1
Lakiehdotuksen perustelut
13 luku Työterveyshuoltoa koskevat korvaukset
1 §.Työnantajan oikeus työterveyshuollon korvaukseen. Pykälän voimassa olevassa 2 momentissa on säädetty työnantajan oikeudesta saada korvausta ehkäisevän työterveyshuollon lisäksi järjestämänsä sairaanhoidon ja muun terveydenhuollon tarpeellisista ja kohtuullisista kustannuksista. Kustannukset korvataan tällöin korvausluokasta II. Korvausta ei kuitenkaan suoriteta hammashoidosta. Pykälän 2 momenttia ehdotetaan tarkennettavaksi siten, että työterveyshuollon korvausta ei kuitenkaan suoritettaisi korvausluokkaan II kuuluvien kustannusten osalta, jos korvausta ei jäisi maksettavaksi korvausluokka I:en kuuluvien kustannusten korvaamisen jälkeen. Momentissa viittaisiin ehdotettavaan 5 §:n 2 momentin säännökseen korvausluokkiin I ja II kuuluvien kustannusten yhteisestä laskennallisesta enimmäismäärästä ja korvausluokka I:en ensisijaisuudesta.
2 §.Yrittäjän ja muun omaa työtään tekevän oikeus työterveyshuollon korvaukseen. Pykälään ehdotetaan tehtäväksi lainsäädäntöteknisiä muutoksia. Pykälän voimassa oleviin 1 ja 2 momentteihin ehdotetaan lisättäväksi selvennykset siitä, mitkä kustannukset jo nykyäänkin korvataan korvausluokasta I ja mitkä korvausluokasta II. Näin jäljempänä tulevissa pykälissä voitaisiin käyttää termejä korvausluokka I ja korvausluokka II myös yrittäjää ja muuta omaa työtään tekevän työterveyshuollon ja sairaanhoidon korvaamisen osalta. Työnantajan järjestämää työterveyshuoltoa koskevassa saman luvun 1 §:ssä vastaavat määritelmät ovat jo olemassa. Korvausluokkaan I kuuluisivat 1 momentin mukaan kustannukset, jotka ovat aiheutuneet yrittäjän ja muun omaa työtään tekevän itselleen järjestämästä sellaisesta työterveyshuollosta, joka on säädetty työnantajalle velvollisuudeksi järjestää työntekijöilleen. Jos yrittäjä ja muun omaa työtään tekevä on järjestänyt lisäksi itselleen sairaanhoitoa ja muuta terveydenhuoltoa, kuuluisivat niistä aiheutuneet kustannukset 2 momentin mukaan korvausluokkaan II. Pykälän 1 ja 2 momentin soveltaminen vastaisi voimassa olevan lain vastaavien momenttien soveltamista.
Pykälän voimassa olevassa 3 momentissa on säädetty yrittäjän ja muun omaa työtään tekevän työterveyshuollon sekä sairaanhoidon ja muun terveydenhuollon korvaamisessa noudatettavan soveltuvin osin, mitä sairausvakuutuslaissa on säädetty työterveyshuollon korvaamisesta työnantajalle. Viittausta muualla laissa säädettyyn voidaan pitää epäselvänä. Koska 3 momenttia sovelletaan nykyisin vain saman luvun 3 §:ään, momentti ehdotetaan poistettavaksi ja siinä säädetty asia ehdotetaan kirjattavaksi suoraan 3 §:ään. Tällöin voimassa oleva 2 §:n 4 momentti siirtyisi uudeksi 3 momentiksi.
3 §.Korvattava toiminta. Pykälässä säädetään edellytyksistä, joiden on täytyttävä, jotta työnantajan järjestämää työterveyshuoltoa voidaan korvata. Voimassa olevan 1 momentin mukaan työnantajalle korvataan työterveyshuoltolaissa tarkoitetun hyvän työterveyshuoltokäytännön mukaisen työterveyshuollon järjestämisestä aiheutuvat kustannukset. Pykälän voimassa olevassa 2 momentissa säädetään työnantajan järjestämän työterveyshuollon sekä sairaanhoito- ja muiden terveydenhuoltopalvelujen kustannusten korvaamisen edellytykseksi, että toiminta on toteutettu työterveyshuollon tarpeellisia voimavaroja käyttäen. Molemmissa momenteissa mainitut edellytykset ehdotetaan tarkennettavaksi siten, että niitä sovellettaisiin työnantajaa vastaavasti myös yrittäjään ja muuhun omaa työtään tekevään. Ehdotus liittyy saman luvun voimassa olevan 2 §:n 3 momentin viittaussäännöksen asiasisällön siirtämiseen suoraan 3 §:ään. Lisäksi 2 momenttiin ehdotetaan lisättäväksi viittaus saman luvun 6 §:n 2 momenttiin, jossa säädetään hyvän työterveyshuoltokäytännön toteuttamiseksi tarpeellisista voimavaratekijöistä. Molemmat muutokset olisivat luonteeltaan teknisiä.
5 §.Työterveyshuollon kustannuksista maksettava korvaus. Pykälän voimassa olevassa 1 momentissa on säädetty työterveyshuollon kustannusten korvaamisen korvaamisprosentin suuruudesta. Momenttia ehdotetaan muutettavaksi siten, että korvausluokkaan I kuuluvien kustannusten korvausprosentti nousisi 50 prosentista 60 prosenttiin. Korvausluokan II kustannuksista korvattaisiin edelleen 50 prosenttia. Tarkoituksena ei ole muuttaa sitä käytäntöä, että korvausprosentin mukainen korvaus lasketaan hyväksyttävistä kustannuksista, kuitenkin enintään kustannusten laskennallisen enimmäismäärän suuruisista kustannuksista.
Pykälän voimassa olevassa 2 momentissa on säädetty korvausluokan I kustannusten korvaamisesta 50 prosentin sijasta 60 prosentin mukaan silloin, kun työterveyshuoltotoiminnassa on käytössä työkyvyn hallinnan, seurannan ja varhaisen tuen käytännöt. Työkyvyn hallinnan, seurannan ja varhaisen tuen käytäntöjen erillisestä korvausprosentista ehdotetaan luovuttavaksi. Sen sijaa momentissa ehdotetaan säädettäväksi työnantajan järjestämän työterveyshuollon korvauksen määräytymisestä. Nykyisin korvaus määräytyy enintään työntekijäkohtaisen laskennallisen enimmäismäärän mukaan, ja korvausluokille I ja II on omat erilliset enimmäismääränsä. Työnantajan järjestämän työterveyshuollon enimmäismäärää ehdotetaan muutettavaksi siten, että korvausluokissa I ja II olisi yksi yhteinen laskennallinen enimmäismäärä, josta työnantajalle korvattaisiin ensisijaisesti korvausluokkaan I kuuluvia kustannuksia. Jos työntekijäkohtaista, korvausluokkiin I ja II kuuluvien kustannusten yhteistä laskennallista enimmäismäärää ei olisi kokonaan käytetty korvausluokkaan I kuuluviin kustannuksiin, työnantaja voisi saada korvausta enimmäismäärän loppuosalla korvausluokkaan II kuuluvista kustannuksista. Korvausluokkaan II kuuluvia kustannuksia voitaisiin kuitenkin korvata enintään 40 prosenttia työntekijäkohtaisesta, korvausluokkiin I ja II kuuluvien kustannusten yhteisestä laskennallisesta enimmäismäärästä.
Työnantajan järjestämän työnterveyshuollon enimmäismäärää koskeva ehdotus tarkoittaisi sitä, että työnantaja voisi käyttää työterveyshuollon korvaukset kokonaisuudessaan lakisääteiseen, ehkäisevään toimintaan. Korvausluokka II:n mukaista toimintaa eli sairaanhoitoa ja muuta terveydenhuoltoa voitaisiin korvata vain siltä osin, kuin kustannusten enimmäismäärää ei olisi käytetty korvausluokka I:stä korvattavaan toimintaan, kuitenkin enintään 40 prosentin osuudesta enimmäismäärää. Työnantajan järjestämää työterveyshuoltoa koskeva työntekijäkohtainen, korvausluokkien I ja II kustannusten yhteinen laskennallinen enimmäismäärä olisi siten liukuva sen suhteen, kuinka paljon työnantajalle voitaisiin korvata korvausluokan II mukaista toimintaa. Korvauksen enimmäismäärä korvausluokan II osalta olisi 0—40 prosenttia koko yhteisestä enimmäismäärästä.
Pykälän voimassa olevassa 3 momentissa on säädetty korvauksen määräytymisestä työnantajan järjestämässä työterveyshuollossa enintään työntekijäkohtaisen laskennallisen enimmäismäärän mukaan ja yrittäjän ja muun omaa työtään tekevän itselleen järjestämässä työterveyshuollossa enintään vuotuisen laskennallisen enimmäismäärän mukaan. Momentista ehdotetaan poistettavaksi työnantajalle maksettavan korvauksen määräytymisperuste, koska siitä ehdotetaan säädettäväksi jatkossa edellä mainitussa 2 momentissa. Pykälän 3 momentissa ehdotetaan säädettäväksi jatkossa vain yrittäjälle ja muulle omaa työtään tekevälle maksettavan korvauksen määräytymisestä. Heidän osaltaan ehdotetaan jatkettavaksi nykyistä mallia siitä, että yrittäjien ja muiden omaa työtään tekevien työterveyshuollon korvauksille on vahvistettu korvausluokkien I ja II osalta erilliset vuotuiset yrittäjäkohtaiset laskennalliset enimmäismäärät. Ehdotus yhteen enimmäismäärään siirtymisestä työantajien järjestämän työterveyshuollon osalta ei siten koskisi yrittäjille ja muille omaa työtään tekeville maksettavia työterveyshuollon korvauksia.
6 §.Laskennallisen enimmäismäärän vahvistaminen. Pykälän voimassa olevassa 1 momentissa on säädetty, että työnantajalle maksettavan korvauksen perusteena oleva työntekijäkohtainen laskennallinen enimmäismäärä määritellään korvausluokittain hyvän työterveyshuoltokäytännön toteuttamiseksi tarpeellisten voimavaratekijöiden perusteella siten kuin valtioneuvoston asetuksella tarkemmin säädetään. Vastaavasti määritellään yrittäjälle ja muulle omaa työtään tekevälle maksettavan korvauksen yrittäjäkohtainen laskennallinen enimmäismäärä. Momenttia ehdotetaan muutettavaksi siten, että työnantajalle maksettavan korvauksen perusteena käytettäisiin korvausluokka I:n ja II:n erillisten enimmäismäärien sijasta työntekijäkohtaista, korvausluokkiin I ja II kuuluvien kustannusten yhteistä laskennallista enimmäismäärää. Muilta osin enimmäismäärän määrittelemisen ehdotetaan säilyvän nykyisellään. Yrittäjän ja muun omaa työtään tekevän työterveyshuollon enimmäismäärien osalta momentissa ehdotetaan käytettäväksi samoja termejä kuin edellä ehdotetussa 5 §:n 3 momentissa.
Pykälän voimassa olevan 3 momentin mukaan Kansaneläkelaitos vahvistaa vuosittain korvauksen perusteena olevat laskennalliset enimmäismäärät. Käytännössä Kansaneläkelaitos on vahvistanut enimmäismäärät vuosittain joulukuussa. Momenttia ehdotetaan muutettavaksi väliaikaisesti siten, että vuosina 2018—2020 enimmäismääriä ei vahvistettaisi lainkaan. Tänä aikana työterveyshuollon korvausten perusteena käytettäisiin viimeksi vahvistettuja enimmäismääriä eli vuonna 2017 vahvistettuja. Silloin enimmäismäärät on vahvistettu työnantajien järjestämän työterveyshuollon osalta vuodelle 2017 ja yrittäjän ja muun omaa työtään tekevän työterveyshuollon osalta vuodelle 2018. Näissä vuonna 2017 vahvistetuissa enimmäismäärissä on huomioitu vuonna 2017 joulukuuhun mennessä tapahtunut kustannuskehitys. Samana ajankohtana vahvistettujen enimmäismäärien kohdistuminen eri vuosille työnantajan järjestämää työterveyshuoltoa ja yrittäjän ja muun omaa työtään tekevän työterveyshuoltoa koskien johtuu työnantajien ja yrittäjien työterveyshuollon erilaisista korvausperusteista, joita ei ehdoteta muutettavaksi. Työnantajat hakevat työterveyshuollon korvauksia jälkikäteen tilikausittain. Yrittäjien ja muiden omaa työtään tekevien työterveyshuollon korvaukset haetaan ja korvataan toimenpidekohtaisesti.
Pykälän 3 momenttia ehdotetaan tarkennettavaksi väliaikaisesti myös sen osalta, milloin enimmäismäärät vahvistettaisiin seuraavan kerran. Tämä ajankohta olisi vuoden 2021 lopussa, jolloin huomioitaisiin ainoastaan vuoden 2021 aikana tapahtunut kustannuskehitys. Tällöin vahvistettaisiin enimmäismäärät työnantajille vuodelle 2021 ja yrittäjille vuodelle 2022. Vuosina 2018—2020 tapahtunut kustannuskehitys jäisi pysyväksi työterveyshuollon korvausmenojen säästöksi.
3
Voimaantulo
Lain 13 luvun 6 §:n 3 momentti ehdotetaan tulevan voimaan 1 päivänä marraskuuta 2018, jotta työterveyshuollon korvausten enimmäismäärät voisivat jäädä vahvistamatta jo tämän vuoden osalta. Ilman lainmuutosta Kansaneläkelaitos vahvistaisi enimmäismäärät seuraavan kerran joulukuussa 2018. Ehdotusten kustannusneutraalius edellyttäisi enimmäismäärien jäädyttämistä vuosien 2018—2020 ajaksi. Laki ehdotetaan olevan voimassa 13 luvun 6 §:n 3 momentin osalta vuoden 2021 loppuun.
Muilta kuin 13 luvun 6 §:n 3 momentin osin laki ehdotetaan tulevan voimaan 1 päivänä tammikuuta 2020. Kuitenkin työnantajan sellaiseen tilikauteen, josta vähintään puolet ajoittuu ajalle ennen 1 päivää tammikuuta 2020, sovelletaan 13 luvun 1 ja 5 §:ää sellaisina kuin ne olivat voimassa tämän lain voimaan tullessa. Tarkoituksena on, etteivät työnantajan järjestämän työterveyshuollon korvausperusteet muuttuisi kesken tilikauden. Yrittäjien ja muiden omaa työtään tekevien osalta sovelletaan 13 luvun 5 §:ää sellaisena, kuin se oli voimassa tämän lain voimaan tullessa, niiden työterveyshuollon järjestämisestä aiheutuneiden kustannusten korvaamiseen, joita koskevat työterveyshuoltopalvelut on annettu tämän lain tultua voimaan mutta ennen 1 päivää tammikuuta 2021.