1.1
Laki työttömyysetuuksien rahoittamisesta
1 a §.Määritelmät. Lakiin ehdotetaan lisättäväksi uusi 1 a §, jossa määriteltäisiin työttömyysvakuutusmaksun soveltamisalan määrittelyssä käytettäviä käsitteitä. Euroopan parlamentin ja neuvoston asetusta sosiaaliturvajärjestelmien yhteensovittamisesta (EY) N:o 883/2004 ja sen täytäntöönpanomenettelystä annettua Euroopan parlamentin ja neuvoston asetusta (EY) N:o 987/2009 kutsuttaisiin laissa yhteisellä termillä EU:n sosiaaliturva-asetukset. Kolmas valtio tarkoittaisi vakiintuneen kielenkäytön mukaisesti sellaista valtiota, johon ei sovelleta mainittuja EU:n sosiaaliturva-asetuksia eikä Suomea sitovaa sosiaaliturvasopimusta.
12 §.Työttömyysvakuutusmaksuvelvollisuus. Pykälässä säädettäisiin työnantajan ja työntekijän vakuutusmaksuvelvollisuudesta yleisesti. Voimassa olevassa laissa maksuvelvollisuudesta on säädetty erikseen työnantajan ja työntekijän osalta, vaikka samasta tulosta maksetaan sekä työnantajan että palkansaajan työttömyysvakuutusmaksua. Ainoa poikkeus on valtio, joka ei maksa työnantajan työttömyysvakuutusmaksua.
Pykälän 1 momentissa säädettäisiin, että työnantajalla ja 15 §:ssä tarkoitetulla työntekijällä on velvollisuus maksaa työttömyysvakuutusmaksu työntekijän Suomessa tekemästä työstä, jollei muuta säädetä. Viittaus tapaturmavakuutuslakiin poistuisi, koska tapaturmavakuutuslaki kumoutuu vuoden 2016 alusta. Työttömyysvakuutusmaksulle tulisi oma soveltamisalansa, joka olisi hyvin lähellä uuden työtapaturma- ja ammattitautilain sekä työntekijän eläkelain soveltamisalaa. Mainituissa laeissa lähtökohtana on, että Suomessa tehty työ vakuutetaan. Suomessa tehtävällä työllä tarkoitettaisiin Suomen maantieteellisellä alueella tehtävää työtä. Suomessa tehtävää työtä voisi olla myös suomalaisen kuljetusyrityksen palveluksessa suomalaisella aluksella eli lentokoneessa tai laivassa tehtävä työ Suomen rajojen ulkopuolella kolmansissa maissa. Pääsääntö olisi, että kaikki työ riippumatta työntekijän kotipaikasta tai kansalaisuudesta taikka työnantajan kotipaikasta kuuluisi lähtökohtaisesti tämän lain soveltamisalaan. Myöskään ajallista rajausta työn kestolle Suomessa ei olisi. Säännös vastaisi tältä osin mainittujen lakien soveltamisalaa. Tähän pääsääntöön tehtäisiin työttömyysvakuutuksen kannalta tarkoituksenmukaiset poikkeukset, joista säädettäisiin pääosin 12 a §:ssä.
Pykälän 2 momentti vastaisi asiallisesti voimassa olevan lain säännöstä. Voimassa olevan lain mukaan työnantajan maksuvelvollisuus on sidottu tapaturmavakuutuslain mukaiseen vakuuttamisvelvollisuuteen. Tapaturmavakuutuslakia ei sovelleta valtioon, minkä vuoksi valtiolla ei ole velvollisuutta maksaa työttömyysvakuutusmaksua. Ahvenanmaan itsehallintolain 66 §:ssä säädetään maakunnan verovapaudesta. Sen mukaan maakunnalla on sama oikeus verovapauteen ja siihen rinnastettaviin etuuksiin kuin valtiolla. Vakiintuneen soveltamiskäytännön mukaisesti myöskään Ahvenanmaan maakuntahallituksella ja sen alaisilla virastoilla ei ole työttömyysvakuutusmaksuvelvollisuutta. Kun vakuutusmaksuvelvollisuus ei enää määräytyisi tapaturmavakuutuslain soveltamisalan mukaan, on valtion asemasta säädettävä nimenomaisesti. Valtion liikelaitokset maksaisivat sen sijaan työttömyysvakuutusmaksua niin kuin ne maksavat nytkin.
12 a §.Vakuutusmaksuvelvollisuutta koskevat rajoitukset. Lakiin ehdotetaan lisättäväksi uusi 12 a §. Pykälän 1 momentissa säädettäisiin poikkeuksista yleiseen vakuutusmaksuvelvollisuuteen. Asiallisesti muutokset ovat vähäisiä.
Pykälän 1 momentin kohdassa 1 ja 2 säädettäisiin maksuvelvollisuuden ikärajoista, jotka olisivat samat kuin voimassa olevassa laissa.
Kohdan 3 mukaan työttömyysvakuutusmaksua ei maksettaisi, jos työnantajan kalenterivuoden aikana maksamat palkat olisivat yhteensä enintään 1 200 euroa. Säännös vastaa vuoden 2016 alussa voimaan tulevan työtapaturma- ja ammattitautilaissa säädettyä vakuuttamisvelvollisuuden rajaa.
Kohdan 4 mukaan vakuutusmaksua ei maksettaisi työttömyysturvalain 1 luvun 6 §:n 1 momentissa tarkoitetusta yrittäjästä. Työttömyysturvalain mukaisella yrittäjällä ei ole oikeutta työttömyysvakuutusmaksuilla rahoitettaviin etuuksiin, joten vakuutusperiaatteen mukaisesti heiltä ei myöskään perittäisi vakuutusmaksuja. Työttömyysturvalain 1 luvun 6 §:n 1 momentissa yrittäjänä pidetään yrittäjäneläkelain 3 §:ssä tai maatalousyrittäjän eläkelain 3-5 §:ssä tarkoitettua henkilöä. Voimassa olevan lain mukaan määräävää on ollut velvollisuus ottaa yrittäjän eläkelain tai maatalousyrittäjän eläkelain mukainen vakuutus, jolloin yrittäjäasemassa oleva on periaatteessa voinut olla velvollinen maksamaan työttömyysvakuutusmaksuja.
Voimassa olevasta laista poiketen yritystoiminnan päätoimisuuden arvioinnilla ei enää olisi merkitystä työttömyysvakuutusmaksuvelvollisuutta arvioitaessa. Esimerkiksi jatkossa maksuvelvollisuus olisi sivutoimisella työntekijällä, vaikka hän olisi omassa päätoimessaan yrittäjän eläkelain 3 §:ssä tarkoitettu yrittäjä.
Kohdan mukaan myöskään urheilijasta ei maksettaisi työttömyysvakuutusmaksuja. Säännöksessä urheilijana pidettäisiin urheilijaa, joka vakuutetaan urheilijan tapaturma- ja eläketurvasta annetussa laissa (276/2009). Säännöstä sovelletaan myös urheilijaan, joka jää urheilijan tapaturma- ja eläketurvasta annetussa lain mukaisesti vakuuttamisvelvollisuuden ulkopuolelle esimerkiksi ikärajojen tai muun vastaavan syyn vuoksi. Säännös vastaa voimassa olevaa lakia.
Kohdan 6 mukaan nykylakia vastaavasti vakuutusmaksua ei maksettaisi työntekijästä, joka palvelee meriliikenteessä käytettävien alusten kilpailukyvyn parantamisesta annetun lain (1277/2007) mukaiseen kauppa-alusluetteloon merkityssä suomalaisessa aluksessa ja joka ei asu Suomessa.
Kohdan 7 mukaan vakuutusmaksua ei maksettaisi työntekijästä, johon ei sovelleta Suomen lainsäädäntöä EU:n sosiaaliturva-asetusten tai Suomea sitovan sosiaaliturvasopimuksen sovellettavaa lainsäädäntöä koskevien määräysten perusteella. Tämä vastaa nykytilaa ja tarkoituksena on sulkea vakuutusmaksun piiristä pois ne työntekijät, jotka kuuluvat jonkin muun EU-jäsenvaltion tai sosiaaliturvasopimusmaan lainsäädännön alaisuuteen. Tällaisia ovat EU-asetuksen tai muun sopimuksen mukaiset lähetetyt työntekijät, jotka työskentelevät Suomessa, sekä ne kahdessa tai useammassa maassa työskentelevät henkilöt, joiden osalta lainvalinta osuu muualle kuin Suomeen.
Pykälän 2 momentissa säädettäisiin poikkeuksesta, joka koskisi palkansaajan työttömyysvakuutusmaksua. Koska 1 momentin 3 kohdassa säädetty 1 200 euron raja koskee lähtökohtaisesti työnantajan maksuvelvollisuutta, se soveltuu huonosti työntekijältä perittävään maksuun. Voimassa olevan lain mukaan työntekijällä on maksuvelvollisuus, vaikka työnantajan teettäisi työtä niin vähän, ettei työnantajalle synty velvollisuutta maksaa työttömyysvakuutusmaksuja. Ehdotettu säännös vastaisi siten asiallisesti voimassa olevaa lakia.
Pykälän 3 momentissa säädettäisiin uudesta poikkeuksesta vakuutusmaksuvelvollisuuteen. Sen mukaan lakia ei sovellettaisi kolmannesta valtiosta Suomeen tulevan työntekijän Suomessa tekemään työhön, jos kysymyksessä on maanteitse tapahtuvan kuljetusliikenteen työ ja kaikki momentissa todetut edellytykset täyttyvät.
Ensinnäkin edellytettäisiin, että työntekijä työskentelee pääosin eli yli puolet työstään Suomen ulkopuolella. Toiseksi edellytettäisiin, ettei työntekijä asu Suomessa. Asumista tulkittaisiin samoin kuin asumiseen perustuvan sosiaaliturvalainsäädännön soveltamisesta annetussa laissa. Suomessa asuva olisi henkilö, jolla on Suomessa varsinainen asunto ja koti ja joka jatkuvasti pääasiallisesti oleskelee täällä. Kolmanneksi myös työnantajan kotipaikan olisi oltava Suomen ulkopuolella. Yrityksen osalta kotipaikan Suomessa osoittaisi se, että yhteisö on kaupparekisteriin rekisteröity Suomessa. Neljänneksi edellytettäisiin, ettei työhön sovellettaisi EU:n sosiaaliturva-asetusten mukaan Suomen lainsäädäntöä.
Kuljetusliikenteellä tarkoitettaisiin tiekuljetuksia sekä rahti- että henkilöliikenteen osalta.
Säännös on vastaava kuin työtapaturmaturma- ja ammattitautilaissa. Työttömyysvakuutusmaksujen periminen työstä on käytännössä ongelmallista ja se ei ole myöskään vakuutusperiaatteen mukaista, koska työntekijöillä ei ole oikeutta vakuutusmaksuilla rahoitettuihin etuuksiin.
Pykälän 4 momentissa rajattaisiin vakuutusmaksuvelvollisuuden piiristä pois lyhytkestoiset vierailut Suomessa, joissa matkan tarkoitus on osallistua kokoukseen tai seminaariin, kouluttaa taikka muutoin esiintyä Suomessa. Vierailun Suomessa tulisi liittyä ulkomailla tehtävään työhön. Lisäksi edellytettäisiin, että työntekijä ei asuisi Suomessa eikä työnantajan kotipaikka olisi Suomessa. Säännöksen soveltaminen edellyttäisi myös, ettei työhön sovellettaisi EU:n sosiaaliturva-asetusten mukaan Suomen lainsäädäntöä.
Työvierailun kestolle ei ole tarkoituksenmukaista säätää tarkkaa aikarajaa, vaan se määrittyisi vierailun luonteen perusteella. Kokousten ja seminaarien kesto jää tyypillisesti alle yhden viikon. Työmatkaa ei voitaisi lähtökohtaisesti pitää enää momentissa tarkoitettuna lyhytkestoisena vierailuna, jos sen kesto ylittäisi 10 päivää. Esimerkiksi kaksi viikkoa kestävä koulutus- tai luentokiertue kuuluisi jo lain soveltamisalaan.
Säännös on vastaava kuin työtapaturmaturma- ja ammattitautilaissa. Työttömyysvakuutusmaksujen periminen työstä on käytännössä ongelmallista ja se ei ole myöskään vakuutusperiaatteen mukaista, koska työntekijöillä ei ole oikeutta vakuutusmaksuilla rahoitettuihin etuuksiin.
12 b §.Tarkistaminen palkkakertoimella. Lakiin ehdotetaan lisättäväksi uusi 12 b §. Pykälä vastaa työtapaturma- ja ammattitautilaissa säädettyä tarkistusmenettelyä, joten rahamäärä ja vakuutusmaksuvelvollisuus olisivat tältä osin yhdenmukaiset myös tulevaisuudessa.
13 §.Vakuutusmaksuvelvollisuus työskentelystä ulkomailla. Pykälässä säädettäisiin sellaisesta muualla kuin Suomessa tehtävästä työstä, josta olisi maksettava työttömyysvakuutusmaksuja. Pykälän 1 momentissa todettaisiin, että vakuutusmaksuvelvollisuuden piiriin kuuluisivat ne työntekijät, joiden osalta lainvalinta osuu Suomeen EU:n sosiaaliturva-asetusten tai muun sopimuksen perusteella. Säännös vastaisi nykytilaa. Yleisimmin heitä olisivat joko EU-asetuksen tai sosiaaliturvasopimusten tarkoittamat Suomesta ulkomaille lähetetyt työntekijät tai kahdessa tai useammassa maassa työskentelevät henkilöt, joihin EU-asetuksen nojalla sovelletaan Suomen sosiaaliturvalainsäädäntöä. Suomen osalta soveltamisalaa koskevat ratkaisut tekee Eläketurvakeskus. Myös vain lyhyellä työmatkalla EU-alueella tai sopimusmaassa käyvät henkilöt pysyisivät Suomen lainsäädännön piirissä, vaikka he eivät olisi varsinaisia lähetettyjä työntekijöitä.
Pykälän 2 momentti vastaisi voimassaolevaa käytäntöä. Siinä säädettäisiin tilanteista, joissa suomalainen työnantaja lähettää työntekijän kolmanteen maahan eli muuhun kuin EU- tai ETA- maahan, Sveitsiin taikka sosiaaliturvasopimusmaahan. Työttömyysvakuutusmaksuja olisi maksettava ulkomailla työskentelevästä työntekijän, jos työntekijä työskentelee lähettävän yrityksen palveluksessa tai sen kanssa samaan taloudelliseen kokonaisuuteen kuuluvassa ulkomaisessa yrityksessä ja työntekijän työsuhde lähettäneeseen yritykseen jatkuu ulkomailla työskentelyn ajan. Lisäksi säännös edellyttäisi, että työntekijä lähtiessään kuuluu Suomen sosiaaliturvalainsäädännön alaisuuteen. Suomalaisella työnantajalla tarkoitetaan yhteisöä tai luonnollista henkilöä, jolla on kotipaikka Suomessa. Luonnollisen henkilön tulee myös tosiasiallisesti asua Suomessa. Yhteisön osalta kotipaikan Suomessa osoittaisi se, että yhteisö on rekisteröity kaupparekisteriin Suomessa. Jos yhteisön perustaminen ei vaatisi rekisteröintiä, se katsottaisiin suomalaiseksi, jos sen hallinto on Suomessa tai se pääasiallisesti toimii Suomessa. Suomalaisena työnantajana pidettäisiin myös ulkomaisen yrityksen tai eurooppayhtiön Suomessa toimivaa kaupparekisteriin rekisteröityä sivuliikettä sekä eurooppayhtiötä, jonka sääntömääräinen kotipaikka on Suomessa.
Pykälän 3 momentin mukaan Työttömyysvakuutusrahasto voisi työnantajan hakemuksesta vapauttaa 2 momentin mukaisesta lähetettyjen työntekijöiden vakuutusmaksuvelvollisuudesta sen jälkeen, kun työskentely ulkomailla ei ole enää tilapäistä ja työskentely ulkomailla on jatkunut yli kaksi vuotta. Oleskelun tilapäisyyden arviointi tehtäisiin kokonaisarvioinnin perusteella, jossa otettaisiin huomioon ulkomaisen työkomennuksen määräaikaisuus ja pituus, useiden peräkkäisten työkomennusten merkitys, oleskelun kokonaiskesto, työntekijän perhe- ja muut siteet kotimaahan ja työntekijän oma näkemys asiasta.
14 §.Työnantajan työttömyysvakuutusmaksun määräytyminen. Pykälä ehdotetaan kumottavaksi, koska lain rakenne muuttuu siten, että työnantajan ja palkansaajan työttömyysvakuutusmaksuista ei säädettäisi enää erikseen, vaan niitä koskisivat samat säännökset. Osaomistajien työttömyysvakuutusmaksun määräytymisestä on säädetty 16 §:ssä.
15 §.Työttömyysvakuutusmaksun piiriin kuuluvat palvelussuhteet. Pykälässä säädettäisiin niistä palvelusuhteista, joissa saadusta ansiosta pitäisi maksaa työttömyysvakuutusmaksua. Säännös on voimassa olevaa sääntelyä yksityiskohtaisempi, mutta vastaa sisällöltään nykyistä määritelmää muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta. Kun työttömyysvakuutusmaksun soveltamisala määräytyi aiemmin tapaturmavakuutuslain soveltamisalan mukaan, maksuvelvollisuus on ollut tarpeettoman laaja, koska siinä on ollut tarkoituksena turvata vakuutetun toimeentulo tapaturman varalta. Kuitenkaan kaikilla niillä, joilla on ollut oikeus tapaturmakorvaukseen, ei ole ollut oikeutta työttömyyspäivärahaan, vaikka heiltä on peritty vakuutusmaksuja. Näitä henkilöitä ovat luottamustehtävissä toimivat henkilöt kuten kansanedustajat, ministerit, tasavallan presidentti ja pormestarit. Määritelmän muutos merkitsisi, että edellä mainituilta luottamustehtävissä työskenteleviltä ei perittäisi työntekijän työttömyysvakuutusmaksua.
16 §.Yrityksen osaomistajan työttömyysvakuutusmaksu. Pykälässä säädettäisiin yrityksen osaomistajasta maksettavasta työnantajan ja palkansaajan työttömyysvakuutusmaksusta. Nykyisin säännös koskee vain osaomistajan palkansaajan työttömyysvakuutusmaksua. Osaomistajat ovat työsuhteessa, joten heillä on oikeus osaan työttömyysvakuutusmaksuilla rahoitetuista etuuksista. Osaomistajan maksua määrättäessä otetaan mukaan Työttömyysvakuutusrahastolle aiheutuvat kulut, joita ovat Eläketurvakeskukselle työttömyysajalta karttuvasta eläkkeestä maksettava maksu, Koulutusrahaston osuus koulutustuista, palkkaturva, Kansaneläkelaitokselle perusturvaan tilitettävä maksu ja hallintokulut.
19 a §.Työnantajan työttömyysvakuutusmaksun peruste. Pykälän 1 momenttiin on lisätty viittaus uuteen 12 a §:än. Muutoin säännös vastaa voimassa olevaa lakia.
Pykälän 2 momentti vastaa voimassa olevaa lakia.
21 c §.Työttömyysvakuutusmaksun määrääminen. Pykälän 1 momenttiin ehdotetaan lisättäväksi säännös siitä, että Työttömyysvakuutusrahasto voisi määrätä työttömyysvakuutusmaksun kesken vakuutusvuoden, jos työnantajan toiminta lakkaa. Voimassa olevan lain mukaan työttömyysvakuutusrahasto määrää työttömyysvakuutusmaksun kalenterivuosittain jälkikäteen seuraavan vuoden lokakuun loppuun mennessä.
Työnantajayrityksiä purkautuu tai lopettaa toimintansa vakuutusvuoden aikana. Työttömyysvakuutusmaksujen perimisen varmistamiseksi vakuutusmaksut tulisi voida määrätä yrityksen toiminnan päättyessä. Sen jälkeen ei lakannutta yritystä tai sen oikeudenomistajia enää välttämättä löydetä. Toisaalta myös lakkaava yritys haluaa yleensä hoitaa maksuvelvoitteensa ennen toiminnan päättymistä. Työttömyysvakuutusmaksu voitaisiin määrätä kesken vakuutusvuoden joko Työttömyysvakuutusrahaston aloitteesta tai työnantajan pyynnöstä.
Tilanteet, joissa ehdotettu säännös tulisi sovellettavaksi, olisivat esimerkiksi työnantajayhteisön purkautuminen tai konkurssi, elinkeinonharjoittajan toiminnan lopettaminen taikka työnantajana toimivan luonnollisen henkilön kuolema. Työttömyysvakuutusmaksu voitaisiin määrätä kesken vakuutusvuoden myös silloin, kun työnantajan liiketoimintatoiminta kokonaan päättyy yhtiössä toteutetun sulautumisen, jakautumisen tai muun yritysjärjestelyn tuloksena taikka liiketoiminnan muutoin lakatessa.
21 e §.Työttömyysvakuutusmaksun ja ennakonpalautuksen korko. Pykälän 1 momentin korkosäännöstä ehdotetaan muutettavaksi siten, että myös 21 c §:n mukaisesta arviomaksusta perittäisiin korkoa. Arviomaksu määrätään tilanteissa, joissa työnantaja ei ole ilmoittanut maksamiaan palkkoja tai on ilmoittanut ne liian pieninä. Voimassa oleva lain mukaan tasausmaksusta, joka määrätään silloin, kun lopullinen maksu on korkeampi kuin maksettu ennakko, peritään korkoa. Siksi on perusteltua periä korkoa myös silloin, kun saatava johtuu työnantajan ilmoitusvelvollisuuden laiminlyönnistä tai virheellisten tietojen antamisesta.
Pykälän 2 vastaa voimassa olevaa lakia.
Pykälän 3 momentti vastaa voimassa olevaa lakia.
Pykälän 4 momentti on uusi. Siinä säädettäisiin mahdollisuudesta jättää korko perimättä tilanteessa, jossa työttömyysvakuutusmaksu on jäänyt perimättä tai sitä on peritty liian vähän työnantajasta riippumattomista syistä. Korko voitaisiin jättää osittain tai kokonaan perimättä esimerkiksi silloin, jos maksun perusteena oleva palkkasumma on tallentunut Työttömyysvakuutusrahaston tietojärjestelmään virheellisesti teknisen syyn vuoksi. Korko voidaan jättää perimättä myös silloin, jos sen perintä olisi asian tulkinnanvaraisuuden tai epäselvyyden vuoksi kohtuutonta. Kyse voisi olla esimerkiksi siitä, että Työttömyysvakuutusrahaston asiassa antama ohjeistus on ollut virheellinen tai selvästi puutteellinen. Lisäksi edellytettäisiin, että työnantaja on toiminut vilpittömässä mielessä.
21 j §.Maksujen ulosottokelpoisuus. Pykälää ehdotetaan muutettavaksi siten, että työttömyysvakuutusmaksun ja työttömyysvakuutusmaksun viivästyskoron lisäksi myös arviomaksun korko olisi suoraan ulosottokelpoinen.
24 b §.Omavastuumaksun periminen ja palauttaminen. Pykälän 2 momenttia ehdotetaan muutettavaksi siten, että työnantaja voisi saada omavastuumaksunpalautusta myös silloin, kun työnantaja kutsuu lisäpäiviin oikeutetun takaisin töihin tai lomautettu saa laissa tarkemmin säädetyn työnantajan järjestämän ja rahoittaman lisäeläkkeen. Kun irtisanomistilanteiden ohella lomautustilanteet on aiemmin säädetty sellaiseksi, jotka aiheuttavat työnantajalle velvollisuuden maksaa omavastuumaksua, on perusteltua, että myös maksuvapautusperusteet ovat samanlaiset lomautustilanteessa ja irtisanomistilanteessa. Muutoin säännös vastaa voimassa olevaa lakia.
24 e §.Velvollisuus tietojen antamiseen. Pykälän 3 momentin 1 kohta vastaa asiallisesta voimassa olevaa lakia. Tietojen luovutusta ehdotetaan myöhennettäväksi kuukaudella, koska Finanssivalvonta saa tarvittavat tiedot huhtikuun ja lokakuun loppuun mennessä. Tietosisältöä on samalla täsmennetty ja momentissa yksilöidään aiempaa tarkemmin ne tiedot, jotka Työttömyysvakuutusrahasto tarvitsee ja jotka se saa jo nykyisin.
Lisäksi Finanssivalvonnan ja Kansaneläkelaitoksen olisi huhtikuun loppuun mennessä annettava henkilötunnus ja työttömyyskassan numero niistä edellisen kalenterivuoden aikana 63 vuotta täyttäneistä henkilöistä, jotka ovat saaneet työttömyyspäivärahaa 63 vuotta täytettyään ja joiden oikeus työttömyysturvalain mukaisiin lisäpäiviin ei ole alkanut ennen 63 vuoden täyttämistä. Ehdotettu säännös varmistaa sen, että Työttömyysvakuutusrahasto saa tiedon 63 täyttäneistä työttömyysetuutta saaneista henkilöistä ja voi huolehtia 24 §:n 1 momentin 2 kohdassa säädetyn omavastuumaksun toimeenpanosta.
Pykälän 4 momentti olisi uusi, mutta vastaisi asiallisesti voimassa olevaa lakia.
24 i §.Työttömyysvakuutusrahaston oikeus oikaista työttömyysvakuutusmaksua. Pykälän 1 ja 2 momenttiin ehdotetaan lisättäväksi arviomaksun korko. Muutos johtuu siitä, että 21 e §:ssä ehdotetaan, että arviomaksusta perittäisiin korkoa.
Pykälän 3 ja 4 momentti vastaa voimassa olevaa lakia.
1.2
Työttömyysturvalaki
1 luku Yleiset säännökset
6 §.Yrittäjä. Pykälän 1 momentissa olevaa yrittäjämääritelmää ehdotetaan muutettavaksi siten, että yrittäjänä pidettäisiin henkilöä, jota pidetään yrittäjänä yrittäjän eläkelaissa tai maatalousyrittäjän eläkelaissa. Voimassa olevan lain mukaan määräävää on ollut se, onko yrittäjällä ollut velvollisuus ottaa yrittäjän eläkelain tai maatalousyrittäjien eläkelain mukainen vakuutus, mikä on jättänyt osan yrittäjistä yrittäjämääritelmän ulkopuolelle.
Jos henkilöllä on velvollisuus ottaa yrittäjän eläkelain tai maatalousyrittäjän eläkelain mukainen vakuutus, hän on apurahansaajia lukuun ottamatta aina yrittäjän eläkelaissa tai maatalousyrittäjän eläkelaissa tarkoitettu yrittäjä. Näitä henkilöitä pidettäisiin nykyistä vastaavasti yrittäjinä myös työttömyysturvajärjestelmässä.
Yrittäjänä pidettäisiin yrittäjän eläkelakia koskevan viittauksen perusteella työttömyysturvajärjestelmässä myös henkilöä, joka tekee ansiotyötä olematta työ- tai virkasuhteessa. Tämä laajentaisi työttömyysturvalain yrittäjämääritelmää koskemaan henkilöitä, joiden toimintaa on nykyisin arvioitu omassa työssä työllistymisenä. Muutos koskisi erityisesti yksityisiä elinkeinonharjoittajia, joita on muun muassa luovien alojen toimijoissa. Viittaus maatalousyrittäjän eläkelakiin koskisi muun muassa poronhoitoa harjoittavia henkilöitä, joiden toimintaa on nykyisin arvioitu yleensä omassa työssä työllistymisenä.
8 §.Soveltamisala. Voimassa oleva 8 § ehdotetaan selkeyden vuoksi jaettavaksi kahdeksi eri pykäläksi. Pykälän 1—3 momentti vastaisi voimassa olevan lain 1-3 momenttia. Voimassa olevan lain 4 momentti ehdotetaan kumottavaksi. Säännös on tarpeeton. Työttömyysturvalain 5 luvun 4 §:n 1 momentin mukaan työttömyyspäivärahan saamisen ehtona olevaan työssäoloehtoon luetaan vain sellainen aika, joka henkilö on ollut vakuutuksenalaisen työssä. Toisin sanoen edellytyksenä on, että työstä maksetaan työttömyysvakuutusmaksut. Työttömyysetuuksien rahoituksesta annetussa laissa on puolestaan säädetty työttömyysvakuutusmaksuvelvollisuus sellaisesta työstä, joka kerryttää työssäoloehtoa. Iän perusteella työttömyysvakuutusmaksusta vapautetuista säädettäisiin erikseen 5 luvun 5 §:ssä.
8 a §.Oikeus etuuksiin asumisen tai Suomea sitovien sopimusten perusteella. Pykälässä olisi voimassa olevan 8 §:n 6—8 momentti sillä poikkeuksella, että työttömyyskassan ei olisi pyydettävä Kansaneläkelaitokselta päätöstä siitä, asuuko henkilö Suomessa. Muutos selkiyttäisi lain toimeenpanoa. Nyt asiassa voi tulla annettavaksi kaksi samansisältöistä päätöstä. Kansaneläkelaitos tekee päätöksen, ettei henkilö asu Suomessa ja sen jälkeen työttömyyskassa tekee päätöksen siitä, että henkilöllä ole oikeutta työttömyyspäivärahaan, koska hän ei asu Suomessa.
8 b §.Työttömyyspäivärahan maksaminen haettaessa työtä toisesta valtiosta. Pykälä vastaa voimassa olevan lain 8 a §:ä.
2 luku Etuuden saamisen yleiset työvoimapoliittiset edellytykset
8 §.Yritystoiminnan lopettaminen. Pykälään lisättäisiin uusi 2 momentti, jossa säädettäisiin yksityisen elinkeinonharjoittajan oikeudesta työttömyysetuuteen työn päätyttyä. Jos henkilöllä on ollut yrittäjän eläkelain tai maatalousyrittäjän eläkelain mukainen vakuutus, työttömyysetuuden saaminen edellyttäisi vakuutuksesta luopumista. Lisäksi edellytettäisiin, että taloudellinen ja tuotannollinen toiminta on kokonaan päättynyt. Työttömyysetuudella ei edelleenkään olisi tarkoitus korvata yrittäjäriskin piiriin kuuluvaa yritystoiminnasta saatavan tulon vähäisyyttä tai tulojen puuttumista.
Työ- ja elinkeinotoimisto toteaisi taloudellisen ja tuotannollisen toiminnan päättymisen lähtökohtaisesti henkilön oman ilmoituksen perusteella. Työ- ja elinkeinotoimistolla olisi kuitenkin säännöksen sanamuodon perusteella mahdollisuus katsoa, etteivät työttömyysetuuden saamisen edellytykset täyty henkilön ilmoituksesta huolimatta, jos on ilmeistä, ettei taloudellinen ja tuotannollinen toiminta ole päättynyt.
Jos yksityisen elinkeinonharjoittajan yritystoimintaa pidettäisiin päättyneenä, hän voisi etsiä uusia työmahdollisuuksia ilman, että hän menettäisi oikeutensa työttömyysetuuteen. Jos mahdollinen uusi toimeksianto suoritettaisiin yrittäjänä, työ- ja elinkeinotoimisto ratkaisisi yritystoiminnan pää- tai sivutoimisuuden 5 §:n mukaisesti uuden toimeksiannon alkamisesta lukien.
5 luku Työttömyyspäivärahan saamisen edellytykset
5 §.Palkansaajalle hyväksi luettavat vakuutus- ja työssäolokaudet. Pykälään ehdotetaan lisättäväksi uusi 1 momentti, jossa säädettäisiin 65 täyttäneen oikeudesta työttömyyspäivärahaan. Asiasta on aiemmin säädetty 1 luvun 8 §:ssä. Henkilöllä, joka on täyttänyt 65 vuotta, ei ole pääsääntöisesti oikeutta työttömyyspäivärahaan eikä hänestä makseta työttömyysvakuutusmaksuja. Jos hänet lomautetaan, maksetaan hänelle kuitenkin lomautusajalta työttömyyspäivärahaa.
Pykälään ehdotetaan lisättäväksi uusi 2 momentti, jossa säädettäisiin toimitusjohtajan työssäoloehdon kertymisestä. Pääsääntöisesti palkansaajan työssäoloehto kertyy työ- tai virkasuhteessa tehdystä työstä. Toimitusjohtaja ei ole työsuhteessa. Oikeuskäytännössä on kuitenkin vakiintuneesti katsottu, että toimitusjohtajan työssä kertyy työssäoloehtoa samalla tavalla kuin muillakin palkansaajilla. Työssäoloehdon kertyminen edellyttää aina sitä, että toimitusjohtaja on palkansaaja-asemassa. Jos toimitusjohtajaa on pidettävä työttömyysturvalain mukaisena yrittäjä, palkansaajan työssäoloehto ei tällöin kerry. Toimitusjohtajan asema poikkeaa palkansaajasta siltä osin, että oikeuskäytännössä on katsottu, ettei toimitusjohtajaa voi lomauttaa eli lomautusajalta toimitusjohtajalla ei ole oikeutta työttömyyspäivärahaan.
Pykälän 3 momentti vastaa voimassa olevan lain 1 momenttia.
10 luku Työllistymistä edistävien palvelujen ajalta maksettavaa etuutta koskevat säännökset
3 §.Poissaolo työllistymistä edistävästä palvelusta. Pykälään ehdotetaan lisättäväksi julkisen luottamustoimen hoitaminen hyväksyttäväksi syyksi olla poissa työllistymistä edistävästä palvelusta. Siten työttömyysetuutta maksettaisiin myös sellaiselta päivältä, jona työnhakija on estynyt osallistumasta työnhakuvalmennukseen, uravalmennukseen, kokeilun tai kuntouttavaan työtoimintaan julkisen luottamustoimen hoitamisen vuoksi.