Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Valtio ja Sipoon kunta ovat laatineet suunnitelmia valtatien 7 varressa sijaitsevan Sipoonlahden liittymän kehittämisestä liikenteen palvelualueena ja solmukohtana. Valtatie 7 on valtakunnallisesti merkittävä Helsingistä Kotkan ja Haminan kautta Vaalimaalle johtava valtatie sekä osa kansainvälistä E18-yhteyttä ja yleiseurooppalaista TEN-T-ydinverkkoa. Valtatiellä 7 on suuri merkitys Itä-Uudenmaan kuntien aluerakenteen ja elinkeinotoiminnan kannalta. Keskeistä liittymäaluetta saneeraamalla Sipoonlahdesta olisi mahdollista saada paitsi toimiva liikenteen palvelualue myös julkisen liikenteen solmukohta.
Sipoonlahden eritasoliittymän yhteydessä on nykyisellään raskaan liikenteen levähdysalueena toimiva Sipoonlahden palvelualue. Alueen maankäytön voimakas kehittäminen ei ole palvelualueella mahdollista ennen kuin raskaan liikenteen nykyiselle pysäköintialueelle on löydetty uusi paikka ja liittymäalue on saneerattu. Sipoonlahden palvelualueella on parhaillaan tarjouskyselyssä urakka, jossa toteutetaan syksyyn 2020 mennessä raskaan liikenteen levähdysalueen laajennus (nykyisellä tiealueella).
Liittymäalueen kehittäminen entistä monipuolisempana liikenteen palvelualueena sekä julkista liikennettä tukevana liittymäalueena vaatii eritasoliittymäkokonaisuuden. Vuonna 2016 laaditun aluevaraussuunnitelman mukainen eritasoliittymäkokonaisuus edellyttää rekkaparkin siirtoa ja maksaa nykyiseen kustannustasoon päivitettynä noin 8 000 000 euroa.
Edellä olevan perusteella ehdotan,