Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Vuosittain lähes 700 pyöräilijää loukkaantuu ja 23 menehtyy. Vakavasti loukkaantuneita on vuosittain yli 200. Tilastot eivät kata kaikkia onnettomuuksia, ja loukkaantuneiden määrä voi olla huomattavasti suurempi.
Suurin osa onnettomuuksista tapahtuu taajama-alueiden risteyksissä, ja toisena osapuolena on auto. Erilaiset näköesteet aiheuttavat suurimman osan onnettomuuksista. Suomessa pitkä pimeä aika on erityisen suuri riskitekijä onnettomuuksille. Esimerkiksi Kuopion ja Joensuun ruutukaava-alueilla vaaratilanteita syntyy, kun pyöräilijät ajavat suurella nopeudella jalkakäytäviä pitkin risteävien katujen yli autoilijoista välittämättä, jolloin autoilijoiden on tilanteissa mahdoton havaita pyöräilijöitä.
Lain mukaan pyörässä tulee olla hämärän ja pimeän aikaan ajettaessa valkoista tai vaaleankeltaista valoa näyttävä valaisin. Polkupyöräilijöitä ei kuitenkaan valvota samalla tavalla kuin esimerkiksi autoilijoita, ja moni ajaa ilman tarpeellisia suojia ja välineitä. Autoille, moottoripyöräilijöille ja mopoilijoille valot kuuluvat ajoneuvon vakiovarustukseen, mutta pyöräilijät joutuvat itse ostamaan valaisimensa. Vaikka kertaostoksen hinta ei ole suuri, jää se monelta tekemättä. Pimeänä ajavat pyöräilijät vaarantavat paitsi omansa myös muun liikenteen turvallisuuden.
Edellä olevan perusteella ja eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään viitaten esitän asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan kysymyksen: