7.1
Työttömyysturvalaki
2 a luku Työvoimapoliittisesti moitittava menettely
10 §.Jatkuva työnhakuun ja työvoimapalveluihin liittyvä menettely. Pykälän 2 momentin 1 kohtaan lisättäisiin säännös siitä, kuinka työssäoloehtoon luettava työ huomioidaan työssäolovelvoitteen täyttymisessä.
Työssäolovelvoitteen täyttymisessä huomioitaisiin ensisijaisesti työssäoloehtoon luettavat kalenteriviikot. Työssäoloehtokuukausien muuntamisesta kalenteriviikoiksi säädettäisiin 14 luvun 1 c §:ssä.
Työssäolovelvoitteen täyttymisessä voitaisiin lisäksi huomioida aika, jona henkilö on ansainnut vakuutuksenalaista vakiintunutta palkkaa vähintään 930 euroa (vuonna 2023) kalenterikuukaudessa tai vähintään 465 euroa, mutta kuitenkin alle 930 euroa (vuonna 2023) kahtena erillisenä kalenterikuukautena. Käytännössä tämä tarkoittaisi sitä, että tilanteissa, joissa henkilö on työssä, josta ansaittu palkka maksetaan jälkikäteen työssäoloa seuraavana kuukautena tai myöhemmin, työssäolovelvoitteen täyttymistä arvioitaessa huomioon voitaisiin ottaa myös ennen palkanmaksua tapahtuva työ. Näin meneteltäessä työnhakijan työttömyysetuusoikeuden palautumiseen ei aiheutuisi viiveitä työssäoloehdon maksuperusteisen kertymisen vuoksi. Kuten työssäoloehtoon luettavaa työtä laskettaessa, myös työssäolovelvoitteen täyttymisessä tehty työ huomioitaisiin neljän tai kahden kalenteriviikon jaksoissa.
Tehty työ ja siitä maksettu palkka otettaisiin työssäolovelvoitteen täyttymistä arvioitaessa huomioon vain kerran. Käytännössä tämä tarkoittaisi sitä, että jos työssäoloaika olisi huomioitu työssäolovelvoitteen täyttymistä arvioitaessa jo työskentelyn perusteella, ei samaa aikaa otettaisi enää uudelleen huomioon palkanmaksun ja sitä kautta työssäoloehdon täyttymisen perusteella.
Työssäolovelvoitteen täyttyminen voitaisiin arvioida nykyistä vastaavasti työnhakijan ilmoittamien tietojen perusteella, ellei työ- ja elinkeinotoimisto tapauskohtaisesti pidä asiakirjaselvitystä tai muuta vastaavaa selvitystä tarpeellisena. Työ- ja elinkeinotoimisto voisi tarvittaessa tiedustella työssäoloehdon kertymistä työttömyyskassalta tai Kansaneläkelaitokselta.
3 luku Etuuden saamisen yleiset rajoitukset
6 §.Muut rajoitukset. Työttömyysturvalain 3 luvun 6 §:ssä säädetään taloudellisen etuuden jaksottamisesta. Esityksessä ehdotetaan, että yli kahden viikon pituisen kokoaikaisen työsuhteen päättyessä lain tai työ- tai virkaehtosopimuksen mukaan maksettava lomakorvaus estäisi työttömyysetuuden myöntämisen ajalta, jolle etuus jaksotetaan. Jaksotus tehtäisiin samojen periaatteiden mukaan kuin taloudellisen etuuden jaksotus tehdään, eli työsuhteen päättymisestä lukien henkilön viimeisimmästä työsuhteesta saaman palkan perusteella. Lomakorvauksen jaksottamisesta säädettäisiin uudessa, pykälään lisättävässä 2 momentissa.
Pääsääntö olisi, että lomakorvaus jaksotettaisiin työsuhteen päättymisestä lukien. Jos lomakorvaus maksettaisiin työsuhteen päättymisen jälkeen, jaksotus voitaisiin tehdä sen maksamisajankohdasta lukien, jos henkilö on edelleen työttömyysetuuden saajana. Kuten taloudellisen etuuden kohdalla, näissä tilanteissa jaksotuksen olisi vastattava työsuhteen päättymisestä lukien tehtävää jaksotusta. Työsuhteen päättymiseen liittyvä mutta ennen työsuhteen päättymistä maksettava lomakorvaus puolestaan jaksotettaisiin työsuhteen päättymisestä lukien, ja palkkaturvana maksettu lomakorvaus jaksotettaisiin sen maksamisesta lukien.
Jos osa lomakorvauksesta maksetaan työsuhteen päättymisen yhteydessä ja myöhemmin maksettavista esimerkiksi palkan lisistä kertyvä lomakorvauksen osuus maksetaan vasta lisien maksamisen yhteydessä, viivytyksen välttämiseksi myöhemmin maksettu lomakorvauksen osa voitaisiin jaksottaa sen maksamisajankohdasta lukien, mikäli henkilö on edelleen työttömyyspäivärahan hakijana. Tällainen jaksotustapa ei saa johtaa hakijalle edullisempaan tai haitallisempaan lopputulokseen verrattuna siihen, että koko lomakorvaus jaksotettaisiin työsuhteen päättymisestä lukien.
Työvoimapoliittinen korvaukseton määräaika ja lomakorvauksen jaksotusaika voisivat kulua samanaikaisesti. Tämä vastaisi taloudellisen etuuden jaksottamista. Myös karenssi olisi otettava huomioon vertailtaessa työsuhteen päättymisestä lukien ja etuuden maksamisesta lukien tehtävien taloudellisen etuuden jaksotusten vaikutuksia. Jos hakijan työttömyys jatkuu, maksamisajankohdasta tehtävä jaksotus saattaa olla hänelle usein epäedullisempaa kuin työsuhteen päättymisestä lukien tehtävä jaksotus. Tällaisessa tapauksessa jaksotus on tehtävä työsuhteen päättymisestä lukien.
Omavastuuaika ja lomakorvauksen jaksottaminen eivät puolestaan voisi kulua samanaikaisesti, sillä omavastuuaikaa ei kerrytä aika, jolta työttömyysetuutta ei voida maksaa työttömyysturvalain 3 luvun rajoitusten vuoksi. Tästä säädetään voimassa olevassa työttömyysturvalain 5 luvun 13 §:n 3 momentin 3 kohdassa ja 7 luvun 10 §:n 2 momentin 3 kohdassa.
Jaksottaminen koskisi vain lomakorvausta, ei lomarahaa tai lomaltapaluurahaa. Käyttämättömistä lomarahavapaista maksettu korvaus ei sekään olisi jaksotettava lomakorvaus, koska korvaus perustuu lomarahaan eikä vuosilomaan. Vuosilomalain 27 §:n tai työ- taikka virkaehtosopimuksen mukainen säästövapaa sen sijaan perustuu vuosilomaoikeuden säästämiseen, ja tällaisesta säästövapaasta maksettava korvaus olisi vuosilomaan perustuvana korvauksena jaksotettavaa lomakorvausta.
Jaksottaminen ei edellyttäisi sitä, että lomakorvaus on todellisuudessa maksettu. Jos hakija esimerkiksi luopuisi oikeudestaan lomakorvaukseen, työttömyysetuus evättäisiin ajalta, jolle vuosilomalain tai työehtosopimuksen mukainen lomakorvaus jaksottuisi.
Jaksottaminen koskisi lomakorvausta, jonka maksaminen perustuu yli kaksi viikkoa kestävän kokoaikatyön päättymiseen. Enintään kaksi viikkoa kestävästä kokoaikaisesta työsuhteesta ja osa-aikaisesta työsuhteesta saatua lomakorvausta ei jaksotettaisi. Tällaisesta työsuhteesta saatu lomakorvaus otettaisiin jatkossakin huomioon työttömyysetuuden sovittelussa. Kuten muulloinkin työttömyysetuusoikeutta ratkaistaessa, myös jaksotusasiaa ratkaistaessa työsuhde on osa-aikainen silloin, kun työaika on enintään 80 prosenttia alalla sovellettavasta kokoaikaisen työntekijän enimmäistyöajasta. Jos arvioitavaksi tulisi työn osa-aikaisuus, muita työttömyysetuusoikeuden ratkaisutilanteita vastaavasti lähtökohtana pidettäisiin työsopimuksessa sovittua työaikaa, eikä osa-aikaiseksi sovittua työsuhdetta käsiteltäisi kokoaikaisena pelkästään sillä perusteella, että työaika lisätöiden vuoksi vastaa väliaikaisesti kokoaikatyön työaikaa. Tilanteet voivat kuitenkin edellyttää työttömyysetuuden maksajalta kokonaisharkintaa. Vakuutusoikeus on ratkaisussaan VakO 6.6.2022/H1447/2022/22175/03.04.04.02.00/2021 katsonut, että ainakin lomautusta edeltävän työn kokoaikaisuutta tai osa-aikaisuutta koskevassa arvioinnissa merkityksellisinä tosiseikkoina yksittäistapauksellisessa kokonaisarvioinnissa voitiin työsopimuksessa sovittujen työn vähimmäis- ja enimmäismäärien lisäksi pitää toteutuneen työskentelyn määrää valituksen kohteena olevia aikoja edeltävänä aikana, jonka pituutensa perusteella oli katsottava osoittavan tietynasteista työmäärän vakiintuneisuutta, sekä työnantajan ilmoitusta kokoaikaisesta työskentelystä. Vastaavia seikkoja voitaisiin hyödyntää myös lomakorvauksen jaksottamista koskevassa päätöksenteossa.
Jos työntekijä siirtyy osa-aikatyöhön, eli hänet esimerkiksi osa-aikaistetaan tai lomautetaan joko kokoaikaisesti tai osittain, kyse ei ole työsuhteen päättymisestä eikä mahdollista tällaisen muutoksen tapahtuessa tai muutoksen aikana maksettua lomakorvausta jaksottaisi. Sen sijaan lomakorvaus -nimikkeellä maksettua summaa käsiteltäisiin työttömyyspäivärahaoikeuden kannalta kuten vuosiloma-ajan palkkaa.
Kokoaikaisen työsuhteen päättymistilanteen lisäksi vuosiloma voidaan korvata rahana silloin, kun työntekijä lähtee suorittamaan asepalvelusta tai siviilipalvelusta tai jos lomaa ei voida antaa määräajassa työkyvyttömyyden vuoksi. Näissä tilanteissa maksettavaa lomakorvausta ei jaksoteta, koska kysymys ei ole työsuhteen päättymisestä ja sen yhteydessä maksettavasta korvauksesta (yleensä henkilöllä ei näissä tilanteissa muutoinkaan ole oikeutta työttömyysetuuteen).
Jos edellä kuvatun muutoksen jälkeen työsuhde päättyy lomautusaikana tai osa-aikaisena, saattaa syntyä tilanne, jossa työsuhteen päättyessä maksettavasta lomakorvauksesta osa perustuu kokoaikatyöhön ja osa osa-aikatyöhön. Jos osa-aika- ja kokoaikatyössä ansaitut lomakorvauksen osat voidaan erotella toisistaan, jaksotus koskisi ainoastaan sitä osaa lomakorvauksesta, joka perustuu kokoaikatyöhön. Jos lomakorvauksen kertyminen ei olisi eroteltavissa, lähtökohtana pidettäisiin sitä, ettei osa-aikaisena päättyvän työsuhteen jälkeen maksettavaa lomakorvausta jaksoteta, ellei ole syytä arvioida tilannetta toisin. Tällainen syy voi olla esimerkiksi se, että lomautus tai osa-aikaistaminen on kestänyt vain lyhyen aikaa ja lomakorvaus perustuu ainakin pääosin kokoaikatyöhön.
Joskus työntekijöille maksetaan lomakorvausta kunkin palkanmaksun yhteydessä. Jos tällainen menettely perustuu alalla sovellettavaan työehtosopimukseen, vain viimeisen palkanmaksujakson yhteydessä maksettu lomakorvaus jaksotettaisiin. Jos alalla sovellettava työehtosopimus ei sisällä tällaista mahdollisuutta, kunkin palkanmaksujakson yhteydessä maksetut lomakorvauksen osat laskettaisiin yhteen ja näin saatu summa jaksotettaisiin työsuhteen päättymisestä lukien.
Jaksottaminen tehtäisiin yleensä jokaisesta työsuhteesta erikseen. Jos henkilö jaksotusaikana ottaa uuden työn vastaan ja saa myöhemmänkin työsuhteen päättyessä lomakorvausta, myöhemmästä työsuhteesta saatu lomakorvaus jaksotettaisiin tämän työsuhteen päättymisestä lukien. Kahdesta tai useammasta eri työsuhteesta saatujen lomakorvausten jaksotusajat voisivat siis kulua päällekkäin, jos aiemman työsuhteen jaksotusaika ei olisi vielä päättynyt myöhemmän työsuhteen perusteella tapahtuvan jaksotuksen alkaessa.
Edellä kuvattu koskee tilanteita, joissa on kyse tosiasiallisesti erillisistä työsuhteista. Jos kyse on saman työnantajan palveluksessa työskentelystä, joka perustuu kahteen tai useampaan toisiaan välittömästi seuraavaan työsuhteeseen, myös aiemman työsuhteen tai aiempien työsuhteiden päättyessä mahdollisesti maksettu lomakorvaus jaksotetaan, kun työskentely kyseisen työnantajan palveluksessa viimeisen työsuhteen päättyessä päättyy. Työsuhteiden yhdenjaksoisuutta arvioitaisiin samoin kuin työttömyysetuuden sovittelussa.
Vuosilomalain 18 §:n mukaan sopiessaan ennen työsuhteen päättymistä uudesta työsuhteesta työnantaja ja työntekijä saavat sopia siitä, että työntekijän ennen työsuhteen päättymistä kertyneet vuosilomaetuudet siirretään annettavaksi seuraavan työsuhteen aikana. Sopimus on tehtävä kirjallisesti. Jos tällainen sopimus on tehty ja työntekijälle maksetaan viimeisen työsuhteen päättyessä lomakorvausta kahden tai useamman työsuhteen perusteella, jaksotus tehtäisiin lomakorvausten yhteismäärästä.
Jos lomaetuuksia, joista työsuhteen päättyessä tulisi maksaa lomakorvaus, säästetään irtisanomisaikana työaikapankkiin, säästettyjä etuuksia ei pidettäisi työaikapankin säästönä vaan jaksotettavana lomakorvauksena. Samoin meneteltäisiin myös muiden, jaksottamista koskevien säännösten kiertämiseen johtavien toimenpiteiden yhteydessä eli esimerkiksi säästettäessä lomaetuuksia työaikapankkiin olosuhteissa, joissa työsuhteen osapuolten tiedossa on, ettei työaikapankin säästöä voida käyttää työsuhteen aikana. Jos työntekijällä on työsuhteen päättyessä työaikapankissa velkaa, jonka työnantaja vähentää palkanmaksun yhteydessä, vähennyksen katsottaisiin kohdistuvan ensisijaisesti lomakorvaukseen, ja jaksotuksessa otettaisiin huomioon vain työntekijälle velan vähentämisen jälkeen jäänyt lomakorvaus.
Pykälän 4 momentti koskee työsuhteen päättyessä maksettavan taloudellisen etuuden ja kahden kuukauden kuluessa ennen kokoaikaisen lomautuksen alkamista tai sen aikana työaikapankista maksettavan rahakorvauksen jaksotuksessa käytettävää jakajaa, päiväpalkkaa. Momenttia muutettaisiin siten, että sitä sovellettaisiin myös lomakorvauksen jaksottamiseen. Lisäksi momentissa säädettäisiin uudesta asetuksenantovaltuudesta. Valtioneuvoston asetuksella voitaisiin tarkemmin säätää jaksotuksessa käytettävän päiväpalkan määrittämisestä.
Muita jaksotustilanteita vastaavasti, aika, jolta lomakorvaus estäisi työttömyysetuuden saamisen laskettaisiin siten, että lomakorvauksen määrä jaettaisiin henkilön viimeisestä työsuhteesta saaman päiväpalkan perusteella. Jaksotuksen perusteena olevasta palkasta ei tehtäisi päivärahan perusteena olevasta palkasta tehtävää vähennystä työntekijän eläkemaksun ja palkansaajan työttömyysmaksun huomioimiseksi.
Viimeisen työsuhteen palkkaa koskevaa menettelyä sovellettaisiin myös tilanteissa, joissa henkilö on työskennellyt saman työnantajan palveluksessa useassa toisiaan välittömästi seuraavassa työsuhteessa, ja lomakorvaus on maksettu aina kunkin työsuhteen päättyessä ja tilanteissa, joissa lomaoikeus on vuosilomalain perusteella siirretty ja lomakorvaus perustuu kahden tai useamman työsuhteen aikana kertyneeseen vuosilomaoikeuteen.
Erityisesti ansiopäivärahan saajien kohdalla on syytä huomioida, että koska jaksotuspalkkana käytettäisiin viimeisestä työsuhteesta saatua palkkaa, jaksotuspalkka voisi tältäkin osin poiketa päivärahan perusteena olevasta palkasta, jos viimeinen työsuhde on niin lyhyt, ettei työssäoloehto täyty uudelleen. Jos työsuhde on pidempi kuin aika, jota käytetään päivärahan perusteena olevan palkan määrityksessä, jaksotuspalkka lasketaan samalta ajalta kuin miltä päivärahan perusteena oleva palkka määritellään. Jaksotuspalkassa huomioitaisiin samat palkanosat kuin huomioidaan taloudellisen etuuden jaksotuksessa.
Jos työnhakijalle maksetaan työsuhteen päättymiseen liittyen sekä taloudellista etuutta että lomakorvausta, ne laskettaisiin yhteen ja näin saatu rahamäärä jaksotettaisiin. Myös tästä säädettäisiin pykälän 4 momentissa.
4 luku Soviteltu ja vähennetty työttömyysetuus
5 §.Etuuden määrä. Pykälän 1 momentti sisältää sovitellun työttömyysetuuden laskukaavan. Sen mukaan soviteltu työttömyysetuus lasketaan siten, että etuus ja 50 prosenttia saadun tulon siitä osasta, joka ylittää suojaosan, voivat sovittelujakson aikana yhteensä nousta määrään, joka etuutena muutoin olisi voitu maksaa. Pykälän 2 momentissa säädetään suojaosan määrästä. Suojaosan määrä on 300 euroa, jos etuus perustuu kuukauden sovittelujaksoon, ja 279 euroa, jos etuus perustuu neljän peräkkäisen kalenteriviikon sovittelujaksoon.
Esityksessä ehdotetaan, että työttömyysetuuden sovittelussa huomioitavasta suojaosasta luovuttaisiin. Pykälän 1 momenttiin esitetään tehtäväksi tästä johtuva muutos, jolla suojaosan huomioiminen poistettaisiin etuuden laskukaavasta. Pykälän 2 momenttiin sisältyvästä suojaosan määrästä ei olisi muutoksen myötä enää tarvetta säätää, minkä johdosta nykyisin pykälän 3 momentissa säädetystä sovitellun ansiopäivärahan enimmäismäärästä säädettäisiin pykälän 2 momentissa.
5 luku Työttömyyspäivärahan saamisen edellytykset
2 §.Palkansaajan oikeus työttömyyspäivärahaan. Pykälässä säädetään palkansaajan oikeudesta ansiopäivärahaan ja peruspäivärahaan. Pykälän 1 momenttia ehdotetaan muutettavaksi siten, että palkansaajan jäsenyysehto muutettaisiin viikkokohtaisesta tarkastelusta kuukausikohtaiseksi ja pidennettäisiin työssäoloehtoa vastaavasti 12 kuukauteen. Lisäksi momenttia muutettaisiin siten, että jäsenyysehdon täyttymiseksi riittäisi, että henkilö on liittynyt työttömyyskassan jäseneksi sellaisen kalenterikuukauden aikana, joka voidaan lukea työssäoloehtokuukaudeksi. Ansiopäivärahaan olisi oikeus palkansaajakassan jäsenellä, joka on ollut vakuutettuna vähintään 12 edellistä kuukautta, ja joka kalenterikuukausina, joina hän on ollut vakuutettuna työttömyyskassassa, on täyttänyt 3 §:n 1 momentin mukaisen työssäoloehdon.
Koska palkansaajan jäsenyysehdon esitetään kertyvän kuukausina ja työssäoloehdon kertymisen esitetään perustuvan kalenterikuukausiin, käytännössä voi syntyä tilanteita, joissa palkansaaja olisi liittynyt työttömyyskassaan kesken sellaisen kalenterikuukauden, joka kerryttää työssäoloehtoon yhden täyden työssäoloehtokuukauden tai vaihtoehtoisesti 0,5 työssäoloehtokuukautta. Koska jatkossa ei enää selvitettäisi sitä, minä tosiasiallisina päivinä kalenterikuukauden sisällä työtunnit on tehty, vaan kyse olisi pääsääntöisesti palkan maksuajankohtaan perustuvasta kalenterikuukausikohtaisesta tarkastelusta, työssäoloehtokuukausien kertymisessä huomioitaisiin sellaiset kalenterikuukaudet, joiden aikana työttömyyskassan jäsenyys olisi alkanut. Kalenterikuukausi voitaisiin lukea työssäoloehtokuukausien määrään, vaikka jäsenyys olisi alkanut kuukauden viimeisenä päivänä. Oikeus ansiopäivärahaan voisi kuitenkin alkaa vasta sen jälkeen, kun koko 12 kuukauden jäsenyysehto olisi täyttynyt.
Esimerkki:
Henkilö aloittaa määräaikaisen kokoaikatyön 15.1.2025, joka kestää 31.12.2025. saakka. Palkka maksetaan työntekokuukauden viimeisenä päivänä, jolloin maksuperusteisesti työssäoloehtokuukausia olisivat tammi-joulukuu (12 kk). Henkilö liittyy työttömyyskassan jäseneksi 27.1., jolloin hän on ollut vakuutettuna kaikkien työssäoloehtoon luettavien kalenterikuukausien aikana. Kahdentoista kuukauden jäsenyysehto täyttyy 26.1.2026., ja ansiopäivärahaa voidaan maksaa aikaisintaan tämän jälkeen.
Esityksellä ei olisi vaikutusta työttömyyskassan jäseneksi liittymistä tai jäsenyyden alkamista koskeviin edellytyksiin.
Pykälän 2 momentti koskee vakuutettua, joka ei ole 1 luvun 6 §:ssä tarkoitettu yrittäjä, mutta joka työskentelee yrityksessä tai yhteisössä, jossa hänen perheenjäsenensä on 1 luvun 6 §:n 1 momentissa tai 2 momentin 2–4 kohdassa tarkoitettu yrittäjä. Koska tällaiselta palkansaajalta edellytetään ansiopäivärahan saamiseksi jo nyt, että hän on ollut vakuutettuna vähintään 12 edellistä kuukautta, eikä tällaisten palkansaajien jäsenyysehtoa esitetä muutettavaksi tältä osin, ehdotetaan 2 momentti kumottavaksi.
3 §.Palkansaajan työssäoloehto. Pykälässä säädetään siitä, miten palkansaajan työssäoloehto täyttyy. Edellytyksenä palkansaajan työssäoloehdon täyttymiselle ei olisi enää työllistyminen vähintään 26 kalenteriviikon ajan 4 §:ssä tarkoitetussa työssä. Pykälän 1 momenttia ehdotetaan muutettavaksi siten, että henkilöltä edellytettäisiin työttömyyspäivärahan edellytyksenä sitä, että hän on tarkastelujakson aikana kerryttänyt yhteensä vähintään 12 työssäoloehtokuukautta. Työssäoloehdon täyttämiseksi ei enää edellytettäisi tiettyä työssäoloaikaa, vaan vähintään kahtatoista kalenterikuukautta, joiden aikana henkilölle on maksettu palkkaa vähintään 4 §:n 1 momentissa tarkoitetun euromääräisen tulorajan verran.
Palkansaajan työssäoloehto voisi kertyä kokonaisista työssäoloehdon täyttävistä kuukausista, mutta myös 0,5 kuukauden jaksoissa. Kaksi puolikkaana kertynyttä kuukautta vastaisi yhtä täyttä työssäoloehtokuukautta.
Työssäoloehdon täyttämisessä palkkatulo pääsääntöisesti kohdistettaisiin sille kalenterikuukaudelle, jossa palkka on maksettu. Poikkeuksista tähän säädettäisiin uudessa 4 b:ssä.
Pykälän 2 momentti kumottaisiin tarpeettomana Työssäoloehdon täyttymisen tarkastelujakso olisi nykytilaa vastaavasti 28 kuukautta.
Koska tuloihin perustuvan työssäoloehdon esitetään kertyvän maksuperiaatteen mukaisesti, sen tarkastelu, miten työssäoloehdon täyttymisen ajankohta asemoituu tiettyyn kalenteripäivään (työttömyyden tai lomautuksen alkaminen) muuttuu nykytilaan verrattuna. Nykyisin, työssäoloehdon kertyessä kalenteriviikon sisällä tehtyjen työtuntien perusteella, on selvää, että työttömyyden tai lomautuksen alkaessa esimerkiksi maanantaina, työssäoloehtoon vaadittavien viikkojen on tullut kertyä edelliseen päivään, sunnuntaihin, mennessä, mainittu päivä mukaan lukien. Jotta työssäoloehdon täyttyminen ei olisi riippuvainen siitä, miten palkanmaksupäivä ajoittuu suhteessa työsuhteen päättymiseen tai lomautuksen alkamiseen, pääsääntö olisi, että jatkossa riittäisi, että palkka, jonka perusteella työssäoloehtokuukaudet kertyvät, olisi maksettu sen kuukauden aikana, jonka aikana työsuhde on päättynyt tai lomautus on alkanut.
Esimerkki:
Määräaikainen kokoaikainen työsuhde on voimassa 1.12.2024–15.12.2025., ja palkka maksetaan aina samana kuukautena, jona työ on tehty. Koska työ on kokoaikainen, työttömyys alkaa vasta työsuhteen päätyttyä, ja työssäoloehdon tarkastelujakso alkaa vasta kun työ päättyy. Jos joulukuussa maksettava, työssäoloehdossa huomioitava palkka täyttää 4 §:ssä tarkoitetun tuloa koskevan edellytyksen, tutkittaessa oikeutta työttömyyspäivärahaan 16.12.2025. alkaen, joulukuu 2025 huomioidaan työssäoloehdossa riippumatta siitä, onko palkka maksettu ennen työsuhteen päättymistä, työsuhteen viimeisenä päivänä tai työsuhteen päättymisen jälkeen mutta joulukuun loppuun mennessä.
Esimerkki:
Määräaikainen osa-aikainen työsuhde on voimassa 1.12.2024–15.12.2025, ja palkka maksetaan aina samana kuukautena, jona työ on tehty. Jos kuukausipalkka täyttää 4 §:ssä tarkoitetun tuloa koskevan edellytyksen, työssäoloehto täyttyy 30.11.2025. mennessä. Jos joulukuun 2025 palkka riittää kerryttämään työssäoloehtoa, se huomioidaan uudessa työssäoloehdossa riippumatta siitä, onko palkka maksettu ennen työsuhteen päättymistä, työsuhteen viimeisenä päivänä tai työsuhteen päättymisen jälkeen mutta joulukuun loppuun mennessä.
Joskus, pidempiaikaisen työskentelyn päättyessä työsuhteen päättymiseen tai lomautuksen alkamiseen, päättyneen työskentelyn perusteella maksettava tulo voisi kerryttää työssäoloehtokuukausia myös sen kalenterikuukauden jälkeen, jolloin työsuhde on päättynyt tai lomautus on alkanut. Tällaisesta tilanteesta on kyse silloin, jos palkka maksetaan myöhemmin kuin sen kuukauden aikana, jolloin työ on tehty. Näissä tilanteissa tällainen myöhemmin maksettava palkka huomioidaan siinä työssäoloehdossa, joka alkaa kertyä enimmäisajan alkamisesta lukien.
Esimerkki:
Määräaikainen työsuhde kestää vuoden ja se alkaa kesäkuun 16. päivä ja voimassa seuraavan vuoden kesäkuun 15. päivään asti. Palkka maksetaan aina työntekokuukautta seuraavana kalenterikuukautena. Viimeisen työskentelykuukauden eli kesäkuun palkka maksetaan toisin sanoen heinäkuussa. Työssäoloehto voi (tulon määrästä riippuen) kuitenkin täyttyä toukokuussa tehdyn työn perusteella kesäkuun aikana maksetun palkan perusteella riippumatta siitä, onko palkka maksettu ennen työsuhteen päättymistä, työsuhteen viimeisenä päivänä tai työsuhteen päättymisen jälkeen mutta kesäkuun loppuun mennessä. Heinäkuussa maksettu, kesäkuun työskentelyyn perustuva tulo kerryttää uutta työssäoloehtoa, jos tulo täyttää 4 §:ssä ehdotetun tulon määrää koskevan edellytyksen.
Edellä kuvattu menettely edellyttää, että viimeistä palkallista kuukautta ei tarvita työssäoloehdon täyttämiseksi.
Joskus henkilö voi pitkäkestoisen työllistymisen päättyessä kesken kalenterikuukauden ottaa työttömyyden tai lomautuksen alkamisen jälkeen vastaan uuden kokoaikaisen tai osa-aikaisen työn jo saman kalenterikuukauden aikana. Jos palkka tällaisesta työstä maksetaan sen kuukauden aikana, jona työttömyys tai lomautus on alkanut, ja kuukausi huomioitaisiin jo päättyneen tai lomauttaneen työsuhteen perusteella työssäoloehdossa, uudesta, alkaneesta työstä saman kuukauden aikana maksettu palkka kohdistettaisiin päättyneen työllistymisen perusteella kertyneeseen työssäoloehtoon. Toisin sanoen, jos työttömyys ja oikeus työttömyyspäivärahaan alkaisi kesken kalenterikuukauden, koko tämän kalenterikuukauden aikana maksettu tulo voitaisiin huomioida työssäoloehtokuukauden tulona. Tämä edellyttäisi, että päättynyt työsuhde tai työsuhde, josta henkilö on lomautettu, yhdessä mahdollisen aiemman työssäoloehdossa huomioitavan työn kanssa, riittäisi tuottamaan työnhakijalle vaaditut 12 työssäoloehtokuukautta. Jos ensimmäisen, päättyneen tai lomauttaneen työsuhteen jälkeen koossa olisi vain 11.5 työssäoloehtokuukautta tai vähemmän, menettelyä ei sovellettaisi.
Pykälän 3–5 momenteissa säädetään hyväksyttävistä syistä pidentää edellä mainittua tarkastelujaksoa ja tarkastelujakson pidentämisen enimmäiskestosta. Pykälän 3–5 momentteihin ei ehdoteta muutoksia. Tarkastelujakson pidentämisessä ei olisi merkitystä sillä, maksetaanko palkka sen kalenterikuukauden aikana, jolloin työ on tehty, vai esimerkiksi seuraavan kalenterikuukauden aikana. Tarkastelujakson alkupäässä koko kalenterikuukausi, jolle tarkastelujakso ulottuu hyväksyttävän syyn vuoksi, voitaisiin sisällyttää pidennetyn tarkastelujakson sisään.
Esimerkki:
Henkilön toistaiseksi voimassa oleva työsuhde on irtisanottu ja se päättyy 30.6.2028 irtisanomisajan päätyttyä. Hän on ollut osasairauspäivärahalla ajan 1.3.–30.4.2028, tätä ennen sairauspäivärahalla 1.1.–28.2.2028 ja tätä edeltävästi perhevapaalla 1.1.2025–31.12.2027, josta palkallista 1.1.–30.5.2025. Normaali tarkastelujakso on 1.3.2026–30.6.2028. Työssäoloehto ei täyty tällä ajalla. Hyväksyttävää syytä ajalla 1.6.2025–30.4.2028. Tarkastelujaksoa pidennetään tällä kestolla 31.5.2025 alkaen taaksepäin, jolloin työssäoloehto täyttyy palkoista 1.5.–30.6.2028 ja 1.8.2024–31.5.2025 (12 kk).
4 §.Palkansaajan työssäoloehdon kertyminen. Pykälän nimi muutettaisiin vastaamaan paremmin muutetun pykälän sisältöä. Pykälässä säädettäisiin palkansaajan työssäoloehdon kertymisen edellytyksistä.
Pykälän 1 momentin mukaan palkansaajan työssäoloehtokuukaudeksi luettaisiin kalenterikuukausi, jona henkilölle on maksettu vakuutuksenalaista vakiintunutta palkkaa vähintään 930 euroa. Palkan maksuajankohta olisi ratkaisevaa työssäoloehdon kertymisessä. Vaadittava tulo voisi kertyä yhden palkanmaksupäivän palkasta tai kahtena tai useampana palkanmaksupäivänä maksettavan palkan yhteismäärästä.
Työssäoloehtokuukaudeksi luettaisiin myös sellaiset kaksi erillistä kalenterikuukautta, joiden kummankin aikana henkilölle on maksettu vakuutuksenalaista vakiintunutta palkkaa vähemmän kuin 930 euroa mutta kuitenkin vähintään 465 euroa. Momentissa tarkoitettujen työssäoloehtokuukauden muodostavien kahden erillisen kalenterikuukauden ei tarvitsisi olla peräkkäisiä. Työssäoloehto voisi siis kertyä kokonaisista työssäoloehtokuukausista tai puolikkaista työssäoloehtokuukausista ja näitä voidaan laskea yhteen. Kukin työssäoloehtokuukausi luettaisiin työssäoloehtoon vain kerran.
Käytännössä voi syntyä tilanteita, joissa palkkatyö alkaa esimerkiksi kuukauden 20. päivä ja päättyy seuraavan kuukauden 14. päivä, ja joissa palkka koko määräaikaisen työn ajalta maksetaan kerralla, esimerkiksi työn päättymiskuukauden viimeisenä päivänä. Koska työssäoloehto kertyisi maksuperusteisesti, palkka kohdennettaisiin tässä esimerkin tilanteessa palkan maksupäivän mukaan vain yhdelle kuukaudelle, joka on se kuukausi, jolloin palkka on maksettu. Jos palkka maksettaisiin vasta työntekokuukautta seuraavan kuukauden aikana, vasta kyseinen palkanmaksukuukausi kerryttäisi työssäoloehtoa.
Sen sijaan tilanteessa, jossa yli kuukauden mittainen palkkatyö alkaa esimerkiksi kuukauden 20. päivä ja päättyy seuraavan kuukauden viimeinen päivä, jolloin maksetaan kerralla palkka koko työsuhteen ajalta työn alkamispäivästä lukien sen viimeiseen päivään saakka, kyse on ensinnäkin tavanomaisesta palkanmaksujaksosta poikkeavasta palkanmaksujaksosta ja toiseksi palkkaa maksetaan kuukautta pidemmältä ansaintajaksolta. Työssäoloehdon kertymisestä näissä tilanteissa säädettäisiin uudessa 4 b §:ssä.
Pykälän 2 momentissa säädetään työssäoloehdon täyttävän työn työaikaa koskevista edellytyksistä. Työaikaa koskevat edellytykset poistuisivat, koska jatkossa vain palkalla olisi merkitystä työssäoloehdon kertymisen kannalta. Uudessa 2 momentissa säädettäisiin näistä palkkaa koskevista edellytyksistä. Pykälän 2 momentin mukaan työssäoloehtoon luettavan palkan olisi oltava työehtosopimuksen mukainen ja jos alalla ei ole työehtosopimusta, kokoaikatyön palkan olisi oltava vähintään 1 134 euroa kuukaudessa (1 331 vuoden 2023 tasossa). Ehdotettu 2 momentti vastaisi nykytilaa.
Pykälän 3 momentin mukaan työssäoloehtokuukauteen ei luettaisi:
1) palkkaa työstä, jota henkilö on tehnyt osasairauspäivärahaa saadessaan.
2) henkilölle maksettua työ- tai virkaehtosopimuksen perusteella alennettua sairausajan palkkaa.
3) työaikapankkiin siirrettyyn työaikaan perustuvaa palkkaa tai korvausta.
Nämä rajoitukset vastaisivat nykytilaa, sillä kalenteriviikkoja, joiden aikana henkilö on saanut palkkaa 1 ja 2 kohdassa tarkoitetussa tilanteessa tai työaikaa, joka siirretään työaikapankkiin, ei huomioida palkansaajan nykyisessä työssäoloehdossa.
Voimassa olevan pykälän 5 momentissa säädetään työaikajärjestelyiltään epätavallisia aloja koskevista poikkeuksista työssäoloehdon täyttymisessä. Momentin mukaan viikoittaisesta työaikaedellytyksestä voidaan valtioneuvoston asetuksella tarkemmin säädetyillä edellytyksillä poiketa opettajien, kotityöntekijöiden, urheilijoiden, taiteilijoiden ja eräiden muiden luovaa tai esityksellistä työtä tekevien henkilöiden sekä muiden vastaavien työaikajärjestelyiltään epätavallisilla työaloilla työskentelevien osalta. Poikkeuksista säädetään tarkemmin työttömyysturvalain täytäntöönpanosta annetun valtioneuvoston asetuksen 2 luvussa opetusalan, työsuhteisen kotityön, luovien ja esityksellisten alojen ja urheilutoiminnan osalta.
Koska esityksessä ehdotetaan, että työaikaa koskevista edellytyksistä luovuttaisiin ja työssäoloehto täyttyisi tuloperusteisesti, työaikajärjestelyiden epätavallisuus ei enää aiheuttaisi haasteita työssäoloehdon täyttymisen kannalta. Pykälästä ehdotetaan poistettavaksi työaikajärjestelyiltään epätavallisia aloja koskevat poikkeukset työssäoloehdon täyttämiseen. Urheilutoimintaa koskevasta poikkeuksesta säädettäisiin uudessa 4 b §:ssä.
Edellä todetun sijasta momentissa säädettäisiin asetuksenantovaltuudesta. Esityksen mukaan valtioneuvoston asetuksella säädettäisiin tarkemmin työssäoloehdossa huomioon otettavasta tulosta. Voimassa olevan sääntelyn mukaan työttömyysetuutta määrättäessä huomioon otettavasta tulosta annetussa valtioneuvoston asetuksessa säädetään tarkemmin työttömyysturvalain 6 luvun 4 §:ssä tarkoitetusta vakiintuneesta palkkatulosta. Vakiintuneella tulolla, joka otettaisiin huomioon työssäoloehtoa kerryttävänä tulona, tarkoitettaisiin samoja tuloeriä kuin nykyisin palkansaajan ansiopäivärahan perusteena olevassa palkassa huomioidaan. Asetusta muutettaisiin siten, että vakiintuneen palkan määritelmä laajennettaisiin koskemaan ansiopäivärahan perusteena olevan palkan määrittämisen lisäksi myös työssäoloehtoa.
4 a §.Palkansaajan työssäoloehdon kertyminen palkkatuetussa työssä ja työllistymistä edistävässä palvelussa. Pykälässä säädetään palkansaajan työssäoloehdon kertymisestä palkkatuetussa työssä ja työllistymistä edistävässä palvelussa. Työssäoloehtoa koskevilla muutoksilla ei ole tarkoitus muuttaa työssäoloehdon kertymisen perusperiaatteita palkkatuetun työn ja työllistymistä edistävien palvelujen osalta.
Pykälän 1 momentissa säädetään työssäoloehdon kertymisestä palkkatuetussa työssä. Momenttia muutettaisiin siten, että työssäoloehtoon luettaisiin jatkossa 75 prosenttia työssäoloehtokuukausista. Kuten nykyisin, siltä osin, kun palkkatukityötä ei voida lukea työssäoloehtoon, se pidentäisi tarkastelujaksoa. Nykytilaa vastaavasti julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta annetun lain 11 luvun 1 §:n nojalla järjestetyssä palkkatuetussa työssä eli niin kutsutussa velvoitetyössä työssäoloehtoon luettaisiin kuitenkin työssäoloehdon täyttävä aika kokonaisuudessaan.
Pykälän 2 momentissa säädetään eräitä 60 vuotta täyttäneitä koskevasta poikkeuksesta täyttää työssäoloehto työllistymistä edistävässä palvelussa. Momenttiin tehtäisiin kalenteriviikkokohtaisesta työssäoloehdon kertymisestä kalenterikuukausikohtaiseen kertymiseen siirtymisestä seuraava muutos, jolla palvelussa kerrytetyt täydet kalenteriviikot muunnettaisiin laskennallisesti työssäoloehtokuukausiksi. Neljä täyttä kalenteriviikkoa vastaisi yhtä täyttä työssäoloehtokuukautta ja kaksi kalenteriviikkoa puolikasta työssäoloehtokuukautta. Työssäoloehtoon luettavassa työllistymistä edistävässä palvelussa ollutta aikaa seurattaisiin kalenteriviikkoina ja tehtäisiin muunto työssäoloehtokuukausiksi edellä kuvatulla tavalla. Työssäoloehto täyttyisi viimeistään palvelun päättymispäivänä, jos kalenteriviikot työssäoloehtokuukausiksi muunnettuina riittäisivät täyttämään työssäoloehdon.
Tavoitteena on, ettei työssäoloehtoon tehdyillä muutoksilla olisi vaikutusta siihen, miten työvoimaviranomainen järjestää työttömälle työnhakijalle työllistymistä edistävää palvelua.
4 b §.Palkansaajan työssäoloehtoa koskevat poikkeukset. Pykälä on uusi, ja siinä säädettäisiin eräistä poikkeuksista palkansaajan työssäoloehdon maksuperusteiseen kertymiseen.
Palkansaajan ansiopäivärahan perusteena oleva palkka laskettaisiin sen palkan perusteella, jonka perusteella henkilölle on työssäoloehdossa huomioitavia työssäoloehtokuukausia kertynyt. Tavoitteena on, että ansiopäivärahan määrä vastaisi mahdollisimman hyvin palkansaajan vakiintunutta tulotasoa. Joskus palkanmaksu kuitenkin poikkeaa tavanomaisesta, eikä näiden tilanteiden haluta vaikuttavan työssäoloehdon kertymiseen tai ansiopäivärahan määrään. Tästä syystä ehdotetaan, että tietyissä tilanteissa poikettaisiin tulojen puhtaasta maksuperusteisesta kohdentamisesta.
Pykälän 1 momentissa säädettäisiin siitä, miten tavanomaisesta maksuperiaatteesta poiketen työssäoloehto kertyisi tilanteessa, jossa kalenterikuukauden aikana maksetaan palkkaa tavanomaisesta palkanmaksujaksosta poiketen kuukautta pidemmältä ansaintajaksolta. Poikkeussäännöksen soveltaminen edellyttäisi kummankin edellytyksen olemassaoloa: palkanmaksujakso on tavanomaisesta poikkeava ja ansainta-aika, jolta palkkaa maksetaan, on kuukautta pidempi. Jos kalenterikuukauden aikana maksetaan palkkaa tavanomaisesta palkanmaksujaksosta poiketen kuukautta pidemmältä ansaintajaksolta, palkka jaettaisiin vaikuttamaan maksukuukausi mukaan lukien yhtä monelle sitä edeltävälle tai seuraavalle kalenterikuukaudelle, kuin jona palkkaa on ansaittu. Palkkaa jaettaisiin takautuvalle tai tulevalle ajalle riippuen siitä, millä ajanjaksolla kuukautta pidemmältä ansaintajaksolta maksettu palkka on ansaittu. Palkkaa jaettaisiin käytännössä pääosin maksukuukautta edeltävälle ajalle, koska käytännössä palkan jakaminen eteenpäin edellyttäisi sitä, että palkkaa on maksettu työntekokuukautta ennen.
Palkanmaksukausi on yleisimmin kaksi viikkoa tai kuukauden. Palkanmaksukausi voi olla vain poikkeuksellisesti yli kuukauden mittainen.
Tällä tavanomaisesta palkanmaksujaksosta poikkeavalla, pidemmällä ansaintajaksolla tarkoitettaisiin esimerkiksi tilannetta, jossa kahden kuukauden mittaisesta määräaikaisesta työstä maksettaisiin työn päättyessä palkka koko määräaikaisen työn ajalta. Näissä tilanteissa palkkaa kohdistettaisiin palkanmaksukuukaudelle ja sitä edeltävälle kuukaudelle. Tavanomaisesta palkanmaksujaksosta poikkeamisella tarkoitettaisiin myös tilannetta, jossa lauantaina tai pyhäpäivänä erääntyvä palkka maksetaan edellisenä arkipäivänä työsopimuslain säännöksen johdosta, jolloin samalle kalenterikuukaudelle sijoittuu kaksi palkanmaksupäivää. Näissä tilanteissa palkkaa kohdistettaisiin maksukuukaudelle ja maksukuukautta seuraavalle kuukaudelle.
Esimerkki:
Henkilö on työssä 15.9. –31.10. Palkka maksetaan koko työn ajalta 31.10. Palkka jaetaan vaikuttamaan lokakuulle ja syyskuulle.
Esimerkki:
Henkilö on työssä kuukausipalkalla, joka maksetaan aina kuukauden ensimmäisenä päivänä. Toukokuun palkanmaksupäivän tulisi olla 1.5., joka on juhlapyhä. Palkka maksetaan edellisenä arkipäivänä huhtikuun puolella. Huhtikuussa maksetaan näin ollen palkkaa 1.4. (huhtikuun palkka) ja 30.4. (toukokuun palkka). Palkka jaetaan vaikuttamaan huhtikuulle ja toukokuulle.
Tavanomaista pidemmällä ansaintajaksolla ei tarkoitettaisi esimerkiksi tilannetta, jossa kalenterikuukauden aikana maksettaisiin kyseisen kuukauden peruspalkka ja edellisen kalenterikuukauden aikaisesta työstä kertyneet palkanlisät. Sillä ei myöskään tarkoitettaisi tilannetta, jossa henkilö on työskennellyt kahdessa erillisessä työsuhteessa, ja näiden palkat maksetaan yhden ja saman kuukauden aikana kyseisten tehtävien palkanmaksujaksojen erojen vuoksi.
Palkan jakamisessa noudatettaisiin työnantajan tulorekisteriin ilmoittamaa tietoa palkan kohdentumisesta kalenterikuukausille. Jos tätä tietoa ei ole tulorekisterissä, palkka voitaisiin jakaa vaikuttamaan maksukuukausi mukaan lukien yhtä monelle sitä edeltävälle tai seuraavalle kalenterikuukaudelle kuin miten monen kalenterikuukauden aikana maksupäivän palkkaa on ansaittu.
Palkkaa jaettaisiin poikkeuksellisesti vaikuttamaan ansaintajaksolle silloin, kun henkilölle maksetaan kerralla pidemmältä ajalta ansaittua bonusta, tulospalkkiota tai muuta vastaavaa tulokseen perustuvaa palkkaa tai palkkiota. Näitä palkkaeriä kohdistettaessa työssäoloehtokuukausille kohdennettaisiin se tulo, jonka voidaan katsoa ansaitun työssäoloehtoon luettavana ajanjaksona.
Pykälän 2 momentissa säädettäisiin siitä, miten tavanomaisesta maksuperiaatteesta poiketen työssäoloehto kertyisi tilanteessa, jossa palkanmaksu viivästyisi työnantajasta johtuvasta syystä. Palkka kohdistettaisiin sille kalenterikuukaudelle, jona palkka olisi ilman viivästystä tullut maksettavaksi ja täten maksuperusteisuuden periaatteiden mukaan työssäoloehdossa huomioiduksi.
Palkanmaksun viivästymisellä tarkoitetaan esimerkiksi tilannetta, jossa työnantaja ei pysty maksamaan palkkaa tavanomaisena palkanmaksupäivänä, vaan palkanmaksu siirtyy siten, että palkka maksetaan jonkin toisen kalenterikuukauden aikana. Säännöksen tarkoituksena on välttää tilanteita, joissa työssäoloehto jäisi täyttymättä tai työssäoloehdon täyttyminen siirtyisi eteenpäin työnantajan palkanmaksuongelmista johtuen. Palkkaa voitaisiin kohdentaa momentin perusteella sekä tilanteissa joissa kokonaisia palkkaeriä on jäänyt maksamatta että tilanteissa joissa palkanmaksun virheistä johtuen vain osa palkasta on maksettu ajallaan ja osa maksetaan myöhempänä ajankohtana. Tämä tarkoittaisi käytännössä, että työttömyysturvan toimeenpanossa voi seurata tilanteita, joissa jälkikäteen todetaan 5 luvun 4 §:n 1 momentissa tarkoitetun tulorajan ylittyneen kalenterikuukauden aikana.
Momentin perusteella voitaisiin poikkeuksellisesti huomioida myös esimerkiksi palkkaturvana jälkikäteen maksettu palkka sinä kalenterikuukautena jona palkka olisi ilman viivästystä tullut maksettavaksi, jos se on sellaista palkkaa, joka työnantajan maksamana voitaisiin huomioida työssäoloehdon täyttymistä harkittaessa.
Pykälän 1 ja 2 momentissa tarkoitetulla tavalla ansaittu tai kohdistettu palkka luettaisiin sen kalenterikuukauden tuloksi, jona palkka on ansaittu tai jolle se tulisi kohdistettavaksi. Työssäoloehtokuukausi voisi muodostua pelkästään tällaisen tulon perusteella tai yhdessä 4 §:n 1 momentin pääsäännön mukaisesti kalenterikuukauden aikana maksetun tulon kanssa.
Pykälän 3 momentti sisältäisi asetuksenantovaltuuden, jonka mukaan valtioneuvoston asetuksella voidaan säätää tarkemmin työssäoloehdossa huomioon otettavan palkan kohdentamisesta.
Pykälän 4 momentti koskisi peruspäivärahan työssäoloehdon kertymistä urheilutoiminnassa. Työssäoloehdon kertymisestä urheilutoiminnassa säädetään työttömyysturvalain täytäntöönpanosta annetun valtioneuvoston asetuksen 7 §:ssä. Urheilutoiminnassa peruspäivärahan myöntämisen edellytyksenä olevaan työssäoloehtoon luetaan nykyisin jokainen kalenteriviikko, jona urheilemisesta saama verotettava tulo kuukauden tarkastelujakson aikana on vastannut vähintään 5 luvun 4 §:n 3 momentin mukaista määrää, joka vuonna 2023 on 1 331 euroa. Urheilijoiden peruspäivärahan myöntämisen edellytyksiä koskeva säännös siirrettäisiin valtioneuvoston asetuksesta lakiin ja siihen tehtäisiin työssäoloehdon kertymisen muuttumisesta seuraavat muutokset.
Momentissa säädettäisiin, että peruspäivärahan myöntämisen edellytyksenä olevaksi työssäoloehtokuukaudeksi voidaan lukea urheilutoiminnassa kalenterikuukausi, jona henkilön urheilemisesta saama veronalainen tulo on vähintään 4 §:n 1 momentin mukainen määrä. Tuloja tarkastellaan maksuperusteisesti.
Urheilijana pidetään henkilöä, joka on urheilijoiden tapaturma- ja eläketurvasta annetussa laissa (279/2009) säädetyn vakuuttamisvelvollisuuden piirissä. Urheilijalla tulee olla vakuutus tapaturman ja vanhuuden varalle, jos hänen urheilusta saamansa veronalainen tulo on vähintään urheilijoiden tapaturma- ja eläketurvasta annetun lain 1 §:n mukainen eli vähintään 12 550 euroa vuodessa (vuonna 2023). Säännöksen soveltamisala vastaisi nykytilaa.
5 §.Palkansaajalle hyväksi luettavat työssäolo- ja vakuutuskaudet. Pykälän 3 momentissa säädetään palkansaajalle hyväksi luettavista työssäolo- ja vakuutuskausista tilanteissa, jossa henkilö vaihtaa palkansaajakassaa. Momenttia muutettaisiin siten, että työssäoloajan sijaan palkansaajan hyväksi luettaisiin hänen aiemman jäsenyytensä aikana kerryttämä työssäoloehto.
Voimassa olevan säännöksen sanamuoto rajoittaa sen soveltamisen koskemaan tilanteita, joissa jäsen kassasta erottuaan liittyy toiseen työttömyyskassaan. Soveltamiskäytännössä on syntynyt ongelmia tilanteissa, joissa henkilö erottuaan työttömyyskassasta liittyy takaisin samaan työttömyyskassaan, josta hän on eronnut. Tämän vuoksi ehdotetaan, että aiemman jäsenyyden aikana kerrytetty työssäoloehto ja vakuutettunaoloaika luettaisiin henkilön hyväksi aiemman jäsenyyden perusteella myös silloin, jos hän eroaa työttömyyskassasta ja liittyy kuukauden kuluessa uudestaan samaan palkansaajakassaan, jossa hän aiemmin oli jäsenenä.
Pykään 4 momentissa säädetään valinnasta, joka sekä niin kutsuttuna yrittäjän ei omistavana perheenjäsenenä että ulkopuolisen palveluksessa työllistyneen palkansaajan on tehtävä sen osalta, kumman työllistymisen perusteella hän haluaa työssäoloehtoaan tarkasteltavan. Koska työssäoloehdon pituus jatkossa olisi kummassakin tilanteessa 12 kuukautta, pykälän 4 momentti kumottaisiin.
9 §.Toisessa valtiossa täyttyneet vakuutus- ja työskentelykaudet. Pykälässä säädetään niistä edellytyksistä, joiden perusteella Suomen tekemän sosiaaliturvasopimuksen taikka sosiaaliturva-asetuksen tai perusasetuksen säännösten mukaan muussa valtiossa täyttyneet vakuutus- tai työskentelykaudet on luettava työssäoloehtoon. Edellä mainittujen kausien hyväksilukeminen edellyttää nykyisin, että henkilö on työskennellyt Suomessa välittömästi ennen työttömyyttä palkansaajana vähintään neljä viikkoa tai yrittäjänä vähintään neljä kuukautta. Koska palkansaajan työssäoloehdon määräytymisen peruste esitetään muutettavaksi tuloperusteiseksi, pykälää muutettaisiin siten, että muiden maiden kausien hyväksilukeminen edellyttäisi työssäoloehtokuukauden kerryttämistä.
11 §.Työssäoloehto eräissä tilanteissa. Työtön työnhakija, joka on perusasetuksen 64 artiklassa tarkoitetulla tavalla mennyt toiseen valtioon hakeakseen sieltä työtä, on oikeutettu saamaan toisessa valtiossa tapahtuvan työnhaun ajalta työttömyyspäivärahaa enintään kolmen kuukauden ajan. Pykälässä säädetään työttömyyspäivärahan maksamisen edellytyksestä henkilölle, joka on saanut työttömyyspäivärahaa sosiaaliturva-asetuksen tai perusasetuksen mukaisesti aikana, jona hän on hakenut työtä toisesta jäsenvaltiosta, ja joka ei ole kolmen kuukauden kuluessa siitä, kun hän lähti maasta, palannut työnhakijaksi Suomeen. Nykyisin tällaisessa tilanteessa työttömyyspäivärahaa maksetaan Suomeen työnhakijaksi palaamisen jälkeen vasta, kun henkilö on ollut joko työssä neljä viikkoa tai ollut neljä viikkoa julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta annetun lain 5 luvussa tarkoitetussa työvoimakoulutuksessa taikka opiskellut neljä viikkoa mainitun lain 6 luvussa tarkoitettuja työttömyysetuudella tuettuja työnhakijan omaehtoisia opintoja.
Koska palkansaajan työssäoloehdon määräytymisen peruste esitetään muutettavaksi tuloperusteiseksi, pykälää muutettaisiin siten, että neljä viikon työssäolon sijasta työttömyyspäivärahan maksaminen uudelleen edellyttäisi työssäoloehtokuukauden kerryttämistä. Lisäksi pykälää muutettaisiin siten, että työttömyyspäivärahan uudelleen maksamisen kolme vaihtoehtoista edellytystä numeroitaisiin kolmeksi alakohdaksi.
13 §.Omavastuuaika. Pykälässä säädetään perus- ja ansiopäivärahaa koskevasta omavastuuajasta. Säännöksen 1 momentissa säädetään omavastuuajan kestosta. Voimassa olevan säännöksen mukaan työttömyyspäivärahaa maksetaan sen jälkeen, kun henkilö on ollut työttömänä työnhakijana työ- ja elinkeinotoimistossa yhteensä viittä täyttä työpäivää vastaavan ajan enintään kahdeksan peräkkäisen kalenteriviikon aikana. Esityksessä ehdotetaan, että omavastuuaikaa pidennettäisiin, ja viittä täyttä työpäivää vastaavan ajan sijasta omavastuuaika olisi seitsemää täyttä työpäivää vastaava aika.
Muilta osin omavastuuaikaa koskevaa säännöstä ei muutettaisi. Koska voimassa olevan 5 luvun 13 §:n 3 momentin 3) kohdan mukaan omavastuupäiviksi ei lueta niitä päiviä, joilta henkilöllä ei ole oikeutta työttömyyspäivärahaan työttömyysturvalain 2 a tai 3 luvussa tarkoitettujen rajoitusten vuoksi, lomakorvauksen jaksotus, josta säädettäisiin lain 3 luvussa, siirtäisi omavastuuajan alkamista.
6 luku Työttömyyspäivärahan määrä ja kesto
4 §.Palkansaajan ansiopäivärahan perusteena oleva palkka. Pykälän 1 momentti sisältää säännöksen palkansaajan ansiopäivärahan perusteena olevasta palkasta ja palkan määrittelystä. Momentin ensimmäisen virkkeen perusteella ansiopäivärahan suuruutta laskettaessa huomioidaan palkka vain niiltä kalenteriviikoilta, joina palkansaajan työaika on ollut 18 tuntia tai enemmän kalenteriviikossa.
Palkansaajan työssäoloehto esitetään uudistettavaksi niin, että se kertyisi kalenterikuukauden aikana palkansaajalle maksettujen ansioiden perusteella. Tämän vuoksi momentin ensimmäistä virkettä esitetään muutettavaksi siten, että palkansaajan ansiopäivärahan perusteena oleva palkka laskettaisiin sen palkan perusteella, jonka perusteella henkilölle on työssäoloehdossa huomioitavia työssäoloehtokuukausia kertynyt. Nykytilaa vastaavasti ansiopäivärahan laskennassa ei huomioitaisi sellaisia tuloja, jotka eivät kohdistu työssäoloehdossa huomioitavalle ajalle. Tästä seuraa, että jos edellä 3 §:n yksityiskohtaisissa perusteluissa kuvatulla tavalla päättyneeseen työllistymiseen perustuvaa palkkaa maksetaan myöhemmin kuin kuukautena, jona työsuhde päättyy tai lomautus alkaa, ja näitä tuloja ei tarvittaisi työssäoloehdon täyttymistä varten työssäoloehtokuukauden muodostamiseen, tulot huomioitaisiin ansiopäivärahan suuruutta laskettaessa vasta silloin, jos enimmäismaksuaika joskus alkaisi uudelleen ja tällainen siirtynyt työssäoloehtokuukausi huomioitaisiin uudessa työssäoloehdossa. Edelleen momenttiin esitetään lisättäväksi säännös työssäoloehtokuukausissa huomioitavasta kalenteripäivien määrästä, jota käytetään, kun kalenterikuukauden aikana maksetusta palkasta muodostetaan päiväpalkka. Esityksen mukaan päivärahan perusteena olevaa palkkaa laskettaessa työssäoloehtokuukausissa huomioitavaan kalenterikuukauteen katsottaisiin sisältyvän 21,5 päivää. Tämä koskisi sekä tilannetta, jossa kalenterikuukausi kerryttää yhden täyden työssäoloehtokuukauden että tilannetta, jossa kalenterikuukausi kerryttää 0,5 työssäoloehtokuukautta.
Edellä esitettyjä muutoksia lukuun ottamatta 1 momentti ja lisäksi pykälän 2 ja 3 momentti kokonaisuudessaan säilyisivät ennallaan.
Pykälän 4 momentti sisältää asetuksenantovaltuuden. Pykälän 4 momenttia ehdotetaan muutettavaksi siten, että asetuksella voitaisiin säätää nykyistä laajemmin palkkatulojen osoittamisesta työssäoloehdon ja ansiopäivärahan perusteena olevan palkan määrittelyssä. Valtioneuvoston asetuksessa säädettäisiin siitä, että palkansaajan työssäoloehdon ja ansiopäivärahan perusteena olevan palkan määrittelyssä palkkatulot osoitettaisiin ensisijaisesti palkanmaksajan tulotietojärjestelmään tallettamilla tiedoilla. Jos tulotietojärjestelmästä ilmenevät tiedot eivät riittäisi työssäoloehdon ja ansiopäivärahan perusteena olevan palkan määrittelyyn, palkkatulot voidaan tarvittaessa osoittaa myös työnantajan antamalla palkkatodistuksella tai työnantajan palkanmaksun yhteydessä antamilla palkkalaskelmilla, joista jälkimmäinen olisi ensisijainen tapa tulojen selvittämiselle.
Esitetyistä muutoksista ja mainitussa valtioneuvoston asetuksessa säädetystä seuraisi ansiopäivärahan perusteena olevan palkan määrittelyssä, että sekä sellainen kalenterikuukausi, jossa maksettu palkka on ollut 930 euroa tai enemmän ja josta kertyy yksi täysi työssäoloehtokuukausi, että sellainen kalenterikuukausi, jossa maksettu palkka on ollut alle 930 euroa mutta vähintään 465 euroa, ja josta kertyy 0,5 työssäoloehtokuukautta, sisältäisivät päivärahan suuruutta laskettaessa 21,5 päivää. Päivien määrää kutsutaan soveltamiskäytännössä vakiintuneesti jakajaksi. Näitä jakajan päiviä voitaisiin vähentää päivillä, jolloin henkilö on ollut poissa työstä työttömyysturvalain 5 luvun 3 §:n 3 momentissa tarkoitetusta hyväksyttävästä syystä ja tämän hyväksyttävän poissaolon ajalta hänelle ei poissaolon vuoksi olla maksettu palkkaa. Tämä niin kutsuttu jakajan päivien vähennys tehtäisiin työssäoloehtokuukaudelle, johon luettavaa palkkaa on vähennetty. Todellisuudessa kalenterikuukauden jaksolla voi olla enemmän työpäiviä kuin keskimääräisen päiväpalkan jakajassa laskennallisesti käytettävä 21,5. Jakajan päivien määrä ei kuitenkaan voisi olla negatiivinen tai nolla, jos kuukausi huomioidaan työssäoloehdossa. Tässä tarkoituksessa valtioneuvoston asetuksessa säädettäisiin, että työssäoloehtoon luettavaan kalenterikuukauteen katsotaan kuitenkin sisältyvän aina vähintään yksi työpäivä.
Ansiopäivärahan määrän tulisi heijastella henkilön vakiintunutta tulotasoa ennen työttömyyttä. Keskimääräisen päiväpalkan jakajasta tehtävien vähennysten tarkoituksena on varmistaa, ettei tilapäinen poikkeama vakiintuneeseen tulotasoon, esimerkiksi palkaton sairauspoissaoloon, vaikuttaisi ansiopäivärahan suuruuteen. Vähennyksen tekemiseen ei riittäisi pelkästään se, että henkilö on ollut poissa työstä hyväksyttävästi syystä, vaan edellytyksenä on myös se, että henkilön palkkaa on vähennetty poissaolon vuoksi. Jakajien päivien vähennys tehtäisiin työssäoloehtokuukaudelle, johon luettavaa palkkaa on vähennetty.
Toinen poikkeus jakajan päivien kalenterikuukausikohtaiseen määrään syntyisi tilanteessa, jossa työttömyys tai lomautus alkaa kesken kalenterikuukauden ja taustalla on pitkäkestoinen työssäolo. Näissä tilanteissa jakajasta voitaisiin poistaa ne työpäivät (maanantaista perjantaihin eli enintään 5 päivää kalenteriviikossa), jotka kertyvät työttömyyden tai lomautuksen alkamisen ja kalenterikuukauden viimeisen päivän välillä. Päivät poistettaisiin vain silloin, jos tällaisen vajaan kuukauden palkka sisältyy ajanjaksoon, jolta ansiopäivärahan suuruus määritellään. Pitkäkestoisella työllä tarkoitettaisiin yhdenjaksoista työsuhdetta, jossa työssäoloehtoon vaadittavat työssäoloehtokuukaudet kertyisivät peräkkäisistä työssäoloehtokuukausista. Työssäoloehto voisi kertyä kokonaisista työssäoloehtokuukausista, puolikkaista työssäoloehtokuukausista tai näiden yhdistelmästä. Tästä säädettäisiin valtioneuvoston asetuksessa.
Esimerkki:
Työsuhde on alkanut 1.1.2025 ja palkka on 1 000 euroa kuukaudessa. Lomautus alkaa 15.1.2026. Kalenterikuukaudet ajalla 1.1.–31.12.2025 kerryttävät täysiä työssäoloehtokuukausia. Ajalta 1.–15.1.2026 kertyy puolikas työssäoloehtokuukausi. Vaihtoehtoiset käsittelytavat:
a) jakajaan viedään yhtä monta päivää kuin ajalla 1.–15.1.2026 on päiviä kuitenkin niin, että kalenteriviikkoa kohden huomioidaan 5 päivää, tai
b) koska työssäoloehto täyttyy täysien palkanmaksukuukausien perusteella ajalla 1.1.–31.12., ansiopäivärahan laskennassa ei huomioida lainkaan tammikuun 2026 palkkaa.
Jakajasta voitaisiin poistaa päiviä myös silloin, jos työllistymisestä kertyy yhdenjaksoisesti kaksitoista työssäoloehtokuukautta kahdentoista kalenterikuukauden aikana maksettujen tulojen perusteella.
Esimerkki:
Työ on alkanut 16.1.2025 ja se päättyy 15.1.2026. Jos palkka jokaiselta kuukaudelta kerryttää täyden työssäoloehtokuukauden, jakajasta voidaan poistaa päivät sekä tammikuulta 2025 että tammikuulta 2026.
Kuten edellä työssäoloehtoa koskevissa ehdotuksissa on kuvattu, joskus henkilö voi kuitenkin tällaisen pitkäkestoisen työllistymisen päättyessä kesken kalenterikuukauden ottaa työttömyyden tai lomautuksen alkamisen jälkeen vastaan uuden kokoaikaisen tai osa-aikaisen työn jo saman kalenterikuukauden aikana. Jos palkka tällaisesta työstä maksetaan kyseisen kuukauden aikana, ja kuukausi huomioitaisiin työssäoloehdossa, jakajasta ei voitaisi poistaa kalenteripäiviä, joiden aikana uusi työsuhde on jo ollut voimassa. Jakajasta ei poistettaisi päiviä myöskään silloin, jos henkilöllä on kaksi työtä, joista vain toinen päättyy kesken kalenterikuukauden. Tämä työttömyyden alkamisen jälkeen saman kalenterikuukauden aikana maksettu palkka voitaisiin poikkeuksellisesti huomioida työssäoloehdon ajalta huomioitavassa palkassa. Myös näistä poikkeuksista säädettäisiin valtioneuvoston asetuksessa.
6 §.Lapsikorotus. Pykälässä säädetään lapsikorotuksesta, jota maksetaan peruspäivärahaan ja ansiopäivärahaan. Lapsikorotuksesta esitetään luovuttavaksi, minkä vuoksi pykälä esitetään kumottavaksi.
7 luku Työmarkkinatukea koskevat yleiset säännökset
4 §.Työmarkkinatuen määrä. Pykälän 2 momentissa säädetään, että työmarkkinatuen saajalle maksetaan lapsikorotusta siten kuin työttömyysturvalain 6 luvun 6 §:ssä säädetään perus- ja ansiopäivärahan saajalle maksettavasta lapsikorotuksesta. Koska lapsikorotuksesta esitetään luovuttavaksi, myös työmarkkinatuen lapsikorotusta koskeva pykälän 2 momentti esitetään kumottavaksi.
10 §.Omavastuuaika. Pykälässä säädetään työmarkkinatukea koskevasta omavastuuajasta. Sen 1 momenttiin esitetään tehtävät vastaavat muutokset kuin perus- ja ansiopäivärahaa koskevaan lain 6 luvun 13 §:n 1 momenttiin esitetään tehtäväksi.
8 luku Alueellisen liikkuvuuden tukeminen
2 §.Liikkuvuusavustuksen määrä. Pykälässä säädetään liikkuvuusavustuksen määrästä ja sen 1 ja 3 momentissa säädetään erityisesti lapsikorotuksen maksamisesta liikkuvuusavustuksen saajalle. Koska lapsikorotuksesta esitetään luovuttavaksi, pykälään esitetään tehtäväksi tästä seuraavat muutokset.
10 luku Työllistymistä edistävien palvelujen ajalta maksettavaa etuutta koskevat säännökset
5 §.Työvoimakoulutusta koskevat erityissäännökset. Pykälän 2 momentissa säädetään opiskelijalle eräissä tilanteissa maksettavasta työttömyysetuudesta ja sen lapsikorotuksesta. Koska lapsikorotuksesta esitetään luovuttavaksi, säännökseen esitetään tehtäväksi tästä seuraavat muutokset.
11 luku Toimeenpano
9 a §.Lapsikorotuksen maksaminen Kansaneläkelaitokselle. Pykälässä säädetään työttömyysetuuteen maksettavan lapsikorotuksen maksamisesta etuudensaajan sijasta Kansaneläkelaitokselle käytettäväksi lapsen elatukseen. Säännöstä sovelletaan tilanteissa, joissa työttömyysetuuden saaja on laiminlyönyt lapsen elatusvelvollisuuden ja lapselle maksetaan tämän vuoksi elatustukilain (508/2002) mukaista elatustukea. Lapsikorotuksen maksaminen Kansaneläkelaitokselle edellyttää sen tekemää pyyntöä.
Koska lapsikorotuksesta esitetään luovuttavaksi, pykälä kumottaisiin.
14 luku Erinäisiä säännöksiä
1 b §.Kansaneläkeindeksillä tehtävä tarkistus. Pykälä olisi uusi. Pykälässä säädettäisiin 5 luvun 4 §:n 1 momentissa mainittujen työssäoloehtoa kerryttävien euromäärien tarkistamisesta vuosittain kansaneläkeindeksillä.
Ehdotettu työssäoloehtoa kerryttävä kuukausiansio on se palkkasumma, joka vastaa pienintä ansiopäivärahan ansio-osaa kerryttävää palkkaa vuonna 2023. Tulorajaa tulisi tarkistaa vuosittain, jotta tuloraja ei laskisi ajan myötä suhteessa peruspäivärahaan ja sitä kautta ansio-osaa kerryttävään palkkaan.
Työssäoloehtoa kerryttävän palkkasumman tarkistaminen vuosittain kansaneläkeindeksillä johtaisi siihen, että tuloraja ei jatkossa vastaisi aivan tarkalleen pienintä ansio-osaa kerryttävää palkkaa.
1 c §.Työssäoloehtokuukauden laskennallinen muuntaminen kalenteriviikoiksi. Pykälä olisi uusi ja siinä säädettäisiin työssäoloehtokuukausien muuntamisesta kalenteriviikoiksi tilanteissa, jossa tarkastellaan koulutusta vailla olevan nuoren etuusoikeuden palautumista, työssäolovelvoitteen täyttymistä sekä odotusajasta vähennettävää aikaa.
Henkilö, jolle on asetettu työssäolovelvoite toistuvan työvoimapoliittisesti moitittavan menettelyn johdosta, saa oikeuden työttömyyden perusteella maksettavaan työttömyysetuuteen, kun hän on ollut yhteensä vähintään 12 kalenteriviikkoa työssäoloehtoon luettavassa työssä, osallistunut muuhun työllistymistä edistävään palveluun kuin työttömyysetuudella tuettuun omaehtoiseen opiskeluun tai kotoutumisen edistämisestä annetussa laissa tarkoitettuun omaehtoiseen opiskeluun, opiskellut päätoimisesti taikka työllistynyt päätoimisesti yritystoiminnassa tai omassa työssä. Etuusoikeuden palautumisesta työssäolovelvoitteen jälkeen säädetään työttömyysturvalain 2 a luvun 10 §:ssä. Koulutusta vailla olevan nuoren, joka on menettänyt oikeutensa työttömyysetuuteen menettelemällä työttömyysturvalain 2 luvun 13 §:ssä tai 14 §:ssä säädetyllä tavalla, työttömyysetuusoikeus palautuu, kun hän on toiminut yhteensä vähintään 21 kalenteriviikon ajan vastaavalla tavalla. Tästä säädetään 2 luvun 16 §:ssä.
Koska työssäoloehtoa ei seurattaisi enää jatkossa kalenteriviikkoina, ehdotetaan, että edellä mainittujen velvoitteiden täyttymisessä työssäoloehdon täyttävällä työllä työssäoloehtokuukaudet muunnettaisiin laskennallisesti kalenteriviikoiksi. Muuntaminen tehtäisiin siten, että yhteen työssäoloehtokuukauteen katsottaisiin sisältyvän aina neljä kalenteriviikkoa. 5 luvun 4 §:n 1 momentin mukaan työssäoloehtokuukaudeksi luetaan myös sellaiset kaksi erillistä kalenterikuukautta, joiden aikana henkilölle on maksettu kumpanakin vakuutuksenalaista vakiintunutta palkkaa enemmän kuin 465 euroa, mutta vähemmän kuin 930 euroa. Nuoren etuusoikeuden palautumisessa ja työssäolovelvoitteen täyttymisessä otettaisiin huomioon myös tällainen kuukausi, jossa palkkatulo on ollut vähemmän kuin 930 euroa, mutta vähintään 465 euroa. Tällöin tällaiseen puolikkaaseen työssäoloehtokuukauteen katsottaisiin sisältyvän kaksi kalenteriviikkoa.
Työmarkkinatuen 21 viikon odotusajasta vähennetään muun muassa täydet kalenteriviikot, joina henkilö on ollut työssä, joka luetaan hänen työssäoloehtoonsa. Odotusajasta vähennettävistä kalenteriviikoista säädetään työttömyysturvalain 7 luvun 2 §:n 3 momentissa. Velvoitteiden täyttämistä vastaavasti myös odotusajasta kalenteriviikkoja vähennettäessä muunnettaisiin työssäoloehtokuukaudet kalenteriviikoiksi siten, että yhteen työssäoloehtokuukauteen katsottaisiin sisältyvän neljä kalenteriviikkoa ja puolikkaaseen työssäoloehtokuukauteen kaksi kalenteriviikkoa.