Valtiovarainvaliokunnan mietintö kolmesta kansalaisaloitteesta koskien muun muassa polttoaineiden hintatason kohtuullistamista (KAA 1, 2 sekä 5/2023 vp) on valmistunut. Mietintö on yksimielinen, ja valiokunta esittää kansalaisaloitteiden hylkäämistä.
Ensimmäisessä aloitteessa ehdotetaan ryhtymistä lainvalmisteluun, jolla turvataan polttoaineiden hinnan kohtuullisuus. Toisessa aloitteessa ehdotetaan lainvalmisteluun ryhtymistä dieselin käyttövoimaveron poistamiseksi sekä aiemman dieselin verotuen muokkaamiseksi nykypäivän tilanteeseen paremmin soveltuvaksi biopolttoaineiden jakeluvelvoitetueksi. Kolmannessa aloitteessa ehdotetaan, että eduskunta ryhtyy kiireellisesti toimiin luodakseen "autoilun elvytyspaketin", jolla bensan ja dieselin verotusta alennetaan. Valiokunta on pitänyt perusteltuna käsitellä aloitteita yhdessä, koska ne liittyvät energiaverotukseen.
Valiokunta ymmärtää kansalaisaloitteissa esitettyjä huolia autoilun kustannuksista ja niiden vaikutuksia henkilöiden työssäkäyntiin ja muihin liikkumisen tarpeisiin sekä yritysten kilpailukykyyn. Nämä korostuvat erityisesti alueilla, jossa välimatkat ovat pitkiä. Valiokunta toteaa, että kuluvalla vaalikaudella on jo toteutettu autoilun verotusta keventäviä toimia. Pääministeri Petteri Orpon hallituksen hallitusohjelmakirjauksen mukaan kotitalouksien ostovoimaa vahvistetaan keventämällä työn ja liikkumisen verotusta. Hallitusohjelman mukaan liikennepolttoaineiden hinta ei nouse hallituksen toimenpiteiden takia.
Lisäksi valiokunta kiinnittää huomiota muun muassa siihen, että kansalaisaloitteet on tehty erilaisessa markkinatilanteessa ja polttoaineiden hinnat ovat palanneet hintahuipun jälkeen jo kohtuullisemmille tasoille ollen varsin maltillisia vuoden 2024 alkupuolella verrattuna vuosien 2022 ja 2023 tilanteeseen.
Kansalaisaloitteiden mukaisia ehdotuksia arvioitaessa on myös otettava huomioon Suomen päästövähennystavoitteet. Polttoaineveroa on pidetty kustannustehokkaana päästöohjauskeinona ja verotuksen keventäminen ehdotetulla tavalla ei tukisi siirtymää vähäpäästöiseen liikenteeseen. Valiokunta näkee fossiilisten polttoaineiden korvaamisen myös energiaomavaraisuuskysymyksenä, koska se vähentää riippuvuutta fossiilisten polttoaineiden tuottajamaista. Mietinnössä tuodaan esille myös polttoaineverotuksen merkittävä fiskaalinen rooli valtiontalouden kannalta. Ehdotukset olisivat osittain myös EU:n energiaverodirektiivin vastaisia ja sopisivat ylipäätään huonosti nykyiseen energiaveromalliin.
Lue mietintö VaVM 2/2024 vp eduskunnan verkkosivuilta