1
Lakiehdotuksen perustelut
3 §.Kaupallisen kalastajan määritelmä. Vuonna 2015 annetun kalastuslain 88 §:ään on otettu kaupallisen kalastajan määritelmä, joka kuuluu pääosin samoin kuin voimassaolevan kaupallisen kalastuksen vakuutustuesta annetun lain 3 §:n määritelmä. Ehdotetulla lailla määritelmiä yhdenmukaistettaisiin poistamalla 3 §:n 1 momentista viittaus kalastajaan, joka on yhtiömiehenä tai osakkaana kaupallisen kalastajan määritelmän mukaisessa yhteisössä.
4 §.Vakuutustuen saajaa koskevat edellytykset. Pykälän 1 momentista ehdotetaan poistettavaksi vaatimus rekisteröityä ammattikalastajaksi. Uuden kalastuslain mukaan kaupallista kalastusta voi harjoittaa ainoastaan kaupalliseksi kalastajaksi rekisteröitynyt, joten ammattikalastajaksi rekisteröitymistä koskeva vaatimus tulee poistaa laista.
5 §.Vahinkotapahtumaa koskevat edellytykset. Pykälän 1 momentin 2 kohtaa ehdotetaan muutettavaksi siten, että vakuutustukeen oikeutettujen piiristä rajattaisiin kalastusalusrekisterissä avomerialusten ryhmään merkityillä aluksilla käytettävät pyyntivälineet. Ehdotetun 2 kohdan mukaan vakuutustukea maksettaisiin ainoastaan kalastusalusrekisterissä rannikkoalusten ryhmään merkityillä aluksilla käytettäville pyyntivälineille syntyneille vahingoille. Käytännössä muutos tarkoittaisi avomerialusten troolien poistamista vakuutustuen piiristä, millä arvioidaan saavutettavan noin 350 000 euron vuotuinen menosäästö.
6 §.Tuen epääminen valtiontukisäännösten perusteella. Komission suuntaviivat kieltävät tuen maksamisen, jos hakija on syyllistynyt yhteen tai useampaan Euroopan meri- ja kalatalousrahastosta ja neuvoston asetusten (EY) N:o 2328/2003, (EY) N:o 861/2006, (EY) N:o 1198/2006 ja (EY) N:o 791/2007 sekä Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) N:o 1255/2011 kumoamisesta annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) N:o 508/2014, jäljempänä Euroopan meri- ja kalatalousrahastoasetus, 10 artiklan 1 tai 3 kohdassa tarkoitettuun rikkomukseen tai rikokseen. Hakemukset tulee jättää käsittelemättä Euroopan meri- ja kalatalousrahastosta annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) N:o 508/2014 täydentämisestä hakemusten käsittelemättäjättämiskauden ja sen päivämäärien osalta annetussa komission delegoidussa asetuksessa (EU) 2015/288, jäljempänä komission delegoitu asetus, säädettyinä kausina.
Komission suuntaviivojen huomion ottamiseksi 6 § esitetään muutettavaksi siten, että 6 §:ään keskitetään ne säännökset tuen epäämisestä, joilla on yhteys Euroopan meri- ja kalatalousasetuksen 10 artiklan 1 ja 3 kohtiin. Artiklan 1 kohdassa tarkoitetuista vakavista rikkomuksista säädetään yhteisen kalastuspolitiikan seuraamusjärjestelmästä ja valvonnasta annetun lain (1188/2014) 51 §:ssä. Koska vakavan rikkomuksen tunnusmerkistön täyttävästä teosta tai laiminlyönnistä voidaan määrätä seuraamus myös toisessa Euroopan unionin jäsenvaltiossa, esitetään pykälään myös viittausta yhteisen kalastuspolitiikan seuraamusjärjestelmästä ja valvonnasta annetun lain 62 §:ään, jossa säädetään maaseutuvirastolle velvollisuus määrätä pisteet kalastuslisenssinhaltijalle ja kalastusaluksen päällikölle muiden jäsenmaiden virastolle ilmoittamien, vakavia rikkomuksia koskevien päätösten perusteella. Maaseutuvirasto määrää 62 §:n perusteella myös pisteet kalastuslisenssinhaltijalle ja kalastusaluksen päällikölle, jos se saa esimerkiksi suomalaiselta tuomioistuimelta ilmoituksen, että henkilö on syyllistynyt saman lain 51 §:ssä tarkoitettua teonkuvausta vastaavan tekoon.
Euroopan meri- ja kalatalousrahastoasetuksen 10 artiklan 1 kohdan b alakohdassa säädetään, että tukea ei voi myöntää sellaisille toimijoille, jotka ovat osallistuneet Euroopan unionin LIS-alusluetteloon merkittyjen kalastusalusten toimintaan tai hallinnointiin tai ovat olleet vastaavassa suhteessa yhteistyöhön osallistumattomien maiden lipun alla purjehtiviin kalastusaluksiin. Komissio ylläpitää Euroopan unionin LIS-alusluetteloa ja kalastusalusten merkitsemisestä luetteloon päätetään komission täytäntöönpanoasetuksilla. Viimeisin täytäntöönpanoasetus on annettu 28.7.2015 (komission täytäntöönpanoasetus (EU) 2015/1296). Luetteloa yhteistyöhön osallistumattomista maista pidetään neuvoston täytäntöönpanopäätösten perusteella.
Euroopan meri- ja kalatalousasetuksen 10 artiklan 3 kohdassa viitataan Euroopan yhteisöjen taloudellisten etujen suojaamista koskevan yleissopimuksen 1 artiklassa määriteltyyn petokseen. Teon tulee kohdistua Euroopan kalatalousrahastoon tai Euroopan meri- ja kalatalousrahastoon. Yleissopimuksen kyseisen kohdan kansalliseen toimeenpanoon liittyvät pykälät ovat rikoslain 29 luvussa. Pykälän 1 momenttiin esitetään viittausta rikoslain 29 luvun 1—3 ja 5—8 §:ään. Pykälissä on säännökset veropetoksesta, törkeästä veropetoksesta, lievästä veropetoksesta, avustuspetoksesta, törkeästä avustuspetoksesta, avustuksen väärinkäytöstä ja avustusrikkomuksesta.
Komission delegoidun asetuksen 3 artiklassa säädetään pääsääntönä, että vakavaan rikkomukseen syyllistyneelle ei voida myöntää tukea 12 kuukauden pituisena aikana rikkomusta koskevan päätöksen tekemisestä. Komission täytäntöönpanoasetuksen (EU) N:o 404/2011 liitteen XXX 1, 2 ja 5 kohdissa mainittuja vakavia rikkomuksia koskevien päätösten yhteydessä noudatetaan sekä tätä lyhyempiä että pitempiä aikarajoja. LIS-alusluetteloon merkityillä aluksilla toimivia koskee komission delegoidun asetuksen 4 artiklassa säädetty määräaika, joka kestää sen ajan jonka alus on luettelossa ja joka tapauksessa 24 kuukautta aluksen luetteloon merkitsemisestä. Yhteistyöhön haluttomia kolmansia maita ja niiden lipun alle merkittyihin aluksiin sovelletaan luetteloon merkitsemisaikaa, ja jos se on 12 kuukautta lyhyempi, 12 kuukauden aikaa. Komission delegoidun asetuksen 6 ja 7 artikloissa on myös säännöksiä sellaisten tilanteiden varalle, joissa toimijalla on useita kalastusaluksia tai joissa kalastusalus on vaihtanut omistajaa.
6 a §.Tuen epääminen muilla perusteilla. Pykälään esitetään siirrettäväksi nykyisen 6 §:n 2 momentti. Samalla epäämisedellytyksiä koskevaa momentin 3 kohtaa selvennetään.
7 §.Vakuutustuen määrä. Pykälän 1 momenttia ehdotetaan muutettavaksi siten, että korkeamman 90 prosentin tuen piiristä rajattaisiin veneelle, troolille ja nuotalle aiheutuneet vahingot. Yhdessä 5 §:ään ehdotettujen muutosten kanssa 7 §:ään ehdotettu muutos merkitsisi, että rannikkoalusten troolien tuki laskisi 40 prosenttiin. Veneen ja nuotan poistaminen korkeampaan tukeen oikeutettujen kohteiden luettelosta ei käytännössä muuttaisi nykytilaa, sillä veneet säilyvät joka tapauksessa tuen piirissä, jos ne on merkitty kalastusalusrekisterissä rannikkoalusten ryhmään. Nuotille ei kuluneen kahden vuoden aikana ole sattunut yhtään vahinkotapausta.
Lisäksi 1 momenttia ehdotetaan muutettavaksi siten, että korkeampi tukitaso lasketaan 90 prosentista 70 prosenttiin, joka maksettaisiin rannikkoalukselle tai isorysälle aiheutuneista vahingoista. Hylkeiden isorysille aiheuttamien vahinkojen tukitaso kuitenkin säilytettäisiin 90 prosentissa. 7 §:ään ehdotetuilla muutoksilla arvioidaan saavutettavan vajaan 100 000 euron vuotuinen menosäästö.
Pykälän 1 momenttiin ehdotetaan tehtäväksi myös tekninen tarkennus, jonka mukaan vakuutustukea ei voida maksaa siltä osin kuin tuen määrä ylittäisi tuen saajalle maksettavan vakuutuskorvauksen. Käytännössä tällainen tilanne voi voimassa olevan lain valossa syntyä pienissä vahingoissa, joissa kalastajan omavastuu ja vakuutustuki olisivat yhteenlaskettuna suuremmat kuin vahingon arvo. Ehdotetulla muutoksella siis selvennettäisiin, että vakuutuslaitos ei voi saada ylikompensaatiota kalastajalle säädetystä tuesta.
17 §. Tuen takaisinperintä. Pykälän 1 momentin 4 kohtaan esitetään tehtäväksi komission suuntaviivoista johtuvat muutokset. Muutokset vähentävät osaltaan takaisinperinnän tarvetta, koska takaisinperintään johtavan teon tulee olla vakava rikkomus. Toisaalta tarkasteluajanjakso kasvaa viiteen vuoteen tuen maksamisesta, eikä takaisinperinnässä vakavien rikkomusten osalta enää ole harkintamahdollisuutta.
Suuntaviivojen 3.2 kohdassa todetaan, että jos toimijan todetaan syyllistyneen yhteen tai useampaan Euroopan meri- ja kalatalousrahastoasetuksen 10 artiklan 1 kohdassa tarkoitettuun rikkomukseen hankkeen täytäntöönpanokauden ja loppumaksua seuraavien viiden vuoden aikana, tuki on maksettava takaisin. Pykälän 4 momenttiin otettaisiin säännös, jonka mukaan hakijalta peritään takaisin valtion tuki, jos hakija viiden vuoden kuluessa vakuutuskorvauksen maksamisesta tekee teon, josta hänelle määrätään yhteisen kalastuspolitiikan seuraamusjärjestelmästä ja valvonnasta annetun lain 51 §:n mukainen seuraamusmaksu tai hänelle määrätään saman lain 62 §:ssä tarkoitetut pisteet.