Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Lasta odottava perhe saa Kelalta äitiysavustuksen, jonka voi saada 170 euron rahasummana tai äitiyspakkauksena, joka sisältää vauvanvaatteita ja hoitotarvikkeita. Lähes kaikki ensisynnyttäjät valitsevat äitiyspakkauksen ja kaikista äideistä kaksi kolmasosaa. Äitiyspakkaus tärkeänä osana suomalaisten perheiden arkea on lisäksi kiinnostanut maailmalla, ja äitiyspakkauksesta on tullut tärkeä osa Suomen maakuvaa. Nykyisen kehityksen myötä on kuitenkin huolestuttavaa, täyttääkö äitiyspakkauksen sisältö äitiyslain hengen ja tarkoituksen.
Äitiysavustusta ei ole sidottu indeksiin, jolloin inflaatio syö jatkuvasti äitiysavustuksen määrää ja samalla äitiyspakkaukseen käytettävää rahasummaa. Inflaation seurauksena äitiyspakkauksen koko on pienentynyt. Vuoden 2019 äitiyspakkauksessa oli 64 tuotetta, kun vuoden 2024 pakkauksessa enää 39 tuotetta. Riskinä on, ettei alhaisella äitiysavustuksen määrällä saada hankittua välttämättömiä tuotteita, sillä hinnat nousevat eikä tarjouksia tuotteista saada.
Yleisen hintakehityksen ja kattavamman tarjouskilpailun vuoksi olisi parempi, mikäli äitiyspakkauksen arvon määrä jätettäisiin avoimeksi ja lakiin tai asetukseen kirjattaisiin tuotteiden määrä. Nykyisin tilanne on johtanut siihen, että pakkauksesta on jouduttu jättämään pois tuotteita, jotka ovat olleet tarpeellisia ja toivottuja. Mikäli laissa olisi kirjattu tuotteiden määrästä, voisi Kela kilpailuttaa tuotteet ja ilmoittaa ministeriölle seuraavan vuoden kokonaiskustannukset. Tämä turvaisi äitiyspakkauksen riittävän sisällön, hyvälaatuisuuden sekä sosiaalisen ja ekologisen vastuullisuuden. Lisäksi, jos määrärahat maksettaisiin etukäteen tulevan vuoden kustannusarvion perusteella, voitaisiin äitiyspakkauksia hankkia isompi erä kerralla. Isomman erän tilaaminen nykyisen 4 000 kappaleen erän sijaan vähentäisi hallinnollista työtä, parantaisi toimitusvarmuutta ja toisi enemmän osallistujia tarjouskilpailuun, millä voisi olla vaikutuksia myös hintaan kustannustehokkaasti. Toisena vaihtoehtona äitiysavustus olisi sidottava indeksiin, jolloin myös hankintamahdollisuudet seuraisivat yleistä hintakehitystä ja äitiyspakkauksen sisältö pystyttäisiin turvaamaan.
Äitiysavustus ja äitiyspakkaus ovat myös selkeä viesti yhteiskunnalta perhemyönteisyydestä, minkä vuoksi avustuksen kehittäminen on erityisen tärkeää. Lisäksi äitiysavustuksen merkitys monelle pienituloiselle on merkittävä.
Edellä olevan perusteella ja eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään viitaten esitämme asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan kysymyksen: