1
Lakiehdotuksen perustelut
2 §.Määritelmät. Pykälän 42 kohdassa olevaa asuntoyhteisön määritelmää muutettaisiin niin, että siinä viitattaisiin myös yhteisöihin ja säätiöihin, joihin sovelletaan asumisoikeusasunnoista annettua lakia (650/1990). Tällöin määritelmä kattaisi myös asumisoikeusasunnot.
24 §.Nikotiininestettä koskevat vaatimukset. Lainkirjoittamista koskevan suosituksen mukaisesti koko pykälä ehdotetaan muutettavaksi, mutta tosiasiassa muutos kohdistuisi vain pykälän 3 momenttiin. Sitä muutettaisiin niin, että vaatimus sähkösavukkeen säiliön ja nikotiinipatruunan 2 millilitran enimmäistilavuudesta koskisi jatkossa muitakin kuin kertakäyttöisiä tuotteita.
32 §.Tupakkatuotteiden vähittäismyyntipakkausten pakolliset merkinnät. Lainkirjoittamista koskevan suosituksen mukaisesti koko pykälä ehdotetaan muutettavaksi, mutta tosiasiassa muutos kohdistuisi vain pykälän 1 momentin 1 kohtaan. Säännöstä muutettaisiin, sillä tupakkatuotedirektiivissä savuttomien tupakkatuotteiden vähittäismyyntipakkausten varoitusmerkintöjä koskeva sääntely poikkeaa poltettavaksi tarkoitettujen tupakkatuotteiden vähittäismyyntipakkausten varoitusmerkintöjä koskevasta sääntelystä. Tupakkatuotedirektiivin 12 artiklassa savuttomien tupakkatuotteiden vähittäismyyntipakkauksiin vaaditaan ainoastaan tupakoinnin haitallisuudesta kertova tekstivaroitus. Tämän vuoksi vaatimukset vähittäismyyntipakkausten kuvavaroituksista, tiedotusviestistä ja tupakoinnin lopettamista koskevista tiedoista rajattaisiin koskemaan poltettavaksi tarkoitettuja tupakkatuotteita, eli esimerkiksi savukkeita, sikareja ja kääretupakkaa.
Savuttomien tupakkatuotteiden varoitusmerkintöjen yksityiskohdista säädettäisiin tupakkatuotteiden ja vastaavien tuotteiden vähittäismyyntipakkausten varoitusmerkinnöistä annetussa sosiaali- ja terveysministeriön asetuksessa (591/2016, varoitusmerkintäasetus).
51 §.Eräiden savuttomien tupakkatuotteiden myyntikielto. Pykälää ja sen otsikkoa muutettaisiin vastaamaan edellä mainittua komission täytäntöönpanopäätöstä. Kielto rajattaisiin purutupakkaan, nenänuuskaan ja suussa käytettäväksi tarkoitettuun tupakkaan. Sen sijaan muiden mahdollisten savuttomien tupakkatuotteiden myynti ja muu luovuttaminen olisi sallittua.
61 §.Maahantuonnin raja. Voimassa olevan 61 §:n nojalla kaikkeen Ahvenanmaalta muualle Suomeen tapahtuvaan tuontiin sovelletaan tupakkalaissa säädettyjä maahantuontikieltoja ja -rajoituksia. Pykälää ehdotetaan rajattavaksi niin, että se koskisi jatkossa ainoastaan 63 §:ää, jossa esityksen mukaan kiellettäisiin eräiden savuttomien tupakkatuotteiden maahantuonti, sekä 65 §:ää, jossa kielletään yksityishenkilöitä tuomasta maahan etäviestimen välityksellä hankittuja tuotteita. Kieltojen noudattamisen valvonta kuuluisi jatkossakin Tullille.
63 §.Eräiden savuttomien tupakkatuotteiden maahantuontikielto. Pykälää ja sen otsikkoa muutettaisiin niin, että 1 momentissa säädetty maahantuontikielto ja 2 momentissa säädetty matkustajatuontia koskeva poikkeus rajattaisiin koskemaan purutupakkaa, nenänuuskaa ja suussa käytettäväksi tarkoitettua tupakkaa.
79 §.Tupakointikiellon määrääminen asuntoyhteisöön. Pykälän 1—3 momentti säilyisivät ennallaan. Pykälään ehdotetaan lisättäväksi uusi 4 momentti, jossa säädettäisiin kuulemisen toteuttamisesta asuntoyhteisössä.
Momentin 1 kohta koskisi tilannetta, jossa tilojen hallinta perustuu omistusoikeuteen. Esimerkiksi asuntoyhteisössä osakkeiden omistaminen tuottaa tyypillisesti oikeuden hallita yhtiöjärjestyksessä määrättyä huoneistoa. Tällöin kuuleminen katsottaisiin toteutetuksi, jos asuntoyhteisö toimittaisi viimeistään kaksi viikkoa ennen päätöksentekoa tiedon ehdotetun hakemuksen perusteista sekä ohjeet huomautusten esittämiseen tilan haltijalle joko asuntoyhteisön tiedossa olevaan postiosoitteeseen taikka tilan haltijan ilmoittamaan sähköpostiosoitteeseen tai muuhun vastaavaan teleosoitteeseen. Tämän lisäksi, jos tilaa hallitaan vuokraoikeuden tai muun vastaavan oikeuden perusteella, kuuleminen katsottaisiin momentin 2 kohdan mukaan toteutetuksi, kun vastaavat tiedot olisi toimitettu rakennuksen yleisesti käytettävälle ilmoitustaululle tai huoneistoon, jota vuokralainen tai muu tilan haltija hallitsee.
Yksinkertaisimmillaan kuuleminen voitaisiin aina toteuttaa esimerkiksi pyytämällä hyväksyminen tai tietojen vastaanottokuittaus jokaiselta tilan haltijalta. Sillä, että kaikki tilojen haltijat tai osa heistä ovat etukäteen hyväksyneet tupakointikieltohakemuksen tekemisen, voi olla merkitystä viranomaisen hallinnollisessa kuulemismenettelyssä.
83 §.Valvontaohjelma. Valvontaohjelmaa koskeva tupakkalain sääntely yhdenmukaistettaisiin terveydensuojelulakiin ehdotetun sääntelyn kanssa (HE 124/2016 vp; EV 110/2016 vp). Vastaavalla tavalla kuin terveydensuojelulain 4 a §:ssä, tupakkalain 83 §:n 1 momentissa ei enää jatkossa säädettäisi valvontaohjelman pakollisesta sisällöstä eikä 2 momentissa säädettäisi siitä, että valvontaohjelma on osa ympäristöterveydenhuollon valtakunnallista valvontaohjelmaa. Pykälän 2 momentin mukaan ympäristöterveydenhuollon valtakunnallisessa valvontaohjelmassa asetetut ympäristöterveydenhuollon yhteiset tavoitteet olisi kuitenkin otettava huomioon myös tupakkalain valtakunnallisessa valvontaohjelmassa.
Pykälään ei ehdoteta otettavaksi nykyistä 3 momenttia vastaavaa säännöstä, jonka mukaan tarkempia säännöksiä valvontaohjelman laatimisesta ja sisällöstä voidaan antaa valtioneuvoston asetuksella. Myös terveydensuojelulaista on tarkoitus poistaa vastaava asetuksenantovaltuus.
95 §.Vähittäismyyntilupien ja tukkumyynti-ilmoitusten rekisteri. Lainkirjoittamista koskevan suosituksen mukaisesti koko pykälä ehdotetaan muutettavaksi, mutta tosiasiassa muutos kohdistuisi vain pykälän 2 momentin 2 kohtaan. Esityksessä ehdotetaan, että vähittäis- ja tukkumyyjien rekisteriin merkittäisiin jatkossa vähittäismyyntilupaa koskevan lupanumeron lisäksi myös tukkumyynti-ilmoitusta koskeva ilmoitusnumero.
97 §.Vähittäismyyntiluvan peruuttaminen. Lainkirjoittamista koskevan suosituksen mukaisesti koko pykälä ehdotetaan muutettavaksi, mutta tosiasiassa muutos kohdistuisi vain pykälän johdantokappaleeseen sekä 1 momentin 2 ja 3 kohtaan. Johdantokappaleessa täsmennettäisiin, että kunta voi tietyissä tilanteissa peruuttaa myös vanhan tupakkalain nojalla myönnetyn vähittäismyyntiluvan.
Pykälän 1 momentin 2 kohdassa säädettäisiin siitä, että luvan peruuttaminen tulisi kyseeseen myös silloin, jos luvanhaltija jättää ilmoittamatta 48 §:n vastaisesti nikotiininesteiden myynnistä. Luvan peruuttaminen tulisi siis kyseeseen, jos toiminnanharjoittaja, jolla on vanhan tupakkalain nojalla myönnetty vähittäismyyntilupa, alkaisi myydä vähittäin myös nikotiininesteitä tekemättä siitä kunnalle 48 §:ssä tarkoitettua ilmoitusta.
Pykälän 1 momentin 3 kohta rajattaisiin koskemaan purutupakan, nenänuuskan ja suussa käytettäväksi tarkoitetun tupakan myyntiä ja muuta luovuttamista.
109 §.Tupakan myyntirikos. Esitetyn lain 51 §:ssä ehdotetaan, että kiellettyä ei olisi muiden savuttomien tupakkatuotteiden kuin purutupakan, nenänuuskan ja suussa käytettäväksi tarkoitetun tupakan myynti ja muu luovuttaminen. Tupakan myyntirikosta koskevaa 109 §:ää ehdotetaan muutettavaksi vastaavasti niin, että pykälän 2 kohdassa säädetty tunnusmerkistö rajattaisiin koskemaan mainittujen tuotteiden myyntiä ja muuta luovuttamista sekä välittämistä.
121 §. Ilmoituksia koskeva siirtymäsäännös. Pykälään lisättäisiin uusi 2 momentti, joka koskisi ilmoituksia tuotteista, joita on myyty tai muutoin luovutettu kuluttajille Suomessa tupakkatuotedirektiivin täytäntöönpanon määräpäivän ja tupakkalain voimaantulon välisenä aikana. Tällaisista tuotteista olisi toimitettava vaadittavat ilmoitukset viimeistään 1 päivänä maaliskuuta 2017.
124 §.Eräitä savuttomia tupakkatuotteita koskeva siirtymäsäännös. Pykälää ja sen otsikkoa ehdotetaan muutettavaksi. Voimassa olevan säännöksen mukaan muita savuttomia tupakkatuotteita kuin suussa käytettäväksi tarkoitettua tupakkaa saa 51 §:n estämättä myydä ja muutoin luovuttaa vähittäin 20 päivään toukokuuta 2017. Säännös koskee siis kaikkia muita savuttomia tupakkatuotteita kuin suussa käytettäväksi tarkoitettua tupakkaa. Esityksessä kuitenkin ehdotetaan, että 51 §:ssä ei kiellettäisi muiden savuttomien tupakkatuotteiden kuin purutupakan, nenänuuskan ja suussa käytettäväksi tarkoitetun tupakan myyntiä ja muuta luovuttamista. Tämän vuoksi myynnin ja muun luovuttamisen kiellon siirtymäaikaa koskeva säännös rajattaisiin koskemaan purutupakkaa ja nenänuuskaa.