3.1
Komission tiedonanto
Komissio on tiedonannossaan esittänyt seuraavat perustelut neuvoston päätöstä koskevalle aloitteelleen:
1. Johdanto
Vihapuheen ja viharikosten torjunta on osa komission toimia EU:n keskeisten arvojen edistämiseksi ja EU:n perusoikeuskirjan noudattamisen varmistamiseksi. Kaikki vihan ja suvaitsemattomuuden muodot ja ilmentymät ovat ristiriidassa ihmisarvon, vapauden, demokratian, tasa-arvon, oikeusvaltion ja ihmisoikeuksien kunnioittamisen arvojen kanssa, mukaan lukien vähemmistöihin kuuluvien henkilöiden oikeudet. Samalla sananvapaus on yksi demokraattisen ja moniarvoisen yhteiskunnan pilareista, ja sillä on oltava vahva suoja. Toimenpiteillä on varmistettava korkea turvallisuuden taso rikosten, rasismin ja muukalaisvihan estämiseksi ja torjumiseksi.
Vihapuhe ja viharikokset eivät vaikuta vain yksittäisiin uhreihin ja heidän yhteisöihinsä, aiheuttaen heille kärsimystä ja rajoittaen heidän perusoikeuksiaan ja vapauksiaan, vaan myös koko yhteiskuntaan. Vihapuheen ja viharikosten määrä on kasvanut Euroopassa voimakkaasti viime vuosikymmeninä. Internetin ja sosiaalisen median käytön lisääntyminen on myös lisännyt vihapuhetta verkossa vuosien mittaan. COVID-19-pandemia on luonut ilmapiirin, jossa vihapuhe on kukoistanut.
2. Aloitteen tausta
2.1. Institutionaalinen konteksti
Komissio esittää aloitteen Euroopan unionista tehdyn sopimuksen (SEU) 17 artiklan 1 kohdan perusteella ja SEUT 83 artiklan 1 kohdassa tarkoitetun kaksivaiheisen menettelyn mukaisesti.
Ensimmäisessä vaiheessa neuvosto tekee yksimielisesti Euroopan parlamentin hyväksynnän saatuaan päätöksen, jolla vihapuhe ja viharikokset määritellään SEUT 83 artiklan 1 kohdassa esitetyt kriteerit täyttäväksi rikollisuuden alaksi. Toisessa vaiheessa komissio voi ehdottaa direktiiviä, jolla vahvistetaan vihapuheen ja viharikosten määritelmiä ja seuraamuksia koskevat vähimmäissäännöt, jotka Euroopan parlamentti ja neuvosto hyväksyvät tavallisessa lainsäätämisjärjestyksessä. Tämä aloite koskee ensimmäistä vaihetta eikä rajoita toisessa vaiheessa mahdollisesti tehtäviä toimia.
Kun neuvoston päätös on hyväksytty, komissio käyttää aloiteoikeuttaan paremman sääntelyn vaatimusten mukaisesti. Komissio tekee vaikutusarvioinnin arvioidakseen huolellisesti eri vaihtoehtoja. Komissio kiinnittää erityistä huomiota vihapuheen ja viharikosten ilmiöiden kehitykseen. Laatiessaan tällaista lainsäädäntöä komissio kuulee jäsenvaltioita ja Euroopan parlamenttia sekä järjestää myös kaikkien asianomaisten sidosryhmien laajan kuulemisen.
2.2. Vihapuheen ja viharikosten torjunta EU:n painopisteenä
Neuvoston puitepäätös rasismin ja muukalaisvihan tiettyjen muotojen ja ilmaisujen torjumisesta rikosoikeudellisin keinoin (2008/913/YOS) muodostaa jo nyt EU-tasolla kehyksen, joka mahdollistaa vahvat yhteiset toimet rasistista ja muukalaisvihamielistä vihapuhetta ja viharikoksia vastaan. Komissio tukee jäsenvaltioiden toimia puitepäätöksen panemiseksi tehokkaasti täytäntöön.
Tämä aloite on osa laajempaa EU:n toimien kokonaisuutta, jolla torjutaan laitonta vihapuhetta sekä väkivaltaisia ääriliikkeitä ja terrorismia verkossa, mukaan lukien EU:n käytännesäännöt verkossa esiintyvän laittoman vihapuheen torjumiseksi, asetus terroristiseen verkkosisältöön puuttumisesta ja EU Internet Forum. Muita toimia ovat audiovisuaalisten mediapalvelujen tarjoamista koskeva direktiivi, digipalvelusäädöstä koskeva ehdotus, EU:n rasismintorjunnan toimintasuunnitelma 2020−2025, antisemitismin torjuntaa ja juutalaisten elämän edistämistä EU:ssa koskeva strategia, HLBTIQ-henkilöiden tasa-arvoa koskeva strategia 2020−2025, sukupuolten tasa-arvostrategia 2020−2025, naisiin kohdistuvan väkivallan ja perhevallan estämistä ja torjumista koskeva tuleva direktiiviehdotus, vammaisten henkilöiden oikeuksia koskeva strategia 2021−2030, uhrien oikeuksia koskeva strategia 2020−2025 ja uhridirektiivi.
3. Tarve laajentaa EU-rikoslista vihapuheeseen ja viharikoksiin
3.1. Vihapuhe ja viharikokset rikollisuuden alana
Vihapuhe ja viharikokset tunnustetaan kansainvälisellä tasolla selvästi rikollisuuden alaksi. Jo vuonna 1997 Euroopan neuvosto on suosituksessaan todennut vihapuheen yllytykseksi vihaan, joka kohdistuu tiettyjen suojattujen ominaisuuksien määrittelemiin yksilöihin tai ryhmiin. Vihapuheen määritelmä on Euroopan rasismin ja suvaitsemattomuuden vastaisen komission (ECRI) vuoden 2015 suosituksessa ja Euroopan turvallisuus- ja yhteistyöjärjestöllä (ETYJ) on viharikosten määritelmä.
Puitepäätöksessä vahvistetaan rikosoikeudelliset määritelmät vakavimmille rasismin ja muukalaisvihan muodoille. Vihapuheessa ja viharikoksissa rikoksentekijän toiminnan aiheuttaa ennakkoluuloihin perustuva motivaatio. Rikoksentekijän motivaatio on keskeinen näiden rikosten erottamiseksi muista rikoksista ja niiden vakavuuden määrittämiseksi, kun otetaan huomioon näiden rikosten erityiset vaikutukset yksittäisiin uhreihin, yhteisöihin ja koko yhteiskuntaan laajasti.
Viha on sekä vihapuheen että viharikosten olennainen piirre. Kun otetaan huomioon vihapuheelle ja viharikoksille tunnusomainen erityispiirre eli sellaisiin henkilöihin tai ryhmiin kohdistuva viha, joilla on (tai katsotaan olevan) suojattuja ominaisuuksia, vihapuhetta ja viharikoksia voidaan pitää SEUT 83 artiklan 1 kohdassa tarkoitettuna ”rikollisuuden alana”.
3.2. Vihapuhe ja viharikokset erityisen vakavan rikollisuuden alana
3.2.1. Vaikutus yhteisiin arvoihin
Vihapuhe ja viharikokset ovat erityisen vakavia rikoksia, koska niillä on haitallisia vaikutuksia yksilöihin ja yhteiskuntaan, mikä heikentää EU:n perustaa. Vihapuhe ja viharikokset ovat vastoin EU:n yhteisiä arvoja ja perusoikeuksia, jotka on vahvistettu SEU 2 ja 6 artiklassa ja perusoikeuskirjassa. Euroopan ihmisoikeustuomioistuin on oikeuskäytännössään johdonmukaisesti todennut tällaisen toiminnan olevan erityisen vakavaa, kun otetaan huomioon sen vaikutukset arvoihin ja perusoikeuksiin.
3.2.2. Haitalliset vaikutukset yksittäisiin uhreihin ja heidän yhteisöihinsä
Vihapuhe ja viharikokset loukkaavat uhrien perusoikeutta ihmisarvoon ja tasa-arvoon. Niillä on vakavia ja usein pitkäaikaisia seurauksia uhrien fyysiselle ja psyykkiselle terveydelle ja hyvinvoinnille. Viharikosten uhrit joutuvat elämään toistuvan uhriksi joutumisen pelossa ja haavoittuvammassa asemassa olevat ryhmät, kuten ikääntyneet, lapset ja fyysisesti ja henkisesti vammaiset henkilöt, kokevat olevansa alttiimpia vihapuheelle käyttäessään verkkoviestintää arkielämässään. Vihapuheen uhrit altistuvat myös poliittiselle ja sosiaaliselle syrjäytymiselle. Vihaan perustuvat rikokset lähettävät viestejä kokonaisten ryhmien ja yhteisöjen torjumisesta ja niiden arvojen kiistämisestä, ja nämä ryhmät ja yhteisöt sekä niihin kuuluvat henkilöt pelkäävät ja tuntevat olevansa vaarassa joutua hyökkäysten kohteeksi tulevaisuudessa.
3.2.3. Haitalliset vaikutukset yhteiskuntaan
Vihapuheella ja viharikoksilla on myös vahva yhteiskunnallinen ulottuvuus. Ne uhkaavat demokraattisia arvoja, sosiaalista vakautta ja rauhaa, lisäävät sosiaalisia jakolinjoja, heikentävät sosiaalista yhteenkuuluvuutta ja käynnistävät kostotoimia, jotka johtavat väkivaltaan ja vastaväkivaltaan.
Vihapuhe ja viharikokset vaikuttavat haitallisesti perusoikeuksiin. Viha myrkyttää poliittista vuoropuhelua ja vaikuttaa kansalaisten halukkuuteen osallistua politiikkaan ja toimia julkisesti näkyvissä virka- ja luottamustehtävissä. Vihapuhe voi johtaa konfliktien lisäksi myös viharikoksiin. Todisteet viittaavat ”vihan pyramidiin” tai ”vahingoittamisen portaisiin”. Tutkimukset osoittavat myös, että sosiaalisessa mediassa esiintyvä vihapuhe lisää vähemmistöihin kohdistuvia rikoksia fyysisessä maailmassa. Altistuminen vihapuheelle tai sen kohteeksi joutuminen voi myös edistää radikalisoitumista ja väkivaltaista ääriliikehdintää.
3.2.4. Vihapuheen ja viharikosten laajuus
EU:n perusoikeusviraston kyselyyn vastanneista HLBTIQ-henkilöistä 11 prosenttia indikoi joutuneensa fyysisen tai seksuaalisen hyökkäyksen kohteeksi siksi, että he ovat HLBTIQ-henkilöitä. Vihapuhe ja viharikokset aasialaistaustaisia, erityisesti kiinalaisia vastaan, ovat lisääntyneet COVID-19-pandemian aikana. Perusoikeusviraston antisemitismiä koskevan vuonna 2018 tehdyn tutkimuksen mukaan 40 prosenttia EU:n juutalaisista pelkää joutuvansa fyysisen hyökkäyksen kohteeksi. Vuoden 2017 perusoikeusviraston tutkimuksen mukaan 27 prosenttia muslimeista on kokenut vihaan perustuvaa häirintää edellisten 12 kuukauden aikana.
Naiset ja erityisesti nuoret naiset joutuvat sukupuoleen perustuvan vihapuheen kohteeksi verkossa ja sen ulkopuolella. Vuonna 2020 tehdyn maailmanlaajuisen tutkimuksen mukaan 52 prosenttia nuorista naisista ja tytöistä oli kokenut verkkoväkivaltaa, kuten uhkailuja.
YK ilmaisi huolensa ikääntyneisiin kohdistuvasta vihapuheesta. Vammaisilla henkilöillä on muita suurempi riski joutua väkivaltarikosten, myös viharikosten, uhreiksi tai kohdata vihapuhetta.
Nämä luvut ovat vain jäävuoren huippu, sillä kaikista tapauksista ei ilmoiteta ja kaikkia tapauksia ei kirjata, myöskin tiedon keräämisen menetelmät eivät ole vertailukelpoisia. Lähteet osoittavat esimerkiksi, että 88 prosenttia vihaan perustuvista fyysisistä hyökkäyksistä romaneja vastaan ei ilmoitettu ja että 79 prosenttia juutalaisvastaista häirintää kokeneista juutalaisista henkilöistä jätti ilmoittamatta vakavimmista tapauksista poliisille tai muulle organisaatiolle. Vain 21 prosenttia HLBTIQ-henkilöihin kohdistuneista fyysisen tai seksuaalisen väkivallan tapauksista ilmoitettiin.
3.2.5. Rikosoikeudellinen vastaus jäsenvaltioissa
Puitepäätöksen täytäntöönpanon tuloksena vihapuhe on kriminalisoitu kaikissa jäsenvaltioissa rodun, ihonvärin, uskonnon, syntyperän taikka kansallisen tai etnisen alkuperän perusteella. Lisäksi jäsenvaltiot ovat kriminalisoineet vihapuheen, joka kohdistuu myös muihin suojattuihin ominaisuuksiin.
Myös viharikokset on laajasti kriminalisoitu jäsenvaltioissa, joko tiettyjä rikoksia koskevana itsenäisenä rikoksena tai yleisenä raskauttavana asianhaarana kaikissa rikoksissa, joiden vaikuttimena on ennakkoluuloisuus. Jäsenvaltiot ovat kriminalisoineet viharikoksia muutenkin kuin rotuun, ihonväriin, uskontoon, syntyperään taikka kansalliseen tai etniseen alkuperään perustuvana.
3.3. Vihapuheen ja viharikosten rajat ylittävä ulottuvuus
Vihapuheen ja viharikosten rajat ylittävä ulottuvuus on todettu näiden ilmiöiden luonteen ja vaikutuksen perusteella samoin kuin sillä, että on erityinen tarve torjua niitä yhteisin perustein. Tämä on selvää verkossa esiintyvän vihapuheen osalta. Se leviää nopeasti ja on kaikkien saavutettavissa kaikkialla. Muualla kuin verkossa esitetyillä vihaviesteillä on rajat ylittävä ulottuvuus, koska niitä on helppo toistaa ja levittää laajalti rajojen yli.
Viharikosten rajat ylittävä ulottuvuus liittyy suorasti vihapuheen rajat ylittävään ulottuvuuteen. Vihapuheen tavoin viharikosten taustalla olevia ideologioita voidaan tuottaa kansainvälisesti ja jakaa nopeasti verkossa. Viharikokset voivat myös luoda pelon tai sosiaalisten konfliktien ilmapiirin, joka voi levitä EU:n jäsenvaltiosta toiseen. Vihapuhe ja viharikokset voivat myös johtaa radikalisoitumiseen ja rajojen yli liikkuvien ja ideologialtaan yhtenäisten ääriryhmien syntymiseen. Sama ilmiö voi johtaa viharikosten toistamiseen toisessa maassa tai seurantamalleihin, joissa jäljitellään toisessa valtiossa ensiksi tehtyä rikosta.
Tämä tausta korostaa sitä, että vihapuhetta ja viharikoksia on erityisesti tarpeen torjua yhteisin perustein. Yhteisten arvojen turvaaminen edellyttää yhteisiä toimia.
Vihapuheen ja viharikosten kriminalisoimatta jättäminen joissakin harvoissa jäsenvaltioissa saattaa heikentää toimia, joilla puututaan tehokkaasti näihin ilmiöihin, ja edistää heijastusvaikutuksia. Yhteisen kriminalisointeja koskevan lähestymistavan toteuttamatta jättäminen johtaa myös siihen, että tällaisten tekojen uhrien suojelu on puutteellista ja epätasaista eri puolilla EU:ta. Hajanainen lähestymistapa voi lähettää yleisölle ristiriitaisia viestejä. Lisäksi erityinen tarve torjua vihapuhetta ja viharikoksia yhteisin perustein johtuu yksittäisten jäsenvaltioiden pyrkimyksistä kriminalisoida eri viharikokset ja vihapuheen muodot itse, mikä aiheuttaa pirstoutuneisuutta, mikä johtaa hajanaisuuteen ja siihen, että henkilöillä, jotka voivat joutua vihapuheen ja viharikosten uhreiksi, ei ole tasapuolisia toimintaedellytyksiä.
3.4. Rikollisuudessa tapahtunut kehitys
YK:n mukaan verkossa ja sen ulkopuolella esiintyvä vihapuhe ja kiihotus ovat viime vuosina lisääntyneet hälyttävästi. Lisääntyminen liittyy muutoksiin sosiaalisessa, taloudellisessa ja teknologisessa toimintaympäristössä. Internet tarjoaa kanavan, jonka avulla vihapuhetta voidaan levittää laajemmalti ja jakaa helposti verkossa. Väkivaltaisia ääri-ideologioita edustavien henkilöiden ja ryhmien voimakas yleistyminen eri puolilla Eurooppaa on yksi niistä seikoista, jotka ovat edistäneet yhteiskunnan polarisaatiota ja radikalisoitumista.
COVID-19-pandemia on luonut ilmapiirin, jossa vihapuhe on kukoistanut. Pandemia toi esiin sukupolvien välisiä jännitteitä ja lisäsi sosiaalisessa mediassa esiintyviä vihamielisiä viestejä, joita voidaan pitää ikääntyneisiin henkilöihin kohdistuvana vihapuheena. HLBTIQ-henkilöihin kohdistuva väkivalta on lisääntynyt pandemian alusta lähtien. Tällä hetkellä 11 jäsenvaltiota on tehnyt lainsäädäntöehdotuksia tai käynnistänyt prosesseja vihapuheen ja/tai viharikosten kriminalisoimiseksi laajemmin.
4. EU-rikoslistan laajentamisen lisäarvo
4.1. Tehokas EU-tason vastaus
Komissio katsoo, että tämä aloite on EU-tasolla tehokkain vastaus havaittuihin haasteisiin. Vain yhteisellä EU-tason aloitteella voidaan tehokkaasti suojella SEU 2 artiklassa vahvistettuja yhteisiä arvoja.
Yhteisillä toimilla voidaan tehokkaasti ja johdonmukaisesti vastata näiden kahden ilmiön rajat ylittävän luonteen aiheuttamiin haasteisiin sekä niiden laajuuteen ja yleistymiseen. Tällä aloitteella puututaan kattavasti rajat ylittävään ongelmaan, kun otetaan huomioon jäsenvaltioiden nykyiset toisistaan poikkeavat ja hajanaiset rikosoikeudelliset lähestymistavat ja rajoitettu vaikutus EU:n tasolla.
Vain EU:n yhteisellä lähestymistavalla vihapuheen ja viharikosten kriminalisointiin voidaan varmistaa tällaisten tekojen uhrien yhdenmukainen suojelu kaikkialla EU:ssa. Yhteisillä rikosoikeudellisilla toimilla voidaan parantaa keskinäistä luottamusta ja oikeudellista yhteistyötä. jotka ovat EU:n vapauden, turvallisuuden ja oikeuden alueen perusperiaatteita, perusoikeuksia kunnioittaen.
4.2. EU-rikoslistan laajentamisen vaihtoehtojen puute
Vaikka tietyt SEUT 83 artiklan 1 kohdassa luetellut rikollisuuden alat saattavat olla osittain päällekkäisiä, vihapuhetta ja viharikoksia koskevia rikosten määritelmien ja seuraamusten vähimmäissääntöjä ei ole toistaiseksi voitu hyväksyä EU-tasolla. Vaikuttaa siltä, että vain vihapuheen ja viharikosten määrittely uudeksi erilliseksi rikollisuuden alaksi voi mahdollistaa tehokkaan ja kattavan rikosoikeudellisen lähestymistavan näihin ilmiöihin EU:n tasolla.
Komission aloite noudattaa toissijaisuusperiaatetta, joka vaikuttaa sisältyvän luontaisesti SEUT 83 artiklan 1 kohdan kriteerien täyttämiseen. Lisäksi aloite on oikeasuhtainen tavoitteeseen nähden. Se ei itsessään aiheuta mitään taloudellista tai hallinnollista taakkaa EU:lle, kansallisille hallituksille, alueellisille tai paikallisille viranomaisille, taloudellisille toimijoille tai kansalaisille.
5. Johtopäätökset
Tiedonannolla komissio kehottaa neuvostoa Euroopan parlamentin suostumuksella edistämään tätä aloitetta ja päättämään EU-rikoslistan laajentamisesta kattamaan vihapuheen ja viharikokset. Tätä varten tiedonantoon on liitetty komission aloite neuvoston päätöksen tekemiseksi SEUT 83 artiklan 1 kohdan mukaisesti.
3.2
Tiedonannon liite neuvoston päätöstä koskevaksi luonnokseksi
Tiedonannon liitteenä on luonnos neuvoston päätökseksi johdantokappaleineen. Viimeksi mainituissa osittain toistetaan tiivistetysti jo tiedonannossa todettuja EU-rikoslistan laajentamisen perusteita seuraavasti:
Vihapuhe ja viharikokset ovat ristiriidassa unionin arvojen kanssa (1). Unionin vapauden, turvallisuuden ja oikeuden alueen tavoitteena on varmistaa turvallisuuden korkea taso rikollisuutta, rasismia ja muukalaisvihaa estävillä ja torjuvilla toimenpiteillä (2). SEUT 83 artiklan 1 kohdan mukaan Euroopan parlamentti ja neuvosto voivat säätää rikosten ja seuraamusten määrittelyä koskevista vähimmäissäännöistä erityisen vakavan rikollisuuden alalla, joka on rajat ylittävää joko rikosten luonteen tai vaikutusten johdosta tai sen vuoksi, että niiden torjuminen yhteisin perustein on erityisesti tarpeen (3). Nykyinen rikollisuuden aloja koskeva luettelo ei mahdollista vihapuheen ja viharikosten ja niiden seuraamusten määrittelyä koskevien vähimmäissääntöjen säätämistä (4).
Puitepäätöksessä säädetään tehokkaista, oikeasuhtaisista ja varoittavista rikosoikeudellisista seuraamuksista rasistiselle ja muukalaisvihamieliselle vihapuheelle ja viharikoksille. Puitepäätös edellyttää jäsenvaltioita kriminalisoimaan rotuun, ihonväriin, uskontoon, syntyperään taikka kansalliseen tai etniseen alkuperään perustuvan vihapuheen. Sama vaatimus koskee vihapuheen lisäksi kaikkia muita rikoksia, joiden vaikuttimet ovat rasistisia tai muukalaisvihamielisiä. (5)
Tarve puuttua tehokkaasti muihin kuin puitepäätöksen soveltamisalaan kuuluviin perusteisiin ja erityisesti sukupuoleen, seksuaaliseen suuntautumiseen, ikään ja vammaisuuteen perustuvaan vihapuheeseen ja viharikoksiin on tunnistettu unionin tasa-arvoa koskevissa strategioissa (6). EU ja sen jäsenvaltiot ovat sopimuspuolia vammaisten henkilöiden oikeuksia koskevassa YK:n yleissopimuksessa, jonka 16 ja 17 artiklaan viitataan (7).
Kansainvälisellä tasolla tunnustetusti vihapuheelle ja viharikoksille on tunnusomaista se, että rikoksentekijän vaikuttimet perustuvat ennakkoluuloihin. Viha on kummankin ilmiön luontainen erityispiirre, joka yhdistää tätä laajempaa rikosten ryhmää. (8)
Vihapuhe ja viharikokset heikentävät unionin perustana olevia perusoikeuksia ja arvoja. Ne eivät aiheutua vahinkoa vain yksittäisille uhreille, vaan myös laajemmille yhteisöille ja koko yhteiskunnalle muun muassa vaikuttamalla tukahduttavasti sananvapauteen. (9)
Sananvapaus ja tiedonvälityksen vapaus on vahvistettu EU:n perusoikeuskirjan 11 artiklassa ja on yksi demokraattisen yhteiskunnan kulmakivistä. Vihapuheen määrittäminen rikokseksi on välttämätöntä muiden ihmisten oikeuksien ja vapauksien suojelemiseksi ja unionin tunnustamien yleisen edun tavoitteiden saavuttamiseksi. Vihapuheen kriminalisoimaan vaativan unionin lainsäädännön olisi oltava oikeasuhtaista ja tulisi kunnioittaa sananvapauden olennaista sisältöä. (10)
Vihapuhe voi johtaa konfliktien lisäksi myös viharikoksiin. Molemmat leviävät kansallisten rajojen yli. Viharikoksilla on heijastusvaikutuksia kautta jäsenvaltioiden, mikä edistää pelon ilmapiiriä ja voi aiheuttaa sosiaalisia konflikteja. (11)
Vihapuhetta ja viharikoksia esiintyy kaikkialla unionissa, ja ne ovat lisääntyneet viime vuosina (12).
Vihapuhe ja viharikokset heikentävät demokraattisen ja moniarvoisen yhteiskunnan perustaa ja SEU 2 artiklassa vahvistettuja yhteisiä arvoja. Tarvitaan unionin yhteisiä rikosoikeudellisia toimia, jotta voidaan vastata tehokkaasti vihapuheen ja viharikosten aiheuttamiin haasteisiin. Yhteisillä toimilla myös varmistettaisiin viharikosten uhrien yhdenmukainen suojelu. Yhteinen lähestymistapa myös tehostaisi jäsenvaltioiden välistä oikeudellista yhteistyötä. (13)
Vihapuhe ja viharikokset täyttävät SEUT 83 artiklan 1 kohdassa asetetut kriteerit ja ne voidaan määritellä ”rikollisuuden alaksi” (14). Rikollisuuden alojen luettelon laajentaminen on tarpeen, jotta toisessa vaiheessa voidaan säätää vihapuheen ja viharikosten määritelmiä ja seuraamuksia koskevista vähimmäissäännöistä (15). Päätös ei vaikuta toimenpiteisiin, joita voidaan toteuttaa toisessa vaiheessa (16).
Komission ehdotus toissijaiseksi lainsäädännöksi tulisi valmistella paremman sääntelyn vaatimusten mukaisesti, mukaan lukien vaikutusarviointi ja laaja konsultointi. Erityisesti komission tulisi konsultoida jäsenvaltioita toissijaisen lainsäädännön valmistelun yhteydessä, mukaan lukien kansallisten lainsäädäntökehysten erityisyydet liittyen rikosoikeuteen ja perusoikeuksiin. (17)
Tiedonannon liitteen mukaan neuvoston päätöksen 1 artiklassa todettaisiin, että vihapuhe ja viharikokset ovat SEUT 83 artiklan 1 kohdassa tarkoitettu rikollisuuden ala. Päätöksen 2 artikla koskisi päätöksen voimaantuloa.