Viimeksi julkaistu 27.11.2021 15.51

Kirjallinen kysymys KK 325/2019 vp 
Ari Koponen ps 
 
Kirjallinen kysymys vähäisen autokouluopetuksen merkityksestä liikenneturvallisuudelle

Eduskunnan puhemiehelle

Uusi ajokorttilaki tuli voimaan 1.7.2018 vähentäen autokouluopetusta merkittävän paljon. Pakollisesta teoria- ja ajo-opetuksesta leikattiin yli puolet pois, ja joihinkin ajokorttiluokkiin pakollista opetusta ei kuulu lainkaan. 

Ajokorttilain tarkoituksena oli, että oppilas itse ostaisi vapaaehtoista opetusta — näin ei ole tapahtunut. Ajokorttilakiuudistus on johtanut siihen, että menestyminen erityisesti kuljettajantutkinnon teoriakokeissa on heikentynyt rajusti. Ennen uudistusta mopokortin teoriakokeen pääsi ensiyrittämällä läpi 83 % oppilaista, nyt hyväksymisprosentti on enää alle 40. Myös ajokokeiden hylkäykset ovat lisääntyneet — niin mopokorttien kuin ajokorttien osalta. Ensimmäisellä yrittämällä henkilöauton ajokokeesta pääsee läpi enää vain noin 60 %. 

Ajokorttilain tarkoituksena oli myös laskea ajokortin hintaa; nyt kustannukset ovat kuitenkin useilla nousseet uusittavien teoria- ja ajokokeiden vuoksi. Kokeissa saatetaan käydä useita kertoja ilman minkäänlaista lisäopetusta. Opetus väheni, tutkinnot vaikeutuivat ja tutkintohinnat nousivat. Kuluttajan maksama hinta ei laskenut. Uusien kuljettajien tiedot ja taidot ovat huolestuttavan ohuen opetuksen varassa. 

Ponsiosa 

Edellä olevan perusteella ja eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään viitaten esitän asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan kysymyksen:

Ymmärtääkö hallitus autokouluopetuksen merkityksen liikenneturvallisuudelle ja  
millä toimenpiteillä varmistetaan, että autokoulun oppilaat saavat riittävät tiedot ja taidot, jotta liikenteemme on jatkossakin mahdollisimman sujuvaa, turvallista ja ekologista? 
Helsingissä 14.11.2019 
Ari Koponen ps