Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Kouvola—Iisalmi eli Savon rata on osa valtakunnan runkoverkkoa sekä yleiseurooppalaista TEN-rautatieverkkoa. Savon radalla henkilöliikenteen nopeustaso on saatava nostettua 200 km/h ja tavaraliikenteen akselipaino 250 kN:n. Nykytilanteessa tasoristeykset rajoittavat suurimman sallitun nopeuden 140 kilometriin tunnissa. Etelä-Savon maakunnan alueella tasoristeyksiä on vielä Haukivuori—Pieksämäki, kuusi kappaletta. Samoin Kymenlaakson maakunnassa (välillä Kouvola—Etelä-Savo) on tasoristeyksiä. Savon radalla on myös yhteysvälejä, joilla nopeudennosto edellyttää turvalaitetöitä. Tällainen väli on esimerkiksi Mikkeli—Haukivuori.
Nopeuden nostaminen ja akselipainon nostaminen parantavat julkisen liikenteen palvelutasoa ja kilpailukykyä, mikä lisää matkustajamääriä, tavaraliikennettä ja vähentää pitkämatkaista henkilöautoliikennettä. Nopeammat yhteydet parantavat myös Itä-Suomen saavutettavuutta, millä on myönteinen vaikutus elinkeinoelämän toimintaedellytyksiin alueella. Samalla tuetaan uuden liikennepolitiikan ja Pariisin ilmastosopimuksen mukaisten tavoitteiden saavuttamista. Liikenneturvallisuus paranee niin raide- kuin tieliikenteen osalta.
Toimenpiteitä nopeustason nostamiseksi ovat tasoristeyksien poistamisen ja radan rakenteiden saneeraukset sekä sähkö- ja turvalaitejärjestelmien muutokset, meluntorjunta, akselipainon nosto ja penkereiden leventäminen.
Rautateiden henkilöliikenteen palvelutason näkökulmasta Savonrata on huomattavasti heikommassa asemassa, kuin Pohjanmaan rata. Matka-aika välillä Helsinki—Seinäjoki on noin 3 tuntia, kun vastaavalla matkalla Helsinki—Kuopio aika on yli 4 tuntia. Tavaraliikenteen osalta kuljetusmäärät ovat kasvaneet kaivosteollisuuden johdosta. Monet kuljetukset myös sisältävät vaarallisia aineita, mikä täytyy huomioida arvioitaessa tasoristeysonnettomuuksien seurauksia.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,