4.2
Pääasialliset vaikutukset
Hiilirajamekanismin vaikutuksia yleisesti on kuvattu eduskunnalle toimitetussa U-kirjeessä U 57/2021 sekä U-jatkokirjelmissä UJ 4/2022 vp ja UJ 34/2022 vp.
Vaikutukset kansantalouteen
Komission arvion mukaan hiilirajamekanismin taloudelliset kokonaisvaikutukset koko EU:lle olisivat rajallisia. Pääsyy maltillisille arvioille on se, että hiilirajamekanismia koskevat toimialat muodostavat lopulta suhteellisen pienen osan koko EU:n taloudesta. Komissio arvioi, että ehdotettu mekanismi supistaisi EU:n BKT:ta -0,22 prosenttia ja kulutusta -0,56 prosenttia vuoteen 2030 mennessä, kun vaikutuksia verrataan vertailuskenaarioon, jossa EU:n ilmastotoimien tasoa nostetaan ja hiilivuotoa ehkäistään nykyisin toimin eli pääosin päästöoikeuksien ilmaisjaolla. Toisaalta mekanismi komission arvion mukaan kasvattaisi työllisyyttä 0,3 prosentilla samassa aikaikkunassa, koska mekanismi vähentää riskiä hiilivuodolle eli hiili-intensiivisen tuotannon siirtymistä EU:n ulkopuolelle. Tietyillä jatkojalostussektoreilla mekanismin vaikutus työllisyyteen olisi komission arvion mukaan kuitenkin lievästi negatiivinen. Negatiiviset vaikutukset talouteen tulevat niin vienti- kuin tuontituotteita välituotteina käyttävien tuotteiden kallistumisesta
Historiallisesti Suomeen on tuotu hiilirajamekanismin piiriin tulevia tuotteita erityisesti Venäjältä. Tilanne on kuitenkin Venäjän hyökkäyssodan ja pakotteiden seurauksena viime vuosina muuttunut ja Venäjän tuonnin osuus on pienentynyt. Vuonna 2019 Venäjän tuonnin osuus kaikkien mekanismin piiriin tulevien tuotteiden osalta oli 58 prosenttia kun vuonna 2022 osuus oli pienentynyt 41 prosenttiin johtuen etenkin sähkön tuonnin päättymisestä. Venäjän tuonnin roolin voidaan ennakoida edelleen supistuvan. Täten hiilirajamekanismi koskee tämän hetken tuontiosuuksien valossa etenkin tuontia Kiinasta, Turkista ja Vietnamista. Vuonna 2022 Kiinan tuonnin osuus kaikkien mekanismin piirissä olevien tuotteiden tuonnin arvosta oli 15 prosenttia (260 milj. euroa) ja Turkin osuus 11 prosenttia (180 milj. euroa). Muita keskeisiä mekanismin piiriin tulevia tuontimaita vuonna 2022 oli Vietnam 6 prosentin osuudella (101 milj. euroa), Iso-Britannia 4 prosentin osuudella (74 milj. euroa) ja Intia 4 prosentin osuudella (68 milj. euroa). Mekanismin alaisista tuotteista Suomeen tuotiin vuonna 2022 hiilirajamekanismin piirissä olevista kolmansista maista eniten terästeollisuuden tuotteita (60 prosenttia), sähköä (24 prosenttia), lannoitteita (21 prosenttia) ja alumiinia (13 prosenttia). Sähkön tuonti Venäjältä loppui 14.5.2022 mutta sen suhteellinen osuus tilastoissa on kuitenkin suhteellisen korostunut johtuen alkuvuoden 2022 korkeista sähkönhinnoista. Mekanismilla on hintoihin ja kilpailukykyyn heijastuvia vaikutuksia etenkin niillä sektoreilla, jotka käyttävät mekanismin soveltamisalaan kuuluvia tuotteita muun muassa välituotteina.Historiallisesti Suomeen on tuotu hiilirajamekanismin piiriin tulevia tuotteita erityisesti Venäjältä. Tilanne on kuitenkin Venäjän hyökkäyssodan ja pakotteiden seurauksena viime vuosina muuttunut ja Venäjän tuonnin osuus on pienentynyt.
Komissio on arvioinut hiilirajamekanismin tuonti- ja vientivaikutuksia erilaisia toimeenpanovaihtoehtoja tarkastellessa heinäkuussa 2021. Komission toteaa tekemässään vaikutusarvioinnissa, että hiilirajamekanismi vähentäisi EU:hun kohdistuvaa tuontia mekanismin kuuluvilla sektoreilla 11,9 prosenttia vuoteen 2030 mennessä perusuraskenaarioon verrattuna. Jos ilmaisjakoa jatkettaisiin mekanismin piiriin kuuluvilla sektoreilla hiilirajamekanismin sijasta olettaen FitFor55-paketin mukaiset ilmastotavoitteet komissio arvioi, että EU:hun kohdistuva kasvaisi 1,6 prosenttia vuoteen 2030 mennessä perusuraan verrattuna. Arvion mukaan suurimmat tuontia alentavat vaikutukset kohdistuisivat lannoitteisiin ja sementtiin. Vaikutusarvioinnin mukaan hiilirajamekanismilla olisi EU:n vientiin alentavasti, joka johtunee ensisijaisesti päästöoikeuksien ilmaisjaosta luopumisesta. Komission arvion mukana vienti EU:n vienti supistuisi 6,8 prosenttia vuoteen 2030 mennessä perusuraan verrattuna. Arviot vienti- ja tuontivaikutuksista on tehty EU-tasolla, joten arviot voivat poiketa kansallisesti. Tämän lisäksi vaikutusarviointi on tehty ennen Venäjän hyökkäyssotaa, ja näin ollen tosiallisia ja ajankohtaisia kansallisia arvioita on vaikea määritellä huomioiden Venäjän korostunut asema mekanismin piiriin kuuluvien hyödykkeiden kauppakumppanina.
Vaikutukset yrityksiin
Tällä hetkellä Suomessa toimii yhdeksän laitosta, jotka ovat sekä ilmaisjaon että hiilirajamekanismin piirissä. Laitokset toimivat lannoite-, rauta ja teräs- tai sementtisektoreilla sekä vedyn tuotannossa. Energiaviraston tietojen mukaan vuoden 2022 ilmaisjako kattoi lannoitesektorilla noin 354 prosenttia, rauta ja teräs -sektorilla noin 95 prosenttia ja sementtisektorilla noin 89 prosenttia. Vedyn osalta kattavuus oli 98 prosenttia päästöistä. On huomattavaa, että yksittäisten laitosten päästöintensiivisyys vaihtelee ja näin myös ilmaisjaon kattavuus suhteessa toteutuneisiin päästöihin vaihtelee laitoksittain. Keskimäärin ilmaisjaon päästökattavuus ja kustannussuoja ei ole täydellinen ja tiukempien päästökauppasektorin päästötavoitteiden ja ilmaisjakoon kohdistuvien sääntömuutosten myötä ilmaisjako tulee supistumaan entisestään. Jos ilmaisjaossa käytetyt vertailukertoimet pienentyvät samaa historiallista vauhtia kuin tähän mennessä, vuoteen 2030 mennessä lannoitesektorin ilmaisjaon määrä laskee 36 prosenttiin, rauta ja teräs -sektorin 90 prosenttiin ja sementtisektorin 81 prosenttiin vuoden 2019 päästöistä. Ilmaisjaon supistuminen kasvattaa hiilivuotoriskiä, mikäli laitoksen päästöintensiivisyys ei muutu.
Ilmaisjaossa myönnettävien päästöoikeuksien määrään vaikuttaa keskeisesti, miten alttiiksi hiilivuotoriskille toimiala on hiilivuotoriskiä käsittelevässä EU-säädöksessä (EU) 2019/708 määritelty sekä laskennassa sovellettava vertailuarvo. Vertailuarvoihin pohjautuva laskenta tarkoittaa, että saastuttavammalla teknologialla tuotettu tuote saa tuotannolleen ilmaisjakoa sen verran, kun puhtaamman tuotannon päästöt per tuotettu tonni ovat. Näin mekanismi kannustaa vähäpäästöisten tuotantomuotojen käyttöönottoon. Hiilirajamekanismin kohdalla haasteena hiilivuotosuojan täsmälliselle kohdentumiselle on epäselvyys laitoskohtaisen päästökauppadatan ja hiilirajamekanismissa käytettävän tuotekohtaisen tuontidatan vertautuvuudesta. Kolmannessa maassa tuotetun tuontituotteen todellisen päästösisällön määrittely on epävarmempaa kuin ilmaisjaossa hyödynnetty laitoksen tuotantoprosessin päästöjen arviointi. Tämän takia asetus sisältää oletusarvojen määräytymisperusteita, joita voidaan soveltaa, mikäli tuoja ei ilmoita tietoja tuotantonsa todellisista päästöistä.
Mekanismiehdotus kasvattaisi EU:ssa yritysten hallinnollisia kustannuksia. Yrityksille mekanismi kasvattaa hallinnollista taakkaa raportointivelvoitteen ja hiilirajamekanismiasetuksen mukaisen ilmoituksen toimittamiseen liittyvien velvoitteiden myötä. Komission vaikutusarvioinnissa todetaan myös, että pienille ja keskisuurille yrityksille kohdistuisi suhteellisesti korkeammat hallinnolliset kustannukset. Raportointivelvoitteen ollessa voimassa hiilirajamekanismin piiriin kuuluvien tavaroiden maahantuojalle voi etenkin olla haaste saada tarvittavat päästötiedot kolmansissa maissa sijaitsevilta tavaroiden tuottajilta. Asetus ei määrää velvoitetta EU:n ulkopuolisille tuottajille, vaan maahantuojien tulee hankkia raportointiin tarvittavat tiedot esimerkiksi viemällä ostosopimuksiin velvoitteet siitä, mitä päästötietoja maahantuoja tavaran valmistajalta tarvitsee. Hiilirajamekanismin käyttöönotto voisi myös kasvattaa yritysten kustannuksia epäsuorasti välituotteiden mahdollisen hinnan nousun myötä. On myös mahdollista, että hiilirajamekanismin käyttöönotolla olisi vaikutuksia kauppavirtojen uudelleen suuntautumiseen ja maahantuonnin keskittymiseen. EU-tasolla mekanismista koituu komissiolle kustannuksia niiden tehtävien osalta, jotka tulevat komission vastuulle.
Vaikutukset julkiseen talouteen EU-tasolla
Komissio arvioi, että maksutulon vuotuinen kertymä nousisi noin 2,1 miljardiin euroon vuonna 2030, joten EU:n koko budjettitalouden näkökulmasta kyse olisi verrattain pienestä lisätulokertymästä vuonna 2030. Mekanismista ei kertyisi maksutuloja sen käyttöönoton ensimmäisessä vaiheessa vuosina 2023–2025, vaan tuloja kertyisi vasta käyttöönoton toisessa vaiheessa vuodesta 2026 alkaen. Käyttöönoton toisessa vaiheessa vuosina 2026–2035 hiilirajamekanismin kerryttämien maksutulojen odotetaan komission vaikutusarvion mukaan kasvavan vuosittain rajamekanismin laajetessa komission ehdotuksen mukaisesti asteittain samaa tahtia päästöoikeuksien ilmaisjaon supistamisen kanssa. Toisaalta kertyvän maksutulon määrään tulee vaikuttamaan myös se, kuinka laajasti kolmannet maat ottavat käyttöön hiilen hinnoittelua tavalla, jolla ne eivät kuuluisi mekanismin piiriin tai jonka perusteella EU-tuojat voisivat pyytää vähennystä päästömaksuna annettavien todistusten määrästä.
Maksutulon lisäksi hiilirajamekanismi vaikuttaa myös liikkeelle laskettavien päästöoikeuksien määrään. Ilmaisjaon vähentyessä asteittain, jakamatta jääneet päästöoikeudet tullaan laskemaan liikkeelle huutokauppaamalla ja tästä osuudesta saadut tulot siirtyvät innovaatiorahastolle. Täten hiilirajamekanismin käyttöönotto kasvattaa innovaatiorahaston kokoa, mikä osaltaan tukee erittäin innovatiivisten puhtaiden teknologioiden ja merkittäviä päästöjä vähentävien ratkaisujen tuomista markkinoille. Hiilirajamekanismin vaikutukseen innovaatiorahaston kokoon liittyy epävarmuuksia. Alustavan arvion mukaan päästöoikeuden hinnan ollessa 100 euroa hiilidioksiditonnilta innovaatiorahaston koko kasvaisi noin 16,2 miljardilla eurolla vuoteen 2030 saakka.
Vaikutukset julkiseen talouteen Suomessa
Hallituksen esityksen vaikutukset julkiseen talouteen rajautuvat kansallisten viranomaisten tehtävien hoitamista koskeviin vaikutuksiin. Vaikutukset koskisivat erityisesti Tullin toimintaa, jolle hiilirajamekanismin myötä siirtyvät uudet tehtävät merkitsisivät resurssivaikutuksia.
Ensimmäisessä lisätalousarviossa vuodelle 2023 Tulli on arvioinut, että vuonna 2023 toiminnan käynnistäminen aiheuttaa tarpeen kahdeksan henkilön rekrytoinnille. Lisäksi kustannuksia aiheutuu muun muassa henkilöstön koulutuksesta sekä ICT-järjestelmiin liittyvistä kuluista.
Täydentävässä kehysehdotuksessaan vuosille 2024–2027 Tulli on arvioinut vuosien 2024–2027 lisämenojaan. Arvioon liittyy epävarmuuksia ja täydentävää kehysehdotusta tarkennetaan, kun hiilirajamekanismin käynnistämisen ja soveltamisen edellyttämät ratkaisut tarkentuvat jatkossa. Epävarmuudet liittyvät erityisesti ICT-kustannuksiin (markkinapaikan yhteishankinta, toteutustapa ja lopullinen kustannus) ja todelliseen lisätyömäärään esimerkiksi valvonnassa, analyysissä, tarkastuksessa ja tutkinnassa. Suurin yksittäinen epävarmuustekijä on se, miten komissio pystyy vastaamaan sille jäävistä tehtävistä aiheutuneisiin haasteisiin.
Tarvittavan lisähenkilöstön määräksi vuosina 2024–2027 Tulli arvioi yhteensä 71 henkilöä vuonna 2023 rekrytoitaviksi ehdotettujen kahdeksan henkilön lisäksi. Näistä vuonna 2024 aloittaisi kahdeksan henkilöä, vuonna 2025 33 henkilöä, vuonna 2026 10 henkilöä ja vuonna 2027 20 henkilöä. Tulli suorittaa erillisen tarveanalyysin siirtymäkauden ja ensimmäisen operatiivisen vuoden kokemusten perusteella, huomioiden mahdolliset EU:ssa tehtävät päätökset mekanismin soveltamisalan laajentamisesta.
Julkisen talouden suunnitelmassa vuosille 2024–2027 on Tullille osoitettu 1,872 milj. euroa / vuosi hiilirajamekanismin toimeenpanoon. Arvioihin kuitenkin sisältyy edelleen merkittäviä epävarmuuksia ja arviot tarkentuvat valmistelun edetessä. Virastojen mahdolliset lisämäärärahat käsitellään JTS- ja TAE- prosessien yhteydessä ja Valtiovarainministeriön näkemyksen mukaan ne tulisi hoitaa joko hallinnonalalla uudelleenkohdennuksin tai muulla tavoin valtiontalouden kehyksen puitteissa.
ICT-menojen osalta kustannuksia aiheutuisi sekä tietojärjestelmien hankkimisesta, että nykyisten järjestelmien ja rajapintojen päivittämisestä. Merkittävimmät menoerät toteutuisivat vuonna 2025, jolloin tapahtuisi todistusten myyntialustan yhteishankinta EU:ssa ja todistusten myyntitulojen vastaanoton toteutus kansallisesti. Kummastakin näistä aiheutuu seuraavina vuosina myös ylläpitomenoja. Muita summaltaan merkittäviä muutostöitä olisivat rajapintojen muutostyöt ja EU:n tulliselvitysjärjestelmän toteuttaminen hiilirajamekanismin rekisterin rajapintaan.
Asetuksesta suoraan tulliviranomaisille tulevien velvoitteiden osalta hiilirajamekanismin toimeenpano voi edellyttää Tullilta laiteinvestointeja. Niiden osalta Tullilaboratorion tarvitseman mittalaitteen hankinta on vielä epävarma, sen todellinen tarve selviää vasta, kun analytiikkaa koskevat vaatimukset ovat tiedossa.
Energiavirasto toimii kansallisena päästökauppaviranomaisena ja vastaa päästöoikeuksien ilmaisjakoon liittyvistä viranomaistehtävistä. Ilmaisjakoon liittyviä viranomaistehtäviä on ilmaisjakohakemusten, vuosittain toimitettavien tuotantotasoraporttien ja ilmaisjakomäärien muutosten vastaanottaminen, käsittely ja hyväksyntä. Virasto vastaa siitä, että kyseiset tiedot hyväksytään EU:n komissiossa ja vastaa päästöoikeuksien jakamisesta toiminnanharjoittajien tileille Unionin rekisterissä. Energiavirasto myös vastaanottaa, käsittelee ja hyväksyy laitosten tarkkailumenetelmäsuunnitelmat, joiden pohjalta toiminnanharjoittajien tulee ylläpitää seurantaa ilmaisjaon laskentaan vaikuttavista tiedoista. Energiavirastolle toimitettavien ilmaisjaon laskentaan liittyvien tietojen ja tarkkailtavien tietolähteiden tulee olla kolmantena osapuolena toimivien todentajien hyväksymiä. Energiavirasto vastaa todentajien hyväksynnästä ja valvonnasta.
Hiilirajamekanismin käyttöönotto vaikuttaa myönnettäviin ilmaisjakomääriin vuodesta 2026 alkaen. Käytännössä viraston työmäärä kasvaa vuosina 2024–2034 ja palautuu takaisin nykytilaan, kun ilmaisjako hiilirajamekanismiasetuksen mukaisten tuotteiden osalta on laskenut nollaan.
Erityisesti vuosina 2024 ja 2025 toimeenpanon valmistelu virastossa sekä viraston osaamisen hyödyntäminen kansallisessa toimeenpanossa edellyttää lisäresursseja. Ilmaisjaon laskentasäännöt on harmonisoitu EU-tasolla, joita myös viraston tulee noudattaa. Hiilirajamekanismin seurauksena myönnettävän ilmaisjakomäärän väheneminen ei vähennä ilmaisjakoon oikeutettujen laitosten lukumäärää vaan muuttaa laskentakaavaa, jolla myönnettävä määrä määritetään. Hiilirajamekanismi ei siten vähennä Energiaviraston ilmaisjakoon liittyviä viranomaistehtäviä.
Hiilirajamekanismin yksityiskohtaisemmat laskentasäännöt tulevat saatujen tietojen mukaan heijastelemaan päästöoikeuksien ilmaisjakoa. Tämän johdosta arvioidaan, että Energiaviraston osaamista ja ohjeistusta mekanismin yksityiskohtaisempien sääntöjen kansallisessa toimeenpanossa tullaan tarvitsemaan.
Energiavirasto arvioi, että vuosina 2024–2026 tarvittavien lisäresurssien määrä hiilirajamekanismin toimeenpanon valmisteluun virastossa on 2htv vuosittain. Vuodesta 2027 eteenpäin lisäresurssitarve on 1 htv vuoteen 2034 asti. Energiavirasto arvioi, että sille ei aiheudu ICT-järjestelmäkustannuksia hiilirajamekanismin toimeenpanoon liittyen. Tehtävä ei edellytä määrärahalisäystä.
Ilmastovaikutukset
Yksi hiilirajamekanismin keskeisiä ympäristövaikutuksia on sen vaikutus teollisuuden hiilivuotoriskiin EU:ssa. Hiilirajamekanismi korvaa nykyisen hiilivuotoriskin ehkäisyyn tähtäävän päästöoikeuksien ilmaisjaon niillä sektoreilla, joilla mekanismi otetaan käyttöön, niiden tuotteiden osalta, jotka tuotuina EU:hun kuuluisivat mekanismin soveltamisalan piiriin. Hiilirajamekanismiin verrattuna ilmaisjako on koeteltu keino torjua hiilivuotoriskiä. Ilmaisjaon osalta kysymys onkin ennen kaikkea siitä, miten sen supistuminen tulevaisuudessa vaikuttaa sen tarjoamaan suojaan hiilivuotoa vastaan.
Hiilirajamekanismin etuna on se, että se asettaa saman maksun EU:n ulkopuoliselle tuotannolle kuin minkä päästökauppa asettaa EU:ssa tapahtuvalle tuotannolle. Komissio arvioi hiilirajamekanismin vähentävän kasvihuonekaasupäästöjä niin EU:ssa kuin muuallakin maailmassa. Komission esityksen mukaisten mekanismiin kuuluvien sektorien osalta komissio arvioi mekanismin pienentävän päästöjä 13,8 prosenttia EU:ssa verrattuna nykyisiin toimiin ja muun maailman osalta 0,4 prosenttia hiilirajamekanismiin kuuluvien toimialojen osalta. Hiilirajamekanismin tarjoama hiilivuotosuoja riippuu keskeisesti siitä, miten suuri osuus EU:n tai Suomen tuotannosta suuntautuu EU:n sisämarkkinoille ja siitä miten hyvin raportoidut päästöt vastaavat tuotannon todellisia päästöjä.