Viimeksi julkaistu 22.1.2024 9.21

Hallituksen esitys HE 35/2023 vp Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi ajoneuvoverolain liitteen muuttamisesta

ESITYKSEN PÄÄASIALLINEN SISÄLTÖ

Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi ajoneuvoverolakia siten, että henkilö- ja pakettiautojen ajoneuvoveron perusveron tasoa kevennettäisiin yhteensä 50 miljoonalla eurolla. Kevennys kohdistuisi keski- ja suuripäästöisiin autoihin sekä niihin vanhimpiin autoihin, joista ei ole päästömittaustietoa. Uudempien autojen verotus ei muuttuisi. 

Veronalennuksen kohteena olevien autojen vuosittainen ajoneuvovero kevenisi keskimäärin noin 28 euroa. Suurimmillaan veronalennus olisi noin 52 euroa vuodessa. 

Esitys liittyy valtion vuoden 2024 talousarvioesitykseen ja on tarkoitettu käsiteltäväksi sen yhteydessä. 

Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan 1.1.2024. Kevennettyä ajoneuvoveron perusveroa sovellettaisiin kuitenkin vasta 1.1.2025 ja sen jälkeisiltä päiviltä kannettavaan veroon. 

PERUSTELUT

Asian tausta ja valmistelu

Pääministeri Petteri Orpon hallituksen hallitusohjelman veroliitteen mukaan ajoneuvoveron perusveroa kevennetään vuositasolla 50 miljoonalla eurolla.  

Asia on valmisteltu valtiovarainministeriössä.  

Esitys oli lausuntokierroksella lausuntopalvelussa 30.8.–13.9.2023. Esityksen kiireellisyyden vuoksi on jouduttu poikkeamaan kuulemista säädösvalmistelussa koskevista ohjeista liittyen lausuntoajan pituuteen. 

Lausuntopyyntö, lausuntotiivistelmä ja saadut lausunnot ovat nähtävillä julkisessa palvelussa osoitteessa https://valtioneuvosto.fi/hankkeet tunnuksella VM087:00/2023. 

Nykytila ja sen arviointi

2.1  Ajoneuvovero

Ajoneuvoverolaissa (1281/2003) säädetään ajoneuvoverosta, joka koostuu perusverosta ja muilta kuin bensiinikäyttöisiltä ajoneuvoilta kannettavasta käyttövoimaverosta. Ajoneuvoveroa kannetaan M- ja N-luokkaan kuuluvasta ajoneuvosta, kun se on merkitty tai sen olisi tullut olla Suomessa merkitty liikenneasioiden rekisteriin taikka ilmoitettu liikennekäyttöön otetuksi. Lisäksi ulkomaille rekisteröidyistä ajoneuvoista kannetaan eräissä tapauksissa kiinteää veroa ja kulutusveroa. 

Perusvero on ajoneuvoverolain soveltamisalaan kuuluvilta henkilö- ja pakettiautoilta (M1-, N1-, M1G- ja N1G-luokat) sekä suurimmalta sallitulta kokonaismassaltaan enintään 3 500 kilogramman erikoisautoilta valtiontaloudellisista syistä kannettava vero, jolla on myös ajoneuvon hiilidioksidipäästöihin perustuva ohjausvaikutus. Perusvero määräytyy ensisijaisesti ajoneuvon valmistajan ilmoittaman EU:n lainsäädännön mukaan mitatun ominaishiilidioksidipäästön perusteella. 

Perusvero perustuu ajoneuvon hiilidioksidipäästöön henkilöautolla, jonka kokonaismassa on enintään 2 500 kilogrammaa ja joka on otettu ensimmäisen kerran käyttöön 1.1.2001 tai sen jälkeen, sekä henkilöautolla, jonka kokonaismassa on yli 2 500 kilogrammaa ja joka on otettu ensimmäisen kerran käyttöön 1.1.2002 tai sen jälkeen. Kaksikäyttöauton perusvero määräytyy hiilidioksidipäästön perusteella, jos auto on otettu käyttöön 1.1.2006 tai sen jälkeen. Pakettiauton perusvero määräytyy hiilidioksidipäästön perusteella, jos auto on otettu ensimmäisen kerran käyttöön 1.1.2008 tai sen jälkeen. Jos ajoneuvo on otettu käyttöön ennen edellä mainittuja ajankohtia tai sille ei ole määritetty tyyppihyväksynnässä hiilidioksidipäästöä, perusvero määräytyy ajoneuvon kokonaismassan perusteella. Kokonaismassan on katsottu parhaiten vastaavan ajoneuvon polttoaineen kulutusta ja hiilidioksidipäästöä niistä teknisistä tiedoista, jotka ovat kaikista ajoneuvoista merkittynä verotuksen perusteena olevaan liikenneasioiden rekisteriin. 

Ajoneuvon hiilidioksidipäästöön perustuva ajoneuvoveron perusvero tuli voimaan henkilö- ja pakettiautoille vuonna 2010. Tämän jälkeen ajoneuvoveroon on tehty kolme korotusta, joista viimeisin on vuonna 2015 tehty muutos, jolloin perusveroa korotettiin koko veronalaista ajoneuvokantaa koskevana tasokorotuksena yhteensä 100 miljoonalla eurolla 1.1.2017 ja sen jälkeisiltä päiviltä kannettavaan veroon. Korotus toteutettiin samassa yhteydessä autoveron alennusten kanssa. Muutosten tavoitteena on ollut uudistaa ajoneuvokantaa vähäpäästöisempään suuntaan sekä siirtää liikenneverotuksen painopistettä ajoneuvojen hankinnasta niiden liikennekäytössä pitämiseen.  

Vuonna 2018 ajoneuvoveron perusveroa kevennettiin yhteensä 50 miljoonalla eurolla vähäpäästöisiä autoja painottaen siten, että alennusta on sovellettu 1.1.2020 ja sen jälkeisiltä päiviltä kannettavaan veroon.  

Vuonna 2021 yksinomaan sähköä tai vetyä käyttävien henkilö- ja pakettiautojen ajoneuvoveron perusveroa korotettiin 64,97 eurolla vuodessa koskien autoja, jotka on otettu käyttöön 1.10.2021 tai sen jälkeen. Korotettua perusveroa sovelletaan kuitenkin vasta 1.10.2023 ja sen jälkeisiltä päiviltä kannettavaan veroon, joten se on huomioitu vuoden 2022 lokakuun alusta alkaen lähetetyissä verolipuissa. Korotus toteutettiin samassa yhteydessä, kun ensirekisteröinnin yhteydessä kannettavan autoveron alin veron osuus laskettiin nollaan, mikä tarkoittaa, ettei sähkö- tai vetykäyttöisistä henkilö- ja pakettiautoista enää kanneta autoveroa. Autoverotuksen muutosta sovelletaan autoihin, joiden ensimmäinen veron määräytymispäivä on 1.10.2021 tai sen jälkeen.  

Lisäksi ajoneuvoveron perusveroon tehtiin tekninen muutos vuonna 2018, jonka myötä ajoneuvoveron verotasot sopeutettiin EU:n lainsäädännön mukaiseen uuteen yhdenmukaistettuun kevyiden hyötyajoneuvojen kansainväliseen testimenetelmään eli Worldwide Light Vehicles Test Procedure -mittaustapaan, jäljempänä WLTP-mittaustapa. Uusi mittaustapa korvasi vuoden 2018 syyskuun alusta alkaen aiemmin voimassa olleen eurooppalaisen ajosyklin eli New European Driving Cycle -mittaustavan, jäljempänä NEDC-mittaustapa. Ajoneuvoverolain muuttamisesta annetulla lailla (571/2018) ajoneuvoverolain liitteeseen lisättiin uusi verotaulukko, jota sovelletaan uudella mittaustavalla mitattujen ajoneuvojen verotuksessa 1.1.2020 lukien. Muutoksen myötä ajoneuvoverolain liitteessä on kaksi ajoneuvon hiilidioksidipäästöön perustuvaa ajoneuvoveron perusveroa koskevaa verotaulukkoa, joita sovelletaan liikennekäytössä oleviin ajoneuvoihin sen perusteella, onko hiilidioksidipäästö mitattu WLTP-mittaustavalla vai muulla EU:n lainsäädännön tarkoittamalla mittaustavalla. Ajoneuvoverolain liitteessä on lisäksi verotaulukko, jota sovelletaan kokonaismassan perusteella verotettaviin ajoneuvoihin.  

Sellaisen auton, jonka käyttövoimana on yksinomaan sähkö tai vety, eli jonka hiilidioksidipäästö on 0 grammaa kilometrillä, ja joka on otettu käyttöön ensimmäisen kerran 1.10.2021 tai sen jälkeen, ajoneuvoveron perusveron määrä on 1.10.2023 alkaen 118,26 euroa vuodessa. Auton, jonka hiilidioksidipäästö on 400 grammaa tai enemmän, perusveron määrä on 654,44 euroa vuodessa. Näiden päästöarvojen välillä vero on määritelty yksitellen jokaiselle hiilidioksidigrammalle siten, että vero kasvaa hiilidioksidipäästöjen kasvaessa. Kokonaismassan perusteella määräytyvä perusvero on 222,65 euroa vuodessa taulukon alarajalla eli kokonaismassan ollessa enintään 1 300 kilogrammaa ja 632,18 euroa vuodessa taulukon ylärajalla kokonaismassan ollessa 3 401 kilogrammaa tai enemmän. Kokonaismassaan perustuva vero on määritetty sadan kilogramman välein, ja se mitoitettiin alun perin jonkin verran lievemmäksi kuin vastaavan ajoneuvon hiilidioksidipäästön perusteella määräytyvä vero. Ajoneuvoveron käyttövoimaveroa kannetaan henkilö-, paketti- ja kuorma-autoista, jotka käyttävät polttoaineenaan muuta kuin moottoribensiiniä. Fiskaalisen tarkoituksensa lisäksi käyttövoimaverolla tasoitetaan eri tavoin verotettujen käyttövoimien verotuksesta johtuvia kustannuksia keskimääräisellä vuotuisella ajosuoritteella. Henkilöautojen käyttövoimaveron taso on yhteydessä liikennepolttoaineiden verotasoon. Paketti- ja kuorma-autojen käyttövoimaverolla ei ole vastaavaa verotusta tasaavaa vaikutusta. Kuorma-autojen käyttövoimaverolla pannaan täytäntöön EU:n lainsäädännössä edellytetty raskaiden ajoneuvojen vuotuinen vero. Kuorma-autojen käyttövoimaveroa määrättäessä otetaan kokonaismassan ja akseleiden lisäksi huomioon se, käytetäänkö ajoneuvoa perävaunun vetoon. 

Ajoneuvovero on määritelty päiväkohtaisena verona, joka kannetaan etukäteen 12 kuukauden pituiselta verokaudelta ajoneuvon rekisterissä olevien tietojen perusteella. Veroa ei kanneta päiviltä, joina ajoneuvo on ilmoitettu liikennekäytöstä poistetuksi. Verovelvollinen ajoneuvoverosta on rekisteriin merkitty omistaja tai haltija omistus- tai hallinta-ajaltaan. Veroviranomainen on Liikenne- ja viestintävirasto Traficom. Ahvenanmaan maakunnassa veroviranomainen on Ahvenanmaan valtionvirasto.  

2.2  EU:n lainsäädäntö

Ajoneuvoverotusta ei ole yhdenmukaistettu EU:n lainsäädännössä lukuun ottamatta raskailta ajoneuvoilta kannettavaa vuotuista käyttövoimaveroa. Yhdenmukaistettujen verojen lisäksi jäsenvaltiot voivat kansallisesti kantaa ajoneuvoista tämänkaltaisia veroja, kunhan verotuksessa huomioidaan Euroopan unionin toiminnasta tehdyn sopimuksen määräykset. Merkittävimmät rajoitukset kansallisille valmisteveroille asettavat mainitun sopimuksen syrjimättömyysperiaate ja valtiontukimääräykset. 

EU:n lainsäädännöllä ohjataan autonvalmistajia toimittamaan pienempipäästöisiä autoja Euroopan markkinoille. Valmistajien tulee kalenterivuosittain päästä tiettyihin hiilidioksidipäästötavoitteisiin ensirekisteröityjen henkilöautojen ja kevyiden hyötyajoneuvojen osalta. Valmistajille asetetut päästötavoitteet lisäävät käytännössä merkittävästi sähköautojen määrää Euroopan markkinoilla. Velvoitteesta säädetään hiilidioksidipäästönormien asettamisesta uusille henkilöautoille ja uusille kevyille hyötyajoneuvoille ja asetusten (EY) N:o 443/2009 ja (EU) N:o 510/2011 kumoamisesta annetussa Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksessa (EU) 2019/631. Euroopan komissio antoi heinäkuussa 2021 osana 55-valmiuspakettia ja vihreän kehityksen ohjelman toteutusta ehdotuksen edellä mainitun asetuksen muuttamisesta. Asetuksen (EU) 2019/631 muuttamisesta siltä osin kuin on kyse uusien henkilöautojen ja uusien kevyiden hyötyajoneuvojen hiilidioksidipäästönormien kiristämisestä unionin kunnianhimoisempien ilmastotavoitteiden mukaisesti annettu Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EU) 2023/851 annettiin huhtikuussa 2023. Lainmuutoksen myötä hiilidioksidipäästöjen vähennysten välitavoitteeksi on vuodelle 2030 asetettu 55 prosenttia uusille henkilöautoille ja 50 prosenttia kevyille hyötyajoneuvoille vuoden 2021 tavoitetasoon verrattuna. Tavoitteena on, että sekä uusien henkilöautojen että uusien hyötyajoneuvojen tulisi olla päästöttömiä vuonna 2035.  

2.3  Verotulot ja ajoneuvokanta

Vuonna 2022 ajoneuvoveroa kannettiin 1 108 miljoonaa euroa. Tästä perusveron osuus oli noin 676 miljoonaa euroa. Perusveron tuotosta 559 miljoonaa euroa kertyi henkilöautoista ja 117 miljoonaa euroa pakettiautoista.  

Perusveron tuoton odotetaan hitaasti laskevan ajoneuvokannan hiilidioksidipäästötason laskiessa. Ajoneuvoveron perusvero on euromääräinen, eikä se siten seuraa yleistä hintatasoa tai nimellistä tulokehitystä ilman reaaliarvoa turvaavia veronkorotuksia. Vuoteen 2023 verrattuna perusveron tuoton odotetaan pienenevän nimellisesti noin 115 miljoonaa euroa vuoteen 2027 mennessä. Verotuoton reaalinen arvo laskee samalla ajanjaksolla edellä kuvattua nimellistä alenemaa enemmän. 

Vuoden 2022 lopussa liikennekäytössä oli noin 2 740 000 henkilöautoa ja 340 000 pakettiautoa. Henkilöajoneuvokannan keskipäästön arvioidaan olevan noin 144 grammaa kilometriltä NEDC-päästömittauksen mukaan, mutta arvio sisältää epävarmuuksia eri päästömittaustapojen eroavaisuuksien takia. Henkilöautokannan keskipäästö on viime vuosina laskenut noin 2–4 grammaa vuodessa. Henkilöautokannan keskipäästön laskun odotetaan kiihtyvän edelleen sähköistymisen myötä. Henkilöautoliikenteen päästöjen vähenemisen kannalta olennaista on erityisesti uusien autojen päästötaso, sillä uudemmilla autoilla ajetaan keskimäärin suurempia ajosuoritteita. Keskimääräisen perusveron määrä oli vuonna 2022 henkilöautoilla noin 204 euroa vuodessa ja pakettiautoilla noin 323 euroa vuodessa olettaen, että ajoneuvot ovat koko vuoden liikennekäytössä.  

Tulonjakovaikutuksia tarkastellaan tyypillisesti siten, että verrataan verorasituksen suuruutta käytettävissä oleviin tuloihin eri tuloluokissa. Ajoneuvoveron määrä suhteutettuna käytettävissä oleviin tuloihin on lievästi korkeampi matalammissa tuloluokissa kuin mitä se on ylemmissä tuloluokissa. Ensimmäisessä tulokymmenyksessä perusveron määrän suhde kotitalouden käytettävissä oleviin tuloihin oli vuonna 2022 arviolta keskimäärin 0,8 prosenttia, kahdessa ylimmässä tulokymmenyksessä keskimäärin 0,3–0,5 prosenttia ja muissa tulokymmenyksissä noin 0,6–0,7 prosenttia. 

Keskimääräinen ajoneuvokohtainen vero on hieman suurempi pienituloisilla johtuen siitä, että pienituloisten ajoneuvot ovat keskimäärin hieman vanhempia ja suuripäästöisempiä. Vuoden 2019 ajoneuvokannan tarkastelussa ajoneuvojen keskimääräinen päästötaso laski suhteellisen tasaisesti siten, että ylimmässä tulokymmenyksessä keskipäästö on 148 grammaa kilometriltä ja alimmassa 165 grammaa kilometriltä NEDC-päästömittauksen mukaan.  

Jos tarkastellaan ajoneuvoverorasituksen euromäärää eri tuloluokissa, suurempituloisten maksamien ajoneuvoverojen määrä on suurempi, koska autojen omistaminen on selvästi yleisempää ylemmän tulotason kotitalouksissa. Ylimmän tulokymmenyksen kotitalouksista 87 prosentilla on käytössä yksi tai useampi auto, kun taas alimman tulokymmenyksen kotitalouksista vain noin kolmasosalla on auto. 

Ajoneuvojen ikä vaihtelee eri tulokymmenysten välillä enemmän kuin päästötaso. Vuoden 2019 lopussa alimmassa tulokymmenyksessä henkilöautojen keski-ikä oli 17 vuotta. Ylimmässä tulokymmenyksessä henkilöautojen keski-ikä oli yhdeksän vuotta.  

Koko Suomen alueella henkilöautojen keski-ikä oli vuonna 2022 ilman museo-autoja 12,5 vuotta, mutta alueellinen vaihtelu on melko suurta. Uudellamaalla henkilöautojen keski-ikä oli 10,1 vuotta, kun taas Kainuussa se oli 14,8 vuotta. Myös ajoneuvokannan päästöt vaihtelevat maakunnittain siten, että vuonna 2020 henkilöautojen ominaispäästöt olivat pienimmät Uudellamaalla ja suurimmat Pohjois-Karjalassa, Kainuussa, Keski-Pohjanmaalla sekä Lapissa. Ero päästöissä alueiden välillä todennäköisesti kasvaa, sillä uusien autojen rekisteröinnit painottuvat Etelä-Suomeen. 

2.4  Nykytilan arviointi

Ajoneuvoveroa voidaan pitää suhteellisen hyvin toimivana ja verotuloja tuottavana fiskaalisena verona. Henkilö- ja pakettiautokanta muodostaa vakaan ja Suomessa pysyvän veropohjan, jossa verorasitus voidaan jakaa koko autokannalle.  

Perusveron päästöporrastuksella on myös tavoiteltu liikenteen hiilidioksidipäästöjen vähentämistä, mutta sen on kuitenkin todettu olevan liikenteen veroista selvästi huonoimmin toimiva päästöohjauskeino. Ajoneuvoveron päästöporrastus perustuu ajoneuvon valmistajan ilmoittamaan ominaispäästöön. Ajoneuvon käytöstä aiheutuvilla todellisilla päästöillä ei ole vaikutusta perusveron määrään, eikä se siten kannusta kuluttajia ajamaan vähemmän polttoaineveron tavoin. Kuluttajat eivät myöskään ota autoilun tulevia kustannuksia täysimääräisesti huomioon, mikä heikentää vuosittain kerättävän ajoneuvoveron perusveron ja sen päästöporrastuksen vaikutusta kuluttajien ajoneuvon hankinta- ja käyttöpäätöksiin. 

Perusveron päästöporrastus heikentää myös mahdollisuuksia kerätä verotuloja, koska autokannan uudistuessa vähäpäästöisemmäksi ajoneuvokannan keskimääräinen verorasitus ja siten perusverolla kerättävät verotulot pienenevät. 

Liikenteen veroista ajoneuvoveron perusvero kohdentuu polttoaineveroa ja autoveroa enemmän pienituloisiin kotitalouksiin, kun tarkastellaan verorasitusta suhteessa käytettävissä oleviin tuloihin. Polttoainevero kohdentuu voimakkaammin suurituloisiin kotitalouksiin, koska niiden ajosuoritteet ovat keskimäärin suurempia kuin pienituloisten kotitalouksien ajosuoritteet. Autovero taas kohdentuu voimakkaasti suurituloisiin kotitalouksiin, koska ne hankkivat valtaosan ensirekisteröitävistä autoista.  

Ajoneuvoverorasitus riippuu myös kotitalouden omistaman auton päästötasosta. Suurituloiset kotitaloudet omistavat useammin uudempia ja vähäpäästöisempiä autoja, kun taas pienituloisilla kotitalouksilla on todennäköisemmin vanhoja ja sen takia suuripäästöisempiä autoja. Aikaisemmin ero suuri- ja pienituloisten omistamien autojen päästötasoissa oli suhteellisen vähäinen, sillä suurituloisten kotitalouksen uudemmat autot olivat useammin myös suurikokoisia ja siten myös suuripäästöisiä polttomoottoriautoja. Päästöero on kuitenkin todennäköisesti kasvanut ja kasvaa edelleen, koska suurituloiset kotitaloudet valitsevat sähköauton tai lataushybridin pienituloisia kotitalouksia todennäköisemmin.  

Perusveron päästöohjaus ei myöskään kohtele tasapuolisesti eri ikäisiä saman päästötason ajoneuvoja. Erityisesti vanhemman NEDC-mittausmenetelmän heikkouksien takia valmistajien ilmoittamat ominaispäästöt laskivat 2000-luvulla selvästi nopeammin kuin kyseisten ajoneuvojen todelliset ominaispäästöt. Tämän takia todellisiin ominaispäästöihin suhteutettu verorasitus on yleensä suurempi vanhemmilla autoilla.  

Veronkevennyksen toteutuksen kannalta nämä seikat merkitsevät, että sillä, kohdennetaanko alennus erityisesti suuri- tai pienipäästöisiin autoihin, ei arvioida olevan merkittävää vaikutusta liikenteen päästöihin. Pienipäästöisiin autoihin kohdennettu veronkevennys kuitenkin lisäisi ajoneuvoveron tuoton alenemaa entisestään. Samoin pienipäästöisiin kohdentuva veronkevennys kohdentuisi todennäköisesti voimakkaammin tulojakauman yläpäähän, kun taas keski- ja suuripäästöisiin ja etenkin vanhoihin ajoneuvoihin kohdentuva veronkevennys kohdentuisi lievästi enemmän pieni- ja keskituloisiin kotitalouksiin. 

Ajoneuvoveron roolia liikenteen verotuksessa on tarkasteltu myös valtiovarainministeriön asettaman liikenteen verotuksen uudistamista selvittäneen työryhmän loppuraportissa Liikenteen verotuksen uudistamista selvittävän työryhmän loppuraportti, .valtiovarainministeriön julkaisuja 2021:26 sekä valtiovarainministeriön verokartoitushankkeessa Verokartoitus 2023, .valtiovarainministeriön julkaisuja 2023:15

Tavoitteet

Esityksellä toteutetaan pääministeri Petteri Orpon hallituksen hallitusohjelmakirjaus, jonka mukaan ajoneuvoveron perusveroa kevennetään 50 miljoonalla eurolla. Hallitusohjelman mukaan kotitalouksien ostovoimaa vahvistetaan keventämällä työn ja liikkumisen verotusta.  

Veronkevennyksellä alennettaisiin maltillisesti keski- ja suuripäästöisten autojen verorasitusta, sillä erityisesti näiden autojen käyttökustannukset ovat nousseet polttoaineen hinnan kohoamisen myötä. Perusveron alennus pyritään painottamaan alemman tulotason kotitalouksien käytössä oleviin vanhempiin autoihin. Veronalennus pyrittäisiin toteuttamaan siten, että sen valtiontaloutta heikentävä vaikutus vähenisi pitkällä aikavälillä autokannan uusiutumisen myötä. 

Ehdotukset ja niiden vaikutukset

4.1  Ehdotukset

Ajoneuvoverolakia ehdotetaan muutettavaksi siten, että kevennetään ajoneuvoveron perusveroa niiltä henkilö- ja pakettiautoilta, joihin sovelletaan ajoneuvoverolain liitteen verotaulukkoa 1 tai 2.  

Verotaulukkoa 1 sovelletaan henkilö- ja pakettiautoihin, joiden hiilidioksidin ominaispäästöt on mitattu NEDC-menetelmällä. Kyse on useimmista henkilöautoista, jotka on otettu käyttöön ensimmäisen kerran 1.1.2001–31.8.2018 välisenä aikana, sekä useimmista pakettiautoista, jotka on otettu käyttöön ensimmäisen kerran 1.1.2008–31.8.2019 välisenä aikana. 

Perusveron alennus kohdennettaisiin verotaulukossa 1 keski- ja suuripäästöisiin autoihin siten, että veronalennus alkaisi päästötasolta 111 grammaa kilometriltä ja ulottuisi päästötasolle 210 grammaa kilometriltä. Tämän päästötason autoilta, joihin sovelletaan verotaulukkoa 1, vuotuinen veronalennus olisi keskimäärin noin 23 euroa. Veronalennuksen määrä olisi enimmillään noin 52 euroa vuodessa päästötasolla 175 grammaa kilometriltä.  

Kuvassa 1 on esitetty ehdotettu ajoneuvoveron perusveron verokäyrän muutos verotaulukkoon. 

Kuva 1. Nykyiseen lainsäädäntöön perustuva ja ehdotettu ajoneuvoverokäyrä verotaulukossa 

Kuvassa 1 on esitetty ehdotettu ajoneuvoveron perusveron verokäyrän muutos verotaulukkoon.

Veronalennuksen painottamisella verotaulukossa 1 keski- ja suuripäästöisiin autoihin tavoitellaan alennuksen suurempaa kohdentumista matalan tulotason kotitalouksille. Veromuutoksen voimaantulovuonna veronkevennys koskisi pääsääntöisesti vain vähintään seitsemän vuotta vanhoja ja sen jälkeen vuosi vuodelta yhä vanhempia ajoneuvoja. Alimpien tulokymmenysten kotitalouksissa autot ovat myös keskimäärin suurempipäästöisiä kuin ylimpien tulokymmenysten kotitalouksissa. Tämä voi johtua ensinnäkin siitä, että täyssähköautot ja uudempaan hybriditeknologiaan perustuvat autot ovat tavallisia polttomoottoriautoja kalliimpia ja siten helpommin ylempien tuloluokkien kotitalouksien hankittavissa. Autojen iällä on myös vaikutusta keskimääräisiin päästöihin. Uusien autojen päästöt ovat vähitellen alentuneet energiatehokkaampien tekniikoiden yleistyessä. Koska autojen keski-ikä on korkeampi matalan tulotason kotitalouksissa, on näillä kotitalouksilla käytössä vähemmän energiatehokkaita autoja. Toisaalta eri ikäisten autojen NEDC-menetelmällä mitatut ominaispäästöt eivät ole suoraan vertailukelpoisia, koska autoteollisuus on vähitellen pystynyt hyödyntämään NEDC-mittausmenetelmän heikkouksia siten, että valmistajien ilmoittamat päästöt ovat vuosittain alentuneet nopeammin kuin autojen todellinen polttoaineenkulutus ja todelliset päästöt. Perusveron alennuksen kohdentaminen keski- ja suuripäästöisiin autoihin jonkin verran tasoittaisi sitä seikkaa, että vanhemmilla autoilla NEDC-päästöihin perustuva perusvero on uudempia autoja korkeampi suhteessa todellisiin päästöihin.  

Verotaulukkoa 2 sovelletaan autoihin, joilla ei ole NEDC- eikä WLTP-menetelmällä mitattua ominaispäästöarvoa. Kyse on tällöin yleensä kokonaismassaltaan enintään 2 500 kilogamman henkilöautosta, joka on otettu käyttöön ensimmäisen kerran ennen 1.1.2001, kokonaismassaltaan yli 2 500 kilogramman henkilöautosta, joka on otettu käyttöön ennen 1.1.2002 tai pakettiautosta, joka on otettu käyttöön ennen 1.1.2008. Lisäksi eräiden EU:n ulkopuolelta käytettynä tuotujen autojen perusvero määräytyy verotaulukon 2 mukaan.  

Kaikkien verotaulukon 2 mukaan verotettavien henkilö- ja pakettiautojen perusveroa alennettaisiin noin 52 euroa vuodessa. Pääosa verotaulukon 2 mukaan verotettavista autoista on yli 20 vuotta vanhoja ja siten vähäarvoisia. Kohdistamalla euromääräisesti suurin perusveron alennus verotaulukkoon 2 voidaan vahvistaa veronalennuksen kohdentumista matalan tulotason kotitalouksille.  

Verotaulukkoon 1 A ei tehtäisi muutoksia. Kyseistä verotaulukkoa sovelletaan autoihin, joilla on WLTP-menetelmällä mitattu ominaispäästöarvo. WLTP-mittausmenetelmä on otettu vaiheittain käyttöön eräitä poikkeuksia lukuun ottamatta uusille ensirekisteröitäville henkilöautoille ja kevyille pakettiautoille 1.9.2017–1.9.2018 ja raskaammille pakettiautoille viimeistään 1.9.2019. Verotaulukko 1 A koskee siis autoja, jotka ovat tällä hetkellä 5–6 vuotta vanhoja tai sitä uudempia. Näitä henkilöautoja oli vuoden 2022 lopussa noin 430 000 ja pakettiautoja noin 40 000. Näiden ajoneuvojen määrä ja suhteellinen osuus ajoneuvokannasta kasvaa kuitenkin vuosittain, sillä kaikkien uusien ajoneuvojen hiilidioksidin ominaispäästöt on mitattu WLTP-mittaustavan mukaan. Myös valtaosalla Suomeen käytettynä tuotavista ajoneuvoista on WLTP-mittaustavan mukaiset päästöarvot.  

Uusimman autokannan rajaamisella perusveron alennuksen ulkopuolelle tavoiteltaisiin kevennysten parempaa kohdentumista alemman tulotason kotitalouksille, koska uudempien autojen omistaminen painottuu ylimpiin tuloluokkiin. Liikenteen päästövähennystavoitteiden näkökulmasta voidaan lisäksi pitää perusteltuna sitä, ettei lisätä kannusteita uusien keski- ja suuripäästöisten autojen hankkimiselle alentamalla näiden perusveroa, vaikkakin tämän kannustimen vaikutus hankintapäätöksiin olisi vain hyvin vähäinen.  

Lisäksi pidemmän aikavälin fiskaalisesta näkökulmasta verotaulukon 1 A rajaaminen veronalennuksen ulkopuolelle olisi perusteltua. Veronalennuksen kohdistaminen vanhempiin autoihin tarkoittaisi sitä, että vähitellen alennuksen valtion verotuloja vähentävä vaikutus pienenisi autokannan uudistumisen myötä. 

4.2  Pääasialliset vaikutukset

4.2.1  Taloudelliset vaikutukset

Ajoneuvoveron kevennyksen arvioidaan vähentävän ajoneuvoveron tuottoa vuonna 2025 noin 50 miljoonaa euroa. Kevennyksestä noin 30 prosenttia eli 15 miljoonaa euroa toteutuisi verotuoton alenemana jo vuonna 2024, sillä ajoneuvovero kannetaan etukäteen 12 kuukauden pituiselta verokaudelta ja uusien veroperusteiden mukaista veroa sisältäviä verolippuja lähetettäisiin jo tammikuusta 2024 alkaen. 

Veronkevennyksen tuottovaikutus on laskettu vuoden 2025 tasossa. Ajoneuvokannan uudistuessa vähäpäästöisemmäksi veronkevennys kohdentuisi yhä pienempään osaan ajoneuvokannasta, jolloin veronkevennyksen ajoneuvoveron tuottoa pienentävä vaikutus vähenee. Vuoden 2027 lopussa veronkevennyksen ajoneuvoveron tuottoa vähentävän vaikutuksen arvioidaan olevan noin 35 miljoonaa euroa. 

Ehdotettu veromuutos laskisi indeksisidonnaisia tulonsiirtomenoja vuodesta 2026 lähtien arviolta noin 15 miljoonalla eurolla. Vaikutuksen muihin julkisen talouden verojen ja veroluonteisiin maksujen tuottoihin arvioidaan olevan kokonaisuutena vähäinen. Ehdotettujen veromuutosten julkista taloutta heikentävän vaikutuksen arvioidaan olevan vuonna 2026 noin 29 miljoonaa euroa.  

Kuluttajahintaindeksin muutoksen ennustetaan olevan veronkevennyksen takia noin 0,04 prosenttiyksikköä pienempi kuin ilman kevennystä. Vaikutus syntyy vuosien 2024 ja 2025 aikana. 

Veronkevennys koskisi vuonna 2025 arviolta keskimäärin noin 1,8 miljoonaa liikennekäytössä olevaa henkilö- tai pakettiautoa eli vajaata 60 prosenttia liikennekäytössä olevasta henkilö- ja pakettiautokannasta. Veronkevennykset painottuisivat vanhoihin keski- ja suuripäästöisiin autoihin, joiden osuus ajoneuvokannasta vähenee vuosi vuodelta ajoneuvokannan uusiutuessa. 

Edellä on kuvattu veronkevennysten määrää niillä ajoneuvoilla, jotka ovat koko vuoden liikennekäytössä. Veronkevennyksistä hyötyisi kuitenkin suurempi määrä ajoneuvoja, koska osa etenkin vanhemmista ajoneuvoista on tyypillisesti osan vuodesta pois liikennekäytöstä. Kevennys on näiden autojen kohdalla pienempi, sillä ajoneuvovero on päiväkohtainen. Sekä henkilö- että pakettiautoja on pidetty viime vuosina liikennekäytössä keskimäärin 340–350 päivänä vuodessa.  

4.2.2  Yritysvaikutukset

Liikennekäytössä oli vuoden 2022 lopussa noin 200 000 henkilöautoa ja 185 000 pakettiautoa, joiden haltijana on yritys. Jos ajoneuvovero keventyisi yritysautoille keskimääräisen alennuksen verran, merkitsisi se noin kuuden miljoonan euron ajoneuvoverorasituksen kevennystä yrityssektorille. Todennäköisesti yritysten hallinnassa olevat autot ovat kuitenkin koko ajoneuvokantaa tyypillisemmin uudempia ajoneuvoja, jolloin suuri osa näistä ajoneuvoista jäisi veronkevennysten ulkopuolelle. 

Koska perusveron kevennys kohdentuisi keski- ja suuripäästöisiin ajoneuvoihin, veronalennus koskisi valtaosaa vanhasta pakettiautokannasta.  

4.2.3  Vaikutukset viranomaisten toimintaan

Ajoneuvoverotuksen toimittamisesta valtakunnassa vastaa Liikenne- ja viestintävirasto Traficom ja Ahvenanmaan maakunnassa Ahvenanmaan valtionvirasto. 

Ehdotettu muutos edellyttää muutoksia ajoneuvoverotuksen tietojärjestelmiin. Kyse olisi kertaluonteisista muutoksista ja niistä aiheutuvista kustannuksista. Ehdotettujen verotasojen muutoksien arvioidaan lisäksi lisäävän hieman tarvetta ajoneuvoveroneuvonnalle. 

4.2.4  Ympäristövaikutukset

Ehdotetulla ajoneuvoveron perusveron kevennyksellä arvioidaan olevan korkeintaan vähäinen liikenteen hiilidioksidipäästöjä lisäävä vaikutus.  

Koska veronkevennys koskee vain suhteellisen vanhoja ja NEDC-päästöarvoiltaan keski- ja suuripäästöisiä polttomoottoriautoja, se ei vaikuta uusien ja vuoden 2018 jälkeen käyttöönotettujen autojen väliseen päästöohjaukseen.  

Veronkevennyksellä voisi olla liikenteen päästöjä lisäävä vaikutus tilanteissa, joissa veronkevennyksen takia Suomeen tuotaisiin useammin käytettynä suurempipäästöinen vanha ajoneuvo kuin muutoin tai ajoneuvokannassa olevilla vanhoilla suurempipäästöisillä ajoneuvoilla ajettaisiin pidempään. Koska ehdotuksen mukainen vuosittainen veronkevennys olisi korkeintaan muutamien kymmenien eurojen suuruinen, veronkevennyksellä ei kuitenkaan arvioida olevan merkittävää vaikutusta uusien autojen hankinnan lykkäämiseen tai siihen, kuinka paljon ja millaisia käytettyjä autoja tuodaan Suomeen.  

Kuluttajat valitsevat sellaisten ajoneuvojen välillä, joita pitävät riittävän läheisinä verrokkeina. Uuden auton hankintatilanteessa veronkevennyksen piirissä oleva suhteellisen vanha ja suuripäästöinen auto ei ole hyvä verrokki uudelle autolle, joten veronkevennyksen voidaan arvioida johtavan uuden auton hankinnan lykkäämiseen varsin harvoin. 

Veronkevennys voisi joissain tilanteissa johtaa siihen, että suurempipäästöisen NEDC-auton tuonti olisi marginaalisesti aiempaa houkuttelevampaa verrattuna muihin käytettyihin autoihin. Käytettynä tuodut autot ovat useimmiten 1–4 vuotta vanhoja ja yli 6-vuotiaiden osuus käytettynä tuoduista autoista on vain noin viidennes, joten voidaan olettaa, että myös käytettynä tuotujen autojen osalta veronkevennyksen piirissä oleva auto on suhteellisen harvoin riittävän läheinen verrokki. Näissäkään tilanteissa tällä ei välttämättä ole merkittävää vaikutusta liikenteen päästöihin, koska vanhemman NEDC-mittaustavalla mitatun auton päästötaso ei todellisuudessa välttämättä ole uudemman ja alemman päästötason auton todellista päästötasoa korkeampi.  

4.2.5  Yhteiskunnalliset vaikutukset

Ajoneuvoveron kevennyksen vaikutus jakaantuu kotitalouksille riippuen siitä, kuinka monta ja millaisia ajoneuvoja kotitaloudet omistavat. Veronalennuksen vaikutus kotitalouksien väliseen tulonjakoon jää kuitenkin pieneksi johtuen ennen kaikkea veronkevennyksen pienuudesta.  

Ehdotetun veronkevennyksen vaikutuksia tulonjakoon on arvioitu Tilastokeskuksen ajoneuvokannan ja kotitalouksien tulotiedot yhdistävän aineiston avulla. Aineisto kuvaa ajoneuvokantaa vuoden 2021 lopussa, joten se ei vastaa veromuutoksen voimaantulovuoden eli vuoden 2025 mukaista ajoneuvokantaa. Veronkevennys lisää kotitalouksien käytettävissä olevia tuloja alimmassa tulokymmenyksessä keskimäärin noin 0,07 prosenttia ja ylimmässä tulokymmenyksessä noin 0,01 prosenttia. Veronkevennys pienentää indeksisidonnaisia etuuksia, mikä pienentää käytettävissä olevien tulojen lisäystä alimmissa tulokymmenyksissä hieman ylempiä tulokymmenyksiä enemmän, kuten kuvasta 2 nähdään. Indeksivaikutus mukaan luettuna yhteisvaikutus alimmassa tulokymmenyksessä olisi 0,05 prosenttia suhteessa käytettävissä oleviin tuloihin. Keskimääräinen kotitalouskohtainen ajoneuvoveron kevennyksen määrä vaihtelee noin 10 ja 23 euron välillä tulokymmenysten välillä. Suurempituloisilla kotitalouksilla veronkevennyksen euromäärä on suurempi, koska suurituloiset omistavat pienituloisia useammin autoja.  

Kuva 2. Veronkevennyksen keskimääräinen vaikutus käytettävissä oleviin tuloihin tulokymmenyksittäin 

Veronkevennyksen keskimääräinen vaikutus käytettävissä oleviin tuloihin tulokym-menyksittäin

Edellä kuvataan keskimääräisiä vaikutuksia kussakin tulokymmenyksessä eikä vaikutuksia ainoastaan autollisiin kotitalouksiin. Alemmissa tulokymmenyksissä omistetaan selvästi harvemmin autoja, mikä tarkoittaa, että suhteessa käytettävissä oleviin tuloihin veronkevennyksen merkitys on autollisilla kotitalouksilla yllä esitettyä suurempi. Ylemmissä tuloluokissa valtaosalla kotitalouksista on auto käytössä, joten ero keskimääräiseen vaikutukseen ei ole yhtä suuri. Autottomilla kotitalouksilla veronkevennys pienentää hieman käytettävissä olevia tuloja, koska veromuutos pienentää indeksisidonnaisten etuuksien määrää. 

Ajoneuvoa kohden veronkevennyksen määrä on pienituloisilla kotitalouksilla keskimäärin suurempi johtuen siitä, että suurempi osuus pienituloisten ajoneuvoista on veronkevennyksen piirissä. Kuten alla olevasta kuvasta 3 nähdään, alimmassa tulokymmenyksessä ajoneuvokohtainen kevennys on keskimäärin noin 32 euroa, kun taas ylimmässä tulokymmenyksessä se on noin 14 euroa. 

Kuva 3. Keskimääräinen ajoneuvokohtainen perusveron vuosittainen kevennys eri tulokymmenyksissä 

Keskimääräinen ajoneuvokohtainen perusveron vuosittainen kevennys eri tulokymmenyksissä

Ehdotetun veronkevennyksen päästökohdennuksen tulonjaollinen merkitys kasvaa autokannan uudistumisen myötä. Viimeisimpien käytettävissä olevien tietojen mukaan pienituloisten kotitalouksien omistamien autojen keskimääräinen päästötaso ei toistaiseksi ole merkittävästi suurempi kuin suurituloisten kotitalouksien omistamien autojen keskimääräinen päästötaso. Sähköautojen ja lataushybridien osuudet uusien autojen myynnistä ovat kuitenkin kasvaneet selvästi tämän jälkeen. Vajaa 60 prosenttia ensirekisteröinnin yhteydessä maksettavaa autoveroa maksaneista sijoittuu kolmeen ylimpään tulokymmenykseen, mistä voidaan päätellä, että valtaosa uusista sekä Suomeen käytettyinä tuoduista autoista hankitaan näihin kotitalouksiin. Näin ollen on todennäköistä, että veromuutoksen voimaantulovuonna tuloluokkien omistamien autojen väliset päästöerot olisivat myös kasvaneet verrattuna vuoteen 2021.  

Alueellisesti ehdotettu veromuutos painottuisi siten, että kevennys olisi keskimäärin pienempi eteläisessä Suomessa, jossa autot ovat keskimäärin muuta maata uudempia ja pienempipäästöisiä. 

Muut toteuttamisvaihtoehdot

5.1  Vaihtoehdot ja niiden vaikutukset

Vaihtoehtona olisi toteuttaa veronkevennys tasasuuruisena alennuksena kaikille ajoneuvoille, tasasuuruisena alennuksena vain NEDC-mitatuille ja kokonaismassan perusteella verotetuille ajoneuvoille tai kohdentaa veronkevennys eri tavoin eri päästötasoille.  

Veronkevennyksen toteutustavalla ei kuitenkaan olisi kuin korkeintaan vähäinen vaikutus liikenteen päästöihin. Mahdollista olisi esimerkiksi painottaa veronalennus pienipäästöisiin autoihin. Tätä ei kuitenkaan voitaisi pitää tehokkaana päästöohjauskeinona, sillä ajoneuvoveron vaikutuksen autojen hankintaa ja käyttöä koskeviin päätöksiin oletetaan olevan suhteellisen vähäinen. Heikkoon päästöohjaukseen vaikuttaa myös se, että perusveron päästöporrastuksesta muodostuvat erot veron määrässä ovat pieniä, eikä suhteellisen vähäinen veronalennus toisi tähän merkittävää muutosta. 

Veronkevennysmallien välillä ei ole suurta eroa kotitalouksien väliseen tulonjakoon johtuen ennen kaikkea veronkevennyksen pienestä kokoluokasta. Jos veronkevennys toteutettaisiin tasasuuruisena kevennyksenä, merkitsisi se vuodessa noin 16 euron veronalennusta ajoneuvoa kohden. Vain NEDC-mitattuihin ja kokonaismassan perusteella verotettuihin ajoneuvoihin kohdentuva tasasuuruinen veronkevennys merkitsisi noin 21 euron veronalennusta ajoneuvoa kohden. Näiden veronkevennysten vaikutus olisi ehdotettua suuripäästöisiin ajoneuvoihin kohdentuvaa veronkevennystä hieman tasaisempi eri tuloluokissa. Erot kummankin tasakevennysmallin ja ehdotetun veronkevennysmallin välillä ovat kuitenkin käytettävissä oleviin tuloihin suhteutettuna pieniä. 

Veronkevennysmallien välillä on suurempi ero sen mukaan, mikä on niiden pidemmän aikavälin tuottovaikutus. Jos kevennys kohdennettaisiin vähäpäästöisiin autoihin, veronkevennys kohdentuisi vähäpäästöisten autojen osuuden kasvaessa yhä suurempaan osuuteen autokannasta, jolloin myös veronkevennyksen ajoneuvoveron tuottoa pienentävä vaikutus kasvaisi. Tämä lisäisi entisestään liikenteen verotulojen alenemaa. Erityisesti sähköautoihin kohdentuvan alennuksen verotuottomenetys kasvaisi merkittävästi, koska sähköautojen määrän odotetaan kasvavan huomattavasti tulevaisuudessa.  

Myös tasa-alennuksen verotuottomenetys kasvaisi nimellisesti, mutta hyvin hitaasti sen mukaan, miten henkilö- ja pakettiautokanta kasvaa. Ehdotuksen mukainen keski- ja suuripäästöisiin ajoneuvoihin kohdentuvasta veronkevennyksestä syntyvä verotuottomenetys sen sijaan pienenisi hitaasti ajan myötä. 

5.2  Ulkomaiden lainsäädäntö ja muut ulkomailla käytetyt keinot

Suurimmassa osassa EU:n jäsenvaltioita kannetaan ajoneuvon rekisteröintiin tai hankintaan perustuvaa veroa tai maksua taikka ajoneuvon omistamiseen tai liikennekäytössä pitämiseen perustuvaa veroa. Verotuksen taso ja perusteet vaihtelevat kuitenkin merkittävästi. Ajoneuvon omistamiseen tai liikennekäytössä pitämiseen kohdistuvan ajoneuvoveron kaltaisen vuotuisen veron perusteena on tyypillisesti moottorin koko tai teho, ajoneuvon polttoaineen kulutus tai haitallisuus ympäristölle. Hiilidioksidipäästötason huomioivaa ajoneuvoveroa kannetaan useassa jäsenvaltiossa, esimerkiksi Alankomaissa, Belgiassa, Irlannissa, Portugalissa, Ranskassa, Saksassa, Tanskassa ja Ruotsissa. Joissakin jäsenvaltioissa veroperusteissa voi olla alueellisia eroja. Sen sijaan muun muassa Latvia, Tšekki, Slovakia ja Unkari eivät ole sitoneet ajoneuvoveroaan lainkaan hiilidioksidipäästöön. 

Lausuntopalaute

Lausunnon antoivat Ahvenanmaan maakuntahallitus, Autoalan keskusliitto ry, Autotuojat ja -teollisuus ry, liikenne- ja viestintäministeriö, Liikenne- ja viestintävirasto, Suomen luonnonsuojeluliitto ry, Suomen yrittäjät ry, Valtion taloudellinen tutkimuskeskus VATT, Veronmaksajain Keskusliitto ry, ympäristöministeriö, Etanoliautoilijat ry, Finnwatch ry, Maailman Luonnon Säätiö – World Wide Fund For Nature, Suomen rahasto sr, Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ry, SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry sekä Stop autoilijoiden kuritukselle! -liike. Lisäksi lausunnon antoi kolme yksityishenkilöä. 

Muutamissa lausunnoissa puollettiin veronalennuksen toteuttamista. Pääosa annetuista lausunnoista oli kuitenkin kriittisiä. Monissa lausunnoissa veronalennuksen katsottiin olevan ongelmallinen päästöohjauksen kannalta. Useissa lausunnoissa katsottiin, ettei ajoneuvoveron alennusta tule toteuttaa ja että veronalennuksesta aiheutuva kustannus tulisi käyttää muihin käyttötarkoituksiin. 

Osassa lausuntoja veronalennuksen kohdentamista alemman tulotason kotitalouksien käytössä oleviin vanhempiin autoihin pidettiin perusteltuna. Toisaalta osassa lausunnoista tätä myös kritisoitiin muun muassa sillä perusteella, että kotitalouksien ostovoiman vahvistamiseen olisi olemassa huomattavasti tarkoituksenmukaisempia keinoja. 

Esityksen perusteluita on täydennetty tietyiltä osin lausuntopalautteen perusteella. Muutoin esitystä ei ole muutettu lausuntojen johdosta esityksessä mainituilla perusteluilla. 

Voimaantulo

Laki ehdotetaan tulemaan voimaan 1.1.2024. 

Koska ajoneuvoveron perusvero on päiväkohtainen ja kannetaan etukäteen 12 kuukauden pituiselta ajoneuvokohtaiselta verokaudelta, uusia veroperusteita voidaan soveltaa vasta 12 kuukauden mittaisen siirtymäajan jälkeen. Tämä on perusteltua verovelvollisten yhdenvertaisen kohtelun takia. Siten, jos laki tulisi voimaan 1.1.2024, lakia sovellettaisiin 1.1.2025 ja sen jälkeisiltä veropäiviltä kannettavaan ajoneuvoveron perusveroon. Ensimmäinen päivä, jolta vero kannettaisiin uusien veroperusteiden mukaan, olisi tällöin 1.1.2025. Uusien veroperusteiden mukaista veroa sisältäviä verolippuja lähetettäisiin kuitenkin jo tammikuusta 2024 alkaen. 

Suhde muihin esityksiin

Esitys liittyy valtion vuoden 2024 talousarvioesitykseen ja on tarkoitettu käsiteltäväksi sen yhteydessä. Esitys vähentää valtion ajoneuvoverotuloja vuodesta 2024 lähtien. 

Ponsiosa 

Ponsi 

Edellä esitetyn perusteella annetaan eduskunnan hyväksyttäväksi seuraava lakiehdotus: 

Laki ajoneuvoverolain liitteen muuttamisesta 

Eduskunnan päätöksen mukaisesti  
muutetaan ajoneuvoverolain (1281/2003) liitteen verotaulukko 1 ja 2, sellaisina kuin ne ovat, verotaulukko 1 laissa 1071/2018 ja verotaulukko 2 laissa 1482/2015, seuraavasti: 
 Voimaantulopykälä tai –säännös alkaa 
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20 . 
Päivää kohden kannettavan veron määrä lasketaan lain voimaan tullessa voimassa olleiden säännösten mukaisesti 31 päivään joulukuuta 2024. 
 Lakiehdotus päättyy 
Helsingissä 9.10.2023 
Pääministeri Petteri Orpo 
Valtiovarainministeri Riikka Purra 

VEROTAULUKKO 1 

Auton CO2-päästöt 

Veron määrä 

g/km 

senttiä/päivä 

euroa/365 päivää 

14,60 

53,29 

14,70 

53,65 

14,80 

54,02 

14,90 

54,38 

15,00 

54,75 

15,10 

55,11 

15,20 

55,48 

15,30 

55,84 

15,40 

56,21 

15,50 

56,57 

10 

15,70 

57,30 

11 

15,80 

57,67 

12 

15,90 

58,03 

13 

16,00 

58,40 

14 

16,10 

58,76 

15 

16,30 

59,49 

16 

16,40 

59,86 

17 

16,50 

60,22 

18 

16,60 

60,59 

19 

16,80 

61,32 

20 

16,90 

61,68 

21 

17,00 

62,05 

22 

17,20 

62,78 

23 

17,30 

63,14 

24 

17,40 

63,51 

25 

17,60 

64,24 

26 

17,70 

64,60 

27 

17,90 

65,33 

28 

18,00 

65,70 

29 

18,20 

66,43 

30 

18,30 

66,79 

31 

18,50 

67,52 

32 

18,60 

67,89 

33 

18,80 

68,62 

34 

18,90 

68,98 

35 

19,10 

69,71 

36 

19,20 

70,08 

37 

19,40 

70,81 

38 

19,60 

71,54 

39 

19,70 

71,90 

40 

19,90 

72,63 

41 

20,10 

73,36 

42 

20,20 

73,73 

43 

20,40 

74,46 

44 

20,60 

75,19 

45 

20,80 

75,92 

46 

20,90 

76,28 

47 

21,10 

77,01 

48 

21,30 

77,74 

49 

21,50 

78,47 

50 

21,70 

79,20 

51 

21,90 

79,93 

52 

22,10 

80,66 

53 

22,30 

81,39 

54 

22,40 

81,76 

55 

22,60 

82,49 

56 

22,90 

83,58 

57 

23,10 

84,31 

58 

23,30 

85,04 

59 

23,50 

85,77 

60 

23,70 

86,50 

61 

23,90 

87,23 

62 

24,10 

87,96 

63 

24,30 

88,69 

64 

24,50 

89,42 

65 

24,80 

90,52 

66 

25,00 

91,25 

67 

25,20 

91,98 

68 

25,50 

93,07 

69 

25,70 

93,80 

70 

25,90 

94,53 

71 

26,20 

95,63 

72 

26,40 

96,36 

73 

26,60 

97,09 

74 

26,90 

98,18 

75 

27,10 

98,91 

76 

27,40 

100,01 

77 

27,70 

101,10 

78 

27,90 

101,83 

79 

28,20 

102,93 

80 

28,40 

103,66 

81 

28,70 

104,75 

82 

29,00 

105,85 

83 

29,20 

106,58 

84 

29,50 

107,67 

85 

29,80 

108,77 

86 

30,10 

109,86 

87 

30,40 

110,96 

88 

30,70 

112,05 

89 

30,90 

112,78 

90 

31,20 

113,88 

91 

31,50 

114,97 

92 

31,80 

116,07 

93 

32,10 

117,16 

94 

32,40 

118,26 

95 

32,80 

119,72 

96 

33,10 

120,81 

97 

33,40 

121,91 

98 

33,70 

123,00 

99 

34,00 

124,10 

100 

34,40 

125,56 

101 

34,70 

126,65 

102 

35,00 

127,75 

103 

35,40 

129,21 

104 

35,70 

130,30 

105 

36,00 

131,40 

106 

36,40 

132,86 

107 

36,70 

133,95 

108 

37,10 

135,41 

109 

37,40 

136,51 

110 

37,80 

137,97 

111 

38,00 

138,70 

112 

38,30 

139,79 

113 

38,60 

140,89 

114 

38,80 

141,62 

115 

39,10 

142,71 

116 

39,40 

143,81 

117 

39,70 

144,90 

118 

39,90 

145,63 

119 

40,20 

146,73 

120 

40,50 

147,82 

121 

40,80 

148,92 

122 

41,00 

149,65 

123 

41,30 

150,74 

124 

41,60 

151,84 

125 

41,90 

152,93 

126 

42,10 

153,66 

127 

42,40 

154,76 

128 

42,70 

155,85 

129 

43,00 

156,95 

130 

43,20 

157,68 

131 

43,50 

158,77 

132 

43,80 

159,87 

133 

44,10 

160,96 

134 

44,30 

161,69 

135 

44,60 

162,79 

136 

44,90 

163,88 

137 

45,10 

164,61 

138 

45,40 

165,71 

139 

45,70 

166,80 

140 

46,00 

167,90 

141 

46,20 

168,63 

142 

46,50 

169,72 

143 

46,80 

170,82 

144 

47,10 

171,91 

145 

47,30 

172,64 

146 

47,60 

173,74 

147 

47,90 

174,83 

148 

48,20 

175,93 

149 

48,40 

176,66 

150 

48,70 

177,75 

151 

49,00 

178,85 

152 

49,30 

179,94 

153 

49,50 

180,67 

154 

49,80 

181,77 

155 

50,10 

182,86 

156 

50,40 

183,96 

157 

50,60 

184,69 

158 

50,90 

185,78 

159 

51,20 

186,88 

160 

51,40 

187,61 

161 

51,70 

188,70 

162 

52,00 

189,80 

163 

52,30 

190,89 

164 

52,50 

191,62 

165 

52,80 

192,72 

166 

53,10 

193,81 

167 

53,40 

194,91 

168 

53,60 

195,64 

169 

53,90 

196,73 

170 

54,20 

197,83 

171 

54,50 

198,92 

172 

54,70 

199,65 

173 

55,00 

200,75 

174 

55,30 

201,84 

175 

55,60 

202,94 

176 

56,60 

206,59 

177 

57,60 

210,24 

178 

58,70 

214,25 

179 

59,70 

217,90 

180 

60,80 

221,92 

181 

61,80 

225,57 

182 

62,80 

229,22 

183 

63,90 

233,23 

184 

64,90 

236,88 

185 

66,00 

240,90 

186 

67,00 

244,55 

187 

68,00 

248,20 

188 

69,10 

252,21 

189 

70,10 

255,86 

190 

71,20 

259,88 

191 

72,20 

263,53 

192 

73,20 

267,18 

193 

74,30 

271,19 

194 

75,30 

274,84 

195 

76,40 

278,86 

196 

77,40 

282,51 

197 

78,50 

286,52 

198 

79,50 

290,17 

199 

80,50 

293,82 

200 

81,60 

297,84 

201 

82,60 

301,49 

202 

83,70 

305,50 

203 

84,70 

309,15 

204 

85,70 

312,80 

205 

86,80 

316,82 

206 

87,80 

320,47 

207 

88,90 

324,48 

208 

89,90 

328,13 

209 

90,90 

331,78 

210 

92,00 

335,80 

211 

93,00 

339,45 

212 

93,50 

341,27 

213 

94,10 

343,46 

214 

94,70 

345,65 

215 

95,30 

347,84 

216 

95,90 

350,03 

217 

96,50 

352,22 

218 

97,10 

354,41 

219 

97,70 

356,60 

220 

98,30 

358,79 

221 

98,90 

360,98 

222 

99,50 

363,17 

223 

100,10 

365,36 

224 

100,70 

367,55 

225 

101,30 

369,74 

226 

101,90 

371,93 

227 

102,50 

374,12 

228 

103,10 

376,31 

229 

103,70 

378,50 

230 

104,30 

380,69 

231 

104,90 

382,88 

232 

105,50 

385,07 

233 

106,20 

387,63 

234 

106,80 

389,82 

235 

107,40 

392,01 

236 

108,00 

394,20 

237 

108,60 

396,39 

238 

109,20 

398,58 

239 

109,80 

400,77 

240 

110,40 

402,96 

241 

111,00 

405,15 

242 

111,60 

407,34 

243 

112,20 

409,53 

244 

112,90 

412,08 

245 

113,50 

414,27 

246 

114,10 

416,46 

247 

114,70 

418,65 

248 

115,30 

420,84 

249 

115,90 

423,03 

250 

116,50 

425,22 

251 

117,10 

427,41 

252 

117,70 

429,60 

253 

118,30 

431,79 

254 

118,90 

433,98 

255 

119,50 

436,17 

256 

120,10 

438,36 

257 

120,70 

440,55 

258 

121,30 

442,74 

259 

121,90 

444,93 

260 

122,50 

447,12 

261 

123,10 

449,31 

262 

123,70 

451,50 

263 

124,30 

453,69 

264 

124,90 

455,88 

265 

125,40 

457,71 

266 

126,00 

459,90 

267 

126,60 

462,09 

268 

127,20 

464,28 

269 

127,80 

466,47 

270 

128,40 

468,66 

271 

128,90 

470,48 

272 

129,50 

472,67 

273 

130,10 

474,86 

274 

130,70 

477,05 

275 

131,20 

478,88 

276 

131,80 

481,07 

277 

132,40 

483,26 

278 

132,90 

485,08 

279 

133,50 

487,27 

280 

134,00 

489,10 

281 

134,60 

491,29 

282 

135,10 

493,11 

283 

135,70 

495,30 

284 

136,30 

497,49 

285 

136,80 

499,32 

286 

137,30 

501,14 

287 

137,90 

503,33 

288 

138,40 

505,16 

289 

139,00 

507,35 

290 

139,50 

509,17 

291 

140,00 

511,00 

292 

140,60 

513,19 

293 

141,10 

515,01 

294 

141,60 

516,84 

295 

142,10 

518,66 

296 

142,60 

520,49 

297 

143,20 

522,68 

298 

143,70 

524,50 

299 

144,20 

526,33 

300 

144,70 

528,15 

301 

145,20 

529,98 

302 

145,70 

531,80 

303 

146,20 

533,63 

304 

146,70 

535,45 

305 

147,20 

537,28 

306 

147,70 

539,10 

307 

148,10 

540,56 

308 

148,60 

542,39 

309 

149,10 

544,21 

310 

149,60 

546,04 

311 

150,10 

547,86 

312 

150,50 

549,32 

313 

151,00 

551,15 

314 

151,40 

552,61 

315 

151,90 

554,43 

316 

152,40 

556,26 

317 

152,80 

557,72 

318 

153,30 

559,54 

319 

153,70 

561,00 

320 

154,20 

562,83 

321 

154,60 

564,29 

322 

155,00 

565,75 

323 

155,50 

567,57 

324 

155,90 

569,03 

325 

156,30 

570,49 

326 

156,70 

571,95 

327 

157,20 

573,78 

328 

157,60 

575,24 

329 

158,00 

576,70 

330 

158,40 

578,16 

331 

158,80 

579,62 

332 

159,20 

581,08 

333 

159,60 

582,54 

334 

160,00 

584,00 

335 

160,40 

585,46 

336 

160,80 

586,92 

337 

161,20 

588,38 

338 

161,60 

589,84 

339 

161,90 

590,93 

340 

162,30 

592,39 

341 

162,70 

593,85 

342 

163,10 

595,31 

343 

163,40 

596,41 

344 

163,80 

597,87 

345 

164,20 

599,33 

346 

164,50 

600,42 

347 

164,90 

601,88 

348 

165,20 

602,98 

349 

165,60 

604,44 

350 

165,90 

605,53 

351 

166,30 

606,99 

352 

166,60 

608,09 

353 

166,90 

609,18 

354 

167,30 

610,64 

355 

167,60 

611,74 

356 

167,90 

612,83 

357 

168,20 

613,93 

358 

168,50 

615,02 

359 

168,90 

616,48 

360 

169,20 

617,58 

361 

169,50 

618,67 

362 

169,80 

619,77 

363 

170,10 

620,86 

364 

170,40 

621,96 

365 

170,70 

623,05 

366 

171,00 

624,15 

367 

171,30 

625,24 

368 

171,60 

626,34 

369 

171,90 

627,43 

370 

172,10 

628,16 

371 

172,40 

629,26 

372 

172,70 

630,35 

373 

173,00 

631,45 

374 

173,20 

632,18 

375 

173,50 

633,27 

376 

173,80 

634,37 

377 

174,00 

635,10 

378 

174,30 

636,19 

379 

174,50 

636,92 

380 

174,80 

638,02 

381 

175,10 

639,11 

382 

175,30 

639,84 

383 

175,50 

640,57 

384 

175,80 

641,67 

385 

176,00 

642,40 

386 

176,30 

643,49 

387 

176,50 

644,22 

388 

176,70 

644,95 

389 

177,00 

646,05 

390 

177,20 

646,78 

391 

177,40 

647,51 

392 

177,60 

648,24 

393 

177,90 

649,33 

394 

178,10 

650,06 

395 

178,30 

650,79 

396 

178,50 

651,52 

397 

178,70 

652,25 

398 

178,90 

652,98 

399 

179,10 

653,71 

400 tai enemmän 

179,30 

654,44 

— — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — 

VEROTAULUKKO 2 

Ajoneuvon kokonaismassa 

Veron määrä 

kilogrammaa 

senttiä/päivä 

euroa/365 päivää 

enintään 1 300 

46,80 

170,82 

1 301–1 400 

49,80 

181,77 

1 401–1 500 

53,00 

193,45 

1 501–1 600 

56,40 

205,86 

1 601–1 700 

60,00 

219,00 

1 701–1 800 

63,80 

232,87 

1 801–1 900 

67,80 

247,47 

1 901–2 000 

72,00 

262,80 

2 001–2 100 

76,40 

278,86 

2 101–2 200 

81,00 

295,65 

2 201–2 300 

85,80 

313,17 

2 301–2 400 

90,80 

331,42 

2 401–2 500 

96,00 

350,40 

2 501–2 600 

101,40 

370,11 

2 601–2 700 

107,00 

390,55 

2 701–2 800 

112,80 

411,72 

2 801–2 900 

118,80 

433,62 

2 901–3 000 

125,00 

456,25 

3 001–3 100 

131,40 

479,61 

3 101–3 200 

138,00 

503,70 

3 201–3 300 

144,80 

528,52 

3 301–3 400 

151,80 

554,07 

3 401 tai enemmän 

159,00 

580,35