7.1
Laki työeläkevakuutusyhtiöstä annetun lain muuttamisesta
9 b §
.
Hallintoneuvosto
. Pykälässä säädetään hallintoneuvostosta. Työeläkevakuutusyhtiöllä on oltava hallintoneuvosto. Säännös poikkeaa vakuutusyhtiölain 6 luvun 2 §:n 1 momentista siinä, että työeläkevakuutusyhtiöllä hallintoneuvosto on pakollinen toimielin, kun muilla vakuutusyhtiöillä se on vapaaehtoinen. Tämän takia olisi tarkoituksenmukaista säätää hallintoneuvoston kelpoisuusvaatimuksista ottaen huomioon hallinnon tehokkuus ja hallintoneuvoston valvontatehtävä. Lisäksi laintasoinen määrittely lisäisi ennakoitavuutta henkilöitä hallintoneuvostoon valittaessa.
Pykälään ehdotetaan lisättäväksi uusi 2 momentti, jonka mukaan hallintoneuvoston jäsenen olisi oltava ensinnäkin hyvämaineinen. Hyvämaineisuudella tarkoitettaisiin samaa kuin työeläkevakuutusyhtiön hallituksen jäsenten osalta. Hyvämaineisuuden on vakiintuneesti katsottu tarkoittavan rajoituksia esimerkiksi rikoslaissa tarkoitettuja rikoksia tehneiden tai konkurssissa tai liiketoimintakiellossa olevien henkilöiden nimittämiselle työeläkevakuutusyhtiöiden hallintoelimiin.
EU-sääntelyssä hyvämaineisuuteen liittyy kunniallisuus ja yhdessä nämä seikat muodostavat luotettavuuden. Hyvämaineisuus on määritelty muun muassa vakuutusten tarjoamisesta annetun lain 3 luvun 16 §:ssä. Sen mukaan hyvämaineinen on henkilö, jota ei ole lainvoimaisella tuomiolla tuomittu viiden viimeisen vuoden aikana vankeusrangaistukseen tai kolmen viimeisen vuoden aikana sakkorangaistukseen rikoksesta, jonka voidaan katsoa osoittavan hänen olevan ilmeisen sopimaton tehtävään. Henkilöä ei kuitenkaan pidetä hyvämaineisena, jos hän on muutoin aikaisemmalla toiminnallaan osoittanut olevansa ilmeisen sopimaton. Finanssivalvonta on työeläkevakuutusyhtiöiden hallintoa koskevassa määräys- ja ohjekokoelmassaan (Määräykset ja ohjeet 2/2017, Työeläkevakuutusyhtiöiden hallinto) käyttänyt samaa määritelmää (Luku 5, kohta 14, ohje). Finanssivalvonta tulkitsee nykykäytännön mukaan tilanteita tapauskohtaisesti ja käytännössä kyse on ollut henkeen kohdistuvista rikoksista tai omaisuus- ja talousrikoksista. Myös muut kuin mainitut rikokset voivat olla peruste katsoa, ettei rikoksiin syyllistynyttä henkilöä voida pitää hyvämaineisena. Esimerkiksi KHO:2024:50 ennakkopäätöksen mukaan toisen terveyteen kohdistuvasta rikoksesta ja huumausaineen käyttörikoksesta tuomitseminen voi johtaa hyvämaineisuuden menettämiseen, jos rikokset osoittavat henkilön olevan ilmeisen sopimaton tehtävään.
Työeläkevakuutusyhtiön ei tarvitsisi tehdä hyvämaineisuudesta ilmoitusta Finanssivalvonnalle, vaan riittävää olisi, että yhtiön velvollisuutena olisi selvittää hyvämaineisuus hallintoneuvoston jäsenten osalta. Yhtiöiden tulisi selvittää hyvämaineisuutta käytettävissään olevilla keinoilla eli käytännössä kysymällä henkilöiltä itseltään. Finanssivalvonta voisi normaalien valvontavaltuuksiensa nojalla pyytää tarvittaessa selvityksiä yhtiöltä.
Hallintoneuvostossa olisi myös oltava sen tehtävien hoitamiseen vaadittavaa työeläkevakuutustoiminnan asiantuntemusta. Kyseessä on kollegiaalinen vaatimus eli työeläkevakuutustoiminnan asiantuntemusta ei tarvitse olla kaikilla hallintoneuvoston jäsenillä. Työeläkevakuutusyhtiöistä annetussa laissa on säännelty hallintoneuvoston tehtävät (TVYL 4 luvun 9 d §). Hallintoneuvosto valitsee työeläkevakuutusyhtiön hallituksen jäsenet, vahvistaa heidän palkkionsa sekä valvoo hallituksen ja toimitusjohtajan vastuulla olevaa yhtiön hallintoa. Hallintoneuvostolle ei voida antaa muita tehtäviä, kuin laissa on säädetty. Työeläkevakuutusyhtiön tehtävänä on varmistaa hallintoneuvoston tehtävien asianmukainen hoitaminen.
Työeläkevakuutustoiminnan asiantuntemuksella tarkoitettaisiin osaamista ja ymmärrystä mm. työeläkejärjestelmän toiminnasta ja kilpailusta, toimialaa koskevasta keskeisestä sääntelystä ja viranomaismääräyksistä sekä työeläkevakuutusyhtiön hallinnosta eli hallinto- ja ohjausjärjestelmän toiminnasta.
Työeläkevakuutustoiminnan asiantuntemusta koskeva vaatimus voisi täyttyä esimerkiksi kattavan työeläkealan perehdytyskoulutuksen kautta. Tällöin sen voisi osoittaa esimerkiksi kyseisen kokonaisuuden sisältävän koulutuksen ja sen hyväksytyn suorituksen avulla. Koulutuksen määrällä voisi olla tietty opintopistekriteeri. Jos koulutuksen sisältö olisi työeläkealalla yhtenäisesti määritelty, saavutettaisiin hallintoneuvoston jäsenten osalta yhtäläinen osaamisen taso.
Työeläkevakuutusyhtiö voisi myös itse kattavasti perehdyttää hallintoneuvoston jäsenet työeläkevakuutustoimintaan. Lisäksi olisi huomioitava myös se, että hallintoneuvoston jäsen ei tarvitse koulutusta, jos työeläkevakuutustoiminnan asiantuntemus on hankittu esimerkiksi työkokemuksen kautta. Käytännössä useat hallintoneuvoston jäsenet ovat jo nykyisin käyneet kattavan perehdytyskoulutuksen tehtävään valitsemisen jälkeen eli vaatimus ei merkittävästi muuttaisi nykyistä käytäntöä.
Finanssivalvonta on täydentänyt työeläkevakuutusyhtiöiden hallintoa koskevaa määräys- ja ohjekokoelmaa hallintoneuvoston valvontatehtävää koskien (voimaan 1.4.2024). Finanssivalvonnan tulkinnan mukaan TVYL 9 d §:n 1 momentissa tarkoitettuun hallintoneuvoston valvontatehtävään sisältyy myös sen valvominen, että hallitus ja toimitusjohtaja hoitavat tehtäviään sääntelyn mukaisesti. Finanssivalvonta suosittaa, että hallintoneuvoston toteuttama valvonta on jatkuvaa ja että hallintoneuvosto kiinnittää valvonnassa huomiota etenkin yhtiön toiminnan kannalta keskeisiin asioihin. Hallintoneuvoston tulisi ymmärtää hallituksen tehtävät ja vastuut, koska hallintoneuvosto valvoo hallituksen ja toimitusjohtajan vastuulla olevaa yhtiön hallintoa. Työeläkevakuutusyhtiön hallintojärjestelmällä pyritään varmistamaan se, että yhtiötä johdetaan terveiden ja varovaisten liikeperiaatteiden mukaisesti.
Hallintoneuvostolta tulisi sen valvontatehtävän takia vaatia tämän tehtävän hoitamisen kannalta riittävää työeläkevakuutusyhtiön hallintojärjestelmän asiantuntemusta, joten osaamisvaatimuksissa voisi olla sisällöllisiä eroja verrattuna hallitusta koskeviin vaatimuksiin. Hallintoneuvoston jäsenillä ei myöskään tarvitsisi olla työeläkevakuutustoiminnan asiantuntemusta samaan aikaan, vaan yksittäisten jäsenten tulisi tarvittaessa kouluttautua valintansa jälkeen. Työeläkevakuutusyhtiö vastaa siitä, että osaamisvaatimus toteutuu ja säilyy hallintoneuvostossa.
Työeläkevakuutustoiminnan asiantuntemuksen osalta olisi otettava huomioon myös hallintoneuvoston rakenne. TVYL 9 b §:n mukaan hallintoneuvostossa on oltava sellaisia vakuutuksenottajien ja vakuutettujen edustajia, jotka valitaan keskeisten työnantajia ja palkansaajia edustavien keskusjärjestöjen ehdottamista henkilöistä. Yhdenmukainen asiantuntemusvaatimus voisi laajentaa työeläkevakuutusyhtiöiden ja sen hallinnossa olevien työmarkkinajärjestöjen mahdollisuutta nimittää uusia jäseniä.
9 e §
.
Hallituksen jäsenet ja puheenjohtaja
. Työeläkevakuutusyhtiön hallituksen jäsenen, varajäsenen ja puheenjohtajan on täytettävä lainmukaiset kelpoisuusvaatimukset. Pykälän 2 momenttiin lisättäisiin pätevyysvaatimukseksi se, että hallituksen jäsenillä tulisi kollegiaalisena vaatimuksena olla hyvän sijoitustoiminnan asiantuntemuksen lisäksi muu tehtävän hoitamisen vaatima ammatillinen pätevyys ja kokemus.
Hallintoneuvoston tulisi varmistaa, että hallituksen jäsenillä yhdessä on yhtiön toiminnan asiaankuuluvilla osa-alueilla ammatillinen pätevyys ja kokemus, joita tarvitaan yhtiön ammattimaiseen johtamiseen. Hallintoneuvoston olisi otettava nämä seikat huomioon hallitusta valittaessa ja varmistettava, että hallituksen jäsenistössä säilyy vaadittava pätevyystaso mm. kouluttautumisen avulla. Koulutuksella voidaan osoittaa osaamista työeläkevakuutustoiminnan asiantuntemuksen lisäksi myös muusta tehtävän hoitamisen vaatimasta ammatillisesta pätevyydestä sekä hyvästä sijoitustoiminnan asiantuntemuksesta.
Työeläkevakuutus on sosiaalivakuutusta, joten muu tehtävän hoitamisen vaatima ammatillinen pätevyys ja kokemus voisi liittyä esimerkiksi erilaiseen yhteiskunnalliseen osaamiseen, joka tarkoittaa sitä, että hallituksen jäsen tuntee yhteiskunnan rakenteet ja tietää mihin työeläkevakuutustoiminta tässä kokonaisuudessa sijoittuu. Lisäksi se voisi tarkoittaa esimerkiksi kokemusta erilaisista työ- ja johtotehtävistä tai sidosryhmäsuhteista, jotka antavat kykyä arvioida kyseisen yhtiön toimintaa osana työeläkejärjestelmää. Tällaisen ammatillisen pätevyyden ja kokemuksen voisi saavuttaa myös sitä kautta, että on toiminut pitkään työeläkevakuutusyhtiön hallituksessa tai muissa asianmukaisissa luottamustehtävissä.
Työeläkevakuutusyhtiöillä on suuri merkitys talouselämässä, joten muuhun pätevyyteen voisi sisältyä myös liikkeenjohdollista osaamista, jolla viitataan kykyyn hallita ja johtaa työeläkevakuutusyhtiön toimintaa tehokkaasti ja tavoitteiden mukaisesti. Kaikilla hallituksen jäsenillä ei tarvitsisi olla samanlaista osaamista, vaan nimenomaan tarkoituksena olisi katsoa pätevyyttä hallituksessa kokonaisuutena, joka syntyy jäsenten erilaisista tiedoista ja taidoista. Pohjaa tehtävän hoitamiseen vaadittavaan ammatilliseen pätevyyteen ja kokemukseen toisivat myös erilaiset kokemus- ja koulutustaustat eli tehtävään ei edellytettäisi mitään tiettyä koulutusta.
Hallituksen jäsenet vaihtuvat eri aikaan ja osalla uusista jäsenistä ei välttämättä ole heti aloittaessa kaikkea vaadittavaa asiantuntemusta. Tietty kokemus on oltava tehtävässä aloittamisesta alkaen, jolloin puuttuvan osaamisen voisi hankkia koulutuksella myös hallituksen jäseneksi valitsemisen jälkeen. Ennakkoperehdyttäminen ei aina ole mahdollista ennen tehtävän vastaanottamista. Työeläkevakuutusyhtiö vastaa ja hallintoneuvoston olisi huolehdittava siitä, että lain edellyttämä asiantunteva ja asianmukainen monimuotoisuus ja pätevyystaso säilyy hallituksessa jatkuvasti jäsenvaihdoksista huolimatta.
Sopivalla tehtävän hoitamisen vaatimalla muulla ammatillisella pätevyydellä ja kokemuksella tarkoitettaisiin myös osittain samaa kuin EIOPA eli Euroopan vakuutus- ja lisäeläkeviranomainen hallintojärjestelmää koskevissa ohjeissaan henki- ja vahinkovakuutusyhtiöille. Näistä ohjeista on saatavissa esimerkkejä, mitä muulla pätevyydellä ja kokemuksella henki- ja vahinkovakuutusalalla tarkoitetaan. Ohjeiden mukaan pätevyyttä, kokemusta ja tietoa tulisi hallituksessa kokonaisuutena olla vähintään seuraavista asioista: vakuutus- ja rahoitusmarkkinat, liiketoimintastrategia- ja liiketoimintamalli, hallintojärjestelmä, rahoitusanalyysi ja vakuutusmatemaattinen analyysi sekä sääntelykehikko ja sen asettamat vaatimukset. Ohjeet on tehty markkinaehtoiseen vakuutustoimintaan, jonka vuoksi ne eivät kuitenkaan suoraan sellaisenaan sovellu työeläkevakuutustoimintaan.
Työeläkevakuutusyhtiöiden toiminnan sääntelyssä olisi tarpeellista korostaa työeläkevakuutusyhtiön erityisluonnetta sosiaaliturvan toimeenpanijana, jolloin kokemus tai tiedot työelävakuutustoiminnasta ovat keskiössä. Työeläkevakuutusyhtiön lakisääteisenä tarkoituksena on hoitaa lakisääteistä työeläketurvaa ja sitä varten kertyneitä varoja vakuutettujen edut turvaavalla tavalla. Lakisääteiseen työeläketurvaan kuuluvien etuuksien myöntämisen on katsottu olevan julkisen vallan käyttöä. Työeläkevakuutusyhtiön toiminta poikkeaa normaalista liiketoiminnasta monin osin muun muassa siksi, ettei yhtiön tarkoitus ole tuottaa voittoa, että yhtiön omistajien oikeus varoihin eroaa muuta liiketoimintaa harjoittavan osakeyhtiön omistajan oikeuksista, ja erityisesti siksi, että työeläkevakuutusyhtiöt yhdessä muiden eläkelaitosten kanssa ovat yhteisvastuussa eläketurvasta.
Selvyyden vuoksi todettakoon, että hallitusta koskeva muu sen tehtävän hoitamisen vaatima ammatillinen pätevyys- ja kokemusvaatimus tulisi voimaan heti lain voimaantulosta alkaen, koska kyseessä on voimassaolevaan momenttiin tehtävä lisäys.
Nykyisen kollegiaalisen vaatimuksen mukaan hallituksessa on oltava hyvä sijoitustoiminnan asiantuntemus. Pykälään ehdotetaan lisättäväksi sana ”kokonaisuutena” selventämään sitä, että kyse on kollegiaalisesta vaatimuksesta. Sijoitustoiminnan asiantuntemuksesta annettaisiin lisäksi esimerkkejä.
Hallitus antaa ylätason raamit ja linjauksen toimivalle johdolle, jolta edellytetään syvällisempää osaamista. Hallitus vastaa työeläkevakuutusyhtiön sijoitusstrategiasta ja TVYL 28 §:n 1 momentin mukaan yhtiön hallituksen on laadittava yhtiölle sen varojen sijoittamista koskeva sijoitussuunnitelma.
Sijoitustoiminnan asiantuntemus voi olla eri hallituksen jäsenillä erilaista, syvällisestä osaamisesta yleisempään eikä kaikilla sijoitustoimintaa tuntevilla tarvitse olla saman tasoista asiantuntemusta kaikista sijoittamiseen liittyvistä osa-alueista. Sijoitustoiminnan asiantuntemus ei tarkoita siten esimerkiksi työskentelemistä ammattimaisesti sijoitusalan tehtävissä, vaan pohjaa myös sijoitustoiminnan asiantuntemukselle voisivat tuoda erilaiset kokemus- ja koulutustaustat sekä luottamustoimet.
Sijoitustoiminnan asiantuntemukseen kuuluu osana ymmärtää sijoitusriskin varalle laadittuja säännöksiä, jotka luovat työeläkevakuutusyhtiön vakavaraisuudelle pohjan. Tärkeimpiä niistä ovat vakavaraisuussäännökset ja vaatimukset työeläkevakuutusyhtiön riskienhallinnasta. Vakavaraisuussäännösten tarkoituksena on turvata vakuutetut etuudet ja toimia kehikkona, jonka avulla hajautetussa ja yhteisvastuuseen perustuvassa työeläkejärjestelmässä luodaan rajat sijoitustoiminnalle ja siihen liittyvälle riskinotolle.
Näin ollen hyvä sijoitustoiminnan asiantuntemus voisi olla esimerkiksi erilaisiin taustoihin pohjautuvaa tietämystä sijoitusmarkkinoista, sijoitusinstrumenteista, markkinoiden dynamiikasta tai riskeistä sekä kykyä tehdä harkittuja päätöksiä sijoitusten suhteen. Tällainen asiantuntemus voisi perustua useisiin erilaisiin tekijöihin, kuten esimerkiksi talouteen ja riskienhallintaan liittyvään osaamiseen. Myös tietämys erilaisista sijoitusstrategioista tai kyky arvioida sijoitusten suoriutumista ja kehitystä voisivat kuulua tähän kokonaisuuteen.
Tärkeimmät ja laajakantoisimmat yksittäiset sijoituspäätökset kuuluvat työeläkevakuutusyhtiössä hallituksen tehtäväksi hallituksen yleistoimivallan nojalla. Näiden sijoituspäätösten merkitys korostuu erityisesti kriisitilanteessa, jolloin sijoituspäätöksillä voi käytännössä olla ratkaiseva merkitys jopa yhtiön olemassaolon kannalta. Hallituksen tekemien sijoituspäätösten merkitys ja päätösten arvioinnin vaatima osaaminen olisi otettava huomioon hallitukselta edellytettävässä sijoitustoiminnan asiantuntemuksessa.
Hyvä sijoitustoiminnan asiantuntemus tarkoittaa hallituksen osalta kuitenkin enimmäkseen asiantuntemusta ja osaamista sijoitustoiminnan järjestämisestä ja ohjaamisesta sekä siihen liittyvän hallinnon ja valvonnan asiantuntemusta, silloin kun varsinaiset sijoituspäätökset tehdään yhtiön operatiivisessa toiminnassa. Sijoitustoiminnan hoidon kontrolliin liittyvällä asiantuntemuksella on merkittävä rooli koko työeläkejärjestelmälle.
10 §
.
Hallituksen toiminnasta
. Pykälän 3 momenttia ehdotetaan muutettavaksi siten, että työeläkevakuutusyhtiön tarkastusasioita käsittelevään valmisteluvaliokuntaan, sen tehtäviin ja jäseniin sovellettaisiin osakeyhtiölain tarkastusvaliokuntaa koskevia säännöksiä.
Tämän pykälän mukaan työeläkevakuutusyhtiöllä on oltava hallituksen valitsema valmisteluvaliokunta tarkastusasioita varten, mutta sen tehtävistä ei säädetä työeläkevakuutusyhtiölaissa, eikä työeläkevakuutusyhtiöihin ole voimassa olevan lainsäädännön mukaisesti sovellettu osakeyhtiölain tarkastusvaliokuntaa koskevaa sääntelyä. Kuitenkin, kun kansallisesti on pantu täytäntöön direktiivi 2014/56/EU tilinpäätösten ja konsolidoitujen tilinpäätösten lakisääteisestä tilintarkastuksesta annetun direktiivin 2006/43/EY muuttamisesta, todetaan hallituksen esityksessä 70/2016, että laissa ehdotetaan säädettäväksi muutosdirektiivin mukaisesti tarkastusvaliokunnasta kaikkien yleisen edun kannalta merkittävien yhteisöjen osalta. Työeläkevakuutusyhtiöt ovat kirjanpitolain 1 luvun 9 §:ssä tarkoitettuja yleisen edun kannalta merkittäviä yhteisöjä. Kyseisen direktiivin täytäntöönpanemiseksi annetussa hallituksen esityksessä ei ole tehty muutoksia työeläkevakuutusyhtiölakiin tai käsitelty säännöksen soveltamista työeläkevakuutusyhtiöihin, vaan ainoastaan todettu yleisellä tasolla, että kaikkien yleisen edun kannalta merkittävien yhteisöjen osalta on säädettävä tarkastusvaliokunnasta.
Direktiivin 2014/56/EU täytäntöönpanemiseksi lisättiin vakuutusyhtiölain 6 lukuun uusi 7 a §, jonka mukaan vakuutusyhtiöihin sovelletaan osakeyhtiölain tarkastusvaliokuntaa koskevaa sääntelyä. Alun perin tämän lain 1 §:n sanamuodon mukaan työeläkevakuutusyhtiöihin ei sovellettu vakuutusyhtiölain 6 luvun 7–12 §:ää. Tätä ei muutettu hallituksen esityksellä 70/2016 ja koska a-pykäliä ei voi korvata ajatusviivalla (viitaten vakuutusyhtiölakiin kyseisellä esityksellä lisättyyn 6 luvun 7 a §:ään), säännös jäi voimaan lakiteknisesti väärin. Hallituksen esityksellä 313/2018 korjattiin kyseinen säännös siten, että lisättiin vakuutusyhtiölain 6 luvun 7 a § tämän lain 1 §:n luetteloon niistä vakuutusyhtiölain säännöksistä, joita ei sovelleta työeläkevakuutusyhtiöihin. Muutos perusteltiin teknisenä korjauksena, eikä siinä otettu kantaa siihen, tulisiko työeläkevakuutusyhtiöihin soveltaa tarkastusvaliokuntaa koskevaa osakeyhtiölain sääntelyä. Tarkastusvaliokunta on työeläkevakuutusyhtiöillä pakollinen voimassa olevan sääntelyn mukaisesti, kun taas osakeyhtiöiden ja vakuutusyhtiöiden osalta myös hallitus voi hoitaa tarkastusvaliokunnan tehtäviä. Näin ollen tässä pykälässä ehdotetaan viittausta suoraan osakeyhtiölakiin, sillä työeläkevakuutusyhtiöihin ei sovellettaisi osakeyhtiölain 6 luvun 16 b §:n 1 momenttia, joka soveltuu vakuutusyhtiölain mukaan vakuutusyhtiöihin.
Osakeyhtiölain mukaan tarkastusvaliokunnan velvollisuutena on seurata mm. tilinpäätösprosessia, sisäisen valvonnan ja riskienhallintajärjestelmien riittävyyttä sekä sisäisen tarkastuksen toimintaa. Tarkastusvaliokunta valmistelee vastuualueelleen kuuluvia asioita hallitukselle, mutta valiokunnalla ei ole itsenäistä päätösvaltaa, ellei hallitus erikseen tietyn asian osalta niin päätä. Lisäksi osakeyhtiölaissa säädetään tarkastusvaliokunnan tehtävistä kestävyysraportoinnin ja kestävyysraportointivarmentamisen osalta.
12 §
.
Johdon erityiset kelpoisuusvaatimukset
. Pykälän 2 momenttia muutettaisiin teknisluonteisesti siten, että Vakuutusvalvontavirasto muutettaisiin Finanssivalvonnaksi. Pykälän 3 momentti muutettaisiin uuteen muotoon. Nykyinen momentti on osoittautunut vaikeaselkoiseksi, joten momentin rakenne muutettaisiin luettelomuotoon. Pykälässä on tällä hetkellä säädetty, että hallintoneuvoston puheenjohtajan ja hallituksen puheenjohtajan sekä kahden kolmasosan muista jäsenistä on oltava henkilöitä, jotka eivät ole saman tai toisen vakuutusyhtiön tai vakuutusomistusyhteisön taikka luotto- tai rahoituslaitoksen tai luotto- tai rahoituslaitoksessa määräämisvaltaa käyttävän luottolaitostoiminnasta annetun lain 1 luvun 15 §:ssä tarkoitetun omistusyhteisön tai rahastoyhtiön, yhteissijoitusyrityksen, ulkomaisen ETA-rahastoyhtiön, vaihtoehtorahastojen hoitajan, ETA-vaihtoehtorahastojen hoitajan tai kolmannen maan vaihtoehtorahastojen hoitajan taikka niiden kanssa samaan konserniin tai rahoitus- ja vakuutusryhmittymien valvonnasta annetussa laissa (699/2004) tarkoitettuun ryhmittymään kuuluvan yhteisön palveluksessa, toimitusjohtajana tai niiden hallintoneuvoston tai hallituksen jäseninä.
Pykälän 3 momenttia muutettaisiin siten, että lain sanamuoto sallisi puolelle jäsenistä toimimisen sidonnaisuuden aiheuttavassa toimessa. Tällaiseksi määriteltäisiin esimerkiksi vakuutusyhtiöön tai luottolaitokseen palvelussuhteessa toimiminen, kun taas hallintoneuvoston tai hallituksen jäsenyys ei jatkossa enää muodostaisi sidonnaisuutta muille kuin hallintoneuvoston ja hallituksen puheenjohtajille. Tämä muutos kaventaisi sidonnaisuuden muodostumista ja sen voitaisiin katsoa edistävän pätevyystasoa työeläkevakuutusyhtiön hallinnossa. Edelleen olisi kuitenkin työeläkevakuutusyhtiön toiminnan itsenäisyyden kannalta keskeistä, että hallintoneuvoston ja hallituksen puheenjohtajina toimii henkilöitä, joiden sidonnaisuudet eivät vaaranna työeläkevakuutusyhtiön riippumattomuutta suhteessa muihin vakuutus- sekä luotto- ja rahoituslaitoksiin. Lisäksi työeläkevakuutusyhtiön toimintaa koskeva sääntely on edelleen kehittynyt ja esimerkiksi sijoitustoimintaa, yhtiön vakavaraisuutta ja tilintarkastusta koskevat säännökset ohjaavat ja turvaavat yhtiön itsenäistä toimintaa.
Muutoksen jälkeen työeläkevakuutusyhtiön koko hallintoneuvosto tai hallitus, puheenjohtajia lukuun ottamatta, voisi siten koostua sellaisista jäsenistä, jotka ovat myös jonkin toisen vakuutusyhtiön tai luottolaitoksen hallituksen tai hallintoneuvoston jäseniä. Uuden 4 momentin mukaan samasta vakuutusyhtiöstä, luottolaitoksesta, konsernista tai ryhmittymästä saisi kuitenkin olla niihin palvelussuhteessa tai toimitusjohtajana olevia tai niiden hallintoneuvoston tai hallituksen jäseninä olevia enintään yksi kolmasosa työeläkevakuutusyhtiön hallituksen tai hallintoneuvoston jäsenistä. Tällainen rajaus olisi perusteltua työeläkevakuutusyhtiön toiminnan itsenäisyyden kannalta, jotta minkään yksittäisen finanssialan yrityksen johto ei olisi enemmistöasemassa työeläkevakuutusyhtiön hallinnossa.
Työeläkevakuutusyhtiö vastaa siitä, että työeläkevakuutustoiminta on itsenäistä ja riippumatonta ja työeläkevakuutusyhtiön johdon on huolellisesti toimien edistettävä yhtiön etua (vakuutusyhtiölain 1 luvun 23 §). Työeläkevakuutusyhtiön riippumattomuus voisi vaarantua, jos sen hallituksen jäsenillä olisi merkittäviä sidonnaisuuksia tiettyihin muihin vakuutusyhtiöihin tai pankkeihin. Tämä johtuu myös siitä, että tällaiset sidonnaisuudet voivat luoda eturistiriitoja ja vaikuttaa päätöksenteon puolueettomuuteen. Tällaisten tilanteiden hallitsemisessa tukee hallituksen jäseniä koskeva esteellisyyssäännös (10 a §), jonka tarkoituksena on korostaa hallituksen jäsenen riippumatonta asemaa. Työeläkevakuutusyhtiön hallituksen jäsen on aina esteellinen osallistumaan asian käsittelyyn, jos hän on asiaan osallisen kolmannen palveluksessa tai tällaisen yhteisön tai säätiön hallintoelimen jäsenenä. Lisäksi työeläkevakuutusyhtiöllä on velvollisuus pitää luetteloa hallituksen jäsenten jäsenyyksistä taloudellisesti tai yhteiskunnallisesti merkittävien muiden yhteisöjen tai säätiöiden hallintoelimissä. Velvollisuudella laatia ja julkistaa luettelo pyritään takaamaan työeläkevakuutusyhtiön avoimuutta ja myös helpotetaan mahdollisten esteellisyystilanteiden hallintaa. Jos työeläkevakuutusyhtiön riippumattomuus kyseenalaistettaisiin, heikentäisi se vakuutuksenottajien ja vakuutettujen luottamusta yhtiön toimintaan ja päätöksentekoon.
Lisäksi on ollut tulkinnanvaraista, miten luottolaitoslaki ja EU:n vakavaraisuusasetus määrittävät sidonnaisuuden silloin, kun kyse ei ole rahoitusalan yrityksestä. Rahoituslaitos määritellään EU:n vakavaraisuusasetuksen 4 artiklan 26 kohdassa. Tämän lain mukaisen sidonnaisuuden osalta olisi keskeistä, että rahoituslaitoksella tarkoitetaan vain sellaista yritystä, jonka pääasiallisena toimintana on hankkia omistusosuuksia tai harjoittaa yhtä tai useampaa toimintaa, jotka on lueteltu luottolaitostoimintaa ja luottolaitosten ja sijoituspalveluyritysten vakavaraisuusvalvonnasta annetun direktiivin (2013/36/EU) liitteen 1 kohdissa 2-12 ja 15. Keskeistä sidonnaisuuden kannalta on nimenomaan työeläkevakuutustoiminnan riippumattomuus muihin vakuutus- ja rahoitusalan toimijoihin nähden.
Nykyinen 4 momentti siirtyisi 5 momentiksi ja sitä täydennettäisiin siten, että hallintoneuvoston tai hallituksen jäsen taikka toimitusjohtaja ei saisi olla toisen työeläkevakuutusyhtiön hallintoneuvoston tai hallituksen jäsenyyden lisäksi myöskään Kevan toimitusjohtaja, valtuutettu tai hallituksen jäsen. Kevan jäsenyydestä säädetään suoraan laissa. Kevan jäsenyhteisöjä ovat kunnat, kuntayhtymät, hyvinvointialueet, hyvinvointiyhtymät, Keva, Kuntien takauskeskus ja Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat. Poikkeuksena ovat kuntaomisteiset yhtiöt, yhdistykset ja säätiöt, jotka hoitavat kunnille laissa määrättyjä palvelutehtäviä ja jotka voivat valita Kevan ja työeläkevakuutusyhtiön välillä. Keva kilpailee tältä osin työeläkevakuutusyhtiöiden kanssa ja Keva lisättäisiin tästä syystä sidonnaisuuden aiheuttavien tahojen joukkoon.
Nykyinen 5 momentti siirtyisi 6 momentiksi ja sitä muutettaisiin siten, että siitä poistettaisiin maininta hallintoneuvoston ja tai hallituksen jäsenyyskiellosta, koska sellaista kieltoa ei sisältyisi enää myöskään 3 momenttiin.
12 b §
.
Yleiset hallintovaatimukset
. Pykälässä säädetään työeläkevakuutusyhtiön hallintoa koskevista yleisistä vaatimuksista. Pykälän 1 momentin mukaan työeläkevakuutusyhtiöllä on oltava yhtiön toiminnan laatuun ja laajuuteen nähden riittävä ja toimiva hallintojärjestelmä, jossa vastuualueet on määritelty. Selkeän ja toimivan hallintojärjestelmän toteuttaminen edellyttää myös, että vastuualueet on jaettu. Lisäksi tiedonkulun tulee olla organisaatiorakenteessa esteetöntä. Nämä seikat on todettu aiemmin pykälän perusteluissa, mutta nyt ne lisättäisiin pykälän 1 momenttiin.
Pykälän 2 momentiksi siirtyisi osa 1 momentista ja sitä täydennettäisiin siten, että työeläkevakuutusyhtiöllä tulisi olla riittävät menettelyt ja hallituksen hyväksymät kirjalliset toimintaperiaatteet hallituksen jäsenten, toimitusjohtajan ja keskeisistä toiminnoista vastaavien henkilöiden kelpoisuuden varmistamisesta. Kirjallisten toimintaperiaatteiden vaatimus koskien toimitusjohtajaa, hallituksen jäseniä ja keskeisistä toiminnoista vastaavia olisivat uusia ja perustuisivat Finanssivalvonnan tekemään lainsäädäntöaloitteeseen. Lisäksi pykälässä olisi edelleen kirjallisten toimintaperiaatteiden vaatimus koskien valvontaa, riskienhallintajärjestelmää, sisäisen tarkastuksen järjestämistä, palkitsemista sekä toimintojen ulkoistamisen järjestämistä. Pykälä vastaisi pääosin vakuutusyhtiölain 6 luvun 8 §:ää.
Nykyinen 2 momentti siirtyisi tarkennettuna 3 momentiksi. Hallintojärjestelmän, kirjallisten toimintaperiaatteiden ja jatkuvuussuunnitelman merkitystä korostaisi se, että työeläkevakuutusyhtiön hallituksen olisi selkeästi vuosittain arvioitava niitä ja pidettävä ne ajantasaisina eli päivitettyinä tai täydennettyinä viimeisimpien muutosten tai toimintatapojen mukaisesti.
12 j §
.
Finanssivalvonnan määräyksenantovaltuus
. Pykälän 4 kohtaa täydennettäisiin siten, että siihen lisättäisiin Finanssivalvonnalle määräyksenantovaltuus koskemaan keskeisistä toiminnosta vastaavista henkilöistä tehtäviä ilmoituksia. Finanssivalvonnalla on nykyisin saman kohdan mukaan määräyksenantovaltuus vastaavista ilmoituksista hallituksen jäsenten ja toimitusjohtajan osalta.
12 l §
.
Keskeiset toiminnot
. Lakiin ehdotetaan lisättäväksi työeläkevakuutusyhtiön keskeisiä toimintoja koskeva uusi pykälä. Pykälän 1 momentissa säädettäisiin ensinnäkin, että hallituksen olisi määriteltävä yhtiön keskeiset toiminnot.
Keskeiset toiminnot mainitaan tällä hetkellä lain 12 d §:ssä. Sen mukaan työeläkevakuutusyhtiöllä on oltava sisäinen valvonta, joka kattaa kirjanpidon, hallinnon, sijoitustoiminnan ja muut keskeiset toiminnot. Keskeisiksi toiminnoiksi voisi määritellä edellä mainittujen lisäksi esimerkiksi riskienhallintatoiminnon, sisäisen tarkastuksen, sääntöjen noudattamista valvovan toiminnon ja aktuaaritoiminnon. Nämä on mainittu keskeisinä toimintoina Finanssivalvonnan määräys- ja ohjekokoelmassa 6/2015 henki- ja vahinkovakuutusyhtiöiden toiminnan aloittamista ja hallintojärjestelmää koskien. Kyseessä on esimerkit 12 d §:ssä mainituista muista keskeisistä toiminnoista ja näiden mahdollisten muiden keskeisten toimintojen määrittely olisi työeläkevakuutusyhtiön hallituksen tehtävä.
Kyse ei olisi organisaation yksiköistä vaan toiminnallisista kokonaisuuksista. Toimintojen rajat eivät välttämättä ole täsmällisiä ja jokainen työeläkevakuutusyhtiö toteuttaisi toiminnot omaan toimintaansa sopivasti. Tietyn toiminnon yksilöinti ei estä yhtiötä päättämästä vapaasti, miten toiminto järjestetään käytännössä. Keskeisten toimintojen määrittelemisen ei pitäisi johtaa kohtuuttoman työläisiin vaatimuksiin, koska yhtiön toiminnan laatu, laajuus ja monimutkaisuus olisi huomioitava. Työeläkevakuutusyhtiön tulisi ylläpitää tehokkaita päätöksentekomenettelyjä ja organisatorista rakennetta, jossa selkeästi määritellään raportointisuhteet sekä kohdennetaan toiminnot ja vastuut.
Pykälän 1 momentissa säädettäisiin lisäksi, että keskeisistä toiminnoista vastaavien henkilöiden tulisi olla hyvämaineisia ja heillä tulisi olla hyvä työeläkevakuutustoiminnan asiantuntemus sekä tehtävän vaatima ammatillinen pätevyys ja kokemus. Keskeisestä toiminnosta vastaavalta henkilöltä edellytettävän hyvän työeläkevakuutustoiminnan asiantuntemuksen sisältöä määritettäessä otettaisiin huomioon kunkin tehtävän sisältö ja vastuut.
Sekä työeläkevakuutustoiminnan asiantuntemuksen että tehtävän vaatiman muun ammatillisen pätevyyden voisi hankkia kattavalla koulutus- ja perehdyttämisohjelmalla myös tehtävään nimittämisen jälkeen. Lisäksi 2 momentissa säädettäisiin, että keskeisistä toiminnoista vastaaviin sovellettaisiin 12 §:n 1 momentin kelpoisuusvaatimuksia. Riittävää ammatillista kokemusta olisi oltava keskeisen toiminnon vastuutehtävään valittaessa. Kokemusvaatimus täyttyisi, mikäli keskeisestä toiminnosta vastaavalla henkilöllä olisi riittävän pitkältä ajalta kokemusta sellaisista asiakokokonaisuuksista, joista sopivaksi arvioitu henkilö yhtiössä tulee vastaamaan.
Pykälän 3 momentin mukaan työeläkevakuutusyhtiön olisi ilmoitettava 1 momentissa tarkoitettujen keskeisistä toiminnoista vastaavien henkilöiden ottamisesta ja eroamisesta viipymättä Finanssivalvonnalle. Ilmoituksessa olisi esitettävä selvitys siitä, miten henkilö täyttää 1 ja 2 momentin mukaiset vaatimukset.