2.1
Yksinkertainen, läpinäkyvä ja standardoitu synteettinen arvopaperistaminen
Yleistä
Ehdotuksessa luodaan erityinen kehys yksinkertaiselle, läpinäkyvälle ja standardoidulle (simple, transparent and standardised, jäljempänä STS) taseen synteettiselle arvopaperistamiselle. Synteettistä arvopaperistamista koskevat STS-vaatimukset vastaavat pääosin perinteistä arvopaperistamista koskevia STS-vaatimuksia, mutta vaatimuksia on mukautettu ja lisätty synteettisen arvopaperistamisen erityispiirteiden, kuten alullepanijalle ja sijoittajalle syntyvä vastapuoliriski, huomioimiseksi.
Jos synteettinen arvopaperistaminen ei täytä näitä vaatimuksia, koskisivat sitä edelleen asetuksen yleiset arvopaperistamista koskevat vaatimukset soveltuvin osin, eikä se saisi ehdotettua kevyempää vakavaraisuuskohtelua.
Arvopaperistamisasetukseen ehdotetaan lisättäväksi synteettiseen arvopaperistamiseen liittyviä määritelmiä, kuten luottosuojasopimuksen määritelmä sekä alullepanijan ja sijoittajan suorittamien maksujen määritelmät.
Yksinkertaisuutta koskevat vaatimukset
Synteettisen STS-arvopaperistamisen alullepanijan tulee olla Euroopan unionissa toimiluvan saanut yhteisö. Arvopaperistettujen saatavien tulee olla alullepanijan tai alullepanijan ryhmään kuuluvan yhteisön taseessa. Saatavien tulee kuulua alullepanijan ydinliiketoimintaan ja luoton tulee olla myönnetty sen yleisten luotonmyöntämiskäytäntöjen mukaisesti.
Alullepanija ei saa suojautua kaksinkertaisesti samalta luottoriskiltä synteettisen arvopaperistamisen tuoman suojan lisäksi. Luottosuojasopimuksen tulee olla vakavaraisuusasetuksen 249 artiklan luottoriskin vähentämistä koskevien vaatimusten mukainen. Arvopaperistettavan saatavakannan tulee olla yhtenäinen ja koostua vain yhdestä omaisuuserätyypistä, ja se ei saa sisältää jo arvopaperistettuja eriä tai sellaisia luottoja, joiden velallinen tai takaaja on maksukyvytön.
Perinteistä STS-arvopaperistamista koskevia yksinkertaisuusvaatimuksia ehdotetaan mukautettavaksi myös muun muassa alullepanijan antamien vahvistusilmoitusten ja takuiden sekä saatavakannan salkunhoidon suhteen.
Standardointia koskevat vaatimukset
Arvopaperistamiseen liittyvä korko- ja valuuttariski tulee kuvata transaktiota koskevissa asiakirjoissa ja niiltä tulee suojautua asianmukaisesti. Luottosuojasopimuksen tulee viitata selkeästi yksilöityjen velallisten selkeästi yksilöityihin luottoihin, ja alullepanijan tulee pitää tämä tieto ajantasaisena referenssirekisterissä. Rekisterissä tulee myös eritellä kunkin arvopaperistetun saatavan suojattu osuus.
Perinteistä STS-arvopaperistamista koskevia standardointivaatimuksia ehdotetaan mukautettavaksi myös muun muassa täytäntöönpanoilmoitusta seuraavien toimenpiteiden, tappioiden jakamisen, arvopaperistamispositioiden kuoletuksen, uusiutumisjakson päättymisen ja liiketoimea koskevien asiakirjojen sisältövaatimusten osalta.
Läpinäkyvyyttä koskevat vaatimukset
Läpinäkyvyyttä koskevat vaatimukset vastaisivat perinteistä arvopaperistamista koskevia läpinäkyvyysvaatimuksia. Alullepanijan on muun muassa toimitettava potentiaalisille sijoittajille sekä staattista että dynaamista vertailukelpoista tilastotietoa historiallisista luottotappioista.
Synteettisen arvopaperistamisen erityispiirteisiin liittyvät vaatimukset
Luottosuojasopimuksen mukaisen maksuvelvollisuuden laukaisevat vähimmäistapahtumat määriteltäisiin pääosin vakavaraisuusasetuksen 178 artiklan velallisen maksukyvyttömyysmääritelmän mukaisesti. Sijoittajan alullepanijalle suorittaman maksun tulisi perustua alullepanijan todellisuudessa kärsimään tappioon. Tappioiden määrittämisen viivästyessä maksuvelvollisuuden täyttäminen pyritään varmistamaan etukäteismaksuja koskevilla vähimmäisvaatimuksilla. Enimmillään täyden maksun suorittamiseen saisi kulua kaksi vuotta. Alullepanijan sijoittajalle tämän antamasta luottosuojasta suorittaman maksun (luottosuojapreemio) tulisi riippua arvopaperistettujen saatavien rahavirroista ja niihin liittyvistä riskeistä, ja maksujen perusteet tulisi kuvailla arvopaperistamista koskevissa asiakirjoissa. Arvopaperistamista koskevissa asiakirjoissa on myös määriteltävä, koskeeko alullepanijan luottoriski sijoittajia. Ehdotuksessa alullepanijalla on myös velvollisuus nimetä itsenäinen kolmas osapuoli tarkastamaan tietyt luottosuojan sisällölliset kysymykset maksuvelvollisuuden laukaisevien tapahtumien yhteydessä.
Muut vain synteettistä arvopaperistamista koskevat vaatimukset liittyvät synteettisen arvopaperistamisjärjestelyn ennenaikaista päättämistä koskeviin edellytyksiin, synteettisen hintaeron (synthetic excess spread) käyttöön sekä luottosuojasopimusta ja vakuuksia koskeviin kriteereihin. Luottosuojan laatu pyritään varmistamaan muun muassa siten, että takaajana tai vastatakaajana voi olla vain tietyt julkiset toimijat (esimerkiksi valtiot, kunnat ja julkisoikeudelliset laitokset), jos niitä koskeville vastuille on vakavaraisuusasetuksessa annettu 0 prosentin riskipaino. Muun luottoriskin vähentämistavan (kuten luottoriskijohdannaisen) vakuutena on oltava joko lyhytaikaisia 0 prosentin riskipainon omaavia velkakirjoja, eli käytännössä julkisyhteisöjen liikkeeseen laskemia velkakirjoja, tai käteistä tietyn luottoluokituksen omaavassa pankissa, joka voi myös olla alullepanija itse.
Valvonta
Jäsenvaltioiden tulee määrittää asetuksessa tarkoitettu, STS-vaatimusten täyttymistä valvova toimivaltainen viranomainen. Toimivaltainen viranomainen voisi olla sama tai eri kuin perinteisessä STS-arvopaperistamisessa.
Vakavaraisuusasetuksen muutos
Vakavaraisuusasetusta muutettaisiin siten, että yllä kuvatut STS-kriteerit ja vakavaraisuusasetuksen 243 artiklan 2 kohdan vaatimukset täyttävän synteettisen arvopaperistamisen vakavaraisuuskohtelua alullepaneville luottolaitoksille kevennettäisiin laajentamalla perinteisen STS-arvopaperistamisen erityinen vakavaraisuuskohtelu myös synteettisen STS-arvopaperistamisposition parhaalle etuoikeusluokalle. Näin ollen alullepanijan pitämällä parhaalla etuoikeusluokalla olisi perinteistä STS-arvopaperistamista vastaava 10 prosentin vähimmäisriskipaino nykyisen 15 prosentin sijasta.
Voimaantulo ja soveltaminen
STS-leima ja siihen liittyvä kevyempi vakavaraisuuskohtelu tulisivat käyttöön vaatimukset täyttäville ja Euroopan arvopaperimarkkinaviranomaiselle (European Securities and Markets Authority, ESMA) asetuksen mukaisesti ilmoitetuille synteettisille arvopaperistamisille heti muutosasetusten voimaantulon jälkeen.