4.2
Pääasialliset vaikutukset
Verotuksen maksujärjestelyihin ehdotettujen muutosten taloudelliset vaikutukset on kuvattu tarkemmin asiaa koskevassa hallituksen esityksessä.
Viivästyskoron alentamisesta sekä maksujärjestelymenettelyn ja maksunlykkäysmenettelyn ehtojen helpottamisesta seuraava verokertymien alentuminen ajoittuisi vuoden 2020 maaliskuusta elokuuhun. Vastaavasti verokertymien kasvaminen ajoittuisi vuoden 2020 syyskuusta vuoden 2021 syyskuuhun, jos maksujärjestelyjen kesto olisi 12 kuukautta. Jos osassa maksujärjestelyistä kesto olisi pidempi kuin 12 kuukautta, verokertymien kasvu ajoittuisi vuosille 2020, 2021 ja 2022.
Maksujärjestelyssä verovelvollinen saa lisää maksuaikaa järjestelyyn kuuluville veroille. Veronsaajien, mukaan lukien kuntien, näkökulmasta tämä tarkoittaa, että verot tilitetään myöhemmin. Maksujärjestelyssä verovelvollinen voi saada maksuaikaa enintään 24 kuukautta. Maksujärjestelyn myötä vuoden 2020 verotuloja siirtyy vuosille 2021 ja 2022. Kysymyksessä ei siis olisi tilanne, jossa verotulot jäisivät kokonaan saamatta.
Kuntien verotulojen arvioidaan vähentyvän vuonna 2020 yhteensä 547 miljoonaa euroa, josta kunnallisveron osuus on 422 miljoonaa euroa, yhteisöveron 45 miljoonaa euroa ja kiinteistöveron 80 miljoonaa euroa. Verotulojen väliaikaisen vähentymisen vaikutukset vaihtelevat kuntakohtaisesti. Vaikutukset yksittäisen kunnan verotuloihin voivat olla huomattavia. Vuosina 2021 ja 2022 verokertymän arvioidaan vastaavasti kasvavan, koska maksujärjestelyn maksuaika on enintään 24 kuukautta. Verokertymän kasvun voidaan arvioida ajoittuvan pääosin vuodelle 2021.
| Arvio verotuloista v. 2020 (miljoonaa euroa) | Maksujen lykkääntymisen vaikutus (miljoonaa euroa) | Lykkääntyvä osuus verotuloista % |
Kunnallisvero | 19 964 | 422 | 2,1 |
Yhteisövero | 1 610 | 45 | 2,8 |
Kiinteistövero | 1 875 | 80 | 4,3 |
Taulukko. Verojen maksun lykkääntymisen vaikutus kuntien verotuloihin vuonna 2020.
Mainittu verotulojen väliaikainen pienentyminen vuonna 2020 korvattaisiin kunnille kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta annettuun lakiin ehdotetun uuden pykälän mukaisena verotulojen viivästymisestä johtuvana korvauksena. Vastaava summa lisättynä maksujärjestelyjen muutoksien johdosta kunnille tilitettävän viivästyskoron arvioidulla määrällä vähennettäisiin kunnan verotulomenetysten korvauksesta vuonna 2021, koska vuodelta 2020 lykkääntyneet verot tulisivat maksujärjestelyjen mukaisesti maksettaviksi. Korvaus maksettaisiin kunnille vuoden 2020 maksuunpanon mukaisten kunnallisveron jako-osuuksien, yhteisöveron jako-osuuksien ja arvioitujen kiinteistöverojen suhteessa ja se vähennettäisiin vastaavasti. Maksujärjestelyjen muutoksista aiheutuvan viivästyskoron arvioitu määrä on kunnallisveron osalta 20 miljoonaa euroa, yhteisöveron osalta 2 miljoonaa euroa ja kiinteistöveron osalta 3 miljoonaa euroa. Vuonna 2021 veroperustemuutoksista johtuvien verotulomenetysten korvauksesta vähennettävä määrä olisi yhteensä 572 miljoonaa euroa. Kunnallisveroa tästä olisi 442 miljoonaa euroa. Yhteisöjen tuloveron osuus puolestaan olisi 47 miljoonaa euroa ja kiinteistöveron osuus 83 miljoonaa euroa. Määrät sisältävät veron ja viivästyskoron.
Esityksen mukaiset euromäärät ovat arvioita. Verohallinnon reaaliaikaisen seurannan perusteella saadaan tieto kunnille maksujärjestelyjen vuoksi tilittymättä jääneistä verotuloista ja maksetuista viivästyskoroista. Mikäli esityksen mukaiset arviot poikkeavat merkittävästi toteumatiedoista, tulisi verotulojen viivästymisestä johtuvien korvausten ja vähennettävien viivästyskorkojen määrää myöhemmin täsmentää vastaamaan toteutunutta, mikä edellyttäisi lain muutosta. Mainittuja muutoksia on mahdollista toteuttaa lisätalousarvioesitysten tai vuotta 2021 koskevan kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta annetun lain vuosimuutosesityksen yhteydessä.
Valtion kannalta ehdotettu muutos olisi kokonaisuutena arvioiden kustannusneutraali, sillä vuonna 2020 maksettava korvaus vähennettäisiin verotulomenetysten korvauksesta vuonna 2021. Esityksen perusteella valtion talousarvion veroperustemuutoksista aiheutuvien verotulojen menetysten kompensaatioiden momentille 28.90.35 on tarpeen lisätä vuodelle 2020 yhteensä 547 miljoonaa euroa. Määrärahalisäystä ehdotetaan 9.4.2020 annettavassa 2. lisätalousarvioesityksessä.