4.2.1.3
Työllisyys ja työelämä
Työllisyys ja työvoiman saatavuus
Työperusteisen maahanmuuton vaikutukset työllisyyteen ovat moninaiset. Lähtökohtaisesti työperusteinen maahanmuutto lisää työvoiman tarjontaa ja kasvattaa siten myös työllisten määrää. Vaikutukset maassa jo olevien työmarkkinatulemiin ovat puolestaan sidoksissa siihen, kilpailevatko tulokkaat paikallisten kanssa samoilla työmarkkinoilla vai täydentääkö maahan muuttaneiden osaaminen paikallisten osaamista. Vaikutukset jakautuvat epätasaisesti paikallisväestössä. Matalapalkka-aloille kohdistuvan maahanmuuton työllisyysvaikutukset ovat varsinkin lyhyellä aikavälillä kielteiset matalapalkka-aloilla työskenteleville, mutta samanaikaisesti matalapalkka-alojen työvoiman tarjonnan lisääntyminen voi nostaa korkeasti koulutettujen työntekijöiden kysyntää (Dustmann et al., 2016). Viimeaikaisen kirjallisuuden perusteella maahanmuuton kokonaisvaikutus paikallisväestön työmarkkinatulemiin on hyvin pieni, mutta todennäköisesti positiivinen (Edo, 2019).
Palkkarajan asettaminen vähentää työperusteista maahanmuuttoa ja siksi sen suorat ja epäsuorat työllisyysvaikutukset ovat päinvastaiset. Työvoiman tarjonnan väheneminen vaikuttaa kielteisesti työllisyyteen. Paikallisväestön työllisyyteen vaikutus on puolestaan myönteinen matalapalkka-aloilla ja kielteinen korkeampaa osaamista vaativissa tehtävissä. Esitetyillä lakimuutoksilla ei itsessään ole vaikutuksia työvoiman saatavuuteen, vaan merkityksellistä on nimenomaan se, mille tasolle palkkaraja asetetaan. Hallitusohjelman mukaan palkkaraja on tarkoitus asettaa 1 600 euroon, joten tässä esityksessä arvioidaan asetettavan palkkarajan vaikutuksia olettaen, että se asetetaan hallitusohjelmassa päätetylle tasolle.
Vuosina 2019–2023 sellaisia ensimmäisiä työntekijän oleskelulupia, joissa kuukausipalkka oli alle 1 600 euroa, myönnettiin Maahanmuuttoviraston seurannan perusteella keskimäärin noin 1100 vuodessa. Yleisen ansiotason ja työehtosopimusten vähimmäispalkkojen nousun johdosta, alle 1 600 euron jäävien ensimmäisten oleskelupien määrä on kuitenkin laskussa. Vuonna 2023 alle 1 600 euron palkkarajan alle jääviä ensimmäisiä oleskelulupia myönnettiin vähemmän (831 kappaletta) kuin vuosina 2019–2021, vaikka myönnettyjen työntekijän oleskelulupien kokonaismäärä oli selvästi vertailuvuosia korkeampi. Ansiotason noustessa 1600 euron tulorajan vaikutuksen voidaan arvioida laskevan myös tulevina vuosina merkittävästi, ellei tulorajaa päivitetä jatkossa ansiotason nousua vastaavasti.
Tulorajan vaikutuksia ja sen asettamista koskevassa erillisessä selvityksessä ansiotason nousu on pyritty huomioimaan korottamalla tulotiedot ansiotasoindeksin avulla vastaamaan vuoden 2022 tasoa. Tällöin 1600 euron tulorajan alle olisi jäänyt vuosina 2019–2021 keskimäärin noin 600 ensimmäisellä työntekijän oleskeluluvalla tullutta henkilöä vuodessa. Vuosina 2022–2023 työntekijän oleskelulupia myönnettiin huomattavasti enemmän kuin aiempina vuosina. Jos maahanmuuton volyymi olisi ollut vuoden 2022 ennätysvuoden tasolla ja sen kompositio olisi vastannut vuosia 2019–2021, 1600 euron tulorajan alle olisi jäänyt selvityksen arvion mukaan noin 1 200 ensimmäisellä työntekijän oleskeluluvalla tullutta henkilöä.
Selvityksen laatimishetkellä ei ollut käytössä tuoreempaa dataa ansiotasoindeksin kehityksestä. Vuoden 2023 toteuman ja vuosien 2024–2025 ennusteen (valtiovarainministeriö, joulukuu 2023) mukaan ansiotasoindeksi kuitenkin on vuonna 2025 noin 11 prosenttia korkeammalla tasolla kuin vuonna 2022. Ansiotason nousun takia myös 1 600 euron palkkarajan työvoiman saatavuutta rajoittava vaikutus laskee. Ansiotasoindeksin arvoitu nousu huomioiden, 1 600 euron palkkarajan rajoittaisi työvoiman saatavuutta vuodesta 2025 alkaen noin 120 henkilöllä, mikäli työvoiman maahanmuuton volyymi olisi vuosien 2019–2021 tasolla ja noin 250 henkilöllä, mikäli työvoiman maahanmuuton volyymi olisi vuoden 2022 tasolla.
Yllä olevat laskelmat perustuvat oletukseen siitä, että tulorajaa nostettaisiin vuosittain asetuksella ansiotasoindeksin mukaisesti. Jos kuitenkin tulorajaa ei kuitenkaan päädyttäisi nostamaan asetuksella, sen vaikutus työllisyyteen ja työvoiman saatavuuteen katoaisi nopeasti. Tässä vaiheessa ei hallitusohjelmassa ole sovittu sen nostamisesta. Tällä hetkellä tulorajaa vastaavana rajoituksena ulkomaisen työvoiman maahantulolle voidaan pitää työttömyysturvalain (1290/2002) työssäoloehtoa. Vähimmäisedellytys työntekijän ensimmäisen oleskeluvan myöntämiselle on se, että peruspalkka, mukaan lukien luontoisedut, tulee olla vähintään työssäoloehdon vähimmäisrajan mukainen eli 1399 €/kk vuonna 2024. Työssäoloehdon mukaisen kokoaikatyön palkan tasoa tarkistetaan vuosittain. Mikäli työssäoloehdossa edellyttävä palkka nousisi valtiovarainministeriön kansa talousosaston joulun 2023 ennusteen mukaisesti tulevina vuosina, työssäoloehto saavuttaisi 1 600 euron tulorajan vuonna 2029. Tällöin myös kiinteän 1 600 euron tulorajan vaikutus työvoiman saatavuuteen menettäisi merkityksensä.
Tulorajan asettamisen työvoiman saatavuutta rajoittavien vaikutusten kannalta olennaista on rajoitusten määrän ohella myös niiden laatu. Maahanmuuttovirastolle ilmoitetut palkat eivät vastaa henkilöiden todellisia ansiotuloja, sillä niissä ei muun muassa huomioida lomarahoja- ja korvauksia, erilaisia lisiä kuten ylityö- ja vuorolisiä tai sitä, että henkilöllä voi olla useampi kuin yksi työpaikka. Lisäksi palkat tyypillisesti nousevat maahantulon jälkeen yleisen palkkatason nousun myötä sekä työntekijöiden osaamisen karttuessa. Tulorajan asettamassa koskevan selvityksen perusteella todelliset ansiotulot olivat maassaoloaikana selvästi suuremmat kuin maahanmuuttovirastolle ilmoitetut palkat. Alhaisimmillaan työntekijän ensimmäisellä oleskeluluvalla maahan tulleiden toteutuneet tulot vuosina 2019–2021 olivat 1 909 euroa kuukaudessa, kun maahanmuuttovirastolle ilmoitetut palkat olivat 1 000–1 300 euroa kuukaudessa. Ilmoitettujen tulojen keskiarvo oli 2 385 euroa kuukaudessa ja toteutuneiden tulojen keskiarvo 2 589 euroa kuukaudessa. Ilmoitettujen tulojen mediaani oli puolestaan 1 902 euroa ja toteutuneiden tulojen mediaani 2 346 euroa kuukaudessa. Tulorajan asettamisella voidaan siis käytännössä estää myös monien sellaisten henkilöiden maahantulo, joiden todelliset tulot asettuisivat selvästi rajan yläpuolelle. Toisaalta tuloraja tai mikään muukaan ennakkovalvonnan muoto ei myöskään takaa, että kaikki työntekijän oleskeluluvalla maahan tulleet saisivat tosiasiallisesti palkkaa tulorajan ylittävän määrän.
Toimialoittain tulorajan asettamisen vaikutukset näkyisivät erityisesti maa-, metsä- ja kalataloudessa sekä hallinto- ja tukipalvelutoiminnassa. Maahanmuuttovirastolle ilmoitettujen tulojen perusteella 1 600 tulorajan jäisi erityisesti henkilöitä ammattiluokissa maanviljelijät ja eläintenkasvattajat ym. ja maa-, metsä- ja kalatalouden avustavat työntekijät sekä siivoajat, kotiapulaiset ja muut puhdistustyöntekijät. Alueellisesti vaikutukset olisivat suhteellisesti suurimpia Varsinais-Suomessa, Pohjanmaalla ja Etelä-Savossa.
Työmarkkinoiden kohtaannon näkökulmasta monet niistä ammateista, joissa tulorajat vaikeuttaisivat työntekijöiden maahanpääsyä, ovat ammatteja, voidaan määritellä työvoimapulasta tai kohtaanto-ongelmasta kärsiviksi ammateiksi. Ammattien välillä on kuitenkin merkittäviä eroja. Esimerkiksi hoivapalvelun ja terveydenhuollon työntekijöistä on melko selkeä työvoimapula, mutta siivoojia, kotiapulaisia ja muita puhdistustyöntekijöitä on työttöminä paljon. Maa- ja metsätalouden ammateissa kohtaanto-ongelmaa selittää puolestaan pitkälti työn kausiluontoisuus.
Aiempien vuosien toteumien perusteella palkkarajan asettaminen rajoittaisi työvoiman saatavuutta noin 120–250 henkilöllä vuodessa, mikäli palkkarajaa nostettaisiin ansiotasoindeksiä vastaavasti. Mikäli palkkaraja ei nousisi ansiotasoindeksin mukaisesti, sen merkitys katoaisi arviolta vuoteen 2029 mennessä. Tällä hetkellä esityksen mukaan ei palkkaraja nouse automaattisesti ansiotasoindeksin perusteella, vaan valtioneuvoston tulisi erikseen päättää sen nostamisesta asetusta muuttamalla. Lisäksi palkkarajan asettamisessa olisi myös kertaluontoinen kielteinen vaikutus myönnettyjen jatkolupien määrään. Jatkolupien vaikutuksen kertaluonteisuus johtuu siitä, että henkilöt, joiden myönnetään jatkolupa alle 1 600 euron palkkatasolla, ovat suurimmaksi osaksi samoja, joiden palkkataso ensimmäisessä luvassa jää alle 1 600 euron. Vuosina 2019–2023 sellaisia työntekijän jatkolupia, joissa kuukausitulot olivat alle 1 600 euroa, myönnettiin suurin piirtein saman verran kuin vastaavia ensimmäisiä oleskelulupia.
Todellinen vaikutus työllisyyteen olisi kuitenkin arviolta selvästi pienempi kuin vaikutusten laskennallinen enimmäismäärä. Tälle on useita syitä. Ensinnäkin, arviolta vajaa 30 prosenttia pienipalkkaisista työperusteisista maahanmuuttajista poistuu maasta ensimmäisen viiden vuoden aikana. Lisäksi osalla työperusteisista muuttajista on Suomessa työttömyysjaksoja. Näin ollen pysyvämpi kielteinen työllisyysvaikutus olisi huomattavasti pienempi kuin niiden henkilöiden määrä, jotka olisivat tulleet maahan alle 1 600 euron palkkatasolla, mutta eivät pääsisi maahan palkkarajojen asettamisen jälkeen. Toiseksi, työnantajat voisivat muuttaa käyttäytymistään tulorajojen asettamisen jälkeen. He voisivat esimerkiksi palkata henkilöitä useammin kokoaikaiseen työhön osa-aikaisen työn sijaan tai nostaa työntekijälle maksettavaa palkkaa. Palkkojen nostamisen mahdollisuus on kuitenkin rajallinen, sillä se lisäisi painetta nostaa myös Suomesta rekrytoitujen henkilöiden palkkoja ja johtaisi työvoimakustannusten nousuun.
Palkkatason nousu parantaisi jossain määrin työmarkkinoiden kohtaantoa, sillä palkan noustessa useampi Suomessa asuva olisi valmis vastaanottamaan työtä. Palkkatason maltillinen nosto ei kuitenkaan todennäköisesti riittäisi kompensoimaan tulorajan asettamisesta johtuvaa työvoiman tarjonnan vähenemistä, sillä ero aiemmin maksettuihin palkkoihin ei olisi erityisen suuri. Sen sijaan avoinna olevien työpaikkojen avoinna olon kesto ja täyttämättä jääneiden työpaikkojen määrä todennäköisesti kasvaisi. On myös otettava huomioon, että ulkomaisen työvoiman rekrytointi ja työtehtävään perehdytys on kallis ja aikaa vievä prosessi. Tämän takia työnantajien voidaan olettaa useimmiten palkkaavan mieluummin maassa jo olevan henkilön, jos työnantajan tarpeet ja työnhakijan osaaminen kohtaavat. Ulkomaista työvoimaa palkataankin erityisesti silloin, kun työtehtävään ei ole saatavilla tarjotulla palkalla kotimaista työvoimaa.
Pidemmällä aikavälillä on myös mahdollista, että työvoiman saatavuuden heikentyminen johtaisi joko tuotannon siirtymiseen ulkomaille tai yritystoiminnan lakkaamiseen. Tällöin kielteinen työllisyysvaikutus koskisi jossain määrin myös yritysten muita työntekijöitä. Tällainen kehitys ei vaikuta kuitenkaan todennäköiseltä, sillä suuri osa työtehtävistä niissä ammateissa, joissa työperusteisen maahanmuuttajien palkkataso on jäänyt alle 1600 euron, ovat ominaisuuksiltaan sellaisia, joita ei voi siirtää ulkomaille (esimerkiksi siivoajat ja maataloustyö).
Sen sijaan on mahdollista, että yritykset osittain siirtyvät ostamaan työtä alihankintana muilta yrityksiltä, jotka voivat lähettää työvoimaa toisesta EU-jäsenvaltiosta. Ulkomaalaislain 81 b §:n 1 momentin 4 kohdan mukaan ulkomaalaisella on oikeus tehdä ansiotyötä ja harjoittaa elinkeinoa ilman oleskelulupaa enintään 90 päivän ajan minkä tahansa 180 päivän jakson aikana, jos hän tulee suorittamaan toisessa Euroopan unionin tai Euroopan talousalueen valtiossa toimivan yrityksen työntekijänä palvelujen tarjoamisvapauden piiriin kuuluvaa tilapäistä, enintään kuuden kuukauden mittaista hankinta- tai alihankintatyötä, jos hänellä on mainitussa valtiossa oleskeluun ja työntekoon oikeuttavat luvat, jotka ovat voimassa työn päätyttyä Suomessa. Tämä perustuu EU-tuomioistuimen ratkaisukäytäntöön. Lähetetty työntekijä tarvitsee oleskeluluvan yli kolme kuukautta kestävään työhön. Lyhytkestoinen lähettäminen on kuitenkin mahdollista jo nyt ja on tavallista esimerkiksi rakennusalalla. On siis hyvin vaikeaa arvioida, missä määrin palkkarajan asettaminen vaikuttaa ilmiön yleisyyteen, ottaen huomioon varsinkin sen, että sen vaikutukset ovat suurimpia aloilla, joilla lähettäminen ei ainakaan vielä ole kovinkaan tavallista (kuten kasvihuoneviljely).
Lisäksi voisi olla mahdollista, että jotkut yritykset pyrkisivät naamioimaan työsuhteita yritystoiminnaksi, jos yritykset eivät pysty vakuuttamaan riittävän suurta palkkaa hakijoille. Juuri tässä kohderyhmässä yksi rajoittava tekijä on se, että henkilöt tarvitsisivat joka tapauksessa jonkin oleskeluluvan, koska heillä ei muuten ole maassaolo-oikeutta. Tällöin hakijoiden tulisi hakea yrittäjän oleskelulupaa, jonka saaminen kuitenkin on kohtalaisen vaikeaa. Luvan saamisen edellytyksinä on muun muassa, että yritystoiminta tapahtuu Suomeen rekisteröidyssä yrityksessä, yrityksellä arvioidaan olevan kannattavan liiketoiminnan edellytykset ja yrityksellä on riittävät resurssit liiketoiminnan toteuttamiseen. Näiden ehtojen täyttäminen voisi olla vaikeaa. Lisäksi Maahanmuuttovirasto arvioi lupaa myöntäessään myös luvan myöntämisen yleiset ehdot, esimerkiksi sen onko luvan hakijalla tarkoitus kiertää maahantulosäännöksiä.
Alakohtaiset vaikutukset
Myönnetyt työntekijän oleskeluluvat (TTOL) vuosina 2019–2023, jossa kuukausiansio on alle 1 600 euroa:
Vuosi | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
1. luvat | 1167 | 1336 | 1261 | 866 | 831 |
jatkoluvat | 859 | 1554 | 1516 | 921 | 1126 |
Taulukosta näkee, kuinka monelle henkilölle on vuodesta 2019 eteenpäin myönnetty työntekijän oleskelulupa, kun hakemuksella ilmoitettu kuukausiansio on alle 1 600 euroa kuukaudessa. Maahanmuuttoviraston tilastopalvelut on poiminut palkkatiedot asiaan kirjatuista työehdoista. Mikäli työehtoja on kirjattu asiakkaalle useita, on työehdoista käytössä viimeisimmät tiedot. Datassa on mukana sekä ne tapaukset, joissa on ilmoitettu kuukausipalkka, että ne tapaukset joissa on ilmoitettu tuntipalkka. Mikäli hakemuksessa on ilmoitettu tuntipalkka, on tämä muunnettu kuukausipalkaksi samalla kaavalla. Tästä syystä luvut ovat suuntaa antavia. Joukossa on sekä osa-aikatyötä että kokoaikatyötä tekeviä.
Vuonna 2022 työntekijän oleskelulupahakemuksiin tehtiin yhteensä (ensimmäiset ja jatkoluvat) 15 902 myönteistä päätöstä. Vuonna 2023 myönteisiä päätöksiä tehtiin jo 22 796. Näin ollen vuonna 2023 8,6 prosenttia työntekijän oleskeluluvista myönnettiin alle 1600 euron palkalla, kun osuus vuonna 2022 oli 11,2 prosenttia. Alle 1 600 euron palkalla myönnettävien työntekijän oleskelulupien osuus myönnetyistä luvista on laskussa. Kuten edellä todettiin, on määrä pienentynyt vuosittain, johtuen muun muassa siitä, että palkat ovat yleisesti nousseet viiden vuoden aikana.
Työntekijän oleskelulupa voidaan myöntää myös niin, että hakijalla on useampi työsuhde. Tilastotiedon mukaan vuosina 2019–2023 noin neljässä prosentissa myönteisistä työntekijän oleskeluluvista on tehty useampi kuin yksi osapäätös. Lukuun sisältyvät tapaukset, joissa on tehty uusi osapäätös samalle työnantajalle. Tyypilliset useamman työantajan tilanteet ovat peräkkäiset työsuhteet alkutuotannossa. Lisäksi mukana on esimerkiksi siivousrinkejä sekä erilaisia ravintola, siivous- ja lehdenjakajayhdistelmiä. Useamman työsuhteen yhdistäminen olisi myös jatkossa mahdollista (kts. säännöskohtaiset perustelut).
Ammattialakohtaisessa tarkastelussa käy ilmi, että vuonna 2022 tavallisimmat ammattiryhmät, joissa palkat ensimmäisessä oleskelulupahakemuksessa ovat jääneet alle 1 600 euron kuukaudessa ovat yhdistetyn maan- ja vihannesviljelyn tai puutarhanhoidon ym. harjoittajat (172 kpl, lentoemännät, purserit ym. (126 kpl), puutarhurit, kasvihuoneviljelijät ja -työntekijät (90 kpl), hitsaajat ja kaasuleikkaajat (49 kpl), putkiasentajat (39 kpl), toimisto- ja laitossiivoojat ym. (33 kpl, metsätalouden avustavat työntekijät (33 kpl), yhdistetyn maanviljelyn ja eläintenkasvatuksen harjoittajat (29 kpl), ruiskumaalaajat ja -lakkaajat (28 kpl), liha- ja lypsykarjan kasvattajat sekä muiden kotieläinten kasvattajat (28 kpl), siipikarjankasvattajat (21 kpl), avustavat puutarhatyöntekijät (20 kpl), jalkine- ja laukkuteollisuuden prosessityöntekijät (20 kpl), kirvesmiehet ja rakennuspuusepät (19 kpl), kotiapulaiset ja -siivoojat (19 kpl), muut taiteilijat (16 kpl), maanviljelyn avustavat työntekijät (13 kpl), paksulevysepät ja rautarakennetyöntekijät (10 kpl) ja kampaajat ja parturit (8 kpl). Samat alat toistuvat jatkolupien kohdalla.
Työmarkkinajärjestöiltä on pyydetty tuottamaan tietoa siitä, onko olemassa työehtosopimuksia, joissa alin kuukausipalkka (tai tuntipalkka kuukausipalkaksi muunnettuna) kokoaikatyöstä on alle 1 600 euroa (peruspalkka ilman lisiä). Jos alin palkka on hyvin lähellä rajaa, pyydettiin avaamaan palkan muodostumista. Samaten pyydettiin avaamaan aloja, joilla käytännössä tehdään pelkkää osa-aikatyötä, vaikka kokoaikatyön palkka ylittäisikin tuon rajan. Järjestöiltä saatuja tietoja on verrattu työ- ja elinkeinotoimiston tietoihin aloista ja tehtyihin osapäätöksiin.
Vastauksissa nousivat esiin pitkälti samat alat kuin Maahanmuuttoviraston tilastoissa. Esimerkiksi puutarha-alan työehtosopimuksen alin kuukausipalkka on 1 608,20 €/kk ja perehdytysajan matalin mahdollinen kuukausipalkka on 1 446,52 €/kk. Näin ollen tälle alalle voisi jatkossa saada oleskeluluvan ainoastaan kokoaikaiseen työhön. Alasta johtuen tulot vaihtelevat kuukausittain, joten uusi toimeentuloraja voi aiheuttaa haasteita erityisesti, jos työntekijä hakee jatkolupaa eikä 1 600 € kuukaudessa ole ensimmäisen oleskeluluvan voimassaolon aikana täyttynyt.
Teknologiateollisuuden alalla 1 600 euron tulorajan täyttyminen vaatisi myös kokoaikatyötä. Kokoaikaisen työntekijän työehtosopimuksen mukainen minimipalkka on 1 689,04 euroa kuukaudessa. Useimmiten näillä aloilla (mm. telakka) työnantajat vakuuttavat tarjoavansa kokoaikatyötä jo nyt. Alalla on paljon lähetettyjä työntekijöitä, jotka eivät välttämättä työskentele koko luvan voimassaoloaikaa Suomessa, jolloin ensimmäisen oleskeluluvan aikainen toimeentulo Suomessa ei välttämättä täyty, kun edellisen luvan toimeentulon täyttymistä arvioidaan jatkolupaharkinnassa.
Sosiaali- ja terveysalalla ulkopuolelta rekrytoidessa työnantajat vakuuttavat lähtökohtaisesti työntekijälle kokoaikatyötä tai lähes kokoaikatyötä vastaavat työtunnit. Myös hoiva-avustajien osalta 1 600 euron palkkavaatimus ylittyy kokoaikatyössä. Henkilökohtaisten avustajien palkka riippuu siitä, onko työnantajana yritys vai yksityishenkilö. Heidät tilastoidaan toimialalle Kodinhoitajat (kotipalvelutoiminta). Vuonna 2022 on myönnetty yksi oleskelulupa tuolle toimialalle alle 1600 euron palkalla ja vuonna 2023 oleskelulupia myönnettiin 8 kappaletta. Toimialaan kuuluu myös lastenhoitajia, joten asetettavalla palkkarajalla ei ole käytännössä suurta vaikutusta henkilökohtaisten avustajien saatavuuden kannalta.
Matkailu-, ravintola- ja vapaa-ajan palveluiden osalta on yleistä, että EU/ETA-alueen ulkopuoliselle työnhakijalle vakuutetaan työtunteja 90 h/ 3 viikkoa, jolloin etenkään työuran alkuvuosina 1 600 euron tuloraja ei ilman lisätunteja täyty. Marava-alalla on yleistä myös Suomen työmarkkina-alueella solmia osa-aikaisia työsuhteita. On siis mahdollista, että pystyäkseen palkkaamaan kolmansista maista työvoimaa, työnantajan on tulorajan myötä vakuutettava ulkomaalaisille työntekijöilleen enemmän työtunteja kuin suomalaisille työntekijöille. Käytännössä ei tämä ala kuitenkaan näy yllä esitetyissä tilastoissa. Tämä voi johtua esimerkiksi siitä, että vaikka alalla työskentelee paljon ulkomaalaisia, voivat he olla maassa esimerkiksi opiskelijan oleskeluluvalla ja työskennellä opintojensa ohella. Tämä tulee olemaan mahdollista jatkossakin. Näin ollen esityksellä on vaikutuksia alaan ainoastaan, jos he ryhtyvät palkkamaan alalle työvoimaa kolmansista maista työntekijän oleskeluluvalla, eivätkä pysty vakuuttamaan heille riittävästi tunteja.
Lentoliikenne- ja kuljetusalalla ulkomaalaisten alihankintayritysten palveluksessa olevalle matkustamohenkilökunnalle vakuutetaan tällä hetkellä yleisesti työttömyysturvalain työssäoloehdon vähimmäismäärää eli 1 399 €/kk (vuosi 2024). Näiden yritysten työvoimaan ehdotetulla muutoksella olisi vaikutus.
Kenkä- ja nahkateollisuuden työehtosopimuksen alin taulukkopalkka on 9,44 euroa tunnilta. Jos kuukaudessa on esimerkiksi 21 työpäivää, ansiot ovat 21 x 8 x 9,44 = 1585,92 euroa. Alalla palkkausperusteena on tyypillisesti tuntipalkka, ei kuukausipalkka, mikä käytännössä tarkoittaa sitä, että koska tehtyjen työtuntien määrä vaihtelee kuukauden pituuden mukaan, myös ansiot vaihtelevat kuukausittain. Näin ollen esityksellä olisi vaikutuksia työvoiman palkkaamiselle kolmansista maista myös tällä alalla.
Sanomalehtien varhaisjakelijoiden osalta EU/ETA-alueen ulkopuolelta rekrytoidaan työntekijöitä usein osa-aikatyöhön. Jakelua koskevan työehtosopimuksen mukainen tuntipalkka (vähintään 9,98 tai 10,06 euroa) sekä vakuutettu viikkotuntimäärä aiheuttavat haasteita uuden palkkarajan saavuttamiseen. Alan toimijat vakuuttavat tällä hetkellä pääsääntöisesti oleskelulupahakemuksessa työntekijälle vähimmäistuntimäärän, jolla työehtosopimuksen mukaisella vähimmäistuntipalkalla kuukausiansio on 1 399 €/kk.
Kotitaloustyöntekijät ja lastenhoitajat (ei sovellettavaa työehtosopimusta) työskentelevät pääsääntöisesti joko yhden tai useamman yksityisen työnantajan palveluksessa. EU/ETA-alueen ulkopuolelta rekrytoitavalle vakuutetaan tällä hetkellä pääsääntöisesti työssäoloehdon vähimmäistoimeentulorajan mukaiset kuukausiansiot eli 1 399 euroa kuukaudessa. Ehdotetulla 1 600 euron toimeentulorajalla voi olla vaikutusta hakemusmääriin, sillä korotus on yksittäiselle kotitaloustyönantajalle merkittävä. Takautuvan toimeentulon tarkastelun osalta (jatkolupaharkinnassa) palkkaraja tuo haasteita ammattialalla EU/ETA-alueen ulkopuolisen työvoiman osalta. Sama koskee henkilökohtaisia avustajia, joille tällä hetkellä vakuutetaan palkkaa työssäoloehdon verran tai vähän yli. Yllä on kuitenkin kerrottu, että näitä lupia on myönnetty vain vähän.
Parturi- ja kampaajien sekä kynsiteknikoiden työssä ei ole yleissitovaa työehtosopimusta, joten näillä aloilla oleskelulupahakemuksissa vakuutetaan pääsääntöisesti työttömyysturvalain työssäoloehdon mukainen vähimmäistoimeentulo. Ehdotetulla palkkarajalla voi siten olla vaikutusta myös näillä aloilla.
Yllä esitetyn perusteella esityksellä on suurin vaikutus niihin, jotka tarvitsevat osa-aikaista työvoimaa. Lisäksi esityksellä on vaikutuksia muutamiin aloihin, joilla ei ole voimassa työehtosopimusta ja joilla tyypillisesti maksetaan kokoaikatyöstä alle 1600 euron suuruista kuukausipalkkaa.
Erillinen palkkaraja ehdotetaan asetettavaksi työntekijän oleskelulupaan. Työntekijän oleskelulupa on ylivoimaisesti tavallisin peruste maahan saapumiselle työntekoa varten ja se on niin sanottu yleislupa, jota voi hakea kaikille niille aloille, joille ei ole käytössä erillistä lupaperustetta. Vuonna 2023 ensimmäisiä työntekijän oleskelulupia myönnettiin esimerkiksi 10 165 kappaletta, kun oleskelulupia muu työnteko perusteella (UlkL 74 §) myönnettiin 491 kappaletta, erityisasiantuntijan oleskelulupia 1297 ja EU:n sinisiä kortteja 164 kappaletta. Muu oleskelulupa ansiotyötä tai elinkeinon harjoittamista varten sisältää erikoisaloja, joille Suomen kansainvälisistä velvoitteiden määräyksiin perustuen tulee myöntää lupa ilman saatavuusharkintaa, ja aloja, joilla saatavuusharkinnasta poiketaan joko siksi, että kyse on henkilön erityisosaamisesta, tai alasta johtuvasta syystä. Tällä perusteella oleskelulupia myönnetään esimerkiksi urheilijoille, uskonnollisten yhdyskunnan työntekijöille ja kansainvälisten järjestöjen työntekijöille. Kyseessä on pieni ryhmä työntekijöitä, joita ei pääsääntöisesti pystytä palkkaamaan Suomesta, jolloin työvoiman saatavuutta ei näihin tehtäviin ole tarkoituksenmukaista rajoittaa.
Hakijat eivät käytännössä pääsääntöisesti voisi hakea muunlaista oleskelulupaa kuin työntekijän oleskelulupaa saman työn suorittamiseksi. Tämä johtuu siitä, että niille aloille, joille oleskelulupia on myönnetty alle 1 600 euron kuukausituloilla, tarvitaan nimenomaan työntekijän oleskelulupaa. Esimerkiksi puutarha-alalle voi myös hakea kausityölain (laki kolmansien maiden kansalaisten maahantulon ja oleskelun edellytyksistä kausityöntekijöinä työskentelyä varten 907/2017) mukaista oleskelulupaa, mutta se edellyttäisi, että työvoiman tarve nimenomaan olisi kausiluoneista, eikä jatkuvaa. Maatalous- ja puutarha-alalle voidaan hakea kausityöviisumia/kausityötodistusta (työ 3 kk), kausityöoleskelulupaa (työ 6–9 kk) tai työntekijän oleskelulupaa (työ yli 9 kk) riippuen työsuhteen pituudesta.
Vaikutukset työehtosopimusjärjestelmään
Suomessa ei ole käytössä minimipalkkaa, vaan vähimmäispalkka määräytyy työehtosopimusten mukaan. Työsopimuslain 2 luvun 10 §:n mukaan, jos työsuhteessa ei tule sovellettavaksi työehtosopimuslain nojalla sitova työehtosopimus eikä yleissitova työehtosopimus eivätkä työnantaja ja työntekijä ole sopineet työstä maksettavasta vastikkeesta, on työntekijälle maksettava tekemästään työstä tavanomainen ja kohtuullinen palkka.
EU:n vähimmäispalkkadirektiivi (Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi (EU) 2022/2041, annettu 19 päivänä lokakuuta 2022, riittävistä vähimmäispalkoista Euroopan unionissa) ei tuo muutosta tähän, koska Suomi ja muut jäsenvaltiot, joissa palkat määräytyvät yksinomaisesti työehtosopimusten mukaan, eivät ole velvollisia ottamaan käyttöön lakisääteistä vähimmäispalkkaa.
Tällä esityksellä ei ole tarkoitus puuttua työehtosopimuksiin tai niiden mukaisiin palkkoihin. Mikäli jollakin alalla noudatettavassa työehtosopimuksessa palkka alittaa asetettavan palkkarajan, eikä työntekijälle voida maksaa suurempaa palkkaa, voi työnantaja jättää palkkaamatta kolmannen maan kansalaisen kyseiseen tehtävään.
Vaikutukset oppisopimuskoulutukseen
Ammatillisen koulutuksen tutkintorakenteessa on yhteensä 160 tutkintoa, joihin kaikkiin on mahdollista hankkia osaamista oppisopimuskoulutuksena eli pääosin käytännön työtehtävissä työpaikalla, työ- tai virkasuhteessa. Erityisesti sosiaali- ja terveysalalle palkataan kolmansista maista työvoimaa myös oppisopimuskoulutukseen. Ammatillisesta koulutuksesta annetun lain (531/2017) 70 §:n mukaisesti oppisopimuskoulutuksessa olevan opiskelijan viikoittaisen työajan tulee olla keskimäärin vähintään 25 tuntia. Työpaikalla käytännön työtehtävissä hankittavan osaamisen lisäksi oppisopimuskoulutusta täydennetään tarvittaessa myös muissa oppimisympäristöissä (esim. oppilaitoksessa, verkko-opintoina), jolloin on opiskelijan ja työnantajan välinen työsopimusasia sopia palkan maksamisesta muulta kuin työpaikalla käytännön työtehtävissä tapahtuvalta osaamisen hankkimisen ajalta. Jos työnantaja ei maksa näiltä muissa oppimisympäristöissä tapahtuvilta osaamisen hankkimisen ajoilta palkkaa, on opiskelija oikeutettu oppisopimuskoulutuksen opintososiaalisiin etuuksiin ammatillisesta koulutuksesta annetun lain 102 §:n mukaisesti.
Jokaiselle opintonsa aloittavalle ammatillisen koulutuksen opiskelijalle laaditaan henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOKS), johon kirjataan mm. missä oppimisympäristöissä (esim. työpaikka, oppilaitos, verkko) opiskelija osaamistaan hankkii. Jos yli puolet HOKS:iin kirjatusta osaamisen hankkimisesta järjestetään oppisopimuskoulutuksena, haetaan työntekijän oleskelulupaa (TTOL). Tällöin uusi asetettava tuloraja vaikuttaisi myös sellaisiin henkilöihin, jotka saapuvat Suomeen oppisopimuskoulutukseen. Oleskelulupatilastojen mukaan yleisin ala, jolle hakeudutaan oppisopimuskoulutukseen kolmansista maista, on sosiaali- ja terveysala. Esimerkiksi hoiva-avustajien oppisopimuskoulutus on useimmiten kokoaikatyötä, jonka johdosta asetettava 1600 euron tuloraja ylittyisi jatkossakin. Melkein poikkeuksetta oleskelulupahakemuksessa vakuutettava palkka on työehtosopimuksen lähihoitajalle maksettava palkka, josta tehdään 6 % tai 10 % suuruinen vähennys. Keskimäärin palkka on lupahakemuksissa ollut noin 2000 euron suuruinen. Kuten edellä on mainittu, voi osaamista hankkia oppisopimuskoulutuksena kuitenkin hyvin monella muullakin alalla, mutta kaikkien alojen ja tutkintojen osalta ei ole mahdollista tarkastella työehtosopimusten palkkoja ja määräyksiä oppisopimuskoulutuksen osalta.
Mikäli työn osuus (ja sen myötä palkka) oppisopimuskoulutuksesta jää niin alhaiseksi, ettei henkilö voi saada työntekijän oleskelulupaa, voi hän hakea opiskelijan oleskelulupaa. Tällöin hän saa kuitenkin opiskelijan oleskeluluvan mukaisen työnteko-oikeuden nojalla työskennellä korkeintaan 30 tuntia viikossa. Näin ollen voi olla, että uuden korkeamman tulorajan myötä syntyy tilanteita, joissa henkilön tulisi hakea työntekijän oleskelulupaa, mutta hänen ansionsa ei riitä sen myöntämiseen. Mikäli hänen työtuntinsa kuitenkin ylittäisivät 30 tuntia, ei hänelle voitaisi myöntää myöskään opiskelijan oleskelulupaa. Nykytilassa tämä ei näyttäydy ongelmana, koska ei tällaisia hakemuksia käytännössä ole tullut, mutta mikäli tällaisia hakemuksia jatkossa esiintyisi, voisivat työnantajat reagoida tähän joko lisäämällä työtuntien määrää tai palkallista osuutta koulutuksesta tai vastaavasi oppilaitokset laskemalla työtuntien osuutta koulutuksesta. Toivottavaa olisi kuitenkin, että työpaikalla järjestettävän koulutuksen osuus olisi suuri, koska se edistää kohderyhmän koulutuksen jälkeistä työllistymistä ja esimerkiksi kielen oppimista.