvoinnin edistämistä. Nämä tavoitteet perustuvat eläinten itseisarvon tunnustamiseen. Eläimellä on siis itseisarvo — arvo, joka on riippumaton siitä, tuottaako eläin ihmiselle hyötyä tai huvia. Vihreiden mielestä eläinten itseisarvon mainitseminen lain tarkoituspykälän tavoitteiden perusteena on välttämätöntä, jotta ymmärretään lain eläinten hyvinvoinnista koskevan kaikkia eläimiä — riippumatta niiden suhteesta ihmiseen.
Riittävä kivunlievitys taattava
Eläinten hyvinvoinnin turvaamisen yksi keskeinen kulmakivi on se, että eläimille aiheutuvaa haittaa ja etenkin kipua ja kärsimystä pyritään välttämään.
Hallituksen esitys vaatii, että kivuliaissa toimenpiteissä on käytettävä kivunlievitystä. Tämä ei kuitenkaan riitä takaamaan riittävää kivunhoitoa. Tarvitaan kirjaus siitä, että eläimille on taattava sekä riittävä toimenpiteen aikainen kivunpoisto tai nukutus että jälkikivun lievitys.
Erityisen kivulias, nykyään vähäisellä tai olemattomalla kivunlievityksellä tehtävä toimenpide on porsaiden kastrointi. Porsaiden kastrointi tehdään, jotta lihaan ei tulisi niin sanottua karjunhajua, jota kuluttajat eivät pidä mieluisana. Kastraatio on eläimille iso, kivulias ja stressaava toimenpide.
Tässä rinnakkaislakialoitteessa esitetään säädettäväksi, että mikäli haluttu tavoite voidaan saavuttaa usealla eri toimintatavalla, niistä pitää valita eläimelle vähiten haittaa aiheuttava.
Karjunhajun torjumiseen on olemassa vaihtoehtoisia toimintatapoja. Esimerkiksi Isossa-Britanniassa, Espanjassa, Portugalissa ja Kreikassa porsaita ei pääsääntöisesti kastroida, vaan ne teurastetaan nuorella iällä ennen sukukypsyyttä, jolloin karjunhajua ei lihaan ennätä kehittyä. Myös kastrointi rokottamalla, eli niin sanottu immunokastrointi, on osoittautunut hyväksi keinoksi karjunhajun synnyn ehkäisyyn.
Kirurginen kastrointi ei siis ole välttämätön toimenpide sianlihaa tuotettaessa. Vaihtoehtoisia toimintatapoja on, ja ne turvaavat porsaiden hyvinvoinnin paremmin kuin kastroinnin salliminen. EU:ssa tuottajien, teollisuuden, vähittäiskaupan, eläinsuojelujärjestöjen sekä komission edustajista koostuva työryhmä on esittänyt luopumista kirurgisesta kastraatiosta vuoteen 2018 mennessä.
Tuotantoeläinten vapaa liikkuminen taattava
Eläimille tulee taata mahdollisuus toteuttaa lajityypillistä käyttäytymistään, esimerkiksi liikkua, levätä, muodostaa sosiaalisia suhteita, tutkia ympäristöään, ruokailla ja leikkiä. Tämän vuoksi lain ei tule sallia eläinten liikkumisen estämistä. Hallituksen esityksessä lehmiä saa maidontuotannossa pitää edelleen kiinnikytkettyinä. Samoin sikoja saa pitää porsitushäkeissä, ja tiineytyshäkitkin ollaan kieltämässä vasta 15 vuoden siirtymäajalla.
Esitämme tässä rinnakkaislakiesityksessä parsinavettojen kieltoa kaikille lehmille. Parressa lehmä elää kaulastaan kytkettynä navetassa kapeassa rajatussa tilassa. Parressa lehmä ei pääse liikkumaan tai kääntymään vaan voi vain seistä tai maata. Parsinavetat on kielletty Norjassa ja Tanskassa, ja Ruotsissa uusia ei saa enää rakentaa. Kielto tulisi voimaan lihakarjan osalta 5 vuoden siirtymäajan jälkeen ja maitokarjan osalta 8 vuoden siirtymäajan jälkeen.
Lisäksi vaadimme kaikille naudoille ympärivuotista jaloittelua laitumella tai tarkoitukseen sopivassa ulkotarhassa. Ympärivuotinen ulkoilu parantaa nautojen hyvinvointia, sorkkien kuntoa, ruokahalua ja vastustuskykyä. Naudat, jotka saavat jaloitella myös talvella, ovat rauhallisempia ja helpompia käsitellä. Myös pihaton puhtaanapito ja muu huolto on helpompaa, kun navetta on tyhjillään. Hallituksen esityksessä vain parressa pidettäville naudoille asetetaan laidunnusvelvoite 90 päivän ajan vuodessa. Esitämme kaikille naudoille, myös pihattonavetoissa kasvaville, ympärivuotista mahdollisuutta jaloitteluun ulkona. Kesällä nautojen on päästävä laitumelle vähintään kahdeksi kuukaudeksi ja talviaikaan ulos jaloittelemaan vähintään kaksi kertaa viikossa vähintään tunnin kerrallaan. Jaloitteluvaatimus tulisi voimaan heti lain voimaantullessa, ja siitä voidaan myöntää poikkeus olemassa oleville navetoille, joissa vaatimuksen toteuttaminen on mahdotonta. Lisäksi vaatimuksen toteuttamisessa huomioidaan sääolosuhteet.
Esitämme sikojen elinolosuhteiden parantamista kieltämällä tiineytys- ja porsitushäkit. Liikkumista rajoitetaan sioilla runsaasti porsituksen yhteydessä, lähinnä siksi, että kun siat eivät voi liikkua, työvoimaa ja tilaa tarvitaan vähemmän. Nykyään emakkoa on laillista pitää tiineytys- ja porsitushäkissä jopa 80 vuorokautta porsimiskierron aikana. Hallitus on hyvin pitkällä siirtymäajalla kieltämässä tiineytyshäkit eikä lainkaan porsitushäkkejä. Me esitämme tiineytyshäkkien lisäksi myös porsitushäkkien kieltämistä sikaloissa. Luonnossa siat kulkevat pitkiä matkoja ennen porsimistaan ja rakentavat porsimista varten pesän. Liikkumisen estävään häkkiin sulkeminen porsituksen aikaan tuottaa kärsimystä ja stressiä eläimille. Tutkimusten mukaan vapaaporsituksessa porsaskuolleisuus ei ole häkkiporsitusta suurempaa. Porsitushäkit on kielletty kokonaan tai osittain esimerkiksi Ruotsissa ja Sveitsissä. Ehdotamme, että tiineytyshäkit kielletään 5 vuoden ja porsitushäkit 10 vuoden siirtymäajalla.
Edellä mainittujen tiinetys- ja porsitushäkkien kiellon lisäksi esitämme tuotantoeläinten häkkikasvatuksen kieltoa munintakanojen, kaniinien, nuorikkokanojen, siitosbroilereiden, siitoskanojen, viiriäisten, ankkojen ja hanhien kasvatuksessa. Häkeissä pitämisestä aiheutuu tarpeetonta haittaa tuotantoeläinten hyvinvoinnille, sillä on olemassa häkittömiä kasvatusmuotoja, joissa eläinten elinolot ovat paremmat.
Eläinsuojeluvaltuutettu
Nykyhallitus lopetti lyhyeen vuonna 2013 perustetun eläinsuojeluasiamiehen viran. Eläinsuojelulain yhteydessä on hyvä mahdollisuus perustaa tehtävä uudelleen, eläinsuojeluvaltuutetun nimikkeellä.
Eläinsuojeluvaltuutetun tehtävä on varmistaa se, että eläinten asiat ja hyvinvointi pääsevät esille yhteiskunnallisessa keskustelussa ja lainsäädännössä. Hän ajaa tutkimustietoon perustuen eläinten hyvinvoinnin edistämistä asettuen poliittisten ja intressiristiriitojen ulkopuolelle. Ihmiset ovat jatkuvasti kiinnostuneempia eläinten kohtelusta ja ruuan alkuperästä. Eläinsuojeluvaltuutettu on taho, jolta voidaan hankkia riippumatonta näkemystä eläinten hyvinvoinnista.
Eläimillä ei ole mahdollisuutta puolustaa omia oikeuksiaan. Siksi on varmistettava, että eläimillä on oma puolestapuhujansa myös valtionhallinnossa.
Turkistarhauksen kielto
Turkistarhaus on eläintuotannon julmin muoto. Eläinten kasvattamista ja tappamista pelkästään turkisten tuottamista varten pidetään yhä laajemmin eettisesti kestämättömänä toimintana.
Turkistuotannon lakkauttamisen merkittävin peruste on tuotannossa esiintyvät huomattavat eläinten hyvinvointiongelmat, sillä eläimet kärsivät liikunnan puutteesta ja virikkeettömyydestä. Häkeissä eläimet eivät voi toteuttaa lajityypillistä käyttäytymistään. Eläinten hyvinvoinnin kannalta ainoa mahdollisuus on lopettaa turkistuotanto Suomessa siirtymäajalla. Lisäksi yhä useammassa Euroopan maassa on eettisen keskustelun seurauksena kielletty turkistarhaus kokonaan.
Esitämme turkistarhauksen kieltämistä viiden vuoden siirtymäajalla. Turkistarhaajille on tarjottava siirtymäajalla ja mahdollisesti pitempäänkin tukea uuteen elinkeinoon siirtymisessä. Tämä tarkoittaisi esimerkiksi uraneuvontaa ja -valmennusta, muutos- ja investointitukia, opintoseteleitä, yritysneuvontaa ja muuta tarpeellista tukea ja muutosturvaa. Tässä yhteiskunnalla on tavallistakin suurempi vastuu, koska turkistarhaajat joutuvat lopettamaan yritystoimintansa lainsäädännön muuttumisen johdosta.
Broilerinkasvatuksen sääntely
Suomi soveltaa broilereiden kasvatuksessa EU-sääntelyn asettamaa suojelun vähimmäistasoa. Niin sanottu broileridirektiivi (Euroopan neuvoston lihantuotantoa varten pidettävien kanojen suojelua koskevista vähimmäisvaatimuksista annettu direktiivi 2007/43/EY) mahdollistaa broilereiden elinolojen kannalta kohtuuttoman kasvatustiheyden, 42 kiloa neliömetrillä. Tämä määrä ei takaa broilereille riittävää elintilaa.
Uuden eläinsuojelulain on tarkoituksensa mukaisesti edistettävä myös broilereiden hyvinvointia. Elintilan kasvattaminen on välttämätön ensiaskel tämän tavoitteen saavuttamiseksi. Esitämme broilereiden kasvatustiheyden laskemista 36 elopainokiloon ja enintään 25 eläimeen neliömetrillä. Vastaava määrällinen rajaus on tehty esimerkiksi Ruotsissa. Se vastaa paremmin myös niihin edellytyksiin, joita eläimen pitopaikalle on uudessa laissa asetettu.
Eläinjalostus
Hallituksen esitys tiukentaa eläinjalostusta koskevia vaatimuksia ja antaa valvoville viranomaisille keinoja puuttua aiempaa paremmin jalostukseen. Lakia tulisi kuitenkin soveltaa myös tuotantoeläinten kohdalla siten, että esimerkiksi broilereiden jalostukseen puututtaisiin. Broilereiden hyvinvointiongelmat liittyvät suureksi osaksi niiden nopeaksi jalostettuun lihasten kasvuun, jolloin sydän, keuhkot ja jalkojen luut eivät ehdi kehittyä tarpeeksi nopeasti.
Lisäksi esityksestä puuttuu tehokkaimmaksi arvioitu keino puuttua lemmikkien jalostukseen: eläinlääkäreille on asetettava ilmoitusvelvollisuus tapauksista, joissa haittaa aiheuttava ominaisuus on johtanut eläinlääkärin suorittaman kirurgisen toimenpiteen tarpeeseen. Näitä ovat esimerkiksi tilanteet, joissa eläin ei pysty synnyttämään luonnollisesti tai eläimelle joudutaan tekemään sen elämänlaadun parantamiseksi leikkaus, kuten hengitysteiden suurentaminen. Ilmoitusvelvollisuuden ja ilmoituksista kerättävän rekisterin avulla voidaan puuttua ylijalostuksen ongelmiin.
Eläinten itseisarvon kunnioittamisen pohjalta tulisi myös säätää, että jos naaras ei suostu astumiseen ilman voimakasta kiinnipitämistä, ei eläinten parittaminen ole sallittua.
Parempaa valvontaa
Eläinsuojelulain yhteydessä on tärkeää varmistaa, että viranomaisilla on tarvittava osaaminen, resurssit ja oikeudet valvoa lain noudattamista ja edistää eläinten hyvinvointia.
Tätä varten esitämme valvontaviranomaiselle oikeutta tehdä tarkastuskäyntejä myös tuotantotiloille ilman erillistä ilmoitusta. Suuri osa suomalaisista eläimistä viettää elämänsä nimenomaan tuotantotiloilla. Tarkastusoikeus vahvistaa myös kuluttajien luottamusta siihen, että tiloilla kasvavat eläimet voivat hyvin.
Lisäksi laissa on syytä korostaa, että valvontaviranomaisella on oikeus hankkia kiireellistä hoitoa eläimelle tai tehdä kiireellisiä toimenpiteitä, vaikka omistaja ei olisikaan tavoitettavissa.