4.2.1
Valtiontaloudelliset vaikutukset
Opintotuen asumislisään on esitetty vuodelle 2025 momentilla 29.70.55 Opintoraha ja asumislisä 179,2 milj. euroa. Summasta arvioidaan käytettävän noin 159 milj. euroa asumislisäsiirrosta aiheutuviin menoihin ja loput muihin asumislisämenoihin.
Yleisen asumistuen menot ovat Kelan mukaan tänä vuonna arviolta 1 760 miljoonaa euroa, josta opintotukea saavien ruokakuntien menot ovat 440 milj. euroa. Asumistuen säästöt ovat sosiaali- ja terveysministeriön mukaan arviolta 401 milj. euroa. Asumislisään siirron menot ovat vuoteen 2028 mennessä 344 milj. e, joten nettosäästö on 57 milj. e (401–344).
Taulukko 2. Arvio vaikutuksista opintotuki- ja toimeentulotukimenoihin
| 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
Asumislisämenot Mom. 29.70.55 - Uusi malli | 159 | 353 | 346 | 338 |
Toimeentulotukimenot Mom.33.10.57 | 2,7 | 6 | 6 | 6 |
Nettovaikutus | 161,7 | 359 | 352 | 344 |
Esityksen fiskaaliset vaikutusarviot perustuvat Kansaneläkelaitoksessa laadittuihin laskelmiin, joissa lähtökohtana on ollut muutosten vaikutus nykytilanteeseen verrattuna (Taulukko 3). Laskelmissa on oletettu jaetussa asunnossa asuvien osuuden kasvavan, koska samassa asunnossa asuvia ja asumislisä saavia puolisoita olisi enemmän (+ 2 000). Yleisen asumistuen puolella on oletettu, että opintorahaa saavien puolisot ja muut ruokakunnan jäsenet myös oletettavasti putoavat pois tuen piiristä, kun opintorahan saaja siirretään asumislisään. Asumistukimenoihin on pyritty tekemään kaikki tiedossa olleet lainsäädäntömuutokset (HE 74/2023 vp mukaan lukien) ja siirtyvä kohdejoukko on saatu valitsemalla Kelan datasta lapsettomat opintorahan saajat. Kelan laskelmassa asumislisän saajajoukko on arvioitu vertaamalla nykytilannetta vuoteen 2016, joka on viimeisin täysi vuosi, jolloin opiskelijat viimeksi ovat saaneet asumislisää. Tällöin noin 76 % itsenäisesti asuvista opiskelijoista sai opintorahan lisäksi asumislisää. Menoarviossa on huomioitu myös se, että osa opiskelijoista palauttaa liikaa samaansa asumislisiä. Lisäksi laskelmissa on oletettu, että noin 4 000 muuten yksin asuvaa siirtyisi asumaan kimppa-asunnossa. Vaikka määrä on kaksinkertainen nykyiseen verrattuna, sillä ei ole suurta vaikutusta menoihin. Vuonna 2022 laaditun opiskelijabarometrin
Opiskelijabarometrin asumisen raportin tulokset ovat ladattavissa netistä os.
https://www.otus.fi/hanke/opiskelijabarometri/
mukaan jaettu asunto oli ihanneasuntotyyppi viidellä prosentilla vastaajista. Saajamääräarvio jää siten hieman alle viiden prosentin.
Taulukko 3. Laskentaperusteet
Asumislisän asumismenorajat e/kk 1.8.2024 | saajamäärä | keskimäärin e/kk | Yleisen asumistuen asumismenorajat yhden hengen ruokakunnilla e/kk 1.4.2024 | saajamäärä | keskimäärin e/kk |
I kuntaryhmä: 370 II kuntaryhmä: 310 III kuntaryhmä: 270 | 54 000 105 100 49 400 | 291 247 214 | I kuntaryhmä: 563 II kuntaryhmä: 447 III kuntaryhmä: 394 | 53 000 107 000 40 500 | 308 263 234 |
Yhteensä | 208 500 | | | 200 500 | |
Opiskelijoiden siirtäminen lisäisi opintotuen asumislisän menoja momentilla Opintoraha ja asumislisä 29.70.55 vuonna 2025 noin 159 milj. euroa, 2026 noin 353 milj. euroa, 2027 noin 346 milj. euroa, 2028 arviolta noin 338 milj. euroa. Uudistuksen nettokustannus valtion toimeentulotukimenot mukaan lukien olisi vuoteen 2028 mennessä arviolta 344 milj. euroa. Lisäksi Kelan toimeenpanomenoihin muutoksesta aiheutuisi vuositasolla säästöä noin 6,2 milj. euroa.
Vanhemmalta vuokratussa tai vanhemman omistamassa asunnossa asuvien asumislisä oli enintään 58,87 e/kk 31.7.2017 asti. Summa voisi olla enintään 83 euroa kuukaudessa. Summa vastaisi noin 25 neliön suuruisen yksiön tyypillistä hoitovastiketta (3 e/neliö). Tämä asumislisä kohdentuisi noin 5 200 opiskelijalle ja olisi yleiseen asumistuen mahdollistamaan tukeen taikka tavalliseen asumislisään verrattuna euromäärältään pienempi. Yleisessä asumistuessa ei ole ollut merkitystä sillä, onko asunto vuokrattu vanhemmalta. Vanhemmalta vuokratun asunnon asumislisän korotuksen kustannus olisi 0,8 milj. euroa (24 e x 6 kk x 5 200). Ilman rajausta menot olisivat olisi 8,2 milj. euroa (260 e x 6 kk x 5 200=8,2).
Kelan arvioiden mukaan noin 19 000 opintotuen saajalla olisi asumislisään siirtymisen vuoksi tarvetta toimeentulotukeen, mistä aiheutuisi vuositasolla menoja 6 milj. euroa. Toimeentulotukimenoista puolet kattaa valtio. I kuntaryhmässä toimeentulotukea maksettaisiin keskimäärin kolmena kuukautena 4 000 opiskelijalle keskimäärin 100 euroa, II kuntaryhmässä 13 000 opiskelijalle keskimäärin 114 euroa ja III kuntaryhmässä 2 000 opiskelijalle keskimäärin 93 euroa.
4.2.2
Vaikutukset opiskelijan toimeentuloon ja asemaan
Uudistuksen toteuttaminen merkitsisi valtaosalle yleisen asumistuen piirissä olevista opiskelijoista siirtymistä opintotuen asumislisän piiriin. Yhteensä noin 208 500 opintotuen saajaa siirtyisi asumislisän saajaksi. Näistä olisi 156 000 yksin asuvia ja 52 500 muita opiskelijoita. Asumislisän saajia olisi arviolta 27 600 enemmän kuin nykyisin asumistukea saavia opiskelijoita on.
Järjestelmien välisten erojen vuoksi opiskelijoiden asumistuen tasossa tapahtuu muutoksia, koska asumislisä kohdentuu yksilöllisesti eikä ruokakunnalle. Lisäksi muutoksia aiheuttaa hyväksyttävien enimmäisasumismenojen ja tuen määräytymisen erot, erityisesti erilainen tulojen huomioonottamismalli.
Asumislisä olisi yksilökohtainen, kaavamaisempi tuki, joka mahdollistaisi isommat tulot ilman että sillä on vaikutusta tuen määrään. Tasoltaan se olisi kuitenkin yleistä asumistukea matalampi. Vaikka yleistä asumistukea voidaan maksaa enintään 12 kuukautta, sitä maksetaan keskimäärin yksin asuvilla 8,6 kuukautta ja muille 7,3 kuukautta. Asumislisän tyypillinen kuukausimäärä on keskimäärin 6,6 kuukautta. (Taulukko 4)
Opiskelijoiden saama asumislisä olisi pääsääntöisesti pienempi kuin nykyinen yleinen asumistuki. Opiskelijan saama asumislisä voisi olla enintään 3 552 euroa (12 kk x 370 x 0,8) vuodessa, kun asumistuen nykyinen enimmäismäärä on 4 729 euroa (12 kk x 563 x 0,7). Ero on siten enintään 1 177 euroa vuositasolla. Yksin vuokralla asuva opintotuen saaja on saanut vuodessa tyypillisesti asumistukea 8,6 kuukautta ja opintotukea puolestaan 6,6 kuukautta. Vuositasolla ero olisi kaavamaisesti laskien yksin vuokralla asuvalla opiskelijalla enintään noin 1 435 euroa (8,6 kk x 563 x 0,7-6,6 kk x 370 x 0,8).
Taulukko 4. Opintotuen asumislisän ja asumistuen keskeiset erot
| Opintotuen asumislisä | Yleinen asumistuki |
Tuensaaja | yksilö | ruokakunta |
Tukiaika | opintotukeen oikeuttava opiskeluaika (tyypillisimmin 9 kk/v) | ympärivuotinen |
Keskimääräinen tukiaika | 6,6 kk | 8,6 kk |
Keskimääräinen vuokra
Taulukon kaikissa kohdissa yksin asuva opiskelija | 535 e/kk | 535 e/kk |
Huomioitava enimmäisvuokra (e/kk) | I kuntaryhmä: 370 II kuntaryhmä: 310 III kuntaryhmä: 270 | I kuntaryhmä: 563 II kuntaryhmä: 447 III kuntaryhmä: 394 |
Keskimääräinen tuki (malli jossa 3 asumismenon rajaa) | 255 e/kk ja 1 680 euroa vuodessa | 281 e/kk ja 2 415 euroa vuodessa |
Tuen määrä enintään e/kk | I kuntaryhmä: 296 II kuntaryhmä: 248 III kuntaryhmä: 216 | I kuntaryhmä: 394,10 II kuntaryhmä: 312,90 III kuntaryhmä: 275,80 |
Tulot alkavat pienentää tukea |
1 560 e/kk
9 tukikuukauden asumislisä | 780 e/kk |
Tulot estävät tuen saamisen | 2 978 e/kk | I kuntaryhmä 1 844 e/kk II kuntaryhmä 1612 e/kk III kuntaryhmä 1 540 e/kk |
Saajamäärä | 224 500 henkilöä ( josta siirtyviä 208 500) | 196 900 henkilöä |
Lähde: Kela
Jos asumislisään siirtyvien (208 500) opiskelijoiden asumiskustannukset pysyisivät nykytasolla, niin asumisen tuki pienenisi noin 156 000 opiskelijalla (taulukot 5–7). Asumisen tuen poistuminen tai pienentyminen olisi vähintään 300 euroa vuodessa 140 000 opiskelijalla eli 70 prosentilla asumislisän saajista. 100 000 asumisen tuki pienensi yli 700 euroa vuodessa, mikä on 50 prosenttia asumislisän saajista. Noin 45 000 asumisen tuki säilyisi samana tai suurenisi, mikä on vajaa neljännes asumislisän saajista.
Taulukoissa 5-7 esitetyt saajamäärien ja euromäärien muutokset kuvaavat muutoksia, jos opiskelijan asumistilanne ja tulot eivät muutu nykyisestä tilanteesta. Muutoksen todellisia seurauksia voidaan tarkastella vasta jälkikäteen.
Tuen menettäjissä on enemmän naispuolisia opiskelijoita ja tuki kasvaisi useammalla naisella kuin miehellä. Puolison tulojen huomioon ottamisen poistuminen lisää hieman enemmän naispuolisten opiskelijoiden asumislisää kuin miespuolisten opiskelijoiden, todennäköisesti koska miehillä on keskimäärin suuremmat tulot kuin naisilla. (Taulukko 5)
Taulukko 5: Muutokset tuen määrissä naisilla ja miehillä kuntaryhmäkohtaisesti
| Saajat, joilla tuki pienenee | Naiset | Miehet | Saajat, joilla tuki kasvaa | Naiset | Miehet |
I kuntaryhmä | 38 000 | 22 500 | 15 500 | 14 000 | 8 000 | 6 000 |
II kuntaryhmä | 87 000 | 51 000 | 36 000 | 23 000 | 13 000 | 10 000 |
III kuntaryhmä | 31 000 | 15 500 | 15 500 | 8 000 | 4 300 | 3 700 |
Yhteensä | 156 000 | 89 000 | 67 000 | 45 000 | 25 300 | 19 700 |
Lähde: Kela
Oppilaitosasteittain tarkasteltuna korkea-asteen oppilaitosten opiskelijoissa olisi enemmän hyötyjiä kuin häviäjiä, koska todennäköisesti korkea-asteen opiskelijoissa on enemmän pariskuntia. Korkeakouluopiskelijoilla on kuitenkin pääsääntöisesti korkeammat tulot kuin toisen asteen oppilaitosten opiskelijoilla, minkä vuoksi asumislisä voi jäädä erityisesti yksin asuville pienemmiksi kuin toisen asteen oppilaitosten opiskelijoilla. (Taulukko 6)
Taulukko 6: Muutokset koulutusasteittain kuntaryhmäkohtaisesti
| Saajat, joilla tuki pienenee | Korkea-aste | Toinen aste | Saajat, joilla tuki kasvaa | Korkea- aste | Toinen aste |
I kuntaryhmä | 38 000 | 30 500 | 7 500 | 14 000 | 11 500 | 2 500 |
II kuntaryhmä | 87 000 | 67 500 | 19 500 | 23 000 | 19 500 | 3 500 |
III kuntaryhmä | 31 000 | 18 500 | 12 500 | 8 000 | 5 000 | 3 000 |
Yhteensä | 156 000 | 116 500 | 39 500 | 45 000 | 36 000 | 9 000 |
Lähde: Kela
Asumislisään siirtymisestä hyötyisivät yhdessä asuvat parit tai jaetuissa eli nk. kimppa-asunnoissa asuvat opiskelijat. Puolison kanssa asuvilla tuki suurenisi keskimäärin 105/88 euroa kuukaudessa riippuen siitä onko toinen puoliso opintorahan saaja vai ei. Vuositasolla tuki nousisi puolison kanssa asuvilla keskimäärin hieman alle 800 euroa. (Taulukko 7)
Asumistuen piirissä jaetussa asunnossa asuvia on nykyisin noin 3 900. Jatkossa näitä opiskelijoita olisi asumislisän piirissä arviolta vähintäänkin 8 000. Tällä ryhmällä asumisen tuki suurenisi keskimäärin 73 euroa kuukaudessa ja vuositasolla lähes 1 000 euroa. Jaetussa asunnossa asuvien määrä saattaa kuitenkin kasvaa oletetusta, mikä voi vaikuttaa asumislisämenoihin pienentävästi. (Taulukko 7)
Korkeita asumismenoja maksavien ja yksin asuvien opiskelijoiden tuki laskisi eniten, koska asumislisässä otettaisiin huomioon asumistukea alhaisemmat asumismenot ja sitä maksettaisiin vain opiskelukuukausilta. Ehdotetussa kolmen vuokrarajan mallissa keskimäärin asumislisä olisi yksin asuvilla 29 euroa kuukaudessa pienempi kuin asumistuki. (Taulukko 7)
Taulukko 7. Muutokset eräissä opiskelijaryhmissä
Asumislisän piirissä olevat opiskelijat | Asumislisä €/kk 2025 | Asumistuki €/kk 2025 | Tuen muutos vuositasolla (e) | Saajamäärän muutos |
Vuokralla yksin asuvat (yhteensä) | 252 | 281 | -763 | +14 300 |
I kuntaryhmä | 291 | 323 | -734 | +3 300 |
II kuntaryhmä | 246 | 275 | -729 | +6 500 |
III kuntaryhmä | 213 | 241 | -664 | +900 |
Asuu puolison kanssa, molemmat asumislisän saajia | 247 | 159 | +776 | +4000 |
Asuu puolison kanssa, toinen asumislisän saaja | 254 | 149 | +771 | +8 000 |
Jaetussa asunnossa asuvat | 248 | 175 | +979 | +4 100 |
Miehet | 251 | 265 | -460 | -600 |
Naiset | 253 | 269 | -766 | +9 000 |
Lähde: Kela Huom! Saajamääriä ei voi laskea yhteen
Uudistuksen myötä opiskelijan saama rahamuotoinen tuki yhteiskunnalta laskisi asumisen tuen osuuden pienentymisen vuoksi. Lainan osuus enimmäismäärästä olisi jatkossa vähintään 60 prosenttia. Muutos vaikuttaisi hieman eri tavalla eri alueilla asuvien tilanteeseen. (Taulukko 8: Opintotuki ja asumistuki 2024 ja 2025)
Taulukko 8: Opintotuki ja asumistuki 2024 ja 2025
- Yksin asuva opiskelijan tuki enintään e/kk
| opintoraha | opintolaina | yhteensä | asumisen tuki 2024 asumislisä 2025 | yhteensä | lainan osuus | asumisen tuen osuus % | opintorahan osuus % |
1.8.2024 | 279,38 | 850 | 1 129 | 394 313 276 | 1 523 1 442 1 405 | 56 59 60 | 26 22 20 | 18 19 20 |
1.8.2025 | 279,38 | 850 | 1 129 | 296 248 216 | 1 425 1 377 1 345 | 60 62 63 | 21 18 16 | 19 20 21 |
Asumislisän ehtojen vuoksi suurimmalla osalla opintotuen saajista tulisi olla nykyistä edullisempi asunto. Jos opiskelijalla olisi tarve säilyttää nykyinen menotaso, edellyttäisi tuen pieneneminen esimerkiksi palkkatulojen lisäystä yksin asuvalla opiskelijalla tyypillisessä tilanteessa vuositasolla noin 800 euroa. Lisäys vastaa noin 10 päivän työpanosta. Itsenäisesti asuvan taloudellinen tuki laskisi muutamia prosentteja, mutta järjestelmä mahdollistaisi samalla aiempaa paremmin toimeentulon parantamisen palkkatuloilla.
Opiskelija hakisi asumislisää opintotuen yhteydessä eikä erikseen kuten nykyisin asumistukea haetaan. Uudistus helpottaisi opintotuen saajan edellytyksiä arvioida toimeentuloon vaikuttavia tekijöitä. Asumislisän määrän ei enää vaikuttaisi muiden samassa asunnossa asuvien tulot, joten tarveharkinta lievenisi ja järjestelmä suosisi yhteisasumista. Opiskelijalla olisi mahdollisuus kattaa elin- ja asumiskustannuksiaan korkeammilla tuloilla kuin yleisen asumistuen piirissä.
Uudistus lisäisi asumisen tukea saavien opiskelijoiden määrää, mutta suureella osalla opiskelijoista asumisen tuen määrä voisi pienentyä, ellei opiskelijalla ole mahdollisuutta hankkia edullisempaa asuntoa.
Osalla opiskelijoista mahdollisuus päätoimiseen opiskeluun paranisi opintolainan valtiontakauksen noustua 1.8.2024. Osalla opiskelijoista yhteiskunnan taloudellinen tuki opiskelun ajalle voisi kuitenkin heikentyä, jos palkkatuloja ei ole tai lainaa ei ole mahdollista hyödyntää. Tällöin voisi syntyä toimeentulotuen tarvetta.
Opiskelija voi siirtyä opintojen aikana asumistuen piiriin, jos hänellä ei ole oikeutta saada opintotukea esimerkiksi opintotuen enimmäistukiajan päättymisen, opintojen riittämättömän edistymisen tai sairauspäivärahan saamisen vuoksi. Opiskelija siirtyy takaisin asumislisän piiriin, kun hänelle voidaan taas myöntää opintotukea. Asumislisältä asumistuelle siirtyviä opiskelijoita arvioidaan Kelan tilastojen mukaan olevan vuosittain noin 12 800, joista noin puolet siirtyisi asumistuen piiriin opintojen riittämättömän edistymisen vuoksi. Opintotuen saa vuosittain noin 315 000 opiskelijaa, joista noin 215 000 on korkeakouluopiskelijoita ja 100 000 muita opiskelijoita.
Lasta huoltavat opiskelijat
Kun opiskelijaperheeseen syntyisi lapsi, voisi perhe saada yleistä asumistukea. Asumisen tuki voisi tällöin kasvaa tai pienentyä riippuen ruokakunnan asumismenoista ja tuloista. Alle 18-vuotiaan lapsen huoltaja on oikeutettu opintorahan huoltajakorotukseen, jolloin opintorahan määrä on 421,01 euroa kuukaudessa. Kahden huoltajan ruokakunnassa molemmat voivat saada opintorahaan huoltajakorotuksen. Yleisessä asumistuessa voi olla suuremmat asumismenot ja tulorajoissa otetaan myös huomioon lasten määrä.
Yleisessä asumistuessa otetaan huomioon ruokakunnan koko siten, että kolmen hengen ruokakunnassa I kuntaryhmässä enimmäisasumismenojen raja on 1 019 e/kk, II kuntaryhmässä 828 e/kk ja III kuntaryhmässä 734 e/kk. Kun ruokakunnassa on yksi aikuinen ja yksi lapsi, voi asumistukea saada tulojen ollessa I kuntaryhmässä alle 2 630 e/kk, II kuntaryhmässä alle 2 318 e/kk ja III kuntaryhmässä alle 2 162 e/kk.
Yksin lasta huoltavan opintotuki on 1 271 e/kk, jonka lisäksi hänellä voi olla tuloja tyypillisenä lukuvuonna 1 560 e/kk ilman että se vähentää opintotukea. Opintolainaa ja opintorahan huoltajakorotusta ei huomioida tulona asumistuessa, joten esimerkiksi noin 2000 euron tuloilla hän voi saada leikattua asumistukea asumislisää korkeammista asumismenoista.
Kun ruokakunnassa on kaksi aikuista ja yksi lapsi, voi asumistukea saada tulojen ollessa I kuntaryhmässä alle 3 146 e/kk, II kuntaryhmässä alle 2 764 e/kk ja III kuntaryhmässä alle 2 576 e/kk. Kahden huoltajan ruokakunnassa voi tyypillisessä tilanteessa olla käytössä opintotukea noin 2 500 euroa kuukaudessa (2 hlö x 1 271= 2 542 e/kk). Jos molemmilla on muita tuloja lisäksi tyypillinen yhdeksänä kuukautena opintotuen enimmäismäärän mahdollistama 1 560 e/kk, on heillä asumistuessa huomioonotettavia tuloja noin 3 678 e/kk (279,38 x 2 hlö + 1 560 x 2 hlö). Tällöin he eivät ole oikeutettuja täysimääräiseen asumistukeen. Pienituloisimmat ruokakunnat voisivat kuitenkin saada tukea huomattavasti asumislisää korkeampiin asumismenoihin.
Lapsen syntymän johdosta opiskelija siirtyy osittain tai määräajaksi vanhemmuuden tai perheellisyyden perusteella maksettavien etuuksien (vanhempainpäivärahat, lasten hoidon tuet) piiriin. Päivärahoja ja lasten hoidon tukia voidaan maksaa yhtä aikaa opintorahan kanssa. Päivärahat ovat veronalaista tuloa ja otetaan huomioon tulona opintotuessa. Opintorahan huoltajakorotuksen tarkoituksena on parantaa lasta huoltavan opiskelijan toimeentuloa, joten se ei vähennä muita lasta huoltavalle opiskelijalle maksettavia etuuksia, kuten yleistä asumistukea tai sotilasavustusta. Huoltajakorotus ei myöskään korota lasta huoltavalle opiskelijan lapsen hoidosta aiheutuvia menoja, koska se ei vaikutta varhaiskasvatuksen maksuihin taikka lasten kotihoidon ja yksityisen hoidon tukeen.
Ahvenanmaalaisten opiskelijoiden asema
Ahvenanmaalla asuvan opintososiaaliset etuudet turvataan maakuntalain nojalla (Ålands författningssamling 2006:71), jonka vuoksi esityksessä ehdotetut muutokset eivät koskisi Ahvenanmaata. Pääsääntöisesti ahvenanmaalaiset opiskelijat ovat oman opintotukijärjestelmänsä piirissä. Ahvenanmaalaisella opiskelijalla ei ole myöskään oikeutta Suomessa yleiseen asumistukeen, jos hänellä on oikeus Ahvenanmaan opintotukeen. Jos opiskelijalla olisi oikeus Ahvenanmaan opintotukeen, mutta hän ei halua sitä hakea, hänellä on Suomen mantereella opiskellessaan periaatteessa oikeus Suomen opintotukilain mukaiseen opintotukeen. Ahvenanmaalainen opiskelija voi siten valita joko Suomen opintotuen tai Ahvenanmaan opintotuen, mutta ei Suomen yleistä asumisen tukea. Suomessa opiskelevat ja asuvat ahvenanmaalaiset opiskelijat, jotka valitsevat Suomen opintotuen Ahvenanmaan opintotuen sijaan ja tästä aiheutuvat menot katettaisiin opintotuen asumislisään varattavasta määrärahasta. Viime vuonna Suomen opintotuen on valinnut 106 ahvenanmaalaista. 1.8.2024 ahvenanmaalainen täysi-ikäinen opiskelija voi saada opintotukea enintään 1 340 euroa, josta opintorahan osuus on 370 e/kk, lainatakauksen osuus on 701 e/kk ja asumislisän osuus on 269 e/kk.
Ahvenanmaan maakunnassa opiskelu
Muu kuin ahvenanmaalainen opiskelija, joka asuu ja opiskelee Ahvenanmaalla, on puolestaan pääsääntöisesti oikeutettu opintotukilain mukaiseen opintotukeen ja asumislisään. Vuoden 2023 aikana Ahvenanmaalla opiskeli 116 opintotuen saajaa ja asumislisää sai 79 opiskelijaa. Ahvenanmaalla opiskelevalle asumislisää ei kuitenkaan myönnetä, jos opiskelija asuu yhdessä oman tai puolisonsa lapsen kanssa. Nämä opiskelijat saavat asumiseensa Ahvenanmaalla myönnettävää yleistä asumistukea. Ahvenanmaalla asuville ja opiskeleville myönnettäisiin jatkossa nykyisen kaavamaisen 210 euron sijaan asumislisää enintään 216 euroa kuukaudessa.
Uudistus koulutuspolitiikan tavoitteiden kannalta
Uudistus siirtäisi yhteiskunnan rahamuotoisen tuen painopistettä opintojen tukemiseen asumisen tukemisesta. Opintotukijärjestelmä asumislisän saamisen edellytys on tuen tarpeen lisäksi päätoiminen opiskelu ja opintojen edistyminen, mutta yleistä asumistukea maksetaan ilman opiskeluvelvoitetta. Näin ollen järjestelmän kannustavuus opiskeluun voi parantua. Toisaalta asumistuen pieneneminen voi lisätä työssäkäyntiä, mikä voi vähentää opiskeluun käytettyä aikaa. Siten uudistukseen liittyy vastakkaisia vaikutuksia opintojen etenemiseen, ja kokonaisvaikutus esimerkiksi opiskeluaikoihin on epäselvä. Uudistuksen vaikutuksia opiskeluun tuleekin seurata.