Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
AdBlue-laitteistojen jäätyminen aiheuttaa huomattavia kustannuksia sekä yksityisautoilijoille että ammattiliikenteelle Suomen talviolosuhteissa. Nykyinen EU-standardin mukainen AdBlue-liuos jäätyy jo -11 °C:ssa, mikä tekee siitä sopimattoman pohjoismaisiin talviolosuhteisiin. Tämä on johtanut siihen, että vuositasolla dieselmoottoreiden käyttäjät maksavat miljoonia euroja ureajärjestelmien korjauksista ja uusimisista. Tilanne heikentää kansalaisten ostovoimaa ja aiheuttaa logistisia ongelmia erityisesti kovien pakkasten aikana.
Kemira on kehittänyt 2000-luvun alussa Denoxium-nimisen urealiuoksen, joka on suunniteltu paremmin pakkasta kestäväksi vaihtoehdoksi AdBluelle. Kyseinen aine ei kuitenkaan tuolloin saanut autoteollisuudessa hyväksyntää, koska sen ominaisuudet eivät kaikilta osin vastanneet AdBlueta. Näin ollen aineesta ei tullut AdBluen korvaajaa. Aineen tuotelisenssi on nykyisin myyty Yhdysvaltoihin, eikä ainetta valmisteta sielläkään tällä hetkellä.
VTT on testannut kotimaista Denoxium-urealiuosta, joka kestää jopa -25 °C:n pakkasia. Testitulokset osoittivat, että Denoxium on teknisesti yhteensopiva nykyisten ureajärjestelmien kanssa ja sen päästövähennysteho vastaa AdBlue-liuoksen tasoa. Tästä huolimatta EU:n byrokratia ja standardointikäytännöt ovat estäneet tämän paremmin pohjoisiin olosuhteisiin sopivan liuoksen käyttöönoton.
Nykyinen AdBlue-standardi palvelee pääasiassa Keski-Euroopan markkinoita ja estää tehokkaampien vaihtoehtojen käyttöönoton. Denoxium voisi merkittävästi vähentää talvisten ureajärjestelmien vikaantumisesta aiheutuvia kustannuksia ja parantaa kansalaisten ostovoimaa sekä logistiikan toimintavarmuutta.
Edellä olevan perusteella ja eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään viitaten esitämme asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan kysymyksen: