Viimeksi julkaistu 17.6.2022 10.36

Kirjallinen kysymys KK 328/2022 vp 
Jari Koskela ps ym. 
 
Kirjallinen kysymys työperäisen maahanmuuton saatavuusharkinnasta

Eduskunnan puhemiehelle

Saatavuusharkinta tarkoittaa, että TE-toimiston on varmistettava, löytyykö kotimaasta tekijöitä ennen kuin EU- ja ETA-alueen ulkopuoliseen työvoimaan turvaudutaan. Saatavuusharkinta koskee vain suorittavan työn tasoa, eikä se rajoita asiantuntijoiden ja erikoisosaajien maahanmuuttoa. Monet poliittiset toimijat sekä etujärjestöt ovat esittäneet saatavuusharkinnasta luopumista yhtenä keinona lisätä työperäistä maahanmuuttoa ja parantaa sitä kautta maamme huoltosuhdetta. 

Ruotsi on ainoa EU-maa, joka on poistanut saatavuusharkinnan kokonaan. Tulokset ovat olleet huonoja. Väkeä on rekrytoitu aloille, joille on muutenkin ollut ylitarjontaa. Saatavuusharkinnan poisto on tuonut mukanaan lieveilmiöinä työlupien kaupittelua, harmaata taloutta ja muutakin rikollisuutta. Saatavuusharkinnan poisto ei ole ratkaissut työvoimapulaa eli syytä, jonka takia ratkaisu poistosta tehtiin. 

Työperäisessä maahanmuutossa on Suomessa jo nyt lukuisia ongelmia. Mediassa esiintyy esimerkiksi jatkuvasti tapauksia kiskonnasta ja muusta ulkomaisen työvoiman hyväksikäytöstä. On todennäköistä, että nämä ongelmat vain syvenisivät ja yleistyisivät, jos saatavuusharkinta poistettaisiin. Työperäistä maahanmuuttoa on syytä parantaa laadullisesti, ei määrällisesti. 

Ponsiosa 

Edellä olevan perusteella ja eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään viitaten esitämme asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan kysymyksen:

Onko hallitus tietoinen työperäisen maahanmuuton saatavuusharkinnan poistosta seuranneista ongelmista Ruotsissa ja 
onko hallitus valmis tekemään selvityksen saatavuusharkinnan poiston seurauksista, jotta myös tulevilla hallituksilla olisi riittävä tietopohja käytettävissään? 
Helsingissä 16.6.2022 
Jari Koskela ps 
 
Vilhelm Junnila ps