3.2
Ehdotuksen yksityiskohtainen sisältö
Kokonaistavoite
Asetuksen 1 artiklassa vahvistettaisiin säännöt, joilla edistettäisiin asetuksen kolmea tavoitetta:
a) luonnon monimuotoisuuden ja häiriönsietokyvyn jatkuva, pitkäaikainen ja kestävä elpyminen unionin maa- ja merialueilla ennallistamalla ekosysteemejä;
b) ilmastonmuutoksen hillitseminen ja siihen sopeutuminen unionin yleisten tavoitteiden mukaisesti;
c) unionin kansainvälisten sitoumusten täyttäminen.
Viipymättä käyttöön otettavien, alueperusteisten ennallistamistoimenpiteiden olisi yhdessä katettava vähintään 20 prosenttia unionin maa- ja merialueista vuoteen 2030 mennessä ja kaikki ennallistamisen tarpeessa olevat ekosysteemit vuoteen 2050 mennessä.
Soveltamisala
Asetuksen 2 artiklan mukaan asetusta sovellettaisiin jäsenvaltioiden alueella ja aluevesillä.
Määritelmät
Asetuksen 3 artiklassa määriteltäisiin keskeiset käsitteet. Määritelmillä olisi tässä asetuksessa poikkeuksellisen suuri merkitys, koska varsinaisten velvoittavien säännösten ulottuvuus ja sisältö määrittyisivät käsitemäärittelyn kautta. Keskeisiä olisivat seuraavat määritelmät:
’ennallistaminen’ tarkoittaisi prosessia, jossa aktiivisesti tai passiivisesti tuetaan ekosysteemin elpymistä kohti hyvää tilaa tai hyvään tilaan, luontotyypin elpymistä mahdollisimman korkeatasoiseen tilaan ja sen suotuisaan viitealaan, lajin elinympäristön elpymistä laadullisesti ja määrällisesti riittäväksi tai lajien kantojen elpymistä tyydyttäville tasoille luonnon monimuotoisuuden ja ekosysteemien häiriönsietokyvyn säilyttämiseksi tai parantamiseksi;
’hyvä tila’ tarkoittaisi tilaa, jossa ekosysteemin keskeiset ominaisuudet eli sen fyysinen, kemiallinen, koostumuksellinen, rakenteellinen ja toiminnallinen tila sekä maisema- ja merimaisemaominaisuudet heijastavat korkeatasoista ekologista eheyttä, vakautta ja häiriönsietokykyä, jotka ovat tarpeen ekosysteemin pitkän aikavälin ylläpidon varmistamiseksi;
’suotuisa viiteala’ tarkoittaisi luontotyypin sellaista kokonaispinta-alaa kansallisella tasolla tietyllä luonnonmaantieteellisellä alueella tai merialueella, joka katsotaan välttämättömäksi luontotyypin ja sen lajien pitkän aikavälin elinkelpoisuuden ja sen luontaisen levinneisyysalueen kaikkien merkittävien ekologisten vaihtelujen varmistamiseksi ja joka koostuu luontotyypin pinta-alasta ja, jos kyseinen alue ei ole riittävä, luontotyypin palauttamiseen tarvittavasta alasta;
’elinympäristön riittävä laatu’ tarkoittaisi sellaista lajin elinympäristön laatua, joka mahdollistaa lajin ekologisten vaatimusten täyttymisen missä tahansa sen biologisen syklin vaiheessa siten, että laji pystyy pitkällä aikavälillä selviytymään elinympäristönsä elinkelpoisena osana sen luontaisella levinneisyysalueella;
’elinympäristön riittävä määrä’ tarkoittaisi sellaista lajin elinympäristön määrää, joka mahdollistaa lajin ekologisten vaatimusten täyttymisen missä tahansa sen biologisen syklin vaiheessa siten, että laji pystyy pitkällä aikavälillä selviytymään elinympäristönsä elinkelpoisena osana sen luontaisella levinneisyysalueella.
Lintu- ja luontodirektiivien, vesipuitedirektiivin ja meristrategiapuitedirektiivin täytäntöönpanon tehostaminen
Asetuksen 4 artiklassa asetettaisiin ennallistamistavoitteet maa-, rannikko- ja makean veden ekosysteemeille ja 5 artiklassa asetettaisiin ennallistamistavoitteet merialueiden ekosysteemeille. Ennallistamistavoitteet edellyttäisivät prosentuaalista lisäystä määrävuosiin mennessä huonossa tilassa olevien esiintymien ennallistamisessa seuraavasti: 2030 mennessä vähintään 30 prosenttia, 2040 mennessä vähintään 60 prosenttia ja 2050 mennessä vähintään 90 prosenttia.
Mikäli ennallistamalla ei saavutettaisi edellä mainittua suotuisaa viitealaa kunkin luontotyyppiryhmän osalta, jäsenvaltion tulisi palauttaa luontotyyppiryhmän luontotyyppien esiintymiä riittävässä määrin suotuisan viitealan saavuttamiseksi samalla tavoin prosentuaalisesti määritettyinä osuuksina määrävuosiin mennessä seuraavasti: 2030 mennessä vähintään 30 prosenttia, 2040 mennessä vähintään 60 prosenttia ja 2050 mennessä täysimääräisesti.
Lajien esiintymispaikkojen ennallistamis- ja myös palauttamisvelvoitteen osalta jäsenvaltion olisi saavutettava elinympäristöjen riittävä laatu ja määrä. Nämä määritteet vastaisivat luontotyyppien sekä luonnonvaraisen eläimistön ja kasviston suojelusta annetun direktiivin 92/43/ETY eli niin sanotun luontodirektiivin 1 artiklan 1 kohdan e alakohdan suotuisan suojelutason määritelmää.
On kuitenkin huomattava, että lajit, joiden elinympäristöjä olisi ennallistettava, eivät ole ainoastaan Natura 2000 -verkoston valinnan perusteena olevat luonnonvaraisten lintujen suojelusta annetun direktiivin 2009/147/EY eli niin sanotun lintudirektiivin liitteen I lajit vaan kaikki direktiivin soveltamisalaan kuuluvat Euroopassa luonnonvaraisina esiintyvät lintulajit, eivätkä ainoastaan luontodirektiivin liitteen II lajit vaan myös liitteessä IV ja V olevat lajit eli merkittävästi useammat lajit.
Kansallisessa ennallistamissuunnitelmassa olisi määritettävä 11 artiklan mukaisesti niiden alueiden määrä, jotka on ennallistettava sekä kuvattava suunnitellut tai käyttöön otetut ennallistamistoimenpiteet ja eriteltävä, mitä näistä ennallistamistoimenpiteistä suunnitellaan tai otetaan käyttöön Natura 2000 -verkostossa.
Hyvässä tilassa olevien ja ennallistettujen alueiden tila ei saisi heiketä ennen ennallistamista tai sen jälkeen. Asetuksen 11 artiklan 7 kohdan mukaan velvoite koskisi kaikkia luontotyyppiesiintymiä.
Kansallisessa ennallistamissuunnitelmassa olisi esitettävä tiedot toimenpiteistä, joilla varmistettaisiin luontotyyppien kattamien alueiden heikentymättömyys myös Natura 2000 -verkoston ulkopuolella.
Artiklassa myös säädettäisiin niistä edellytyksistä, joilla heikentymättömyysvelvoitteesta voitaisiin poiketa. Natura 2000 -verkoston osalta artikla täydentäisi luontodirektiiviä siten, että jäsenvaltio voisi jättää noudattamatta heikentymättömyysvelvoitetta, jos heikentyminen johtuisi ylivoimaisesta esteestä tai suoraan ilmastonmuutoksesta johtuvasta elinympäristön väistämättömästä muutoksesta.
Sen lisäksi, että asetus velvoittaisi ennallistamistoimiin ryhtymistä, se edellyttäisi myös määrällistä ja laadullista lopputulosta eli hyvä tila olisi saavutettava vähintään 90 prosentilla kunkin luontotyypin pinta-alasta ja suotuisa viitealan pinta-ala kullakin jäsenvaltion luonnonmaantieteellisellä alueella sekä kasvava suuntaus kohti asetuksessa tarkoitettujen lajien elinympäristöjen riittävää laatua ja määrää. Tältä osin asetuksessa ei kuitenkaan asetettaisi määräaikaa.
Kaupunkiympäristöjen ekosysteemipalveluiden turvaaminen
Asetuksen 6 artiklassa asetettaisiin tavoitteet kaupunkialueiden viheralueiden ja latvuspeitteisyyden nettomääräisen häviämisen välttämiseksi ja viheralueiden prosentuaaliseksi lisäämiseksi määrävuosiin mennessä kaupungeissa, pienemmissä kaupungeissa ja esikaupungeissa. Perusteena säännökselle esitetään viheralueista ilmastonmuutokseen sopeutumisessa saatava hyöty, mutta myös kansalaisten hyvinvointiin liittyvät hyödyt. Lisäisyysvaatimus olisi maltillisempi kuin 4 ja 5 artiklassa, sillä 2030 olisi saavutettava vasta viherpeitteisyyden ja latvuspeitteisyyden vähentymättömyys suhteessa vuoden 2021 tasoon kaikissa asetuksessa tarkoitetun asukastiheyden ylittävissä kaupungeissa, pienemmissä kaupungeissa ja esikaupungeissa ja 3 prosentin lisäisyys vuoteen 2040 sekä 5 prosentin lisäisyys vuoteen 2050 mennessä valtakunnan tasolla viheralueille.
Kaikissa asetuksessa tarkoitetun asukastiheyden ylittävissä kaupungeissa, pienemmissä kaupungeissa ja esikaupungeissa latvuspeitteisyyden olisi lisäksi oltava 10 prosenttia vuoteen 2050 mennessä ja kaikkiin uusiin sekä vanhoihin rakennuksiin, infrastruktuuriin korjaamiseen ja uudistamiseen liittyvän kaupunkiviheralueen määrän tulisi nettomääräisesti kasvaa.
Virtaavien vesien esteiden poistaminen
Asetuksen 7 artiklassa asetettaisiin velvoitteet virtavesissä olevien esteiden poistamiseksi. Tämä edistäisi virtavesien luonnollisia pitkittäis- ja sivusuuntaisia yhteyksiä sekä EU:n tavoitetta lisätä vapaasti virtaavia jokia 25 000 kilometriä vuoteen 2030 mennessä. Se auttaisi myös ennallistamaan jokisuualueita ja tulvatasankoja.
Jäsenvaltion olisi kartoitettava pintavesien pitkittäis- ja sivuttaissuuntaisten yhteyksien esteet ja yksilöitävä poistettavat esteet (kuitenkin huomioiden vesipuitedirektiivi 2000/60/EY ja Euroopan laajuista liikenneverkkoa koskeva asetus (EU) N:o 1315/2013). Poistettavat esteet olisivat ensisijaisesti vanhentuneita esteitä, joita ei enää tarvita uusiutuvan energian tuotantoon, sisävesiliikenteeseen, vesihuoltoon tai muuhun käyttöön.
Kansallisessa ennallistamissuunnitelmassa jäsenvaltion olisi luetteloitava edellä mainitut esteet ja poistettaviksi määritettävät esteet, tehtävä suunnitelma niiden poistamiseksi, ilmoitettava ennuste saavuttavasta vapaasti virtaavien jokien pituudesta 2030 ja 2050 mennessä, sekä suunniteltava mahdolliset tulvatasanteiden luonnollisten toimintojen parantamistoimenpiteet.
Jäsenvaltion olisi poistettava yksilöidyt esteet kansallisen ennallistamissuunnitelman mukaisesti ja tehtävä suunnitelman mukaiset tulvatasanteiden luonnollisten toimintojen parantamistoimenpiteet.
Pölyttäjäkadon pysäyttäminen
Asetuksen 8 artiklassa säädettäisiin velvoitteesta pysäyttää pölyttäjien väheneminen ja saavuttaa pölyttäjäpopulaatioiden kasvava suuntaus, kunnes tyydyttävät tasot saavutetaan. Tämä perustuisi pölyttäjien seurantamenetelmään, joka on tarkoitus luoda.
Jäsenvaltion olisi vuoteen 2030 mennessä käännettävä pölyttäjäkantojen vähenemissuuntaus ja samaan ajankohtaan mennessä vahvistettava tyydyttävät tasot pölyttäjille avoimessa ja toimivassa prosessissa ja arvioinnin avulla, käyttäen perusteena tuoreinta tieteellistä näyttöä ja mahdollista komission täytäntöönpanoasetuksella asettamaa puitetta noudattaen. Tämän jälkeen jäsenvaltion olisi saavutettava pölyttäjäkantojen kasvava suuntaus ja kansallisesti asetettu tyydyttävä taso.
Maa- ja metsätalousympäristön monimuotoisuuden parantaminen
Maatalouden ekosysteemien ja metsäekosysteemien luonnon monimuotoisuuden parantamiseksi 9 ja 10 artiklan asetettaisiin yksittäisille jäsenvaltioille velvoitteita saavuttaa kasvava suuntaus joukolle indikaattoreita, jotka ovat erityisen tärkeitä kyseisten ekosysteemien luonnon monimuotoisuuden kannalta. Metsäekosysteemien seuranta koskisi kaikkia metsäalueita, myös tavallisia talousmetsiä, ei pelkästään luontodirektiivin luontotyyppejä.
Jäsenvaltion olisi vuoteen 2030 mennessä määritettävä tyydyttävät tasot kullekin maatalous- ja metsäindikaattorille avoimen ja toimivan prosessin ja arvioinnin avulla, käyttäen perusteena tuoretta tieteellistä näyttöä ja mahdollista komission täytäntöönpanoasetuksella asettamaa puitetta noudattaen. Jäsenvaltion olisi saavutettava indikaattoreissa positiivista kehitystä vuoteen 2030 mennessä ja tämän jälkeen tehtävä ennallistamistoimia, kunnes kansallisesti asetettu tyydyttävä taso olisi saavutettu.
Kansallisessa ennallistamissuunnitelmassa olisi yksilöitävä ja kartoitettava ennallistamisen tarpeessa olevat maatalous- ja metsäalueet, erityisesti alueet, jotka tuotannon tehostamisen tai muiden hoitoon liittyvien tekijöiden vuoksi tarvitsevat parempaa kytkeytyneisyyttä ja monimuotoisuutta maisematasolla.
Jäsenvaltion olisi saavutettava kasvava suuntaus ja tyydyttävä taso kansallisella tasolla maatalousekosysteemeissä niittyperhosindeksin, viljelymaan kivennäismaan orgaanisen hiilen määrän ja maisemapiirteiltään hyvin monimuotoisen maatalousmaan osalta. Lisäksi maatalousekosysteemeissä olisi saavutettava viljelysmaiden yleisten lintujen indeksin kasvu lähtötasosta (asetuksen julkaisusta vuosi) vuoteen 2030 mennessä 10 prosenttia, vuoteen 2040 mennessä 20 prosenttia ja 2050 mennessä 30 prosenttia.
Metsäekosysteemeissä indikaattorit olisivat pystyyn kuolleet puut, maahan kaatuneet kuolleet puut, eri-ikäisrakenteisten metsien osuus, metsien kytkeytyneisyys, yleisten metsälintujen indeksi ja orgaanisen hiilen määrä.
Jäsenvaltion olisi myös otettava käyttöön ennallistamistoimenpiteitä ojitetuilla turvemailla. Vuoteen 2030 mennessä ennallistamistoimia olisi tehtävä 30 prosentilla maatalouskäytössä olevan ojitetun turvemaan kokonaispinta-alasta ja uudelleenvesitettävä ennallistamisalueesta vähintään neljäsosa. Vuoteen 2040 mennessä ennallistamistoimia olisi tehtävä 50 prosentilla mainitusta kokonaispinta-alasta ja uudelleenvesitettävä ennallistamisalueesta vähintään puolet ja vuoteen 2050 mennessä 70 prosentilla mainitusta kokonaispinta-alasta ja uudelleenvesitettävä ennallistamisalueesta vähintään puolet. Toimenpiteet voitaisiin kuitenkin tehdä joustavasti myös turvetuotannosta poistuneella alueella. Asetuksessa olisi joustoa myös siten, että enintään 20 prosenttia uudelleenvesittämistavoitteesta voitaisiin täyttää muussa kuin maatalous- tai turvetuotannossa olevalla ojitetulla turvemaalla.
Kansalliset ennallistamissuunnitelmat
Asetuksen 11 ja 12 artiklassa kuvattaisiin jäsenvaltioiden kansallisia ennallistamissuunnitelmia koskevat vaatimukset. Ennallistamissuunnitelman laatimisvelvollisuudella tavoitellaan strategista suunnittelua, jotta ennallistaminen edistäisi mahdollisimman tehokkaasti luonnon elpymistä kaikkialla sekä ilmastonmuutoksen hillitsemistä ja siihen sopeutumista.
Asetuksen 11 artiklan 11 alakohdan mukaan ennallistamissuunnitelman valmistelun tulisi olla avointa, osallistavaa ja toimivaa siten, että kansalaisyhteiskunnan jäsenillä olisi varhainen ja tosiasiallinen osallistumismahdollisuus. Asetuksen 16 artikla tehostaisi osallistumisoikeuksia edellyttämällä muutoksenhakuoikeutta ja viranomaisten laiminlyöntejä koskevaa vireillepano-oikeutta asianosaisten lisäksi kaikille kansallisen lainsäädännön puitteissa asianosaiseksi tunnistetuille ympäristöjärjestöille.
Asetuksen 13, 14 ja 15 artiklassa täsmennettäisiin, että jäsenvaltioiden olisi toimitettava kansalliset ennallistamissuunnitelmansa komission arvioitavaksi 24 kuukauden kuluessa asetuksen voimaantulosta. Komission arvion perusteella jäsenvaltion olisi ilmoitettava, miten komission havainnot on huomioitu tai syy sille, miksi niitä ei ole voitu huomioida. Kansallisia ennallistamissuunnitelmia tulisi tarkastella uudelleen säännöllisesti 10 vuoden välein. Lisäksi, mikäli edistyminen ei olisi riittävää, komissio voisi pyytää jäsenvaltiolta lisätoimenpiteitä suunnitelmaan.
Seuranta- ja raportointivelvoitteet
Asetuksen 17 ja 18 artiklassa velvoitettaisiin jäsenvaltiot seuraamaan tavoitteiden ja velvoitteiden toteutumista ja raportoimaan siitä komission hyväksymällä raportointimenettelyllä. Ennallistamispinta-ala olisi raportoitava vuosittain ja tavoitteiden sekä velvoitteiden toteutuminen kolmen vuoden sykleissä. Raportointi tukeutuisi mahdollisuuksien mukaan olemassa olevaan, kuten luontodirektiivin edellyttämään, raportointiin sekä kaukokartoituksen että tekoälyn keinoihin. Komissio vuorostaan raportoisi parlamentille vastaavassa kolmen vuoden rytmissä.
Toimivallan siirto komissiolle
Asetuksella siirrettäisiin komissiolle laajasti toimivaltaa antaa delegoituja ja täytäntöönpanosäädöksiä.
Komissiolle siirrettäisiin valta antaa Euroopan unionin toiminnasta tehdyn (SEUT) 291 artiklan mukaisesti täytäntöönpanosäädöksiä pölyttäjäkantojen seurantamenetelmästä (8 artiklan 2 kohta), ennallistamissuunnitelmien yhdenmukaisesta muodosta (12 artiklan 4 kohta), maatalouden ja metsien ekosysteemien indikaattorien seuraamisesta sekä kansallisten tyydyttävien tasojen asettamisen puitteista (17 artiklan 9 kohta) sekä raportoinnin järjestämisestä (18 artiklan 3 kohta). Komission säädökset hyväksyttäisiin asetuksen N:o 182/2011 5 artiklan mukaisessa tarkastelumenettelyssä.
Asetuksen 19 artiklassa siirrettäisiin komissiolle valta antaa SEUT 290 artiklan tarkoittamia delegoituja säädöksiä, joilla muutetaan asetuksen liitteitä I – VII (liite I luontotyypit ryhmittäin; liite II luontotyyppien luettelo ja luontotyyppiryhmät; liite III 5 artiklassa tarkoitetut merelliset lajit; liite IV maatalouden ekosysteemien indikaattorien kuvaus, yksikkö ja menetelmä; liite V viljelysmaiden yhteisessä lintuindeksissä käytettävien lajien luettelo; liite VI metsäekosysteemien indikaattorien kuvaus, yksikkö ja menetelmä; liite VII ennallistamistoimenpiteiden esimerkkien luettelo).