1.1
Kuluttajaturvallisuuslaki
1 luku Yleiset säännökset
3 §.Määritelmät. Pykälän 1 momentin 7 kohdan valvontaviranomaisen määritelmä ehdotetaan kumottavan tarpeettomana. Valvontaviranomaisista säädetään lain 13 ja 14 §:ssä.
6 §.Ilmoitusvelvollisuus. Säännös ehdotetaan kumottavaksi edellä yleisperusteluissa esitetyistä syistä. Ilmoitusvelvollisuus on ollut voimassa vuoden 2012 alusta lukien. Turvallisuus- ja kemikaaliviraston tietojen mukaan vuonna 2014 koko maassa tehtiin kyseisiä ilmoituksia yhteensä 271 kappaletta. Vuosilta 2012 ja 2013 tietoa ei ole saatavilla, mutta lukumäärä on oletettavasti samaa suuruusluokkaa vuoden 2014 määrän kanssa. Ilmoitusvelvollisuuden oli tarkoitus lisätä valvontaviranomaisten tietoa niiden alueella palveluja tarjoavista toiminnanharjoittajista, mahdollistaa ilmoituksen käsittelyn myötä toiminnanharjoittajan ohjeistaminen tai valvonnan kohdentaminen toiminnanharjoittajaan sekä korjata puutteelliseksi koettu tilanne, jossa kuluttajaturvallisuuslainsäädäntö oli ainoa ympäristöterveydenhuollon toimialoista, joka ei edellyttänyt lupaa tai ilmoitusta toiminnan aloittamisesta. Ilmoitusmenettely säädettiin kevyeksi siten, ettei toiminnanharjoittajan tarvitse odottaa valvontaviranomaisen reagointia ilmoitukseen, vaan toiminnan voi aloittaa, kun ilmoitus on tehty. Lakimuutoksen jälkeen on kuitenkin havaittu, että ilmoitusvelvollisuuden vaikutus on ollut alun perin tarkoitettua vaatimattomampi. Ilmoitusvelvollisuus on koskenut vain lakimuutoksen jälkeen toimintansa aloittaneita toiminnanharjoittajia, mikä on tarkoittanut, että valtaosa kyseisiä palveluja tarjoavista toiminnanharjoittajista on jäänyt ilmoitusvelvollisuuden ulkopuolelle. Ilmoituksia on vuonna 2014 tehty laskennallisesti vain muutamia jokaista valvontayksikköä kohden.
Juha Sipilän hallituksen hallitusohjelmassa on asetettu hallituskauden tavoitteiksi muun muassa helpottaa yritystoimintaa purkamalla sääntelyä ja keventämällä hallinnollista taakkaa. Ilmoitusvelvollisuuden poistamisella vaikutetaan keventävästi myös valvontaviranomaiselle koituvaan hallinnolliseen rasitteeseen. On lisäksi arvioitavissa, että Turvallisuus- ja kemikaaliviraston tekemässä, uudentyyppisessä valvonnassa toiminnanharjoittajien toiminnastaan tekemillä ilmoituksilla ei olisi vastaavaa hyötyä kuin nykyistä velvollisuutta säädettäessä ennakoitiin, kun kuluttajapalveluiden valvonnasta vastasivat kuntien valvontaviranomaiset. Näistä syistä ja koska nykyisellä ilmoitusvelvollisuudella ei ole havaittu olevan merkittävää myönteistä vaikutusta, ehdotetaan ilmoitusvelvollisuutta koskeva pykälä kumottavan.
7 §.Turvallisuusasiakirja. Säännöstä ehdotetaan tarkistettavan säädösteknisistä syistä 6 §:n kumoamisen myötä. Voimassa olevassa laissa säädetään eräitä merkittäviä riskejä sisältäviä palveluita tarjoavien toiminnanharjoittajien ilmoitusvelvollisuuden lisäksi velvollisuudesta laatia toimintaa koskeva turvallisuusasiakirja, jossa on kuvattu toimintaan liittyvät riskit ja niihin varautuminen. Ilmoitusvelvollisuuden poistamisesta huolimatta turvallisuusasiakirjan laatimisvelvollisuus on tarpeen säilyttää. Turvallisuusasiakirjan laatiminen on hallinnollisesti kevyt menettely toiminnanharjoittajalle, sillä sitä ei tarvitse hyväksyttää valvontaviranomaisella tai edes toimittaa viranomaiselle, ellei tämä sitä pyydä. Turvallisuusasiakirjan laatimisella on kuitenkin suuri myönteinen vaikutus palvelun tarjoajan turvallisuusjohtamisessa ja riskienhallinnassa.
Voimassa olevassa laissa turvallisuusasiakirjaa koskevassa 7 §:ssä viitataan kyseeseen tulevien palvelutyyppien osalta ilmoitusvelvollisuutta koskevaan 6 §:ään, jossa on luettelo palveluista. Näin ollen 6 §:n tullessa kumotuksi on tarpeen ottaa turvallisuusasiakirjan laatimisvelvoitteen vuoksi vastaava luettelo 7 §:ään.
Säännöksen uuden 1 momentin sanamuodon muuttumisen vuoksi maininta siitä, että turvallisuusasiakirjassa tai riskejä koskevassa suunnitelmassa on otettava huomioon palvelun luonne ja toiminnan laajuus, ehdotetaan siirrettävän 4 momenttiin, jossa nykyisellään on vaatimus turvallisuusasiakirjan ajan tasalla pitämisestä.
Ehdotetut säädösteknisistä syistä johtuvat muutokset turvallisuusasiakirjan laatimista koskevaan 7 §:ään eivät sisällä asiallista muutosta sääntelyyn. Kuten nykyäänkin, myös jatkossa voidaan turvallisuusasiakirjan tiedot koota myös muun lain nojalla laadittavaan pelastus- tai vastaavaan suunnitelmaan. Tämä on usein tarkoituksenmukaistakin, eikä erillistä kuluttajaturvallisuuslain mukaista turvallisuusasiakirjaa siis tällöin tarvitse laatia. Lisäksi kuten nykyäänkin, monenlaisia palveluita tarjoava tai samaa palvelua eri paikoissa tarjoava toiminnanharjoittaja voi laatia palveluille yhteisen turvallisuusasiakirjan, jossa tarpeen mukaan esitetään palvelun erityispiirteet.
8 §.Vaarallisesta kulutustavarasta tai kuluttajapalvelusta ilmoittaminen. Pykälässä säädetään toiminnanharjoittajan velvollisuudesta ilmoittaa vaarallisesta kulutustavarasta tai kuluttajapalvelusta valvontaviranomaiselle. Voimassa olevan lain mukaan ilmoitus on tehtävä Turvallisuus- ja kemikaalivirastolle silloin, kun kyseessä on vaarallinen kulutustavara tai kuluttajapalvelussa käytettävä tavara, ja kunnan valvontaviranomaiselle, kun kyseessä on vaarallinen kuluttajapalvelu. Pykälän 1 ja 3 momentteja ehdotetaan muutettavan siten, että valvontaviranomaisen sijasta vaarallisesta kulutustavarasta tai kuluttajapalvelusta ilmoitettaisiin Turvallisuus- ja kemikaalivirastolle. Lisäksi pykälästä poistettaisiin esimerkkiluettelo toimenpiteistä, joihin toiminnanharjoittaja on voinut ryhtyä vaaran takia. Näitä toimenpiteitä ovat esimerkiksi toiminnan keskeyttäminen taikka vaarallisen tavaran jakelun keskeyttäminen tai markkinoilta poistaminen. Pykälän 2 momentti ehdotetaan kumottavaksi valvontaviranomaisiin tehtävän muutoksen johdosta.
14 §.Tulli. Pykälä ehdotetaan muutettavan Tullin nimeä koskevan sekä pienten kielellisten tarkistusten osalta.
15 §.Alueellinen kuluttajaturvallisuusvalvonta. Pykälä ehdotetaan kumottavaksi, koska aluehallintovirastoilta poistetaan lain tarkoittama valvontatehtävä.
16 §.Kunnan kuluttajaturvallisuusvalvonta. Pykälä ehdotetaan kumottavaksi, koska kunnilta poistetaan lain tarkoittama valvontatehtävä.
17 §.Kiireelliset toimet. Pykälä ehdotetaan kumottavaksi, koska se on koskenut kuntien kuluttajaturvallisuusvalvonnassa eteen tulevia, kiireellisiä tilanteita ja kunnilta ehdotetaan poistettavan kuluttajaturvallisuusvalvonnan tehtävät. Jatkossa Turvallisuus- ja kemikaaliviraston valvoessa myös kuluttajapalveluiden turvallisuutta ei ole tarvetta vastaavasti säätää kiireellisistä tilanteista.
20 §.Turvallisuus- ja kemikaaliviraston valvontasuunnitelma. Pykälä ehdotetaan muutettavan sen johdosta, että Turvallisuus- ja kemikaalivirastolta poistuu lakimuutoksen myötä kuntien ja aluehallintovirastojen ohjaustehtävä ja kuluttajaturvallisuusvalvonta ei ole enää osa ympäristöterveydenhuoltoa. Samalla kun Turvallisuus- ja kemikaalivirastolta poistuu velvollisuus laatia ympäristöterveydenhuollon laeissa tarkoitettu valtakunnallinen valvontaohjelma, on tarpeen säätää Turvallisuus- ja kemikaaliviraston velvollisuudesta suunnitella laissa tarkoitettu valvontansa sekä kulutustavaroiden että kuluttajapalveluiden valvonnan osalta. Pykälän mukaan Turvallisuus- ja kemikaaliviraston tulee laatia valvontaansa koskeva valvontasuunnitelma siten, että siinä huomioidaan riskinarviointi sekä valvonnan toteuttamisen eri muodot siten, että valvonta on vaikuttavuudeltaan mahdollisimman kattavaa. Tarkoitus on kehittää kuluttajapalveluiden turvallisuuden valvontaa nykyaikaisempaan suuntaan, pääsääntönä siirtyminen pois yksittäisiin kohteisiin ja erityisesti yksittäisiin laitteisiin ja teknisiin yksityiskohtiin painottuvasta tarkastamisesta kohti kokonaisvaltaisempaa turvallisuusjohtamisjärjestelmän tarkastelua. Perinteisen, tarkastuspainotteisen valvonnan lisäksi myös muut vaikuttamisen keinot voivat tulla kyseeseen huomioiden kuitenkin, että kyseessä on viranomaisvalvonta ja esimerkiksi viranomaisen velvollisuus lähtökohtaisesti käsitellä sille tehdyt ilmoitukset mahdollisista lainvastaisuuksista.
Turvallisuus- ja kemikaaliviraston tekemän kulutustavaroiden markkinavalvonnan osalta valvonnan suunnittelusta on soveltuvin osin säädetty myös tuotteiden kaupan pitämiseen liittyvää akkreditointia ja markkinavalvontaa koskevista vaatimuksista annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EY) N:o 765/2008 18 artiklan 5 kohdassa.
Koska valvonnan tehtävien hoidosta ja tärkeysjärjestyksestä on säädetty myös 19 §:ssä, valvontasuunnitelmaa koskevassa pykälässä viitattaisiin myös tähän säännökseen.
Pykälän asetuksenantovaltuussäännös on alun perin koskenut ympäristöterveydenhuollon toimialoille yhteisiä alemmanasteisia säädöksiä, kunnan ympäristöterveydenhuollon valvontasuunnitelmasta annettua valtioneuvoston asetusta (665/2006) ja ympäristöterveydenhuollon valtakunnallisista valvontaohjelmista annetusta valtioneuvoston asetusta (78/2011). Säädettäessä uudesta Turvallisuus- ja kemikaaliviraston valvontasuunnitelmasta on tarpeen liittää tähän yhteyteen asetuksenantovaltuus mahdollisesti tarvittavan tarkemman sääntelyn vuoksi. Pykälän 2 momentissa ehdotetaan säädettävän valvontasuunnitelmaa koskevasta asetuksenantovaltuudesta.
Pykälän ympäristöterveydenhuollon kokonaisuuteen liittyvä 3 momentti ehdotetaan kumottavan tarpeettomana.
21 §.Aluehallintoviraston suunnitelma. Pykälä ehdotetaan kumottavan tarpeettomana.
22 §.Kunnan valvontasuunnitelma. Pykälä ehdotetaan kumottavan tarpeettomana.
23 §.Tullin valvontasuunnitelma. Pykälä ehdotetaan muutettavan Tullin nimeä koskevan tarkistuksen osalta. Lisäksi pykälän viittausta Turvallisuus- ja kemikaaliviraston valvontaohjelmaan ehdotetaan tarkistettavan siten, että siinä viitattaisiin muutetun 20 §:n mukaisesti Turvallisuus- ja kemikaaliviraston valvontasuunnitelmaan. Lisäksi pykälässä säädettäisiin, että suunnitelma on tarkistettava vuosittain. Tämä on johdonmukaista ottaen huomioon, että Turvallisuus- ja kemikaaliviraston valvontasuunnitelma on tarkistettava vuosittain ja Tullin valvontasuunnitelmassa on otettava huomioon tämä valvontasuunnitelma.
24 §.Erityistilanteisiin varautuminen. Pykälän 2 momentti koskee kuntien erityistilanteisiin varautumista, ja se ehdotetaan kumottavan tarpeettomana.
26 §.Valvontaviranomaisen ilmoitus- ja tiedonantovelvollisuus. Pykälä koskee kuntien ja aluehallintovirastojen velvollisuutta toimittaa tietoja Turvallisuus- ja kemikaalivirastolle. Pykälä ehdotetaan kumottavan tarpeettomana.
31 §.Kuluttajaturvallisuusvalvontaa suorittavien viranhaltijoiden pätevyys. Pykälä koskee kuluttajaturvallisuusvalvonnan tehtäviä hoitavien kunnallisten viranhaltijoiden pätevyyttä. Pykälä ehdotetaan kumottavan tarpeettomana.
32 §.Kunnan valvontaviranomaisen suoritteista perittävät maksut. Pykälä koskee kunnan kuluttajaturvallisuusvalvonnassa perittäviä maksuja, ympäristönsuojelulain (527/2014) 17 luvussa tarkoitetun valtioneuvoston asetuksen noudattamisen valvonnasta perittäviä maksuja sekä valtion velvollisuutta korvata kunnille niille aiheutuneita kuluja tilanteissa, joissa Turvallisuus- ja kemikaalivirasto on ohjannut sille kuuluvia tehtäviä kuntien toimeenpantavaksi. Pykälä ehdotetaan kumottavan tarpeettomana.
Kumottavassa 2 momentissa viitataan ympäristönsuojelulaissa tarkoitettuun valvontaan. Ympäristönsuojelulain 24 §:ssä viitataan yleisesti kuluttajaturvallisuuslaissa tarkoitettuihin valvontaviranomaisiin eikä erityisesti kunnan kuluttajaturvallisuusvalvontaviranomaisiin. Näin ollen kunnilta poistuva kuluttajaturvallisuusvalvonnan tehtävä ei vaikuta ympäristönsuojelulakiin. Valvonnasta perittävien maksujen osalta jatkossa Turvallisuus- ja kemikaaliviraston tekemään valvontaan sovelletaan ympäristönsuojelulain 205 § mukaisesti valtion maksuperustelakia. Käytännössä valvonta on ollut äärimmäisen vähäistä.
33 §.Valvontaviranomaisen suoritteista perittävät maksut. Pykälässä säädettäisiin ensinnäkin nykyistä 33 §:ää vastaavasti valtion suoritteista perittävistä maksusta viittaamalla valtion maksuperustelakiin. Lisäksi säädettäisiin voimassa olevan lain 32 § 1 momenttia vastaavasti Turvallisuus- ja kemikaaliviraston niin sanotun jälkivalvonnan maksullisuudesta. Kyseessä on ympäristöterveydenhuollon valvonnassa yleinen sääntely, jonka tarkoituksena on osaltaan kannustaa toiminnanharjoittajia noudattamaan lakia. Myös uudessa Turvallisuus- ja kemikaaliviraston tekemässä kuluttajapalveluiden turvallisuuden valvonnassa olisi valvonnallisesti perusteltua periä jälkivalvonnasta maksu. Pykälän mukaan Turvallisuus- ja kemikaalivirasto perisi toiminnanharjoittajalta maksun 34—42 ja 44 §:n nojalla annetun päätöksen noudattamista koskevasta tarkastuksesta. Turvallisuus- ja kemikaaliviraston perimän maksun suuruus määritettäisiin muiden Turvallisuus- ja kemikaaliviraston maksullisten suoritteiden tapaan valtion maksuperustelain (150/1992) nojalla annetussa Turvallisuus- ja kemikaaliviraston maksullisista suoritteista annetussa työ- ja elinkeinoministeriön asetuksessa. Ehdotettuun uuteen 33 §:ään ei olisi tarpeen ottaa nykyisiä 33 § 2 ja 3 momenttien lähinnä informatiivisia viittauksia maksun ulosottokelpoisuudesta ja viivästyneen maksun perimisestä.
34 §.Korjaus- ja oikaisumääräys. Pykälän 2 momentista ehdotetaan poistettavan viittaus kumottavaan, ilmoitusvelvollisuutta koskevaan 6 §:ään. Näin ollen 2 momentissa säädettäisiin vain määräyksestä tilanteessa, jossa 7 §:ssä tarkoitetun turvallisuusasiakirjan laatimista koskeva velvollisuus on laiminlyöty.
35 §.Väliaikainen kielto. Pykälän kunnan valvontaviranomaisten ja aluehallintovirastojen toimenpiteitä koskeva 2 momentti ehdotetaan kumottavan tarpeettomana.
37 §.Toiminnan keskeyttäminen. Pykälän kunnan valvontaviranomaisten ja aluehallintovirastojen toimenpiteitä koskeva 3 momentti ehdotetaan kumottavan tarpeettomana.
38 §.Toimenpiteen teettäminen. Pykälän kunnan valvontaviranomaisten ja aluehallintovirastojen toimenpiteitä koskeva 2 momentti ehdotetaan kumottavan tarpeettomana.
39 §.Maastaviennin kieltäminen. Pykälän 1 momentti ehdotetaan tarkistettavan yhdenmukaisuuden ja selkeyden vuoksi niin, että Turvallisuus- ja kemikaaliviraston sekä tulliviranomaisen sijasta viitataan valvontaviranomaiseen.
40 §.Hävittämismääräys. Pykälää ehdotetaan tarkistettavan yhdenmukaisuuden ja selkeyden vuoksi niin, että Turvallisuus- ja kemikaaliviraston sekä tulliviranomaisen sijasta viitataan valvontaviranomaiseen.
48 §.Muutoksenhaku. Pykälä ehdotetaan muutettavan tehtävien siirrosta johtuen poistamalla siitä viittaukset kunnissa ja aluehallintovirastoissa tehtäviä päätöstä koskeviin pykäliin. Pykälän 1 momentissa on viitattu kunnissa tehtäviä kiireellisiä toimia koskevaan 17 §:ään, väliaikaista kieltoa koskevaan 35 §:ään, toiminnan keskeyttämistä koskevaan 37 §:ään ja toimenpiteen teettämistä koskevaan 38 §:ään. Säännöksen mukaan näiden pykälien nojalla annettuihin päätöksiin ei saa erikseen hakea muutosta valittamalla. Kiireellisiä toimia kunnissa koskeva 17 § ehdotetaan kumottavaksi, ja tämän myötä myös muutoksenhakusäännöksen viittaus siihen on syytä poistaa. Toiminnan keskeyttämistä ja toimenpiteen teettämistä koskevista 37 ja 38 §:stä ehdotetaan kumottavan kuntien ja aluehallintovirastojen päätöksiä koskevat momentit, joissa on säädetty näiden päätösten saattamisesta Turvallisuus- ja kemikaaliviraston ratkaistavaksi. Tältä osin myös 48 § 1 momentin viittaus näihin pykäliin jää tarpeettomaksi. Näin ollen jatkossa valvontaviranomaisen toiminnan keskeyttämistä tai toimenpiteen teettämistä koskevasta päätöksestä valitetaan tavanomaiseen tapaan hallintolainkäyttölain mukaan.
Väliaikaista kieltoa koskevan päätöksen osalta sen sijaan on perusteltua säilyttää 48 § 1 momentin säännös siitä, ettei väliaikaista kieltoa koskevaan päätökseen saa erikseen hakea muutosta valittamalla. Väliaikainen kielto on 35 §:ssä säädetyllä tavalla voimassa, kunnes asia lopullisesti ratkaistaan.
Pykälän kunnan valvontaviranomaisten ja aluehallintovirastojen päätöksiä koskevien 2, 3 ja 4 momenttien sääntely ehdotetaan kumottavan tarpeettomana. Nykyistä 5 momenttia vastaava säännös ehdotetaan otettavan uudeksi 2 momentiksi pienin kielellisin tarkistuksin.
51 §.Valtionapusäännös. Pykälä ehdotetaan kumottavan tarpeettomana.
53 §.Kuluttajaturvallisuusasiain neuvottelukunta. Pykälän 2 momentista ehdotetaan poistettavan maininta ympäristöterveydenhuoltoa käsittelevistä.
Voimaantulo- ja siirtymäsäännös. Lain ehdotetaan tulevan voimaan 1 päivänä toukokuuta 2016. Lisäksi ehdotetaan säädettävän, että ennen lain voimaantuloa vireille tulleet asiat käsitellään lain voimaan tullessa voimassa olleiden säännösten mukaisesti. Näin ollen kuntien kuluttajaturvallisuusvalvontaviranomaisten käsiteltävänä olevat asiat käsiteltäisiin kunnissa loppuun muutoksen voimaan tullessa voimassa olleiden säännösten mukaisesti. Aluehallintovirastoissa ei tiettävästi ole käsittelyssä kuluttajaturvallisuusvalvonnan valvontatapauksia.