7.1
Ympäristönsuojelulaki
18 §Merta koskevat erityiset kiellot
. Lain 18 §:n 2 momentin ensimmäisen ja viimeisen virkkeen sanamuotoja yhtenäistettäisiin siten, että viitattaessa kiellettyyn mereen laskemiseen molemmissa kohdissa käytetäisiin sanamuotoa ”upottamis- tai hylkäämistarkoitus”. Momentin ensimmäisestä virkkeestä poistettaisiin sana ”muussa”. Muotoilu ”upottamis- tai hylkäämistarkoitus” vastaa paremmin lain tarkoitusta sekä arkikieltä, jossa upottaminen ei aina lähtökohtaisesti tarkoita hylkäämistarkoituksellista toimintaa. Samalla nykyisen oikeustilan selkeyttämiseksi todetaan, että aineen laskeminen mereen meriympäristön tilan parantamiseksi ei ole momentissa tarkoitettua jätteen tai muun aineen laskemista upottamis- tai hylkäämistarkoituksessa. Mikäli jätteen tai muun aineen vaikutukset ovat epävarmoja tai niistä saattaa aiheutua ympäristön pilaantumisen vaaraa, on toiminnalle haettava ympäristölupa.
Säännöksen 3 momentista poistettaisiin poikkeus, joka koskee lumen kaatamista mereen. Säännöksestä poistettaisiin teksti ”Edellä 2 momentissa tarkoitettu kielto ei koske lumen kaatamista mereen.” Siten 18 §:n 2 momentin kielto koskisi jatkossa myös lumen kaatamista mereen. Ympäristösuojelulain 18 §:n 3 momentin sisällöksi jäisi ainoastaan maininta siitä, että ruoppausmassan sijoittamisesta vesialueelle säädetään vesilaissa.
Lumesta sulatettu vesi katsotaan 18 §:ssä tarkoitetuksi aineeksi. Siten upottamis- ja hylkäämiskielto koskee myös lumesta sulatetun veden kaatamista suoraan mereen. Lumensulatuskoneista suodatettu vesi tulee johtaa hulevesiviemäreihin. Vaikka hulevesiviemäreiden kautta osa lumen sisältämistä mikromuoveista ja muista roskista päätyy edelleen vesistöihin, on niiden määrä vähäisempi kuin johdettaessa lumesta sulatettu vesi suoraan mereen rannalta.
32 §.Poikkeus eräiden jätteen käsittelytoimintojen luvanvaraisuudesta.
Säännöksen 1 momentin 2 kohdassa oleva viittaus lannoitevalmistelakiin (539/2006) korvattaisiin viittauksella lannoitelakiin (711/2022), jolla lannoitevalmistelaki kumottiin 16.7.2022 alkaen. Lisäksi termit sakokaivoliete ja umpisäiliöliete korvattaisiin jätelain ja lannoitevalmisteista annetun maa- ja metsätalousministeriön asetuksen (964/2023) mukaisella termillä saostus- ja umpisäiliöliete.
107 §.Soveltamisala.
107 §:n 2 momentin 1 kohta muutettaisiin vastaamaan teollisuuspäästödirektiivin 42 artiklan 1 kohdan toisen alakohdan uutta muotoilua. Siten ympäristönsuojelulain 108–110 §:ää ei sovellettaisi kaasutus- tai pyrolyysilaitokseen, jos jätteen lämpökäsittelyssä syntyvät kaasut tai nesteet käsitellään ennen niiden polttamista niin, että niiden polttaminen aiheuttaa vähemmän päästöjä kuin aiheutuu poltettaessa sellaisia markkinoilla saatavilla olevia vähiten saastuttava polttoaineita, joita voitaisiin polttaa laitoksessa. Lisäksi edellytyksenä on, että muiden päästöjen kuin typen oksidien, rikin oksidien ja pölyn osalta polttaminen ei aiheuta enempää päästöjä kuin jätteen poltto tai rinnakkaispoltto.
Muutoksen myötä lain 107 §:n 2 momentin 1 kohdan mukainen poikkeus laajenisi lämpökäsittelyssä syntyvien kaasujen poltosta myös lämpökäsittelyssä syntyvien nesteiden polttoon. Lisäksi poistettaisiin vaatimukset poltettavan kaasun jätteeksi luokittelun päättymisestä sekä polton päästöjen vertailusta maakaasun polton päästöihin.
Muutos ei vaikuttaisi jätteen kaasutuksen ja pyrolyysin ympäristölupavelvollisuuteen. Toimivaltaisena ympäristölupaviranomaisena säilyisi ympäristönsuojeluasetuksen 1 §:n 2 momentin 13 kohdan a alakohdan mukaisesti valtion ympäristölupaviranomainen riippumatta siitä, sovelletaanko toimintaan ympäristönsuojelulain 107 §:n 2 momentin 1 kohdan mukaista poikkeusta vai ei.
Jätteen kaasutuksessa tai pyrolyysissä syntyvien kaasujen tai nesteiden ennen polttoa tapahtuvan käsittelyn tarve arvioidaan tapauskohtaisesti. Käsittely voisi sisältää varsinaista puhdistustekniikkaa tai jonkin muun prosessin, jonka toissijaisena seurauksena kaasun tai nesteen polton kannalta haitalliset ominaisuudet lievenevät.
Selvityksen siitä, mikä olisi markkinoilla saatavilla oleva vähiten saastuttava polttoaine, jota voitaisiin polttaa laitoksessa, voisi toteuttaa teknisenä arviona. Asian arvioinnissa ei olisi tarpeen tarkastella kyseisen vaihtoehtoisen polttoaineen polton teoreettiseen ympäristölupamenettelyyn liittyviä näkökohtia. Markkinoilla saatavilla olevaksi polttoaineeksi voitaisiin katsoa myös sellainen polttoaine, jolle ei olisi yleisiä markkinoita, mutta jota kuitenkin katsottaisiin olevan saatavissa kyseiseen käyttökohteeseen esimerkiksi läheiseltä teollisuuslaitokselta. Jätteen lämpökäsittelyssä syntyvän kaasun vaihtoehtoisiksi polttoaineiksi tulisi arvioida kaasumaisia polttoaineita ja jätteen lämpökäsittelyssä syntyvän nesteen vaihtoehtoisiksi polttoaineiksi nestemäisiä polttoaineita.
Jätteen lämpökäsittelyssä syntyvien kaasujen tai nesteiden polton typen oksidien, rikin oksidien ja hiukkasten päästöjä vertailtaisiin vaihtoehtoisen polttoaineen polton savukaasupäästöihin. Vertailu tehtäisiin kuitenkin vaihtoehtoisen polttoaineen päästöjen sijasta jätteen polton tai rinnakkaispolton sääntelyn mukaisiin päästöraja-arvoihin tapauksissa, joissa vaihtoehtoisen polttoaineen päästöt olisivat niitä pienempiä.
Vertailtaessa jätteen lämpökäsittelyssä syntyvien kaasujen tai nesteiden polton muita kuin typen oksidien, rikin oksidien ja hiukkasten päästöjä suhteessa jätteen polton tai rinnakkaispolton päästöihin, tulisi vertailussa huomioida ne päästökomponentit, joille asetettaisiin päästöraja-arvo, jos kyseisen kaasun tai nesteen polttoon sovellettaisiin jätteen polton tai rinnakkaispolton sääntelyä. Jätteenpolton BAT-päätelmien osalta vertailu tehtäisiin päätelmissä esitettyihin sitoviin BAT-päästötasoihin (BAT-AEL).
Liite 1. Luvanvaraiset toiminnat.
Liitettä 1 muutettaisiin siten, että vedyn tuotanto veden elektrolyysillä olisi luvanvaraista vain silloin, kun vedyntuotantokapasiteetti ylittää 50 tonnia vuorokaudessa. Muutos tehtäisiin rajaamalla veden elektrolyysillä tapahtuva vedyn tuotanto pois liitteen 1 taulukon 1 kemianteollisuuden luvanvaraisia toimintoja koskevan kohdan 4 alakohdasta a. Samalla lisättäisiin liitteen 1 taulukkoon 1 kohtaan 14 uusi alakohta a, jonka mukaan vedyn tuotanto veden elektrolyysillä olisi luvanvaraista, kun vedyntuotantokapasiteetti ylittää 50 tonnia vuorokaudessa. Kyseisen toiminnan toimivaltaisena ympäristölupaviranomaisena säilyisi valtion ympäristölupaviranomainen.
Muu kuin veden elektrolyysillä tapahtuva vedyn tuotanto sekä vedyn tuotanto veden elektrolyysillä, jos tuotanto ylittää 50 tonnia vuorokaudessa, edellyttäisivät edelleen valtion ympäristölupaviranomaisen ympäristölupaa. Lisäksi vesielektrolyysilaitos, jonka vedyntuotantokapasiteetti alittaa luvanvaraisuuden rajan, voisi edelleen edellyttää valtion ympäristölupaviranomaisen ympäristölupaa esimerkiksi silloin, kun vetyä jatkojalostetaan muiksi kemianteollisuuden tuotteiksi, kuten metaaniksi, metanoliksi tai ammoniakiksi (ympäristönsuojelulain liitteen 1 taulukon 1 kohta 4) laitoksessa, jonka toiminta liittyy vesielektrolyysilaitoksen toimintaan ympäristönsuojelulain 5 §:n mukaisesti teknisesti ja toiminnallisesti kiinteällä tavalla.
Liitteen 1 taulukon 2 kohdan 13 alakohtaa f muutettaisiin niin, että siitä suljettaisiin pois liitteen 4 kohdassa 9 tarkoitetun ilmoituksenvaraisen eläinsuojan tai sitä pienemmän eläinsuojan yhteyteen perustettavan biokaasulaitoksen toiminta. Kyseisen biokaasulaitoksen toiminta ei enää olisi ympäristöluvanvaraista toimintaa siitä huolimatta, että kyseessä on jätelain soveltamisalaan kuuluva ammattimainen tai laitosmainen jätteenkäsittely.
Liite 4.Ilmoituksenvaraiset toiminnat.
Liitettä 4 muutettaisiin niin, että ilmoituksenvaraisten toimintojen luetteloon lisättäisiin kohdaksi 9 uusi toiminta. Liitteessä säädettäisiin ilmoituksenvaraiseksi 5 kohdassa tarkoitetun eläinsuojan tai sitä pienemmän eläinsuojan yhteyteen perustettava biokaasulaitos, jossa käsiteltäisiin sellaista lantaa, kasviperäistä rehujätettä, maitohuoneen ja eläintenpitotilojen pesuvesiä sekä elintarvikkeeksi kelpaamatonta maitoa, joka on syntynyt kyseisessä eläinsuojassa. Kaikkien edellä mainittujen jätteiden tulisi siis olla siitä ilmoituksenvaraisesta eläinsuojasta, jonka yhteyteen biokaasulaitos rakennetaan.
Biokaasulaitoksessa saisi lisäksi käsitellä maa- ja metsätaloudessa syntyvää ympäristölle ja terveydelle haitatonta luonnonainesta sisältävää jätettä. Maa- ja metsätaloudessa syntyvällä ympäristölle ja terveydelle haitattomalla luonnonaineksella tarkoitettaisiin esimerkiksi nurmea, kantoja, hakkuutähteitä, risuja, kuoria, hakkeita ja olkia.
Biokaasulaitoksessa saisi käsitellä jätettä yhteensä alle 20 000 tonnia vuodessa. Käsittelyrajan asettamisessa on otettu huomioon, että ympäristönsuojeluasetuksen 2 §:n 2 momentin 12 kohdan f alakohdan mukaan kunnan ympäristönsuojeluviranomaisessa käsiteltäväksi kuuluu jätteen käsittely, joka on ammattimaista tai laitosmaista ja jossa käsitellään jätettä alle 20 000 tonnia vuodessa. Kunnan ilmoitusmenettelyssä ei siten saisi käsitellä suurempaa määrää jätettä kuin kunnan lupamenettelyssä.
Biokaasun valmistus ei ole ympäristönsuojelulain näkökulmasta uusiutuvan energian tuotantoa. Biokaasu ei itsessään ole energiaa, vaan energianlähde, jota polttamalla voidaan tuottaa energiaa, kuten lämpöä ja sähköä. Biokaasulaitoksiin ei siten sovelleta ympäristönsuojelulain 32 §:n poikkeuksia eräiden jätteenkäsittelytoimintojen luvanvaraisuudesta. Uusiutuvan energian direktiivissä sekä uusiutuvan energian tuotantolaitosten lupamenettelyistä ja eräistä muista hallinnollisista menettelyistä annetussa laissa uusiutuvan energian määritelmä kattaa poikkeuksellisesti myös biokaasun tuotannon. Myös ympäristönsuojelu- ja vesiasioiden käsittelystä aluehallintovirastossa annetun lain (898/2009) 2 a §:n 2 momentin 1 kohdan perusteluiden mukaan uusiutuvalla energialla tarkoitetaan muun muassa biomassaa. Kyseisen lain etusijasääntelyllä ei kuitenkaan ole vaikutusta toiminnan ympäristöluvanvaraisuuteen.
Biokaasulaitoksia perustetaan tyypillisesti jo pitkään toimineiden eläinsuojien yhteyteen. Ilmoituksenvaraisen biokaasulaitosten perustaminen voitaisiin käsitellä eläinsuojan ilmoituksen muutoksena, eli siltä ei lähtökohtaisesti edellytettäisi omaa, erillistä ilmoitusta. Jos eläinsuojan toiminta loppuisi ja biokaasulaitoksen olisi tarkoitus jatkaa toimintaa, olisi biokaasulaitokselle haettava ympäristölupaa. Jos biokaasulaitos kuuluu hyvin pienelle eläinsuojalle, jolta ei edellytetä ilmoitusmenettelyä, olisi biokaasulaitoksesta tehtävä oma ilmoituksensa. Kyseisten biokaasulaitosten perustaminen olisi todennäköisesti harvinaista.
Jos biokaasulaitos on ympäristönsuojelulain liitteen 4 kohdan mukaan ilmoituksenvarainen, sille ei voi hakea ympäristölupaa ilmoitusmenettelyn sijasta. Toiminnanharjoittaja voi kuitenkin halutessaan varautua toiminnan kapasiteetin laajentumiseen eli mitoittaa toiminnan jo suunnitteluvaiheessa suuremmaksi niin, että se ylittää lupakynnyksen. Lupaehdot määräytyvät aina hakemuksessa ilmoitetun kapasiteetin mukaan, joten laajemmalla toiminnolla ne ovat lähtökohtaisesti ankarammat. Esimerkiksi naapuritilalta tuodun lannan käsittely ilmoituksenvaraisessa biokaasulaitoksessa ei ole mahdollista, joten sitä varten toiminnanharjoittajan on haettava ympäristölupaa.