7.1
Mielenterveyslaki
22 b §.Psyykkisen sairauden hoito. Pykälässä säädetään potilaan psyykkisen sairauden hoidosta. Potilaalla tarkoitetaan tarkkailuun otettua taikka tutkimukseen tai hoitoon määrättyä henkilöä.
Potilaslain 5 §:n mukaan potilaalle on annettava selvitys hänen terveydentilastaan, hoidon merkityksestä, eri hoitovaihtoehdoista ja niiden vaikutuksista sekä muista hänen hoitoonsa liittyvistä seikoista, joilla on merkitystä päätettäessä hänen hoitamisestaan. Selvitys on annettava siten, että potilas riittävästi ymmärtää sen sisällön. Potilaslain 6 §:n 1 momentin mukaan potilasta on hoidettava yhteisymmärryksessä hänen kanssaan. Jos potilas kieltäytyy tietystä hoidosta tai hoitotoimenpiteestä, häntä on mahdollisuuksien mukaan hoidettava yhteisymmärryksessä hänen kanssaan muulla lääketieteellisesti hyväksyttävällä tavalla. Mielenterveyslain 22 b §:n 1 momentin mukaan potilasta on mahdollisuuksien mukaan hoidettava yhteisymmärryksessä hänen kanssaan. Tämä tarkoittaa sitä, että jos potilas kykenee päättämään hoidostaan ja vastustaa tiettyä toimenpidettä, häntä on potilaslain yleisten periaatteiden mukaan hoidettava sellaisella lääketieteellisesti hyväksyttävällä tavalla, johon hän suostuu.
Poikkeuksellisesti potilaan perusoikeuksia saa rajoittaa, mutta vain siinä määrin kuin sairauden hoito, hänen turvallisuutensa tai toisen henkilön turvallisuus taikka muun mielenterveyslain 4 a luvussa säädetyn edun turvaaminen välttämättä vaatii. Potilaan ihmisarvoa on aina kunnioitettava ja kaikki toimenpiteet on suoritettava mahdollisimman turvallisesti. Potilaan tahdosta riippumatta suoritettavista hoito- ja tutkimustoimenpiteistä päättää häntä hoitava lääkäri.
Potilaan psyykkisen sairauden hoidossa saadaan hänen tahdostaan riippumatta käyttää vain sellaisia lääketieteellisesti hyväksyttäviä tutkimus- ja hoitotoimenpiteitä, joiden suorittamatta jättäminen vakavasti vaarantaa hänen tai muiden terveyttä tai turvallisuutta. Potilaan sairaalassa olon perusteeseen on kiinnitettävä erityistä huomiota rajoitusta valittaessa ja mitoitettaessa. Tutkimukseen lain 3 tai 4 luvun mukaisesti määrätylle saadaan tässä pykälässä tarkoitettua hoitoa hänen tahdostaan riippumatta antaa vain, jos se on hänen henkeään tai terveyttään uhkaavan vaaran torjumiseksi välttämätöntä.
Esityksessä ei ehdoteta muutoksia psyykkisen sairauden lääkehoidon edellytyksiin, vaan ainoastaan hallintopäätöksentekovelvoitteeseen ja muutoksenhakuoikeuteen. Tahdosta riippumatta toteutettavan lääkehoidon välttämättömyys on jatkossakin arvioitava myös yksittäisessä tilanteessa, ja myös tällöin tahdosta riippumatta toteutettavasta lääkehoidosta päättää potilasta hoitava lääkäri.
Pykälään ehdotetaan lisättäväksi uusi 4 momentti. Pykälän 4 momentissa säädettäisiin, että tarkkailussa, mielentilatutkimuksessa tai tahdosta riippumattomassa psykiatrisessa hoidossa olevan potilaan tahdosta riippumatta annettavan lääkehoidon perusteista olisi tietyissä tilanteissa annettava hallintolaissa tarkoitettu hallintopäätös. Päätöksen tekisi pykälän 3 momentissa tarkoitettu tahdosta riippumatta suoritettavista hoitotoimenpiteistä muutoinkin päättävä potilaan hoitava lääkäri, joka vastaa potilaan psyykkisen sairauden hoidosta. Hallintopäätöstä psyykkisen sairauden lääkehoidon toteuttamisesta ei siis annettaisi aina. Terveydenhuollon palvelujen toteuttaminen ja hoitotoimenpiteet katsotaan yleensä tosiasialliseksi hallintoiminnaksi, josta ei tehdä hallintopäätöksiä. Ehdotus merkitsee rajattua poikkeusta tähän pääsääntöön. Uudessa 4 momentissa ehdotetaan selvyyden vuoksi käytettäväksi termiä hallintopäätös erotuksena tosiasialliseksi hallintotoiminnaksi katsottavista toimenpiteistä.
Päätös olisi annettava ensinnäkin, jos potilas vastustaa lääkehoitoa tai hänen tahdostaan ei saada selvyyttä. Esityksen mukainen hallintopäätös olisi annettava, jos potilas vastustaa lääkehoitoa. Kyse olisi tilanteista, joissa lääketieteellisesti perusteltua ja asianmukaista lääkehoitoa ei ole mahdollista toteuttaa yhteisymmärryksessä potilaan kanssa tämän vastustuksesta johtuen. Vastustus voisi ilmetä eri tavoin esimerkiksi sanallisena kieltäytymisenä lääkehoidosta tai fyysisenä vastustamisena. Hallintopäätös olisi annettava myös, jos potilaan tahdosta ei saada yrityksestä huolimatta selvää. Potilas saattaa olla sillä tavoin eleetön tai lukkiutuneessa tilassa, että hänen kanssaan ei ole mahdollista päästä yhteisymmärrykseen lääkehoidosta.
Kynnyksen hallintopäätöksen antamiselle tulisi olla matala, jotta potilas voisi halutessaan hakea muutosta. Hallintopäätöstä ei kuitenkaan ole perusteltua edellyttää, jos lääkehoito voidaan toteuttaa yhteisymmärryksessä potilaan kanssa, vaan tällöin olisi kyse tosiasialliseksi hallintotoimeksi katsottavasta toimenpiteestä. Tämä korostaa sitä, että ensisijaista on aina pyrkiä saavuttamaan yhteisymmärrys annettavasta lääkehoidosta potilaan kanssa. Muutoksenhakukelpoinen hallintopäätös on myös poikkeus siihen lähtökohtaan, että terveydenhuollossa palvelujen toteuttaminen ja hoitotoimenpiteet katsotaan tosiasialliseksi hallintoiminnaksi, eikä niistä yleensä anneta hallintopäätöksiä.
Hallintopäätös olisi annettava myös muutoin potilaan pyynnöstä. Potilaalle olisi osana hänelle muutoinkin potilaan asemasta ja oikeuksista annetun lain 5 §:n nojalla annettavaa selvitystä kerrottava mahdollisuudesta saada asiasta kirjallinen valituskelpoinen hallintopäätös. Tämä tarkoittaa sitä, että vaikka potilas suostuisi psyykkisen sairautensa lääkehoitoon, hänellä olisi halutessaan oikeus saada asiasta hallintopäätös.
Päätös olisi uudessa 4 momentissa mainittujen edellytysten täyttyessä annettava sekä säännöllisestä että kertaluonteisesta, akuutisti tarvittavasta lyhytvaikutteisesta lääkehoidosta.
Hallintopäätöksessä olisi kyse tahdosta riippumattoman lääkehoidon toteuttamisen lakisääteisistä edellytyksistä ja perusteista, joiden pohjana on kyseisen potilaan lääketieteellinen tila ja sen edellyttämä asianmukainen hoito. Päätöksessä kuvattaisiin, millä perustein lääkehoito on toteutettava tarvittaessa potilaan tahdosta riippumatta. Päätöksessä ei olisi kyse hoidon sisällöksi katsottavista yksittäisestä lääkkeen antotapahtumasta, tietystä lääkevalmisteesta, annostuksesta tai antotavasta, vaan päätöksestä toteuttaa potilaan psyykkisen sairauden hoito lääketieteellisesti hyväksyttävällä tavalla tarvittaessa potilaan tahdosta riippumatta. Lääkevalmistetta, annostusta ja antotapaa on voitava muuttaa annetun päätöksen pysyessä edelleen voimassa, jos potilaan tila ja asianmukainen hoito sitä edellyttävät ja jos päätöksen perusteissa ei tapahdu muutosta. Yksittäisistä lääkkeen antotapahtumista ei olisi velvoitetta päättää kirjallisesti hallintopäätöksellä, vaan potilaan oikeusturva varmistettaisiin mahdollisuudella saattaa halutessaan psyykkisen sairauden hoidon oikeudelliset perusteet tuomioistuimen arvioitavaksi. Ehdotettu vastaa tahdosta riippumatta annettavasta hoidosta mielenterveyslaissa säädettyä siten, että hallintopäätös annetaan tahdosta riippumattomaan hoitoon määräämisestä, mutta ei hoidon sisällöstä.
Jos tahdosta riippumattoman lääkehoidon perusteissa tapahtuu muutos, on annettava uusi hallintopäätös, jos perusteiden muuttuessa potilas vastustaa lääkehoitoa tai hänen tahdostaan ei saada selvyyttä taikka muutoin potilaan pyynnöstä. Jos lääkehoidon antaminen aloitetaan yhteisymmärryksessä potilaan kanssa, mutta myöhemmin potilas vastustaa lääkehoidon antamista jatkossa, hänen tahdostaan ei enää saada selvyyttä tai potilas pyytää hallintopäätöstä, hallintopäätös olisi tällöin annettava, jos hoitoa on annettava potilaan tahdosta riippumatta. Hallintopäätöksen antaminen kytkeytyisi tahdosta riippumattoman lääkehoidon oikeudellisiin edellytyksiin, koska tuomioistuimen tehtävänä olisi arvioida lääkehoidon oikeudellisia perusteita, eikä tuomioistuimen tehtäviin jatkossakaan kuuluisi lääketieteellisten hoitopäätösten tekeminen.
Päätöksen perusteisiin muutoksia voisivat aiheuttaa muutokset potilaan tilassa tai tahdosta riippumattoman lääkehoidon lakisääteisten edellytysten täyttymisessä. Jos päätöksen perusteet muuttuvat, ei olisi enää edellytyksiä tahdosta riippumattoman lääkehoidon antamiselle alkuperäisten perusteiden ja alkuperäisen päätöksen perusteella. Tällöin tulee uudelleen harkittavaksi, täyttyvätkö tahdosta riippumattoman lääkehoidon lakisääteiset edellytykset, ja onko asiassa annettava hallintopäätös.
Mielenterveyslain 22 a §:n 2 momentin mukaan potilaan itsemääräämisoikeutta ja muita perusoikeuksia saa lain 4 a luvun säännösten nojalla rajoittaa vain siinä määrin kuin sairauden hoito, hänen turvallisuutensa tai toisen henkilön turvallisuus taikka muun tässä luvussa säädetyn edun turvaaminen välttämättä vaatii. Tahdosta riippumaton lääkehoito on lopetettava heti, kun sen antamiselle ei enää ole edellytyksiä. Tällöin annettu päätöskään ei voi enää pysyä voimassa.
Potilasta koskevat potilasasiakirjamerkinnät tulisi tehdä voimassa olevan lainsäädännön mukaisesti kuten tähänkin asti. Potilasasiakirjoihin tulee kirjata potilaan hoidon järjestämisen, suunnittelun, toteuttamisen ja seurannan turvaamiseksi tarpeelliset ja riittävät tiedot. Myös valitun hoidon ja tehtyjen hoitoratkaisujen perusteet tulee kirjata. Potilaan näkemys lääkehoidon antamisesta on aina syytä kirjata potilasasiakirjoihin. Pääosa tahdosta riippumattomassa psykiatrisessa hoidossa olevan potilaan lääkehoidosta annetaan yhteisymmärryksessä potilaan kanssa. Hyvään hoitokäytäntöön kuuluu, että kaikissa pykälässä säädetyissä tilanteissa potilaan tilaa on seurattava ja arvioitava jatkuvasti hänen terveytensä ja turvallisuutensa edellyttämällä tavalla.
Terveydenhuollon ammattihenkilön ammattitoiminnan päämääränä on terveydenhuollon ammattihenkilöistä annetun lain mukaan terveyden ylläpitäminen ja edistäminen, sairauksien ehkäiseminen sekä sairaiden parantaminen ja heidän kärsimystensä lievittäminen. Terveydenhuollon ammattihenkilön on ammattitoiminnassaan sovellettava yleisesti hyväksyttyjä ja kokemusperäisiä perusteltuja menettelytapoja koulutuksensa mukaisesti, jota hänen on pyrittävä jatkuvasti täydentämään. Ammattitoiminnassaan terveydenhuollon ammattihenkilön tulee tasapuolisesti ottaa huomioon ammattitoiminnasta potilaalle koituva hyöty ja sen mahdolliset haitat. Terveydenhuollon ammattihenkilöllä on velvollisuus ottaa huomioon, mitä potilaan oikeuksista säädetään ja aina antaa kiireellisen hoidon tarpeessa olevalle apua (15 §).
Ruumiillisen sairauden hoidosta säädetään mielenterveyslain 22 c §:ssä sekä potilaslaissa. Ruumiillista sairautta on hoidettava yhteisymmärryksessä potilaan kanssa siten kuin potilaslain 6–9 §:ssä säädetään. Jos potilas, joka ei kykene päättämään hoidostaan, vastustaa ruumiillisen sairautensa hoitoa, hoitoa saa antaa vain, jos se on tarpeen potilaan henkeä tai terveyttä uhkaavan vaaran torjumiseksi. Hoidosta päättää potilasta hoitava lääkäri. Tähän sääntelyyn ei esitetä muutoksia. Käytännössä potilaan somaattisen sairauden hoitamisen turvaamiseksi saatetaan joissakin tapauksissa hakea edunvalvojan määräämistä esimerkiksi, jos potilas psykoottisuuden vuoksi kiistää somaattisen sairauden olemassaolon. Edunvalvojan kuulemisesta ja suostumuksesta säädetään potilaslain 6 §:n 2 ja 3 momenteissa.
Hallintopäätös olisi voimassa enintään tarkkailua, mielentilatutkimusta tai hoitoa koskevan 2–4 ja 4 b luvussa säädetyn päätöksen voimassaolon ajan. Päätös ei myöskään voisi olla pidempään voimassa kuin lääkehoitoa on välttämätöntä antaa ja tahdosta riippumattoman lääkehoidon lakisääteiset edellytykset muutoin täyttyvät.
Mielenterveyslain 11.2 §:n mukaan hoitoon määräämispäätös on tehtävä tarkkailulähetteen, tarkkailulausunnon ja sairauskertomuksen perusteella kirjallisesti viimeistään neljäntenä päivänä tarkkailuun ottamispäivän jälkeen. Lain 12 §:ssä säädetään hoidon jatkamisesta. Hoitoon määrättyä saadaan 11 §:ssä tarkoitetun päätöksen nojalla pitää hoidossa hänen tahdostaan riippumatta enintään kolme kuukautta. Hoidon jatkamista koskevan päätöksen nojalla potilasta saadaan pitää hoidossa hänen tahdostaan riippumatta enintään kuusi kuukautta. Hoitoon määrätyllä on 12 d §:n nojalla oltava lähtökohtainen mahdollisuus saada hoidon jatkamisen edellytykset arvioitavaksi hoidon kestäessä myös ennen enimmäisajan täyttymistä. Jos hoitoon määrättyä hoidettaessa käy ilmi, että edellytyksiä hoitoon määräämiseen tahdosta riippumatta ei ole, hoito on heti lopetettava ja potilas poistettava sairaalasta hänen sitä halutessaan (14 §). Mielentilatutkimus on toimitettava viimeistään kahden kuukauden tai perustellusta syystä viimeistään neljän kuukauden kuluttua mielentilatutkimuksen aloittamisesta (16 §). Mielentilatutkimuksen jälkeen saa henkilöä pitää hoidossa tahdostaan riippumatta enintään kuusi kuukautta kerrallaan (17 §). Muista määräajoista erityistilanteissa säädetään 3 luvussa. Potilasta saadaan vieraassa valtiossa määrätyn hoitoseuraamuksen perusteella pitää Suomessa tahdosta riippumattomassa hoidossa enintään kuusi kuukautta, minkä aikana THL:n on selvitettävä, ovatko Suomen lain mukaiset edellytykset hoitoon määräämiseen tahdosta riippumatta olemassa (22 o §).
Hallintolain 34 §:ssä säädetään asianosaisen kuulemisesta, 7 luvussa asian ratkaisemisesta ja 9 ja 10 luvussa hallintopäätöksen tiedoksiannosta.
24 §.Muutoksenhaku. Pykälään tehtäisiin ehdotetun 22 b §:n 4 momentin lisäämisestä aiheutuvat muutokset sekä tekniset muutokset koskien vanhentuneita viittaussäännöksiä. Pykälään ehdotetaan myös kielellisiä korjauksia.
Pykälässä ehdotetaan säädettäväksi jatkossakin erikseen luetteloituna päätöksistä, joihin on oikeus hakea muutosta, vaikkei pykälän perusrakenne vastaakaan perustuslakivaliokunnan vakiintunutta kantaa muutoksenhakusäännösten muotoilusta. Tämä johtuu siitä, että hallituksen esityksen valmistelu on toteutettu erillään laajemmasta itsemääräämisoikeushankkeesta, ja lakiin on tarkoitus tehdä tässä vaiheessa vain tahdosta riippumattoman lääkityksen oikeussuojakeinoihin liittyvät välttämättömät ja kiireelliset muutokset. Perustuslakivaliokunnan vakiintuneen kannan mukaan lakiin ei pitäisi sisällyttää luetteloa viranomaisen päätöksistä, joihin saa hakea muutosta, sillä tällaiseen luetteloon perustuvassa sääntelytavassa jää epäselväksi, onko asianosaisella oikeus saada lain muiden säännösten nojalla tehty päätös tuomioistuimen käsiteltäväksi silloinkaan, kun päätös koskee hänen oikeuttaan tai velvollisuuttaan perustuslain 21 §:n 1 momentissa tarkoitetussa mielessä. Tällainen sallivaksi muotoiltu luettelo ei perustuslakivaliokunnan vakiintuneen kannan mukaan voi myöskään vaikuttaa eräänlaisena välillisenä muutoksenhakukieltona, vaan oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetusta laista ja viime kädessä perustuslain 21 §:n 1 momentista seuraa, onko kulloisessakin päätöksessä kyse valituskelpoisesta ratkaisusta (PeVL 29/2013 vp, s. 3, PeVL 15/2012 vp, s. 3/II, PeVL 21/2006 vp, s. 6/I, PeVL 20/2005 vp, s. 7/II-8/I). Sääntelytavan säilyttämisellä ei ole tarkoitus miltään osin rajoittaa oikeutta hakea muutosta, vaan tehdä tässä vaiheessa vain tahdosta riippumattoman lääkityksen oikeussuojakeinoihin liittyvät välttämättömät ja kiireelliset muutokset. Muilta osin lainsäädännön kehittämistä jatketaan edelleen.
Pykälän 1 momenttia ehdotetaan tarkennettavaksi siten, että momentissa säädetty muutoksenhakuoikeus koskisi sairaalaan lääkärin kirjallisia päätöksiä. Pykälässä mainitut päätökset, joihin olisi oikeus hakea muutosta, on laadittava kirjallisesti noudattaen sosiaali- ja terveysministeriön asetuksella vahvistettua kaavaa. Lisäksi 1 momenttiin ehdotetaan lisättäväksi säännös oikeudesta hakea muutosta sairaalan lääkärin kirjalliseen päätökseen, joka koskee potilaan psyykkisen sairauden lääkehoidon toteuttamista.
Muutosta saisi hakea valittamalla hallinto-oikeuteen 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Ehdotettu 14 päivän valitusaika vastaisi muiden momentissa mainittujen päätösten valitusaikaa. Oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain 13 §:stä poikkeava 14 päivän valitusaika olisi perusteltu asian kiireellisen luonteen vuoksi, sillä se mahdollistaisi sen, että hallinto-oikeus voisi aloittaa mahdollisten valitusten käsittelyn heti 14 päivän valitusajan kuluttua, mikä nopeuttaisi asian käsittelyä tuomioistuimessa. Tällöin hallinto-oikeuden ei tarvitsisi odottaa pääsäännön mukaista 30 päivän aikaa sitä, hakevatko myös muut siihen oikeutetut, kuten laillinen edustaja, muutosta päätökseen. Oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain perusteella hallintotuomioistuin voi tarvittaessa osapuolia kuulematta heti asian tultua vireille hallintotuomioistuimessa kieltää päätöksen täytäntöönpanon, määrätä täytäntöönpanon keskeytettäväksi tai antaa päätöksen täytäntöönpanoa koskevan muun määräyksen.
Päätöstä koskeva muutoksenhakuasia olisi käsiteltävä tuomioistuimessa kiireellisenä. Mielenterveyslain 26 §:n mukaan tahdosta riippumatta annettavaa hoitoa koskevat alistus- ja muutoksenhakuasiat sekä mielentilatutkimusta koskevat asiat on käsiteltävä kiireellisinä. Kiireellinen käsittely tahdosta riippumattoman lääkehoidon osalta on perusteltu, koska potilaalla on oltava mahdollisuus saada lääkehoidon lopettamista koskeva päätös. Lääkehoitoa koskeva päätös olisi voimassa enintään tarkkailua, mielentilatutkimusta tai hoitoa koskevan päätöksen voimassaolon ajan, siten enintään kuusi kuukautta.
Pääsääntöisesti potilaan saamasta terveydenhoidosta ja siihen liittyvästä lääkityksestä ei voi hakea muutosta valittamalla hallintotuomioistuimeen. Tahdosta riippumattomassa psykiatrisessa hoidossa potilaalle tahdosta riippumatta annettava lääkehoito merkitsee potilaan näkökulmasta kuitenkin voimakasta puuttumista hänen itsemääräämisoikeuteensa ja henkilökohtaiseen koskemattomuuteensa tilanteessa, jossa hän on muutoinkin vapaudenmenetyksen kohteena. Siksi tämän lääketieteellisin perustein annettavan hoitoon sisältyvän osa-alueen oikeudellisten edellytysten voidaan poikkeuksena pääsääntöön katsoa olevan tarpeen saada tarvittaessa tuomioistuimen käsiteltäväksi.
Oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain mukaan valituksen saa tehdä sillä perusteella, että tehty päätös on lainvastainen (13 §). Lain esitöissä on todettu, että hallintotuomioistuin ei ota valituksen johdosta antamassaan päätöksessä kantaa esimerkiksi siihen, onko päätöksen lopputulos tarkoituksenmukainen (HE 29/2018 vp, s. 82). Hallintotuomioistuin arvioisi lääkehoidon oikeudellisia perusteita. Tuomioistuimen tehtäviin ei jatkossakaan kuuluisi lääketieteellisten hoitopäätösten tekeminen.
Hoitoon määrätyn avustamisesta hallinto-oikeudessa ja korkeimmassa hallinto-oikeudessa säädetään mielenterveyslain 27 §:ssä ja puhevallasta ja avustajan tai asiamiehen käyttämisestä oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain 5 luvussa. Oikeusavusta hallinto-oikeudessa ja korkeimmassa hallinto-oikeudessa käsiteltävässä asiassa säädetään oikeusapulaissa (257/2002).
Uuden oikeussuojakeinon lisäksi potilaalla olisi edelleen käytettävissään myös potilaslain mukaiset muistutus- ja kantelumenettelyt sekä ammattihenkilölain mukainen terveydenhuollon ammattihenkilöiden valvonta. Lisäksi tilanteissa voisi jatkossakin tulla sovellettaviksi vahingonkorvauslain tai jopa rikoslain (39/1889) säännökset.
Pykälän 1 momentissa oleva viittaus potilaslain 9 §:ään ehdotetaan muutettavaksi viittaukseksi uuden sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä annetun lain (703/2023) 49 §:n 1 momenttiin. Potilaslain 9 §:n 1 ja 2 momentti on kumottu uudella lailla, joka tulee voimaan 1.1.2024.
Pykälän 1-2 momenttiin ehdotetaan lisäksi kielellistä korjausta ruotsinkieliseen sanamuotoon.
Pykälän 1-3 momentista ehdotetaan poistettavaksi vanhentuneet viittaukset hallintolainkäyttölakiin (586/1996) ja lisättäväksi viittaus oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annettuun lakiin. Hallintolainkäyttölaki on kumottu oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain voimaantulon myötä 1.1.2020.
25 §.Täytäntöönpano. Pykälän otsikko ”Täytäntöönpano ja sen keskeyttäminen” ehdotetaan muutettavaksi muotoon ”Täytäntöönpano”, jolloin se kattaisi täytäntöönpanon ja sen keskeyttämisen lisäksi myös täytäntöönpanon kieltämisen ja muut täytäntöönpanoa koskevat määräykset, joista hallintotuomioistuin voi päättää oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain 123 §:n nojalla.
Oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain 122 §:n 1 momentin mukaan päätöstä ei saa panna täytäntöön ennen kuin se on saanut lainvoiman. Mainitun pykälän 3 momentin 1 kohdan mukaan päätös voidaan kuitenkin panna täytäntöön lainvoimaa vailla olevana, jos laissa niin säädetään.
Voimassa olevassa mielenterveyslain 25 §:ssä säädetään mielenterveyslaissa tarkoitettujen päätösten täytäntöönpanosta alistuksesta tai muutoksenhausta huolimatta. Pykälän 1 momenttiin ehdotetaan lisättäväksi psyykkisen sairauden lääkehoidon toteuttamista koskeva päätös. Pykälän 1 momentin nykyinen sanamuoto ”päätös pannaan täytäntöön heti” ehdotetaan muutettavaksi siten, että tahdosta riippumatta annettavaan hoitoon määräämistä tai sellaisen hoidon jatkamista, psyykkisen sairauden lääkehoidon toteuttamista, omaisuuden haltuunottoa taikka yhteydenpidon rajoittamista koskeva päätös voitaisiin panna täytäntöön heti alistuksesta tai muutoksenhausta huolimatta. Säännöksen sanamuodolla ”päätös voidaan panna täytäntöön heti” jätettäisiin viranomaiselle harkintavaltaa siitä, onko päätöksen välitön täytäntöönpano juuri kyseisessä yksittäisessä tapauksessa tarpeen. Säännöksen sanamuoto ”päätös voidaan panna täytäntöön” vastaisi myös oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain 122 §:n 3 momentin sanamuotoa.
Mielenterveyslain 22 b §:n 2 momentin mukaan potilaan psyykkisen sairauden hoidossa saadaan hänen tahdostaan riippumatta käyttää vain sellaisia lääketieteellisesti hyväksyttäviä tutkimus- ja hoitotoimenpiteitä, joiden suorittamatta jättäminen vakavasti vaarantaa hänen tai muiden terveyttä tai turvallisuutta. Mainittujen edellytysten tulee täyttyä aina, jos potilaan psyykkisen sairauden lääkehoitoa päätetään toteuttaa tilanteissa, joissa potilas vastustaa lääkehoitoa tai joissa potilaalta ei saada tietoa hänen tahdostaan. Lisäksi mielenterveyslain 22 a §:n 3 momentissa säädetään, että tutkimukseen 3 tai 4 luvun mukaisesti määrätylle saadaan antaa 22 b §:ssä tarkoitettua hoitoa hänen tahdostaan riippumatta vain, jos se on hänen henkeään tai terveyttään uhkaavan vaaran torjumiseksi välttämätöntä. Mainittu säännös rajaa tutkimukseen määrätyn osalta hyväksyttäviä edellytyksiä hänen psyykkisen sairautensa lääkehoidon osalta siten, että lääkehoito on mahdollista toteuttaa hänen tahdostaan riippumatta vain, jos se on hänen henkeään tai terveyttään uhkaavan vaaran torjumiseksi välttämätöntä.
Kun päätös siitä, että potilaan psyykkisen sairauden lääkehoito voidaan toteuttaa potilaan tahdosta riippumatta, on tehty ehdotetun 22 b §:n 4 momentin nojalla, tulisi päätöksen tekevän lääkärin samalla arvioida, onko päätös välttämätöntä panna heti täytäntöön.
Ehdotetulla säännöksellä turvattaisiin potilaan oikeus hyvään hoitoon ja varmistettaisiin se, ettei hänen psyykkisen sairautensa välttämätön ja kiireellinen lääkehoito viivästy mahdollisen muutoksenhaun johdosta. Potilaan tarvitseman lääketieteellisesti perustellun ja välttämättömän lääkehoidon antamisen osalta ei välttämättä voida odottaa mahdollisen muutoksenhaun lopputulosta. Täytäntöönpanon viivästyminen voisi johtaa siihen, että päätöksellä ei saavutettaisi sillä tavoiteltua potilaan tai muiden terveyden tai turvallisuuden suojaamistarkoitusta. Sääntely on välttämätöntä, jotta voidaan turvata perustuslain 7 §:ssä ja 19 §:ssä säädettyjen oikeuksien toteutuminen. Vaikka lääkitystä edeltänyttä oikeustilaa ei voitaisi muutoksenhaulla palauttaa, on kuitenkin potilaan oikeusturvan kannalta tärkeää, että hän voi saattaa päätöksen lainmukaisuuden tuomioistuimen arvioitavaksi. Hallintotuomioistuin voi valituksen ollessa vireillä kieltää päätöksen täytäntöönpanon, määrätä täytäntöönpanon keskeytettäväksi tai antaa päätöksen täytäntöönpanoa koskevan muun määräyksen. Kaikissa tilanteissa lääkehoitoa ei kuitenkaan ole välttämätöntä aloittaa ennen kuin muutoksenhaku on ratkaistu.
Lisäksi 25 §:ään ehdotetaan kielellisiä korjauksia ruotsinkieliseen sanamuotoon.