4.1
Taloudelliset vaikutukset
Ehdotettujen muutosten vaikutukset julkiseen talouteen riippuisivat siitä, kuinka paljon verovapauden soveltamisalaan kuuluvia covid-19-pandemian kotitestauksessa käytettäviä lääkinnällisiä laitteita myydään ja hankitaan, ja kuinka kauan covid-19-kriisi kestää.
Ehdotuksen seurauksena kuluttajille myytäviin itse suoritettavaan testaukseen tarkoitettujen lääkinnällisten latteiden hintoihin ei lähtökohtaisesti sisältyisi arvonlisäveroa. Käytännössä esityksen vaikutukset riippuvat siitä, siirtyykö veron alennus hintoihin. Koronatestien osalta ei ole saatavilla tutkimustietoa eikä olemassa olevaa tutkimustietoa voida suoraan yleistää koronatesteihin. Käytettävissä olevan tiedon perusteella voidaan kuitenkin olettaa veron alennuksen siirtyvän hintoihin osittain.
Siltä osin kuin veron aleneminen siirtyy kuluttajahintoihin, alentuneet hinnat voivat lisätä jonkin verran kyseisten hyödykkeiden kysyntää. Kulutuksen lisääntyminen riippuu kyseisten tavaroiden ja palveluiden kysynnän hintajoustoista, joten vaikutukset vaihtelevat erityyppisten tavaroiden ja palvelujen osalta. Vaikutuksen suuruus riippuu koronatestien kysynnän hintajoustosta, josta ei ole saatavilla tutkimustietoa. Pandemian olosuhteet ovat poikkeukselliset.
Kotitestaus on tähän saakka perustunut kansalaisten omaehtoisesti hankkimiin testeihin. On mahdollista, että kotitestejä tullaan jatkossa jakamaan osana julkisrahoitteista terveydenhuoltoa. Tästä ei ole kuitenkaan olemassa vielä suunnitelmaa, jonka perusteella julkisen terveydenhuollon osuuden laajuutta voitaisiin arvioida. Lopullisiin vaikutuksiin vaikuttaa siten mm. kansallinen koronavirustestausstrategia, julkisen terveydenhuollon osuus kotitestauksessa sekä yleinen tautitilanteen kehitys. Sosiaali- ja terveysministeriön alainen työryhmä on käynnistämässä työtään, jonka tarkoituksena on selvittää, kuinka kotitestejä jatkossa käytetään osana testausstrategiaa.
Vaikutus valtion talousarvioon
Kuluttajille tapahtuvan myynnin osalta valtion verokertymä alenisi vuositasolla karkean arvion mukaan noin 3 miljoonaa euroa. Arviossa on mukana sekä päivittäistavarakaupoista että apteekeista tapahtuva myynti.
Lopulliseen verotuottomenetykseen vaikuttavat edellä tässä jaksossa mainitut tekijät, kuten rokotusstrategian muutokset. Testien hinnat tulevat oletettavasti myös laskemaan tulevaisuudessa useampien valmistajien tullessa markkinoille. Julkisrahoitteisten kotitestien käyttöönotolla voidaan arvioida olevan kaupallisten testien kysyntää ja niihin liittyvää verotuoton menetystä rajoittava vaikutus.
Tulevaisuudessa tapahtuvista mahdollisista julkisyhteisöjen hankinnoista verotuottovaikutuksia olisi valtion hankinnoilla, mutta näillä ei olisi kuitenkaan vaikutusta budjetin tasapainoon, koska valtion arvonlisäveromenot pienenisivät vastaavalla määrällä.