2.1.1
Ennakonpidätyksen laskentaperusteiden ja verokorttien voimaantulo
Ennakkoperintälain (1118/1996) 3 §:n 1 momentin mukaan ennakonpidätyksen määrän on vastattava mahdollisimman tarkoin verovelvollisen ennakonpidätyksen alaisesta tulosta verovuoden veroasteikkolain ja muiden verovuoden veroperusteiden mukaan maksettavaa verojen ja maksujen yhteismäärää. Saman pykälän 2 momentin mukaan, jos ennakonkannossa veroa ei vähäisyytensä vuoksi määrätä maksettavaksi, se voidaan kuitenkin ottaa huomioon verovelvollisen ennakonpidätyksessä.
Ennakonpidätys voidaan ennakkoperintälain 4 §:n 1 momentin mukaan kuitenkin toimittaa verovuoden alusta lukien enintään maaliskuun loppuun Verohallinnon määräämin muutoksin edelliseksi vuodeksi vahvistettujen veroperusteiden mukaan, jos Verohallinto välttämättömistä syistä niin määrää. Sääntely on ollut tarpeen, koska ennakonpidätysprosentteja ei ole aiemmin voitu laskea ja toimittaa suorituksen maksajille ja verovelvollisille verovuoden veroperusteiden vahvistumisen ja verovuoden alun välisessä ajassa siten että ennakonpidätys olisi voitu toimittaa verovuoden veroperusteiden mukaisesti jo verovuoden alusta alkaen. Edellisen verovuoden ennakonpidätysperusteiden soveltamisen vaikutus otetaan nykyisin kaavamaisesti huomioon verovuoden ennakkoperinnän laskentaperusteita määrättäessä.
Ennakkoperintälain 6 §:n 1 momentissa säädetyn valtuuden nojalla Verohallinto määrää ennakonpidätyksen ja ennakkoverojen tarkemmat laskentaperusteet sen mukaan kuin lain 3 ja 4 §:ssä säädetään siltä osin kuin niistä ei säädetä ennakkoperintälaissa, muualla lainsäädännössä tai asetuksessa.
Verohallinto määrää ennakonpidätyksen ja ennakkoverojen laskentaperusteet vuosittain annettavilla Verohallinnon päätöksillä.
Verohallinnon päätös ennakonpidätysprosenttien laskentaperusteista palkkatuloa varten ja ennakonkannossa määrättävän ennakkoveron laskentaperusteista vuodelle 2024: ; : ; :
https://www.vero.fi/syventavat-vero-ohjeet/paatokset/47363/verohallinnon-p%C3%A4%C3%A4t%C3%B6s-ennakonpid%C3%A4tysprosenttien-laskentaperusteista-palkkatuloa-varten-ja-ennakonkannossa-m%C3%A4%C3%A4r%C3%A4tt%C3%A4v%C3%A4n-ennakkoveron-laskentaperusteista-vuodelle-2024/
Verohallinto on vakiintuneen käytännön mukaisesti määrännyt kalenterivuodelle määrätyt ennakonpidätyksen laskentaperusteet sovellettavaksi 1. helmikuuta ja sen jälkeen maksettuihin suorituksiin.
Verohallinto on antanut vuosittain ennakkoperintälain nojalla myös päätöksen kalenterivuonna sovellettavien ennakonpidätysperusteiden voimaantulosta.
Verohallinnon päätös vuonna 2024 sovellettavien ennakonpidätysperusteiden voimaantulosta (980/2023)
Päätöstä sovelletaan ennakkoperintälain 13 §:ssä tarkoitettuun palkkaan ja lain 25 §:ssä tarkoitettuun työ- ja käyttökorvaukseen, jos suorituksen saajaa ei ole merkitty ennakkoperintärekisteriin sekä eläkkeeseen, etuuteen ja muuhun ennakonpidätyksen alaiseen suoritukseen, jonka ennakonpidätyksen määrästä ei ole säädetty asetuksella. Vakiintuneen käytännön mukaisesti Verohallinto on määrännyt tammikuussa maksettavasta suorituksesta yleisesti verovelvolliselta toimitettavan ennakonpidätyksen toimitettavaksi lähtökohtaisesti edellisen vuoden päättyessä voimassa olleiden ennakonpidätysprosenttien mukaisesti siten, että verokortin tulorajaa sovellettaessa ei oteta huomioon edellisenä vuonna maksettuja suorituksia ja ennakonpidätyksiä. Jos verovelvollisella kuitenkin on ollut tammikuussa voimassa oleva kyseiselle vuodelle määrätty muutosverokortti, on ennakonpidätys määrätty toimitettavaksi sen mukaisesti.
Rajoitetusti verovelvolliselta ennakonpidätys on määrätty toimitettavaksi lähtökohtaisesti suorituksen maksuvuoden ennakonpidätysperusteiden mukaisesti. Rajoitetusti verovelvolliselle tammikuussa maksettuun eläkkeeseen on kuitenkin voitu soveltaa edellisen vuoden päättyessä voimassa ollutta ennakonpidätysprosenttia, kuten yleisesti verovelvollisten verotuksessa.
Verohallinto on päätöksellään vakiintuneesti määrännyt myös siitä, että laskettaessa ennakonpidätyksen määrää 1. helmikuuta tai sen jälkeen voimaan tulleen verokortin mukaisesti, ei tammikuussa maksettuja suorituksia eikä niistä toimitettuja ennakonpidätyksiä oteta huomioon.
Verohallinto laskee vuosittain ennakkoperinnän peruslaskennan massamenettelyssä ennakonpidätysprosentit, jotka merkitään verovelvollisten peruslaskennan verokortteihin (jäljempänä
perusverokortti
), sekä ennakkoverot. Perusverokorttien ja ennakkoverojen muodostaminen verovuodelle aloitetaan, kun kunnat ja seurakunnat ovat verovuotta edeltäneen vuoden marraskuun 17. päivään mennessä ilmoittaneet Verohallinnolle verovuonna sovellettavat tuloveroprosentit, eduskunnan valtiovarainvaliokunta on antanut mietinnön tulevan vuoden tuloverotuksen perusteita koskevaan hallituksen esitykseen ja muut tuloverotuksen perusteet, kuten sairausvakuutuksen sairaanhoitomaksun ja päivärahamaksun maksuprosentit sekä työeläke- ja työttömyysvakuutusmaksujen määrät tulevalle vuodelle ovat varmistuneet.
Vuodelle 2024 muodostettiin ennakkoperinnän peruslaskennassa yhteensä noin 4,9 miljoonalle verovelvolliselle noin 6,3 miljoonaa perusverokorttia ja 340 000 ennakkoveroa. Ennakkoperinnän peruslaskennan päätökset, perusverokortit ja ennakkoverot muodostettiin vaiheittain 26.11.2023–11.12.2023 välisenä aikana. Vuoden 2024 peruslaskennan perusverokortti- ja ennakkoverotiedot ja niitä koskevat päätökset olivat verovelvollisten saatavilla sähköisessä OmaVero-palvelussa niiden muodostamista seuraavana päivänä. Tiedot ja päätökset olivat siten saatavilla kaikilla verovelvollisilla viimeistään 12.12.2023. Verovelvollisen oli mahdollista hakea ennakonpidätysprosentin tai ennakkoveron muuttamista ja saada muutoslaskennassa laskettu muutosverokorttiin merkitty ennakonpidätysprosentti heti sen jälkeen, kun hänen ennakkoperinnän peruslaskennan päätöksensä oli muodostettu.
Perusverokorttien ja muutosverokorttien tiedoksiantoon sovelletaan verotusmenettelystä annetun lain 26 c §:n (1558/1995) 1 momenttia, jonka mukaan verotuspäätös, päätös oikaisuvaatimukseen ja muu asiakirja on toimitettava tiedoksi verovelvolliselle. Saman pykälän 3 momentin mukaan Verohallinnon tai verotuksen oikaisulautakunnan päätös, jonka tiedoksisaannista alkaa kulua muutoksenhakuaika, sekä muut Verohallinnon asiakirjat voidaan antaa tiedoksi hallintolain (434/2003) 59 §:ssä tarkoitettuna tavallisena tiedoksiantona. Hallintolain 59 §:n 1 momentin mukaan tavallinen tiedoksianto toimitetaan postitse kirjeellä vastaanottajalle. Saman pykälän 2 momentin mukaan vastaanottajan katsotaan saaneen asiasta tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei muuta näytetä. Asian katsotaan tulleen viranomaisen tietoon kuitenkin kirjeen saapumispäivänä.
Verotusmenettelystä annetun lain 26 c §:n 4 momentissa säädetään lisäksi Verohallinnon mahdollisuudesta antaa päätöksiä ja muita asiakirjoja tiedoksi ainoastaan sähköisessä menettelyssä. Säännöksen mukaan Verohallinto voi antaa saman pykälän 1 ja 3 momentissa tarkoitetut päätökset ja muut asiakirjat tiedoksi Verohallinnon sähköisessä asiointipalvelussa, jos verovelvollinen on antanut siihen suostumuksen. Verovelvolliselle tai tämän valtuuttamalle lähetetään tiedoksiannosta tieto verovelvollisen tai tämän valtuuttaman ilmoittamaan sähköiseen osoitteeseen.
Marraskuussa 2023 noin 1,1 miljoonaa henkilöä oli ottanut käyttöön Suomi.fi-viestit palvelun ja viranomaispäätösten sähköisen tiedoksiannon. Heille vuoden 2024 ennakkoperinnän peruslaskennan päätökset, perusverokortit ja ennakkoverotiedot annettiin tiedoksi vain sähköisesti OmaVero-palvelussa. OmaVero-palvelun lisäksi postitse päätöksiä toimitettiin noin 3,8 miljoonalle verovelvolliselle, jotka eivät vielä olleet ottaneet käyttöön sähköistä tiedoksiantoa. Postitse toimitetut ennakkoperinnän peruslaskennan päätökset, perusverokortit ja ennakkoverotiedot tulostettiin ja toimitettiin verovelvollisille vaiheittain sitä mukaa, kun päätöksiä muodostettiin. Postitse toimitetut ennakkoperinnän peruslaskennan päätökset, perusverokortit ja ennakkoverotiedot toimitettiin verovelvollisille 22.12.2023 mennessä.
Muutosverokortteja ja ennakkoveroja koskevia muutoksia tehdään vuosittain noin 2,4 miljoonaa kappaletta. Pelkästään 1. tammikuuta voimaan tulevia muutosverokortteja tehdään verovelvollisten aloitteesta vuosittain noin 300 000 kappaletta.
Ennakkoperintälain 10 §:n 1 momentin mukaan Verohallinto voi verovelvollista kuulematta merkitä ennakonpidätyksen määrän prosentteina suorituksen saajan verokorttiin tai siirtää tiedon suoraan ennakonpidätyksen toimittamiseen velvolliselle. Ennakkoperintäasetuksen (1124/1996) 2 §:n mukaan verokortti on esitettävä työnantajalle tai muulle ennakonpidätysvelvolliselle tulon maksajalle hyvissä ajoin ennen suorituksen maksua. Verokorttia ei kuitenkaan ole tarpeen esittää suorituksen maksajalle, jos maksaja on saanut verokorttiin merkityt ennakonpidätystiedot ennakkoperintälaissa tarkoitetulla tavalla Verohallinnolta.
Verohallinto siirtää valtaosan suorituksen saajien verokorttitiedoista suoraan suoritusten maksajille, jolloin verovelvollisten ei itse tarvitse toimittaa verokorttia suorituksen maksajalle. Verohallinto siirtää verovelvollisten ajantasaisia veroprosenttitietoja suoritusten maksajille sähköisen rajapinnan kautta, perusverokorttien veroprosenttitietoja suorasiirtona ja muutosverokorttitietoja eläkkeiden ja etuuksien maksajille sähköisessä välityspalvelussa. Rajapinnan kautta suorituksen maksajan on mahdollista noutaa kulloinkin voimassa olevat ajantasaiset verokorttitiedot. Menettelyssä on mahdollista hakea perusverokorttien tietojen lisäksi myös muutosverokorttitietoja verovuoden aikana. Suorasiirtomenettelyssä Verohallinto toimittaa seuraavan vuoden perusverokorttien tiedot suorituksen maksajalle kertatoimituksena joulukuussa. Muutosverokorttien sähköisessä välityksessä siirretään eläkkeiden ja etuuksien muutosverokorttitietoja etuuksien ja eläkkeiden maksajille. Muutosverokortteja toimitetaan edelleen maksajille myös postitse.
Verohallinto on vuodesta 2021 mahdollistanut verokorttitietojen siirtämisen suorituksen maksajille rajapinnan kautta ja on vaiheittain siirtymässä verokorttitietojen toimittamisessa suoritusten maksajille yksinomaan rajapintapalvelun käyttöön. Verokorttitietojen siirtämisen rajapinnan kautta oli vuoden 2023 loppuun mennessä ottanut käyttöön jo noin 195 000 suorituksen maksajaa. Rajapinta on käytössä myös pientyönantajille suunnatussa Palkka.fi-palvelussa, jota käyttävät erityisesti pienet yritykset ja kotitaloustyönantajat. Rajapinnan kautta on haettu vuoden 2023 loppuun mennessä noin 2,2 miljoonan suorituksen saajan verokorttitietoja vuodelle 2023, mikä on merkittävästi edellisvuotta enemmän. Verohallinnon keväällä 2023 tekemän sidosryhmäkyselyn mukaan monet sellaiset yritykset, jotka eivät vielä hyödynnä verokorttitietojen rajapintaa, suunnittelevat rajapinnan ottamista käyttöön. Myös eläkkeiden ja etuuksien maksajat voivat hakea eläkkeiden ja etuuksien ajantasaiset verokorttitiedot sähköisen rajapinnan kautta.
Verovuoden 2023 perusverokorttien suorasiirtomenettelyssä Verohallinto toimitti 2,2 miljoonan perusverokortin tiedot palkanmaksajille ja 6,3 miljoonan perusverokortin tiedot eläkkeiden ja etuuksien maksajille.
Ennakkoperintäasetuksen 3 §:ssä säädetään ennakonpidätyksen toimittamisesta ilman verokorttia. Pykälän mukaan ennakonpidätys on toimitettava 60 prosentin suuruisena, jos suorituksen saaja ei esitä suorituksen maksajalle verokorttia eikä maksaja saa 2 §:ssä tarkoitetulla tavalla ennakonpidätyksen toimittamista varten tarvittavia tietoja eikä ennakonpidätystä toimitettaessa ole sovellettava tässä asetuksessa tai Verohallinnon ennakonpidätyksen määrästä antamassa päätöksessä tarkoitettuja muita ennakonpidätysprosentteja.
Ennakkoperintäasetuksen 4 §:ssä puolestaan säädetään ennakonpidätyksen toimittamistavasta. Pykälän 1 momentin mukaan ennakonpidätys on toimitettava verokorttiin merkityn ennakonpidätysprosentin ja lisäprosentin mukaan tai verokorttiin merkityn muun asianomaista tuloa koskevan ennakonpidätysprosentin mukaan. Pykälän 2 momentissa säädetään tulorajan vaikutuksesta ennakonpidätyksen toimittamisessa. Jos verokorttiin on merkitty tuloraja, ennakonpidätys toimitetaan verokorttiin merkityn ennakonpidätys- ja lisäprosentin mukaan. Ennakonpidätys lasketaan ennakonpidätyksen alaisesta tulosta ennakonpidätysprosentin mukaan verokorttiin merkittyyn tulorajaan asti ja tulorajan ylittävästä tulon osasta lisäprosentin mukaan. Maksajan on otettava tulorajassa huomioon maksettavan tulon lisäksi kaikki verokortin voimassaoloaikana maksamansa suoritukset, joihin verokorttia on käytetty.
2.1.2
Muutoksenhaku pidätysprosenttia koskeviin päätöksiin
Ennakkoperintälain 18 §:ssä säädetään ennakonpidätysprosentin uudelleen määräämisestä. Pykälän 1 momentin mukaan Verohallinto voi määrätä verovelvollisen ennakonpidätysprosentin uudelleen joko viran puolesta verovelvollista kuulematta tai verovelvollisen vaatimuksesta, jos on ilmeistä, että pidätysprosentti ei vastaa verovuodelta maksettavaksi määrättävien verojen ja maksujen yhteenlaskettua määrää. Saman pykälän 3 momentin mukaan ennakonpidätysprosentin uudelleen määräämistä koskevan päätöksen eli muutosverokorttipäätöksen perusteluina Verohallinto ilmoittaa verovelvolliselle ennakonpidätysprosentin ja antaa selvityksen laskentaperusteista. Siltä osin kuin verovelvollisen vaatimusta ei ole hyväksytty, verovelvolliselle on hänen vaatimuksestaan annettava muutoksenhakukelpoinen päätös. Tällöin annettava päätös perustellaan hallintolaissa edellytetyllä tavalla.
Ennakkoperintälain 10 §:ssä tarkoitetulla tavalla määrättyyn ennakonpidätysprosenttiin eli perusverokorttiin haetaan muutosta vaatimalla pidätysprosentin määräämistä uudelleen ennakkoperintälain 18 §:ssä säädetyllä tavalla. Ennakkoperintälain 48 §:n 2 momentin mukaan verovelvollinen saa hakea muutosta mainitun lain verovelvollista koskevaan päätökseen siten kuin verotusmenettelystä annetussa laissa säädetään. Verotusmenettelystä annetun lain 65 a §:n 6 momentin 1 kohdan mukaan verovelvollinen saa hakea muutosta ennakkoperintälain 18 §:ssä tarkoitettuun ennakonpidätyksen uudelleen määräämistä ja 24 §:ssä tarkoitettuun ennakon muuttamista koskevaan muutoksenhakukelpoiseen päätökseen. Verotusmenettelystä annetun lain 65 a §:n 8 momentin mukaan muutosta haetaan verotuksen oikaisulautakunnalta kirjallisella oikaisuvaatimuksella. Oikaisuvaatimus on tehtävä 60 päivän kuluessa siitä, kun muutoksenhakija on saanut tiedon Verohallinnon päätöksestä.
Verohallinto ei kuitenkaan ennakkoperinnän vastaavuutta koskevan sääntelyn johdosta voi käytännössä määrätä ennakonpidätysprosentteja uudelleen viran puolesta verovelvollista kuulematta, vaikka ennakkoperintälain 18 §:n 1 momentin sanamuoto tämän periaatteessa mahdollistaisi. Ennakonpidätysprosentin muuttaminen viran puolesta verovelvollista kuulematta voi tulla kysymykseen ainoastaan sellaisessa poikkeuksellisessa tilanteessa, jossa Verohallinnon ennakonpidätysprosentin laskentaperusteissa olisi ollut esimerkiksi laajaa verovelvollisjoukkoa koskeva virhe, jonka Verohallinto korjaisi laskemalla uudet verokortit.
Verovelvolliset hakevat vuosittain noin 2,4 miljoonaa kertaa muutosta Verohallinnon määräämään ennakonpidätysprosenttiin hakemalla pidätysprosentin määräämistä uudelleen. Muutosverokortin hakemista ei ole rajoitettu ja sitä voi hakea tarvittaessa useamman kerran verovuodessa. Ennakonpidätysprosentin uudelleen määräämistä koskevasta päätöksestä puolestaan on pyydetty vuosittain alle sata ennakkoperintälain 18 §:n 3 momentissa tarkoitettua muutoksenhakukelpoista päätöstä. Näistä muutoksenhakukelpoisista päätöksistä valtaosasta on myös tehty oikaisuvaatimus verotuksen oikaisulautakunnalle, mutta näidenkin määrä jää vuositasolla alle sadan. Muutoksenhaku muutosverokortista verotuksen oikaisulautakunnalle on siten erittäin harvinaista verrattuna muutosverokortin pyytämiseen.
2.1.3
Ennakonkannon alaiset tulot ennakonpidätyksen laskentaperusteissa
Ennakkoperintälain 2 §:n mukaan ennakkoperintä toimitetaan lähtökohtaisesti ennakonpidätyksenä. Jos ennakkoperintälaissa säädetään tai Verohallinto sen nojalla määrää, ennakkoperintä toimitetaan ennakonkantona. Ennakkoperintälain nojalla Verohallinto voi määrätä, että yhteensä enintään 7 000 euron suuruiset ennakonkannon alaiset tulot voidaan ottaa huomioon ennakonpidätyksen perusteiden laskennassa, jolloin niistä maksettavaa veroa peritään verovelvollisen ennakonpidätyksen alaisista tuloista toimitettavana ennakonpidätyksenä. Jos verovelvollisen ennakonkannon alaiset tulot ylittävät 7 000 euroa, määrätään ennakkoperinnän peruslaskennassa ennakkoperinnän toimittamiseksi ennakkovero.
Verohallinnon päätöksissä ennakonpidätysprosenttien laskentaperusteista palkka- ja eläketuloja varten ja ennakonkannossa määrättävän ennakkoveron laskentaperusteista määrätään muun ohessa enintään 7 000 euron suuruisten ennakonkannon alaisten tulojen huomioimisesta ennakonpidätysprosenttien laskennassa. Lähtökohtaisesti tällaiset tulot otetaan huomioon ennakonpidätyksen laskennassa eikä niistä määrätä ennakkoveroa. Ennakonkannon alaisia tuloja ei päätöksen mukaan kuitenkaan oteta huomioon ennakonpidätysprosentin laskennassa, jos ennakonpidätys- ja lisäprosentti lasketaan 10 000 tai 15 000 euron oletuspalkkatulolle tai merityötulolle taikka jos verovelvollisen ainoa ansiotulo on Suomesta ulkomaille maksettava eläke, josta määrätään pelkästään sairaanhoitomaksu Suomeen. Ennakonkannon alaisia tuloja ei huomioida ennakonpidätyksen laskennassa myöskään silloin, jos ennakonpidätysprosentti nousisi suuremmaksi kuin suurin mahdollinen ennakonpidätysprosentti (60,0). Enintään 7 000 euron suuruisia ennakonkannon alaisia tuloja ei huomioida verovelvollisen ennakonpidätysprosentin laskennassa myöskään silloin, jos verovelvollinen on vaatinut ennakkoperinnän toimittamista näistä tuloista ennakonkantona.
Vuoden 2023 ennakkoperinnän peruslaskennassa enintään 7 000 euron suuruiset ennakonkannon alaiset tulot, kuten esimerkiksi vuokratulot tai ulkomailta saadut eläketulot, sisällytettiin noin 356 000 verovelvollisen ennakonpidätysten laskentaperusteisiin eikä niistä määrätty ennakkoveroa. Vuoden 2023 ennakkoperinnässä noin 39 000 verovelvollisella, jolla perusverokortin ennakonpidätysprosentin laskennassa ei ollut huomioitu ennakonkannon alaisia tuloja, oli 15.12.2023 mennessä tehdyllä muutosverokortilla huomioitu ennakonkannon alaiset tulot ennakonpidätysprosentin laskennassa. Näistä noin 13 000 verovelvollisella ennakonkannon alaisten tulojen yhteismäärä oli yli 7 000 euroa.