Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Toimitettiin nimenhuuto. Läsnä oli 20 jäsentä.
Kokous todettiin päätösvaltaiseksi.
Asiaa on käsitelty aiemmin asiana: E 18/2020 vp.
Asia on saapunut eduskuntaan. Asia on lisäksi lähetetty liikenne- ja viestintävaliokuntaan lausunnon antamista varten.
Valiokunta merkitsi saapuneeksi liikenne- ja viestintävaliokunnan kannanoton: Valiokunta yhtyy valtioneuvoston kantaan.
Valiokunta hyväksyi eduskunnan kannan SuVEK 15/2020 vp: Uusien asiassa E 18/2020 vp hyväksymänsä kannanoton (SuVEK 10/2020 vp), suuri valiokunta yhtyy valtioneuvoston kantaan.
Asiaa on käsitelty aiemmin asiana: E 16/2020 vp.
Asia on saapunut eduskuntaan. Asia on lisäksi lähetetty valtiovarainvaliokuntaan, hallintovaliokuntaan, maa- ja metsätalousvaliokuntaan ja talousvaliokuntaan lausunnon antamista varten.
Asia on saapunut eduskuntaan.
Valiokuntaan on saapunut EU-asian raukeamisilmoitus. Todettiin, että asian käsittely valiokunnassa on rauennut.
Valiokunta lähetti asian tiedoksi sivistysvaliokuntaan.
Valiokunta lähetti asian mahdollisia toimenpiteitä varten liikenne- ja viestintävaliokuntaan ja talousvaliokuntaan.
Valiokunta lähetti asian mahdollisia toimenpiteitä varten työelämä- ja tasa-arvovaliokuntaan.
Jatkokirjelmä UJ 9/2020 vp - U 19/2017 vp on saapunut eduskuntaan.
Valiokunta päätti lähettää mahdollisia toimenpiteitä varten perustuslakivaliokuntaan ja liikenne- ja viestintävaliokuntaan jatkokirjelmän UJ 9/2020 vp - U 19/2017 vp.
Jatkokirjelmä UJ 8/2020 vp - U 66/2018 vp on saapunut eduskuntaan.
Valiokunta päätti lähettää mahdollisia toimenpiteitä varten maa- ja metsätalousvaliokuntaan jatkokirjelmän UJ 8/2020 vp - U 66/2018 vp.
Jatkokirjelmä UJ 7/2020 vp - U 88/2018 vp on saapunut eduskuntaan.
Valiokunta päätti lähettää mahdollisia toimenpiteitä varten ulkoasiainvaliokuntaan, valtiovarainvaliokuntaan ja puolustusvaliokuntaan jatkokirjelmän UJ 7/2020 vp - U 88/2018 vp.
Valiokunta päätti perustuslain 50 §:n 3 momentin nojalla, että asian käsittelyyn osallistuvien valiokunnan jäsenten on noudatettava vaiteliaisuutta muistion sisällöstä.
Valiokunta merkitsi saapuneeksi ulkoasiainvaliokunnan kannanoton: Valiokunnalla ei ole huomauttamista valtioneuvoston toimintalinjaan
Valiokunta merkitsi saapuneeksi ympäristövaliokunnan kannanoton: Valiokunta yhtyy valtioneuvoston kantaan.
Valiokunta päätti lähettää erikoisvaliokunnan kannanoton tiedoksi valtioneuvostolle.
Merkittiin saapuneeksi sosiaali- ja terveysvaliokunnan ilmoitus: ei toimenpiteitä.
Merkittiin saapuneeksi työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan ilmoitus: ei toimenpiteitä. E 12/2020 vp
Merkittiin saapuneeksi sivistysvaliokunnan ilmoitus: ei toimenpiteitä. E 12/2020 vp
Merkittiin saapuneeksi ulkoasiainvaliokunnan ilmoitus: ei toimenpiteitä. E 12/2020 vp
Merkittiin saapuneeksi perustuslakivaliokunnan ilmoitus: ei toimenpiteitä.
Merkittiin saapuneeksi maa- ja metsätalousvaliokunnan ilmoitus: ei toimenpiteitä.
Muuttunut asiaksi: U 5/2020 vp.
Merkittiin saapuneeksi liikenne- ja viestintävaliokunnan ilmoitus: ei toimenpiteitä.
Muuttunut asiaksi: U 4/2020 vp.
Talousvaliokunnan lausunto TaVL 3/2020 vp on saapunut valiokuntaan.
Valiokuntaan ovat saapuneet kirjalliset lausunnot:
Valiokunta merkitsi saapuneeksi valtiovarainvaliokunnan kannanoton: Valiokunta yhtyy valtioneuvoston kantaan.
Ympäristövaliokunnan lausunto YmVL 2/2020 vp on saapunut valiokuntaan.
Talousvaliokunnan lausunto TaVL 7/2020 vp on saapunut valiokuntaan.
Raportointi
Valiokunnassa oli kuultavana:
avustajinaan (etä)Marketta Henriksson, EU-sihteeristön päällikköKristina Sarjo, finanssineuvosSeppo Tanninen, finanssineuvosLaura Vartia, finanssineuvosTuukka Taipale, neuvotteleva virkamiesvaltiovarainministeriö
Merkittiin raportti saapuneeksi
Raportointi valmis.
Valiokunta merkitsi selvityksen saaduksi.
Valmistelu
Käsiteltiin yhdessä päiväjärjestyksen asiat 21 - 27. Valiokunnan päätökset on kirjattu kunkin asian kohdalla.
Ministeri Kulmuni esitteli euroryhmässä käsiteltävät asiat, niiden joukossa asiat E 23 sekä E 26 - 30/2020 vp. Puheenvuoron käyttivät puheenjohtaja Hassi sekä ed. Essayah, Ovaska, Kiljunen, Biaudet, Mäkelä, Kurvinen, Wallinheimo, Holopainen, Arhinmäki, Satonen ja Suomela. Ministeri Kulmuni sekä neuvotteleva virkamies Taipale vastasivat puheenvuoroihin.
Valiokunta lähetti asian mahdollisia toimenpiteitä varten valtiovarainvaliokuntaan.
Valiokunta hyväksyi eduskunnan kannan SuVEK 16/2020 vp: Valiokunta yhtyy erikoisvaliokunnan kannanoton mukaisesti valtioneuvoston kantaan.
Valiokunta lähetti asian mahdollisia toimenpiteitä varten perustuslakivaliokuntaan, valtiovarainvaliokuntaan ja talousvaliokuntaan.
Valiokunta päätti perustuslain 50 §:n 3 momentin nojalla, että asian käsittelyyn osallistuvien valiokunnan jäsenten on noudatettava vaiteliaisuutta muistion kohdan Suomen kanta osalta.
Valiokunta merkitsi saapuneeksi valtiovarainvaliokunnan kannanoton: Valiokunta yhtyy valtioneuvoston kantaan korostaen, että koronaepidemian seurauksena Suomen sekä myös useiden muiden jäsenmaiden julkisen talouden alijäämä ja julkisen talouden velka kasvavat merkittävällä tavalla. Tämä saattaa heikentää jäsenmaiden kykyä maksaa mahdollista rahoitustukea takaisin. On siksi erityisen tärkeä arvioida huolellisesti, kuinka suuriin sitoumuksiin Suomi voi osallistua vaarantamatta valtion mahdollisuuksia huolehtia velvoitteistaan ja vastuistaan ja mitkä ovat Suomen valtiontalouden asettamat rajat. Valiokunta katsoo, että poikkeustilanteessakaan ei tulisi kumota maiden omaa vastuuta talouspolitiikkansa hoidosta eikä lisätä yhteisvastuullista velkaa. Mahdollisen tuen tulee olla myös ehdollista ottaen huomioon kriisin erityisluonteisuus sekä EVM:n rahoituskapasiteetin riittävyys. Valiokunta viittaa aiempiin kannanottoihinsa (mm. VaVM 13/2012 vp, VaVL 2/2011 vp, VaVM 38/2012 vp) ja painottaa eduskunnan budjettivallan ja kansallisen suvereniteetin huomioon ottamista sekä eduskunnan riittäviä ja oikea-aikaisia tiedonsaanti- ja vaikutusmahdollisuuksia. Valiokunta kiinnittää huomiota myös siihen, että valtiontakaus vaatii perustuslain mukaan eduskunnan suostumuksen.
Valiokunta merkitsi saapuneeksi perustuslakivaliokunnan kannanoton: Suurelle valiokunnalleKun koronapandemiakriisiin liittyvät ehdotukset ovat vielä luonnosasteella, voidaan niihin perustuslakivaliokunnan mielestä esittää vain alustavia huomioita valiokunnan aikaisemman lausuntokäytännön pohjalta.Perustuslakivaliokunta on katsonut arvioidessaan EMU:n kehittämistä, että sitä tulee kehittää ensisijaisesti unionin perussopimusten puitteissa. EU-lainsäädäntöön ei tule valiokunnan mielestä sisällyttää jäsenvaltioille perussopimusten vastaisia tai perussopimuksissa määriteltyihin velvoitteisiin nähden merkittäviä uusia menettelyjä tai muitakaan sellaisia elementtejä, joita ei olisi jo hyväksytty perussopimusten voimaansaattamisen yhteydessä. Sekundäärilainsäädännöllä tai hallitustenvälisillä sopimuksilla ei tule välillisestikään horjuttaa perussopimuksissa määriteltyä EU:n toimielinten välistä institutionaalista tasapainoa (ks. Esim. PeVL 10/2019 vp, PeVL 38/2018 vp, PeVL 28/2013 vp, PeVL 49/2010 vp, s. 4/II ja s. 5/I ja PeVL 46/1996 vp, s. 2/II).Perustuslakivaliokunta on korostanut, että kun eduskunnan budjettivallan rajoituksia selvitetään valtiosääntöoikeudellisessa arvioinnissa, Euroopan rahoitusvakauden turvaamiseen liittyviä Suomen taloudellisia vastuita tulee tarkastella kokonaisuutena (PeVL 25/2011 vp ja PeVL 3/2012 vp). Vastuissa on otettava huomioon paitsi niiden kokonaismäärä myös niiden toteutumisen todennäköisyys (PeVL 3/2013 vp ja PeVP 52/2014 vp). Lisäksi valtiosääntöoikeudellisessa arvioinnissa on erityistä merkitystä annettava sille, edellyttävätkö lisävastuut Suomen suostumusta ja onko eduskunnalla mahdollisuus osallistua vastuusitoumuksia koskeviin päätöksiin (ks. PeVL 22/2011 vp, PeVL 12/2018 vp). ERVV:tä käsitellessään valiokunta korosti, että valtiontalouden kannalta kyse on perustuslain 82 §:n 2 momentissa tarkoitetusta valtiontakauksesta (PeVL 5/2011 vp). Tällainen takaus voidaan antaa eduskunnan suostumuksen nojalla.Perustuslakivaliokunta on korostanut riskien arviointia keskeisenä asian valtiosääntöisen arvioinnin kannalta (PeVL 14/2019 vp). Perustuslakivaliokunnan mielestä budjettisuvereniteettia tulee suojata mahdollisimman tehokkaasti ja huolehtia siitä, että järjestelyjen erityispiirteiden vuoksi Suomen vastuut eivät kasva ainakaan tavalla, joka riskinsä puolesta voisi vaarantaa budjettisuvereniteetin tai Suomen valtion mahdollisuudet vastata niistä velvoitteistaan, joita sillä Suomen perustuslain mukaan on (PeVL 55/2017 vp, s. 3 ja PeVL 5/2011 vp, s. 4/II).Perustuslakivaliokunta pitää perustuslain kannalta merkityksellisenä, että valtioneuvoston kannan mukaan Suomi tukee Euroopan vakausmekanismin (EVM) rahoitustuen asianmukaista ehdollisuutta. Ehdollisuus tulee toteuttaa EVM-sopimuksen edellyttämällä tavalla, suhteuttaen se kriisin erityisluonteeseen sekä rahoitustuen määrään ja laina-aikoihin. Rahoitustukea koskevissa päätöksissä tulisi huomioida EVM:n toimintakyvyn säilyminen ja sen rahoituskapasiteetin riittävyys.Yhteis- ja erillisvastuulliset ns. koronabondit voisivat saatavilla olevien puutteellisten tietojen perusteella perustuslakivaliokunnan käsityksen mukaan mahdollisesti jopa vaarantaa valtion mahdollisuudet vastata perustuslain mukaisista omista velvollisuuksistaan. Kun liikkeelle laskettavien velkakirjojen määrästä tai ajatellusta vastuunjaosta ei ole täsmällistä tietoa ja kun ehdotuksen toteuttamistapaa ei ole täsmennetty, tarkkaa valtiosääntöoikeudellista kantaa on kuitenkin mahdotonta esittää.Perustuslakivaliokunta kuitenkin ilmaisee huolensa siitä, että budjettisuvereniteetin, eduskunnan budjettivallan ja valtion sitoumustensa täyttämiskyvyn asettamat valtiosääntöoikeudelliset rajat voisivat mahdollisesti ylittyä yhteis- ja erillisvastuullisten koronabondien suhteen merkiten sitä, että ehdotuksen toteuttaminen edellyttäisi Suomessa perustuslain säätämisjärjestyksen käyttämistä.Perustuslakivaliokunta huomauttaa lopuksi, että nyt arvioitavina oleviin esityksiin saattaa liittyä muissakin suhteessa perustuslaillisia ongelmia. Valiokunta toteaa arvioivansa ehdotuksia tarkemmin käsitellessään valtioneuvoston perustuslain 96 ja 97 §:n perusteella antamia kirjelmiä.Huom: vaiteliaisuus.
Keskustelun aikana ed. Essayah ed Mäkelän kannattamana ehdotti, että valiokunta hyväksyy seuraavan muotoilun valiokunnan kannaksi: "Suomen tulee vastustaa ehdotusta EVM:n käyttämisestä koronakriisiin liittyvänä rahoitusvälineenä, ns koronabondeja sekä takausrahaston perustamista.Suomen kannan tulee perustua yhteisvastuun kasvattamisen vastustamiseen sekä tiukkaan markkinaehtoisuuteen.".
Äänestettäessä puheenjohtajan pohjaehdotusta vastaan ed Essayahin ehdotus hylättiin äänin 19 - 5, ei tyhjää.
Valiokunta hyväksyi eduskunnan kannan SuVEK 17/2020 vp: Suuri valiokunta yhtyy erikoisvaliokuntien kannanottoihin viitaten valtioneuvoston kantaan.
Keskustelun aikana ed. Essayah ed. Mäkelän kannattamana ehdotti seuraavan muootoilun valiokunnan kannaksi: "Työttömyysriskin vähentämiseen liittyvä mekanismi tulee hylätä kansalliseen kompetenssiin kuuluvana sekä perustuslakivaliokunnan lausunnossa ilmenevistä valtiosääntöoikeudellisista syistä".
Valiokunta hyväksyi eduskunnan kannan SuVEK 18/2020 vp: Suuri valiokunta yhtyy viitaten erikoisvaliokunnan kannanottoon valtioneuvoston kantaan.
Keskustelun aikana ed. Essayah ed Mäkelän kannattamana ehdotti seuraavan muotoilun valiokunnan kannaksi: "Komission ehdotus yhteisvastuullisen rahoituksen kasvattamisesta tulee hylätä sillä perusteella, että EKP:n ensisijaisina pidettävät toimet turvaavat toistaiseksi riittävästi euromaiden varainhankinnan jatkuvuuden".
Valiokunta hyväksyi eduskunnan kannan SuVEK 19/2020 vp: Suuri valiokunta yhtyy viitaten erikoisvaliokunnan kannanottoon valtioneuvoston kantaan.
Valiokunta lähetti asian tiedoksi sosiaali- ja terveysvaliokuntaan.
Valiokunta hyväksyi eduskunnan kannan SuVEK 20/2020 vp: Suuri valiokunta yhtyy viitaten valtiovarainvaliokunnan kannanottoon valtioneuvoston kantaan.
Valiokunta lähetti asian mahdollisia toimenpiteitä varten hallintovaliokuntaan ja sosiaali- ja terveysvaliokuntaan.
Valiokunta hyväksyi eduskunnan kannan SuVEK 21/2020 vp: Suuri valiokunta yhtyy valtioneuvoston kantaan.
Asia käsiteltiin kirjallisessa menettelyssä. Merkittiin selvitys saaduksi.
Valiokunta merkitsi toissijaisuusasioiden listan saapuneeksi. (liite A 50)
-
Ilmoitettiin, että valiokunnan seuraava kokous on erikseen ilmoitettavana aikana