Yksityiskohtaisessa käsittelyssä valiokunta hyväksyi mietintöluonnoksen muutettuna.
Yksityiskohtaisessa käsittelyssä mietintöluonnokseen tehtiin seuraavat muutokset ja suoritettiin seuraavat äänestykset:
Ed. Nurminen ed. Bergin kannattamana ehdotti, että sairausvakuutuslain 1 luvun 1 §:n muutos hylätään. Mietintöluonnos hyväksyttiin äänin 9—4, 2 tyhjää.
Ed. Nurminen ed. Bergin kannattamana ehdotti, että sairausvakuutuslain 2 luvun 1 §:n muutos hylätään. Mietintöluonnos hyväksyttiin äänin 9—4, 2 tyhjää.
Ed. Nurminen ed. Bergin kannattamana ehdotti, että sairausvakuutuslain 3 luvun 2 a § hylätään. Mietintöluonnos hyväksyttiin äänin 9—4, 2 tyhjää.
Ed. Nurminen ed. Bergin kannattamana ehdotti, että sairausvakuutuslain 3 luvun 2 b § hylätään. Mietintöluonnos hyväksyttiin äänin 9—4, 2 tyhjää.
Ed. Nurminen ed. Bergin kannattamana ehdotti, että sairausvakuutuslain 3 luvun 4 a § hylätään. Mietintöluonnos hyväksyttiin äänin 9—4, 2 tyhjää.
Jaettiin kappaleen 4 kolmas virke kahdeksi virkkeeksi ja muutettiin ne kuulumaan seuraavasti: "Hallitus on syksyn 2023 budjettiriihessä varannut kokonaisuuden toteuttamiseen vaalikaudelle 335 milj. euroa valtionosuutta. Sosiaali- ja terveysministeriöltä saadun tiedon mukaan tämä tarkoittaisi vakuutettujen rahoitusosuus ja niin sanottu kanavointiratkaisu (HE 123/2024 vp) huomioon ottaen yhteensä 633 milj. euron kokonaisrahoitusta." ja lisättiin seuraava uusi 5. virke: "Kanavointiratkaisu muutti valtion ja vakuutettujen rahoitusosuuksien suhdetta sairausvakuutuksen sairaanhoitovakuutuksen rahoituksessa, joten kokonaisuuteen käytettävä kokonaisrahoitus on avoinna."Jaettiin kappaleen 8 kolmas virke kahdeksi virkkeeksi ja muutettiin ne kuulumaan seuraavasti: "Yksityisten terveyspalvelujen käytöstä maksettavat korvaukset ehdotettiin lakkautettaviksi kokonaan vuonna 2018 (HE 297/2018 vp) osana tuolloin valmisteltua sosiaali- ja terveyspalvelu- ja maakuntauudistusta. Tämä liittyi tuolloin olennaisesti kyseiseen uudistukseen sisällytettyyn valinnanvapausmalliin, ja lakkautettavia korvauksia vastaava rahoitus oli tarkoitus osoittaa maakuntien rahoitukseen valtion varoista."Lisättiin kappaleen 10 jälkeen seuraava uusi kappale: "Esityksessä todetaan myös (s. 24—25), että julkinen ja yksityinen sektori eivät ole täydellisiä substituutteja keskenään, eikä niiden palveluvalikoima ole sama. Tämä tulee ottaa huomioon tarkasteltaessa esimerkiksi sitä, milloin henkilö hakeutuu julkisen ja milloin yksityisen terveydenhuoltoon sekä mahdollisten asiakassiirtymien tarkastelussa. Asiakkaalle maksettavaksi jäävän kustannuksen lisäksi yksityisen tai julkisen terveyspalvelun valintaan vaikuttavat myös muut tekijät."Muutettiin kappaleen 20 viimeinen virke kuulumaan seuraavasti: "Valiokunta toteaa, että korvausta maksetaan jatkossa sairauden hoidon lisäksi ennaltaehkäisevän terveydenhoidon palveluihin esimerkiksi oireiden perusteella."
Lisättiin kappaleen 20 jälkeen seuraava uusi kappale: "Aiemmin covid-19-pandemian aikana sairausvakuutuslain perusteella korvattiin myös covid-19 taudilta suojaamiseksi annetun rokotteen rokottamistoimenpiteen kustannuksia säätämällä asiasta erikseen (225/2021, HE 13/2021 vp, StVM 4/2021 vp) sairausvakuutuslain 2 luvun 1 ja 2 §:ssä sekä 3 luvun 8 §:ssä. Kyseessä oli määräaikainen poikkeuslainsäädäntö rokotekattavuuden varmistamiseksi covid-19-pandemian aiheuttamissa poikkeuksellisissa oloissa."
Vpj. Laiho ed. Räsäsen kannattamana ehdotti, että kappaleen 21 lopusta poistetaan seuraava virke: "Nyt käsillä olevassa esityksessä ei fysioterapeuttien ja suuhygienistien suoravastaanottojen osalta vastaavalla tavoin sairausperustetta kuitenkaan edellytetä." Ehdotus hyväksyttiin äänin 9—5.
Lisättiin kappaleen 22 loppuun seuraava virke: "Valiokunta ehdottaa täsmennettäväksi korvattavuuden alaa niin, että korvaus rajataan suun terveydenhuollon sekä fysioterapian alaan kuuluvaan tutkimukseen ja hoitoon."
Lisättiin kappaleeseen 24 seuraava uusi kolmas virke: "Valiokunnan asiantuntijakuulemisissa on tuotu esille, että yksityisten palveluntuottajien tarjoamat palvelut ovat täydentäneet julkisen terveydenhuollon palvelutarjontaa ja mahdollistaneet pääsyn naisten tautien ja synnytysten erikoislääkärin vastaanotolle gynekologisten hoitojen saamiseksi."
Ed. Nurminen ed. Bergin kannattamana ehdotti, että lakiehdotus hylätään. Mietintöluonnos hyväksyttiin äänin 10—4.
Ed. Nurminen ed. Bergin kannattamana ehdotti, että mietintöluonnokseen lisätään vastalauseesta 1 ilmenevä lausumaehdotus 1. Mietintöluonnos hyväksyttiin äänin 9—4, 1 tyhjä. Ed. Nurminen ed. Bergin kannattamana ehdotti, että mietintöluonnokseen lisätään vastalauseesta 1 ilmenevä lausumaehdotus 2. Mietintöluonnos hyväksyttiin äänin 9—4, 2 tyhjää.
Ed. Nurminen ed. Bergin kannattamana ehdotti, että mietintöluonnokseen lisätään vastalauseesta 1 ilmenevä lausumaehdotus 3. Mietintöluonnos hyväksyttiin äänin 9—6.
Ed. Mattila ed. Siposen kannattamana ehdotti, että mietintöluonnokseen lisätään vastalauseesta 2 ilmenevä lausumaehdotus. Mietintöluonnos hyväksyttiin äänin 9—2, 4 tyhjää.