1
Lakiehdotuksen perustelut
1 §.Luettelon ja rekisterin käyttötarkoitus. Pykälässä säädettäisiin työnantajakohtaisen luettelon ja ASA-rekisterin pitämisestä sekä luettelon ja rekisterin käyttötarkoituksesta. Käyttötarkoituksena olisi syöpäsairauden vaaraa aiheuttaville aineille ja menetelmille ammatissaan altistuvien seuranta, sairauden ennaltaehkäisy sekä tutkimus. Tämä pykälä vastaisi nykyisen lain 1 §:ää. Pykälän otsikkoon lisättäisiin maininta luettelosta.
2 §.Määritelmät. Pykälässä määriteltäisiin syöpää aiheuttavat aineet ja seokset sekä perimää vaurioittavat aineet. Nämä aineet ja seokset määriteltäisiin viittaamalla CLP-asetuksen liitteeseen I, jonka perusteella aineet on luokiteltu syöpää aiheuttaviksi tai perimää vaurioittavaksi aineeksi (kategoriat 1A ja 1B). Määritelmä kattaa aineet ja seokset, joille on annettu EU-tasolla yhdenmukaistettu luokitus sekä aineet ja seokset, jotka valmistaja tai maahantuoja on luokitellut CLP-asetuksen mukaisesti ja joista on ilmoitettu Euroopan kemikaalivirastolle (ECHA). CLP-asetukseen sidottujen määritelmien lisäksi momentissa viitattaisiin työmenetelmiin, joista säädettäisiin erikseen. Tämän esityksen kanssa on samanaikaisesti valmisteltu ehdotus valtioneuvoston asetukseksi työhön liittyvän syöpävaaran torjunnasta, jonka liitteessä I lueteltaisiin syöpäsairauden vaaraa aiheuttavat työmenetelmät. Työmenetelmistä on tarpeen säätää kansallisesti, koska CLP-asetukseen ei sisälly työmenetelmiä. Nykylaissa ei ole määritelmiä vaan laissa ainoastaan todetaan työnantajan velvollisuus pitää luetteloa työpaikalla käytettävistä ja esiintyvistä syöpäsairauden vaaraa aiheuttavista tekijöistä, ilman että laissa kerrotaan, mitä nuo tekijät ovat. Syöpäsairauden vaaraa aiheuttavista työmenetelmistä ja aineista säädetään syöpäsairauden vaaraa aiheuttavista tekijöistä annetussa työministeriön päätöksessä (838/1993). Jatkossa näistä tekijöistä säädettäisiin ehdotettavassa laissa.
3 §.Luettelo työpaikan altisteista ja altistuneista työntekijöistä. Pykälässä säädettäisiin työnantajan velvollisuudesta pitää luetteloa työpaikalla käytettävistä ja esiintyvistä syöpäsairauden vaaraa aiheuttavista tekijöistä ja perimää vaurioittavista aineista sekä näille tekijöille altistuvista työntekijöistä. Työnantaja tarvitsee toiminnassaan tietoja työpaikalla käytettävistä ja esiintyvistä syöpäsairauden vaaraa aiheuttavista tekijöistä voidakseen seurata, valvoa ja parantaa työturvallisuutta työpaikalla. Luettelointivelvoite koskee sekä yhdenmukaistetun luokituksen omaavia että valmistajan tai maahantuoja itse luokittelemia aineita. Valmistajien ja maahantuojien itse luokittelemien aineiden ja seosten osalta esiintyy luokituksissa vaihtelua – samalla aineella voi olla eri vaaraluokitus riippuen aineen valmistajasta tai maahantuojasta. Ilmoitukset ASA-rekisteriin tehdään aina kyseisen työpaikalla käytössä olevan tuotteen luokituksen perusteella.
Pykälän 2 momentissa säädettäisiin niistä asioista, joita työnantaja on merkittävä pitämäänsä luetteloon. Työnantajan tulisi merkitä luetteloon muun muassa altistuneiden työntekijöiden nimet, henkilötunnukset, ammatit ja altistumistiedon peruste. Altistumistiedon perusteena ovat ensisijaisesti työpaikalla tehdyt biologiset tai työhygieeniset altistumismittaukset tai muilla työpaikoilla vastaavissa olosuhteissa tehdyt selvitykset tai mittaukset. Jos altistumista ei ole selvitetty mittauksin, altistuneiksi ilmoitetaan työntekijät, jotka kyseisenä vuonna ovat altistuneet merkittävän osan työajastaan vähintään 20 työpäivänä. Altistuneiksi ilmoitetaan aina myös työntekijät, jotka onnettomuuden tai muun vastaavan syyn vuoksi ovat lyhytaikaisesti altistuneet epätavallisen suuresti. Luettelon pidossa on kyse henkilötietojen käsittelystä, joiden käsittelylle, ollakseen lainmukaista, on oltava jokin tietosuoja-asetuksen 6 artiklassa säädetty käsittelyperuste. Artiklan 1 kohdan c alakohdan mukaan käsittely on lainmukaista, jos se on tarpeen rekisterinpitäjän lakisääteisen velvoitteen noudattamiseksi. Lakisääteisestä velvoitteesta säädettäisiin ehdotettavan lain 1 §:ssä. Asiallisesti 2 momentti vastaa nykysääntelyä. Luetteloon merkittäviin tietoihin on lisätty selvyyden vuoksi maininta perimää vaurioittavista aineista. Perimää vaurioittavat aineet tulee katsoa lähtökohtaisesti aina myös potentiaalisesti syöpävaarallisiksi aineiksi.
Esityksen valmistelun yhteydessä on myös pohdittu sitä, onko esitysehdotuksen 3 §:ssä mainittu tieto työtekijöiden altistumisen mitatusta määrästä terveystieto ja päädytty siihen, että kyseessä ei ole terveystieto, koska työpaikan ilmasta tehtävät mittaukset kertovat työympäristön olosuhteista, joissa työtekijät mahdollisesti altistuvat, eivät suoranaisesti työntekijän terveydestä. Näin olleen henkilötietojen käsittely ehdotettavassa laissa perustuu tietosuoja-asetuksen 6 artiklan 1 c–alakohtaan, jonka mukaan henkilötietojen käsittely on lainmukaista, jos käsittely on tarpeen rekisterinpitäjän lakisääteisen velvoitteen noudattamiseksi.
Pykälän 3 momentissa säädettäisiin työnantajan velvollisuudesta informoida työntekijöiden edustajia luettelon pitämisestä. Lisäksi momentissa säädettäisiin työntekijöiden ja työntekijöiden edustajien oikeudesta saada käyttöönsä ryhmätasoa, kuten esimerkiksi työpaikan tiettyä ammattiryhmää, koskeva tieto ilman henkilöiden nimiä.
Työnantajan velvollisuudesta informoida työntekijöitä luettelon pitämisestä ja työntekijöiden oikeudesta saada luettelosta itseään koskeva tieto säädetään tietosuoja-asetuksen 13-15 artiklassa. Lisäksi tietosuoja-asetuksessa säädetään rekisteröidyn muista oikeuksista, esimerkiksi 18 artiklassa säädetystä oikeudesta rajoittaa henkilötietojensa käsittelyä.
4 §.Altistumisen toteaminen ja seuranta. Pykälässä säädettäisiin siitä, että altistuneiden työntekijöiden luetteloon merkitsemistä varten työnantajan on selvitettävä työntekijöiden mahdollinen altistuminen syöpäsairauden vaaraa aiheuttaville tekijöille ja perimää vaurioittaville aineille siten kuin siitä säädetään työturvallisuuslaissa (10 §) ja sen nojalla annetussa valtioneuvoston asetuksessa työhön liittyvän syöpävaaran torjunnasta. Selvittäessään työntekijöiden, työntekijäryhmien, ammattiryhmien taikka työ- ja toimialan työntekijöiden altistumista syöpäsairauden vaaraa aiheuttaville tekijöille ja perimää vaurioittaville aineille, työnantaja voisi käyttää arviointiperusteena muilla työpaikoilla vastaavissa oloissa tehtyjä selvityksiä ja mittauksia sekä muuta soveltuvaa tietoa altistumiseen vaikuttavista tekijöistä. Työnantajan tulisi myös arvioida altistumisen merkitys työntekijöiden turvallisuudelle ja terveydelle. Selvitys on tarpeen, jotta työnantaja voisi luetteloida työntekijät esitysehdotuksen 3 §:n edellyttämällä tavalla. Lain tasolla tämä pykälä olisi uusi. Voimassa olevassa sääntelyssä vastaava sääntely sisältyy valtioneuvoston asetukseen työhön liittyvän syöpävaaran torjunnasta. Koska altistumisen toteaminen on perusta työnantaja pitämän luettelon ja ASA-rekisterin pitämiselle, ehdotetaan sääntely siirrettäväksi valtioneuvoston asetuksesta ehdotettavaan lakiin.
5 §.ASA-rekisterin rekisterinpitäjä. Pykälässä säädettäisiin ASA-rekisterin rekisterinpitäjästä, joka olisi Työterveyslaitos. Voimassa olevan lain mukaan ASA-rekisterin rekisterinpitäjä on sosiaali- ja terveysministeriö. ASA-rekisteriin rekisteröitäviin tietoihin sisältyy henkilötietoja, mistä johtuen henkilötietoja käsiteltäessä on noudatettava tietosuoja-asetuksessa säädettyä. Tietosuoja-asetuksen mukaan rekisterinpitäjällä tarkoitetaan sellaista tahoa, joka määrittelee henkilötietojen käsittelyn tarkoitukset ja keinot. Henkilötietojen käsittelyn tarkoituksista ja keinoista on mahdollista säätää myös kansallisessa lainsäädännössä. ASA-rekisterin käyttötarkoituksesta säädetään voimassa olevan ASA-lain 1 §:ssä. Niistä keinoista, joita ASA-rekisteriin merkittävien henkilötietojen käsittelyssä on käytetty, on tosiasiallisesti päättänyt Työterveyslaitos, jolle ministeriö on ASA-rekisterin ylläpidon antanut. Koska Työterveyslaitos on käytännössä pitänyt ASA-rekisteriä tietosuoja-asetuksen tarkoittamalla tavalla, eikä ministeriö täytä rekisterinpitäjälle tietosuoja-asetuksessa säädettyjä vaatimuksia, esitetään, että käytäntö kirjattaisiin lakiin.
Työterveyslaitos on Työterveyslaitoksen toiminnasta ja rahoituksesta annetun lain (159/1978) 1 §:n mukaan julkisoikeudellinen yhteisö, jolla on työsuhteinen henkilöstö, johon sovelletaan lain 7 §:n mukaan rikosoikeudellista virkavastuuta koskevia säännöksiä. Se on hallintolain 2 §:n 2 momentissa tarkoitettu itsenäinen julkisoikeudellinen laitos, jossa sovelletaan hallintolain säännöksiä. Henkilötietoja käsittelevät työtekijät toisin sanoen rinnastuvat virkamiehiin, joiden on noudatettava henkilötietojen käsittelyssä ja rekisterinpidossa hallintolakia ja muita hallinnon yleislakeja. Tietosuoja-asetuksen 83 artiklassa säädetään hallinnollisten sakkojen määräämisestä. Mainitun artiklan 7. kohdan mukaan jäsenvaltiot voivat sulkea pois näiden hallinnollisten sakkojen piiristä viranomaiset ja julkishallinnon elimet. Kansallisesti tätä mahdollisuutta on käytetty. Tietosuojalain 24 §:n 4 momentin mukaan seuraamusmaksua (hallinnollista sakkoa) ei voida määrätä muun muassa valtion viranomaisille eikä itsenäisille julkisoikeudellisille laitoksille. Hallinnollinen seuraamusmaksu ei näin ollen koske Työterveyslaitosta.
6 §.Tietojen ilmoittaminen ASA-rekisteriin. Pykälässä säädettäisiin ASA-rekisteriin merkittävien tietojen ilmoittamisesta.
Työnantajan olisi 1 momentin mukaan ilmoitettava työtekijä rekisteriin, kun hänet on todettu työpaikalla tehtyjen mittausten perusteella altistuneeksi. Aina altistumisen määrää ei pystytä selvittämään. Tällöin työntekijä voitaisiin ilmoittaa altistuneeksi, jos hän on tehnyt vähintään 20 päivänä vuodessa syöpäsairauden vaaraa aiheuttavalle aineelle altistavaa työtä merkittävän osan (2–4 tuntia) työpäivästä.
Pykälän 2 momentissa säädettäisiin niistä tavallisesta altistumisesta poikkeavista tilanteista, joissa työntekijät on aina ilmoitettava altistuneiksi. Tällaisia tilanteita ovat esimerkiksi onnettomuudet ja tuotantohäiriöt, joiden vuoksi työntekijät altistuvat epätavallisen suuresti syöpäsairauden vaaraa aiheuttavalle tekijälle.
Pykälän 3 momentissa säädettäisiin siitä, että työnantajan ilmoittaessa altistuneen työntekijän ASA-rekisteriin, on samalla ilmoitettava myös muut 3 §:n 2 momentissa tarkoitetun luettelon sisältämät tiedot.
Pykälän 4 momentissa säädettäisiin Työterveyslaitokselle tehtävän ilmoituksen ajankohdasta. Vuosittaiset tiedot pitäisi ilmoittaa Työterveyslaitokselle seuraavan vuoden maaliskuun 31 päivään mennessä tai jos työnantaja lopettaa toimintansa sitä ennen, toiminnan loppuessa.
Voimassa olevan lain mukaan rekisteri-ilmoitus tulisi tehdä aluehallintovirastolle, josta se toimitetaan edelleen Työterveyslaitokselle. Koska käytännössä ilmoitus on tehty suoraan Työterveyslaitokselle, tulisi ilmoitusmenettely kirjata lakiin sellaiseksi, kun se tosiasiallisesti on.
7 §.ASA-rekisteriin ilmoitettavien tietojen säilytysaika. Pykälässä säädettäisiin rekisteritietojen säilyttämisajasta, joka olisi 80 vuotta. Koska työssään syöpävaarallisille tekijöille altistunut työntekijä voi sairastua syöpään jopa vuosikymmenien kuluttua, tulisi ASA-rekisteritietojen säilyttämisajan olla riittävän pitkä, jotta voitaisiin seurata ja arvioida työntekijän syöpävaarallisille tekijöille altistumisen ja syöpään sairastumisen välistä yhteyttä sekä työnantajan ehkäiseviä toimia. Osa rekisteritiedoista olisi kuitenkin säilytettävä pysyvästi arkistolaitoksen määräämällä tavalla. Arkistolaitos on antanut 20.12.2005 määräyksen KA 1486/40/2005 pysyvästi säilytettävistä tiedoista. Näitä pysyvästi säilytettäviä tietoja olisivat vaikutusten arvioinnin ja seurannan kannalta tarpeelliset tai tutkimuksen lähdeaineistona muusta syystä arvokkaat tiedot. Tältä osin sääntely vastasi nykysääntelyä.
Voimassa olevassa laissa säädetään lisäksi tiedonvälityksessä käytettävien lomakkeiden säilytysajasta, joka on 10 vuotta lomakkeen saapumisesta rekisterinpitäjälle. Tiedonvälityksessä käytettäviin lomakkeisiin sisältyvät tiedot viedään pääsääntöisesti ASA-rekisteriin. Lomake sisältää muun muassa henkilötietoja. Tietosuoja-asetuksen henkilötietojen käsittelyn periaatteita koskevassa 5 artiklan c) kohdassa säädetään henkilötietojen säilytyksen rajoittamisesta. Sen mukaan henkilötietoja on säilytettävä niin kauan kuin on tarpeen tietojenkäsittelyn tarkoitusten toteuttamista varten. ASA-rekisteröinnissä käytettyjen lomakkeiden tarkoitus on välittää tietoa työnantajalta rekisterinpitäjälle ASA-rekisteriin tallennettavaksi. Lomakkeiden tarkoitus on pääsääntöisesti toteutunut silloin, kun lomakkeen tiedot on tallennettu ASA-rekisteriin. Lomake voi kuitenkin sisältää myös tietoja, joita ei viedä ASA-rekisteriin, mutta joita Työterveyslaitos on voinut hyödyntää toiminnassaan. Tällaisia tietoja ovat esimerkiksi mittaustiedot, joita on ollut ilmoituksen liitteenä. Työterveyslaitos joutuu myös ajoittain korjaamaan lomakkeella ilmoitettuja selvästi virheellisiä tietoja, mistä johtuen ilmoituslomakkeisiin joudutaan joskus palaamaan jälkikäteen. Tällaisissa tapauksissa on tarpeen, että Työterveyslaitos voi säilyttää lomakkeita tai niiden liitteitä riittävän pitkän ajan. Mikäli kaikki lomakkeella ilmoitetut tiedot viedään sellaisenaan ASA-rekisteriin, ei tarvetta lomakkeiden säilyttämiselle ole.
8 §.Tietojen luovuttaminen. Pykälän 1 momentissa säädettäisiin tietojen luovuttamisesta ASA-rekisteristä. Tietojen saantiin oikeutettuja tahoja olisivat nykysääntelyä vastaavasti vakuutuslaitokset ja työsuojeluviranomainen. Vakuutuslaitoksella olisi oikeus saada tietoja syöpäsairauden vaaraa aiheuttaville aineille altistuneesta työntekijästä häntä koskevan etuuden myöntämistä varten esimerkiksi ammattitautitapauksessa. Vakuutuslaitoksella ei olisi oikeutta saada tietoja muihin tarkoituksiin, kuten vakuutuksen myöntämiseksi tai vakuutusehtojen tai –maksujen perusteeksi. Aluehallintoviraston työsuojelun vastuualueet puolestaan tarvitsevat altistustietoja esimerkiksi silloin, kun tutkitaan ammattitautia tai kun siltä pyydetään takautuvasti selvitystä työoloista.
Myös sosiaali- ja terveysministeriölle esitettäisiin oikeutta tietojen saantiin, jota se tarvitsee työsuojelullista selvitystä tai päätöksentekoa varten. Voimassa olevan lain mukaan ministeriö on rekisterinpitäjänä voinut käyttää rekisteritietoja rekisterin käyttötarkoituksen mukaisesti. Kun nyt esitetään, että Työterveyslaitos olisi jatkossa rekisterinpitäjä, on ministeriön oikeudesta saada tietoja säädettävä.
Pykälän 2 momentissa säädettäisiin Työterveyslaitoksen oikeudesta rekisterinpitäjänä luovuttaa tietoja ASA-rekisteristä työn ja terveyden välisen vuorovaikutuksen tutkimista sekä työsuojelun ja työterveyshuollon tutkimusta ja kehittämistä varten tutkimustahoille. Tietoja luovuttaessaan Työterveyslaitos toimii viranomaisena, jota koskevat hallinnon yleislait.
9 §.Valvonta. Pykälässä säädettäisiin nykytilaa vastaavasti, että lain noudattamista valvoo työnantajaan kohdistuvien velvollisuuksien osalta työsuojeluviranomainen.
10 §.Rangaistussäännös. Pykälässä säädettäisiin nykytilaa vastaavasti, että työnantaja tai tämän edustaja, joka tahallaan tai huolimattomuudesta laiminlyö 6 §:ssä säädetyn tietojen toimittamisvelvollisuuden, on tuomittava tietojen toimittamisvelvollisuusrikkomuksesta sakkoon.
11 §.Viittaussäännös. Pykälässä säädettäisiin henkilötietojen käsittelyä koskevan tietosuoja-asetuksen, sitä täydentävän tietosuojalain ja viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain soveltamisesta.
3
Suhde perustuslakiin ja säätämisjärjestys
Ehdotettava laki sisältää muun muassa henkilötietojen käsittelyä koskevia säännöksiä, joita koskee perustuslain 10 §:ssä säädetty yksityiselämän suoja. Pykälän 1 momentin mukaan jokaisen yksityiselämä, kunnia ja kotirauha on turvattu. Yksityiselämän suojaan sisältyvästä henkilötietojen suojasta säädetään tarkemmin lailla. Perustuslakivaliokunnan käytännön mukaan lainsäätäjän tulee turvata tämä oikeus tavalla, jota voidaan pitää hyväksyttävänä perusoikeusjärjestelmän kokonaisuuden kannalta.
Perustuslakivaliokunta on vakiintuneesti pitänyt henkilötietojen suojan kannalta tärkeänä sääntelykohteena rekisteröinnin tavoitetta. Lisäksi perustuslakivaliokunta on pitänyt henkilötietojen suojan kannalta tärkeänä sääntelykohteena ainakin rekisteröitävien henkilötietojen sisältöä, niiden sallittuja käyttötarkoituksia, mukaan luettuna tietojen luovutettavuus, sekä tietojen säilytysaikaa henkilörekisterissä ja rekisteröidyn oikeusturvaa. Henkilötietojen käsittelyä koskevan sääntelyn lain tasolla tulee lisäksi olla kattavaa, täsmällistä ja tarkkarajaista.
Henkilötietojen suoja on myös Euroopan unionin perusoikeuskirjan mukaan perusoikeus. Perusoikeuskirjan 8 artiklan mukaan jokaisella on oikeus henkilötietojensa suojaan. Tällaisten tietojen käsittelyn on oltava asianmukaista ja sen on tapahduttava tiettyä tarkoitusta varten ja asianomaisen henkilön suostumuksella tai muun laissa säädetyn oikeuttavan perusteen nojalla. Euroopan ihmisoikeussopimus ei sisällä mainintaa henkilötietojen suojasta, mutta sen 8 artiklassa turvataan yksilöille oikeus nauttia yksityis- ja perhe-elämäänsä, kotiinsa ja kirjeenvaihtoonsa kohdistuvaa kunnioitusta. Euroopan ihmisoikeuskomitea on katsonut, että henkilötietojen suoja voi tulla käsitellyksi suoraan osana yksityiselämän suojaa.
Tietosuoja-asetus on kansallisesti suoraan sovellettavaa lainsäädäntöä. Asetuksessa jätetään kuitenkin Euroopan unionin jäsenvaltioille kansallista liikkumavaraa. Kansallisella lainsäädännöllä on asetuksessa säädetyin edellytyksin mahdollista tarkentaa ja täsmentää asetuksen säännöksiä. Perustuslakivaliokunta on pitänyt tärkeänä, että siltä osin kuin Euroopan unionin lainsäädäntö edellyttää kansallista sääntelyä tai mahdollistaa sen, tätä kansallista liikkumavaraa käytettäessä otetaan huomioon perus- ja ihmisoikeuksista seuraavat sääntelyn kattavuuden sekä täsmällisyyden ja tarkkarajaisuuden vaatimukset (PeVL 1/2018 vp ja PeVL 25/2005 v).
Ehdotettava laki sisältää henkilötietojen käsittelyä ja rekisterinpitoa koskevia säännöksiä. Näiden säännösten valmistelussa on otettu huomioon yhtäältä perustuslain ja siihen liittyvän perustuslakivaliokunnan käytännön vaatimukset ja toisaalta tietosuoja-asetuksen vaatimukset. Työnantajan pitämään luetteloon ja sen pohjalta ASA-rekisteriin kerätään vain niitä tietoja, jotka ovat välttämättömiä lain tarkoituksen kannalta. Esitys luetteloon ja rekisteriin merkittävistä tiedoista on kattava, täsmällinen ja tarkkarajainen. Lisäksi ehdotettava laki sisältää henkilötietojen säilytysaikaa koskevan täsmällisen säännöksen.
Edellä mainituilla perusteilla lakiehdotus voidaan käsitellä tavallisessa lainsäätämisjärjestyksessä.