Siinä missä viime vuoden alussa EU oli jonkinasteisessa shokkitilassa Britannian EU-kansanäänestyksen ja Yhdysvaltain presidentinvaalien tulosten jäljiltä, vuosi 2018 päästään aloittamaan selvästi myönteisemmän ilmapiirin vallitessa. Tunnelma on toki myös odottava, sillä mitään suuria päätöksiä ei pystytä tekemään ennen kuin Saksalla on uusi hallitus. Samalla esimerkiksi EU-kriittisten voimien vahvistuminen Itävallan ja Tšekin hiljattaisissa sekä näillä näkymin myös Italian tulevissa vaaleissa, Puolan (ja Unkarin) kanssa jatkuva kädenvääntö oikeusvaltioperiaatteesta sekä Katalonian tulenarka tilanne herättävät jonkin verran kysymyksiä EU:n yhtenäisyyden ja vakauden kestävyydestä. Pääsääntöisesti EU:ssa vallitsee vuoden 2018 alkaessa kuitenkin positiivinen ja toimelias ilmapiiri, sillä lukuisat kuluvan vaalikauden merkittävät hankkeet halutaan saada valmiiksi ennen kevään 2019 eurovaaleja.
Komissio on tämän vuoden työohjelmassaan ilmoittanut antavansa toimikautensa viimeiset lainsäädäntöesitykset tämän kevään aikana. Pääosin kyse on viimeisistä silauksista useisiin koko vaalikauden käynnissä oleviin hankkeisiin, kuten digitaalisiin sisämarkkinoihin, energiaunioniin, muuttoliikeagendaan ja turvallisuusunioniin. Komission jäljellä olevista esityksistä merkittävimpänä voinee pitää toukokuuksi luvattua ehdotusta EU:n vuoden 2020 jälkeiseksi monivuotiseksi rahoituskehykseksi. Suurin kehysehdotukseen liittyvä kysymys on, miten esimerkiksi muuttoliikkeen hallintaan ja terrorismin torjuntaan liittyviä uusia budjettiprioriteetteja ehdotetaan rahoitettavaksi tilanteessa, jossa budjettiin kohdistuu huomattavia leikkauspaineita suuren nettomaksajamaa Britannian valmistautuessa eroamaan EU:sta. Komission odotetaan ehdottavan tähän liittyen sekä leikkauksia budjetista nykyisellään valtaosan syöviin maatalous- ja koheesiovaroihin että budjetin kasvattamista yhtäältä nostamalla sen kokoa yli yhteen prosenttiin EU-maiden yhteenlasketusta bruttokansantulosta ja toisaalta ottamalla käyttöön uusia omien varojen lähteitä, kuten EU:n laajuisen muoviveron ja päästökaupan tuottojen EU-budjettiin ohjattavan osuuden.
Komission valmistautuessa antamaan toimikautensa viimeisiä ehdotuksia, neuvosto ja parlamentti neuvottelevat edelleen useista komission aiemmin antamista ehdotuksista. Hyvä osoitus neuvottelujen keskeneräisyydestä on, että toimielinten tämän vuoden yhteisissä lainsäädäntöprioriteeteissa on mukana monia samoja ehdotuksia kuin viimevuotisissa prioriteeteissa, sillä niistä ei päästy viime vuoden aikana sopuun. Erityisen pahasti neuvottelut ovat kesken yhteisen turvapaikkajärjestelmän osalta, mutta myös muun muassa digitaalisiin sisämarkkinoihin ja energiaunioniin liittyvien ehdotusten osalta on vielä paljon neuvoteltavaa jäljellä. Uusina prioriteetteina viime vuodelta periytyneiden rinnalle on nostettu muun muassa Euroopan puolustusrahastoa ja EMU:n syventämistä koskevista ehdotuksista käytävät neuvottelut, joista varsinkin jälkimmäisistä tulee varmasti pitkälliset.
Tulevan kevään EU-politiikan painotuksia ohjaavat jossain määrin myös kevään puheenjohtajamaa Bulgarian prioriteetit. Aiempien puheenjohtajamaiden tavoin Bulgaria on huolehtinut siitä, että sen prioriteetit ovat samansuuntaiset kuin EU-toimielinten ja komission työohjelman prioriteetit (ks. oheinen taulukko). Niistä voi kuitenkin päätellä ainakin sen, että Bulgaria pyrkii erityisinä omina prioriteetteinaan varmistamaan riittävät koheesiovarat myös tulevaan monivuotiseen rahoituskehykseen sekä kiinnittämään erityistä huomiota komission helmikuuksi kaavailemaan strategiaan Serbian ja Montenegron EU:hun liittymistä varten. Näiden tavoitteiden edistämiseen liittynevät myös sen aikomukset järjestää maaliskuussa korkean tason tapaaminen unionin omista varoista ja tulevasta monivuotisesta rahoituskehyksestä sekä toukokuussa epävirallinen huippukokous Länsi-Balkanin maiden kanssa.
EU:n alkuvuoden toimelias henki ulottuu lainsäädäntöehdotusten ja niistä käytävien EU:n sisäisten neuvottelujen lisäksi myös neuvotteluihin, joita EU käy kolmansien osapuolten kanssa. Esimerkiksi Brexit-neuvotteluissa pyritään takkuisen alun jälkeen etenemään nopeasti nyt, kun Eurooppa-neuvosto on hyväksynyt neuvottelujen toiseen vaiheeseen siirtymisen ja neuvotteluaika on maaliskuussa 2019 koittavan eropäivän lähestyessä käymässä vähiin. Myös monissa EU:n käymissä kauppasopimusneuvotteluissa halutaan saavuttaa tämän vuoden aikana pikaista edistystä, jotta mahdollisimman monet niistä saataisiin vietyä loppuun tai ainakin jonkinlaisiin välitavoitteisiin ennen kevään 2019 eurovaaleja. Erityisesti Mercosurin kanssa käytäviä neuvotteluja pyritään kiirehtimään, sillä niille vastaavan takarajan muodostavat jo Brasilian tulevan syksyn vaalit.
Vuotta 2018 koskevien prioriteettilistausten vertailu
Teema
|
EP:n, neuvoston ja komission yhteiset lainsäädäntöprioriteetit
|
Komission
työohjelman uudet aloitteet
|
Bulgarian pj-kauden prioriteetit
|
Turvallisuus
|
Rikosrekisteri-
ja rajanylitysietojärjestelmien yhteentoimivuus, terrorismin ja rahanpesun
vastaiset välineet, Euroopan puolustusrahasto
|
Tietojenvaihtoa ja tieto-järjestelmien yhteen-toimivuutta
koskevat ehdotukset, räjähteiden lähtöaineita koskevan asetuksen tarkistus, EU:n
pelastuspalvelumekanismin luominen, tiedonanto EPPO:n toimenkuvan
laajentamisesta koskemaan myös terrorismin torjuntaa
|
Rajavalvonnan vahvistaminen, viranomaisten välisen tietojenvaihdon
kehittä-minen, turvallisuusuhkien ennaltaehkäisy
|
Muuttoliike
|
Euroopan
yhteisen turvapaikkajärjestelmän (myös Dublin-mekanismin) uudistus, laillista
maahanmuuttoa koskeva paketti
|
Yhteisen viisumi-säännöstön, viisumi-tietojärjestelmän ja
maahanmuuttoalan yhteyshenkilöitä koskevan asetuksen tarkistukset
|
Ratkaisujen löytäminen turvapaikka- ja palautuspolitiikoissa,
muuttoliikkeen alkusyihin puuttuminen
|
Työpaikat, kasvu ja investoinnit
|
Kaupansuojatoimien
modernisointi, suorien ulkomaisten sijoitusten valvonta, jätteiden käsittelyn
kehittäminen kiertotaloudessa, EMU:n syventäminen, pankki-unionin loppuun-saattaminen
|
Kauppaneuvottelujen edistäminen; joukko kiertotalouteen, pankki-unionin
ja pääoma-markkinaunionin luomiseen sekä EMU:n syventäminen liittyviä
ehdotuksia (esim. joulukuun EMU-paketti)
|
Talouskasvun tukeminen, euroalueen uudistaminen (varmistaen myös
euroalueen ulkopuolisten EU-maiden vaikutusmahdollisuudet)
|
Sosiaalinen ulottuvuus
|
Sosiaaliturvan
koordi-noinnin parantaminen, työntekijöiden suojele-minen terveysriskeiltä
työpaikoilla, lähetettyjä työntekijöitä koskevien sääntöjen modernisointi ja
rajatylittävä valvonta
|
Sosiaalista oikeuden-mukaisuutta koskeva paketti, sis. ehdotus Euroopan
työviranomaisen perustamisesta ja aloite eurooppalaisesta sosiaali-turvatunnuksesta
|
Koheesiopolitiikan
vahvistaminen, varhais-kasvatuksen ja koulutus-järjestelmien uudistaminen,
syrjäytymisen ehkäisy
|
(Digit.) sisä-markkinat
|
Sähköisen
viestinnän sääntöjen modernisoinnin viimeistely, verkko- ja etämyynnin
kuluttajan-suojastandardien nostaminen, kyber-turvallisuuden ja tieto-suojan vahvistaminen,
oikeudenmukainen verotus
|
Verkkoalustoihin, digitaali-talouden oikeuden-mukaiseen
verotukseen ja EU:n elintarvikeketjun parantamiseen liittyvät ehdotukset, tiedonanto
määräenemmistöpäätösten ja tavallisen lainsäätämis-järjestyksen käytön
lisäämisestä sisämarkkina-lainsäädännössä
|
Sähköistä viestintää, tekijänoikeuksia, tietosuojaa ja
kyberturvallisuutta koskevat toimet
|
Energia ja ilmasto
|
Vuoteen 2030
ulottuvien ilmasto- ja energia-politiikan puitteiden sekä Pariisin ilmastosopimuksen
täytäntöönpano, puhtaan energian ja puhtaan liikenteen paketit
|
Joukko kiertotalouteen ja energiaunionin solidaarisuuteen liittyviä
ehdotuksia, tiedonanto EU:n energia- ja ilmastopolitiikan tulevaisuudesta
|
-
|
Ulkoiset politiikat
|
Avoimen ja
sääntöperusteisen kauppapolitiikan edistäminen, EU:n roolin vahvistaminen
yhteisten intressien sekä vakauden, turvallisuuden ja rauhan edistämisessä
EU:n rajojen ulkopuolella
|
Eurooppa-Aasia -strategia, uudistettu kumppanuus Latinalaisen Amerikan ja
Karibian alueen kanssa, uudet kehykset Intia-, Iran- ja Irak-suhteisiin,
strategia Serbian ja Montenegron EU:hun liittymistä varten, tiedonanto määrä-enemmistöpäätösten
käytön lisäämismahdollisuuksista yhteisessä ulkopolitiikassa
|
Länsi-Balkanin maiden EU-jäsenyysperspektiivin vahvistaminen liikenne-,
energia-, koulutus- ja digitaalisia yhteyksiä parantamalla
|
Horison-taaliset
ja institutio-naaliset kysymykset
|
EU:n yhteisiin arvoihin sitoutuminen, EU:n legitimiteetin vahvistaminen
|
Ehdotus vuoden 2020 jälkeiseksi monivuotiseksi rahoituskehykseksi,
Euroopan kestävää tulevai-suutta koskeva pohdinta-asiakirja, aloite oikeus-valtioperiaatteen
noudatta-misen vahvistamisesta, tiedonannot EU-viestinnän parantamisesta, EU:n
ohjauksen ja hallinnan tehostamisesta sekä toissijaisuus- ja
suhteellisuusperiaatteiden sekä paremman sääntelyn lisäämisestä
|
-
|