4.1
Keskeiset ehdotukset
Esityksessä ehdotetaan oikeusministeriön hallinnonalan lakien muutoksenhakusäännösten tarkistamista niin, että viittaukset muutoksenhaussa sovellettavaan yleislakiin vastaisivat vuoden 2020 alussa voimaan tullutta oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annettua lakia. Lisäksi poistettaisiin hallintoasioiden yleislakien kanssa päällekkäisiä säännöksiä ja selkeytettäisiin muutoksenhakusäännöksiä. Päällekkäisten säännösten poistamisella ei olisi vaikutusta lainkohtien sisältöön, koska esimerkiksi hallintopäätöksen tehneen viranomaisen jatkovalitusoikeus ja valituslupasääntely korkeimpaan hallinto-oikeuteen ovat jo oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain perusteella voimassa olevaa oikeutta myös nyt muutettavien lakien osalta.
Hallintolainkäyttölakia koskevat viittaukset muutettaisiin viittauksiksi oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annettuun lakiin seuraavissa pykälissä:
tuomioistuinlain (673/2016) 4 luvun 1 § ja 23 luvun 6 §,
oikeudenkäynnistä työtuomioistuimessa annetun lain (646/1974) 37 a §,
oikeudenkäynnin julkisuudesta yleisissä tuomioistuimissa annetun lain (370/2007) 2 §,
oikeudenkäynnin viivästymisen hyvittämisestä annetun lain (362/2009) 9 §,
turvatarkastuksista tuomioistuimissa annetun lain (1121/1999) 1 §,
käräjäoikeuden lautamiehistä annetun lain (675/2016) 12 §,
valtion oikeusapu- ja edunvalvontapiireistä annetun lain (477/2016) 4 §,
saamelaiskäräjistä annetun lain (974/1995) 26 b ja 40 §, lisäksi muutoksenhausta hallintoasioissa annettua lakia (154/1950) koskeva viittaus muutettaisiin viittaukseksi oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annettuun lakiin 41 §:ssä,
hallintolain (434/2003) 12, 40, 49 b ja 66 §,
yhdenvertaisuus- ja tasa-arvolautakunnasta annetun lain (1327/2014) 8 §,
Rikosseuraamusalan koulutuslaitoksesta annetun lain (1316/2006) 31 §,
kansainvälisistä tietoturvallisuusvelvoitteista annetun lain (588/2004) 20 a §,
uhkasakkolain (1113/1990) 24 §,
vankeuslain (767/2005) 20 luvun 4 §,
yhdyskuntaseuraamuksen täytäntöönpanosta annetun lain (400/2015) 88 §,
yhdistelmärangaistuksen täytäntöönpanosta annetun lain (801/2017) 35 ja 37 §,
Suomen ja muiden pohjoismaiden välisestä yhteistoiminnasta rikosasioissa annettujen tuomioiden täytäntöönpanosta annetun lain (326/1963) 26 §,
kansainvälisestä yhteistoiminnasta eräiden rikosoikeudellisten seuraamusten täytäntöönpanossa annetun lain (21/1987) 24 §,
tuomittujen siirtoa Euroopan unionissa koskevan puitepäätöksen lainsäädännön alaan kuuluvien säännösten kansallisesta täytäntöönpanosta ja puitepäätöksen soveltamisesta annetun lain (1169/2011) 19 §,
valvontatoimenpiteitä ja vaihtoehtoisia seuraamuksia Euroopan unionissa koskevan puitepäätöksen lainsäädännön alaan kuuluvien säännösten kansallisesta täytäntöönpanosta ja puitepäätöksen soveltamisesta annetun lain (1170/2011) 14 §,
viittomakielilain (359/2015) 4 §,
valmiuslain (1552/2011) 130 ja 131 § ja lisäksi oikaisuvaatimuksen osalta 131 §:ään lisättäisiin viittaus hallintolakiin, ja
talous- ja velkaneuvonnasta annetun lain (813/2017) 5 §.
Hallintolainkäyttölakia koskevat viittaukset muutettaisiin viittauksiksi oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annettuun lakiin ja valituslupaa tai päätöksen tehneen viranomaisen jatkovalitusoikeutta korkeimpaan hallinto-oikeuteen koskevat säännökset tai kummatkin poistettaisiin tarpeettomina seuraavista pykälistä:
tuomioistuinlain (673/2016) 23 luvun 8 §,
oikeusapulain (257/2002) 26 §,
valtion oikeusapu- ja edunvalvontapiireistä annetun lain (477/2016) 13 §,
luvan saaneista oikeudenkäyntiavustajista annetun lain (715/2011) 26 §,
yhdenvertaisuus- ja tasa-arvolautakunnasta annetun lain (1327/2014) 13 §,
julkisyhteisöjen henkilöstöltä vaadittavasta kielitaidosta annetun lain (424/2003) 15 §,
pakkokeinolain (806/2011) 64 §, josta myös Viestintäviraston nimi päivitettäisiin Liikenne- ja viestintävirastoksi,
tietosuojalain (1050/2018) 25 §,
henkilötietojen käsittelystä rikosasioissa ja kansallisen tuvallisuuden ylläpitämisen yhteydessä annetun lain (1054/2018) 59 §,
kokoontumislain (530/1999) 28 §,
sananvapauden käyttämisestä joukkoviestinnässä annetun lain (460/2003) 17 §,
perintökaaren (40/1965) 5 luvun 2 a §,
adoptiolain (22/2012) 29, 36, 37, 50 ja 93 §,
ylikuormamaksusta annetun lain (51/1982) 15 §,
pysäköintivalvonnasta annetun lain (727/2011) 16 §, ja lisäksi lain 14 § kumottaisiin tarpeettomana,
luottotietolain (527/2007) 41 § ja
eräiden luotonsaajien ja luotonvälittäjien rekisteröinnistä annetun lain (853/2016) 20 §.
Valituslupaa koskevat säännökset poistettaisiin tarpeettomina seuraavista pykälistä:
vankeuslain (767/2005) 20 luvun 6 §,
yhdyskuntaseuraamuksen täytäntöönpanosta annetun lain (400/2015) 90 § ja
henkilötietojen käsittelystä rikosasioissa ja kansallisen tuvallisuuden ylläpitämisen yhteydessä annetun lain (1054/2018) 58 §.
Tuomioistuinmaksulain (1455/2015) 11 §:n osalta hallintolainkäyttölakia koskeva viittaus muutettaisiin viittaukseksi oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annettuun lakiin ja toimivaltainen hallinto-oikeus muutettaisiin siksi hallinto-oikeudeksi, jonka tuomiopiirissä kysymyksessä olevan viranomaisen toimipaikka sijaitsee.
Muutoksenhaku muutettaisiin puoluelain (10/1969) 9 e §:n ja ehdokkaan vaalirahoituksesta annetun lain (273/2009) 10 §:n osalta siten, että muutosta haettaisiin hallinto-oikeudelta eikä suoraan korkeimmalta hallinto-oikeudelta oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain pääsäännön mukaisesti. Muutos vastaa korkeimman hallinto-oikeuden asemaa oikeuskäytäntöä ohjaavana ylimpänä tuomioistuimena. Lisäksi hallintolainkäyttölakia koskevat viittaukset muutettaisiin viittauksiksi uhkasakkolakiin (1113/1990), jossa on oma muutoksenhakusäännös.
Lakeihin tuomioistuinmaksulain, puoluelain ja ehdokkaan vaalirahoituksesta annetun lain muuttamisesta sisällytettäisiin siirtymäsäännökset, joiden mukaan haettaessa muutosta ennen muutoksen voimaantuloa tehtyyn päätökseen sovellettaisiin muutoslain voimaan tullessa voimassa olleita säännöksiä.
Julkisuuslain (621/1999) 33 §:n 1 momentin mukainen asiakirjan antamisesta perittävää maksua koskeva päätös on luonteeltaan sellainen, että sen osalta oikaisuvaatimusvaihe ja hallintovalitus olisivat tarkoituksenmukaisia muutoksenhakukeinoja. Sen vuoksi tässä esityksessä ehdotetaan oikeustilan täsmentämistä tältä osin siten, että myös kunnallisen viranomaisen tekemään maksupäätökseen sovelletaan samalla tavalla kuin valtion viranomaisen tekemään maksupäätökseen hallintolain säännöksiä oikaisuvaatimuksen tekemisestä ja oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain muutoksenhakusäännöksiä hallintovalituksesta. Kuntien tulisi tehdä tämän johdosta tarvittavat muutokset johtosääntöihinsä. Lisäksi 33 §:stä muutettaisiin hallintolainkäyttölakia koskeva viittaus viittaukseksi oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annettuun lakiin ja poistettaisiin valituslupaa korkeimpaan hallinto-oikeuteen koskeva säännös tarpeettomana. Saman lain 34 §:n 3 momentin viittaus kuntalakiin ajantasaistettaisiin koskemaan nykyisin voimassa olevaa kuntalakia (410/2015) poistamalla lainkohdasta aiempaan kuntalakiin (365/1995) viittaava säädösnumero.