Viimeksi julkaistu 6.6.2024 8.27

Toimenpidealoite TPA 27/2024 vp 
Kaisa Garedew ps 
 
Toimenpidealoite koulukiusaamiseen puuttumisen määräaikojen ja kriteerien lisäämisestä lainsäädäntöön

Eduskunnalle

Opettajilla ja rehtoreilla on suuri rooli koulukiusaamisen ja kouluväkivallan huomaamisessa sekä siihen puuttumisessa. On erityisen tärkeää, että oppilaat kokevat aikuisten toiminnan johdonmukaiseksi ja että jokaiseen kiusaamistapaukseen puututaan viipymättä. Aina kiusaamista ei kuitenkaan huomata. Pahimmillaan siihen suhtaudutaan vähättelevästi. Siinä tapauksessa kyse voi olla jopa virkavelvollisuuden rikkomisesta. Opettajilla on virkansa puolesta velvoite puuttua kiusaamiseen. Jokaiselle oppilaalle on turvattava sekä fyysisesti että psyykkisesti turvallinen kouluympäristö. 

Nykylainsäädännöstä puuttuvat tarkat kriteerit sille, mitä kiusaamiseen puuttumisen tulee sisältää ja missä ajassa. Puuttumiselle tulisi määritellä määräaika, johon mennessä toimenpiteisiin tulee olla ryhdytty siitä laskien, kun kiusaaminen tuli tietoon. Opettajilla tulisi olla tarkka tieto siitä, mitä vaaditut toimenpiteet konkreettisesti ovat ja millä tavalla määritellään onnistunut puuttuminen. Lisäksi eri henkilöiden vastuut koulun sisällä ja viranomaisten kanssa tulisi selkeyttää lainsäädäntöön, jotta työnjako olisi selkeä. Kiusaaja olisi myös voitava velvoittaa osallistumaan aktiivisesti kiusaamisen selvittelyyn. Lisäksi opettajien ja rehtorien tulee olla tietoisia siitä, millaisia seuraamuksia heille voi puuttumisen laiminlyönnistä seurata, ja näiden seuraamusten tulisi käydä ilmi lainsäädännöstä. 

Ponsiosa 

Edellä olevan perusteella ehdotan,

että hallitus ryhtyy toimenpiteisiin lainsäädännön tarkentamiseksi opettajien ja rehtoreiden kiusaamiseen puuttumisen määräaikojen, kriteerien, vastuunjaon, kiusaajan velvollisuuksien sekä laiminlyönnin seuraamusten osalta. 
Helsingissä 4.6.2024 
Kaisa Garedew ps