7.2
Tuloverolaki
55 §. Metsävähennys. Pykälän 1 momentin loppuun ehdotetaan lisättäväksi virke, jossa täsmennettäisiin yhteismetsän oikeutta metsävähennykseen. Yhteismetsällä olisi oikeus metsävähennyksen tekemiseen verovuonna 2022 tai sen jälkeen hankittujen metsien perusteella vain, jos sen osakaskunnan osuuksista verovuoden päättyessä vähintään puolet on luonnollisten henkilöiden ja kuolinpesien omistuksessa, eikä näiden omistus perustu sijoitusrahastolaissa (213/2019) tai vaihtoehtorahastojen hoitajista annetussa laissa (162/2014) säädettyyn sijoitusrahastoon tai vaihtoehtorahastoon tehtyyn sijoitukseen.
Yhteismetsän oikeus metsävähennykseen riippuisi siten sen siviilioikeudellisista omistussuhteista verovuoden päättyessä. Esimerkiksi sillä, että yhteismetsän osakkaana oleva luonnollinen henkilö on osakkaana verotusyhtymässä, eikä hänen siten verotuksessa katsota saavan tuloa suoraan yhteismetsästä, ei vaikuttaisi yhteismetsän oikeuteen tehdä metsävähennystä. Säännös ei poistaisi yhteismetsiltä oikeutta tehdä metsävähennystä viimeistään verovuonna 2021 hankittujen metsäkiinteistöjen perusteella. Siten viimeistään verovuonna 2021 muodostunut metsävähennyspohja olisi aina vähennettävissä, eivätkä yhteismetsän omistussuhteet tai niiden myöhemmät muutokset vaikuttaisi tähän.
Joissain tilanteissa voi olla epäselvää, ovatko sijoitusrahastomuotoiset metsärahastot itsenäisiä oikeushenkilöitä niitä koskevien siviilioikeudellisten säännösten perusteella vai eivät. Kun esityksen tarkoituksena nimenomaisesti on poistaa metsävähennysoikeus metsärahastojen omistuksessa olevilta yhteismetsiltä, ehdotetaan metsävähennysoikeus poistettavaksi myös sellaisilta yhteismetsiltä, joiden omistajina olisi muu kuin itsenäisenä oikeushenkilönä pidettävä rahasto. Ilman tällaista erityissäännöstä saattaisi olla mahdollista, että metsärahaston omistama yhteismetsä täyttäisi metsävähennysoikeuden tekemiseen ehdotettavan vaatimuksen, jonka mukaan vähintään puolet yhteismetsän osakaskunnan osuuksista on luonnollisten henkilöiden ja kuolinpesien omistuksessa.
58 §. Korkomenot. Pykälän 1 momenttiin ehdotetaan lisättäväksi säännös, jonka mukaan tulonhankkimisvelkana pidettäisiin myös tulonhankkimiskäytössä olevan yhteisetuuden osuuden hankintaan kohdistuvaa velkaa. Näiden velkojen korot tulisivat siten vähennyskelpoisiksi tulonhankkimisvelan korkoina.
Muutos koskisi kaikkia tuloverolain mukaisten yhteisetuuksien hankintaan kohdistuvia velkoja, jos kyse olisi tulonhankkimiskäytössä olevasta osuudesta yhteisetuuteen. Käytännössä korkojen vähennyskelpoisuus kohdistuisi yhteismetsäosuuksien hankintaan kohdistuvan velan korkoihin. Yhteismetsä on yhteismetsälain mukaan kiinteistöille yhteisesti kuuluva alue, joka on tarkoitettu käytettäväksi kestävän metsätalouden harjoittamiseen osakkaidensa hyväksi. Yhteismetsälain mukaan myös yhteismetsäosuuksien erilliset luovutukset ovat mahdollisia ja osuuksilla on markkinoita. Yhteismetsäosuuksia hankitaan sijoitustarkoituksessa ja niiden osakkaille maksetaan säännöllisesti ylijäämää. Myös metsän suoraan hankintaan otetun velan korot voidaan katsoa tulonhankkimisvelan koroiksi. Jos velka kohdistuisi yhteismetsäosuuden hankinnan lisäksi yhteismetsäosuuden sisältävän kiinteistön hankintaan, joka ei muuten olisi tulonhankkimiskäytössä, velan koroista katsottaisiin vähennyskelpoiseksi vain se osuus, joka vastaa yhteismetsäosuuden käyvän arvon osuutta koko kiinteistön kaikkien omaisuuserien käyvästä arvosta. Muiden yhteisetuuksien kohdalla tulonhankkimistarkoituksen arvioidaan olevan harvinaista.
Muutos ei koskisi yhteisöjen ja elinkeinoyhtymien korkomenojen vähennyskelpoisuutta. Pykälän 9 momentin mukaan yhteisöjen ja elinkeinoyhtymien korkomenot vähennettäisiin edelleen siten kuin elinkeinotulon verottamisesta annetun lain (360/1968) 18 a ja 18 b §:ssä säädetään.
64 a §. Liikenteen työsuhde-etujenväliaikaiset veronhuojennukset vuosina 2021–2025. Pykälään ehdotetaan lisättäväksi väliaikaisesti uusi 3 momentti, jossa säädettäisiin vähäpäästöisten työsuhdeautojen verotusarvon alentamisesta.
Momentin mukaan autoedun arvoa alennettaisiin 85 eurolla jokaiselta sellaiselta kuukaudelta, jona etu on muodostunut sellaisen auton käyttämisestä, jonka autoverolain 10 §:n 1 momentissa tarkoitettu ajonaikainen hiilidioksidipäästö on vähintään 1 ja enintään 100 grammaa kilometriä kohden. Tämä tarkoittaa WLTP-mittausmenetelmällä mitattuja päästöjä. Alennus tehtäisiin kyseiselle autolle Verohallinnon vuosittain vahvistaman luontoisetupäätöksen mukaisesti lasketusta kuukausikohtaisesta verotusarvosta. Vähennys olisi sama riippumatta siitä, käytetäänkö edun arvon laskennassa kaavamaista arvoa vai kilometrikohtaista arvoa. Työnantaja toimittaisi ennakonpidätyksen alennetun verotusarvon perusteella. Auto voisi olla työntekijän käytössä joko vapaana autoetuna tai käyttöetuna ja tuki koskisi vuonna 2021 tai sen jälkeen Suomeen ensirekisteröityjä autoja.
Työnantajat ilmoittavat tiedot luontoiseduista tulorekisteriin. Vuoden 2022 alusta alkaen autoedusta tulorekisteriin ilmoitettavia tietoja on tarkoitus laajentaa siten, että edusta ilmoitettaisiin verotusmenettelylain (1558/1995) 15.1 §:n ja tulotietojärjestelmästä annetun lain (53/2018) 6.2 §:n 1 kohdan nojalla myös auton päästölukema, jos edun arvoa on alennettu tuloverolain 64 a §:n nojalla.
106 §. Kunnallisverotuksen perusvähennys. Pykälää ehdotetaan muutettavaksi siten, että perusvähennyksen enimmäismäärää korotettaisiin 3 630 eurosta 3 740 euroon. Perusvähennys tulisi täysimääräisenä myönnettäväksi päivärahatuloa saavalla 3 740 euron vuosituloilla, palkkatuloa saavalla noin 7 800 euron ja eläketuloa saavalla noin 12 200 euron vuosituloilla. Perusvähennyksen vaikutus ulottuisi päivärahatulon saajalla noin 24 400 euron vuosituloille, palkkatulon saajalla noin 31 000 euron ja eläketulon saajalla noin 25 600 euron vuosituloille.
125 §. Työtulovähennys. Pykälän 2 momenttia ehdotetaan muutettavaksi siten, että työtulovähennyksen enimmäismäärää korotettaisiin 1 840 eurosta 1 930 euroon. Vähennyksen poistumaprosenttia korotettaisiin 1,89 prosentista 1,96 prosenttiin puhtaan ansiotulon 33 000 euroa ylittävältä osalta. Kun puhdas ansiotulo on noin 132 200 euroa, työtulovähennystä ei enää myönnettäisi. Vähennyksen kertymäprosenttia ehdotetaan korotettavaksi 12,7 prosenttista 13 prosenttiin.
127 a §. Kotitalousvähennys. Pykälän 3 momenttia ehdotetaan muutettavaksi siten, että siitä poistetaan viittaus asuntojen korjaus-, energia- ja terveyshaitta-avustuksista annettuun lakiin (1184/2005). Edellä mainittu laki on kumottu 1.1.2017 voimaan tulleella lailla asuinrakennusten ja asuntojen korjausavustuksista (1087/2016), joka ei enää koske pientalojen lämmitystapamuutoksiin myönnettäviä avustuksia. Kotitalousvähennystä ei siten myönnetä asunnon kunnossapito- tai perusparannustyön perusteella, jos asunnon korjaukseen on myönnetty valtion tai muun julkisyhteisön varoista korjausavustusta.
127 f §. Kotitalousvähennyksen enimmäismäärää ja vähennyksen perusteita koskevat poikkeukset verovuosina 2022–2027. Lakiin ehdotetaan lisättäväksi väliaikaisesti uusi 127 f §, jossa säädettäisiin kotitalousvähennyksen enimmäismäärää ja vähennyksen perusteita koskevista poikkeuksista verovuosina 2022–2027. Kotitalousvähennyksen enimmäismäärää ja vähennettävää osuutta kustannuksista korotettaisiin öljylämmityksestä luopumisen osalta vuosina 2022–2027. Verovuosina 2022 ja 2023 vastaava korotus koskisi myös kotitalous-, hoiva- tai hoitotyön perusteella myönnettävää kotitalousvähennystä.
Pykälän 1 momentin mukaan verovuosina 2022–2027 kotitalousvähennyksen henkilökohtainen enimmäismäärä olisi 3 500 euroa. Koska korotettu enimmäismäärä koskisi verovuosina 2022 ja 2023 öljylämmityksestä luopumista sekä kotitalous-, hoiva- ja hoitotyötä, tähän enimmäismäärään voisi kyseisinä vuosina sisältyä muun vähennyskelpoisen työn kuin öljylämmityksestä luopumisen sekä kotitalous-, hoiva- ja hoitotyön perusteella myönnettävää vähennystä enintään nykyisen enimmäismäärän verran eli 2 250 euroa. Muita vähennyskelpoisia töitä olisivat näinä vuosina muut vähennykseen oikeuttavat asunnon kunnossapito- ja perusparannustyöt kuin öljylämmityksestä luopumiseen kohdistuvat työt. Verovuosina 2024–2027 korotettu enimmäismäärä koskisi vain öljylämmityksestä luopumisen perusteella myönnettävää kotitalousvähennystä, joten näinä vuosina korotettuun enimmäismäärään voisi sisältyä muun vähennyskelpoisen työn kuin öljylämmityksestä luopumisen perusteella myönnettävää vähennystä enintään 2 250 euroa. Vähennykseen oikeuttavien töiden määritelmään ei ehdoteta muutoksia, joten näinä vuosina muita vähennyskelpoisia töitä olisivat 127 a §:n mukaisesti kotitalous-, hoiva- tai hoitotyöt sekä muut asunnon tai vapaa-ajan asunnon kunnossapito- tai perusparannustyöt kuin öljylämmityksestä luopumiseen kohdistuvat työt.
Jos verovelvollinen teettäisi vuosien 2022–2027 aikana lämmitysjärjestelmäremontin, jossa öljylämmitys vaihdetaan muuhun lämmitysjärjestelmään kuin fossiilisia polttoaineita käyttävään järjestelmään, hän voisi siis saada kotitalousvähennystä enintään 3 500 euroa vuodessa. Jos verovelvollinen saisi kotitalousvähennystä myös muiden kuin lämmitysjärjestelmäremontin kustannusten perusteella esimerkiksi 500 euroa, voisi hän saada vähennystä lämmitysjärjestelmäremontin kustannusten perusteella vielä enintään 3 000 euroa, jolloin 3 500 euron enimmäismäärä tulisi täyteen. Jos verovelvollinen saisi kotitalousvähennystä muista kustannuksista täydet 2 250 euroa, voisi hän saada öljylämmityksestä luopumisesta kotitalousvähennystä vielä enintään 1 250 euroa. Verovuosina 2022 ja 2023 korkeampi enimmäismäärä koskisi myös tavanomaisen kotitalous-, hoiva- ja hoitotyön perusteella myönnettävää vähennystä. Verovelvollinen voisi siten saada näinä vuosina kotitalousvähennystä yhteensä 3 500 euroa vuodessa öljylämmityksestä luopumisen sekä kotitalous-, hoiva- ja hoitotyön kustannusten perusteella. Jos verovelvollinen saisi kotitalousvähennystä vuonna 2022 tai 2023 myös muiden kuin lämmitysjärjestelmäremontin sekä kotitalous- hoiva- ja hoitotyön kustannusten perusteella esimerkiksi 500 euroa, voisi hän saada vähennystä lämmitysjärjestelmäremontin sekä tavanomaisen kotitalous-, hoiva- ja hoitotyön kustannusten perusteella vielä yhteensä enintään 3 000 euroa, jolloin 3 500 euron enimmäismäärä tulisi täyteen. Kotitalousvähennystä laskettaessa vähennettäisiin ensin muiden töiden kuin korotetun enimmäismäärän piirissä olevien töiden perusteella myönnettävä vähennys. Vähentämisjärjestyksellä on merkitystä tilanteissa, joissa vähentämättä jäänyt määrä vähennetään verovelvollisen puolison verotuksessa. Vähentämisjärjestyksen johdosta puolisot voisivat saada maksimaalisen hyödyn kotitalousvähennyksestä.
Pykälän 2 momentissa säädettäisiin vähennyksen perusteista tavanomaisen kotitalous-, hoiva- ja hoitotyön osalta vuosien 2022–2023 verotuksissa ja öljylämmityksestä luopumisen osalta vuosien 2022–2027 verotuksissa. Momentin 1 kohdan mukaan verovelvollinen saisi vähentää verovuosina 2022–2023 tavanomaisen kotitalous-, hoiva- tai hoitotyön osalta ja verovuosina 2022–2027 öljylämmityksestä luopumisen osalta kotitalousvähennykseen oikeuttavasta työstä maksamansa työnantajan sairausvakuutusmaksun, pakollisen työeläkemaksun, tapaturmavakuutusmaksun, työttömyysvakuutusmaksun ja ryhmähenkivakuutusmaksun sekä lisäksi 30 prosenttia maksamastaan palkasta. Vähennettävä osuus palkasta olisi siten 15 prosenttiyksikköä korkeampi kuin muiden kotitalousvähennykseen oikeuttavien töiden kohdalla.
Momentin 2 kohdan mukaan verovelvollinen saisi vähentää verovuosina 2022–2023 tavanomaisen kotitalous-, hoiva- tai hoitotyön osalta ja verovuosina 2022–2027 öljylämmityksestä luopumisen osalta kotitalousvähennykseen oikeuttavasta työstä ennakkoperintälain 25 §:ssä tarkoitetulle ennakkoperintärekisteriin merkitylle tuloveronalaista toimintaa harjoittavalle maksetusta työkorvauksesta 60 prosenttia. Vähennettävä osuus työkorvauksesta olisi siten 20 prosenttiyksikköä korkeampi kuin muiden vähennykseen oikeuttavien töiden kohdalla. Vastaava vähennys voitaisiin tehdä myös toisessa Euroopan talousalueeseen kuuluvassa valtiossa tehdystä työstä maksetusta työkorvauksesta, jos verovelvollinen osoittaa, ettei suorituksen saajalla ole ennakkoperintälain 26 §:ssä tarkoitettuja laiminlyöntejä.
Pykälän 3 momentissa säädettäisiin siitä, mitä öljylämmityksestä luopumisella tässä yhteydessä tarkoitettaisiin. Määritelmä vastaisi niitä edellytyksiä, joiden perusteella Pirkanmaan ELY-keskus tällä hetkellä myöntää avustusta öljylämmityksestä luopumiseen.
Öljylämmityksestä luopumisella tarkoitettaisiin sellaisia lämmitysjärjestelmien muutostoimenpiteitä, joilla poistetaan öljylämmitysjärjestelmä ja jonka tilalle korvaavaksi lämmitysjärjestelmäksi asennetaan muu lämmitysjärjestelmä, kuin fossiilisia polttoaineita käyttävä rakennuskohtainen lämmitysjärjestelmä. Muita kuin fossiilisia polttoaineita käyttäviä rakennuskohtaisia lämmitysjärjestelmiä ovat muun muassa maalämpö, ilma-vesilämpö, kaukolämpö, puupohjaiset lämmitysmuodot kuten pellettilämmitys, sähkölämmitys, ilmalämpöpumppujen ja sähkölämmityksen yhdistelmä, sekä useita lämmitysmuotoja yhdistävät ratkaisut. Sillä miten kaukolämpöä tai sähköä tuotettaisiin, ei tässä yhteydessä olisi merkitystä. Keskeistä on, ettei uudessa rakennuskohtaisessa lämmitysjärjestelmässä käytetä fossiilista polttoainetta, kuten öljyä, hiiltä, maakaasua tai turvetta. Kyse olisi öljylämmityksestä luopumisesta, jos toimenpide sisältäisi öljylämmitysjärjestelmän öljykattilan, -polttimen, -säiliön ja -putkien poistamisen ja korvaavan lämmitysjärjestelmän asentamisen öljylämmitysjärjestelmän tilalle. Öljylämmitysjärjestelmä tulisi siten poistaa kokonaan, jotta toimenpiteestä voisi saada korotetun kotitalousvähennyksen. Joissakin poikkeustapauksissa on kuitenkin mahdollista, että ympäristönsuojeluviranomainen myöntää poikkeusluvan käytöstä poistetun öljysäiliön poistamisvelvollisuudesta. Poikkeuslupa voi tulla kyseeseen esimerkiksi silloin, jos maanalaisen säiliön nostaminen maasta on teknisesti vaikeaa tai siitä aiheutuu merkittävää vahinkoa muulle omaisuudelle eikä poikkeamisesta arvioida aiheutuvan ympäristön pilaantumisen vaaraa. Öljylämmityksestä luopumiseksi voitaisiin siten katsoa myös tilanteet, joissa ympäristösuojeluviranomainen olisi myöntänyt poikkeusluvan öljysäiliön poistamisvelvollisuudesta, tai jos öljysäiliön poistaminen ei olisi mahdollista ilman rakennuksen kantavien rakenteiden purkamista. Öljylämmityksestä luopumiseksi ei katsottaisi toimenpiteitä, joissa öljylämmitysjärjestelmä muutettaisiin käyttämään biopolttoöljyä tai biokaasua.
Jos rakennukseen asennettaisiin esimerkiksi ilma-vesilämpöpumppu tai muu vastaava lämmitysjärjestelmä, mutta öljylämmitys jätettäisiin edelleen rakennukseen rinnakkaiseksi lämmitysjärjestelmäksi, kyse ei olisi öljylämmityksestä luopumisesta, eikä toimenpiteestä saisi korotettua kotitalousvähennystä. Kyse olisi kuitenkin asunnon kunnossapito- ja perusparannustyöstä, joka oikeuttaa kotitalousvähennykseen, joten myös näissä tilanteissa voisi saada kotitalousvähennystä sen yleisten säännösten mukaisesti.
Nyt ehdotettava 127 f § olisi väliaikainen ja muita kotitalousvähennystä koskevia säännöksiä täydentävä säännös. Öljylämmityksestä luopumisen sekä tavanomaisen kotitalous-, hoiva- ja hoitotyön perusteella myönnettävään kotitalousvähennykseen sovellettaisiin siten muilta osin, mitä 127 a–c §:ssä säädetään. Näin ollen esimerkiksi 100 euron omavastuu koskisi myös näiden töiden perusteella myönnettävää kotitalousvähennystä. Myös esimerkiksi se, että vähennys myönnetään vain työn osuudesta ja vain siltä osin kuin vähennykseen oikeuttava työ tehdään asunnossa tai vapaa-ajanasunnossa, koskisi myös korotetun kotitalousvähennyksen piirissä olevia töitä.