4.2.1
Vaikutusten arvioinnin toteuttaminen ja käytetyt tietolähteet
Esityksen keskiössä on biopolttoöljyn jakeluvelvoitteen korottaminen vuosina 2026-2030, minkä vuoksi vaikutusten arvioinnissa tarkastellaan erityisen laajasti biopolttoöljyn jakeluvelvoitelain muutoksen aiheuttamia vaikutuksia. Kestävyyslain muutoksella ei arvioida olevan julkiseen talouteen tai ympäristöön liittyviä vaikutuksia, minkä vuoksi vaikutusten arviointi keskittyy biokaasutoimijoiden taloudellisiin vaikutuksiin sekä viranomaisvaikutuksiin. Lisäksi vaikutusten arvioinnissa on keskitytty arvioimaan nyt esitettävien muutosten vaikutuksia suhteessa voimassa olevaan lainsäädäntöön.
Hallituksen esityksen vaikutusten arvioinnissa on hyödynnetty pääasiassa Työkoneiden kustannustehokkaat päästövähennyskeinot –selvitystä (jäljempänä myös TYKO2-selvitys). Kaisun ja ilmasto- ja energiastrategian vaikutusarviot ovat toimineet taustatietona TYKO2-selvityksessä.
Työkoneiden kustannustehokkaat päästövähennyskeinot -selvityksessä on tutkittu biopolttoöljyn jakeluvelvoitteen nostamisen vaikutuksia työkoneiden hiilidioksidipäästöihin, uusiutuvan energian osuuteen ja kevyen polttoöljyn hintaan eri skenaarioissa sekä esitetty mahdollisia vaikutuksia yrityksille, kuluttajille, kansantalouteen ja valtiontalouteen huomioiden biopolttoöljyn käyttö myös lämmityksessä ja muissa käyttökohteissa. Yksi selvityksen skenaarioista (BIO30b) vastaa lakiehdotuksen mukaisia korotuksia biopolttoöljyn jakeluvelvoitteeseen. Selvityksessä on hyödynnetty uusiutuvien polttoaineiden hintakehityksen osalta AFRY Management Consulting Oy:n ja TEC TransEnergy Consulting Oy:n toteuttamaa selvitystä ”Liikenteen jakeluvelvoitetason nosto”, jonka raportti on julkaistu marraskuussa 2021 (VN/13870/2021).
Erityisesti biopolttoöljyn jakeluvelvoitteen korottamisen taloudellisten vaikutusten arviointiin liittyy merkittävää epävarmuutta johtuen muun muassa raaka-aineiden sen hetkisestä saatavuudesta.
4.2.2
Biopolttoöljyn jakeluvelvoitteen vaikutukset
EU:n energia- ja ilmastopolitiikka koostuu kolmesta toisiaan täydentävästä sektorisääntelystä: päästökaupasta sekä taakanjako- ja LULUCF (maankäyttö, maankäytön muutos ja metsätalous) -sektoreista. RED II:n yleisten laskentasääntöjen mukaan kestävien uusiutuvien polttoaineiden käytönaikaiset hiilidioksidipäästöt ovat nolla, koska niiden poltosta syntyvät päästöt huomioidaan jo LULUCF-sektorilla hiilivarastojen muutoksena. Siten taakanjakosektorilla uusiutuvien polttoaineiden käyttö vaikuttaa täysimääräisesti hiilidioksidipäästöjä alentavasti.
Biopolttoöljyn jakeluvelvoite vaikuttaa Suomen uusiutuvan energian osuuteen, mutta vaikutus on pienempi kuin liikenteen jakeluvelvoitteella, koska kevyen polttoöljyn kulutus on kokonaisuudessaan pienempi kuin tieliikenteen polttoainekulutus. Työkoneiden kustannustehokkaat päästövähennyskeinot –selvityksen tulosten mukaan biopolttoöljyn jakeluvelvoitteen nosto korottaa uusiutuvan energian osuutta 0,17-0,18 prosenttiyksikköä jokaista jakeluvelvoitteen noston prosenttiyksikköä kohden kaikissa skenaarioissa, joissa sähkökäyttöisten työkoneiden yleistymisen odotetaan tapahtuvan maltillista tahtia. Nopeamman sähköistymisen huomioivassa skenaariossa sähkön alkuperä vaikuttaa uusiutuvan energian osuuden nousuun ratkaisevasti.
Kevyttä polttoöljyä käytetään pääasiassa rakennusten lämmityksessä ja työkoneissa. Rakennusten lämmitykseen on tarjolla useita vaihtoehtoisia lämmitysmuotoja öljylämmityksen korvaamiseen. Työkonepuolella öljyn korvaaminen muilla energialähteillä on huomattavasti vaikeampaa ja esimerkiksi sähkökäyttöisiä työkoneita on toistaiseksi hyvin rajallisesti saatavilla. Öljyn käyttö rakennusten erillislämmityksessä on vähentynyt viime vuosina huomattavasti ja saman kehityksen odotetaan jatkuvan. Öljylämmityksen vaihtaminen vähäpäästöisiin lämmitysmuotoihin on monessa kohteessa kannattavaa jo lämmityskustannusten alenemisen myötä. Lisäksi öljylämmityksestä luopumiseen on tarjolla taloudellista tukea. Työkonekäytön osuuden kevyen polttoöljyn kokonaiskäytöstä odotetaan kasvavan entisestään. Työkoneiden päästöskenaarioiden mallinnuksessa on tunnistettu merkittäviä epävarmuuksia erityisesti työkoneisiin liittyvän teknologian kehittymisessä ja sähköistymispotentiaalin realisoitumisen nopeudessa.
Biopolttoöljyn jakeluvelvoitteen korotusten ajoittamisella vuodesta 2026 eteenpäin päästövähennykset painottuvat työkonesektorille. Vuonna 2030 öljylämmityksestä on pääosin luovuttu ja biopolttoöljyn jakeluvelvoitteella on rakennusten erillislämmityksen päästöihin vain pieni vaikutus. Työkoneiden kustannustehokkaan päästövähennyskeinot –selvityksen mukaan työkoneiden vuoden 2021 arvioidut päästöt ovat 2,36 miljoonaa hiilidioksidiekvivalenttitonnia. Lakiehdotuksen mukaisen BIO30b-skenaarion mukaiset työkoneiden päästöt olisivat vuonna 2030 1,64 Mt CO2-ekv., jolloin vähennystä työkoneiden vuosittaisessa päästömäärässä olisi 0,72 Mt CO2-ekv. Tässä kokonaisvähennyksessä on huomioitu kaikki työkonesektorin päästöihin vaikuttavat toimet ja biopolttoöljyn jakeluvelvoitteen noston päästövähennysvaikutuksen arvioidaan olevan 0,42 Mt CO2-ekv. Jakeluvelvoitteen nostolla saavutettu lisäpäästövähennys voi pienentyä pitkän aikavälin tarkastelussa, vaikka velvoitteen tasoa ei laskettaisi, koska työkonesektorin polttoaineenkulutuksen odotetaan laskevan. Kaisun mukaan työkonesektorilla tavoitellaan 0,5 Mt päästövähennystä vuodelle 2030, josta biopolttoöljyn jakeluvelvoitteen noston avulla toteutuisi 0,2 Mt. Biopolttoöljyn jakeluvelvoitteen nostolla arvioidaan Kaisussa saavutettavan lisäksi 0,2 Mt päästövähennys teollisuudessa ja muussa käytössä sekä 0,03 Mt päästövähennys lämmityksessä suhteessa perusskenaarioon vuonna 2030. VTT:n selvityksessä ja Kaisussa päästövähennykset on laskettu eri malleilla, mikä selittää eroa tuloksissa.
Kasvihuonekaasupäästöjä vähentävän vaikutuksen lisäksi biopolttoöljyn lisääntyvällä käytöllä voi olla myönteisiä vaikutuksia muun muassa pienhiukkaspäästöihin, ja sitä kautta ympäristö- ja terveyshyötyjä, kun ilmanlaatu paranee. Käytettävien uusiutuvien polttoaineiden raaka-ainepohjalla on huomattava merkitys aiheutuviin ympäristövaikutuksiin. Jakelijan on kuitenkin osoitettava kestävyyslain mukaisesti, että biopolttoöljy täyttää kestävyyslaissa säädetyt kestävyyskriteerit.
4.2.3
4.2.2.2 Taloudelliset vaikutukset
Nestemäisten uusiutuvien polttoaineiden hintakehitys
Työkoneiden käyttämä kevyt polttoöljy vastaa laadultaan tieliikenteen käyttämää uusiutuvaa dieseliä. Tieliikennettä ja työkoneita koskevien jakeluvelvoitteiden täyttämiseksi kilpaillaan näin ollen samasta uusiutuvasta raaka-aineesta eli bioperäisestä dieselistä. Uusiutuvien polttoaineiden avulla pyritään vähentämään myös meri- ja lentoliikenteen kasvihuonekaasupäästöjä. Uusiutuvien polttoaineiden markkinat ovat vahvasti tarjontarajoitteiset. Kasvavan kysynnän voidaan olettaa nostavan uusiutuvan dieselin ja polttoöljyn hintaa.
Työkoneiden kustannustehokkaat päästövähennyskeinot –selvityksessä on tarkasteltu biopolttoöljyn jakeluvelvoitteen noston vaikutuksia suhteessa tieliikenteen biopolttoainemääriin. Työkoneiden polttoaineen kulutuksesta valtaosa, 90 massaprosenttia, on polttoöljyä, joka vastaa laadultaan tieliikenteen käyttämää dieselpolttoainetta. Selvityksessä on oletettu bioperäisen dieselin olevan niin kutsuttua uusiutuvaa dieseliä eli HVO-dieseliä. Selvityksen tulosten perusteella dieselissä ja kevyessä polttoöljyssä uusiutuvien polttoaineiden kokonaistarve on vuodessa 1050-1350 tuhatta öljyekvivalenttitonnia (ktoe), josta dieselin osuus on enimmillään noin 800-900 ktoe ja polttoöljyn noin 430-500 ktoe.
Biopolttoöljyn jakeluvelvoitetta voi täyttää monesta eri raaka-aineesta valmistetulla uusiutuvalla dieselillä. Raaka-aineen globaali kysyntä ja tarjonta vaikuttavat merkittävästi uusiutuvan polttoaineen hintaan. Helmikuussa 2022 Ukrainassa alkanut sota on vaikuttanut merkittävästi polttoaineiden hintakehitykseen. Työkoneiden kustannustehokkaan päästövähennyskeinot –selvityksessä päädyttiin tästä syystä tekemään biopolttoaineiden hintakehitykseen liittyvät tarkastelut vuoden 2021 loka-marraskuussa vallinneeseen tilanteeseen pohjautuen. Polttoöljyn ja dieselin biokomponentiksi on selvityksessä oletettu parafiininen HVO-komponentti. Uusiutuvan dieselin tarkkojen raaka-ainetietojen ollessa liikesalaisuuksia ei hintatarkastelussa voitu ottaa kantaa siihen, mistä raaka-aineesta tarkastelun uusiutuva diesel on valmistettu. Eri biokomponenttien hintaerot voivat olla merkittäviä.
Kustannukset loppukäyttäjälle
Polttoaineiden kuluttajahinnat koostuvat polttoaineen tukkuhinnasta, jakelukustannuksista, polttoaineen jalostajien ja jälleenmyyjien päättämistä voittomarginaaleista, energiaveroista ja arvonlisäveroista. Arvonlisävero kannetaan myös energiaverosta. Jakeluvelvoitteen hintavaikutusta tarkasteltaessa absoluuttiset hinnat eivät ole tärkeimmät tekijät. Tärkeämpää on fossiilisen dieselin ja HVO-dieselin raaka-aineiden hintaero, mikä määrittää jakeluvelvoitteen luoman korotuksen polttoaineseoksen hintaan. Lisäksi polttoaineiden yleinen hintavaihtelu vaikuttaa kuluttajahintoihin vähintään yhtä paljon kuin jakeluvelvoitteen taso.
TYKO2-selvityksessä arvioitiin biopolttoöljyn osuuden vaikutusta kevyen polttoöljyn kuluttajahintaan kahdesta näkökulmasta: tilanteessa, jossa raaka-ainehinnat ovat vakioita, mutta bio-osuus muuttuu, sekä tilanteessa, jossa raaka-ainehinnat nousevat seuraten ennakoituja kehityspolkuja bio-osuuden kasvaessa selvityksessä tarkasteltujen skenaarioiden mukaisesti. Jakeluvelvoitteen nostaminen 3 prosentista 10 prosenttiin nostaisi selvityksen tulosten mukaan polttoöljyn hintaa noin 7 prosenttia eli tarkastelussa käytetyillä hinta-arvioilla 0,08 euroa (1,15 eurosta 1,23 euroon). Jakeluvelvoitteen nostaminen 3 prosentista 30 prosenttiin taas nostaisi polttoöljyn hintaa noin 27 prosenttia eli tarkastelussa käytetyillä hinta-arvioilla 0,31 euroa (1,15 eurosta 1,46 euroon).
Raaka-ainehintojen vaihtelu luo suurta epävarmuutta hintojen kehityksen ennakointiin verrattuna bio-osuuden vaikutukseen. TYKO2-selvityksen tulosten mukaan raaka-ainehinnat vaikuttavat kuluttajahintaan enemmän kuin jakeluvelvoitteen taso, jos bio-osuus on enintään 20 prosenttia. Bio-osuuden ollessa yli 20 prosenttia, raaka-ainehinnat ja jakeluvelvoitteen taso voivat molemmat vaikuttaa merkittävästi kuluttajahintaan. Lakiehdotuksen mukaisessa jakeluvelvoiteskenaariossa kuluttajahintojen vaihteluväli nousee lähes 0,40 euroon litralta, riippuen siitä, mitä hintaskenaariota (matala, perus, korkea) raaka-ainehinnat noudattavat.
Kuluttajien osalta merkittävin vaikutus kohdistuu kuluttajiin, joilla on öljylämmitteinen asuintalo. Yksittäiset kuluttajat eivät muuten käytä merkittävissä määrin kevyttä polttoöljyä. Suomessa oli vuonna 2019 noin 130 000 öljylämmitteistä omakotitaloa. 30 prosentin jakeluvelvoitetason vaikutus keskiarvon verran öljyä (1960 litraa vuodessa) käyttävän omakotitalon lämmityskustannuksiin olisi lähes 600 euroa vuodessa verrattuna täysin fossiilisen polttoöljyn käyttöön. Omakotitalojen lämmitysmuotona öljylämmitys on vähentynyt selkeästi viime vuosikymmeninä ja saman kehityksen odotetaan jatkuvan. Näin ollen öljylämmityksen vähentyessä kevyen polttoöljyn hinnan nousu koskettaisi yhä harvempaa kuluttajaa.
Selvityksessä on arvioitu jakeluvelvoitteen noston vaikutuksia maatalousyrittäjien liiketoimintaan. Arviointia on tehty keskimääräisen maatilan sekä Tilastokeskuksen tilastoiman maatalouden kevyen polttoöljyn kulutuksen kautta. Tarkastelun referenssivuotena on ollut vuosi 2020. Alustavien tulosten mukaan 30 prosentin biopolttoöljyn jakeluvelvoite lisäisi keskimääräisen maatilan polttoainekuluja noin 1100 euroa vuodessa. Tämä vastaa vajaan 2 prosentin nousua maatilan kustannuksissa. Työ- ja elinkeinoministeriön omien arvioiden mukaan jakeluvelvoitteen nostaminen 10 prosentista 30 prosenttiin vuonna 2030 nostaisi yksittäisen maatilan kustannuksia n. 1400 eurolla. Arviossa on hyödynnetty TYKO2-selvityksen tuloksia, Tilastokeskuksen kevyen polttoöljyn hintatietoja, Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliiton arvioita maatilojen määrästä sekä Verohallinnon maatalouden energiaveronpalautukseen perustuvia tietoja kevyen polttoöljyn käyttömääristä. Arvioinnin perusteella voidaan todeta, että jakeluvelvoitteen vaikutuksesta kohonneilla polttoainekustannuksilla on selkeä vaikutus maatilojen talouteen. Todellisuudessa vaikutus on kuitenkin hyvin vaihteleva riippuen maatilasta, sillä maatilojen tyyppi ja koko vaikuttavat selvästi niiden kustannus- ja tulorakenteeseen.
Maatalouden kustannusten nousu edellyttää pääministeri Sanna Marinin hallitusohjelman mukaisesti sitä, että lainsäädännöllisten toimien takia nousseet kustannukset kompensoidaan maatalousyrittäjille. Biopolttoöljyn jakeluvelvoitteen nostamisesta vuosina 2026–2030 aiheutuvien kustannusten määrään liittyy tällä hetkellä kuitenkin huomattavaa epävarmuutta. Tämän vuoksi maatalousyrittäjien kompensaation tasosta ja siitä seuraavasta luontevimmasta kompensointikeinosta tulisi päättää lähempänä jakeluvelvoitteen noston ajankohtaa. Tämänhetkinen arvio maataloudelle aiheutuvista lisäkustannuksista on yhteensä 50 miljoonaa euroa vuosina 2026–2027. Tätä koskeva tarkennettu määräraha-arvio varataan vuosien 2024–2027 julkisen talouden suunnitelmaan. Vuosien 2028–2030 osalta varausta ei käytännössä ole vielä mahdollista tehdä nykyisen julkisen talouden suunnitelman puitteissa. Kompensaatio voitaisiin toteuttaa esimerkiksi erillisenä maatiloille suunnattuna tukena tai veronhuojennuksena.
Hallitus on pyrkinyt myös edistämään maatilojen siirtymistä fossiilisista polttoaineista uusiutuviin energiamuotoihin. Hallituskauden aikana maatilojen biokaasulaitosten investointitukea on nostettu 40 prosentista 50 prosenttiin. Korotuksen tarkoituksena on kannustaa maatilojen investointeja biokaasuun, jota olisi mahdollista hyödyntää esimerkiksi maatalousrakennusten lämmityksessä. Vuosina 2022-2026 maatalouden vaihtoehtoisiin energialähteisiin ja muihin huoltovarmuuteen liittyviin investointeihin ja muutoksiin kohdistetaan 28 miljoonan euron investointituki.
Suorat vaikutukset valtiontalouteen
Biopolttoöljyn jakeluvelvoitteen korotusten arvioidaan laskevan valmisteverotuloja vuoden 2030 tasossa 43 miljoonaa euroa. Vuosille 2026–2029 ehdotetut muutoksetalentaisivat verotuloja kumulatiivisesti 85 miljoonaa euroa verrattuna voimassa olevaan lakiin, kun kevyen polttoöljyn hintajoustoksi on oletettu nolla. Kevyen polttoöljyn hinnannousu itsessään kuitenkin vähentäisi kevyen polttoöljyn kulutusta jonkin verran, minkä vuoksi verotuotot voivat laskea hieman edellä esitettyä enemmän.
Muutokset valmisteverotuloihin johtuvat kevyen polttoöljyn korkeammasta verotuksesta verrattuna biopolttoöljyyn. Valtion verokertymä laskee, kun osa fossiilisesta kevyestä polttoöljystä korvaantuu biopolttoöljyllä.
Ehdotetuilla muutoksilla ei kuitenkaan arvioida olevan merkittävää vaikutusta arvonlisäverotuloihin, sillä polttoaineiden hintojen nousun arvioidaan laskevan muuta kulutusta vastaavasti.
Kansantaloudelliset vaikutukset
Yleisesti voidaan arvioida, että kansantalouden kannalta uusiutuvien polttoaineiden kotimainen tuotanto on fossiilisten öljytuotteiden jalostamista parempi vaihtoehto. Suomessa on jo nyt merkittävää yritystoimintaa uusiutuvien öljytuotteiden tuotannossa. Uusiutuvien polttoaineiden markkinat ovat kuitenkin globaalit eikä biopolttoöljyn jakeluvelvoitteen nostaminen takaa, että se täytettäisiin kotimaassa tuotetuilla uusiutuvilla polttoaineilla. Positiiviset vaikutukset kansantalouteen ovat näin ollen epävarmoja, vaikka kotimaisia alan investointeja vauhdittavia vaikutuksia voi olla.
4.2.4
Kestävyyslain muutoksen vaikutukset
Vaikutukset biokaasutoimijoille
Ehdotettu muutos lisäisi sähköverolain mukaisten toiminnanharjoittajien hallinnosta taakkaa ja kustannuksia, sillä heidän pitäisi vastaisuudessa hakea kestävyysjärjestelmän hyväksyntää Energiavirastolta lämmityksessä ja työkoneissa käytettävän biokaasun verotusta varten. Kestävyysjärjestelmän hyväksyminen edellyttää tiettyjen laadullisten kriteerien täyttymistä, minkä lisäksi toiminnanharjoittajalta vaaditaan vuosittaista raportointia tuotetusta ja käytetystä biokaasusta. Biokaasun toimialan yrityksillä tai alalle vasta tulevilla yrityksillä ei ole entuudestaan kokemusta kestävyyskriteereistä, todentamisesta tai laatujärjestelmistä. Kestävyyden osoittamiseen liittyvien velvoitteiden täyttäminen tulee vaatimaan yrityksiltä henkilöstöresursseja ja mahdollisesti järjestelmäinvestointeja. Joissakin tapauksissa voi olla tarpeen hyödyntää ulkopuolisia asiantuntijoita. Toiminnanharjoittajille voi lisäksi koitua kustannuksia erinäisten mittauslaitteiden hankinnasta. Päätösmaksu toiminnanharjoittajan suppean kestävyysjärjestelmän hyväksymisestä on 4 000 euroa. Lisäksi kestävyyslain mukaisen ennakkotiedon päätösmaksu on 5 000 euroa.
Työ- ja elinkeinoministeriön Sääntelytaakkalaskuria soveltaen muutosten arvioidaan kasvattavan biokaasulaitoksiin kohdistuvaa sääntelytaakkaa arviolta n. 21 000 euroa kertaluontoisesti ja sen lisäksi muutamia satoja euroja vuosittain. Kustannukset koostuvat päätösmaksusta, todentajan perimistä maksuista sekä työajasta, joka käytettäisiin kestävyysjärjestelmän laatimiseen ja vuosittaiseen raportointiin. Sääntelytaakan arviointiin on kerätty tietoja Suomen Biokierto ja Biokaasu ry:n kohdennetun jäsenkyselyn kautta. Kustannusten suuruuteen vaikuttaa kuitenkin merkittävästi muun muassa toiminnan luonne, laajuus ja käytettävien raaka-aineiden määrä sekä alkuperä, minkä vuoksi yrityskohtainen sääntelytaakka voi olla edellä kuvattua pienempi. Hallinnollinen taakka on kestävyysjärjestelmien hyväksymisvaiheessa suurempi ja se kevenee siirryttäessä järjestelmien hallinnointivaiheeseen.
Ehdotetut kestävyyslain muutokset vaikuttaisivat välillisesti myös biokaasutoimijoiden verotukseen. Tilanteessa, jossa lämmityksessä ja työkoneissa käytettävä kestävä biokaasu säilyisi verottomana, kestävyyslain muutos vaikuttaisi yrityksen verotukseen, jos se päättäisi olla hakeutumatta kestävyysjärjestelmän piiriin. Tällöin yritys maksaisi voimassa olevan sähköverolain mukaan ei-kestävästä biokaasusta veroa 23,354 euroa/MWh.
Sähköverolain muutosehdotuksen (HE 152/2022 vp.) mukaan lämmityksessä ja työkoneissa käytettävän ei-kestävän biokaasun vero olisi 23,354 euroa/MWh. Kestävän biokaasun veroksi on puolestaan ehdotettu 7,754 euroa/MWh ja tähteistä, jätteistä, syötäväksi kelpaamattomasta selluloosasta ja lignoselluloosta valmistetun lämmityksessä ja työkoneissa käytettävän biokaasun vero olisi 1,284 euroa/MWh. Kestävyyslain muutoksen vaikutukset yrityksen verotukseen olisivat sähköverolain muutoksen toteutuessa näin ollen ei-kestävän ja kestävän biokaasun verotuksen erotus.
4.2.5
Vaikutukset viranomaisten toimintaan
Esityksestä aiheutuisi Energiavirastolle jonkin verran hallinnollisia lisätöitä muun muassa biopolttoöljyn jakeluvelvoitelain muutosten edellyttämän ohjeistuksen ja ilmoituslomakkeiden uusimisesta.
Energiavirasto vastaa kestävyyslain mukaisista viranomaistehtävistä mukaan lukien toiminnanharjoittajan kestävyysjärjestelmien hyväksymisestä. Sääntelyn laajentumisen myötä Energiaviraston tehtävien määrä lisääntyy, kun toiminnanharjoittajien kokonaismäärä nousee 20-30 toiminnanharjoittajalla. Toiminnanharjoittajien määrään liittyy kuitenkin jonkin verran epävarmuuksia, sillä osa yrityksistä voi päättää olla hakeutumatta kestävyysjärjestelmän piiriin. Neuvonnan tarpeen oletetaan kasvavan jonkin verran ottaen huomioon kestävyyssääntelyn piiriin tulevien toiminnanharjoittajien pieni koko ja mahdollinen kokemattomuus kestävyyslain mukaisista menettelyistä. Ennakkotietoa koskevien hakemusten määrän ei odoteta muutoksen myötä kasvavan merkittävästi. Energiavirasto on arvioinut, että edellä mainitut muutokset lisäisivät työmäärää 2 henkilötyövuodella. Esityksestä aiheutuvat lisätehtävät arvioidaan voitavan hoitaa osin hakemusmaksuista saatavilla tuloilla.
Energiaviraston resurssitilannetta seurataan sääntelyn tehokkaan toimeenpanon varmistamiseksi.
Kestävyyskriteerisääntelyn laajentumisella on vaikutusta myös todentajien toimintaan. Sääntelyn muutos aiheuttaa lisätöitä todentajille ja edellyttää mahdollisesti lisähenkilöresursseja.