Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Itä-Suomessa metsäteollisuuden ja puuhuollon kuljetukset merkitsevät alueille elinvoimaa, uusia työpaikkoja ja yritystoimintaa. Samalla raskaan kuljetusliikenteen kasvu asettaa lisävaatimuksia valtateiden risteyskohdissa.
Erityisesti raskaan liikenteen osuus kasvaa valtatie 13:sta, jonka kautta kuljetetaan puuta Etelä-Savosta muun muassa Äänekosken uudelle biotuotetehtaalle. Valtatie 13 risteää Mikkelissä Rantakylän kaupunginosan Vanhan Otavantien ja Otavankadun kohdalla. Valtatien valo-ohjatun risteyksen neljästä haarasta valtio omistaa kolme ja Mikkelin kaupunki yhden tulosuunnan haaran. Kyseisen valo-ohjatun liittymän kapasiteetti ei enää riitä kasvaneisiin liikennemääriin. Tiedossa oleva kasvukehitys tulee tukkimaan liittymän kapasiteetin, mikä johtaa liikenteen ruuhkautumiseen ja pitkiin odotusaikoihin.
Liittymäalue vaatii pikaista korjaamista, jotta henkilöliikenne sujuu, eikä ammattiliikenteen kuljetuksiin tule viivästyksiä. Liittymän korjaaminen 2-kaistaiseksi kiertoliittymäksi parantaisi liikenteen sujuvuutta ja liikenneturvallisuutta. Liittymän rakentamisen mahdollistava asemakaava on lainvoimainen ja parhaillaan ELY-keskus ja Mikkelin kaupunki työstävät liittymästä tiesuunnitelmaa. Liittymän rakentamisvalmius on olemassa vuoden 2018 aikana. Kustannusarvio on 3 miljoonaa euroa.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,