1
Lakiehdotuksen perustelut
8 §Toimeenpano. Voimassaolevan pykälän 1 momentissa mainittu opetusministeriö ehdotetaan korjattavaksi opetus- ja kulttuuriministeriöksi, jolle kuuluu opintotukitoiminnan yleinen johto, ohjaus ja kehittäminen. Pykälän 2 momentissa säädettäisiin voimassa olevan lain mukaisesti edelleen siitä, että tämän lain mukaiset toimeenpanotehtävät hoitaa Kansaneläkelaitos yhteistyössä oppilaitosten kanssa ja opintotukea koskevan ratkaisun tekee ja päätöksen antaa Kansaneläkelaitos.
Pykälän 3 momentissa ehdotetaan säädettäväksi 4-kohtainen luettelo oppilaitoksen tehtävistä. Ensimmäisen kohdan mukaan oppilaitoksen tehtävänä olisi antaa yleisneuvontaa opintotukiasioissa. Toisen kohdan mukaan oppilaitoksen tulisi oma-aloitteisesti taikka Kansaneläkelaitoksen tai opiskelijan pyynnöstä antaa opintotukiasioiden käsittelyssä tarvittavaa tietoa. Korkeakoulujen opintotukilautakuntien lakkauttamisen jälkeen eri oppilaitosten tehtävät yhtenäistyisivät 1 ja 2 kohdissa mainituista tehtävistä olisi tarpeen säätää laissa. Kolmannen kohdan mukaan oppilaitoksen tehtävänä olisi vastaanottaa oppilaitoksessa opiskelevan opintotukihakemus, merkitä hakemukseen asian ratkaisemiseksi tarvittavat tiedot ja toimittaa hakemus Kansaneläkelaitokselle. Neljännen kohdan mukaan oppilaitoksen tehtävänä olisi valvoa osaltaan, että opintotuen saantiin on edellytykset ja ilmoittaa Kansaneläkelaitokselle, jos opintotuen keskeyttämiseen tai lakkauttamiseen on aihetta. Kohdat kolme ja neljä vastaisivat voimassa olevan lain 3 momentin sisältöä.
9 §.Opintotukilautakunta. Pykälässä säädetään opintotukilautakunnasta. Pykälä ehdotetaan kumottavaksi tarpeettomana, koska opintotukilautakunnat lakkautettaisiin ja niiden tehtävät siirrettäisiin Kansaneläkelaitokselle.
9 a §.Opintotukilautakunnan tehtävät. Pykälässä säädetään opintotukilautakunnan tehtävistä. Pykälä ehdotetaan kumottavaksi tarpeettomana, koska opintotukilautakunnat lakkautettaisiin ja niiden tehtävät siirrettäisiin Kansaneläkelaitokselle.
23 §.Opintotuen hakeminen ja myöntäminen. Pykälän 1 momentissa säädettäisiin opintotuen hakemisesta Kansaneläkelaitokselta. Säännöksessä ei enää mainittaisi Kansaneläkelaitoksen ja oppilaitoksen välillä 9 a §:ssä tarkoitettua sopimusta, koska sopimukset päättyvät 31.12.2017.
24 §.Opintotuen maksaminen. Voimassa olevan säännöksen mukaan opintoraha ja asumislisä maksetaan kuukausittain opiskelijan ilmoittamalle Euroopan unionissa sijaitsevalle tilille. Maksupäivästä säädetään valtioneuvoston asetuksella. Yksittäinen tukierä voidaan kuitenkin maksaa muullakin tavalla, jos tilille maksaminen ei ole mahdollista tai jos tuen hakija tai saaja esittää Kansaneläkelaitoksen hyväksymän erityisen syyn. Koska opintotuen hakijana voi olla alaikäisen opiskelijan vanhempi, niin säännöksen ensimmäistä lausetta ehdotetaan muutettavaksi siten, että opintoraha ja asumislisä maksetaan kuukausittain opintotuen hakijan ilmoittamalle Euroopan unionissa sijaitsevalle tilille.
25 a §.Opintotuen tarkistaminen ilman hakemusta. Ehdotuksen mukaan pykälän 2 ja 3 momentin mukaisesta sääntelystä luovuttaisiin, koska asumislisän määräaikaisesta tarkistamisesta luovuttaisiin opiskelijoiden siirtyessä pääsääntöisesti yleisen asumistuen piiriin. Muilta osin pykälä vastaisi voimassa olevaa lakia.
29 §.Muutoksenhaku. Ehdotetun 3 momentin mukaan valituskirjelmä on toimitettava Kansaneläkelaitokselle. Valituskirjelmää ei enää voisi toimittaa opintotukilautakunnan päätöksestä asianomaiselle opintotukilautakunnalle, koska opintotukilautakuntien toiminta lakkaa 1.1.2018.
30 §.Itseoikaisu. Pykälästä ehdotetaan poistettavaksi maininta opintotukilautakunnasta, koska opintotukilautakuntien toiminta lakkaa 1.1.2018.
30 b §.Asian uudelleen ratkaiseminen muun etuuden myöntämisen johdosta. Pykälässä ehdotetaan säädettäväksi, että jos opintotuen saajalle on päätöksen antamisen jälkeen takautuvasti myönnetty 6 §:ssä tarkoitettu opintotuen myöntämisen estävä etuus, niin Kela voi ilman päätöksen poistamista tai asianomaisen suostumusta ratkaista asian uudelleen. Opintotukilautakuntaa ei mainittaisi säännöksessä enää, koska opintotukilautakuntien toiminta lakkaa 1.1.2018.
30 c §.Asian uudelleen ratkaiseminen, kun opintoja ei ole aloitettu. Opintotukilautakuntaa ei mainittaisi säännöksessä enää, koska opintotukilautakuntien toiminta lakkaa 1.1.2018.
31 §.Päätöksen poistaminen. Säännös vastaisi voimassa olevaa lakia, mutta opintotukilautakuntaa ei mainittaisi säännöksessä enää, koska opintotukilautakuntien toiminta lakkaa 1.1.2018.
31 a §.Asiavirheen korjaaminen. Säännös vastaisi voimassa olevaa lakia, mutta opintotukilautakuntaa ei mainittaisi säännöksessä enää, koska opintotukilautakuntien toiminta lakkaa 1.1.2018.
41 §.. Opiskelijan ilmoitusvelvollisuus. Säännös vastaisi voimassa olevaa lakia, mutta opintotukilautakuntaa ei mainittaisi säännöksessä enää, koska opintotukilautakuntien toiminta lakkaa 1.1.2018.
41 b §. Tietojen saantioikeus. Pykälää ehdotetaan täsmennettäväksi vastaamaan nykykäytäntöä ja muuttunutta lainsäädäntöä. Nykyiset järjestelmät mahdollistavat sen, että oppilaitos voi toimittaa tai Opetushallituksen tai opetus- ja kulttuuriministeriön tietovarannosta voidaan toimittaa Kansaneläkelaitokselle tietoja opiskelijoiden opinnoista esim. opintojen päätoimisuudesta sekä opintojen seurantaan liittyviä tietoja esim. poissaolot, opintojen keskeytyminen, opintojen edistyminen, tutkinnon suorittaminen. Kohdan kaksi mukaisesta sääntelystä luovuttaisiin, koska työvoimapoliittiseen koulutukseen ei voi saada opintotukea. Ehdotetussa kuudennessa kohdassa säädettäisiin rangaistuslaitoksilta saatavista tiedoista vankeuslain (767/2005) mukaisen rangaistuksen alkamisesta ja päättymisestä. Vaarallisten rikoksenuusijain eristämisestä annettu laki on kumottu vankeuslain tultua voimaan 1.1.2006.
41 c §.Opintotukilautakuntien tiedonsaantioikeus. Pykälässä säädetään opintotukilautakuntien tiedonsaantioikeudesta. Pykälä ehdotetaan kumottavaksi tarpeettomana, koska opintotukilautakunnat lakkautettaisiin 1.1.2018.