1
Asian tausta ja valmistelu
Maatalousyrittäjien eläkelaitos Mela on vuodesta 2017 lukien toimeenpannut määräaikaisen rahoituksen turvin valtakunnallista Välitä viljelijästä -projektia. Projektin rahoitus perustui alun perin maatalouden kriisipakettiin, josta Juha Sipilän hallitus päätti syksyn 2016 budjettiriihessä. Monien suomalaisten maanviljelijöiden kokema ahdinko oli tässä vaiheessa noussut laajaan tietoisuuteen, viimeistään keväällä 2016 järjestetyn maataloustuottajien valtakunnallisen mielenosoituksen eli niin kutsutun traktorimarssin seurauksena. Maatalouden tilanteen vaikeutumiseen olivat johtaneet muun muassa kotimaisten tuottajahintojen pidempään jatkunut aleneminen, samalla kun tuotantokustannukset kuitenkin olivat nousseet, sekä Venäjän EU-valtioille tuolloin määräämä meijerituotteiden tuontikielto. Maatalousyrittäjien henkisen jaksamisen haasteet nostettiin seuraavana vuonna esiin myös maatalousyrittäjien itsemurhien ehkäisemistä koskeneessa kirjallisessa kysymyksessä (KK 437/2017 vp).
Syksyn 2016 maatalouden kriisipakettiin kuuluneesta kaikkiaan noin 50 miljoonan euron rahoituksesta Melalle kohdennettiin 1 miljoonaa euroa vuodelle 2017 maatalousyrittäjien työssä jaksamisen tukemiseen. Rahoitus on sisältynyt erillismäärärahana lomitusjärjestelmään. Välitä viljelijästä -projektin puitteissa tarjotun tuen tarve osoittautui heti suureksi. Välitä viljelijästä -projektin palvelujen piiriin ovat kuuluneet kotieläin- ja viljatiloilla maataloutta harjoittavat. Projektin toiminnalle on tällä hetkellä olemassa rahoitus vuoden 2024 loppuun saakka.
Maatilatalouden piiriin kuuluvat kotieläin- ja viljatilojen lisäksi metsätilat. Metsätilallisista suurin osa harjoittaa myös maataloutta. Maatilatalouden harjoittajat muodostavat maatalousyrittäjän eläkelain (1280/2006, MYEL) mukaan vakuutettujen maatalousyrittäjien ylivoimaisesti suurimman ryhmän. Vuoden 2023 lopussa 48 854 henkilöllä oli MYEL-vakuutus maatilataloustoiminnan perusteella.
Muut MYEL-vakuutetut maatalousyrittäjät kuin kotieläin- ja viljatilojen pitäjät perheenjäsenineen eivät ole olleet Välitä viljelijästä -projektin palvelujen piirissä. MYEL:n 3 §:n mukaan maatalousyrittäjiä ovat – maatilatalouden harjoittajien ohella – kalastajat, jotka olematta työsuhteessa harjoittavat ammattimaista kalastusta sekä poronomistajat, jotka omaan, perheenjäsenensä tai paliskunnan lukuun tekevät poronhoitotyötä. Vuonna 2024 vakuuttamisvelvollisuuden alaraja MYEL-työtulon osalta on 4 506 euroa vuodessa. Vuoden 2023 lopussa 478 henkilöllä oli MYEL-vakuutus kalastuksen perusteella ja 935 henkilöllä poronhoitotyön perusteella. MYEL:ssa on lisäksi erikseen säädetty maatalousyrittäjän perheenjäsenistä ja heidän MYEL-vakuuttamisestaan.
Kalastuslain (379/2015) mukaan kaupallisella kalastuksella tarkoitetaan toimintaa, jossa kalaa pyydetään myyntitarkoituksessa tai jossa pyydetyt kalat tai osa niistä myydään. Kaupallisella kalastajalla puolestaan tarkoitetaan kalastuslaissa luonnollista henkilöä tai oikeushenkilöä, joka on merkitty kaupallisen kalastustoiminnan harjoittajista pidettävään rekisteriin. Kaupalliset kalastajat jaetaan rekisteröitymisen yhteydessä kalastuslain 88 §:n mukaisesti kahteen eri ryhmään sen mukaan, ylittääkö kalastajan kolmen viimeksi kuluneen tilikauden aikana kertyneen liikevaihdon keskiarvo 10 000 euroa vai ei. Henkilöt, jotka harjoittavat ammattimaista kalastusta olematta työsuhteessa, vakuutetaan MYEL:n mukaan, jos vakuuttamisen tuloraja ja muut vakuuttamisen edellytykset täyttyvät. Kalastuslain mukaan samat henkilöt ovat rekisteröidyttyään kaupallisia kalastajia, joihin kuitenkin voi luonnollisten henkilöiden ohella kuulua myös oikeushenkilöitä tai muita henkilöitä, jotka jäävät MYEL-vakuuttamisvelvollisuuden ulkopuolelle. Tässä esityksessä tähän ryhmään kuuluviin viitataan tästä syystä MYEL:n sanontaa mukaillen ammattikalastajina.
Maatalousyrittäjien lisäksi MYEL-vakuutuksen piiriin kuuluvat MYEL:ssa tarkemmin määritellyt tieteellistä tutkimusta tekevät tai taiteellista toimintaa harjoittavat apurahansaajat. Apurahansaajat eivät ole MYEL:ssa tarkoitettuja maatalousyrittäjiä, vaikka heidät lakia sovellettaessa monissa suhteissa rinnastetaan maatalousyrittäjiin.
Ennakkotietojen mukaan Suomessa oli vuonna 2023 noin 42 400 maatilaa. Kymmenessä vuodessa maatilojen lukumäärä on vähentynyt noin 18 prosenttia. Samalla ajanjaksolla kotieläintilojen lukumäärä on vähentynyt 17 200 tilasta 8 500 tilaan eli yli puolet kotieläintiloista on lopettanut tuotannon. Tuotantomäärät eivät kuitenkaan ole laskeneet lukuun ottamatta viimeistä 2–3 vuotta. Kotieläintuotannon rakennekehitys on ollut hyvin samansuuntainen koko Suomen EU-jäsenyyden ajan. Vuonna 2020 noin 5 400 maitotilaa tuotti saman määrän maitoa kuin 32 000 tilaa vuonna 1995.
Luonnonvarakeskus seuraa maatilatalouden kannattavuutta kirjanpitotilojen tietojen pohjalta ja laskee samalla myös koko sektorin kannattavuutta. Rakennekehityksestä huolimatta kasvinviljelyn ja kotieläintuotannon eri tuotantosuuntien kannattavuus pääsääntöisesti heikkeni vuodesta 2000 vuoteen 2020. Sektorin kokonaislaskennassa yrittäjätulo heikkeni 1,1 mrd. eurosta 0,7 mrd. euroon. Suomen Pankin tilastojen mukaan maatalouden lainakanta oli korkeimmillaan yli 5 mrd. euroa vuoden 2019 lopussa. Tämän jälkeen lainakanta kääntyi laskuun rakentamisinvestointien vähenemisen seurauksena, mikä näkyy nyt kotieläintuotannon laskevina tuotantomäärinä. Lainakanta ei jakaudu tasaisesti koko sektorille, vaan keskittyy pienelle osalle tuotantoaan laajentaneita tiloja.
Maatalousyrittäjien määrä on viimeisten vuosikymmenten aikana vähentynyt. Monissa tapauksissa syynä ovat olleet juuri yrittäjätoiminnan kannattavuusongelmat. Maatilatalouden kannattavuuden heikentyminen, työn sitovuus kotieläintuotannossa, investointikustannusten nousu ja alan yleinen houkuttelevuus näkyy viljelijöiden ikärakenteessa. 2000-luvun alussa noin 12 prosenttia viljelijöistä oli alle 35-vuotiaita, kun yli 65-vuotiaiden viljelijöiden osuus oli noin viisi prosenttia. Vuonna 2023 alle 35-vuotiaiden viljelijöiden osuus oli laskenut 6,7 prosenttiin ja vastaavasti yli 65-vuotiaiden viljelijöiden osuus oli noussut 21 prosenttiin. Nuorille viljelijöille myönnettävien aloitustukien määrä on viime vuosina ollut noin 250 kpl/vuosi, kun viime vuosikymmenen alkupuolella määrä oli yli 500 kpl/vuosi.
Venäjän hyökkäyssota Ukrainassa on johtanut energian, polttoaineen ja lannoitteiden hintojen nousuun sekä yleisen inflaatiokehityksen voimistumiseen. Nämä kehityskulut ovat edelleen hankaloittaneet kotimaisten ruuantuottajien asemaa. Pakotteet ja vastapakotteet ovat muun muassa pysäyttäneet Venäjälle suuntautuneen kalakaupan. Venäjän hyökkäyssodan ja koronapandemian kaltaiset kansainväliset kriisit ovat samalla korostaneet kotimaisen ruuantuotannon merkitystä osana kansallista omavaraisuutta, kokonaisturvallisuutta ja kriisinkestävyyttä sekä kansallisen elintarvikehuoltovarmuuden perustana (vrt. esim. MmVL 25/2022 vp).
Maatalousyrittäjien työssä jaksamisen tukeminen liittyy myös tavoitteisiin ehkäistä työkyvyttömyydestä ja työttömyydestä aiheutuvia kustannuksia sekä pidentää työuria. Nämä tavoitteet ovat yhteydessä niin työeläkejärjestelmän kuin julkisen talouden rahoituksellisen kestävyyden turvaamiseen.
Poronhoitotyötä tekevien työhyvinvointia on tähän saakka edistetty Paliskuntain yhdistyksen toteuttamissa hankkeissa, joita viimeisten 15 vuoden aikana on ollut yhteensä neljä. Näiden kerrallaan 3–4 vuotta kestäneiden hankkeiden painopisteet ovat vaihdelleet, ja niihin on saatu rahoitusta EU:n rakennerahastosta. SamiSoster ry on kaksi kertaa toteuttanut hankkeen saamelaisten poronhoitajien hyvinvoinnin haasteiden esille nostamiseksi ja toiminnan kehittämiseksi. Myös Maatalousyrittäjien eläkelaitos on tehnyt poronhoitajille suunnattua työhyvinvointityötä järjestämällä koulutuksia ja laatimalla poronhoitajille suunnattua työhyvinvointiin liittyvää materiaalia.
Kalatalouden Keskusliitto ja sen jäsenjärjestöt ovat aiemmin hankemuotoisesti kouluttaneet neuvojiaan työterveyshuoltoon liittyvissä kysymyksissä. Kala-alalla työhyvinvointiin liittyvät kysymykset ovat hiljattain olleet esillä myös ainakin Pro Kala -yhdistyksen keväällä 2023 järjestämässä Kalafoorumi-tapahtumassa, joka oli suunnattu kala-alan eri ammattilaisille. Myös Maatalousyrittäjien eläkelaitos on tehnyt jonkin verran kalastajille suunnattua työhyvinvointityötä. Paliskuntain yhdistys, Samisoster ry, Suomen Ammattikalastajaliitto SAKL ry ja Kalatalouden Keskusliitto ovat arvioineet, että niin poronhoitajien kuin kalastajien keskuudessa on kiinnostusta työhyvinvointiin liittyviin kysymyksiin. Heidän näkemyksensä on, että työhyvinvointiin ja työssä jaksamiseen liittyvien kysymysten on perusteltua olla näillä aloilla nykyistä enemmän esillä ja tarvetta tällaisen tuen kehittämiselle ja vakinaistamiselle on.
Pääministeri Orpon hallituksen 20.6.2023 päivätyssä ohjelmassa on kirjaus Välitä viljelijästä -projektin tekemisestä pysyväksi toimintamalliksi. Mainittu kirjaus sisältyy hallitusohjelmassa kohtaan, jossa käsitellään maaseutualojen tulevaisuuden näkymiä.
Esitys on valmisteltu virkatyönä sosiaali- ja terveysministeriössä. Maatalousyrittäjien eläkelaitos Mela on osallistunut valmisteluun.
Sosiaali- ja terveysministeriö lähetti luonnoksen hallituksen esityksestä lausunnoille 18 päivänä huhtikuuta 2024. Lausuntoja pyydettiin valtiovarainministeriöltä, oikeusministeriöltä, opetus- ja kulttuuriministeriöltä, tietosuojavaltuutetulta, muilta esityksen kannalta keskeisiltä viranomaisilta, keskeisiltä työmarkkinajärjestöiltä ja työeläkealan toimijoilta. Lausunnoista on tehty yhteenveto, joka on luettavissa valtioneuvoston Hankeikkunassa. Hallituksen esityksen valmistelua koskevat asiakirjat ovat tallennettuna valtioneuvoston Hankeikkunassa tunnuksella STM122:00/2023.
6
Lausuntopalaute
Luonnos hallituksen esitykseksi julkaistiin 18.4.2024 sähköisessä lausuntopalvelussa. Vastausaikaa oli 30.5.2024 asti.
Lausuntoja saatiin 18 kappaletta. Lausunnon antoivat Akava ry, Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat KT, maa- ja metsätalousministeriö, Maatalousyrittäjien eläkelaitos, Maa- ja metsätaloustuottajain keskusliitto MTK ry, MTK-Varsinais-Suomi, opetus- ja kulttuuriministeriö, Paliskuntain yhdistys, Saamelaiskäräjät, SámiSoster ry, STTK ry, Suomen Ammattikalastajaliitto SAKL ry, Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry, Suomen porosaamelaiset ry, Suomen Taiteilijaseura, Svenska lantbrukproducenternas centralförbund, Taiteen edistämiskeskus ja Tietosuojavaltuutetun toimisto. Lausuntoyhteenveto on julkaistu valtioneuvoston Hankeikkunassa asianumerolla STM122:00/2023. Lisäksi Eläketurvakeskus, Finanssiala ry, Finanssivalvonta, Työeläkevakuuttajat TELA ry sekä oikeusministeriö ja valtiovarainministeriö ilmoittivat, ettei heillä ole lausuttavaa asiassa. Suurimmalla osalla lausunnonantajista ei ollut huomautettavaa esityksen johdosta.
Akava, SAK ja STTK pitävät esitysluonnosta perusteltuna, mutta kiinnittävät huomiota siihen, ettei se koske kaikkia MYEL-vakuutettuja, sillä apurahansaajat jäävät ehdotetun varhaisen tuen palvelujen ulkopuolelle. Lausunnonantajien mukaan jatkossa on syytä arvioida myös apurahansaajien liittämistä palvelujen piiriin. Opetus- ja kulttuuriministeriön mukaan apurahansaajien työhyvinvointiin, jaksamiseen ja työkyvyn ylläpitämiseen liittyvistä palveluista tulee huolehtia, sillä apurahansaajilla on samansuuntaisia haasteita kuin muilla MYEL-vakuutetuilla liittyen työhyvinvointiin ja jaksamiseen. Maatalousyrittäjien eläkelaitoksen järjestämästä apurahansaajille suunnatusta työhyvinvointitoiminnasta on esitysluonnoksessa kirjoitettu luvussa 2.3, jossa mainitaan, että Maatalousyrittäjien eläkelaitoksen mahdollisuus järjestää työkyvyttömyysriskin hallintaan tähtäävää toimintaa säilyisi heidän osaltaan ennallaan. Myös toiminnan rahoitus säilyisi heidän osaltaan ennallaan. Varhaisen tuen palvelujen asiakasryhmän rajausta perustellaan muun muassa esityksen luvussa 5.1. seuraavasti: Tieteellistä työtä tekevien tai taiteellista toimintaa harjoittavien apurahansaajien työhön ei pääsääntöisesti liity vastaavaa intensiivistä fyysistä kuormitusta tai vastaavia riskejä työkyvylle kuin maatalousyrittäjillä. Apurahansaajien työllä ei pääsääntöisesti myöskään ole liittymää maaseutualojen tulevaisuuden näkymiin tai ruuantuotannon ja elintarvikehuoltovarmuuden edellytyksiin. Palvelujen kohderyhmä on esityksessä rajattu näillä perusteilla eikä sen laajentamiselle tässä vaiheessa katsota olevan riittävästi perusteita. Lakimuutoksen seurannassa on mahdollista ottaa arvioitavaksi myös apurahansaajien työkykyyn liittyvät asiat ja työhyvinvointitoiminnan riittävyys.
Kunta- ja hyvinvointityönantajat KT ei kannata muutoksia siltä osin kuin ne lisäävät valtion kustannuksia. KT:n mielestä Maatalousyrittäjien eläkelaitoksen työhyvinvointitoiminta tulisi hoitaa MYEL:n normaaleilla maksutuloilla ilman valtion subventointia. Lausunnon mukaan esitysluonnoksen mukainen varhaisen tuen sidosryhmäverkoston ylläpito on hankalasti nähtävissä varsinaiseksi työhyvinvointitoiminnaksi. Vuodesta 2017 alkaen järjestetylle Välitä viljelijästä -projektille on myönnetty vuosittain noin 2 miljoonan euron määräraha. Projektin muuttamisessa vakinaiseksi toimintamalliksi on otettu lähtökohdaksi kustannusten pysyminen samalla tasolla kuin projektin aikana. Esitysluonnoksen luvussa 2.2.4 on tuotu esille, että Välitä viljelijästä -projektin käynnistymisen jälkeen sidosryhmäverkoston kokoaminen maakuntiin sekä verkoston säännöllinen kouluttaminen varhaisen välittämisen toimintana on kuulunut projektin keskeisiin toimintatapoihin. Vuodesta 2018 alkaen Mela on osana Välitä viljelijästä -verkostoa solminut sidosryhmien kanssa kumppanuussopimuksia, joilla Melan mukaan vakiinnutetaan varhaisen välittämisen toiminta pysyväksi osaksi maatalousyrittäjien työkykyä tukevaa työtä. Verkoston ylläpito on perustellusti ehdotettu säädettäväksi osaksi varhaisen tuen palveluja, jotta matalan kynnyksen palveluiksi tarkoitetut toiminnot voivat toteutua valtakunnallisesti.
Paliskuntain yhdistys pitää esitystä erittäin hyvänä ja tarpeellisena, mutta esittää huolensa määrärahojen riittävyydestä tilanteessa, jossa poronhoitajien osalta käyttömäärät kasvaisivat pikkuhiljaa tiedon saavuttaessa vakuutetut, kuten on käynyt poronhoitajien sijaisavun osalta. Maatalousyrittäjien eläkelaitoksen arvion mukaan nykyinen 2 miljoonan euron määräraha riittää kattamaan palvelut myös lakimuutoksen jälkeen, jolloin palvelujen piiriin tulevat myös MYEL:n mukaan vakuutetut poronhoitajat ja ammattikalastajat.
Myös sekä SámiSoster ry että Suomen porosaamelaiset ry pitävät tärkeänä, että Välitä viljelijästä -toiminta ulotetaan poronhoitajiin, mutta huomauttavat lausunnoissaan, että esitysluonnoksessa ehdotettu varhaisen tuen järjestelmä on valmisteltu enemmistön eli pääväestöä edustavien perinteisten maatalousyrittäjien lähtökohdista, saamelaista tunturiporonhoitoa harjoittavien saamelaisten erityistarpeiden jäädessä vähemmälle huomiolle. Lausunnoissa käsitellään saamelaisten poronhoitajien toimintaympäristöä, erityishaasteita sekä lainsäädäntöä. Esitysluonnoksen nykytilan kuvauksessa on tuotu kattavasti esille Välitä viljelijästä -projektin toimintoja ja vaikutusarviot perustuvat osin projektista saatuihin vaikuttavuustutkimuksiin. Säännöskohtaisissa perusteluissa on tuotu esille saamen kielilain soveltuvuus. Esityksen perustuslakia käsittelevässä luvussa on käsitelty saamelaisten oikeuksia. Kyseistä lukua sekä lukua 4 täydennettiin muutamilta osin lausuntojen johdosta.
Suomen Ammattikalastajaliitto (SAKL) kannattaa Välitä viljelijästä –projektin laajentamista ammattikalastajiin. Lausunnossa tuodaan esille toive, että maatalousyrittäjien varhaisen tuen palveluiden nimessä huomioitaisiin tuen laajentuminen myös ammattikalastajiin ja poronhoitajiin esimerkiksi termillä ”Alkutuottajien varhaisen tuen palvelut”. Esitysluonnoksessa maatalousyrittäjillä viitataan MYEL:n mukaan vakuutettuihin maatilatalouden harjoittajiin, poronhoitotyötä tekeviin poronhoitajiin ja ammattikalastajiin. Syy maatalousyrittäjä-termin käyttämiseen on pitkälti lakitekninen ja maatalousyrittäjän eläkelakiin perustuva. Tälle kohderyhmälle rajattuina palvelut myös kohdentuisivat kotimaisen ruuantuotannon ja kansallisen elintarvikehuoltovarmuuden kannalta merkityksellisille maaseutualoille.
Tietosuojavaltuutetun toimisto katsoo lausunnossaan, että esityksen perusteluja yleisen tietosuoja-asetuksen liikkumavaran käytön osalta olisi vielä joiltain osin arvioitava ja täydennettävä jatkovalmistelussa. Lausunnon mukaan esityksen perusteella jää osin epäselväksi, minkälaiset henkilötiedot voisivat olla välttämättömiä tai tarpeellisia varhaisen tuen palveluiden järjestämiseksi. Käsiteltävien tietojen luonnetta olisi tarpeellista arvioida lain jatkovalmistelussa vielä tarkemmin. Tietosuojavaltuutetun toimiston lausunnon mukaan perusteluja tulisi täydentää myös liittyen tietosuoja-asetuksen 5 artiklan mukaiseen käyttötarkoitussidonnaisuudesta poikkeamiseen sekä erityisiin henkilötietoryhmiin kuuluvien tietojen käsittelyn arviointiin tietosuoja-asetuksen 9 artiklan 2 kohdan g alakohdan tarkoittaman yleisen edun ja oikeasuhtaisuuden kannalta. Lausunnon johdosta esitysluonnoksen säännöskohtaisia perusteluja täydennettiin mainituilta osin. Lisäksi lausunnossa kiinnitettiin huomiota siihen, ettei ehdotettua sääntelyä ole arvioitu perustuslain 10 §:n 1 momentissa säädetyn yksityiselämän ja henkilötietojen suoja näkökulmasta. Esitysluonnokseen lisättiin aihetta arvioiva luku 11.1. Huomionarvoisena lausunnossa pidettiin muun muassa sitä, ettei lakiluonnoksessa ehdoteta erityissääntelyä henkilötietojen säilytysajoista, ja huomautettiin asetusluonnoksen osalta, että henkilötietojen säilytyksestä pitäisi säätää laissa. Tämän johdosta asetusluonnoksesta poistettiin pykälä, jossa ehdotettiin säädettäväksi ostopalvelusitoumusten säilytysajasta, ja siirrettiin se lakiehdotukseen.
7
Säännöskohtaiset perustelut
9 a §
.
Apurahansaajaa koskevat säännökset
. Teknisenä muutoksena ruotsinkielisen lain osalta 2 momentin 1 kohdassa ehdotetaan muutettavaksi 5 §:n otsikkoon viittaus siten, että sanonta vastaa nykyisen 5 §:n otsikkoa. Samoin muutettaisiin 2 momentin 3 kohdassa mainittu 115 §:n otsikko vastaavaan nykyisen 115 §:n otsikkoa. Pykälän 2 momenttiin ehdotetaan lisättäväksi uusi 4 kohta, jonka mukaan maatalousyrittäjien varhaisen tuen palveluja koskevaa säännöstä ei sovellettaisi apurahansaajiin. Näin ollen Välitä viljelijästä -projektin vakinaistamiseen liittyvät ehdotukset eivät koskisi apurahansaajia. Rajauksella ei olisi vaikutusta Maatalousyrittäjien eläkelaitoksen jo nykyisin apurahansaajille järjestämään niin sanottuun työhyvinvointitoimintaan. Apurahansaajille voitaisiin säännöksen estämättä myös jatkossa järjestää tällaista toimintaa, josta Finanssivalvonta on antanut ohjeet. Uuden kohdan lisäämisen takia pykälän 2 momentin 2 kohdan lopusta poistettaisiin eikä-sana ja 3 kohdan lopussa muutettaisiin piste puolipisteeksi.
114 §
.
Maatalousyrittäjien eläkelaitoksen tehtävät
. Pykälän 1 momentin 7 kohta esitetään kumottavaksi tarpeettomana, sillä kohdassa viitatut lait on kumottu.
Maatalousyrittäjien eläkelaitoksen tehtäviin ehdotetaan lisättäväksi maatalousyrittäjien varhaisen tuen palvelut. Pykälän 1 momenttiin lisättäisiin uusi 11 kohta, jonka mukaan Maatalousyrittäjien eläkelaitoksen tehtävänä olisi huolehtia maatalousyrittäjien varhaisen tuen palveluista siten kuin maatalousyrittäjän eläkelaissa säädetään. Tämän vuoksi 1 momentin 10 kohdan lopussa piste muutettaisiin puolipisteeksi. Pykälän voimassa olevan 2 momentin mukaan Maatalousyrittäjien eläkelaitoksella on ensisijainen vastuu 1 momentin 1–8 kohdassa mainittujen lakien soveltamisalaan kuuluvien asioiden neuvonnasta. Pykälän 2 momenttiin lisättäisiin viittaus 1 momentin uuteen 11 kohtaan. Ensisijainen neuvontavastuu varhaisen tuen palveluista olisi siten Maatalousyrittäjien eläkelaitoksella.
115 a §
.
Maatalousyrittäjien varhaisen tuen palvelut
. Ehdotettu pykälä olisi uusi. Siinä säädettäisiin maatalousyrittäjien varhaisen tuen palveluista. Sääntelyllä vakinaistettaisiin Välitä viljelijästä -projektissa määräaikaisen rahoituksen turvin järjestetyt toiminnot, joiden kohderyhmä laajentuisi kaikkiin MYEL-vakuutettuihin maatalousyrittäjiin.
Pykälän 1 momentin mukaan Maatalousyrittäjien eläkelaitos järjestäisi 114 §:n 1 momentin 11 kohdassa tarkoitettuja maatalousyrittäjien varhaisen tuen palveluja tämän lain mukaan vakuutetuille maatalousyrittäjille. Palvelut rajattaisiin näin ollen maatalousyrittäjän eläkelain 3 §:ssä tarkoitetuille maatalousyrittäjille, joilla on voimassa oleva MYEL-vakuutus. Palveluja järjestettäisiin siten maatilatalouden harjoittajille, ammattimaisen kalastuksen harjoittajille, poronhoitotyötä tekeville poronhoitajille sekä heidän MYEL:ssa tarkoitetuille perheenjäsenilleen. Pykälän 1 momentissa säädettäisiin myös siitä, että MYEL-vakuutettuun maatalousyrittäjään rinnastettaisiin palveluja järjestettäessä henkilö, joka on ollut vakuutettuna tämän lain mukaan, ja jonka vakuutus on päätetty määräaikaisen työkyvyttömyyden perusteella myönnetyn eläkkeen tai etuuden vuoksi. Palvelut olisi näin ollen lähtökohtaisesti tarkoitettu maatalousyrittäjän eläkelain mukaan vakuutetuille maatalousyrittäjille. Poikkeuksen muodostaisivat sellaiset henkilöt, joiden MYEL-vakuutus ei ole enää voimassa määräaikaisen työkyvyttömyyden perusteella myönnetyn eläkkeen tai etuuden vuoksi. Kyseessä voisi tyypillisesti olla esimerkiksi määräaikainen työkyvyttömyyseläke tai määräaikainen tapaturmaeläke. Työkyvyttömyyden asteelle ei asetettaisi edellytyksiä eli täyttä työkyvyttömyyttä ei edellytettäisi, kunhan määräaikaisen työkyvyttömyyden perusteella olisi myönnetty eläke tai etuus, jonka vuoksi MYEL-vakuutus olisi tosiasiallisesti päätetty. Näillä henkilöillä voi työkykynsä heikentymisen vuoksi olla suuri tarve maatalousyrittäjien varhaisen tuen palveluille. Momentissa säädettäisiin myös palvelujen tarkoituksesta. Maatalousyrittäjien varhaisen tuen palvelujen tarkoituksena olisi tukea maatalousyrittäjien työkykyä, ennaltaehkäistä heidän työkyvyttömyyttään ja pidentää heidän työuriaan. Tavoitteiden taustalla olisi pyrkimys tukea maatalousyrittäjyyden jatkumista ja lisätä maatalousyrittäjyyden houkuttelevuutta. Myös yhteiskunnallisesta näkökulmasta on merkityksellistä, että riittävän moni Suomessa haluaa toimia maatalousyrittäjänä. Tavoitteet ovat sidoksissa myös toisiinsa siten, että työkykyä tukemalla pyritään vähentämään maatalousyrittäjien työkyvyttömyyttä. Työkyvyn tukemisella ja työkyvyttömyyden vähentämisellä pyritään viime kädessä siihen, että maatalousyrittäjien työurat pitenisivät.
Pykälän 2 momentissa määriteltäisiin maatalousyrittäjien varhaisen tuen palvelut. Palveluihin kuuluisivat ensinnäkin Maatalousyrittäjien eläkelaitoksen palveluksessa olevien työkykyneuvojen maatalousyrittäjien työkykyyn liittyvät neuvonta- ja ohjauspalvelut. Työkykyneuvojien työhön kuuluisi palvelun piiriin tulevien maatalousyrittäjien kokonaisvaltainen henkilökohtainen konsultointi, neuvonta ja ohjaus työkyvyn tukemiseen ja työkyvyttömyyden ennaltaehkäisyyn liittyvissä asioissa. Työkykyneuvojien tehtäviin kuuluisi myös ohjaus mahdollisten muiden palveluntarjoajien avun piiriin sekä moniammatillisen avun koordinointi.
Ehdotettavan 2 momentin 2 kohdan mukaan palveluihin kuuluisi maatalousyrittäjien eläkelaitoksen maatalousyrittäjälle harkinnanvaraisesti antama ostopalvelusitoumus mielenterveyden asiantuntijapalveluihin.
Pykälän 2 momentin 3 kohdan mukaan maatalousyrittäjien varhaisen tuen palveluihin sisältyisi myös maatalousyrittäjien varhaisen tuen toimintamallin ja varhaisen tuen toimintamallia toteuttavan sidosryhmäverkoston ylläpitäminen ja kehittäminen. Tarkoituksena olisi Välitä viljelijästä -projektin aikana perustetun verkoston ja sen harjoittaman varhaisen tuen toimintamallin jatkaminen sekä verkoston toiminnan kehittäminen. Verkosto koostuisi jatkossakin maatalousyrittäjien kanssa yhteistyötä tekevistä tahoista, jotka haluavat olla mukana tukemassa maatalousyrittäjien työkykyä, ennaltaehkäisemässä työkyvyttömyyttä ja pidentämässä työuria. Verkostoon on kuulunut esimerkiksi lomittajia, eläinlääkäreitä, pankin työntekijöitä ja työterveyshoitajia. Verkosto toimisi valtakunnallisesti jokaisessa maakunnassa. Verkosto perustuisi yhteistyösopimuksiin, joita on projektin aikana laadittu jo yli sadan verkoston jäsenyhteisön kanssa. Maatalousyrittäjien eläkelaitos voisi tarjota verkoston jäsenille koulutusta toiminnan tueksi, jotta heillä olisi tarvittavat taidot havaita maatalousyrittäjien työkykyä uhkaavia tekijöitä ja ohjata maatalousyrittäjiä tarvittaessa avun piiriin. Pykälän 2 momentin 1 kohdassa tarkoitetut työkykyneuvojat pitäisivät yhteyttä verkoston jäseniin, tukisivat heidän alueellista yhteistyötään sekä järjestäisivät verkoston jäsenten tapaamisia ja muita verkoston toimintaa tukevia tilaisuuksia. Verkosto toimisi varhaisen tuen toimintamallin käytännön mukaisesti. Toimintamalliin kuuluu maatalousyrittäjiä kohtaavien verkoston jäsenten toiminta, jossa he pyrkivät mahdollisuuksien mukaan havainnoimaan maatalousyrittäjien arjessa näkyviä työkykyyn vaikuttavia riskitekijöitä ja ottamaan jaksamisen haasteet puheeksi maatalousyrittäjien kanssa sekä tarpeen mukaan ohjaamaan heidät avun piiriin. Varhaisen tuen toimintamallia toteuttavan sidosryhmäverkoston tarkoituksena on madaltaa maatalousyrittäjien kynnystä avun hakemiseen työkykyyn liittyvissä asioissa.
Pykälän 2 momentin 4 kohdan mukaan maatalousyrittäjien varhaisen tuen palveluihin kuuluisivat myös työkyvyn tukemiseen ja työkyvyttömyyden ennaltaehkäisyyn liittyvien koulutusten ja digitaalisten palvelujen järjestäminen sekä maatalousyrittäjien varhaisen tuen palveluihin liittyvä viestintä. Koulutusten tarkoituksena olisi muun muassa tarjota maatalousyrittäjille ennaltaehkäiseviä keinoja oman työkyvyn ylläpitämiseen. Digitaaliset palvelut voisivat olla tarjolla esimerkiksi Maatalousyrittäjien eläkelaitoksen verkkosivuilla tai sosiaalisen median kanavissa, ja niiden tarkoituksena voisi esimerkiksi olla auttaa maatalousyrittäjiä arvioimaan omaa työkykyään ja ohjata heitä muiden maatalousyrittäjien varhaisen tuen palvelujen tai esimerkiksi julkisen terveydenhuollon piiriin. Koulutusten ja digitaalisten palvelujen sekä muiden maatalousyrittäjien varhaisen tuen palvelujen tunnettuuden edistämiseksi Maatalousyrittäjien eläkelaitos viestisi palveluista tarkoituksenmukaisilla keinoilla.
Pykälän 3 momentissa säädettäisiin henkilötietojen käsittelystä maatalousyrittäjien varhaisen tuen palvelujen järjestämiseksi. Säännös olisi luonteeltaan erityissäännös eikä sulkisi pois yleislainsäädännön tai mahdollisen muun täydentävästi soveltuvan sääntelyn soveltamista. Maatalousyrittäjien eläkelaitos voisi 2 momentin 1 ja 2 kohdissa tarkoitettujen palvelujen järjestämiseksi käsitellä sellaisia henkilötietoja, jotka eläkelaitos on saanut 114 §:n 1 momentissa säädettyjen tehtäviensä toimeenpanoa varten tai jotka ovat muodostuneet näiden tehtävien toimeenpanossa ja jotka ovat välttämättömiä kyseisen palvelun asianmukaiseksi järjestämiseksi. Mainituissa kohdissa tarkoitetut palvelut kohdistuisivat suoraan tukea tarvitseviin vakuutettuihin. Pykälän 2 momentin 1 kohdassa tarkoitetun työkykyneuvojan on palvelujen asianmukaiseksi järjestämiseksi välttämätöntä voida tarkistaa Maatalousyrittäjien eläkelaitoksen asianhallintajärjestelmästä esimerkiksi, että onko palvelujen asiakkaaksi tulevalla maatalousyrittäjällä MYEL-vakuutus. Työkykyneuvojan voi olla välttämätöntä voida myös tarkistaa tarkoituksenmukaisten neuvonta- ja ohjauspalvelujen toteuttamiseksi maatalousyrittäjälle myönnetyt etuudet ja mahdollisesti vireillä olevat asiat. Maatalousyrittäjien eläkelaitos voisi 2 momentin 3 ja 4 kohdissa tarkoitettujen palvelujen järjestämiseksi käsitellä sellaisia henkilötietoja, jotka eläkelaitos on saanut 114 §:n 1 momentissa säädettyjen tehtäviensä toimeenpanoa varten tai jotka ovat muodostuneet näiden tehtävien toimeenpanossa, jotka ovat välttämättömiä kyseisen palvelun asianmukaiseksi järjestämiseksi, ja jotka eivät kuulu erityisiin henkilötietoryhmiin. Maatalousyrittäjien eläkelaitoksen vakuutetuille tarjoamissa digitaalisissa palveluissa voitaisiin kuitenkin käsitellä sellaisia erityisiin henkilötietoryhmiin kuuluvia ja muita henkilötietoja, jotka palvelujen käyttäjä itse luovuttaa välittömästi palvelussa käytettäväksi. Momentin 3 ja 4 kohdissa tarkoitetuille palveluille olisi luonteenomaista, että eläkelaitos pitäisi niitä yleisesti tarjolla niiden maatalousyrittäjien tavoittamiseksi, jotka kulloinkin voisivat hyötyä näistä palveluista. Kyseisten palvelujen järjestämisen ei voida katsoa edellyttävän esimerkiksi vakuutetun terveydentilaa koskevien tai muiden erityistä suojaa nauttivien henkilötietojen käsittelyä, mistä rajoituksesta ehdotetaan säädettävän nimenomaisesti. Poikkeuksena tähän nähden säädettäisiin kuitenkin siitä, että Maatalousyrittäjien eläkelaitoksen vakuutetuille tarjoamissa digitaalisissa palveluissa voitaisiin käsitellä sellaisia erityisiin henkilötietoryhmiin kuuluvia ja muita henkilötietoja, jotka palvelujen käyttäjä itse luovuttaa välittömästi palvelussa käytettäväksi. Tämä poikkeus mahdollistaisi sen, että Maatalousyrittäjien eläkelaitos voisi tarjota vakuutetuilleen esimerkiksi erilaisia palvelun käyttäjän itsearviointia tukevia digitaalisia työkaluja.
Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) 2016/679, annettu 27 päivänä huhtikuuta 2016, luonnollisten henkilöiden suojelusta henkilötietojen käsittelyssä sekä näiden tietojen vapaasta liikkuvuudesta ja direktiivin 95/46/EY kumoamisesta (yleinen tietosuoja-asetus) mukaan henkilötietojen käsittelyn lainmukaisuus edellyttää, että käsittelylle on asetuksen 6 artiklan 1 kohdan mukainen oikeusperuste. Mikäli käsittelyyn lisäksi kuuluu erityisiin henkilötietoryhmiin kuuluvien tietojen käsittelyä, tulee asetuksen 6 artiklan 1 kohdan mukaisen oikeusperusteen lisäksi jonkin asetuksen 9 artiklan 2 kohdan edellytyksistä täyttyä. Erityisiin henkilötietoryhmiin kuuluvilla tiedoilla tarkoitetaan yleisen tietosuoja-asetuksen 9 artiklan mukaan sellaisia henkilötietoja, joista ilmenee henkilön rotu tai etninen alkuperä, poliittisia mielipiteitä, uskonnollinen tai filosofinen vakaumus, ammattiliiton jäsenyys tai henkilön terveyttä, seksuaalista käyttäytymistä tai suuntautumista koskevia tietoja. Kyse voi myös olla geneettisten tai biometristen tietojen käsittelystä henkilön tunnistamiseksi.
Maatalousyrittäjien varhaisen tuen palvelujen järjestämiseksi tarvittavan henkilötietojen käsittelyn oikeusperusteena olisi yleisen tietosuoja-asetuksen 6 artiklan 1 kohdan c alakohta: käsittely olisi tarpeen rekisterinpitäjän lakisääteisen velvoitteen noudattamiseksi eli kyseisten laissa säädettyjen palvelujen järjestämiseksi. Kun henkilötietojen käsittely perustuu tähän oikeusperusteeseen, unionin jäsenvaltiot voivat yleisen tietosuoja-asetuksen 6 artiklan 2 kohdan mukaisen sääntelyliikkumavaran puitteissa pitää voimassa tai antaa yksityiskohtaisempia säännöksiä asetuksessa vahvistettujen sääntöjen soveltamisen mukauttamiseksi, mikä mahdollistaa asetusta täsmentävän kansallisen sääntelyn. Yleisen tietosuoja-asetuksen 6 artiklan 3 kohdassa edellytetään lisäksi, että kun henkilötietojen käsittely perustuu tähän oikeusperusteeseen, käsittelyn perustasta on säädettävä joko unionin oikeudessa tai rekisterinpitäjään sovellettavassa jäsenvaltion lainsäädännössä. Tarkoitetun käsittelyn perustasta säädettäisiin jatkossa kansallisessa lainsäädännössä, kun maatalousyrittäjien varhaisen tuen palveluista huolehtiminen esityksen mukaisesti lisättäisiin Maatalousyrittäjien eläkelaitoksen lakisääteisiin tehtäviin, ja samalla säädettäisiin tarvittavien välttämättömien henkilötietojen käsittelystä.
Myös erityisiin henkilötietoryhmiin kuuluvien henkilötietojen käsittely olisi ehdotettavan säännöksen asettamissa rajoissa sallittua. Erityisiin henkilötietoryhmiin kuuluvien henkilötietojen käsittely on yleisen tietosuoja-asetuksen 9 artiklan 1 kohdan mukaan kiellettyä, jollei käsillä ole saman artiklan 2 kohdan mukaista perustetta. Yleisen tietosuoja-asetuksen 9 artiklan 2 kohdan luetelmakohdista osa on suoraan sovellettavia, osa taas edellyttää tuekseen jäsenvaltion lainsäädäntöä. Tietosuoja-asetuksen 9 artiklan 2 kohdan g alakohta sisältää mahdollisuuden poiketa erityisiä henkilötietoryhmiä koskevasta käsittelykiellosta jäsenvaltion lainsäädännön nojalla, jos käsittely on tarpeen tärkeää yleistä etua koskevasta syystä. Tietosuojalain (1050/2018) 6 §:n 1 momentissa säädetään asetusta täydentävästi tilanteista, joissa erityisiin henkilötietoryhmiin kuuluvien tietojen käsittely on sallittua, mutta vaatii tuekseen kansallista lainsäädäntöä (HE 9/2018 vp, s. 84). Tietosuojalain 6 §:n 1 momentin 2 kohdan mukaan yleisen tietosuoja-asetuksen 9 artiklan 1 kohdan mukaista käsittelykieltoa ei sovelleta tietojen käsittelyyn, josta säädetään laissa tai joka johtuu välittömästi rekisterinpitäjälle laissa säädetystä tehtävästä. Ehdotettavassa momentissa säädettäisiin erityisiin henkilötietoryhmiin kuuluvien tietojen käsittelystä, jolloin se momentissa säädetyissä rajoissa perustuisi lakiin. Lainsäätäjän on tällöin otettava yleisen tietosuoja-asetuksen 9 artiklan 2 kohdan g alakohdan edellytykset asianmukaisesti huomioon.
Tietosuojalain 6 §:n 2 momentissa säädetään asianmukaisista ja erityisistä toimenpiteistä rekisteröidyn oikeuksien suojaamiseksi. Rekisterinpitäjän ja henkilötietojen käsittelijän on lainkohdan mukaan kyseisiä tietoja käsitellessään toteutettava asianmukaiset ja erityiset toimenpiteet rekisteröidyn oikeuksien suojaamiseksi. Toimenpiteet voivat koskea muun muassa tietoihin pääsyn rajaamista, käsittelytoimien myöhemmän todentamisen mahdollistamista, henkilötietojen pseudonymisointia, käsittelyjärjestelmän ja käsittelyyn liittyvien palvelujen käytettävyyttä ja vikasietoisuutta, ohjeistusta sekä tietosuojaan liittyvän osaamisen turvaamista tai toteutettavien toimenpiteiden riittävyyden arviointia. Säännöksessä mainitaan erikseen myös tietosuoja-asetuksen 35 artiklan mukaisen tietosuojaa koskevan vaikutustenarvioinnin laatiminen. Toteutettavien suojatoimien tulee olla käsittelytoimiin nähden asianmukaisia, mutta rekisterinpitäjälle ja henkilötietojen käsittelijälle jää harkintaa näiden toimien valinnan suhteen (HE 9/2018 vp, s. 90). Kun maatalousyrittäjien varhaisen tuen palveluista säädettäisiin lain tasolla, voisi Maatalousyrittäjien eläkelaitos säännöksen asettamissa rajoissa käsitellä myös erityisiin henkilötietoryhmiin kuuluvia henkilötietoja. Maatalousyrittäjien eläkelaitoksen olisi tällöin rekisterinpitäjänä toteutettava asianmukaiset ja erityiset toimenpiteet rekisteröidyn oikeuksien suojaamiseksi.
Yleisen tietosuoja-asetuksen 5 artiklassa säädetään käyttötarkoitussidonnaisuuden periaatteesta. Periaatteen mukaan henkilötiedot on kerättävä tiettyä, nimenomaista ja laillista tarkoitusta varten, eikä niitä saa käsitellä myöhemmin näiden tarkoitusten kanssa yhteensopimattomalla tavalla.
Yleisen tietosuoja-asetuksen 6 artiklan 4 kohdassa säädetään lisäksi erikseen tilanteista, joissa henkilötietoja on sallittua käsitellä muuta kuin sitä tarkoitusta varten, jonka vuoksi tiedot on alun perin kerätty. Tämä on sallittua ensinnäkin silloin, kun henkilötietojen käsittely muuhun kuin niiden alkuperäiseen käyttötarkoitukseen perustuu rekisteröidyn suostumukseen taikka unionin oikeuteen tai jäsenvaltion lainsäädäntöön. Säädännäisten poikkeusten osalta edellytetään lisäksi, että kyseinen sääntely muodostaa demokraattisessa yhteiskunnassa välttämättömän ja oikeasuhteisen toimenpiteen yleisen tietosuoja-asetuksen 23 artiklan 1 kohdassa tarkoitettujen tavoitteiden turvaamiseksi. Näihin tavoitteisiin kuuluvat erilaiset unionin tai jäsenvaltion yleiseen julkiseen etuun liittyvät tärkeät tavoitteet, mukaan lukien sosiaaliturvaan ja kansanterveyteen liittyvät tavoitteet. Yleisen tietosuoja-asetuksen 23 artiklan 2 kohta edellyttää, että jäsenvaltion lainsäädännössä tulisi tarpeellisilta osin säätää tietyistä käsittelyä koskevista reunaehdoista, muun muassa käsittelytarkoituksesta tai käsittelyn ryhmistä, käyttöön otettujen rajoitusten soveltamisalasta, suojatoimista, joilla estetään väärinkäyttö tai lainvastainen pääsy tietoihin tai niiden siirtäminen, tietojen säilytysajoista sekä rekisteröidyn oikeuksiin ja vapauksiin kohdistuvista riskeistä ja rekisteröityjen oikeudesta saada tietoa rajoituksesta, paitsi jos tämä voisi vaarantaa rajoituksen tarkoituksen.
Mikäli henkilötietojen käsittelystä muuhun kuin niiden keräämisen alkuperäiseen tarkoitukseen ei ole yleisen tietosuoja-asetuksen 6 artiklan 4 kohdan edellyttämällä tavalla säädetty eikä rekisteröidyn suostumusta ole käsillä, rekisterinpitäjän tulee omassa etukäteisessä harkinnassaan varmistua siitä, että henkilötietojen myöhempi käsittely on yhteensopivaa sen tarkoituksen kanssa, jota varten tiedot alun perin on kerätty. Yleisen tietosuoja-asetuksen 6 artiklan 4 kohtaan sisältyy tämän varalta luettelo siitä, mitkä näkökohdat rekisterinpitäjän on tällöin muun muassa otettava harkinnassaan huomioon. Nämä ovat: henkilötietojen keruun tarkoitusten ja aiotun myöhemmän käsittelyn tarkoitusten väliset yhteydet; henkilötietojen keruun asiayhteys erityisesti rekisteröityjen ja rekisterinpitäjän välisen suhteen osalta; henkilötietojen luonne, erityisesti se, käsitelläänkö erityisiä henkilötietojen ryhmiä 9 artiklan mukaisesti tai rikostuomioihin ja rikkomuksiin liittyviä henkilötietoja 10 artiklan mukaisesti; aiotun myöhemmän käsittelyn mahdolliset seuraukset rekisteröidyille sekä asianmukaisten suojatoimien, kuten salaamisen tai pseudonymisoinnin, olemassaolo. Rekisterinpitäjän on yleisen tietosuoja-asetuksen mukaan pystyttävä osoittamaan, että se on toiminnassaan noudattanut asetuksessa säädettyjä henkilötietojen käsittelyn periaatteita.
Ehdotettava säännös sallisi suoraan lain nojalla sen, että Maatalousyrittäjien eläkelaitos voisi maatalousyrittäjien varhaisen tuen palvelujen järjestämiseksi säännöksen mukaisesti käsitellä sellaisia henkilötietoja, jotka se on alun perin kerännyt muuta tarkoitusta varten. Näiden henkilötietojen hyödyntämisen mahdollistavan sääntelyn voidaan katsoa, yleisen tietosuoja-asetuksen 6 artiklan 4 kohdassa tarkoitetulla tavalla, muodostavan demokraattisessa yhteiskunnassa välttämättömän ja oikeasuhteisen toimenpiteen sosiaaliturvaan liittyvän tärkeän tavoitteen turvaamiseksi. Maatalousyrittäjien varhaisen tuen palvelut ovat osoittautuneet kohderyhmälleen tärkeiksi, ja niiden vakinaistamiselle nähdään olevan myös yhteiskunnallista tarvetta. Maatalousyrittäjien työhön liittyy runsaasti erilaisia kuormitustekijöitä, jotka voivat vaikeuttaa työssä jaksamista ja olla omiaan heikentämään maatalousyrittäjän työkykyä. Maatalousyrittäjien määrä on pitkään vähentynyt. Maatalousyrittäjien eläkelaitoksen toimeenpanemat palvelut ovat samalla osoittautuneet tehokkaaksi tavaksi tukea maatalousyrittäjien työssä jaksamista ja työkykyä. Erityisen tukimuodon osoittamista maatalousyrittäjille puoltavat yhtäältä maatalousyrittäjien työhön liittyvät erityiset kuormitustekijät, toisaalta maataloustyön edellytysten turvaamiseen liittyvät näkökohdat. Kotimainen ruuantuotanto perustuu maatalousyrittäjien työhön, ja sen edellytysten turvaamisella on tärkeä yhteys kansalliseen huoltovarmuuteen. Tavoite työssä jaksamisen tukemisesta on tärkeä myös eläkejärjestelmän taloudellisen ja sosiaalisen kestävyyden kannalta. Vakinaistettavilla palveluilla on siten merkittävä yhteys myös yleiseen julkiseen etuun. Se, että laissa säädettäisiin Maatalousyrittäjien eläkelaitoksen oikeudesta hyödyntää palvelujen järjestämiseksi sille muiden lakisääteisten tehtävien perusteella kertyneitä henkilötietoja, tukisi merkittävästi palvelujen laatua, tuloksellista toimeenpanoa sekä oikeaa kohdentumista, mitä on pidettävä tärkeänä niin voimavarojen tehokkaan käytön kuin oikeudenmukaisuuden näkökulmasta. Sääntely vähentäisi olennaisesti myös tarvetta pyytää tietoja palvelujen käyttäjiltä, mikä voisi osaltaan madaltaa palvelujen piiriin hakeutumisen kynnystä. Kyseistä sääntelyä voidaan nämä seikat huomioiden pitää välttämättömänä. Sääntelyä voidaan pitää myös oikeasuhteisena, ottaen huomioon tarkoitetuista palveluista niiden käyttäjäkunnalle koituva hyöty, palvelujen yhteiskunnalliset perusteet sekä se, että rekisteröidyn oikeudet henkilötietojen käsittelyssä turvataan unionin ja kansallisen sääntelyn mukaisesti. Säännöksessä rekisteröityjen oikeudet ja vapaudet sekä niihin mahdollisesti kohdistuvat riskit on huomioitu siten, että vain välttämättömiä henkilötietoja käsiteltäisiin muuhun kuin niiden alkuperäiseen käyttötarkoitukseen. Alkuperäisestä käyttötarkoituksesta poikkeavaan tarkoitukseen eli maatalousyrittäjien varhaisen tuen palvelujen järjestämiseksi käytettävät tiedot on siten rajattu vain sellaisiin tietoihin, jotka ovat välttämättömät kyseisen palvelun asianmukaiseksi järjestämiseksi.
Henkilötietojen käsittelyn tarkoituksesta – maatalousyrittäjien varhaisen tuen palvelujen asianmukaisesta järjestämisestä – säädettäisiin laissa. Maatalousyrittäjän varhaisen tuen palveluja järjestettäisiin rekisteröidyn hyväksi, koska niillä pyritään maatalousyrittäjien työkyvyn tukemiseen, heidän työkyvyttömyytensä ennaltaehkäisemiseen ja heidän työuriensa pidentämiseen, joten käsittelyä voidaan pitää rekisteröidyn näkökulmasta kohtuullisena. Maatalousyrittäjien varhaisen tuen palvelujen järjestämisessä voisi käsitellä vain henkilötietoja, jotka eläkelaitos on saanut 114 §:n 1 momentissa säädettyjen tehtäviensä toimeenpanoa varten tai jotka ovat muodostuneet näiden tehtävien toimeenpanossa. Alkuperäinen käsittelytarkoitus henkilötietojen käsittelylle on MYEL:n toimeenpano ja tietosuoja-asetuksen 6 artiklan mukainen käsittelyperuste olisi artiklan 1 kohdan c alakohdan mukainen lakisääteinen velvoite. Palvelujen järjestäminen ja palvelujen sisältö olisi laissa määriteltyä ja rajattua toimintaa. Maatalousyrittäjien varhaisen tuen palvelujen järjestämisellä arvioidaan olevan merkittävä vaikutus maatalousyrittäjien työkyvyn tukemisessa ja työurien pidentämisessä. Tavoitetta on pidettävä tarpeellisena tärkeää yleistä etua koskevasta syystä, ottaen huomioon palvelujen merkitys työkyvyn tukemisessa ja työkyvyttömyyden ehkäisyssä. Ehdotettavaa sääntelyä on samalla pidettävä oikeasuhteisena, ottaen huomioon tarkoitetun toiminnan yleinen yhteiskunnallinen merkitys, sen lähtökohtaisesti hyödyllinen vaikutus palvelun käyttäjälle sekä se, että rekisteröidyn oikeudet henkilötietojen käsittelyssä turvattaisiin unionin ja kansallisen sääntelyn mukaisesti. Maatalousyrittäjien varhaisen tuen palvelujen järjestämisessä olisi kyse lakiin perustuvasta ja laissa määritellystä tehtävästä, joka olisi osa Maatalousyrittäjien eläkelaitoksen toimeenpanemaa sosiaaliturvaa. Henkilötietoja käsittelisi sama rekisterinpitäjä kuin muutoinkin MYEL:n osalta eli Maatalousyrittäjien eläkelaitos. Rekisterinpitäjän on yleisen tietosuoja-asetuksen mukaan pystyttävä osoittamaan, että se on toiminnassaan noudattanut asetuksessa säädettyjä henkilötietojen käsittelyn periaatteita. Lisäksi käsittelyssä olisi noudatettava asianmukaisia suojatoimia tietosuojalain 6 §:n 2 momentin mukaisesti. Näin ollen palvelujen järjestämisessä noudatettaisiin keskeisiltä osin henkilötietojen suojaa ja niitä koskisivat säännökset asianmukaisista ja erityisistä toimenpiteistä rekisteröidyn perusoikeuksien ja etujen suojaamiseksi.
Maatalousyrittäjien eläkelaitoksen 114 §:n 1 momentissa säädettyihin tehtäviin kuuluisi jatkossa luonnollisesti myös maatalousyrittäjien varhaisen tuen palveluista huolehtiminen. Varhaisen tuen palvelujen järjestämiseksi käsiteltävät henkilötiedot voitaisiin siten jatkossa saada myös tämän tehtävän perusteella. Säännöksessä käytetyllä sanonnalla ”henkilötietoja, jotka eläkelaitos on saanut 114 §:n 1 momentissa säädettyjen tehtäviensä toimeenpanoa varten tai jotka ovat muodostuneet näiden tehtävien toimeenpanossa” viitataan siihen, että eläkelaitos saa lakisääteisten tehtäviensä toimeenpanoa varten henkilötietoja ulkopuolisista lähteistä, mutta myös osana eläkelaitoksen toimeenpanoa syntyy uusia henkilöä koskevia tietoja tai tietojen yhdistelmiä, esimerkiksi eläkelaitoksen päätöksiä. Henkilötietoja voitaisiin käsitellä maatalousyrittäjien varhaisen tuen palvelujen järjestämiseksi riippumatta siitä, onko tieto saatu eläkelaitokseen sellaisenaan vai muodostunut eläkelaitoksen toimeenpanossa.
Erityisiin henkilötietoryhmiin kuuluvia henkilötietoja voitaisiin käsitellä ensinnäkin 2 momentin 1 ja 2 kohdissa tarkoitettujen palvelujen järjestämiseksi. Tämä edellyttäisi, että tieto olisi välttämätön kyseisen palvelun asianmukaiseksi järjestämiseksi. Palvelun asianmukaisella järjestämisellä tarkoitettaisiin sitä, että palvelua ei kohtuudella tai tarkoituksenmukaisella tavalla voitaisi järjestää ilman kyseistä tietoa. Käsiteltäviä, erityisiin henkilötietoryhmiin kuuluvia henkilötietoja olisivat käytännössä erityisesti henkilön eläke- ja kuntoutushakemuksiin ja niiden liitteisiin sisältyvät terveydentilaa koskevat tiedot, jos ne olisivat palvelujen asianmukaiseksi järjestämiseksi tarpeen. Ottaen huomioon palvelujen yllä mainitut yhteiskunnalliset tavoitteet sekä palvelujen kohdistumisen suoraan maatalousyrittäjien henkilökohtaisen työkyvyn tukemiseen, henkilötietojen käsittelyä voidaan pitää yleisen edun mukaisena ja oikeasuhteisena. Lisäksi ehdotetaan säädettävän erikseen siitä, että Maatalousyrittäjien eläkelaitoksen vakuutetuille tarjoamissa digitaalisissa palveluissa voitaisiin käsitellä sellaisia erityisiin henkilötietoryhmiin kuuluvia ja muita henkilötietoja, jotka palvelujen käyttäjä itse luovuttaa välittömästi palvelussa käytettäväksi. Koska kyse olisi palvelun käyttäjän palveluun luovuttamista tiedoista, eläkelaitoksella ei olisi edellytyksiä arvioida tietojen välttämättömyyttä palvelun käytön kannalta. Tietojen luovuttaminen välittömästi palvelussa käytettäväksi tarkoittaisi tyypillisesti esimerkiksi sitä, että palvelujen käyttäjä itse kirjoittaisi tai muulla tavoin merkitsisi tiedot palvelun kysymys- tai tekstikenttiin. Tämä poikkeussäännös mahdollistaisi sen, että Maatalousyrittäjien eläkelaitos voisi tarjota vakuutetuille esimerkiksi erilaisia itsearviointiin perustuvia digitaalisia palveluja. Tähän saakka vastaavia palveluja on tarjottu siten, että niiden käyttäjä on yleisen tietosuoja-asetuksen mukaisesti erikseen antanut suostumuksensa henkilötietojensa käyttämiseen.
Myös muun kuin erityisiin henkilötietoryhmiin kuuluvan henkilötiedon osalta edellytettäisiin vastaavasti, että tieto olisi välttämätön kyseisen palvelun asianmukaiseksi järjestämiseksi. Myös tältä osin poikkeuksen muodostaisivat ne henkilötiedot, jotka vakuutettu digitaalisia palveluja käyttäessään itse luovuttaa välittömästi palvelussa käytettäväksi. Eläkelaitoksella ei ole edellytyksiä arvioida näiden tietojen käyttämisen välttämättömyyttä palvelun käytön kannalta eikä tiedon välttämättömyyttä kyseisessä tilanteessa edellytettäisi. Eläkelaitoksen vakuutetuille tarjoamissa digitaalisissa palveluissa käsiteltäviä henkilötietoja koskevan poikkeussäännöksen ulkopuolella pykälän 2 momentin 3 ja 4 kohdissa tarkoitettujen palvelujen järjestämisessä käsiteltävät henkilötiedot olisivat käytännössä ensisijaisesti henkilöiden yhteystietoja.
Pykälän 4 momentti sisältäisi sosiaali- ja terveysministeriölle osoitetun asetuksenantovaltuuden.
Pykälän 5 momentissa säädettäisiin ostopalvelusitoumusten ja niihin liittyvien asiakirjojen säilytysajasta. Maatalousyrittäjien eläkelaitoksen olisi säilytettävä ostopalvelusitoumukset ja niihin liittyvät asiakirjat kuusi vuotta sen vuoden lopusta lukien, jona ostopalvelusitoumuksella saatu palvelu on hankittu. Kuuden vuoden säilytysaika on tarpeen myös siksi, että asetuksella on tarkoitus säätää siitä, että ostopalvelusitoumuksen voi saada enintään vain kaksi kertaa viiden kalenterivuoden aikana. Tämän vuoksi aikaisemmin myönnetyt ostopalvelusitoumukset on säilytettävä ehdotetun ajan, jotta voidaan tarkistaa edellä kuvatun ehdon täyttyminen. Lisäksi ehdotuksessa otetaan huomioon kirjanpitolain (1336/1997, 2 luvun 10 §) säännökset tositteiden säilyttämisestä. Ostopalvelusitoumukseen liittyviä säilytettäviä asiakirjoja ovat hakemuslomake, Melan ilmoitus ostopalvelusitoumuksen myöntämisestä sekä ostopalvelusitoumuksen käyttäjän Melalle toimittavat tositteet ostopalvelusitoumuksen käyttämisestä mielenterveyden asiantuntijapalveluihin. Ehdotettava sääntely olisi tietosuoja-asetusta täydentävää konkretisointia tietosuoja-asetuksen edellytykselle siitä, ettei henkilötietoja säilytetä pidempään kuin on tarpeen.
Sääntelyllä vakinaistettaisiin Välitä viljelijästä -projektissa määräaikaisen rahoituksen turvin järjestetyt toiminnot. Kalastajille ja poronhoitajille järjestettäisiin vastaavaa toimintaa kuin maatilatalousyrittäjille on järjestetty, ottaen huomioon räätälöidysti kunkin asiakasryhmän erityispiirteet. Kielilaki (423/2003) ja saamen kielilaki (1086/2003) soveltuisivat maatalousyrittäjien varhaisen tuen palvelujen järjestämiseen.
Pykälän 6 momentissa todettaisiin, että ostopalvelusitoumusta koskevaan Maatalousyrittäjien eläkelaitoksen ratkaisuun ei saa hakea muutosta valittamalla. Ostopalvelusitoumus olisi harkinnanvaraisesti myönnettävä, eikä kyse olisi valituskelpoisesta päätöksestä. Maatalousyrittäjällä ei siten olisi ostopalvelusitoumukseen subjektiivista oikeutta.
115 b §
.
Valtion korvaus maatalousyrittäjien varhaisen tuen palvelujen kustannuksista
. Pykälän mukaan valtion varoista korvattaisiin Maatalousyrittäjien eläkelaitokselle 115 a §:ssä tarkoitetuista palveluista aiheutuneet kustannukset valtion talousarviossa osoitetun määrärahan rajoissa. Kustannuksissa olisi kyse palvelujen järjestämisestä aiheutuvista kokonaiskustannuksista. Korvaus maksettaisiin Maatalousyrittäjien eläkelaitokselle kuukausittain. Suorituksen tulisi olla Maatalousyrittäjien eläkelaitoksen käytettävissä kunkin kalenterikuukauden ensimmäisenä pankkipäivänä.
131 §
.
Eläkelaitoksen toiminnasta annettavat selvitykset
. Teknisenä muutoksena ehdotetaan pykälän 2 momenttiin muutettavaksi Maaseutuviraston nimi Ruokavirastoksi. Laki Ruokavirastosta (371/2018) on tullut voimaan vuonna 2019 ja samalla on kumottu Elintarvikevirastosta annettu laki (25/2006) ja Maaseutuvirastosta annettu laki (666/2006). Ruokavirastosta annetun lain voimaan tultua muussa laissa tai asetuksessa olevalla viittauksella Elintarviketurvallisuusvirastoon tai Maaseutuvirastoon tarkoitetaan Ruokavirastoa. Selkeyden vuoksi on perusteltua muuttaa ehdotuksen mukainen viittaus Maaseutuvirastosta Ruokavirastoon.
143 §
.
Eläkelaitoksen ja Eläketurvakeskuksen oikeus saada tietoja tässä laissa säädettyjen tehtävien toimeenpanemiseksi
. Teknisenä muutoksena ehdotetaan muutettavaksi lakiviittaus pykälän 1 momentin 1 kohdassa. Laki maaseutuelinkeinohallinnon tietojärjestelmästä (284/2008) on kumottu lailla ruokahallinnon tietovarannosta (560/2021). Muutoksen jälkeen kohdassa viitattaisiin voimassa olevaan lakiin. Teknisenä muutoksena pykälän 1 momentin 1 kohdan lopusta poistettaisiin ja-sana.
11
Suhde perustuslakiin ja säätämisjärjestys
11.1
Henkilötietojen suoja
Perustuslain 10 §:ssä säädetään yksityiselämän suojasta. Säännöksen 1 momentin mukaan jokaisen yksityiselämä, kunnia ja kotirauha on turvattu. Henkilötietojen suoja sisältyy osittain perustuslain 10 §:n samassa momentissa turvatun yksityiselämän suojan piiriin. Henkilötietojen suojasta säädetään tarkemmin lailla. Henkilötietojen käsittelyä koskevaa sääntelyä arvioidessaan perustuslakivaliokunta on vakiintuneesti katsonut, että sääntelyä on tarkasteltava perustuslain 10 §:n 1 momentin kannalta.
EU:n yleinen tietosuoja-asetus ja sitä täydentävä kansallinen tietosuojalainsäädäntö suojaa henkilötietoja. Perustuslakivaliokunnan lausuntokäytännön mukaan perustuslaissa turvatun yksityiselämän suojan ja siihen osittain sisältyvän henkilötietojen suojan kannalta on lähtökohtaisesti riittävää, että sääntely täyttää EU:n yleisessä tietosuoja-asetuksessa asetetut vaatimukset. Valiokunnan mukaan henkilötietojen suoja tulee turvata ensisijaisesti EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen ja kansallisen yleislainsäädännön nojalla. Kansallisen erityislainsäädännön säätämiseen tulee siten suhtautua pidättyvästi ja rajata sellainen vain välttämättömään tietosuoja-asetuksen salliman kansallisen liikkumavaran puitteissa. Perustuslakivaliokunnan mukaan on kuitenkin selvää, että erityislainsäädännön tarpeellisuutta on arvioitava myös tietosuoja-asetuksenkin edellyttämän riskiperustaisen lähestymistavan mukaisesti kiinnittämällä huomiota tietojen käsittelyn aiheuttamiin uhkiin ja riskeihin. Mitä suurempi riski käsittelystä aiheutuu luonnollisen henkilön oikeuksille ja vapauksille, sitä perustellumpaa on yksityiskohtainen sääntely. Tällä seikalla on erityistä merkitystä arkaluonteisten tietojen käsittelyn osalta (PeVL 14/2018 vp ja PeVL 8/2022 vp).
Henkilötietojen käsittelystä säädetään esityksessä ehdotetussa maatalousyrittäjän eläkelain 115 a §:n 3 momentissa. Näin ollen henkilötietojen käsittelyä on myös arvioitava perustuslain 10 §:n 1 momentissa turvatun yksityiselämän suojan ja sen osana henkilötietojen suojan kannalta. Maatalousyrittäjien varhaisen tuen palvelujen järjestämiseksi tarvittava henkilötietojen käsittely sisältäisi myös erityisiin henkilötietoryhmiin kuuluvien tietojen käsittelyä. Henkilötietojen käsittely nojautuisi sellaisiin EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen mukaisiin oikeusperusteisiin, joihin asetuksen mukaan liittyy kansallinen sääntelyliikkumavara. Asetuksen soveltamista tarkentavat kansalliset säännöksen ovat asetuksen mukaan siten sallittuja. Ne ovat käytännössä myös välttämättömiä sen määrittelemiseksi, mihin tietoihin Maatalousyrittäjien eläkelaitoksen tiedonsaantioikeus ulottuu. Ehdotuksen kohteena oleva henkilötietojen käsittely merkitsee asetuksen mukaisesta käyttötarkoitussidonnaisuuden periaatteesta poikkeamista. Käyttötarkoitussidonnaisuuden periaatteesta poikkeamisen edellytykset on tuotu esiin tässä esityksessä. Ehdotettavan sääntelyn on esityksessä selvitetyin perustein katsottava täyttävän EU:n yleisessä tietosuoja-asetuksessa asetetut vaatimukset.
Henkilötietojen käsittelyä on pidettävä yhteensopivana, kun otetaan huomioon henkilötietojen keruun tarkoitusten ja aiotun myöhemmän käsittelyn väliset yhteydet. Jos henkilötietoja halutaan hyödyntää muussa tarkoituksessa, kuin mihin ne on alun perin kerätty, hyödyntäminen on yleisen tietosuoja-asetuksen 6 artiklan 4 kohdan mukaan mahdollista sellaisen unionin tai jäsenvaltion lainsäädännön nojalla, joka muodostaa demokraattisessa yhteiskunnassa välttämättömän ja oikeasuhteisen toimenpiteen asetuksen 23 artiklan 1 kohdassa tarkoitettujen tavoitteiden turvaamiseksi.
Maatalousyrittäjien varhaisen tuen palvelujen järjestämiseen tarvittavat tiedot on kerätty alun perin MYEL 114 §:n mukaisten Maatalousyrittäjien eläkelaitoksen tehtävien toimeenpanoa varten tai ne ovat muodostuneet kyseisten tehtävien toimeenpanossa. Maatalousyrittäjien varhaisen tuen palvelujen järjestäminen takaa tietosuoja-asetuksen 23 artiklan 2 alakohdan g alakohdan mukaisen yleisen edun ja oikeasuhteisuuden mukaisen tavoitteen toteutumisen. Palvelujen järjestäminen tukee maatalousyrittäjien työkykyä ja pidentää heidän työuriaan.
Perustuslakivaliokunta on myös painottanut erityisesti arkaluonteisten tietojen säilytysajan rajaamista siihen, mikä on välttämätöntä sen tavoitteen saavuttamiseksi, jonka vuoksi tiedot on järjestelmään tallennettu (esim. PeVL 31/2017 vp). Maatalousyrittäjän eläkelain 153 §:ssä säädetään asiakirjojen säilyttämisestä. Säännöksen mukaan eläkelaitoksen ja Eläketurvakeskuksen on säilytettävä tämän lain mukaisen eläketurvan järjestämiseen sekä eläke- ja ryhmähenkivakuutusasiaan liittyvät asiakirjat siten kuin arkistolaissa (831/1994) ja työntekijän eläkelain 218 §:ssä säädetään. Työntekijän eläkelain (395/2006) 218 §:ssä säädetään asiakirjojen säilyttämisestä. Ehdotetun MYEL 115 a §:n 5 momentissa säädettäisiin ostopalvelusitoumusten ja niihin liittyvien asiakirjojen säilytysajasta. Maatalousyrittäjien eläkelaitoksen olisi säilytettävä ostopalvelusitoumukset ja niihin liittyvät asiakirjat kuusi vuotta sen vuoden lopusta lukien, jona ostopalvelusitoumuksella saatu palvelu on hankittu. Ehdotettava sääntely olisi tietosuoja-asetusta täydentävää konkretisointia tietosuoja-asetuksen edellytykselle siitä, ettei henkilötietoja säilytetä pidempään kuin on tarpeen. Ehdotettavaa säilytysaikaa selvitetään edellä tässä esityksessä säännöskohtaisissa perusteluissa.
Rekisteröidyn perusoikeuksien ja etujen toteutumista turvaisivat ehdotetussa käsittelyssä tietosuojaa koskevat, kansallisessa ja EU-sääntelyssä asetetut velvoitteet. Maatalousyrittäjien eläkelaitoksella rekisterinpitäjänä olisi vastuu näiden velvoitteiden toteuttamisesta. Ottaen huomioon tarkoitetun henkilötietojen käsittelyn hyväksyttävä tavoite eli Maatalousyrittäjien eläkelaitoksen lakisääteisten tehtävien toteuttamisen mahdollistaminen ja rekisteröityä suojaava lainsäädäntö, ehdotuksen mukaista henkilötietojen käsittelyä on pidettävä perustuslain turvaaman yksityiselämän suojan ja siihen osana sisältyvän henkilötietojen suojan sekä perusoikeusjärjestelmän kokonaisuuden kannalta hyväksyttävänä ja oikeasuhtaisena.
11.2
Yhdenvertaisuus
Perustuslain 6 §:ssä säädetään yhdenvertaisuudesta perusoikeutena. Lainkohdan 1 momentin mukaan ihmiset ovat yhdenvertaisia lain edessä. Lainkohdan 2 momenttiin puolestaan sisältyy syrjintäkielto: ketään ei saa ilman hyväksyttävää perustetta asettaa eri asemaan sukupuolen, iän, alkuperän, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, terveydentilan, vammaisuuden tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella. Syrjintäkieltosäännöksessä mainitaan ne lähtökohtaisesti kielletyt erotteluperusteet, joita perustuslainsäätäjä on pitänyt suomalaisen yhteiskunnan kannalta merkitykseltään huomattavina. Luetteloa lähtökohtaisesti kielletyistä syrjintäperusteista ei kuitenkaan ole kirjoitettu tyhjentäväksi (HE 309/1993 vp, s. 17). Muita henkilöön liittyviä syitä ovat esimerkiksi yhteiskunnallinen asema, varallisuus, yhdistystoimintaan osallistuminen, perhesuhteet, raskaus, aviollinen syntyperä, sukupuolinen suuntautuminen ja asuinpaikka (HE 309/1993 vp, s. 43–44). Lainkohdan 3 ja 4 momenteissa säädetään lisäksi lasten kohtelemisesta tasa-arvoisesti yksilöinä sekä sukupuolten tasa-arvon edistämisestä yhteiskunnallisessa toiminnassa ja työelämässä, josta säädetään tarkemmin lailla.
Yhdenvertaisuudella ja erityisesti syrjinnän kielloilla on keskeinen merkitys myös kansainvälisessä ihmisoikeussääntelyssä, joka on otettu huomioon kansallista perusoikeussäännöstöä uudistettaessa. Yhdenvertaisuusperiaate ja syrjintäkielto sisältyvät myös Euroopan unionin perusoikeuskirjaan.
Perustuslain yhdenvertaisuutta koskevan sääntelyn tarkoituksena on turvata paitsi perinteistä oikeudellista yhdenvertaisuutta myös tosiasiallisen tasa-arvon toteutumista yhteiskunnassa. Perinteisesti yhdenvertaisuus lain edessä on merkinnyt ensi sijassa vaatimusta yhdenvertaisuudesta lain soveltamisessa: viranomaisen tulee soveltaa lakia tekemättä muita eroja kuin laista ilmenee. Perustuslain yhdenvertaisuussäännös kohdistuu kuitenkin myös lainsäätäjään. Perustuslakivaliokunta on katsonut lain voivan olla ristiriidassa yhdenvertaisuuden asettamien valtiosääntöisten vaatimusten kanssa, jos se ilman yleisesti hyväksyttävää perustetta, siis mielivaltaisesti, asettaa kansalaisia tai kansalaisryhmiä toisia edullisempaan tai epäedullisempaan asemaan. Yhdenvertaisuussäännös ei kuitenkaan edellytä kaikkien kansalaisten kaikissa suhteissa samanlaista kohtelua, elleivät asiaan vaikuttavat olosuhteet ole samanlaisia. Lainsäädännölle on lisäksi myös ominaista, että se kohtelee tietyn hyväksyttävän yhteiskunnallisen intressin vuoksi ihmisiä eri tavoin edistääkseen muun muassa tosiasiallista tasa-arvoa. Perustuslakivaliokunta on käytännössään nostanut nimenomaisesti esiin myös sen näkökohdan, ettei yhdenvertaisuudesta voi johtua tiukkoja rajoja lainsäätäjän harkinnalle pyrittäessä kulloisenkin yhteiskuntakehityksen vaatimaan sääntelyyn. Säännös ei esimerkiksi estä tosiasiallisen tasa-arvon turvaamiseksi tarpeellista positiivista erityiskohtelua eli tietyn ryhmän (esimerkiksi naiset, lapset, vähemmistöt) asemaa ja olosuhteita parantavia toimia. Olennaista on, voidaanko erottelu perustella perusoikeusjärjestelmän kannalta hyväksyttävällä tavalla (HE 309/1993 vp, s. 42–44). Ei ole poissuljettua perustaa laissa säädettyä erottelua myös syrjintäkiellossa mainittuihin, lähtökohtaisesti kiellettyihin erotteluperusteisiin, jos tälle on perusoikeusjärjestelmän kannalta hyväksyttävä peruste. Erilaisen kohtelun mahdollistavalle hyväksyttävälle perusteelle asetettavat vaatimukset ovat kuitenkin perustuslakivaliokunnan vakiintuneen käytännön mukaan korkeat silloin, kun erottelu perustuu syrjintäkiellossa tarkoitettuihin henkilöön liittyviin syihin (PeVL 68/2022 vp, s. 3).
Henkilöön liittyvään syyhyn perustuva erottelu ei perustuslakivaliokunnan käytännön mukaan saa olla mielivaltaista, eivätkä erot saa muodostua kohtuuttomiksi. Perustuslakivaliokunta piti yhdenvertaisuuden kannalta hyväksyttävänä työttömyysturvalain muutosta, jonka mukaan pelastustyöhön osallistuvan henkilön tästä työstä saamat ansiotulot vähensivät työttömyysetuutta osin eri tavoin kuin muusta satunnaisesta työstä saadut ansiot. Valiokunta katsoi erottelun hyväksyttävänä tarkoituksena olleen turvata sopimuspalokuntatyöhön osallistumista ja siten pelastusvalmiuden ylläpitämistä erityisesti harvaanasutuilla alueilla eikä tällaisessa yhteydessä katsonut sääntelyn tuottaman erottelun muodostuvan mielivaltaiseksi tai kohtuuttomaksi, vaikka nosti esiin sääntelyn pistemäisen luonteen (PeVL 64/2010 vp, s. 2). Perustuslakivaliokunta on myös katsonut, että eläkkeiden määräytyminen eri tavoin eri-ikäisille henkilöille on perustuslain 6 §:n kannalta ongelmatonta, jos erottelut eivät ole mielivaltaisia eivätkä erot eläketurvassa muodostu kohtuuttomiksi. Kyseisiä ikään perustuvia erotteluja arvioidessaan valiokunta otti lisäksi huomioon sen, että ikärajojen asettaminen on eläkejärjestelmässä sinänsä luontevaa ja esitetyn sääntelyn tavoitteet liittyivät muun muassa eläkejärjestelmän taloudellisen kestävyyden vahvistamiseen ja yhdenvertaisuuden takaamiseen (PeVL 60/2002 vp, s. 4–5). Erottelujen hyväksyttävyyden ja oikeasuhtaisuuden punninta palautuu valiokunnan mukaan muun muassa siihen, että yhdenvertaisuusperiaatteesta poikkeamista perustelevan yhteiskunnallisen intressin ja poikkeamisen merkittävyyden on oltava keskenään oikeasuhtaisia (PeVM 11/2009 vp, s. 2).
Henkilöiden tai henkilöryhmien erilaisen kohtelun edellyttämän hyväksyttävän perusteen on perustuslakivaliokunnan käytännössä lisäksi edellytetty olevan asiallisessa ja kiinteässä yhteydessä lain tarkoitukseen. Pyrkimys viranomaisen hallinnollisen työn keventämiseen ei esimerkiksi valiokunnan mukaan sellaisenaan ollut hyväksyttävä peruste asettaa laissa ikärajaa, joka vaikutti henkilön ympäristönsuojelulain mukaisiin velvoitteisiin. Ikärajalle voitiin kuitenkin katsoa olevan hyväksyttävä peruste sen vuoksi, että velvoitteen täyttämisen vaatimien suurehkojen investointien katsottiin asettavan erityisesti maaseudulla asuvat iäkkäät henkilöt kohtuuttoman hankalaan asemaan. Muun muassa tämä huomioon ottaen säädetyn ikärajan täyttäneiden henkilöiden velvollisuudesta vapauttamiselle katsottiin olevan hyväksyttävä peruste, jolla oli asiallinen ja kiinteä yhteys velvoitteesta aiheutuvaan rasitukseen ja lakiehdotuksen tavoitteeseen (PeVL 44/2010 vp, s. 7). Työvoimahallinnon resurssitarpeiden kasvun hillitsemistä perustuslakivaliokunta piti samoin sellaisenaan riittämättömänä perusteena säätää eläketuesta eli ainoastaan tarkasti rajatulle ikäryhmälle tarkoitetusta eläke-etuudesta. Valiokunnan mielestä tarkoitetun kohderyhmän positiiviselle erityiskohtelulle oli kuitenkin muutoin esitetty perustuslain 6 §:ssä edellytetyt hyväksyttävät perusteet eikä sääntely muodostunut myöskään oikeasuhtaisuusvaatimuksen vastaiseksi, ottaen huomioon muun muassa se, että kyse oli kertaluonteisesta ratkaisusta, joka koski työikänsä loppupuolella olevia, pitkään työttömänä olleita henkilöitä (PeVL 57/2016 vp, s. 3–4).
Maatalousyrittäjien työ on fyysisesti ja henkisesti raskasta, ja maatalousyrittäjien mahdollisuudet saada työssä jaksamisensa tueksi ulkopuolista apua ovat tavallisesti heikommat kuin esimerkiksi palkansaajilla. Samaan aikaan maatalousyrittäjien työkyvyttömyys- ja työtapaturmariski on selvästi korkeampi kuin muilla yrittäjillä tai palkansaajilla. Maatalousyrittäjien eläkelaitoksen toimeenpanemat varhaisen tuen palvelut muodostaisivat pysyvän toimintamallin työkyvyn varhaisen tuen tarjoamiseksi maatalousyrittäjille. Maatalousyrittäjien työkyvyn tukemiselle erityisin palveluin on inhimillisiä perusteita, ottaen huomioon työn kuormitustekijät ja riskit. Lisäksi palvelujen tarjoamisen yhteiskunnallisena tarkoituksena olisi turvata se, että Suomessa riittävä moni myös jatkossa työskentelee maatalousyrittäjänä, mikä on välttämättömänä edellytyksenä muun muassa kotimaiselle ruuantuotannolle ja kansalliselle elintarvikehuoltovarmuudelle. Ehdotetut palvelut tarjoaisivat myös keinon, jolla työllisyyttä ja elinkeinotoiminnan vireyttä voitaisiin pyrkiä edistämään erityisesti paikallisella, mutta myös valtakunnallisella tasolla. Maatalousyrittäjien työurien pidentymistä on perusteltua tavoitella myös maatalousyrittäjien eläkejärjestelmän taloudellisen tasapainon vahvistamiseksi.
Näiden tavoitteiden perusteella ehdotetuilla, ainoastaan MYEL-vakuutetuille suunnatuilla varhaisen tuen palveluilla on perusoikeusjärjestelmän näkökulmasta hyväksyttävät perusteet. Palvelujen suuntaaminen tälle kohderyhmälle on perusteltua kohderyhmän erityistarpeiden vuoksi, joihin on aiemmin onnistuneesti pystytty vastaamaan Välitä viljelijästä -projektin puitteissa toteutetuilla vastaavilla räätälöidyillä palveluilla, jotka tosin ovat olleet tarjolla vain maatilatalouden harjoittajille. Palvelujen kohdentuminen ehdotetulle henkilöryhmälle ei siten olisi mielivaltaista, vaan se perustuisi kohderyhmän erityisiin tarpeisiin sekä kohderyhmän mahdollisuuksiin hyötyä heille räätälöidyistä palveluista. Palvelujen kohderyhmään kuuluisivat MYEL:n mukaan työeläkevakuutetut henkilöt eli heitä yhdistäisi käytännössä heidän ammattinsa maatalousyrittäjänä. Ammattia on pidettävä henkilöön liittyvänä syynä, mutta ammatissa ei kuitenkaan ole kyse perustuslain 6 §:n 2 momentin tarkoittamasta lähtökohtaisesti kielletystä syrjintäperusteesta tai edes siihen läheisesti rinnastuvasta syrjinnälle herkästä henkilöön liittyvästä seikasta. Erottelulle on perusteltuja inhimillisiä ja yhteiskunnallisia syitä, joihin nähden erottelua on pidettävä oikeasuhtaisena eikä sitä voida pitää merkitykseltään kohtuuttomana. Tällä hetkellä projektin muodossa toteutetut maatilatalouden harjoittajien varhaisen tuen palvelut ovat osoittautuneet kohderyhmälleen tärkeiksi. Tämä puoltaa osaltaan palvelujen muuttamista pysyväksi toimintamalliksi ja niiden laajentamista kaikille MYEL-vakuutetuilla maatalousyrittäjille. Samalla ehdotettujen palvelujen tarkoitus ja laajuus rajattaisiin laissa melko tarkasti. Erottelun perusoikeusjärjestelmän kannalta hyväksyttävät perusteet – maatalousyrittäjien työkyvyn ja työssä jatkamisen tehostettu tukeminen sen yhteiskunnallisine tavoitteineen – ovat lisäksi asiallisessa ja kiinteässä yhteydessä lain tavoitteena olevaan maatalousyrittäjien työkyvyn tukemiseen, työkyvyttömyyden ennaltaehkäisyyn ja työurien pidentämiseen.
11.3
Saamelaisten oikeus ylläpitää ja kehittää omaa kieltään ja kulttuuriaan
Perustuslain 17 §:n 3 momentin mukaan saamelaisilla alkuperäiskansana on oikeus ylläpitää ja kehittää omaa kieltään ja kulttuuriaan. Säännös turvaa saamelaisten yhteisöllisen oikeuden ylläpitää ja kehittää omaa kieltään ja kulttuuriaan sekä saamelaisten aseman alkuperäiskansana siihen liittyvine kansainvälisistä sopimuksista ilmenevine oikeuksineen. Säännöksen turvaamaan saamelaisten kulttuuriin kuuluvat esimerkiksi saamelaisten perinteiset elinkeinot kuten poronhoito ja kalastus (HE 309/1993 vp, s. 65).
Perustuslain 22 §:n mukaan julkisen vallan on turvattava perusoikeuksien ja ihmisoikeuksien toteutuminen. Säännös velvoittaa julkista valtaa sallimaan ja tukemaan perustuslain 17 §:n 3 momentissa tarkoitettujen ryhmien oman kielen ja kulttuurin kehittämistä (HE 309/1993 vp, s. 65). Kansainvälisistä sopimuksista erityisesti YK:n Kansalaisoikeuksia ja poliittisia oikeuksia koskeva kansainvälinen yleissopimus (KP-sopimus), YK:n Taloudellisia, sosiaalisia ja sivistyksellisiä oikeuksia koskeva kansainvälinen yleissopimus (TSS-sopimus) sekä YK:n kaikkinaisen rotusyrjinnän poistamista koskeva yleissopimus ovat tärkeitä saamelaisten oikeuksien kannalta. KP-sopimuksen 27 artiklan mukaan niissä valtioissa, joissa on etnisiä, uskonnollisia tai kielellisiä vähemmistöjä, tällaisiin vähemmistöihin kuuluvilta henkilöiltä ei saa kieltää oikeutta yhdessä muiden ryhmänsä jäsenten kanssa nauttia omasta kulttuuristaan, tunnustaa ja harjoittaa omaa uskontoaan tai käyttää omaa kieltään. KP-sopimusta valvova YK:n ihmisoikeuskomitea on linjannut, että alkuperäiskansojen kulttuurin suojaaminen edellyttää positiivista erityiskohtelua.
Ehdotettavat maatalousyrittäjien varhaisen tuen palvelut edistäisivät MYEL-vakuutettujen maatilatalouden, poronhoitotyön ja kalastuksen harjoittajien työstä selviytymistä tukemalla heidän työkykyään. Se, että saamelaisilla poronhoitajilla olisi mahdollisuus saada tarvittaessa apua työkykynsä tukemiseksi, edistäisi osaltaan saamelaisille yhteisöllisesti turvattua perusoikeutta ylläpitää ja kehittää omaa kieltään ja kulttuuriaan, johon poronhoito keskeisesti kuuluu.
Hallitus katsoo, että esityksessä ehdotetut muutokset voidaan käsitellä tavallisessa lainsäätämisjärjestyksessä.