Liikenne- ja viestintävaliokunta hyväksyi torstaina 9. kesäkuuta mietinnön, joka koskee kaupallisia tavarankuljetuksia Euroopan unionin alueella eli ns. kabotaasia.
Tavaraliikenteen kabotaasilla tarkoitetaan valtion sisäistä kuljetusta toisessa EU-maassa rekisteröidyllä ajoneuvolla. Kabotaasi on ollut jo pitkään mahdollista EU:n ja ETA-alueen liikenteenharjoittajille. Esitys ja kabotaasia koskeva sääntely eivät koske Suomen ja kolmansien maiden, kuten Venäjän, välistä rajat ylittävää liikennettä.
Valiokunta linjaa mietinnössään, että esityksen mukainen lainsäädännöllinen ratkaisu on käytännössä ainoa ja väistämätön vaihtoehto tämän hetkisessä tilanteessa.
Kabotaasikuljetuksilla on arvioitu olevan positiivisina vaikutuksina tyhjänä ajamisen välttäminen, kuljetuskustannusten optimointi ja päästöjen vähentäminen. Lisäksi nämä kuljetukset tuovat myös suomalaisille kuljetusyrityksille liiketoimintamahdollisuuksia muissa jäsenmaissa.
Muutoksen seurauksiin liittyen on kuitenkin tuotu laajasti esille erilaisia vakavia huolia. Näitä ovat toimijoiden tasapuolisen kilpailun edellytyksiin ja harmaan talouden lisääntymiseen liittyen, mikäli kabotaasikuljetusten määrä Suomessa kasvaisi jatkossa.
Valiokunta pitää asiantuntijakuulemisessa esille tuotuja huolia perusteltuina. Kaupallisista tavarankuljetuksista tiellä annetussa laissa on säädetty tilaajalle selvitysvelvollisuus kuljetuksen laillisuudesta. Mahdollisten lieveilmiöiden torjuminen kuitenkin vaatii lain noudattamisen varmistamista ja valvonnan tehokkuutta. Valvonnan tehottomuus ei saa johtaa epäterveeseen kilpailuun tai harmaan talouden lisääntymiseen.
Valiokunta edellyttää, että liikenne- ja viestintäministeriö ja sisäasiainministeriö varmistavat yhteistyössä, että kabotaasikuljetuksia koskevan EU:n tavarankuljetuslupa-asetuksen kabotaasikuljetuksia koskevien säännösten noudattaminen varmistetaan. Erityisen tärkeää on, että rahtikirjaa koskevien säännösten noudattamista maanteillä valvotaan tehokkaasti.
Lisäksi tulee arvioida kattavasti, miten kuljetusyritysten tasapuoliset kilpailunedellytykset voidaan turvata ja ehkäistä mahdolliset lieveilmiöt markkinoilla.
Mietinnössä linjataan, että liikenne- ja viestintäministeriön tulee arvioida lakimuutoksen käytännön vaikutuksia ja mahdollisia muutostarpeita. Valiokunta korostaa erityisesti, että valtioneuvoston tulee huolehtia säännösten noudattamisen valvonnasta vastaavien viranomaisten toiminnan edellytyksistä.
Mietintöön sisältyy 1 vastalause.