2
Ehdotuksen pääasiallinen sisältö
Euroopan komissio antoi 18.1.2021 ehdotuksen Euroopan parlamentin ja neuvoston asetukseksi erityisistä väliaikaisista toimenpiteistä Covid-19-pandemian johdosta koskien eräiden todistusten, lupien ja valtuutuksien voimassaoloa sekä tiettyjen määräaikaisten tarkastusten ja koulutusten lykkäämistä osassa liikennealan lainsäädännössä, asetusta (EU) 2020/698 seuraaville viiteajoille (COM(2021) 25 final) (ns. Omnibus II-asetusehdotus). Ehdotuksen taustalla on Covid-19-pandemian jatkuminen, joka aiheuttaa jäsenvaltioissa tarvetta poiketa tietyistä liikennesektorin EU-lainsäädäntöön perustuvista määräajoista. Ehdotus on jatkoa keväällä annetulle Omnibus I-asetukselle ((EU) 2020/698) (U 16/2020 vp).
Alla on kuvattu ehdotuksen sisältö eri liikennemuodoittain jaoteltuna:
Tieliikenne (2-8 artikla)
Komissio esittää seuraavia väliaikaisia muutoksia tieliikenteen ammattipätevyyksiä ja ajokortteja koskeviin EU-säädöksiin:
2 artikla
Komissio ehdottaa, että maanteiden tavara- ja henkilöliikenteeseen tarkoitettujen tiettyjen ajoneuvojen kuljettajien perustason ammattipätevyydestä ja jatkokoulutuksesta, neuvoston asetuksen (ETY) 3820/85 ja neuvoston direktiivin 91/439/ETY muuttamisesta sekä neuvoston direktiivin 76/914/ETY kumoamisesta annetussa Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivissä 2003/59/EY (tieliikenteen ammattipätevyysdirektiivi) säädettyjä määrä- ja voimassaoloaikoja pidennettäisiin väliaikaisesti niin, että tieliikenteen ammattipätevyyden haltijalta määräajoin vaadittava jatkokoulutus voitaisiin suorittaa seitsemän kuukauden viiveellä, jos määräaika päättyisi 1.9.2020–30.4.2021 välisenä aikana. Tässä tapauksessa ammattitaitoa osoittavien todistusten voimassaolo jatkuu vastaavasti.;
Ajokorttiin tai tieliikenteen ammattipätevyysdirektiivissä viitattuun ammattipätevyyskorttiin tehdyn ajokorteista annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin 2006/126/EY (ajokorttidirektiivi) liitteen I mukaisen unionin koodi 95-merkinnän voimassaolon ehdotetaan jatkuvan seitsemän kuukautta kyseiseen korttiin merkitystä päivämäärästä.;
Tieliikenteen ammattipätevyysdirektiivin liitteen II mukaisen ammattipätevyyskortin voimassaolon ehdotetaan jatkuvan seitsemän kuukautta kortin viimeisestä voimassaolopäivästä, jos voimassaolo päättyy 1.9.2020–30.4.2021 välisenä aikana.;
Ehdotuksen mukaan jäsenvaltioilla olisi mahdollisuus hakea komissiolta lisäaikaa ja/tai tarkasteluajankohdan pidentämistä edellä mainituille poikkeuksille 1.4.2021 mennessä, jos poikkeuksien jatkamiselle 30.4.2021 jälkeen on perusteltu, Covid-19 tartuntojen leviämisen ehkäisemistoimenpiteistä johtuva tarve. Komissio voisi myöntää jatkoaikaa edellä mainituille poikkeuksille, jos se katsoo tarpeen perustelluksi. Jatkoaika voisi olla enintään kuusi kuukautta.
Jos jäsenvaltiossa katsotaan, että Covid-19-pandemia ei haittaa jatkokoulutuksen suorittamista, unionin koodi 95-merkinnän merkitsemistä ja tieliikenteen ammattipätevyyskorttien uusimista normaalilla tavalla, se voi olla soveltamatta edellä mainittuja poikkeuksia. Myös jos jäsenvaltio on ottanut pandemiatilanteessa käyttöön vastaavanlaisia kansallisia toimenpiteitä, jäsenvaltio voi olla soveltamatta edellä mainittuja poikkeuksia. Jäsenvaltion on ilmoitettava komissiolle päätöksensä viiden päivän kuluessa asetuksen voimaantulosta.
Puheenjohtajavaltion 28.1.2021 antamassa kompromissiehdotuksessa ehdotetaan, että edellä mainittua komission ehdotuksen sisältämää tarkasteluajanjaksoa pidennettäisiin kahdella kuukaudella. Ehdotettu tarkasteluajanjakso olisi siten 1.9.2020–30.6.2021. Lisäksi puheen-johtajavaltio ehdottaa, että edellä mainitut määrä- ja voimassaoloaikojen pidennykset olisivat komission ehdottaman seitsemän kuukauden sijaan kymmenen kuukauden mittaisia.
Puheenjohtajavaltio ehdottaa myös, että komission ehdottamaan säännökseen lisättäisiin kolme uutta kohtaa. Kohtien mukaan määrä- ja voimassaoloaikojen pidennyksien katsottaisiin jatkuvan 30.6.2021 saakka tilanteissa, joissa jatkokoulutuksen suorittamisen määräaika, unionin koodi 95-merkinnän voimassaolo tai ammattipätevyyskortin voimassaolo olisi päättynyt tai päättyisi 1.9.2020–30.6.2021 välisenä aikana Omnibus I-asetuksen poikkeusten soveltamisen johdosta.
Ehdotettujen pidennysten johdosta, puheenjohtajavaltio ehdottaa myös, että jäsenvaltioiden tulisi tarvittaessa hakea jatkoa poikkeuksille komissiolta 31.5.2021 mennessä. Komissio voisi antaa jäsenvaltiolle jatkoaikaa, jos komission asetusehdotuksen sisältämät ehdot täyttyvät ja jos komissio katsoo, että pyydetty lisäajan tai tarkasteluajan jatko ei jäsenvaltion toimittamien tietojen perusteella vaarantaisi liikenneturvallisuutta. Lisäksi puheenjohtajavaltio ehdottaa, että säännösten soveltamatta jättämisestä (ns. opt-out) tulisi ilmoittaa komissiolle kahdeksan päivän kuluessa asetuksen voimaantulosta.
3 artikla
Komissio ehdottaa, että ajokorttidirektiivistä poikettaisiin väliaikaisesti niin, että ajokorttien, joiden voimassaolo päättyisi 1.9.2020–30.4.2021 välisenä aikana, voimassaolo jatkuisi seitsemän kuukautta ajokorttiin merkitystä voimassaolon päättymispäivämäärästä. Voimassaolosta säädetään ajokorttidirektiivissä ja sen liitteessä I.
Ehdotuksen mukaan jäsenvaltioilla olisi mahdollisuus hakea komissiolta lisäaikaa ja/tai tarkasteluajankohdan pidentämistä edellä mainitulle poikkeukselle 1.4.2021 mennessä, jos poikkeuksien jatkamiselle 30.4.2021 jälkeen on perusteltu, Covid-19 tartuntojen leviämisen ehkäisemistoimenpiteistä johtuva tarve. Komissio voisi myöntää jatkoaikaa edellä mainitulle poikkeukselle, jos se katsoo tarpeen perustelluksi. Jatkoaika voisi olla enintään kuusi kuukautta.
Jos jäsenvaltiossa katsotaan, että Covid-19-pandemia ei haittaa ajokorttien uusimista normaalilla tavalla, se voi olla soveltamatta edellä mainittua poikkeusta. Myös jos jäsenvaltio on ottanut pandemiatilanteessa käyttöön vastaavanlaisia kansallisia toimenpiteitä, jäsenvaltio voi olla soveltamatta edellä mainittua poikkeusta. Jäsenvaltion on kuitenkin ilmoitettava komissiolle päätöksensä viiden päivän kuluessa asetuksen voimaantulosta.
Puheenjohtajavaltion 28.1.2021 antamassa kompromissiehdotuksessa ehdotetaan, että edellä mainittua komission ehdotuksen sisältämää tarkasteluajanjaksoa pidennettäisiin kahdella kuukaudella. Ehdotettu tarkasteluajanjakso olisi siten 1.9.2020–30.6.2021. Lisäksi puheen-johtajavaltio ehdottaa, että edellä mainitut määrä- ja voimassaoloaikojen pidennykset olisivat komission ehdottaman seitsemän kuukauden sijaan kymmenen kuukauden mittaisia.
Puheenjohtajavaltio ehdottaa myös, että komission ehdottamaan säännökseen lisättäisiin yksi uusi kohta. Kohdan mukaan voimassaoloajan pidennyksen katsottaisiin jatkuvan 30.6.2021 saakka tilanteessa, jossa ajokortin voimassaolo olisi päättynyt tai päättyisi 1.9.2020–30.6.2021 välisenä aikana Omnibus I-asetuksen poikkeuksen soveltamisen johdosta.
Ehdotettujen pidennysten johdosta, puheenjohtajavaltio ehdottaa myös, että jäsenvaltioiden tulisi tarvittaessa hakea jatkoa poikkeuksille komissiolta 31.5.2021 mennessä. Komissio voisi antaa jäsenvaltiolle jatkoaikaa, jos komission asetusehdotuksen sisältämät ehdot täyttyvät ja jos komissio katsoo, että pyydetty lisäajan tai tarkasteluajan jatko ei jäsenvaltion toimittamien tietojen perusteella vaarantaisi liikenneturvallisuutta. Lisäksi puheenjohtajavaltio ehdot-taa, että säännöksen soveltamatta jättämisestä (ns. opt-out) tulisi ilmoittaa komissiolle kahdeksan päivän kuluessa asetuksen voimaantulosta.
Komissio esittää seuraavia muutoksia voimassa oleviin tieliikenteen EU-säädöksiin:
4 artikla
Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksella (EU) 165/2014 tieliikenteessä käytettävistä ajopiirtureista ja tieliikenteenvalvontalaitteista säädetään ajoneuvoihin asennettavista ajopiirtureista sekä niihin liitettävistä kuljettajakorteista, joita käytetään ajo- ja lepoaikojen valvontaan. Ajopiirturin asianmukaisen toiminnan varmistamiseksi se on tarkastettava kahden vuoden välein ajopiirturikorjaamon toimesta. Kuljettajakortti taas on uusittava viiden vuoden välein, tai aiemminkin jos kortti on hävinnyt tai vaurioitunut. Uusi kortti on toimitettava tapauksesta riippuen joko enintään kahdeksan tai 15 päivän viiveellä.
Pitkistyttäneestä poikkeustilanteesta johtuen näitä määräaikoja ei välttämättä kyetä noudattamaan. Tästä syystä komissio ehdottaa, että niissä tapauksissa joissa piirturin tarkastus tai kuljettajakortin uusiminen osuvat ajanjakson 1.9.2020–30.4.2021 sisälle, määräaikoja pidennettäisiin. Piirturin tarkastusta koskevaa määräaikaa pidennettäisiin seitsemällä kuukaudella, ja uusi kuljettajakortti tulisi myöntää kahden kuukauden kuluessa pyynnön vastaanottamisesta.
Komissio ehdottaa myös, että jäsenvaltiot voisivat hakea komissiolta lupaa jatkaa poikkeusajanjakson kestoa sekä ehdotettuja määräaikoja, mikäli Covid-19-pandemian edellyttämät rajoitustoimet hankaloittavat toimintaa odotettua pidempään.
Jos jäsenvaltiossa katsotaan, että Covid-19-pandemia ei haittaa ajopiirturien tarkastuksia tai kuljettajakortin uusimista normaalilla tavalla, se voi olla soveltamatta edellä mainittuja poikkeuksia. Myös jos jäsenvaltio on ottanut pandemiatilanteessa käyttöön vastaavanlaisia kansallisia toimenpiteitä, jäsenvaltio voi olla soveltamatta edellä mainittuja poikkeuksia. Jäsenvaltion on kuitenkin ilmoitettava komissiolle päätöksensä viiden päivän kuluessa asetuksen voimaantulosta.
Valtioneuvosto teki päätöksen (LVM/2020/65) 28.5.2020 olla soveltamatta Omnibus I-asetuksen ajopiirturin määräaikaistarkastuksia koskevaa poikkeussääntelyä.
Puheenjohtajavaltion 28.1.2021 antamassa kompromissiehdotuksessa ehdotetaan, että edellä mainittua komission ehdotuksen sisältämää tarkasteluajanjaksoa pidennettäisiin kahdella kuukaudella. Ehdotettu tarkasteluajanjakso olisi siten 1.9.2020–30.6.2021. Lisäksi puheen-johtajavaltio ehdottaa, että edellä mainitut määrä- ja voimassaoloaikojen pidennykset olisivat komission ehdottaman seitsemän kuukauden sijaan kymmenen kuukauden mittaisia.
Ehdotettujen pidennysten johdosta, puheenjohtajavaltio ehdottaa myös, että jäsenvaltioiden tulisi tarvittaessa hakea jatkoa poikkeuksille komissiolta 31.5.2021 mennessä. Komissio voisi antaa jäsenvaltiolle jatkoaikaa, jos komission asetusehdotuksen sisältämät ehdot täyttyvät ja jos komissio katsoo, että pyydetty lisäajan tai tarkasteluajan jatko ei jäsenvaltion toimittamien tietojen perusteella vaarantaisi liikenneturvallisuutta. Lisäksi puheenjohtajavaltio ehdottaa, että säännöksen soveltamatta jättämisestä (ns. opt-out) tulisi ilmoittaa komissiolle kahdeksan päivän kuluessa asetuksen voimaantulosta.
5 artikla
Määräaikaiskatsastusten osalta komission ehdotuksessa ehdotetaan, että asetuksen 5 artiklassa säädettäisiin poikkeuksista Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivissä 2014/45/EU moottoriajoneuvojen ja niiden perävaunujen määräaikaiskatsastuksista sekä direktiivin 2009/40/EY kumoamisesta (katsastusdirektiivi) säädettyihin ajoneuvojen määräaikaiskatsastusten määräaikoihin ja katsastustodistuksen voimassaoloon. Jos ajoneuvon viimeinen katsastuspäivä olisi aikavälillä 1.9.2020–30.4.2021, määräaikaiskatsastuksen määräaikaa pidennettäisiin seitsemällä kuukaudella alkuperäisestä viimeisestä katsastuspäivästä laskettuna. Ajoneuvon määräaikaiskatsastuksesta annettavan katsastustodistuksen voimassaoloa pidennettäisiin vastaavasti.
Jos jäsenvaltio haluaisi soveltaa poikkeussääntelyä vielä 30.4.2021 jälkeen, sen tulisi viimeistään 1.4.2021 pyytää komissiolta hyväksyntää poikkeussääntelyn soveltamiselle. Edellytyksenä olisi, että määräaikaiskatsastamista tai katsastustodistusten myöntämistä ei todennäköisesti voitaisi suorittaa niiden toimenpiteiden vuoksi, jotka jäsenvaltio on ottanut käyttöön Covid-19-tartuntatautiepidemian hillitsemiseksi. Komissio hyväksyisi pyynnön, jos se katsoisi, että pidennykselle säädetyt edellytykset täyttyvät.
Jos jäsenvaltiossa katsotaan, että Covid-19-pandemia ei haittaa määräaikaiskatsastusten toimittamista normaalilla tavalla, se voi olla soveltamatta edellä mainittuja säännöksiä. Komission ehdotuksen 5 artiklan 5 kohdan mukaan jäsenvaltio voi päättää olla soveltamatta 5 artiklan 1 ja 2 kohdan mukaisia poikkeuksia määräaikaiskatsastusten määräaikoihin ja katsastustodistuksen voimassaoloon.
Valtioneuvosto teki päätöksen (LVM/2020/65) 28.5.2020 olla soveltamatta Omnibus I-asetuksen ajoneuvojen määräaikaiskatsastuksia koskevaa poikkeussääntelyä.
Puheenjohtajavaltion 28.1.2021 antamassa kompromissiehdotuksessa ehdotetaan, että edellä mainittua komission ehdotuksen sisältämää tarkasteluajanjaksoa pidennettäisiin kahdella kuukaudella. Ehdotettu tarkasteluajanjakso olisi siten 1.9.2020–30.6.2021. Lisäksi puheen-johtajavaltio ehdottaa, että edellä mainitut määrä- ja voimassaoloaikojen pidennykset olisivat komission ehdottaman seitsemän kuukauden sijaan kymmenen kuukauden mittaisia.
Ehdotettujen pidennysten johdosta, puheenjohtajavaltio ehdottaa myös, että jäsenvaltioiden tulisi tarvittaessa hakea jatkoa poikkeuksille komissiolta 31.5.2021 mennessä. Komissio voisi antaa jäsenvaltiolle jatkoaikaa, jos komission asetusehdotuksen sisältämät ehdot täyttyvät ja jos komissio katsoo, että pyydetty lisäajan tai tarkasteluajan jatko ei jäsenvaltion toimittamien tietojen perusteella vaarantaisi liikenneturvallisuutta. Lisäksi puheenjohtajavaltio ehdot-taa, että säännöksen soveltamatta jättämisestä (ns. opt-out) tulisi ilmoittaa komissiolle kahdeksan päivän kuluessa asetuksen voimaantulosta.
6 artikla
Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksella (EY) 1071/2009 maantieliikenteen harjoittajan ammatin harjoittamisen edellytyksiä koskevista yhteisistä säännöistä säädetään ehdoista, joilla luvanvaraista maantieliikennettä saa harjoittaa Euroopan unionin alueella. Ehtoja ovat muun muassa ammatillinen pätevyys, hyvä maine, sijoittautuminen sekä vakavaraisuuden osoittaminen. Pitkittyneessä poikkeustilanteessa sijoittautumisvaatimukseen liittyvät edellytykset sekä vakavaraisuuden osoittaminen voivat osoittautua ongelmalliseksi yhä useammalle yritykselle, kun kuljetustoiminnan volyymit ovat Euroopassa vähentyneet.
Asetuksen 13(1) artiklassa säädetään, että tosiasiallisen ja pysyvän toimipaikan ja vakavaraisuuden todentamiseksi yritykselle voidaan antaa enintään kuuden kuukauden määräaika, jonka kuluessa yrityksen on osoitettava, että vaatimukset täyttyvät jälleen pysyvästi. Komissio toteaa ehdotuksensa perusteluissa, että tämä voi osoittautua poikkeustilanteessa liian lyhyeksi, ja ehdottaa että tätä enimmäisrajaa pidennettäisiin 12 kuukauteen. Pidennystä voitaisiin soveltaa tapauksiin, jossa vakavaraisuuden menettäminen on havaittu aikavälillä 1.9.2020–30.4.2021.
Puheenjohtajavaltion 28.1.2021 antamassa kompromissiehdotuksessa ehdotetaan, että edellä mainittua komission ehdotuksen sisältämää tarkasteluajanjaksoa pidennettäisiin kahdella kuukaudella. Ehdotettu tarkasteluajanjakso olisi siten 1.9.2020–30.6.2021.
7 ja 8 artikla
Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksilla (EY) 1072/2009 maanteiden kansainvälisen tavaraliikenteen markkinoille pääsyä koskevista yhteisistä säännöistä ja (EY) 1073/2009 kansainvälisen linja-autoliikenteen markkinoille pääsyä koskevista yhteisistä säännöistä säädetään Euroopan unionin alueella suoritettavasta kansainvälisestä tavara- ja henkilöliikenteestä sekä niitä koskevista luvista ja todistuksista. Näitä ovat yhteisön liikennelupa, kuljettajatodistus ja reittilupa. Liikenneluvalla tarkoitetaan lupaa, joka osoittaa, että kuljetusyritys täyttää sekä edellä mainitun asetuksen 1071/2009 että kansallisen lainsäädännön asettamat ehdot, ja on sijoittautunut luvan myöntäneeseen jäsenvaltioon. Kuljettajatodistuksella tarkoitetaan todistusta, joka vaaditaan, mikäli kuljettaja on kolmannen maan kansalainen. Reittiluvalla taas tarkoitetaan säännölliseen kansainväliseen linja-autoliikenteeseen myönnettävää lupaa. Luvat myönnetään määräajaksi, yhteisölupa kymmeneksi vuodeksi ja kuljettajatodistus sekä reittilupa viideksi vuodeksi.
Pitkittyneessä poikkeustilanteessa näiden lupien uusiminen on osoittautunut paikoin hankalaksi, ja uusimiseen on kohdistunut viiveitä. Komissio ehdottaa, että sellaisten lupien, joiden voimassaolo päättyy tai olisi päättynyt aikavälillä 1.9.2020–30.4.2021, voimassaoloa jatkettaisiin seitsemällä kuukaudella. Komissio ehdottaa myös, että jäsenvaltiot voisivat hakea komissiolta lupaa pidentää molempia aikarajoja, mikäli koronaviruksen edellyttämät rajoitustoimet hankaloittavat lupien uusimista odotettua pidempään.
Kaikkien edellä mainittujen lupien ja kelpoisuuksien osalta lupaviranomainen voi tarvittaessa pandemiatilanteen niin vaatiessa jatkaa lisäaikaa ja/tai pidentää tarkasteluajankohtaa, mutta tästä on tehtävä komissiolle hakemus 1.4.2021 mennessä;
Jos jäsenvaltiossa katsotaan, että Covid-19-pandemia ei haittaa edellä mainittujen lupien myöntämistä ja uusimista normaalilla tavalla, se voi olla soveltamatta edellä mainittuja säännöksiä. Myös jos jäsenvaltio on ottanut pandemiatilanteessa käyttöön vastaavanlaisia kansallisia toimenpiteitä, jäsenvaltio voi olla soveltamatta edellä mainittuja vaatimuksia. Jäsenvaltion on kuitenkin ilmoitettava komissiolle kansalliset toimenpiteensä viiden päivän kuluessa asetuksen voimaantulosta ja komissio antaa ne arvioituaan hyväksyntänsä, josta ilmoitetaan virallisessa lehdessä.
Puheenjohtajavaltion 28.1.2021 antamassa kompromissiehdotuksessa ehdotetaan, että edellä mainittua komission ehdotuksen sisältämää tarkasteluajanjaksoa pidennettäisiin kahdella kuukaudella. Ehdotettu tarkasteluajanjakso olisi siten 1.9.2020–30.6.2021. Lisäksi puheenjohtajavaltio ehdottaa, että edellä mainitut määrä- ja voimassaoloaikojen pidennykset olisivat komission ehdottaman seitsemän kuukauden sijaan kymmenen kuukauden mittaisia.
Ehdotettujen pidennysten johdosta, puheenjohtajavaltio ehdottaa myös, että jäsenvaltioiden tulisi tarvittaessa hakea jatkoa poikkeuksille komissiolta 31.5.2021 mennessä. Komissio voisi antaa jäsenvaltiolle jatkoaikaa, jos komission asetusehdotuksen sisältämät ehdot täyttyvät ja jos komissio katsoo, että pyydetty lisäajan tai tarkasteluajan jatko ei jäsenvaltion toimittamien tietojen perusteella vaarantaisi liikenneturvallisuutta. Lisäksi puheenjohtajavaltio ehdottaa, että säännöksen soveltamatta jättämisestä (ns. opt-out) tulisi ilmoittaa komissiolle kahdeksan päivän kuluessa asetuksen voimaantulosta.
Rautatieliikenne (9-13 artikla)
Komissio esittää seuraavia muutoksia voimassa oleviin rautatieliikenteen EU-säädöksiin:
9 ja 10 artikla
Rautateiden turvallisuudesta annettuja Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivejä 2004/49/EY ja 2016/798/EU muutettaisiin niin, että rautatieliikenteen harjoittajalta edellytettävän turvallisuustodistuksen ja rataverkon haltijalta edellytettävän turvallisuusluvan uusimiseen esitetään seitsemän kuukauden lisäaikaa, jos turvallisuustodistus ja turvallisuuslupa tulee niihin liittyvän viiden vuoden määräajan umpeuduttua uusittavaksi 1.9.2020–30.4.2021 välisenä aika;
Puheenjohtajavaltion 28.1.2021 antamassa kompromissiehdotuksessa ehdotetaan, että edellä mainittua komission ehdotuksen sisältämää tarkasteluajanjaksoa pidennettäisiin kahdella kuukaudella. Ehdotettu tarkasteluajanjakso olisi siten 1.9.2020–30.6.2021. Lisäksi puheenjohtajavaltio ehdottaa, että edellä mainitut määrä- ja voimassaoloaikojen pidennykset olisivat komission ehdottaman seitsemän kuukauden sijaan kymmenen kuukauden mittaisia.
Ehdotettujen pidennysten johdosta, puheenjohtajavaltio ehdottaa myös, että jäsenvaltioiden tulisi tarvittaessa hakea jatkoa poikkeuksille komissiolta 31.5.2021 mennessä. Komissio voisi antaa jäsenvaltiolle jatkoaikaa, jos komission asetusehdotuksen sisältämät ehdot täyttyvät ja jos komissio katsoo, että pyydetty lisäajan tai tarkasteluajan jatko ei jäsenvaltion toimittamien tietojen perusteella vaarantaisi liikenneturvallisuutta. Lisäksi puheenjohtajavaltio ehdottaa, että säännöksen soveltamatta jättämisestä (ns. opt-out) tulisi ilmoittaa komissiolle kahdeksan päivän kuluessa asetuksen voimaantulosta.
11 artikla
Vetureita ja junia rautateillä yhteisössä ajavien veturinkuljettajien hyväksymisestä annettua Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiiviä 2007/59/EY muutettaisiin niin, että veturinkuljettajan lupakirjan voimassaoloa jatkettaisiin seitsemällä kuukaudella, jos lupakirjan voimassaoloaika on umpeutumassa 1.9.2020–30.4.2021 välisenä aikana. Vastaava pidennys tulisi myös liikkuvan kaluston kuljettajan lisätodistuksen uusimista koskevien näyttöjen toimittamista varten;
Puheenjohtajavaltion 28.1.2021 antamassa kompromissiehdotuksessa ehdotetaan, että edellä mainittua komission ehdotuksen sisältämää tarkasteluajanjaksoa pidennettäisiin kahdella kuukaudella. Ehdotettu tarkasteluajanjakso olisi siten 1.9.2020–30.6.2021. Lisäksi puheenjohtajavaltio ehdottaa, että edellä mainitut määrä- ja voimassaoloaikojen pidennykset olisivat komission ehdottaman seitsemän kuukauden sijaan kymmenen kuukauden mittaisia.
Ehdotettujen pidennysten johdosta, puheenjohtajavaltio ehdottaa myös, että jäsenvaltioiden tulisi tarvittaessa hakea jatkoa poikkeuksille komissiolta 31.5.2021 mennessä. Komissio voisi antaa jäsenvaltiolle jatkoaikaa, jos komission asetusehdotuksen sisältämät ehdot täyttyvät ja jos komissio katsoo, että pyydetty lisäajan tai tarkasteluajan jatko ei jäsenvaltion toimittamien tietojen perusteella vaarantaisi liikenneturvallisuutta. Lisäksi puheenjohtajavaltio ehdottaa, että säännöksen soveltamatta jättämisestä (ns. opt-out) tulisi ilmoittaa komissiolle kahdeksan päivän kuluessa asetuksen voimaantulosta.
12 ja 13 artikla
Yhtenäisestä eurooppalaisesta rautatiealueesta annettua Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiiviä 2012/34/EU muutettaisiin niin, että jos rautatieyritykselle myönnetty toimilupa tulee uusittavaksi toimilupaviranomaisen asettaman määräaikaistarkastelun johdosta ajanjaksolla 1.9.2020–30.4.2021, rautatieyrityksen toimilupa voidaan pitää muuttamattomana voimassa enintään seitsemän kuukautta sen myöntämisestä, kunhan näillä toimilupajärjestelyillä ei vaaranneta rautatieturvallisuutta. Sama koskee myös väliaikaisesti myönnettyä toimilupaa. Lisäksi, jos määräaikaistarkastelu osoittaisi, että rautatieyritys ei täytä toimiluvan edellytyksenä olevaa vakavaraisuuden ehtoa, toimilupaviranomainen voi pidättäytyä peruuttamasta toimilupaa edellä mainitun ajanjakson aikana, jos tämä ei vaaranna rautatieturvallisuutta. Jos toimilupahakemus on tehty toimilupaviranomaiselle 1.9.2020–30.4.2021 välisenä aikana, toimilupaviranomaisella on 10 kuukautta aikaa tehdä toimilupaa koskeva päätös;
Kaikkien edellä mainittujen lupien ja kelpoisuuksien osalta lupaviranomainen voi tarvittaessa pandemiatilanteen niin vaatiessa jatkaa lisäaikaa ja/tai pidentää tarkasteluajankohtaa, mutta tästä on tehtävä komissiolle hakemus 1.4.2021 mennessä;
Jos jäsenvaltiossa katsotaan, että Covid-19-pandemia ei haittaa edellä mainittujen lupien myöntämistä ja uusimista normaalilla tavalla, se voi olla soveltamatta edellä mainittuja säännöksiä. Myös jos jäsenvaltio on ottanut pandemiatilanteessa käyttöön vastaavanlaisia kansallisia toimenpiteitä, jäsenvaltio voi olla soveltamatta em. vaatimuksia. Jäsenvaltion on kuitenkin ilmoitettava komissiolle kansalliset toimenpiteensä viiden päivän kuluessa asetuksen voimaantulosta ja komissio antaa ne arvioituaan hyväksyntänsä, josta ilmoitetaan virallisessa lehdessä.
Puheenjohtajavaltion 28.1.2021 antamassa kompromissiehdotuksessa ehdotetaan, että edellä mainittua komission ehdotuksen sisältämää tarkasteluajanjaksoa pidennettäisiin kahdella kuukaudella. Ehdotettu tarkasteluajanjakso olisi siten 1.9.2020–30.6.2021. Lisäksi puheen-johtajavaltio ehdottaa, että edellä mainitut määrä- ja voimassaoloaikojen pidennykset olisivat komission ehdottaman seitsemän kuukauden sijaan kymmenen kuukauden mittaisia.
Ehdotettujen pidennysten johdosta, puheenjohtajavaltio ehdottaa myös, että jäsenvaltioiden tulisi tarvittaessa hakea jatkoa poikkeuksille komissiolta 31.5.2021 mennessä. Komissio voisi antaa jäsenvaltiolle jatkoaikaa, jos komission asetusehdotuksen sisältämät ehdot täyttyvät ja jos komissio katsoo, että pyydetty lisäajan tai tarkasteluajan jatko ei jäsenvaltion toimittamien tietojen perusteella vaarantaisi liikenneturvallisuutta. Lisäksi puheenjohtajavaltio ehdottaa, että säännöksen soveltamatta jättämisestä (ns. opt-out) tulisi ilmoittaa komissiolle kahdeksan päivän kuluessa asetuksen voimaantulosta.
Sisävesiliikenne ja merenkulun turvatoimet (14-17 artikla)
Komissio esittää seuraavia muutoksia voimassa oleviin merenkulkua ja sisävesiliikennettä koskeviin EU-säädöksiin:
14 artikla
Komissio ehdottaa poikkeamista sisävesiväylien tavara- ja matkustajaliikenteen kansallisten pätevyyskirjojen myöntämisperusteiden harmonisoinnista yhteisössä annetusta neuvoston direktiivissä 96/50/EY (ns. myöntämisperustedirektiivi) asetetuista velvoitteista, jotka koskevat sisävesialuksilla toimivan miehistön pätevyysvaatimuksia lääkärintarkastuksien osalta.
Muutoksen myötä mahdollistettaisiin poikkeaminen direktiivin 96/50/EY mukaisista sisävesialusten 65 vuotta täyttäneiden kuljettajien lääkärintarkastuksia koskevista velvoitteista. Sisävesialusten kuljettajille voitaisiin myöntää seitsemän kuukautta lisäaikaa käydä lääkärintarkastuksessa, jos määräaika tarkastuksessa käymiselle umpeutuu 1.9.2020–30.4.2021 välisenä aikana. Jäsenvaltioiden olisi myös mahdollista anoa komissiolta lisäaikaa poikkeukselle.
Suomi ei sovella myöntämisperustedirektiiviä. Kyseinen direktiivi on myös kumottu Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivillä (EU) 2017/2397 ammattipätevyyksien tunnustamisesta sisävesiliikenteen alalla sekä neuvoston direktiivien 91/672/ETY ja 96/50/EY kumoamisesta, jonka kansallisesti täytäntöönpaneva laki tulee voimaan 1.2.2021 (ks. 1256/2020, HE 202/2020 vp). Suomessa on käytössä samat pätevyysvaatimukset meri- ja sisävesialueilla, mutta Suomi kuitenkin tunnustaa muiden jäsenvaltioiden sisävesipätevyydet. Ehdotus ei muuta nykyistä tilannetta.
Suomalaisella aluksella työskentelevään laivaväkeen sovelletaan lakia laivaväen lääkärintarkastuksista (1171/2010). Lain 10 § antaa Liikenne- ja viestintävirastolle mahdollisuuden pakottavasta syystä antaa henkilölle tilapäisesti luvan työskennellä ilman voimassaolevaa lääkärintodistusta, jos lääkärintodistuksen voimassaolo on äskettäin päättynyt. Lupa on voimassa sellaiseen seuraavaan satamaan saakka, jossa tarkastus voidaan tehdä, kuitenkin enintään kolme kuukautta. Kansalliselle poikkeamissäännökselle ei ole toistaiseksi nähty tarvetta. Laki laivaväen lääkärintodistuksista kuuluu sosiaali- ja terveysministeriön toimivaltaan.
Jos jäsenvaltiossa katsotaan, että Covid-19-pandemia ei haittaa edellä mainittujen lupien myöntämistä ja uusimista normaalilla tavalla, se voi olla soveltamatta edellä mainittuja säännöksiä. Myös jos jäsenvaltio on ottanut pandemiatilanteessa käyttöön vastaavanlaisia kansallisia toimenpiteitä, jäsenvaltio voi olla soveltamatta em. vaatimuksia. Jäsenvaltion on kuitenkin ilmoitettava komissiolle kansalliset toimenpiteensä viiden päivän kuluessa asetuksen voimaantulosta ja komissio antaa ne arvioituaan hyväksyntänsä, josta ilmoitetaan virallisessa lehdessä.
Puheenjohtajavaltion 28.1.2021 antamassa kompromissiehdotuksessa ehdotetaan, että edellä mainittua komission ehdotuksen sisältämää tarkasteluajanjaksoa pidennettäisiin kahdella kuukaudella. Ehdotettu tarkasteluajanjakso olisi siten 1.9.2020–30.6.2021. Lisäksi puheenjohtajavaltio ehdottaa, että edellä mainitut määrä- ja voimassaoloaikojen pidennykset olisivat komission ehdottaman seitsemän kuukauden sijaan kymmenen kuukauden mittaisia.
Ehdotettujen pidennysten johdosta, puheenjohtajavaltio ehdottaa myös, että jäsenvaltioiden tulisi tarvittaessa hakea jatkoa poikkeuksille komissiolta 31.5.2021 mennessä. Komissio voisi antaa jäsenvaltiolle jatkoaikaa, jos komission asetusehdotuksen sisältämät ehdot täyttyvät ja jos komissio katsoo, että pyydetty lisäajan tai tarkasteluajan jatko ei jäsenvaltion toimittamien tietojen perusteella vaarantaisi liikenneturvallisuutta. Lisäksi puheenjohtajavaltio ehdottaa, että säännöksen soveltamatta jättämisestä (ns. opt-out) tulisi ilmoittaa komissiolle kahdeksan päivän kuluessa asetuksen voimaantulosta.
15 artikla
Suomi ei sovella Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiiviä (EU) 2016/1629 sisävesialusten teknisistä vaatimuksista, direktiivin 2009/100/EY muuttamisesta ja direktiivin 2006/87/EY kumoamisesta, eikä ehdotus muuta nykyistä tilannetta. Laissa aluksen teknisestä turvallisuudesta ja turvallisesta käytöstä (1686/2009) säädetään, että direktiivi on Suomessa voimassa, mutta Suomen sisävesialueella liikennöiviin aluksiin ei sovelleta sisävesiliikennedirektiivien teknisiä vaatimuksia, ellei muualla lainsäädännössä toisin säädetä.
Puheenjohtajavaltion 28.1.2021 antamassa kompromissiehdotuksessa ehdotetaan, että edellä mainittua komission ehdotuksen sisältämää tarkasteluajanjaksoa pidennettäisiin kahdella kuukaudella. Ehdotettu tarkasteluajanjakso olisi siten 1.9.2020–30.6.2021. Lisäksi puheenjohtajavaltio ehdottaa, että edellä mainitut määrä- ja voimassaoloaikojen pidennykset olisivat komission ehdottaman seitsemän kuukauden sijaan kymmenen kuukauden mittaisia.
Ehdotettujen pidennysten johdosta, puheenjohtajavaltio ehdottaa myös, että jäsenvaltioiden tulisi tarvittaessa hakea jatkoa poikkeuksille komissiolta 31.5.2021 mennessä. Komissio voisi antaa jäsenvaltiolle jatkoaikaa, jos komission asetusehdotuksen sisältämät ehdot täyttyvät ja jos komissio katsoo, että pyydetty lisäajan tai tarkasteluajan jatko ei jäsenvaltion toimittamien tietojen perusteella vaarantaisi liikenneturvallisuutta. Lisäksi puheenjohtajavaltio ehdottaa, että säännöksen soveltamatta jättämisestä (ns. opt-out) tulisi ilmoittaa komissiolle kahdeksan päivän kuluessa asetuksen voimaantulosta.
16 artikla
Merenkulun turvaamisen alaan kuuluva ehdotus koskee sääntelykokonaisuutta, jonka muodostavat alusten ja satamarakenteiden turvatoimien parantamisesta annettu asetus (EY) N:o 725/2004 ja satamien turvallisuuden parantamisesta annettu direktiivi 2005/65/EY. Ehdotuksen mukaan Covid-19-taudin aiheuttaessa merkittäviä haasteita tiettyjen tarkastuksien suorittamisessa ja harjoitusten pitämisessä määräajassa, voitaisiin niitä kokevista määräajoista poiketa.
Artiklassa 16 säädettävät asetuksen 725/2004 poikkeamismahdollisuudet koskevat seuraavia seikkoja:
sellaisten satamarakenteita koskevien turva-arviointien tarkastuksien, jotka tulisi suorittaa 1.9.2020–30.4.2021 välisellä ajalla, määräajan jatkamista kuudella kuukaudella, ei kuitenkaan pidemmälle kuin 30.6.2021 saakka;
sellaisten harjoitusten, jotka tulisi pitää 1.9.2020–30.4.2021 välisellä ajalla, määräajan jatkamista kuudella kuukaudella, ei kuitenkaan pidemmälle kuin 30.6.2021; sekä
mahdollisuutta hakea edellä mainittuihin poikkeuksiin komissiolta jatkoa, mikäli satamien turva-arviointien tarkastuksien ja turvaharjoitusten suorittaminen on edelleen 30.4.2021 jälkeen koronavirustoimenpiteiden vuoksi mahdotonta.
Mikäli jäsenvaltio ei ole kohdannut tai todennäköisesti tule kohtaamaan Covid-19-taudin aiheuttamia haasteita mainittujen tarkastusten ja harjoitusten suorittamisessa määräajassa tai se on toteuttanut asianmukaiset kansalliset toimenpiteet tällaisten vaikeuksien lieventämiseksi, voi jäsenvaltio päättää olla soveltamatta mainittuja poikkeuksia. Lisäksi artikla sisältää tietyt menettelyä koskevat säännöt.
Puheenjohtajavaltion 28.1.2021 antamassa kompromissiehdotuksessa ehdotetaan, että sellaisten satamarakenteita koskevien turva-arviointien tarkastuksien, jotka olisi tullut tai tulisi suorittaa 1.9.2020–30.6.2021 välisellä ajalla, määräaikaa jatkettaisiin 30.9.2021 saakka. Lisäksi ehdotetaan, että sellaisten harjoitusten, jotka olisi tullut tai tulisi pitää 1.9.2020–30.6.2021 välisenä aikana, määräaikaa jatkettaisiin kymmenellä kuukaudella, ei kuitenkaan pidemmälle kuin 30.9.2021 saakka.
Ehdotettujen pidennysten johdosta, puheenjohtajavaltio ehdottaa myös, että jäsenvaltioiden tulisi tarvittaessa hakea jatkoa poikkeuksille komissiolta 31.5.2021 mennessä. Komissio voisi antaa jäsenvaltiolle jatkoaikaa, jos komission asetusehdotuksen sisältämät ehdot täyttyvät ja jos komissio katsoo, että pyydetty lisäajan tai tarkasteluajan jatko ei jäsenvaltion toimittamien tietojen perusteella vaarantaisi liikenneturvallisuutta. Lisäksi puheenjohtajavaltio ehdot-taa, että säännöksen soveltamatta jättämisestä (ns. opt-out) tulisi ilmoittaa komissiolle kahdeksan päivän kuluessa asetuksen voimaantulosta.
17 artikla
Artiklassa 17 säädettävät direktiivin 2005/65/EY poikkeamismahdollisuudet koskevat seuraavia seikkoja:
sellaisten satamien turvallisuusarviointien ja satamaturvallisuussuunnitelmien tarkastuksien, jotka tulisi suorittaa 1.9.2020–30.4.2021 aikana, määräajan jatkamista kuudella kuukaudella, ei kuitenkaan pidemmälle kuin 30.6.2021;
sellaisten satamaturvallisuussuunnitelmaan liittyvien turvallisuuskoulutusharjoituksien, jotka tulisi pitää 1.9.2020–30.4.2021, määräajan jatkamista kuudella kuukaudella, ei kuitenkaan pidemmälle kuin 30.6.2021; sekä
mahdollisuutta hakea edellä mainittuihin poikkeuksiin komissiolta jatkoa, mikäli satamien turvallisuusarviointien ja satamaturvallisuussuunnitelmien tarkastuksien suorittaminen tai turvallisuuskoulutusharjoitusten pitäminen on edelleen 30.4.2021 jälkeen koronavirustoimenpiteiden vuoksi mahdotonta.
Mikäli jäsenvaltio ei ole kohdannut tai todennäköisesti tule kohtaamaan Covid-19-taudin aiheuttamia haasteita mainittujen tarkastusten ja harjoitusten suorittamisessa määräajassa tai se on toteuttanut asianmukaiset kansalliset toimenpiteet tällaisten vaikeuksien lieventämiseksi, voi jäsenvaltio päättää olla soveltamatta mainittuja poikkeuksia. Lisäksi artikla sisältää tietyt menettelyä koskevat säännöt.
Puheenjohtajavaltion 28.1.2021 antamassa kompromissiehdotuksessa ehdotetaan, että sellaisten satamien turvallisuusarviointien ja satamaturvallisuussuunnitelmien tarkastuksien, jotka olisi tullut tai tulisi suorittaa 1.9.2020–30.6.2021 välisellä ajalla, määräaikaa jatkettaisiin kymmenellä kuukaudella, ei kuitenkaan pidemmälle kuin 30.9.2021 saakka. Lisäksi ehdotetaan, että sellaisten satamaturvallisuussuunnitelmaan liittyvien turvallisuuskoulutusharjoituksien, jotka olisi tullut tai tulisi pitää 1.9.2020–30.6.2021 välisenä aikana, määräaikaa jatkettaisiin kymmenellä kuukaudella, ei kuitenkaan pidemmälle kuin 30.9.2021 saakka.
Ehdotettujen pidennysten johdosta, puheenjohtajavaltio ehdottaa myös, että jäsenvaltioiden tulisi tarvittaessa hakea jatkoa poikkeuksille komissiolta 31.5.2021 mennessä. Komissio voisi antaa jäsenvaltiolle jatkoaikaa, jos komission asetusehdotuksen sisältämät ehdot täyttyvät ja jos komissio katsoo, että pyydetty lisäajan tai tarkasteluajan jatko ei jäsenvaltion toimittamien tietojen perusteella vaarantaisi liikenneturvallisuutta. Lisäksi puheenjohtajavaltio ehdottaa, että säännöksen soveltamatta jättämisestä (ns. opt-out) tulisi ilmoittaa komissiolle kahdeksan päivän kuluessa asetuksen voimaantulosta.
Voimaantulo:
19 artikla
Puheenjohtajavaltio ehdottaa, että asetusta alettaisiin soveltaa 11 päivää asetuksen voimaantulon jälkeen. Komission ehdotuksen mukaisesti soveltamatta jättämistä koskevia säännöksiä sovellettaisiin kuitenkin heti asetuksen voimaantultua.