2.1
PRIIP-asetuksen muuttaminen
Vuonna 2014 annetun PRIIP-asetuksen tavoitteena on ollut parantaa ei-ammattimaisten sijoittajien suojaa siten, että nämä voivat paremmin ymmärtää ja vertailla vähittäismarkkinoille tarkoitettuja paketoituja ja vakuutusmuotoisia sijoitustuotteita sekä tehdä selkeisiin ja luotettaviin tietoihin perustuvia sijoituspäätöksiä. Avoimuuden lisäämisen ja yhdenmukaistamisen on katsottu hyödyttävän myös rahoituspalvelujen sisämarkkinoita luomalla tasapuoliset toimintaedellytykset PRIIP-tuotteille ja tarjoamiskanaville.
PRIIP-asetus koskee palveluntarjoajia, jotka valmistavat ja tarjoavat PRIIP-tuotteita ei-ammattimaisille sijoittajille. PRIIP-tuotteet on määritelty asetuksen 4 artiklassa ja niitä ovat lähtökohtaisesti sellaiset sijoitukset, joiden ei-ammattimaiselle sijoittajalle takaisin maksettava määrä voi vaihdella sijoituksen oikeudellisesta muodosta riippumatta, koska se on kytketty viitearvojen vaihteluun tai omaisuuserään, jota sijoittaja ei hanki suoraan. PRIIP-tuotteisiin kuuluvat siten muun muassa sijoitusrahastot, vaihtoehtorahastot, strukturoidut tuotteet sekä vakuutusmuotoiset sijoitustuotteet.
PRIIP-asetuksessa vahvistetaan yhtenäiset säännöt PRIIP-tuotteiden kehittäjän laatiman avaintietoasiakirjan (eng. key information document, KID) muodosta ja sisällöstä sekä avaintietoasiakirjan toimittamisesta ei-ammattimaiselle sijoittajalle. Avaintietoasiakirjassa annetaan tietoja sijoitustuotteen tärkeimmistä ominaisuuksista sekä siihen liittyvistä riskeistä ja kustannuksista. Näin vahvistetaan sijoittajansuojaa ja parannetaan sijoituspäätöksiin ja sijoitustuotteiden valintaan liittyvää prosessia.
PRIIP-asetuksen 32 artiklan mukaan sijoitusrahastodirektiivin mukaiset rahoitusyhtiöt, sijoitusyhtiöt sekä sijoitusrahastojen osuuksia koskevaa neuvontaa antavat tai niitä myyvät henkilöt on väliaikaisesti vapautettu PRIIP-asetuksen mukaisista velvoitteista. Siirtymäsäännös oli alun perin voimassa vuoden 2019 loppuun asti, mutta sitä myöhemmin vielä pidennettiin. Siirtymäaikaa perusteltiin sillä, että tuolloin sijoitusrahastoista sijoittajalle annettavan avaintietoesitteen käyttöönotosta oli kulunut vain vähän aikaa. Siirtymäsäännös on ulottanut poikkeuksen myös muihin sellaisiin rahastoihin, joista laaditaan sijoitusrahastodirektiivin mukainen avaintietoesite.
Koska siirtymäajan päättymisen katsottiin edellyttävän muutoksia myös PRIIP-asetuksen nojalla annettuun alemman asteiseen sääntelyyn, Euroopan parlamentti ja neuvosto päättivät pidentää siirtymäaikaa vielä yhdellä vuodella 31.12.2022 asti. Pidennys toteutettiin antamalla 15.12.2021 Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EU) 2021/2259 asetuksen (EU) N:o 1286/2014 muuttamisesta rahastoyhtiöitä, sijoitusyhtiöitä ja siirtokelpoisiin arvopapereihin kohdistuvaa yhteistä sijoitustoimintaa harjoittavien yritysten (yhteissijoitusyritykset) ja muiden kuin yhteissijoitusyritysten osuuksista neuvoja antavia tai niitä myyviä henkilöitä koskevan siirtymäjärjestelyn jatkamiseksi, jäljempänä PRIIP-asetuksen muutosasetus. Tämä asetus annettiin samassa yhteydessä sijoitusrahastodirektiivin muutosdirektiivin kanssa. Siirtymäajan päätyttyä PRIIP-asetuksen avaintietoasiakirjaa koskevia vaatimuksia ja niitä täydentävää alemman asteista sääntelyä aletaan soveltaa myös aiemmin siirtymäsäännöksen piiriin kuuluneisiin toimijoihin.
PRIIP-asetuksessa valtuutetaan Euroopan valvontaviranomaiset laatimaan yhdessä teknisiä sääntelystandardeja, joissa määritellään tarkemmin avaintietoasiakirjan esitystapa ja sisältö, sen vakiomuoto, riskien ja tuottojen esittämisessä ja kulujen laskemisessa käytettävät menetelmät sekä avaintietoasiakirjan tietojen uudelleentarkastelun edellytykset. Nämä tekniset sääntelystandardit on vahvistettu komission delegoidulla asetuksella (EU) 2017/653 vähittäismarkkinoille tarkoitettuja paketoituja ja vakuutusmuotoisia sijoitustuotteita (PRIIP-tuotteita) koskevista avaintietoasiakirjoista annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) N:o 1286/2014 täydentämisestä vahvistamalla teknisiä sääntelystandardeja avaintietoasiakirjojen esittämisestä, sisällöstä, uudelleentarkastelusta ja tarkistamisesta sekä tällaisten asiakirjojen toimittamisvaatimuksen noudattamiseen liittyvien ehtojen täyttämisestä.
Komissio antoi 6.9.2021 delegoidun asetuksen tarvittavista muutoksista aiemmin antamaansa delegoituun asetukseen PRIIP-asetuksen siirtymäsäännöksen päättymisen osalta. Kyseinen asetus on komission delegoitu asetus (EU) 2021/2268 komission delegoidussa asetuksessa (EU) 2017/653 vahvistettujen teknisten sääntelystandardien muuttamisesta useita sijoitusvaihtoehtoja sisältävien vähittäismarkkinoille tarkoitettujen paketoitujen ja vakuutusmuotoisten sijoitustuotteiden (PRIIP-tuotteet) tuottonäkymien perustana olevan menetelmän ja esitystavan, kulujen esittämisen ja yleisten kuluindikaattoreiden laskentamenetelmän ja aiempaa tuotto- tai arvonkehitystä koskevien tietojen esittämisen ja sisällön osalta sekä Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) N:o 1286/2014 32 artiklassa tarkoitettujen rahasto-osuuksia tarjoavien PRIIP-tuotteiden kehittäjiin sovellettavan siirtymäjärjestelyn yhdenmukaistamisesta kyseisessä artiklassa vahvistetun pidennetyn siirtymäjärjestelyn kanssa, jäljempänä komission muutettu delegoitu asetus.
2.2
Sijoitusrahastodirektiivin muuttaminen
Sijoitusrahastodirektiivin 78 artiklassa edellytetään, että rahastoyhtiö laatii kunkin hoitamansa sijoitusrahaston osalta lyhyen asiakirjan, joka sisältää sijoittajalle annettavat avaintiedot, jotta kyseiset sijoittajat voivat kohtuullisen hyvin ymmärtää heille tarjotun sijoitusrahaston luonteen ja riskit ja voivat näin ollen tehdä perusteltuja sijoituspäätöksiä. Sijoitusrahastodirektiivissä ilmaisulla ”sijoittajalle annettavat avaintiedot” tarkoitetaan tätä asiakirjaa (eng. key investor information document, KIID, avaintietoesite). Sijoitusrahastodirektiivi sisältää myös tarkemmat säännökset sijoittajille annettavien avaintietojen keskeisestä sisällöstä, kielivaatimuksista, toimittamistavasta ja -ajankohdasta sijoittajalle sekä velvollisuudesta toimittaa sijoittajalle annettavat avaintiedot toimivaltaisille viranomaisille. Sijoitusrahastodirektiivin vaatimuksia sovelletaan riippumatta siitä, onko kyseessä ammattimainen vai ei-ammattimainen sijoittaja.
Sijoitusrahastodirektiivissä sijoittajalle annettavilla avaintiedoilla tarkoitetaan siten määrämuotoista sijoitusrahaston keskeisimmistä ominaisuuksista kertovaa asiakirjaa, jonka tiedot esitetään tietyssä järjestyksessä ja jonka tarkoituksena on helpottaa eri rahastojen keskinäistä vertailua. Avaintietoesitteessä kerrotaan ytimekkäästi rahaston sijoituspolitiikasta ja -tavoitteista, sijoittajalle syntyvistä kuluista ja veloituksista, riskeistä sekä aiemmasta arvonkehityksestä ja muista sijoittajan kannalta tärkeistä asioista. Tiedot esitetään yleiskielellä, jotta myös ei-ammattimaiset sijoittajat ymmärtävät ne.
Sijoitusrahastodirektiivin muutosdirektiivillä sijoitusrahastodirektiiviin on lisätty uusi 82 a artikla. Kyseisen artiklan mukaan jäsenvaltioiden on varmistettava, että jos sijoitusyhtiö tai jonkin hoitamansa sijoitusrahaston osalta rahastoyhtiö laatii, toimittaa, tarkistaa ja kääntää avaintietoasiakirjan, joka täyttää PRIIP-asetuksessa säädetyt avaintietoasiakirjoja koskevat vaatimukset, toimivaltaiset viranomaiset katsovat, että kyseinen avaintietoasiakirja täyttää sijoitusrahastodirektiivin 78—82 ja 94 artiklassa asetetut sijoittajalle annettaviin avaintietoihin sovellettavat vaatimukset.
Jäsenvaltioiden on lisäksi varmistettava, että toimivaltaiset viranomaiset eivät vaadi sijoitusyhtiötä tai jonkin sen hoitaman sijoitusrahaston osalta rahastoyhtiötä laatimaan sijoitusrahastodirektiivin mukaisesti sijoittajalle annettavia avaintietoja, jos se laatii, toimittaa, tarkistaa ja kääntää avaintietoasiakirjan, joka täyttää PRIIP-asetuksessa säädetyt avaintietoasiakirjoja koskevat vaatimukset. Direktiivin johdanto-osan 7. perustelukappaleen mukaan rahastoyhtiöiden olisi muiden kuin ei-ammattimaisten sijoittajien osalta jatkettava sijoittajalle annettavien avaintietojen laatimista sijoitusrahastodirektiivin mukaisesti, elleivät ne päätä laatia PRIIP-asetuksessa tarkoitettua avaintietoasiakirjaa. Tällaisissa tapauksissa kyseisille sijoittajille olisi toimitettava ainoastaan avaintietoasiakirja.
Sijoitusrahastodirektiivin mukaisen avaintietoesitteen ja PRIIP-asetuksen mukaisen avaintietoasiakirjan katsotaan olennaisilta osin kattavan samat tiedonantovaatimukset. Sen vuoksi on tarpeen varmistaa, ettei ei-ammattimainen sijoittaja saa samasta sijoitustuotteesta molempia asiakirjoja (direktiivin johdanto-osan 7. perustelukappale). PRIIP-asetuksen mukainen avaintietoasiakirja on myös avaintietoesitemalliin perustuva määrämuotoinen tietosivu, jossa esitetään tuotteen keskeiset piirteet yksinkertaisella, ymmärrettävällä ja vertailukelpoisella tavalla. PRIIP-asetus sisältää myös sijoitusrahastodirektiivin tapaan yksityiskohtaiset säännökset siitä, milloin avaintietoasiakirja on annettava ei-ammattimaiselle sijoittajalle ja millä tavoin. Avaintietoesitettä koskeviin säännöksiin verrattuna PRIIP-asetuksen avaintietoasiakirjaa koskevilla säännöksillä pyritään tarkoituksella helpottamaan vertailua paljon useampien vähittäismarkkinoille tarkoitettujen sijoitustuotteiden kanssa. Sijoitustuotteiden keskinäinen vertailu ei siten rajautuisi muihin rahastotuotteisiin, vaan näiden lisäksi myös muihin PRIIP-tuotteisiin.
Komissio on arvioinut, että PRIIP-asetuksen nojalla annettu komission muutettu delegoitu asetus sisältää useita sellaisia muutoksia, joilla voidaan perustella sijoitusrahastodirektiivin mukaisen avaintietoesitteen korvaaminen. Komissio yksilöi tällaisiksi muutoksiksi muun muassa vaatimuksen avaintietoasiakirjaan sisällytettävästä ulkoisesta linkistä tuotekohtaisiin ja vakiomenetelmällä laskettuihin tietoihin tuotto- tai arvonkehityksestä. Tämä auttaa ei-ammattimaisia sijoittajia hyödyntämään arvonkehitystä koskevia tietoja jatkossakin sen arvioimiseksi, kuinka hyvin kukin tuote on tuottanut suhteessa vertailuarvoonsa. Delegoituun asetukseen on myös tehty tarvittavia uudistuksia kokonaiskulujen ja liiketoimikulujen ilmoittamisen osalta.
Komission mukaan ei-ammattimaiset sijoittajat hyötyisivät lisäksi siirtymisestä käyttämään PRIIP-asetuksen mukaista yleistä riski-indikaattoria tuotteen riskitasoa kuvatessa. Tällä hetkellä sekä avaintietoesitteessä että avaintietoasiakirjassa edellytetään synteettisen riski-indikaattorin laskemista perustuen erilaisten riskien yhteenlaskemiseen ja sanallisiin kuvauksiin. Sijoitustuotteen riski on esitettävä asiakirjassa seitsenportaisella asteikolla. Nykyiset laskentamenetelmät eroavat hieman toisistaan, mikä on saattanut hämmentää sijoittajia silloin, kun he vertailevat tuotteita eri sääntelykehysten välillä. Siirtyminen yhteiseen menetelmään voisi parantaa vertailtavuutta.