Viimeksi julkaistu 27.11.2021 15.34

Kirjallinen kysymys KK 343/2018 vp 
Arto Satonen kok ym. 
 
Kirjallinen kysymys valtatien 11 asemasta runkoväylänä ja E14-tien rakentamisesta

Eduskunnan puhemiehelle

Liikenne- ja viestintäministeriö valmistelee asetusta maanteiden ja rautateiden runkoverkosta ja niiden palvelutasosta. Esityksessä ehdotetaan säädettäväksi runkoverkkoasetus, jolla säädettäisiin valtakunnalliseen runkoverkkoon kuuluvista maanteistä ja rautateistä. Lisäksi runkoverkkoasetuksella säädettäisiin runkoverkolla noudatettavasta palvelutasosta siihen kuuluvilla maanteillä ja rautateillä. Asetusehdotus on parhaillaan lausuntokierroksella. Asetusluonnoksessa ovat mukana Pirkanmaan ja koko Länsi-Suomen kannalta keskeiset valtatie- ja ratayhteydet lukuun ottamatta valtatietä 11 Tampereelta Poriin. Puutteena on pidettävä myös sitä, että raideyhteys Toijala—Turku ei ole esityksessä mukana.  

Tampereen ja Porin välinen valtatie 11 on itä—länsisuuntainen noin sata kilometriä pitkä, tärkeä tavaraliikenteen reitti erityisesti Porin syväsatamiin. Tie on kaksikaistainen valtatie, jonka liikennemäärät Tampereen päässä Nokialla ja Sastamalassa ovat kasvussa lisääntyvän työmatka- ja asiointiliikenteen vuoksi. Myös Porin päässä kaupungin lähialueen liikennemäärät ovat merkittäviä. Liikenneturvallisuuden kannalta erityisen vaarallisia valtatiellä 11 ovat Murhasaaren kohta Nokialla sekä jatkuvasti lisääntyvät hirvi- ja peurakolarit puutteellisten riista-aitojen vuoksi. 

Valtatie 11 voisi muodostaa Eurooppateiden jatkamisen Suomen puolelle siten, että Norjan Stjördalista Ruotsin Sundsvalliin kulkeva E14-tie jatkuisi Suomen puolella Porin sataman ja kaupungin kautta Tampereelle valtatietä 11 myöten. E14 voisi tarvittaessa jatkua valtatietä 12 myöten Tampereelta Lahteen ja Kouvolaan ja sieltä edelleen tieyhteytenä jatkuen tien E18 kautta Venäjän rajalle.  

Pirkanmaan liitto ja Satakuntaliitto ovat vuonna 2014 esittäneet Liikennevirastolle, että se tekisi esityksen Yhdistyneiden kansakuntien alaiselle Euroopan talouskomissiolle E14-tien jatkamisesta Suomeen. Perusteluna tälle ovat, että Suomessa ei ole etelärannikkoa lukuun ottamatta poikittaista Eurooppatietä ja että E14-tieyhteys mahdollistaisi kuljetusyhteyksien vahvistamisen Suomesta ja Ruotsista Atlantille sekä Suomen ja Ruotsin kautta Venäjältä Atlantille. 

Ponsiosa 

Edellä olevan perusteella ja eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään viitaten esitämme asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan kysymyksen:

Millaisin toimin hallitus aikoo turvata valtatien 11 aseman runkoväylänä sekä  
miten hallitus aikoo edistää Eurooppatien E14 jatkamista Suomen puolelle? 
Helsingissä 7.9.2018 
Arto Satonen kok 
 
Harri Jaskari kok 
 
Arto Pirttilahti kesk 
 
Pauli Kiuru kok 
 
Sofia Vikman kok 
 
Jaana Laitinen-Pesola kok 
 
Pertti Hakanen kesk 
 
Ari Jalonen sin 
 
Olli-Poika Parviainen vihr 
 
Mikko Alatalo kesk 
 
Sami Savio ps 
 
Martti Mölsä sin 
 
Lea Mäkipää sin 
 
Pia Viitanen sd 
 
Jari Myllykoski vas 
 
Sanna Marin sd 
 
Satu Hassi vihr 
 
Sari Tanus kd 
 
Krista Kiuru sd 
 
Kristiina Salonen sd 
 
Timo Kalli kesk 
 
Anna Kontula vas 
 
Kauko Juhantalo kesk