3.1.1
3.1.1 Rahapelit
Vaikutukset valtiontalouteen
Esitys ei edellytä lisämäärärahoja.
Esityksellä tavoitellaan rahapelaamisesta aiheutuvien sosiaalisten, taloudellisten ja terveydellisten haittojen ehkäisyn ja vähentämisen tehostamista. Tehokkailla haittojen ehkäisytoimilla tiedetään olevan yleensä vaikutusta pelitoiminnasta saataviin tuottoihin. Pakollisen tunnistautumisen käyttöönottaminen raha-automaateissa vaikuttaisi rahapelitoiminnasta saatavan tuoton ja siitä maksettavan arpajaisveron määrään, koska automaattipelaamisen arvioidaan ehdotetun muutoksen myötä jäljempänä esitetyn tavoin vähenevän. Esityksessä ehdotetaan, että pakollista tunnistautumista koskeva säännös tulisi voimaan 1 päivänä tammikuuta 2022. Ehdotetulla voimaantuloajalla on tarkoitus mahdollistaa se, että siirtyminen tunnistautuneeseen raha-automaattipelaamiseen voitaisiin tehdä hallitusti.
Esityksellä olisi vaikutuksia valtiontalouteen. Vaikutukset valtiontalouteen liittyvät esityksen vaikutuksiin Veikkaus Oy:n tuottoon ja Veikkaus Oy:n maksamaan arpajaisveroon. Esityksellä olisi rahapelituottoa vähentävää vaikutusta, mutta toisaalta rahapelihaittojen vähenemisen seurauksena esityksellä olisi myös jäljempänä esitetyllä tavalla kustannuksia vähentävää vaikutusta. Vaikutukset ilmenisivät sekä lyhyellä että pitkällä aikavälillä.
Rahapelien tuotto käytetään yleishyödyllisiin tarkoituksiin. Arpajaislain 17 §:n mukaan Veikkaus Oy:n tuotosta käytetään 53 prosenttia urheilun ja liikuntakasvatuksen, tieteen, taiteen sekä nuorisotyön edistämiseen, 43 prosenttia terveyden ja sosiaalisen hyvinvoinnin edistämiseen ja neljä prosenttia hevoskasvatuksen ja -urheilun edistämiseen. Opetus- ja kulttuuriministeriö, sosiaali- ja terveysministeriö sekä maa- ja metsätalousministeriö päättävät avustusten myöntämisestä oman toimialansa osalta. Veikkaus Oy:n rahapelitoiminnasta saatavilla tuotoilla on huomattava yhteiskunnallinen merkitys. Tuottojen käyttäminen yleishyödyllisiin tarkoituksiin ei kuitenkaan ole peruste ylläpitää yksinoikeusjärjestelmää, vaan se voi olla Euroopan unionin tuomioistuimen oikeuskäytännön mukaan ainoastaan rajoittavan politiikan suotuisa liitännäisseuraus.
Arpajaislain 18 §:n mukaan valtion talousarvioon otetaan vuosittain määrärahat, joiden arvioidaan vastaavan Veikkaus Oy:n asianomaisen tilikauden voittoa ja uudelleen jaettaviksi palautuvia varoja. Veikkaus Oy:n vuoden 2017 liikevaihto oli noin 3 230,9 miljoonaa euroa. Pelikate, joka lasketaan vähentämällä liikevaihdosta pelaajille maksetut voitot, oli noin 1 777,8 miljoonaa euroa. Veikkaus Oy:n vuoden 2017 voitto oli noin 1 021,3 miljoonaa euroa. Veikkaus Oy tilitti valtiolle tuottona tilikauden voiton vähennettynä eräillä rahapeliyhteisöjen yhdistämiseen liittyneillä tuloutukseen vaikuttaneilla erillä (noin 6,6 miljoonaa euroa) eli yhteensä noin 1 014,6 miljoonaa euroa. Opetus- ja kulttuuriministeriölle Veikkaus Oy tilitti noin 537,8 miljoonaa euroa, sosiaali- ja terveysministeriölle noin 436,3 miljoonaa euroa ja maa- ja metsätalousministeriölle noin 40,6 miljoonaa euroa. Tämän lisäksi Veikkaus Oy maksoi valtiolle arpajaisveroa vuonna 2017 noin 212,8 miljoonaa euroa ja tulosta vähentävänä kustannusvaikutteisena arvonlisäveroa noin 46,3 miljoonaa euroa. Arpajaisvero on arpajaisverolain (552/1992) 4 §:n mukaan 12 prosenttia tuotosta, jolla arpajaisverolaissa tarkoitetaan arpajaisiin osallistumiseksi suoritettujen rahapanosten ja pelaajille voittoina maksettujen määrien erotusta eli pelikatetta.
Raha-automaattipelien pelikate oli vuonna 2017 noin 821,8 miljoonaa euroa. Luku sisältää sekä fyysiset eli pelipisteisiin, erityisiin pelisaleihin ja pelikasinolle sijoitetut raha-automaatit että sähköisesti välitettävät raha-automaattipelit. Pelipisteiseen sijoitettujen raha-automaattien pelikate oli 591 miljoonaa euroa ja erityisiin pelisaleihin sijoitettujen raha-automaattien pelikate oli 113 miljoonaa euroa. Pelikasinon raha-automaattien pelikate oli 19 miljoonaa euroa ja sähköisesti välitettävien raha-automaattipelien pelikate oli 99 miljoonaa euroa. Fyysisten raha-automaattien osuus kaikkien raha-automaattien pelikatteesta oli 87,9 prosenttia. Kaikkien raha-automaattipelien osuus Veikkaus Oy:n vuoden 2017 liikevaihdosta oli 25,4 prosenttia ja osuus kaikkien rahapelien pelikatteesta oli 46,2 prosenttia. Fyysisten raha-automaattien osuus kokonaisliikevaihdosta oli vuonna 2017 22,4 prosenttia ja kaikkien rahapelien pelikatteesta 40,6 prosenttia.
Tunnistautuneelle raha-automaattipelaamiselle asetettavien pakollisten kulutusrajojen ja muiden vastuullista pelaamista tukevien elementtien käyttöönoton voidaan arvioida esityksen tavoitteiden mukaisesti vähentävän taloudellisesti haitallista ongelmapelaamista. Vaikutukset riippuvat sekä asetettavien rajoitusten sisällöstä että niiden tasosta. Tutkimusnäyttöä löytyy siitä, että vapaaehtoisten elementtien sijaan pakolliset rajoitukset ovat haittojen ehkäisyn kannalta tehokkaampia. Tällä hetkellä tehokkaimpina pelirajoitustyökaluina haittojen ehkäisyyn pelipisteissä tapahtuvassa raha-automaattipelaamisessa voidaan pitää pelinestomahdollisuutta, pakollisia itse asetettavia tappiorajoja sekä pakollisia itse asetettavia rahansiirtorajoja sekä niihin kytkettäviä, viranomaisen määrittelemiä ylärajoja ja riittäviä aikaviiveitä muutettaessa rajoja ylöspäin. Nämä muodostavat tällä hetkellä pelirajoituskokonaisuuden ytimen myös pelitilin kautta tapahtuvassa sähköisessä pelaamisessa. Asetettavat rajoitukset olisi tarkoitus antaa sisäministeriön asetuksella viimeistään siinä yhteydessä, kun tunnistautunutta raha-automaattipelaamista koskeva säännös tulisi ehdotuksen mukaisesti voimaan vuoden 2022 alussa. Jo ennen pakollista tunnistautumista koskevan säännöksen voimaantuloa asetuksella voitaisiin tarvittaessa antaa rajoituksia niiden raha-automaattien osalta, joita pelattaisiin ehdotetussa 14 c §:ssä tarkoitetulla tavalla tunnistautuneena ja joita Veikkaus Oy toisi pelattaviksi ennen säännöksen voimaantuloa. Rajoituksia voitaisiin ottaa käyttöön myös vaiheittain ja niiden vaikuttavuuden seurannan perusteella voitaisiin arvioida tarvetta muuttaa tai lisätä rajoituksia.
Siirtymisen pakolliseen tunnistautuneeseen raha-automaattipelaamiseen voidaan arvioida vaikuttavan myös joidenkin satunnaisesti raha-automaatteja pelaavien pelikäyttäytymiseen, millä on vaikutusta rahapelituottoihin. Jäljempänä yksityiskohtaisissa perusteluissa on käyty tarkemmin läpi niitä mahdollisia teknisiä toteuttamistapoja, joilla raha-automaatteja pelattaisiin tunnistautuneena. Tunnistautumismenettelyn rakentamisella pelaajille riittävän helpoksi voidaan vaikuttaa niiden riskittömästi pelaavien satunnaisten pelaajien pelikäyttäytymiseen, jotka tunnistautumismenettelyn hankaluuden vuoksi voisivat muutoin vähentää raha-automaattipelaamista tai lopettaa sen kokonaan.
Sisäministeriö on antanut asetuksella säännökset verkossa pelitilin kautta tapahtuvien rahapelien pelaamisen rajoituksista. Asetus sisältää useita vastuullista pelaamista tukevia elementtejä, kuten pakollisen enimmäiskulutusrajoituksen tiettyjen erityisen pelihaittariskin sisältävien pelien osalta, säännökset pelaajan itsensä asettamista rahansiirto- ja kulutusrajoista sekä mahdollisuudesta asettaa itsensä pelikieltoon peliryhmä- tai pelituotekohtaisesti. Vaikutukset Veikkaus Oy:n tuottoon riippuvat muun muassa siitä, minkälaisia rajoituksia raha-automaattipelaamiselle asetetaan. Veikkaus Oy:n arvion mukaan rahapelituotto vähenisi vuonna 2022 noin 53 miljoonaa euroa, jos tunnistautuneessa pelipisteraha-automaattipelaamisessa otettaisiin pelitilipelaamisessa käytössä olevista vastuullisuuselementeistä käyttöön peliajan aikamuistuttaja, kaiken pelaamisen seuraavan vuorokauden loppuun saakka estävä paniikkipainike sekä pelaajan mahdollisuus asettaa itsensä pelikieltoon. Vaikutus arpajaisveron vähenemiseen olisi tällöin noin 11 miljoonaa euroa.
Veikkaus Oy:n arvion mukaan rahapelituotto vähenisi vuonna 2022 noin 76 miljoonaa euroa, jos tunnistautuneessa pelipisteraha-automaattipelaamisessa otettaisiin käyttöön aikamuistuttaja, paniikkipainike, pelaajan mahdollisuus asettaa itsensä pelikieltoon, pelaajan itsensä asettama pelitilin rahansiirtoraja sekä pelipisteisiin sijoitettuja raha-automaatteja koskeva 2 000 euron erillinen tappioraja. Vaikutus arpajaisveron vähenemiseen olisi tällöin noin 16 miljoonaa euroa. Veikkaus Oy on edelleen arvioinut, että kaikkien pelitilipelaamista koskevien nykyisten rajoitusten käyttöönottaminen myös pelipisteraha-automaattipelaamisessa heti pakollista tunnistautumista koskevan säännöksen voimaantulon yhteydessä vähentäisi vuoden 2022 rahapelituottoja enimmillään noin 145 miljoonaa euroa. Vähentävä vaikutus arpajaisverotuottoon olisi noin 30 miljoonaa euroa.
Edellä esitetyt Veikkaus Oy:n arviot perustuvat siihen, että tunnistautumiseen riittäisi Veikkaus Oy:n asiakkuuden todentava kortti ilman lisätunnistetta. Veikkaus Oy:n arvion mukaan vaikutukset rahapelituottoon ja arpajaisveroon olisivat suuremmat, jos tunnistautuminen edellyttäisi lisätunnistetta, kuten esimerkiksi korttiin liitettyä PIN-koodia. Tällöin lisätunnisteen ja aikamuistuttajan, paniikkipainikkeen sekä pelikieltomahdollisuuden käyttöönottaminen vähentäisi Veikkaus Oy:n arvion mukaan vuoden 2022 tuottoa noin 78 miljoonaa euroa. Vaikutus arpajaisveron vähenemiseen olisi tällöin noin 16 miljoonaa euroa. Vastaavasti Veikkaus Oy:n arvion mukaan rahapelituotto vähenisi noin 101 miljoonaa euroa, jos lisätunnisteen ja edellä mainittujen rajoitusten lisäksi käyttöön otettaisiin pelaajan itsensä asettama pelitilin rahansiirtoraja sekä raha-automaatteja koskeva tappioraja. Vähentävä vaikutus arpajaisverotuottoon olisi noin 21 miljoonaa euroa. Lisätunnisteen ja kaikkien pelitilipelaamista tällä hetkellä koskevien rajoitusten käyttöönottaminen vähentäisi Veikkaus Oy:n arvion mukaan vuoden 2022 rahapelituottoja enimmillään noin 170 miljoonaa euroa. Vähentävä vaikutus arpajaisverotuottoon olisi noin 36 miljoonaa euroa.
Rajoitusten vaikutukset pelituottoon ja arpajaisveron vähenemiseen olisivat Veikkaus Oy:n arvion mukaan pienemmät, jos tunnistautunutta pelaamista voidaan onnistuneesti edistää jo ennen säännöksen voimaantuloa tunnistautuneeseen pelaamiseen rajoitetuilla pelillisillä etuuksilla ja muilla kannustimilla. Talouspoliittisen ministerivaliokunnan toukokuussa 2018 tekemän linjauksen mukaan Veikkaus Oy:n etuasiakasohjelman puitteissa voidaan palkita ja siten kannustaa tunnistautumiseen siirtymistä jo ennen voimaantuloa kuitenkin siten, että nämä toimenpiteet ovat sopusoinnussa yksinoikeusjärjestelmän tavoitteiden kanssa. Tältä osin esityksessä ei kuitenkaan ehdoteta muutoksia rahapelien toimeenpanoa tai rahapelien sallittua markkinointia koskeviin säännöksiin.
Veikkaus Oy on arvioinut, että jos tunnistautunutta pelaamista voitaisiin edistää edellä mainituilla tavoilla eikä pakollinen tunnistautuminen edellyttäisi lisätunnistetta, yhtiön tuotto vähenisi vuonna 2022 noin 17 miljoonaa euroa siinä tapauksessa, että rajoituksista otettaisiin käyttöön aikamuistuttaja, paniikkipainike ja pelikieltomahdollisuus. Arpajaisvero vähenisi tällöin noin 3,6 miljoonaa euroa. Veikkaus Oy:n arvion mukaan tuotto vähenisi noin 40 miljoonaa euroa ja arpajaisvero noin 8,5 miljoonaa euroa, jos edellä mainittujen rajoitusten lisäksi käyttöön otettaisiin rahansiirtoraja sekä erillinen raha-automaatteja koskeva tappioraja. Siinä tapauksessa, että käyttöön otettaisiin kaikki pelitilipelaamista koskevat rajoitukset, vähenisi Veikkaus Oy:n arvion mukaan tuotto noin 109 miljoonaa euroa ja arpajaisvero noin 23 miljoonaa euroa.
Veikkaus Oy on edelleen arvioinut, että jos tunnistautunutta pelaamista voitaisiin edistää edellä mainituilla tavoilla ja pakollinen tunnistautuminen edellyttäisi lisätunnistetta, yhtiön tuotto vähenisi vuonna 2022 noin 48 miljoonaa euroa siinä tapauksessa, että rajoituksista otettaisiin käyttöön aikamuistuttaja, paniikkipainike ja pelikieltomahdollisuus. Arpajaisvero vähenisi tällöin noin 10 miljoonaa euroa. Veikkaus Oy:n arvion mukaan tuotto vähenisi noin 71 miljoonaa euroa ja arpajaisvero noin 15 miljoonaa euroa, jos käyttöön otettaisiin edellä mainittujen rajoitusten lisäksi rahansiirtoraja sekä erillinen raha-automaatteja koskeva tappioraja. Siinä tapauksessa, että käyttöön otettaisiin kaikki pelitilipelaamista koskevat rajoitukset, vähenisi Veikkaus Oy:n arvion mukaan tuotto noin 139 miljoonaa euroa ja arpajaisvero noin 29 miljoonaa euroa.
Taulukko 1. Yhteenveto pakollisen tunnistautumisen ja raha-automaattipelaamista koskevien rajoitusten taloudellisia vaikutuksia koskevista Veikkaus Oy:n arvioista
Tunnistautumismenettely ja tunnistautuneen pelaamisen edistäminen | Raha-automaattipelaamista koskevat rajoitukset ja niiden vaikutukset Veikkaus Oy:n hajasijoitettujen raha-automaattien tuottoon ja arpajaisveroon (miljoonaa euroa, noin) |
| Tunnistautuminen + aikamuistuttaja + paniikkipainike + pelikielto | Tunnistautuminen + aikamuistuttaja + paniikkipainike + pelikielto + rahansiirtoraja + oma tappioraja 2 000 euroa/kk | Tunnistautuminen + kaikki verkkopelaamista koskevat rajoitukset |
Tuotto | Vero | Tuotto | Vero | Tuotto | Vero |
Ei lisätunnistetta | -53 | -11 | -76 | -16 | -145 | -30 |
Lisätunniste | -78 | -16 | -101 | -21 | -170 | -36 |
Ei lisätunnistetta ja kannustimet | -17 | -3,6 | -40 | -8,5 | -109 | -23 |
Lisätunniste ja kannustimet | -48 | -10 | -71 | -15 | -139 | -29 |
Arvioitaessa vaikutuksia rahapelien kokonaistuottoon on otettava huomioon, että pakollisen tunnistautumisen ja raha-automaattipelaamiseen liitettävien rajoitusten lisäksi Veikkaus Oy:n rahapelitoiminnan kokonaistuottoon vaikuttavat useat seikat, kuten esimerkiksi muiden rahapelien liikevaihdon muutokset.
Vaikutukset rahapelihaitoista aiheutuviin kustannuksiin
Suoran pelaamisen vähenemisestä johtuvan tuotto- ja verotulovaikutuksen ohella toimenpiteellä on vastakkainen taloudellisia kustannuksia vähentävä vaikutus. Haittojen vähentyessä myös niistä aiheutuvat taloudelliset kustannukset vähenevät. Rahapeliongelman laajuus huomioiden haittakustannusten kokonaisuus Suomessa lasketaan todennäköisesti sadoissa miljoonissa euroissa.
Rahapelihaitoista aiheutuu yhteiskunnalle sekä suoria että välillisiä kustannuksia. Esimerkiksi suorien hoidon kustannusten arviointi on vaikeaa, koska sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmään kirjataan toistaiseksi hyvin harvoin tietoa rahapelihaitoista. Osa haitoista on sellaisia, joille ei ole mahdollista määritellä rahallista arvoa. Arviointia vaikeuttaa myös rahapeliongelman kytkeytyminen muihin ongelmiin, minkä johdosta syy- ja seuraussuhteita on usein vaikeaa arvioida. Rahapelaamisen kokonaisuuteen liittyviä hyötyjä ja haittoja on alettu Suomessa mallintaa Alkoholitutkimussäätiön rahoittamassa tutkimuksessa, mutta muun muassa nykyisen palvelujärjestelmän pelihaittoihin liittyvien kirjausten puutteellisuudesta johtuen nykytilaa kuvaavia haittakustannuksia tai rahapelien nettovaikutuksia ei ole mahdollista nykyjärjestelmässä tarkkaan arvioida. Yleisiä laskelmia ei myöskään voi hyödyntää yksittäisten pelimuotojen sääntelyssä tapahtuvien muutosten tai muiden yksittäisten toimenpiteiden taloudellisia nettovaikutuksia arvioitaessa. Kansainvälisesti vastaavia analyysejä on hyvin rajallisesti olemassa, arviot ovat kontekstisidonnaisia eikä tutkijoiden keskuudessa ole yhteistä käsitystä siitä, miten laskelmia tulisi suorittaa. Haittakustannuksia on arvioitu erikseen peliriippuvuuden, peliongelman ja laajemmin haittakustannusten näkökulmasta.
Australian Victorian osavaltiossa on tehty haittakustannuksia laaja-alaisesti arvioiva laskelma. Arviossa keskityttiin kustannuksiin, eikä siinä arvioitu tarkemmin pelitoiminnan hyötyjen ja haittojen kokonaisuudesta muodostuvaa nettovaikutusta. Arvion mukaan rahapelaamisesta aiheutuvat haittakustannukset olivat vuonna 2015 noin 4,5 miljardia euroa. Kustannuslaskelmassa huomioitiin taloudelliset menetykset, hoitokustannukset, yksilö- ja perhetason haitat, lainvalvonnan ja oikeuslaitoksen kustannukset sekä tuottavuuden laskusta aiheutuvat kustannukset. Vakavista rahapeliongelmista ja rahapeliriippuvuudesta aiheutuviksi kustannuksiksi arvioitiin 1,5 miljardia euroa. Väestömäärältään Victoria on Suomen kokoinen. Rahapeleissä hävityn rahan määrä on Victoriassa Suomea korkeampi (noin 3,7 miljardia euroa Victoriassa, Suomessa noin 1,8 miljardia euroa).
Ruotsissa rahapeliyhtiö AB Svenska Spelin 2009 teettämän arvion mukaan yhteiskunnalle aiheutuvat kustannukset ongelmapelaajaa kohden ovat vuositasolla vähintään 1 700–3 250 euroa ja kokonaisuudessaan vähintään 240–460 miljoonaa euroa vuodessa. Yhdysvalloissa tehdyssä arviossa puolestaan kustannukset on laskettu erikseen ongelmapelaajille ja peliriippuvaisille: yhden ongelmapelaajan aiheuttamiksi kustannuksiksi on arvioitu vuositasolla 600 euroa ja henkilön, joilla ongelmat ilmenevät vakavampana peliriippuvuutena noin 1 000 euroa. Arviot eivät ole keskenään vertailukelpoisia, koska niissä on arvioitu eri tavoin pelaamisesta aiheutuvia haittakustannuksia. Arviot ovat kokonaisarvioita kaiken rahapelaamisen aiheuttamista haittakustannuksista yhteiskunnalle, eikä niiden pohjalta voida arvioida yksittäistä rahapeliä, kuten raha-automaatteja, koskevan sääntelyn vaikutuksia haittakustannuksiin Suomessa.
Pakollisella tunnistautumisella olisi vaikutusta satunnaispelaamisen ohella haittakirjon vakavassa ääripäässä tapahtuvaan pelaamiseen, johon myös suurimmat pelaajaa kohden lasketut haittakustannukset kohdentuvat. Näin ollen muutoksella olisi todennäköisesti merkittävä haittakustannuksia vähentävä vaikutus. Edellä kuvatun perusteella vaikutuksia ei kuitenkaan ole mahdollista arvioida euromääräisesti.
Vaikutukset yleishyödyllisten yhteisöjen ja kolmannen sektorin toimintaan
Esityksellä on vaikutuksia yleishyödyllisten yhteisöjen ja kolmannen sektorin toimintaan Veikkaus Oy:n tuoton ja tuotosta myönnettävien avustusten määrän vähentyessä. Veikkaus Oy tilitti valtiolle vuonna 2017 rahapelitoiminnan tuottona yhteensä noin 1 014,6 miljoonaa euroa. Jos arvioinnissa käytettäisiin vuoden 2017 rahapelituottotasoa ja vähentyvinä tuottovaikutuksina edellä esitettyjä Veikkaus Oy:n arvioita, avustusten määrä vähenisi arviolta noin 2-17 prosenttia vuonna 2022. Edellä kuvatun mukaisesti esityksen vähentävä vaikutus tuottoon riippuu esimerkiksi siitä, miten tunnistautumismenettely toteutetaan, minkälaisia rajoituksia otetaan käyttöön ja minkälaisilla mahdollisilla pelillisillä etuuksilla tunnistautuneen pelaamisen yleistymistä voidaan edistää. Rahapelituoton vuosittaiseen kokonaistasoon ja yleiseen kehitykseen vaikuttavat lisäksi kuitenkin useat muut seikat kuten esimerkiksi muiden Veikkaus Oy:n rahapelituotteiden liikevaihdon muutokset. Näin ollen tarkkaa arviota siitä, kuinka paljon opetus- ja kulttuuriministeriön, sosiaali- ja terveysministeriön sekä maa- ja metsätalousministeriön myöntämien avustusten määrä vähenisi, ei ole mahdollista tehdä.
Useiden avustuksia saavien järjestöjen mukaan esimerkiksi järjestöjen tuottamasta palvelu-, harrastus-, vapaaehtoistyö- ja edunvalvontatoiminnasta leikkaamisella olisi erittäin merkittävä yhteiskunnallinen vaikutus sekä lyhyellä että pitkällä aikavälillä ja se saattaisi järjestökohtaisesti tarkoittaa jopa koko toiminnan lakkaamista. Lisäksi avustusten leikkaamisen todetaan vähentävän merkittävästi yleishyödyllisen toiminnan volyymia ja siten huomattavasti uudistuksen yhteiskunnallisia nettohyötyjä. Toisaalta on otettava huomioon, että esityksen tarkoituksena on tehostaa rahapelaamisesta aiheutuvien ongelmien vähentämistä ja voidaan arvioida, että vähenevät pelihaitat vaikuttavat jossain määrin järjestöjen toimintakenttään erilaisia tuen tarpeita vähentävästi. Yleishyödyllisen toiminnan rahoittaminen ei kuitenkaan ole eikä voi olla yksinoikeusjärjestelmän ylläpitämisen peruste, vaan rahapelitoiminnasta saatava tuotto on ainoastaan järjestelmän suotuisa liitännäisseuraus. Ehdotettu sääntely on Suomen rahapelipoliittisten ja arpajaislain tavoitteiden vuoksi tarpeen, jotta rahapelaamisesta aiheutuvia haittoja voitaisiin nykyistä tehokkaammin ehkäistä ja vähentää.
Vaikutukset yrityksiin
Esityksellä olisi vaikutuksia Veikkaus Oy:n asiamiehinä toimiviin yrityksiin. Muutokset pelipisteraha-automaattipelaamisessa vaikuttaisivat automaattien sijoituspaikkojen saamiin asiamiespalkkioihin, sillä palkkion suuruus on Veikkaus Oy:n sijoituspaikkasopimuksissa sidottu raha-automaatin tuottoon. Asiamiespalkkio on 17 prosenttia raha-automaattien tuotosta arpajaisveron vähentämisen jälkeen. Vuonna 2017 Veikkaus Oy maksoi pelipisteisiin sijoitettujen raha-automaattien osalta asiamiespalkkioita yhteensä 87,8 miljoonaa euroa. Esityksellä olisi siten alentavaa vaikutusta sellaisten yksittäisten sijoituspaikkojen liikevaihtoon, joihin sijoitetun raha-automaatin pelaaminen vähenisi. Edellä kuvatun mukaisesti esityksen vähentävä vaikutus asiamiespalkkioihin riippuu kuitenkin esimerkiksi siitä, miten tunnistautumismenettely toteutetaan, minkälaisia rajoituksia otetaan käyttöön ja minkälaisilla mahdollisilla pelillisillä etuuksilla tunnistautuneen pelaamisen yleistymistä voidaan edistää.
Maksettavien sijoituspaikkamaksujen vähentyminen heikentäisi Veikkaus Oy:n kumppaniyrityksiä edustavien järjestöjen mukaan yritysten liiketoiminnan kannattavuutta, pakottaisi henkilöstökulujen leikkaamiseen ja mahdollisesti jopa irtisanomisiin tai yrityksen toiminnan lopettamiseen. Lisäksi maksujen vähentyminen vaikuttaisi työllistymiseen ja alueellisten palveluiden saatavuuden heikentymiseen esimerkiksi asiamiespostin kaltaisten palveluiden osalta. Esityksellä on myös vaikutusta yrityksiin siltä osin, kuin siirtyminen pakolliseen tunnistautumiseen edellyttää pelaajien opastusta uudesta pelitavasta. Järjestöt ovat todenneet tämän aiheuttavan hallinnollista taakkaa yrityksille. Esityksen tavoitteena on kuitenkin raha-automaattipelaamisesta aiheutuvien haittojen ehkäisy ja vähentäminen, millä väistämättä on myös taloudellisia vaikutuksia. Yksinoikeusjärjestelmän ylläpitäminen ei voi perustua siitä saatavaan tuottoon.
Pakollisen tunnistautumisen käyttöönotto edellyttää Veikkaus Oy:ltä muun muassa useiden eri tieto- ja taustajärjestelmien muuttamista sekä myyntipäätteiden ja niiden tietoliikenneyhteyksien uudistamista. Veikkaus Oy on arvioinut, että sille aiheutuvat kustannukset näistä teknisistä sekä muista pakollisen tunnistautuneen pelaamisen aloittamisen edellyttämistä toimenpiteistä olisivat yhteensä enintään noin 70 miljoonaa euroa.