3.1
Ehdotuksen pääasiallinen sisältö
Ehdotuksen keskeisimmät toimenpiteet ovat:
akkujen luokittelun ja määrittelyn täsmentäminen,
teollisuus- ja sähköajoneuvoakkujen uusiokäytön edistäminen,
irtoakkujen keräysasteen nostaminen,
uusi autonakkuja ja teollisuusakkuja koskeva raportointijärjestelmä,
eri akkutyyppien kierrätystehokkuutta ja materiaalien talteenottoa koskevat vaatimukset,
teollisuus- ja sähköajoneuvoakkujen hiilijalanjäljen ilmoittamista, luokitusta ja enimmäisarvoja koskevat vaatimukset,
ei-ladattavien irtoakkujen sekä ladattavien teollisuusakkujen ja sähköajoneuvoakkujen suorituskykyä ja kestoa koskevat vaatimukset,
teollisuus-, sähköajoneuvo- ja autonakkujen kierrätetyn sisällön lisääminen,
laajennettua tuottajavastuuta koskevien velvoitteiden täsmentäminen,
irtoakkujen irrotettavuutta ja vaihdettavuutta koskevat velvoitteet,
luotettavien akkuja koskevien tietojen antaminen ja
pakolliset hankintaketjun selvitysperiaatteet (due diligence-periaatteet) teollisuus- ja sähköajoneuvoakkujen raaka-aineille.
3.2 Ehdotuksen yksityiskohtainen sisältö
Seuraavassa tarkastellaan keskeisiä ehdotuksia viittaamalla asetusehdotuksen asianomaiseen kohtaan.
Yleiset säännökset (I luku)
Asetuksessa vahvistettaisiin kestävää kehitystä ja turvallisuutta koskevat vaatimukset ja merkintä- ja tietovaatimukset akkujen markkinoille saattamiseksi sekä käytettyjen akkujen keräämistä, käsittelyä ja kierrätystä koskevat vaatimukset. Asetusta sovellettaisiin kaikkiin akkuihin mukaan lukien muihin tuotteisiin yhdistetyt tai lisätyt akut (1 artikla).
Asetus sisältäisi yli 50 määritelmää (2 artikla). Lisäksi sovellettaisiin eräitä jätedirektiivin Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi 2008/98/EY jätteistä ja tiettyjen direktiivien kumoamisesta, markkinavalvonta-asetuksen Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EU) 2019/1020 markkinavalvonnasta ja tuotteiden vaatimustenmukaisuudesta sekä direktiivin 2004/42/EY ja asetusten (EY) N:o 765/2008 ja (EU) N:o 305/2011 muuttamisesta ja sähkön sisämarkkinadirektiivin Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi (EU) 2019/944 sähkön sisämarkkinoita koskevista yhteisistä säännöistä ja direktiivin 2012/27/EU muuttamisesta määritelmiä. Eräitä keskeisiä määritelmiä ovat:
Irtoakku vastaisi paristo- ja akkudirektiivin kannettavan akun tai pariston määritelmää. Määritelmää kuitenkin täsmennettäisiin edellyttämällä irtoakulta alle viiden kilogramman painoa.
Sähköajoneuvoakun määritelmä olisi uusi. Sillä tarkoitettaisiin akkua, joka on erityisesti suunniteltu tieliikenteen sähkökäyttöisten ja hybridiajoneuvojen ajovoima-akuksi.
Autonakun määritelmä säilyisi ennallaan. Sillä tarkoitettaisiin ajoneuvojen käynnistykseen, valaistukseen ja polttoaineen sytytykseen käytettäviä akkuja.
Teollisuusakulla tarkoitettaisiin teollisiin käyttötarkoituksiin suunniteltuja akkuja ja kaikkia muita akkuja pois lukien irto-, sähköajoneuvo- ja autonakut.
Sisäisesti varastoiva akku tarkoittaisi akkua, jossa ei ole ulkoisia laitteita energian varastoimiseksi.
Yleiskäyttöisillä irtoakuilla viitattaisiin sellaisiin irtoakkuihin, joiden yleiset tyypit ovat 4,5 V (3R12), D, C, AA, AAA, AAAA, A23 ja 9 V (PP3).
Kiinteällä akkusähkövarastolla tarkoitettaisiin ladattavaa sisäisesti varastoivaa teollisuusakkua, joka on suunniteltu erityisesti sähköenergian varastointiin ja toimittamiseen verkkoon riippumatta siitä, missä akkua käytetään ja kuka sitä käyttää.
Jäsenvaltioilla olisi velvollisuus nimetä yksi tai useampi toimivaltainen viranomainen vastaamaan akkujen käyttöiän loppuvaiheeseen liittyvistä kysymyksistä sekä tuottajien valvonnasta (5 artikla).
Kestävää kehitystä ja turvallisuutta koskevat vaatimukset (II luku)
Asetuksessa rajoitettaisiin vaarallisten aineiden, erityisesti elohopean ja kadmiumin, käyttöä akuissa (6 artikla ja liite I). Akut eivät pääsääntöisesti saisi sisältää yli 0,0005 painoprosenttia elohopeaa eivätkä irtoakut yli 0,002 painprosenttia kadmiumia.
Asetuksessa vahvistettaisiin sähköajoneuvoakkujen ja ladattavien teollisuusakkujen hiilijalanjälkeä koskevat vaatimukset (7 artikla ja liite II). Ensivaiheessa vaadittaisiin hiilijalanjälki-ilmoitusta, joka otettaisiin käyttöön 1. heinäkuuta 2024. Seuraavaksi akut luokiteltaisiin hiilijalanjälkiluokkiin 1. tammikuuta 2026 alkaen. Viime vaiheessa 1. heinäkuuta 2027 alkaen vahvistettaisiin sitova elinkaarenaikainen enimmäishiilijalanjälki.
Kobolttia, lyijyä, litiumia tai nikkeliä aktiivimateriaalina sisältävien, sisäisesti varastoivien teollisuus-, sähköajoneuvo- ja autonakkujen mukana tulisi olla 1. tammikuuta 2027 alkaen tekniset asiakirjat, joissa olisi tiedot jätteestä talteenotetun koboltin, lyijyn, litiumin tai nikkelin määrästä akkumallissa ja -erässä valmistuslaitoksittain (8 artikla). Näiden akkujen tulisi 1. tammikuuta 2030 alkaen sisältää vähintään seuraava osuus jätteestä talteenotettua materiaalia: koboltti 12 prosenttia, lyijy 85 prosenttia, litium 4 prosenttia ja nikkeli 4 prosenttia. Tammikuun 1. päivästä 2035 alkaen vastaavat vähimmäisosuudet olisivat: koboltti 20 prosenttia, litium 10 prosenttia ja nikkeli 12 prosenttia. Lyijyn vähimmäisosuus pysyisi 85 prosentissa.
Asetuksen mukaan yleiskäyttöisiä irtoakkuja voitaisiin 1. tammikuuta 2026 alkaen saattaa markkinoille vain, jos noudatettaisiin niiden sähkökemialliselle suorituskyvylle ja kestolle asetettuja vaatimuksia (9 artikla ja liite III). Komissio arvioisi 31. joulukuuta 2030 mennessä ei-ladattavien yleiskäyttöisten irtoakkujen asteittaiseen käytöstä poistamiseen tähtäävien toimenpiteiden toteutettavuutta.
Asetuksessa säädettäisiin sisäisesti varastoivien ladattavien teollisuusakkujen ja sähköajoneuvoakkujen sähkökemiallisen suorituskyvyn ja keston tietovaatimuksista sekä 1. tammikuuta 2026 noudatettavista ladattavien teollisuusakkujen sähkökemiallisen suorituskyvyn ja keston vähimmäisarvoista (10 artikla ja liite IV).
Asetus edellyttäisi, että valmistajien olisi suunniteltava irtoakuilla varustetut laitteet siten, että loppukäyttäjä tai riippumattomat toimijat voisivat helposti irrottaa ja vaihtaa käytetyt akut (11 artikla). Asetus edellyttäisi myös, että kiinteiden akkusähkövarastojen tulisi olla turvallisia tavanomaisen toiminnan ja käytön aikana (12 artikla ja liite V).
Merkintä- ja tietovaatimukset (III luku)
Asetus edellyttäisi, että akut olisi 1. tammikuuta 2027 alkaen merkittävä siten, että niistä kävisi ilmi akkuja ja niiden pääasiallisia ominaisuuksia koskevat tiedot (13 artikla ja liite VI). Akun tai akun pakkauksen merkinnöissä olisi ilmoitettava myös käyttöikä, latauskapasiteetti, erilliskeräysvaatimus, vaaralliset aineet ja turvallisuusriskit. Akkuun painettavasta tai kaiverrettavasta QR-koodista olisi oltava pääsy akun tietoihin.
Asetuksen mukaan ladattavissa teollisuusakuissa ja sähköajoneuvoakuissa tulisi olla digitaalinen akunhallintajärjestelmä, joka tallentaisi akkujen toimintakunnon ja odotetun käyttöiän määrittämiseksi tarvittavat tiedot (14 artikla ja liite VII). Akun laillisesti ostaneella taikka tämän puolesta toimivalla kolmannella osapuolella olisi milloin tahansa oltava pääsy järjestelmän tietoihin.
Akkujen vaatimustenmukaisuus (IV luku) ja vaatimustenmukaisuuden arviointilaitosten ilmoittaminen (luku V)
Asetuksen säännöt akkujen vaatimustenmukaisuuden arvioinnista koostuisivat enimmäkseen vakiosäännöksistä. Asetuksessa säädettäisiin kahdesta eri arviointimenettelystä, jotka riippuisivat arvioinnin kohteena olevista tuotevaatimuksista (17 artikla ja liite VIII). Asetuksessa säädettäisiin myös EU-vaatimustenmukaisuusvakuutuksesta, jossa ilmoitettaisiin, että asetuksen kestävyys-, turvallisuus- ja merkintävaatimusten täyttyminen on osoitettu (18 artikla ja liite IX). Myös säännökset vaatimustenmukaisuuden arviointilaitosten ilmoittamisesta koostuisivat enimmäkseen vakiosäännöksistä. Joitakin säännöksiä olisi muutettu ilmoitettujen laitosten riippumattomuuden lujittamiseksi (25, 27 ja 28 artikla).
Muut kuin VII luvussa tarkoitetut talouden toimijoiden velvollisuudet (VI luku)
Luvussa vahvistettaisiin talouden toimijoiden velvollisuudet. Säännökset olisivat vakiomuotoisia. Asetuksessa edellytettäisiin, että sisämarkkinoille saatettaville ladattaville teollisuusakuille ja sähköajoneuvoakuille vahvistettaisiin hankintaketjun selvitysperiaatteet (due diligence -periaatteet) (39 artikla ja liite X).
Akkujen käsittely elinkaaren päättyessä (VII luku)
Luvun säännöksillä korvattaisiin vastaavat paristo- ja akkudirektiivin säännökset. Luvun säännökset tulisivat voimaan 1. heinäkuuta 2023, jolloin myös paristo- ja akkudirektiivi ehdotetaan kumottavaksi.
Jäsenvaltioilla olisi velvollisuus perustaa toimivaltaisen viranomaisen hallinnoima tuottajarekisteri, johon tuottajien olisi rekisteröidyttävä (46 artikla) Toimivaltaisen viranomaisen tulisi tehdä rekisteröintipäätös kuuden viikon kuluessa kaikki tarvittavat tiedot sisältävän hakemuksen vastaanottamisesta.
Akkujen tuottajille asetettaisiin laajennettu tuottajavastuu akuista, jotka ne saattavat ensimmäistä kertaa markkinoille jäsenvaltion alueella (47 artikla). Tuottajat voisivat huolehtia velvoitteistaan kollektiivisesti tuottajayhteisön kautta. Tuottajavastuuseen sisältyisi velvollisuus rahoittaa ja järjestää käytettyjen akkujen erilliskeräys ja käsittely, raportointi toimivaltaiselle viranomaiselle, akkujen erilliskeräyksen edistäminen sekä tiedonantovelvollisuus akuista. Jätedirektiivin Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi 2008/98/EY jätteistä ja tiettyjen direktiivien kumoamisesta. tuottajavastuusäännöksiä ei sovellettaisi akkuihin.
Tuottajien olisi varmistettava kaikkien käytettyjen irtoakkujen keräys (48 artikla). Tuottajien tulisi perustaa loppukäyttäjälle maksuton keräyspisteiden verkosto sekä huolehtia tarvittavista keräys- ja kuljetusjärjestelyistä. Tuottajien olisi saavutettava asetuksessa säädetyt keräystavoitteet (45 prosenttia vuonna 2023, 65 prosenttia vuonna 2025 ja 70 prosenttia vuonna 2030). Myös autonakkujen, teollisuusakkujen ja sähköajoneuvoakkujen tuottajien olisi järjestettävä kaikkien tällaisten akkujen keräys (49 artikla). Keräyksen tulisi olla maksuton eikä loppukäyttäjää saisi velvoittaa ostamaan uutta akkua. Tuottajan olisi tarjouduttava ottamaan käytetyt akut takaisin loppukäyttäjiltä tai helppopääsyisistä keräyspisteistä.
Akkujen jakelijoilla olisi velvollisuus ottaa käytetyt akut takaisin loppukäyttäjältä maksutta niiden kemiallisesta koostumuksesta tai alkuperästä riippumatta ja ilman uuden akun ostovelvoitetta (50 artikla). Vastaanotetut akut olisi luovutettava tuottajille tai muille jätehuoltotoimijoille käsittelyä ja kierrätystä varten. Jätteenkäsittelylaitosten olisi niin ikään luovutettava romuajoneuvojen ja sähkö- ja elektroniikkalaiteromun käsittelystä peräisin olevat käytetyt akut asianomaisten akkujen tuottajille tai jätehuoltotoimijoille niiden käsittelyä ja kierrätystä varten (52 artikla). Vastaavantyyppinen luovutusvelvollisuus olisi säädetty myös jätehuoltoviranmaisille (53 artikla) sekä käytettyjen irtoakkujen vapaaehtoisille keräyspisteille (54 artikla).
Jäsenvaltioiden olisi saavutettava asetuksessa vahvistetut käytettyjen irtoakkujen keräysasteet (55 artikla). Keräysasteet nousisivat asteittain siten, että käytetyistä irtoakuista tulisi kerätä vuoden 2025 loppuun mennessä 65 prosenttia ja vuoden 2030 loppuun mennessä 70 prosenttia.
Kerättyjä akkuja ei saisi polttaa eikä sijoittaa kaatopaikalle (56 artikla ja liite XII). Asetus myös edellyttäisi, että kaikki kerätyt käytetyt akut tulisi kierrättää ja että kierrätysprosesseissa olisi saavutettava asetuksessa säädetyt vähimmäiskierrätystehokkuudet lyijyakuille, nikkeli-kadmiumakuille, litiumakuille sekä muille akuille (57 artikla ja liite XII).
Tuottajien olisi annettava teollisuus- ja sähköajoneuvoakkujen käyttötarkoituksen muuttamisesta huolehtiville toimijoille pääsy akunhallintajärjestelmään akun toimintakunnon määrittämistä varten (59 artikla). Näiden toimijoiden olisi varmistettava, että akkujen ja niiden osien tarkastus, suorituskyvyn testaus, pakkaaminen ja siirto suoritettaisiin asianmukaisia laadunvalvonta- ja turvallisuusohjeita noudattaen. Niiden olisi myös varmistettava, että käyttötarkoitukseltaan muutettu tai uudelleenvalmistettu akku olisi markkinoille saatettaessa asetuksen sekä muun sovellettavan lainsäädännön ja teknisten vaatimusten mukainen.
Tuottajien tulisi ilmoittaa toimivaltaiselle viranomaiselle vuosittain tiedot markkinoille saatettujen akkujen sekä kerättyjen ja käsiteltäväksi tai kierrätettäväksi toimitettujen käytettyjen akkujen määristä. Käytettyjen akkujen käsittelijöiden olisi puolestaan ilmoitettava vuosittain käsittelyä ja kierrätystä varten vastaanotettujen akkujen määrä, kierrätettävien käytettyjen akkujen määrä sekä tiedot käytettyjen akkujen kierrätystehokkuuksista ja talteen otetun materiaalin osuuksista (61 artikla). Jäsenvaltiot ilmoittaisivat komissiolle vuosittain akkutyypin ja -kemian mukaan eritellyt tiedot jäsenvaltion alueella ensimmäistä kertaa jakeluun tai käyttöön toimitettujen akkujen määrästä, kerättyjen akkujen määrästä ja saavutetuista kierrätysasteista sekä siitä, onko asetuksen mukaiset kierrätystehokkuudet ja talteenotetun materiaalin osuudet saavutettu (62 artikla).
Sähköinen tiedonvaihto (VIII luku)
Komission tulisi perustaa 1. tammikuuta 2026 mennessä sähköinen tiedonvaihtojärjestelmä, joka sisältäisi tiedot sisäisesti varastoivista ladattavista teollissuusakuista ja sähköajoneuvoakuista (64 artikla ja liite XIII). Järjestelmän tietoja pitäisi voida lajitella ja niistä tulisi voida tehdä hakuja, minkä lisäksi siihen tulisi voida syöttää tietoja koneellisesti luettavassa muodossa. Komissio julkaisisi järjestelmässä tietyt 62 artiklassa tarkoitetut raportointitiedot.
Jokaisesta yksittäisestä markkinoille saatetusta teollisuus- ja sähköajoneuvoakusta olisi 1. tammikuuta 2026 mennessä oltava käytössä sähköinen tietue eli akkupassi (65 artikla). Akkupassin tulisi olla yksilöllinen kullekin akulle, ja sillä tulisi olla yksilöllinen tunniste. Akkupassin avulla olisi päästävä kunkin akkutyypin ja -mallin sähköiseen tiedonvaihtojärjestelmään tallennettuihin perustietoihin.
Unionin markkinavalvonta, unionin markkinoille tuleville akuille tehtävät tarkastukset sekä unionin suojamenettelyt (IX luku)
Luvussa vahvistettaisiin markkinavalvontaa koskevat vakiosäännökset (66–69 artikla). Markkinavalvontaviranomaisilla olisi asetuksen nojalla oikeus vaatia talouden toimijoita ryhtymään korjaaviin toimiin, jos akku ei olisi vaatimustenmukainen tai talouden toimija rikkoisi sisämarkkina-, kestävyys-, turvallisuus- tai merkintäsäännöksiä taikka hankintaketjun selvitysperiaatteista johtuvaa velvoitetta.
Ympäristöä säästävät julkiset hankinnat, menettely vaarallisia aineita koskevien rajoitusten muuttamiseksi ja komission suorittama hankintaketjun selvitysjärjestelyjen tunnustaminen (X luku)
Asetus edellyttäisi, että hankintaviranomaisten ja hankintayksikköjen olisi akkuja tai akuilla varustettuja tuotteita hankkiessaan otettava huomioon akkujen elinkaarenaikaiset ympäristövaikutukset, jotta tällaiset vaikutukset voitaisiin pitää mahdollisimman vähäisinä (70 artikla). Asetus sisältäisi myös menettelyn vaarallisten aineiden rajoitusten muuttamiseksi (71 artikla). Hallitukset, toimialajärjestöt ja etujärjestöjen ryhmittymät, jotka kehittävät ja valvovat hankintaketjun selvitysjärjestelyjä, voisivat esittää komissiolle hakemuksen järjestelyjen tunnustamisesta (72 artikla). Komissio voisi täytäntöönpanosäädöksellä tunnustaa järjestelmän vastaavuuden asetuksen vaatimusten kanssa.
Asetuksen voimaantulo
Asetusta sovellettaisiin 1 päivästä tammikuuta 2022. Edellä kuvatuin tavoin useiden keskeisten velvoitteiden soveltaminen alkaisi kuitenkin porrastetusti vasta myöhemmin ja sijoittuen useammalle vuodelle.
Toimivallan siirto komissiolle
Asetuksessa komissiolle ehdotetaan hyvin laajaa toimivallan siirtoa.
Valta hyväksyä delegoituja säädöksiä ehdotetaan siirrettäväksi viiden vuoden ajaksi asetuksen voimaantulopäivästä seuraavissa asioissa: vaarallisia aineita koskevien rajoitusten muuttaminen (6 artiklan 2 kohta), menetelmä akun kokonaishiilijalanjäljen laskemiseksi, hiilijalanjälkiluokkien vahvistaminen ja elinkaarenaikaisen enimmäishiilijalanjäljen määrittely (7 artiklan 1-3 kohta), akkujen kierrätetyn sisällön vähimmäisosuudet (8 artiklan 4 kohta), sähkökemiallisen suorituskyvyn ja keston muuttujien vähimmäisarvot yleiskäyttöisille irtoakuille (9 artiklan 2 kohta) ja sisäisesti varastoiville ladattaville teollisuusakuille (10 artiklan 3 kohta), liitteen V (12 artiklan 2 kohta), liitteen VIII (17 artiklan 4 kohta) ja liitteen X muuttaminen sekä hankintaketjun selvitysperiaatteita koskevien velvoitteiden muuttaminen (39 artiklan 8 kohta), irtoakkujen keräysasteen laskentamenetelmän muuttaminen (55 artiklan 4 kohta), käytettyjen akkujen käsittely- ja kierrätysvaatimusten muuttaminen (56 artiklan 4 kohta), talteenotetun materiaalin vähimmäisosuuksien muuttaminen (57 artiklan 6 kohta), perusteet vastaavien olosuhteiden arvioimiseksi unionin ulkopuolelle tapahtuvalle käytettyjen akkujen käsittelylle (58 artiklan 3 kohta) ja pakolliset vähimmäiskriteerit tai –tavoitteet ympäristöä säästäville julkisille hankinnoille (70 artiklan 2 kohta).
Asetuksessa säädettäisiin lisäksi täytäntöönpanovallan siirrosta komissiolle eli komitologiamenettelystä. Komissiota avustaisi jätedirektiivillä perustettu komitea. Täytäntöönpanosäädökset hyväksyttäisiin tarkastelumenettelyä noudattaen esimerkiksi hiilijalanjälki-ilmoituksen ja hiilijalanjälkiluokkaa koskevan ilmoituksen muodosta (7 artiklan 1 ja 2 kohta), akkujen kierrätetyn sisällön laskenta- ja todentamismenetelmästä (8 artiklan 1 kohta) sekä sähköisen tietojenvaihtojärjestelmän arkkitehtuurista ja tietojen käsittelystä ja ilmoittamisen muodosta (64 artiklan 5 kohta). Neuvoa-antavaa menettelyä noudattaen hyväksyttäisiin täytäntöönpanosäädös, jossa komissio pyytäisi ilmoittamisesta vastaavaa viranomaista toteuttamaan tarvittavat korjaavat toimet tilanteessa, jossa ilmoitettu laitos ei täyttäisi sille asetettuja vaatimuksia (32 artiklan 4 kohta). Lisäksi komissio hyväksyisi välittömästi sovellettavan täytäntöönpanosäädöksen asianmukaisesti perustelluissa erittäin kiireellisissä tapauksissa koskien toimenpiteitä sellaisille vaatimustenmukaisille akuille, jotka aiheuttavat riskin ihmisten terveydelle ja turvallisuudelle ja omaisuudelle tai ympäristölle (68 artiklan 6 kohta).