3.1
Taloudelliset vaikutukset
Lämmityspolttoaineiden veronkorotuksella tavoitellaan 75 miljoonan euron nettolisätuottoja. Koska energiaverotukseen sisältyy tukijärjestelmiä, kuten energiaintensiivisen teollisuuden veroleikkuri ja yhdistetyn sähkön ja lämmöntuotannon puolitettu hiilidioksidivero, tulisi lämmityspolttoaineiden veroja nostaa bruttomääräisesti noin 85 miljoonalla eurolla tuottotavoitteen saavuttamiseksi. Vuonna 2016 verotuoton arvioidaan kasvavan bruttomääräisesti noin 78 miljoonaa euroa verokertymien ajoituksesta ja verosuunnittelusta johtuen.
Taulukko 1. Yleisimpien lämmityspolttoaineiden nykyiset ja vuodelle 2016 ehdotetut yksik-köverotasot yhdistetyssä tuotannossa (CHP) ja muussa käytössä
| Verotaso ennen korotusta | Korotuksen jälkeen | Veronkorotus |
| Yleinen | CHP | Yleinen | CHP | Yleinen | CHP |
Kevyt polttoöljy rikitön snt/l | 18,74 | 12,87 | 21,40 | 14,20 | 14 % | 10 % |
Biopolttoöljy snt/l | 18,74 | 12,87 | 21,40 | 14,20 | 14 % | 10 % |
Biopolttoöljy R snt/l | 12,87 | 9,94 | 14,20 | 10,60 | 10 % | 7 % |
Biopolttoöljy T snt/l | 7,00 | 7,00 | 7,00 | 7,00 | 0 % | 0 % |
Raskas polttoöljy snt/kg | 22,12 | 15,00 | 25,36 | 16,62 | 15 % | 11 % |
Kivihiili jne. euroa/t | 154,42 | 101,35 | 178,54 | 113,41 | 16 % | 12 % |
Maakaasu euroa/MWh | 15,444 | 11,089 | 17,424 | 12,079 | 13 % | 9 % |
Nestekaasu snt/kg | 21,91 | 15,26 | 24,93 | 16,77 | 14 % | 10 % |
Taulukko 2. Verotasot suhteutettuna polttoaineen energiasisältöön
*Turpeella on energiasisältöveron sijaan energiavero, joka ei perustu turpeen energiasisältöön eikä polton hiilidioksidipäästöön muiden energiatuotteiden tavoin. Turpeen verotaso on tällä hetkellä 3,40 euroa/MWh. Verotason alentaminen 1,90 euroon/MWh (L 513/2015) on sidottu metsähakkeen tukijärjestelmän muutokseen.
** Yhdistetyssä tuotannossa CO2-vero on puolitettu.
Verokertymän mukaan painotettuna korotus olisi noin 14 prosenttia ja yhdistetyn tuotannon hiilidioksidiveroalennus huomioiden noin 13 prosenttia. Kivihiilen verotaso nousisi eniten, noin 16 prosentilla nykyisestä ja maakaasun verotaso tätä vähemmän, 13 prosenttia. Valtaosa kivihiilen ja maakaasun verollisesta kulutuksesta tapahtuu yhdistetyssä tuotannossa, jossa hiilidioksidiveron osuus on puolitettu.
Kevyen polttoöljyn hinta nousisi 3,3 ja raskaan polttoöljyn 4,0 senttiä litralta arvonlisäveron vaikutus huomioon ottaen. Työ- ja elinkeinoministeriön laskelmien mukaan kevyen polttoöljyn kuluttajahinta nousisi arviolta noin 3,7 prosenttia ja raskaan polttoöljyn noin 6 prosenttia. Kaukolämmön hintaa muutos nostaisi Etelä-Suomen suuremmissa kaupungeissa 2,5—3,6 prosenttia laitoksen polttoainevalikoimasta ja tyypistä riippuen. Öljylämmitteisen omakotitalon polttoainekustannuksia muutos nostaisi 75 euroa vuodessa ja kaukolämpöä hyödyntävän omakotitalon noin 20 euroa keskimääräisellä kaukolämmön tuotantopolttoainerakenteella.
Lämmityspolttoaineiden valmisteverotuksessa painopiste siirtyisi entisestään hiilidioksidiveroa korostavaksi. Ehdotetut muutokset muuttaisivat polttoaineiden välisiä verotuksellisia suhteita siten, että vähemmän hiilidioksidipäästöjä aiheuttavien polttoaineiden, kuten maakaasun, kilpailukyky suhteessa kivihiileen paranisi jonkin verran. Hiilidioksidiveron korotus parantaisi myös uusiutuvan energian kilpailukykyä lämmöntuotannossa, koska niiden hiilidioksidivero on puolitettu, ne ovat hiilidioksidiverottomia tai niistä ei kanneta lainkaan energiaveroja. Samoin fossiilisista polttoainesta turpeen asema paranisi, koska sen verotaso ei muutu. Yhdistetyn tuotannon laskennallinen verotuki kasvaisi nykytilanteeseen verrattuna lähes 20 miljoonalla eurolla vuodessa. Jätteistä tehdyn etanolin, metsätähdepohjaisen biodieselin samoin kuin muiden ruokaketjun ulkopuolisista raaka-aineista valmistettujen polttonesteiden hiilidioksidivero olisi edelleen nolla. Pelkkää sähköä tuottavalle lauhdetuotannolle polttoaineiden veronkorotuksella ei ole kustannusvaikutuksia, koska sähköntuotannon polttoaineet ovat verottomia energiadirektiivin pakottavan säännöksen mukaisesti ja koska energiavero maksetaan lopputuotteesta eli sähköstä.
Kokonaisuutena painopisteen muutos hiilidioksidiveron suuntaan parantaisi vähähiilisten polttoaineiden, uusiutuvan energian ja lähtökohtaisesti yhdistetyn tuotannon asemaa. Ehdotetulla muutoksella olisi myönteinen vaikutus päästökaupan ulkopuolisten sektoreiden hiilidioksidipäästöihin. Päästökauppajärjestelmä asettaa päästökauppasektorin hiilidioksidipäästöille EU-laajuisen päästökaton, joka määrittää päästöjen enimmäismäärän ja hinnan. Kivihiili ja maakaasu kulutetaan lähes kokonaisuudessaan päästökaupan piirissä. Päästökaupan tavoitteena on kustannustehokas päästöjen vähentäminen siellä, missä se on edullisinta. Kansalliset ohjaustoimet, kuten verot ja erilaiset veronalennukset, vähentävät järjestelmän kustannustehokuutta ja lisäävät päästöjen vähentämisen kustannuksia Suomessa. Verotuksen painopisteen muutoksella ei arvioida olevan muutoksia päästökauppasektorin kokonaispäästöihin.
Lämmityspolttoaineiden veronkorotus kasvattaisi energiaveroleikkurin kautta myönnettävää verotukea arviolta noin 10 miljoonalla eurolla vuositasolla. Leikkurin kautta palautettaisiin entistä enemmän energiaveroja, ja sen piiriin tulisi jonkin verran uusia yrityksiä. Koska energiaverojen palautusta haetaan tilikauden päättymisen jälkeen, muutos lisäisi samalla määrällä valtion vuotuisia energiaverotukimenoja täysimääräisesti vuodesta 2017 alkaen.
Kaivostoiminnan ja louhinnan siirtäminen takaisin sähköveroluokan I piiristä sähkövero-luokkaan II pienentäisi sähköveron vuositason tuottoa arviolta noin 21 miljoonalla eurolla. Verokertymien ajoituksesta johtuen ensimmäisen vuoden eli vuoden 2017 tuoton pienentymisen arvioidaan jäävän kuitenkin noin 19 miljoonaan euroon. Kaivostoiminnan ja louhinnan palauttamisen takaisin energiaintensiivisen teollisuuden veroleikkurin piiriin arvioidaan kasvattavan energiaverotuen rahoitustarvetta noin kuusi miljoonaa euroa vuodesta 2018 alkaen. Yhteensä energiaverotuksen muutokset pienentäisivät kaivostoiminnan ja louhinnan energiaverorasitusta arviolta noin 27 miljoonalla eurolla. Arviointia hankaloittaa se, että käytettävissä olevat tiedot veronalennuksen piirin tulevista toiminnoista ovat hankalasti saatavissa toimialaluokituksesta ja se, että arviot perustuvat toimialan energian käytöstä vuoden 2012 lukuihin, jonka jälkeen kaivostoiminnan aktiviteetti on vähentynyt.
Lämmityspolttoaineiden veronkorotusten suoran inflaatiovaikutuksen arvioidaan olevan noin 0,05 prosenttia eli kuluttajahintaindeksin muutoksen ennustetaan olevan niiden osalta veronkorotuksen takia 0,05 prosenttiyksikköä suurempi kuin ilman korotusta.
Kaikkiaan ehdotetut muutokset lisäisivät valtion verotuloja noin 64 miljoonalla eurolla, lisäten kuitenkin 78 miljoonalla eurolla vuonna 2016. Koska esitys kasvattaa myös maksettavien energiaverotukimäärärahojen määrää, kasvattaa ehdotus nettomääräisesti valtion vuotuisia tuloja 48 miljoonalla eurolla vuodesta 2018 lähtien.
Taulukko 3. Vaikutukset valtion verotuloihin ja määrärahoihin
Tulot | 2016 | 2017 | 2018 |
Kaivostoiminnan palauttaminen alemman sähköverokannan piiriin | 0 | -19 | -21 |
Lämmityspolttoaineiden hiilidioksidiveron korotus | 78 | 85 | 85 |
YHTEENSÄ | 78 | 66 | 64 |
| | | |
Määrärahat | 2016 | 2017 | 2018 |
Energiaintensiivisen teollisuuden veronpalautuksen palauttaminen kaivostoiminnalle | 0 | 0 | 6 |
Energiaintensiivisen teollisuuden veronpalautuksen kasvaminen lämmityspolttoaineiden hiilidioksidiveron korotuksen johdosta | 0 | 10 | 10 |
YHTEENSÄ | 0 | 10 | 16 |
Ehdotetuilla veromuutoksilla ei ole merkittävää vaikutusta valtion muihin välillisiin verotuloihin.
3.3
3.3 Yritysvaikutukset
Lämmityspolttoaineiden veron korotus kohdistuisi eri toimialoille seuraavan taulukon mu-kaan, joka perustuu arvioihin polttoaineiden käyttökohteista. Energiaveroleikkurin piiriin tulisi jonkin verran uusia yrityksiä.
Taulukko 4 Veronkorotuksen kohdistuminen toimialoittain
| Yhteensä 75 milj. € |
Teollisuus* | 9 |
Rakennustoiminta | 9 |
Liikenne | 5 |
Maa- ja metsätalous | 10 |
Muut työkoneet | 3 |
Talokohtainen lämmitys | 17 |
Kaukolämpösektori | 22 |
Yhteensä | 75 |
*energiaintensiivisen teollisuuden veroleikkurin kautta palautettavan määrän kasvu huomioitu
Kaivostoiminnan ja louhinnan siirtäminen sähköveroluokan I piiristä sähköveroluokkaan II painottuisi muutamaan toimialan yritykseen.
Sähköveroluokan II ja veroleikkurin piiriin palautuisi myös kaivannaisala, jolle kuuluu muun muassa koriste- ja rakennuskiven louhinta, liuskekiven louhinta, soran, hiekan, saven ja kaoliinin otto, turpeen nosto ja suolan tuotanto.
Kaivostoiminnan palauttaminen energiaveroleikkurin piiriin vaikuttaisi noin kymmeneen sektorin toimijaan. Leikkurin piiriin vuoden 2012 toteumien perusteella kuuluneesta kymmenestä yrityksestä enemmistö oli metallimalmikaivoksia.
Maatalouden vuotuisen verorasituksen arvioidaan kasvavan lämmityspolttoaineiden veron-korotusten johdosta noin 8 miljoonalla eurolla, koska veronkorotus kohdistuu hiilidioksidiveroon, joka ei ole maatalouden energiaveronpalautuksen piirissä.
3.6
3.6 Vaikutukset kansalaisten asemaan
Energiaverojen korotukset heikentävät kotitalouksien taloudellista hyvinvointia. Energiaverot vaikuttavat kotitalouksien tulojen ostovoimaan sekä suoraan että välillisesti. Suora energiankulutus koostuu liikenne- ja lämmityspolttoaineista sekä sähköstä ja kaukolämmöstä. Suorien energiamenojen osuus kotitalouksien kulutusmenoista on keskimäärin noin kuusi prosenttia. Välillinen energiankulutus koostuu kaikkien kulutushyödykkeiden valmistamiseen ja jakeluun käytetystä energiasta. Välillisen energian osuus kotitalouksien koko energiankulutuksesta on hieman yli puolet. Yhteensä kotitalouksien kulutusmenoista energiaan käytetty osuus on siten keskimäärin noin 13 prosenttia, kun otetaan huomioon myös välillinen energian kulutus. Vain noin neljännes kotitalouksien maksamista energiaveroista aiheutuu välillisen energian kulutuksesta, koska välillisestä kulutuksesta maksetaan vähemmän veroa kuin suorasta kulutuksesta. Tämä johtuu siitä, että hyödykkeiden tuotannossa välituotteina käytettyjen energiapanosten verosta myönnetään monissa tapauksissa palautuksia tai huojennuksia.
Lämmityspolttoaineiden veronkorotusten vaikutuksia kotitalouksiin on arvioitu Tilastokeskuksen vuoden 2012 kulutustutkimuksen aineistoa käyttäen. Käytettävissä oleviin tuloihin suhteutettuna lämmityspolttoaineiden korotukset heikentävät alimpiin tuloluokkiin kuuluvien kotitalouksien tilannetta suhteellisesti ylimpiä tuloluokkia enemmän, mutta tämä vaikutus on erittäin vähäinen. Gini-kertoimella mitattuna ehdotettujen korotusten vaikutus jää lähelle nollaa. Absoluuttisesti mitattuna korotukset koskevat ylimpiä tulokymmenyksiä huomattavasti alimpia voimakkaammin. Ylemmissä tuloluokissa olevat kotitaloudet asuvat huomattavasti alempia tuloluokkia suuremmissa asunnoissa sekä useammin omakotitaloissa. Lämmityspolttoaineiden veronkorotus kohdistuisi täysimääräisesti noin 200 000 öljylämmitteisessä omakotitaloissa asuvaan henkilöön sekä niihin lähinnä Etelä-Suomen kaupungeissa asuviin, joiden asuntojen käyttämä kaukolämpö on tuotettu kivihiilellä tai maakaasulla. Biokaasua, kiinteitä biopolttoaineita ja turvetta lämmityksessä hyödyntävät henkilöt välttyisivät kokonaan veronkorotuksilta.