Yksityiskohtaisessa käsittelyssä tehtiin seuraavat muutosehdotukset.
Kappale 4: Ed. Mäkelä ehdotti ed. Tavion kannattamana, että viimeiseksi virkkeeksi lisätään uusi virke: "Suuri valiokunta kuitenkin velvoittaa valtioneuvoston kaikissa olosuhteissa maksimoimaan Suomen kansallisen edun ja saannin sekä minimoimaan maamme nettomaksuosuuden." Ehdotus hylättiin äänin 18-2 (tyhjiä -).
Kappale 5: Ed. Mäkelä ehdotti ed. Tavion kannattamana, että kappaleen virkkeet 3-5 korvataan seuraavasti: "Suuri valiokunta ei voi hyväksyä EU:n kokonaismenojen kasvattamista tilanteessa, jossa unioni menettää merkittävän nettomaksajan. Suomen nettomaksuosuuden nousu ei ole hyväksyttävissä, vaan suuri valiokunta velvoittaa valtioneuvoston toimiin sen alentamiseksi. Ehdotus hylättiin äänin 20-2 (tyhjiä -).
Kappale 5: Ed. Arhinmäki esitti, että kappaleen virke 1 poistettaisiin ja virkkeeseen 3 lisättäisiin sana "rahoituksen" sanan kokonaistason eteen. Esitys raukesi kannattamattomana.
Kappale 6. Ed. Arhinmäki esitti ed. Niinistön kannattamana, että kappaleen virkkeestä 2 poistettaisiin sanat "tiukkaa budjettikuria ja". Ehdotus hylättiin äänin 18-3 (tyhjiä -).
Kappale 5: Ed. Mäkelä ehdotti ed. Niikon kannattamana, että otsikon "Yhteinen arvopohja ja oikeusvaltioperiaate" alla olevat virkkeet 8-11 korvattaisiin seuraavasti: " Koska EU on ensisijaisesti vapaakauppa-alue ja syvempää integraatiota sekä liittovaltiokehitystä pitää peruuttaa edistämisen sijaan, valiokunnan näkemyksen mukaan maamme tulee suhtautua pidättyväisesti käynnissä olevaan keskusteluun rahoituskehyksen sitomisesta oikeusvaltiokehitykseen. Komission esityksessä on havaittavissa faktoihin perustumatonta ja poliittista pyrkimystä vaikuttaa jäsenmaiden sisäisiin asioihin, jota emme voi tukea. Siltä osin kuin väitetyt oikeusvaltion ongelmat tosiasiallisesti vaarantaisivat jäsenvaltioiden keskinäiseen luottamukseen toistensa järjestelmiin, talouskasvun tai investoinnit ja sisämarkkinoiden toiminnan, olemme avoimia toimenpiteille omien taloudellisten intressien turvaamiseksi sekä parantaaksemme kansalaisten ja yritysten luottamusta oikeuksiensa toteutumiseen ja sääntelyn vakauteen ja ennustettavuuteen. Yleisellä tasolla valtioneuvoston arviot siitä, että pidämme tärkeinä avoimuutta, vastuullista hallintotapaa, perus- ja ihmisoikeuksien toteutumista, oikeusvaltiota ja demokratiaa sekä kansalaisyhteiskunnan vapautta ja toimintamahdollisuuksia, sukupuolten välistä tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta sekä lapsiin, nuoriin ja naisiin kohdistuvan väkivallan torjumista, ovat oikeita." Ehdotus hylättiin äänin 22-2 (tyhjiä -).
Kappale 14. Ed. Arhinmäki esitti ed. Niinistön kannattamana, että virkkeet 1 ja 2 muutettaisiin seuraavasti: "Suuri valiokunta uudistaakin aikaisemmin esittämänsä näkemykset siitä, että EU-rahoituksen pitää tukea kestävää talouskasvua, työllisyyttä, osaamista, Agenda 2030:n kestävän kehityksen tavoitteiden toteutumista ja sosiaalisten erojen kaventamista. Kehysten tulee vastata paremmin ajankohtaisia tarpeita ja haasteita, jotka ylittävät kansallisvaltioiden rajat, kuten ilmastonmuutoksen hillitsemistä ja muuttoliikkeeseen vastaamista (SuVL 9/ 2018 vp, SuVL 1/2018 vp). Ehdotus hylättiin äänin 22-2 (tyhjiä -).
Kappale 45: Ed. Arhinmäki esitti, että kappaleen virke 2 poistettaisiin. Esitys raukesi kannattamattomana.
Kappale 48: Ed. Mäkelä ehdotti ed. Niikon kannattaman, että viimeiseksi virkkeeksi lisätään uusi virke: " Suuri valiokunta kuitenkin korostaa, että EU:n tasoista sosiaalijärjestelmää tulonsiirtoineen ei voida hyväksyä ja siihen välillisestikin johtavia toimia tulee vastustaa." Ehdotus hylättiin äänin 21-2 (tyhjiä -).
Kappale 50: Ed. Mäkelä ehdotti ed. Niikon kannattaman, että kappale korvattaisiin seuraavasti: "Valtioneuvoston ja hallintovaliokunnan (HaVL 25/2018 vp) linjaukset siitä, että EU:n lisätä rahoitusta muuttoliikkeen hallintaan ja että muuttoliikettä tulisi pyrkiä hallitsemaan EU:n tasolla, ovat osin oikeansuuntaisia. Tosiasia kuitenkin on, että muuttopaine on joka tapauksessa suurempi kuin mitä Eurooppa voi ottaa vastaan. Tämän ratkaisemiseksi on tärkeää vastata perimmäisiin syihin erityisesti Afrikassa ja Lähi-idässä, mutta samalla tiukentaa maahanmuuttopolitiikkaa koko Unionin alueella sekä vaatia kolmansia maita ottamaan vastaan Euroopassa laittomasti oleskelevat kansalaisensa." Ehdotus hylättiin äänin 22-2 (tyhjiä -).
Kappale 50. Ed. Arhinmäki esitti ed. Biaudetin kannattamana, että kappale muutettaisiin seuraavasti: "Valtioneuvoston tavoin suuri valiokunta pitää perusteltuna lisätä EU:n rahoitusta muuttoliikkeen hallintaan. Kuten hallintovaliokunta (HaVL 25/2018 vp) toteaa, on tärkeätä, että EU-varoin vahvistetaan yhteistä eurooppalaista turvapaikkajärjestelmää ja tuetaan laillista maahanmuuttoa sekä alkuvaiheen kotouttamistoimia. Toimivalla turvapaikkajärjestelmällä edistetään hallittua maahanmuuttoa ja varmistetaan palautusjärjestelmän oikeudenmukaisuus. Turvallisia reittejä, erityisesti uudelleensijoittamista pakolaiskiintiöissä, tulee pyrkiä merkittävästi lisäämään, ja uudelleen sijoittamisen taloudellista tukemista tulee jatkaa tulevalla rahoituskehyskaudella. Erityisen tärkeätä on vastata muuttoliikkeen perimmäisiin syihin erityisesti Afrikassa ja Lähi-idässä. Suuri valiokunta uudistaa myös näkemyksensä siitä, että toimien suunnittelussa on otettava keskeisesti huomioon EU:n perusoikeuskirjan ja lapsen oikeuksia ja muita ihmisoikeuksia koskevat kansainvälisen oikeuden velvoitteet (SuVL 9/2017 vp). Ehdotus hylättiin äänin 22-3 (tyhjiä -).
Kappale 45: Ed. Arhinmäki esitti, että kappaleen virke 1 muutettaisiin seuraavasti: " Suuri valiokunta ei tue Valtioneuvoston sekä ulkoasiainvaliokunnan (UaVL 13/2018 vp) ja puolustusvaliokunnan (PuVL 15/2018 vp) tavoin puolustusyhteistyöhön suunnatun EU-rahoituksen määrän kasvattamista EU-budjetista osana yhteisen turvallisuus- ja puolustuspolitiikan kehittämistä." Esitys raukesi kannattamattomana. Kappale 58: Ed. Mäkelä ehdotti ed. Niikon kannattaman, että kappale poistettaisiin. Ehdotus hylättiin äänin 22-2 (tyhjiä -).
Kappale 60. Ed. Arhinmäki esitti ed. Niinistön kannattamana, että kappaleen virkkeeseen 3 lisättäisiin seuraava lause, " mikäli kansainvälisen kaupan ja investointien pelisäännöt tukevat kehitystavoitteita", ja että kappaleeseen lisättäisiin seuraava teksti "Ulkoasianvaliokunnan (UaVL 13/2018 vp) tavoin suuri valiokunta toteaa, että komission ehdotus NDICI-instrumentista lisäisi huomattavasti rahoitusta yksityiselle sektorille blending-rahoituksen ja takauksien kautta. Komission ehdotuksesta ei kuitenkaan käy ilmi, kuinka suuri osa EU:n kehitysavusta voitaisiin ohjata yksityisen sektorin kautta. Ulkoasianvaliokunnan tavoin suuri valiokunta korostaa, että Suomen on tärkeää ajaa NDICI-välineeseen mahdollisimman läpinäkyvää ja jäsenmaille avointa hallintorakennetta. ". Ehdotus hylättiin äänin 19-3 (tyhjiä -).
Kappale 61: Ed. Mäkelä ehdotti ed. Niikon kannattaman, että kappaleen virke 2 korvattaisiin seuraavasti: "Samalla on muistettava, että kehitysyhteistyön selkeä tavoite on kohdemaiden saaminen omavaraiseksi ja kykeneväiseksi toimimaan ilman apua jatkossa. Kehitysyhteistyön ehdollistaminen on keskeinen instrumentti sen varmistamiseen, että kohdemaat suostuvat yhteistyöhön kielteisen päätöksen EU-alueella saaneiden turvapaikanhakijoiden palautuksissa." Ehdotus hylättiin äänin 20-2 (tyhjiä -).
Kappale 62: Ed. Arhinmäki esitti ed. Niinistön kannattamana, että kappaleen viimeinen virke poistettaisiin. Ehdotus hylättiin äänin 20-2 (tyhjiä -).
Kappale 64: Ed. Arhinmäki esitti ed. Niinistön kannattamana, että kappaleen viimeiseksi virkkeeksi lisättäisiin seuraavaa: " Hallinnollisen taakan keventämisen nimissä ei kuitenkaan pidä luopua sellaisesta sääntelystä ja valvonnasta, jolle on olemassa hyvät perusteet." Ehdotus hylättiin äänin 16-6 (tyhjiä -).
Kappale 66: Ed. Arhinmäki esitti ed. Niinistön kannattamana, että kappaleen viimeinen virke poistettaisiin. Ehdotus hylättiin äänin 18-3 (tyhjiä 1)
Kappale 69: Ed. Arhinmäki esitti ed. Niinistön kannattamana, että kappaleen viimeiseksi virkkeeksi lisättäisiin seuraavaa: " Suuri valiokunta pitää esityksiä kuitenkin lähtökohtaisesti kannatettavina, ja Suomen tulisi puheenjohtajakaudellaan ja muutenkin edistää niitä päättäväisesti." Ehdotus hylättiin äänin 16-5 (tyhjiä 1).
Kappale 70: Ed. Arhinmäki esitti ed. Niinistön kannattamana, että kappaleen virke 1 muutettaisiin seuraavasti: " Arvioitaessa komission rahoituskehyskautta 2021-2017 koskevia ehdotuksia uusista rahoituslähteistä, suuri valiokunta jakaa osittain valtioneuvoston sekä erikoisvaliokuntien arviot esitysten ongelmista, mutta suhtautuu kuitenkin erikoisvaliokuntia myönteisemmin esitysten potentiaaliin ja ohjeistaa valtioneuvostoa edistämään niiden valmistelua." Ehdotus hylättiin äänin 19-3 (tyhjiä -).
Kappale 70: Ed. Arhinmäki esitti ed. Niinistön kannattamana, että kappaleen virkkeen 2 sana "myönteisemmin" korvattaisiin sanalla "myönteisesti" ja että kappaleen viimeiseksi lisättäisiin seuraavaa: "Suuri valiokunta tukee myös ehdotuksia yhteisestä ja yhdistetystä yritysveropohjasta (CCCTB), EU:n minimiverokannoista sekä hiilidioksidiverosta. Tutkijoiden esitys rahoitusalan arvonlisän verosta (FAT) on kannatettava siinä tapauksessa, että valiokunnan ensisijaisena pitämää finanssitransaktioveroa (FTT) ei pystytä ottamaan käyttöön." Ehdotus hylättiin äänin 19-2 (tyhjiä 1).
Kappale 70: Ed. Mäkelä ehdotti ed. Niikon kannattaman, että kappaletta täydennettäisiin seuraavasti: " Ilmastotulli omien varojen lähteeksi. Maakohtainen ilmastotulli voitaisiin ottaa aluksi käyttöön erittäin pienenä tullimaksulisänä siten, että sillä ei olisi alkuvaiheessa vielä juuri mitään ohjaavaa vaikutusta. Kuitenkin ilmastotullimaksu asetettaisiin maakohtaisesti siten, että eniten saastuttavien maiden tuotteille tulisi suurimmat maksut. Ilmastotullin määrää voitaisiin myöhemmin vuosittain hivenen korottaa, jolloin saataisiin selkeitä ohjausvaikutuksia. Ohjausvaikutus olisi jatkossa kahdenlainen. Ensinnäkin ilmastotullin johdosta saattaisi globaalisti tuotteiden hintoihin tulla sen verran eroja, että hankinnat ohjautuisivat pienen ilmastotullin omaaviin tuotteisiin, eli niihin maihin joissa päästöt ovat pienet. Myös maakohtaisesti hiilidioksidipäästöjen pienentämiseen jouduttaisiin kiinnittämään huomiota, jotta saataisiin enemmän vientiä. Koska ilmastotulli kannettaisi maakohtaisesti, se voisi samalla pienentää jäsenvaltion muuta jäsenmaksuosuutta." Ehdotus hylättiin äänin 20-2 (tyhjiä -).