Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Saatavuusharkinta tarkoittaa, että TE-toimiston on varmistettava, löytyykö kotimaasta tekijöitä ennen kuin EU- ja ETA-alueen ulkopuoliseen työvoimaan turvaudutaan. Saatavuusharkinta koskee vain suorittavan työn tasoa, eikä se rajoita asiantuntijoiden ja erikoisosaajien maahanmuuttoa. Monet poliittiset toimijat sekä etujärjestöt ovat esittäneet saatavuusharkinnasta luopumista yhtenä keinona lisätä työperäistä maahanmuuttoa ja parantaa sitä kautta maamme huoltosuhdetta.
Ruotsi on ainoa EU-maa, joka on poistanut saatavuusharkinnan kokonaan. Tulokset ovat olleet huonoja. Väkeä on rekrytoitu aloille, joille on muutenkin ollut ylitarjontaa. Saatavuusharkinnan poisto on tuonut mukanaan lieveilmiöinä työlupien kaupittelua, harmaata taloutta ja muutakin rikollisuutta. Saatavuusharkinnan poisto ei ole ratkaissut työvoimapulaa eli syytä, jonka takia ratkaisu poistosta tehtiin.
Työperäisessä maahanmuutossa on Suomessa jo nyt lukuisia ongelmia. Mediassa esiintyy esimerkiksi jatkuvasti tapauksia kiskonnasta ja muusta ulkomaisen työvoiman hyväksikäytöstä. On todennäköistä, että nämä ongelmat vain syvenisivät ja yleistyisivät, jos saatavuusharkinta poistettaisiin. Työperäistä maahanmuuttoa on syytä parantaa laadullisesti, ei määrällisesti.
Edellä olevan perusteella ja eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään viitaten esitämme asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan kysymyksen: