Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Itä-Suomi tarvitsee liikenneinvestointeja saavutettavuuden parantamiseksi. Ne lisäävät elinvoimaa ja työllisyyttä. Itä-Suomessa asuu lähes miljoona ihmistä. Idässä metsä kasvaa parhaiten Suomessa ja Itä-Suomessa on runsaasti puuhun perustuvaa teollisuutta, Saimaan matkailukohteita, korkeakouluja, rajanylityspaikkoja, kaupankäyntiä. Itä-Suomi tarvitsee kehittyäkseen hyvät ja nopeat liikenneyhteydet. Junayhteyksien parantamisella vähennetään myös liikenteen päästöjä ja vastataan ilmastonmuutoksen hillintään.
Itä-Suomen sekä Kainuun maakunnan kaupungit ja kunnat sidosryhmineen ovat tehneet liikenne- ja viestintäministeriölle esityksen, että Liikennevirasto yhdessä pääkaupunkiseudun, Porvoon kaupungin ja maakuntaliittojen kanssa ryhtyy selvittämään Helsinki-Vantaan lentoaseman kautta kulkevan kaukoliikenteen ratayhteyden vaikutuksia ja kannattavuutta. Tavoitteena on kolmen tunnin junayhteys Kuopiosta ja Joensuusta Helsinkiin niin että Itärata kulkisi Helsingistä Porvoon kautta Kouvolaan.
Kouvolan ja Porvoon yhdistävä Itärata lyhentäisi junamatka-aikaa Iisalmesta, Kuopiosta, Pieksämäeltä, Mikkelistä, Kouvolasta, Joensuusta, Parikkalasta, Savonlinnasta, Lappeenrannasta, Imatralta, Joensuusta, Iisalmesta ja Pietarista Helsinkiin. Suora junayhteys Itä-Suomesta Helsinki-Vantaan päälentoasemalle on poikkeuksellisen tärkeä hanke Itä-Suomen ja koko maan kannalta.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,