Kirjaston asiakkaita palveltiin etänä. Kuva: Eduskunta

​Kirjasto ja pandemia

Kirjaston asiakastilat olivat suuren osan vuodesta suljettuna. Silloin korostuivat muut tavat asioida. Verkkosisällöt olivat ahkerassa käytössä, minkä voi todentaa entistä paremman verkkoanalytiikan avulla.

Asiakkaita palveltiin etänä: lainaus- ja neuvontapalvelu, tietopalvelu, arkisto ja kaukopalvelu vastasivat puheluihin ja sähköposteihin, tekivät tiedonhakuja ja lähettivät kaukolainoja niitä tilanneille kirjastoille. Asiakkaiden hyväksi tehtiin poikkeusjärjestelyjä esimerkiksi laina-aikojen ja kaukopalveluperiaatteiden osalta.

Pandemiarajoitusten kevennyttyä kirjasto avautui marraskuussa kaikkien asiakkaiden käyttöön. Pitkään odotettuja asiakkaita alkoi pikku hiljaa näkyä kirjaston tiloissa.

Kirjastossa järjestettiin 90-vuotista Eduskuntataloa juhlistanut näyttely ja siihen liittyviä luentoja. Kaikille avoin näyttely ja avoimet luennot muistuttivat kävijöitä kirjaston avoimuudesta.

 

Eduskunnan kirjaston ja arkiston kertomus vuodelta 2021 -tietopaketti | Kirjasto ja pandemia | Aineisto- ja verkkopalvelut | Arkisto ja asianhallinta | Asiantuntijapalvelut | Organisaatiouudistus