Ohita päänavigaatio

Siirry sisältöön

Valtiovarainvaliokunta ei puolla lentoveroa koskevan kansalaisaloitteen hyväksymistä

Julkaistu 17.6.2022 13.50
Ihminen seisoo lentoasemalla ja pitää kiinni vedettävästä matkalaukusta. Taustalla aurinko paistaa suurista ikkunoista.

Valtiovarainvaliokunta ei puolla lentoveroa koskevan kansalaisaloitteen hyväksymistä

Valtiovarainvaliokunnan mietintö Lentovero-kansalaisaloitteesta (KAA 1/2020 vp) valmistui perjantaina 17. kesäkuuta. Valiokunta esittää kansalaisaloitteen hylkäämistä. 

Lue valiokunnan mietintö kokonaisuudessaan (VaVM 15/2022)

Kansalaisaloitteessa esitetään, että eduskunta ryhtyisi lainvalmistelutoimenpiteisiin matkustajakohtaisen lentoveron säätämiseksi Suomessa. Lentoveroa koskevan lain valmistelussa tulisi selvittää, voidaanko matkustajakohtaisen lentoveron suuruudessa ottaa huomioon erityyppisten lentojen ilmastovaikutukset ja voidaanko verotuottoja ohjata ympäristöpoliittisesti. Aloitteen mukaan matkustajakohtaisen lentoveron tulisi määräytyä siten, että sillä saavutetaan mahdollisimman tehokas ympäristöpoliittinen ohjausvaikutus.

Valiokunta toteaa, että valtioneuvoston Verotus lentoliikenteen päästöohjauksessa -hankkeessa on tutkittu lentoveron erilaisia toteutusvaihtoehtoja Suomessa, vaihtoehtojen vaikutuksia lentomatkojen ja lentoliikenteen päästöjen määrään sekä vaikutuksia Suomen taloudelle. Hankkeen esiselvitys valmistui helmikuussa 2022. 

Hankkeessa on tarkasteltu kolmea lentoveron toteutusvaihtoehtoa: matkan pituuden mukaan porrastuvaa lippuveroa, kiinteää lentokohtainen nousuveroa sekä EU:n laajuista polttoaineveroa. Esiselvityksen mukaan suurin päästövähennys saavutettaisiin nousuveron ja polttoaineveron avulla, joissa päästöt vähenisivät erityisesti alle neljän tunnin ulkomaanlennoilla, mutta lippuvero olisi kustannustehokkain.

Valiokunta pitää keskustelua lentämisestä aiheutuvista päästöistä tärkeänä, minkä vuoksi se on selvittänyt lentoveroa koskevaa kansalaisaloitetta perusteellisesti kuulemalla laajasti eri tahoja. Kuulemisissa on sinällään pidetty tärkeänä tavoitetta lentoliikenteen päästöjen vähentämisestä. Osa kuultavista on kannattanut suoraan kansallista lentoveroa tai nähnyt sillä ainakin jonkinlaisen roolin lentoliikenteen päästöohjauksessa muiden toimenpiteiden ohella. Moni kuultavista on kuitenkin pitänyt parempana globaalia tai EU-tason ratkaisua, koska kansalliset ratkaisut eivät välttämättä palvele päästövähennystavoitteita lentoliikenteen kansainvälisen luonteen vuoksi.

Valiokunta arvioi, että valtioneuvoston esiselvitystä voidaan pitää hyvänä pohjana Suomessa käytävälle keskustelulle lentoliikenteen verotuksesta. Esiselvityksenkin mukaan lentoliikenteen ohjauskeinot ovat tehokkaampia EU-tasolla ja etenkin vielä laajemmalla kansainvälisellä tasolla.

Valiokunta muistuttaa, että lentoliikenne on kansainvälistä ja globaalisti kilpailtua liiketoimintaa, jolloin tehokkaita toimia voidaan parhaiten saavuttaa riittävän laajalla kansainvälisellä ratkaisulla. Asiantuntijakuulemisissa esille tuodut seikat tuovat hyvin esille sen, että kansallisen lentoveron vaikutukset ja tehokkuus ovat monelta osin myös epäselviä.  


Aihealueet
Valtiovarainvaliokunta; Valiokunnat